Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kysy mitä tahansa ketju


M.BoneS

Recommended Posts

4 tuntia sitten, kari.t kirjoitti:

rakensin talon 80 luvun loppupuolella varsinais suomeen ja silloin oli lumikuorma 150 kg/m2 ja tuulikuorma oheisen kuvan mukaan  noi vyöhykkeet a,b ja c tulee sijainnista meren rantaa tms. ja sit siihen vaikuttaa rakennuksen korkeus voi olla että on arvot muuttunu 35 vuodessa mutta huomioida tarvii

0236_001.jpg

Miten otit nämä rakentamisessa huomioon? Tarkastiko joku tarvittavat vaatimukset?

Link to comment
Share on other sites

50 minuuttia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Miten otit nämä rakentamisessa huomioon? Tarkastiko joku tarvittavat vaatimukset?

se meni niin että selvitin nuo kun ajattelin tehä kattotuolit ite mutta sitten tajusin että naulalevyillä tehdyt tehdastekoset kattotuolit on halvemmat kun pelkät materiaalit naulaliitoksella, talo on paikalla tehty mutta kuvat oli valmiina kyllä niissä jotkut leimat oli ainakin kattotuolin kuvissa tästä on jo vähän aikaa . . .

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Umpimähkä said:

Miten otit nämä rakentamisessa huomioon? Tarkastiko joku tarvittavat vaatimukset?

 

Täällä päin rakennesuunnittelija tekee rakennepiirrokset ja lujuuslaskelmat joiden pitäisi huomioida RakMK. Sitten ne viedään rakennusvalvontaan tarkistettavaksi ja leimattavaksi. Rakennusvalvonta käy työmaalla katsomassa miten suunnitelmia on noudatettu. Esim. Espoossa noiden kattotuolien pitää on leimattua puutavaraa, joka tarkoittaa sitä että puun laatu on tarkistettu.

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 27.12.2020 at 20.04, hatapa kirjoitti:

Kannattaako juoksijan hiihtää talvella? Jos Henrik Ingebrigtseniä on uskominen, ja miksei olisi, ei kannata. 

 

Juttu Iltalehdessä.

 

Tokihan me tämän olemme aina tienneet.

 

Pätee ehkä Henrik Ingebrigtsenin kohdalla. Päinvastaisiakin esimerkkejä huipputasolta on, esim. Ingrid Kristiansen: 

image.thumb.png.bab6498adfb16be3536054a5ee8e989a.png

Kuntoilijan ilman muuta kannattaa joka tapauksessa monipuolistaa harjoitteluaan talvisin myös hiihdolla jos se vain on mahdollista, ellei sitten satu inhoamaan lajia niin paljon ettei hiihtäminen tule missään nimessä kyseeseen :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tosin Stig Arve Säther on samassa jutussa aivan eri linjoilla. Itse en myöskään usko että Henrik on hiihtämällä tullut pysyvästi painavammaksi. Se on todennäköisempää että hän on vain huonompi juoksija kuin pikkuveli, vaikka sitä onkin vaikea myöntää. Hiihtoa voi myös tehdä monella tavalla, tukien enemmän juoksua tai päätoimisesti. Pikkuveljillä on myös joskus etuna se että on isoveli esimerkkinä joka innostaa mukaan touhuihin jo nuorena.

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, perttu kirjoitti:

Tosin Stig Arve Säther on samassa jutussa aivan eri linjoilla. Itse en myöskään usko että Henrik on hiihtämällä tullut pysyvästi painavammaksi. Se on todennäköisempää että hän on vain huonompi juoksija kuin pikkuveli, vaikka sitä onkin vaikea myöntää. Hiihtoa voi myös tehdä monella tavalla, tukien enemmän juoksua tai päätoimisesti. Pikkuveljillä on myös joskus etuna se että on isoveli esimerkkinä joka innostaa mukaan touhuihin jo nuorena.

Niin samat geenithän heillä on.

Eli lähtökohdat suht samat.

Ehkä hiihdosta sitten tulee lihaksia "vääriin paikkoihin" juoksua haittaamaan?

Tämä ihan mutulla.

Link to comment
Share on other sites

32 minuuttia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Tunteeko joku pönttöuunien sielunelämää? Sain kuulla yhdeltä "asiantuntijalta" että ne on kuulemma surkeita ja aina huonosti tehtyjä ja kertakäyttöisiä eli pitää kuulemma 10 vuoden välein uusia. Onko näin?

Itse polttelen kahta päivittäin. Ikää niillä on lähes sata vuotta. Olen tosin kuullut juttua että nykypäivänä tiiliskivien laatu on heikompi, eli mikä tahansa tiilestä tehty takka olisi sitten paska. (?) Nuokin takat saa kyllä rikki kun lyö tulipesän täyteen ruutikuivaa koivuklapia kylmiltään. Eli muuria ei saa lämmittää liian kuumaksi jos sitä ei ole poltettu lähiaikoina. Halkeaa ne nykypäivän nunnauunitkin parissa vuodessa väärällä käytöllä. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

tunti sitten, Tylsimys kirjoitti:

Itse polttelen kahta päivittäin. Ikää niillä on lähes sata vuotta. Olen tosin kuullut juttua että nykypäivänä tiiliskivien laatu on heikompi, eli mikä tahansa tiilestä tehty takka olisi sitten paska. (?) Nuokin takat saa kyllä rikki kun lyö tulipesän täyteen ruutikuivaa koivuklapia kylmiltään. Eli muuria ei saa lämmittää liian kuumaksi jos sitä ei ole poltettu lähiaikoina. Halkeaa ne nykypäivän nunnauunitkin parissa vuodessa väärällä käytöllä. 

 Samanlainen ymmärrys itselläkin on ja ainakin muutama 90-vuotias pönttöuuni on käytössä edelleen, kun asiasta enemmän kyselin. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 30.12.2020 at 19.10, Tylsimys kirjoitti:

Itse polttelen kahta päivittäin. Ikää niillä on lähes sata vuotta. Olen tosin kuullut juttua että nykypäivänä tiiliskivien laatu on heikompi, eli mikä tahansa tiilestä tehty takka olisi sitten paska. (?) Nuokin takat saa kyllä rikki kun lyö tulipesän täyteen ruutikuivaa koivuklapia kylmiltään. Eli muuria ei saa lämmittää liian kuumaksi jos sitä ei ole poltettu lähiaikoina. Halkeaa ne nykypäivän nunnauunitkin parissa vuodessa väärällä käytöllä. 

 

Mikähän tiilistä tehdyn takan lämmittämisessä olisi riittävä varovaisuus? Tiukimmat ohjeet mitä olen kuullut on että ensin vain pikku tulet ja vasta toisena päivänä saisi varsinaisesti lämmittää. Käytännössä vähän hankala noudattaa jos menee talvella mökille 1-2 yöksi, niin tuolla periaatteella mökin, jossa ei ole muuta lämmitystä saisi lämpimäksi vasta suunnilleen siihen mennessä kun on jo aika lähteä pois... Itse olen polttanut paria halkoa kerrallaan ehkä 3-4 tuntia kunnes kädellä tuntee pientä lämpöä takan kyljessä, eli lämpöä on mennyt jo vähän läpi rakenteiden. Sen jälkeen kohtuullisia tulia, ei toki aivan kovinta lämmitystä vielä sittenkään. 10 vuotta on menty näillä metodeilla ja 20 vuotta edellisen omistajan käytöllä, josta ei ole tietoa millaista se on ollut. Nuohoojalta olen aina kysynyt, että miltä rakenteet näyttää ja on vastannut että hyviltä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy