Jump to content
Juoksufoorumi.fi

X66

Jäsenet
  • Content Count

    739
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

X66 last won the day on October 27 2017

X66 had the most liked content!

Community Reputation

290 Excellent

Converted

  • Coopperi
    3340 (-84), 2835 (-13)
  • 10km
    45.38 (-14)

Recent Profile Visitors

4 674 profile views
  1. Nykyaikana julkisuus on rassaava, ja kuka isompaa julkisuutta haluaisi ellei aja jotain isompia tavoitteita tai tarvitse julkisuutta esim. ammattiurheilun rahoittamiseen. Pienen piirin arvostus on usein arvokkaampaa juuri siitä syystä että se ymmärtää mistä on kyse, ja mielenkiinto kohdistuu samanlaisiin asioihin. Tuskin monellakaan on intoa huomattaviin kestävyyssuorituksiin pelkästään julkisuuden toivossa.
  2. Tällaisella viisikymppisellä miehellä paino asettuu lautasmallilla luonnostaan ylemmäs kuin nuorempana. Jos siis haluaa edelleen pysyä parikymppisen painolukemissa, niin se vaatii hiukan korostetummin terveellistä ruokavaliota, siis yksinkertaisesti enemmän kasviksia ja vähemmän höttöenergiaa. Itselläni sopisi muutama kilo enemmänkin, mutta kun tuo polvi on vaivannut niin piti mennä tiukempaan linjaan painon pitämiseksi. Nyt onkin sitten polvi ollut todella hyvä pitkästä aikaa, lieneekö muutamalla kilolla ratkaiseva merkitys sitten nivelen kuormaan.
  3. X66

    Talviurheilukausi 2018-2019

    Hiihtoliiton kilpailusäännöt: "Sopupeli Urheilutoiminnan eettinen lähtökohta on, että kilpailijat, joukkueet ja seurat pyrkivät kilpailutilanteessa parhaaseen mahdolliseen suoritukseen. Seura, joka osallistuu kilpailun tuloksesta sopimiseen tai sallii sen omassa kilpailutapahtumassaan, menettää määräajaksi kilpailujen järjestämisoikeutensa ja urheilija, joka osallistuu tulosten sopimiseen, asetetaan määräajaksi toiminta kieltoon. Toimitsija, joka osallistuu tulosten sopimiseen, asetetaan määräajaksi toimintakieltoon. " Itse en ole kisannut koskaan piirikunnallista korkeammalla, mutta kyllähän tuollakin tasolla joka kerta ajatuksena on tehdä parhaansa.
  4. X66

    Talviurheilukausi 2018-2019

    Valitettavasti tämä lienee rinnastettavissa jalkapallon sopupeleihin, ja futiksessa jo kakkosdivarin palkaton pelaaja allekirjoittaa tarkan pelaajasopimuksen, jonka mukaan kantaa vastuunsa. Eli suhteellisen vakava paikka.
  5. Auto on, mutta onneton olen jos en pääse työmatkapyöräilemään. Vaihdoin vuosi sitten yksivaihteiseen (mahdollisimman vähän huollettavaa ja isot renkaat rotvalleihin ja huonoille keleille), enkä todellakaan ole pyöräteiden kuningas. Autoa joutuu valitettavasti käyttämään hiihtämään pääsemiseksi tekolumibaanoille (kun luonnonlunta ei ole).
  6. X66

    Valitus-ja ruikutusketju

    Tätä olen juuri yrittänyt välttää...matkat pitenee... eikös se Tahkokin sanonut että vanheneva ihminen tarvitsee enemmän harjoitusta. Voi pojat. Minä en halua osallistua välineurheiluun, mutta monta hupia voisi jäädä välistä jos ajattelisi ettei näin vanhan sovi harrastaa kovin raskasta liikuntaa. Oikeasti oon kyllä kiitollinen että vielä voi😉
  7. X66

    Valitus-ja ruikutusketju

    Olen ilmeisesti vanha vaikkei siltä tunnu. Mutta kello on armoton. Erehdyin katsomaan vanhoja harjoitusmuistiinpanoja ikävuosilta 17-20. Kilsavauhdit lenkillä yleensä alle 4:30, ei koskaan yli 5, joskus kolmosella alkavaa. Nyt olen hölkkäillyt säännöllisesti kuudetta vuotta eikä kertaakaan km-vauhti lenkillä alle 5. Enkä silloin edes yrittänyt harrastaa juoksua, pelkkää kesäharjoittelua hiihtoon. Jotenkin tuntuu naurettavalta laittaa juoksun suhteen mitään tavoitetta kun ei yllä edes omaan tasoonsa..
  8. Aihetta sivuten: Väitöskirja " FACTORS AFFECTING FAT OXIDATION IN EXERCISE" http://etheses.bham.ac.uk/4736/5/Randell13PhD.pdf Etenkin kappale 6 on mielenkiintoinen.
  9. X66

    Polar M430

    Tiivisteet fuskaavat jos sisällä on vettä. Jos ruostetta on tullut sisälle joudattaneen tiivisteiden lisäksi vaihtamaan myös osia. Vantagessa näyttäisi olevan 30 m vesitiiviys eli aika huono. Laadukkaassa tuotteessa saisi olla vähintään tuo 100 m.
  10. Tässä artikkelissa on esimerkiksi tutkittu elimistön rasvankäyttöä eri suoritustehoilla: https://journals.lww.com/acsm-msse/pages/articleviewer.aspx?year=2002&issue=01000&article=00015&type=fulltext Kannattaa huomata että rasvojen käytöllä energiaksi on samalla tavalla omat rajansa kuin hiilareilla. Rasvankäyttöä voi ilmeisesti tehostaa harjoittelemalla, ja maksimi energiankäyttö edellyttää molempien systeemien hyödyntämistä. Tässä toisessa jossa Heikurakin on kirjoittajana saatiin tuloksena (Low carbohydrate, high fat diet impairs exercise economy and negates the performance benefit from intensified training in elite race walkers) : https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1113/JP273230 Three weeks of intensified training and mild energy deficit in elite race walkers increases peak aerobic capacity independent of dietary support. Adaptation to a ketogenic low carbohydrate, high fat (LCHF) diet markedly increases rates of whole‐body fat oxidation during exercise in race walkers over a range of exercise intensities. The increased rates of fat oxidation result in reduced economy (increased oxygen demand for a given speed) at velocities that translate to real‐life race performance in elite race walkers. In contrast to training with diets providing chronic or periodised high carbohydrate availability, adaptation to an LCHF diet impairs performance in elite endurance athletes despite a significant improvement in peak aerobic capacity. Eli kokonaisuutena vaikka rasvanpolttoa pystyy huomattavasti parantamaan, niin paras suorituskyky saadaan periodisoimalla hiilihydraattien käyttöä harjoitustehon mukaan.
  11. Tähän linkki: https://idaheikura.wordpress.com/category/ravinto/rasvat/ " Tutkimukset yli kahden viikon runsasrasvaisen ruokavalion hyödyistä ovat varsin ristiriitaisia. Parhaimmillaan ruokavaliointerventio on jopa tuplannut rasvanpolton liikunnan aikana, mutta ehkä huomionarvoisinta on se, ettei missään suorituskyky ole missään tutkimuksessa parantunut rasvaruokavalion avulla, parhaimmillaankin se on pysynyt ennallaan. Tutkimuksissa on itse asiassa havaittu, että sen sijaan että runsasrasvainen ruokavalio säästäisi glykogeenivarastoja, se näyttäisikin estävän lihasten kykyä hapettaa hiilihydraatteja energiaksi. Tästä seuraa, etteivät lihakset kykene tuottamaan suuria tehoja, jolloin varsinkin kovatehoinen suoritus kärsii. " "Tämän hetkisen tutkimustiedon valossa paras ruokavalio hiihtäjälle lienee sellainen, joka mahdollistaa integroidusti sekä hiilihydraattien että rasvojen syömisen jaksotetusti, kuormittaen kaikkia energiantuottojärjestelmiä yksittäisten harjoitusten ja harjoitusjaksojen tavoitteet huomioiden. "
  12. Oletteko tutkineet keinoja yhdistää tehokasta rasvan ja hiilarien käyttöä? Esim. tehotreenit hiilareilla ja pk-treeniä vähillä hiilareilla. Tämä voisi olla hyvä ultramatkoille siten että saadaan sekä suorituskykyä että rasvankäytön tehostamista. Suorituskykymielessä pk-sykkeillä saataisiin enemmän vauhtia, ja energiamielessä rasvankäytön tehostamisella pärjättäisiin hiilaritankkauksella paremmin, koska esim. tunnissa imeytyvä energiamäärä on pienempi kuin energian käyttö.
  13. Lähtötietojen mukaan VHH-ryhmän BMI oli selkeästi korkeampi; hiukan huono vertailukohta (tutkimuksen laatu??). Ota otsikko ja käytä hakukoneessa (itse en googlaa..) niin löytyy myös ilman maksua.
  14. X66

    Kysy mitä tahansa ketju

    Tuo voisi olla hauskaa ja kun oma juoksuvauhti on jostain syystä (nopeat lihassolut hävinneet?) pudonnut merkittävästi menneistä vuosista niin saisi jalat liikkumaan kovempaa. Husky voisi olla hyvä myös talven harrastuksiin..
  15. X66

    Kysy mitä tahansa ketju

    Montakohan koiraa sitä tarvitsisi vetämään että saisi perusterveen paperit 😉
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy