Jump to content
Juoksufoorumi.fi










X66

Jäsenet
  • Content Count

    938
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

X66 last won the day on October 27 2017

X66 had the most liked content!

Community Reputation

460 Excellent

Converted

  • Coopperi
    3340 (-84), 2835 (-13)
  • 10km
    45.38 (-14)

Recent Profile Visitors

5 834 profile views
  1. X66

    Cooper

    Periaatteessa syynä on kuitenkin huono juoksulihasten kunto. Iän myötä pitäisi tehdä pitemmän kaavan mukaan, ajaa ensin peruskuntoa ja juoksuiskutusta ja voimaa, ja vasta sitten ruveta vähitellen tekemään tehoja. Yksi kesäkausi ei oikein tahdo riittää jos talvet vain hiihtää.
  2. X66

    Cooper

    No lähinnä toisessa jalassa on vaivannut toistakymmentä vuotta polvikipu-takareisicombo. Luulen että takareiteen tuli joskus jonkinlainen repeämä (jota ei hoidettu) ja polvikivut alkoivat samoihin aikoihin. Juokseminen kuitenkin onnistuu edelleen mutta alfaltti ja kovatehoinen tuntuu olevan aina hiukan riskillä. Mitä lahjakkuuteen tulee niin saavutin Cooperissa lähes 3300 joskus 15 vuotiaana ja suunnilleen sama taso pysyi jotain 6 vuotta. Kestävyysharjoittelu ei tuntunut enää juuri parantavan Cooper-tasoa, eli peruslahjakkuus ok mutta lahjakkuus kehittyä huono.
  3. X66

    Cooper

    Tässäpä tulikin jo kaksi haastetta. Ensinnäkin lihasmassan osuus ei kestävyystreenillä oikein pysy samana kun vanhenee. Voimaharjoittelulla siihen on parempi mahdollisuus mutta se on palautumisen osalta hiukan kestävyystreenistä pois. Lisäksi ruokavaliotakaan ei pysty rajattomasti kiristämään. Kovemmin treenaaminen onkin se haaste kun ei pysty tekemään enää samoja tehoja kuin nuorena ilman että jokin paikka rupeaa hajoamaan. Vanhoista vammoista/kulumista on jäljet eikä niistä pääse eroon. Puhdas PK-harjoittelu ei oikein tuo Cooperiin parannusta. Tuo 5% vuosikymmenessä VO2max lasku koskee tosiaan urheilijoita (alkaen jostain 30-40v). Kuntoilija ei harjoittele rajoillaan, ja parannnusmahdollisuutta on usein enemmän kuin ikä heikentää.
  4. X66

    Cooper

    Hiukan lueskelin netistä ja vastaan tuli kestävyysurheilijoilla 5% lasku VO2max kymmenessä vuodessa, vertailuryhmällä 12%. Harrastajilla harjoittelun myötä ei välttämättä laskua tule kun lisäharjoitus kompensoi laskun. Sopivan harjoittelun lisäksi rasvaprosentin pitäminen alhaalla auttaa tason ylläpitoa. Laskeskelin että 3km Cooperissa pitäisi olla mulle teoriassa mahdollista...
  5. X66

    Polar Ignite

    Olen katsellut tällaisia: " Suunnistajan suojalasit, joissa lukulasin vahvuus lasien alareunassa. " Onko kenelläkään kokemuksia?
  6. X66

    Polar Ignite

    Luulisi että kellojen lähettäminen olisi Polarille erittäin hyödyllistä toimintaa kun ostopäätöksiä tehtäessä googlataan usein netistä testejä ja muuta. Toivottavasti saat sekä V:n että Igniten. Kuntoilijan kannalta erityisesti uusien ominaisuuksien testaus on mielenkiintoista.
  7. X66

    Polar Ignite

    Mahtaako tulla Sepon testiin?
  8. X66

    Projektina matka

    Mulla on yksivaihteinen työmatkapyöränä ja onhan se yksinkertainen ja helppo huoltaa. Valitettavasti nykyiset yksivaihteiset ovat niin huonoa laatua että natinat ja kolinat käyvät hermoon (mukamas ruotsalainen pyörä). Napavaihteissa puolestaan on se tyyppiongelma että ne kondensoivat pakkasella vaihteisiin ja tämän vuoksi napavaihteet pitäisi pitää hyvässä öljyssä. Käytännössä ympärivuotinen työmatkapyöräily tarkoittaa sitä että noin 5-6 kk on nastat alla jään vuoksi ja talvella voi olla muutama todella hankala viikko lumen takia (ei aina). Lisäksi tulee sade- ja kurakelit vaihtelevasti ja pyörä tuppaa olemaan enemmän tai vähemmän ravassa.
  9. Hiukan näkökulmaa tähän, oma viimeisin Cooper 2600m, 1/2-maraton menee PK2:lla alle kahden tunnin, joku aika sitten VR 2k+VK 8k muodossa 10k yhteensä 51 min. Lähtötaso 1.5 kk juoksuharjoittelulla 6 vuotta sitten oli Cooper 2835m ja sen jälkeen olen kehittänyt lähinnä peruskestävyyttä ultrahiihtoon.
  10. X66

    Cooper

    Nykyään raudat putoaa kun pitää olla eettinen ja vetää rehuja 😉 Oma harjoittelu ei ole tosiaan ollut omiaan haponkestoon ja hiukan vaikea siihen on taipua. Mutta jos tekisi kuitenkin enemmän PK-alueen yläpuolella niin voisi ensin katsoa mihin se riittää.
  11. X66

    Cooper

    40-49v miehet 2500, mutta ammattiuurheilijoilla (miehet) yleisesti 3700. Teillä puoliammattilaisilla totuus on varmaan tästä välistä 😉
  12. X66

    Cooper

    Lohdutuksena toki yli 50v miehillä erinomainen tulos Cooperissa on wikipedian taulukon mukaan yli 2400. Se meni syksyllä 10 kg lisäpainoilla..
  13. X66

    Cooper

    Laitettakoon nyt tähän kun olen kaatanut tässä tuhkaa päälleni viime viikosta alkaen että Cooper-tulos oli 2600. Jalat hyytyivät ja jäin pari sataa metriä odottamastani tuloksesta. Hapenottokyky on peruskuntoon nähden surkea, ja nyt kun kävin käden rasitusvaivan takia verikokeessa niin hemoglobiini oli vain 135. Ohjelmassa tulee olemaan edelleen noin 4 min mäkivetoja ja uutena 6-8 km VK:ta. Tulos 3000 taitaa olla tekemätön paikka.
  14. X66

    Asics Gel Kayano 2000-sarja

    Kannattaa aina sovittaa. Olen käynyt kaupassa ison kasan kenkiä läpi, mutta en ole vielä osannut ostaa esim. Nikeä tai Adidasta tuntuman perusteella. ASICS:illa varmaan DS Trainerit olisivat paremmat kun jalat ovat tottuneet juoksuun, mutta ainakin viime vuoden malli oli itselleni myös väärän mallinen.
  15. X66

    Asics Gel Kayano 2000-sarja

    Eli tarkoitti varmaan ASICS GT-2000 sarjaa. Hyvä vaimennus, mekaanisesti kestävä ja lievä pronaatiotuki. Eivät mitkään vauhtikengät ja hiukan painavat, aika epämuodikkaat tällä palstalla, mutta itselläni käytössä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy