Jump to content
Juoksufoorumi.fi

X66

Jäsenet
  • Content Count

    706
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

X66 last won the day on October 27 2017

X66 had the most liked content!

Community Reputation

256 Excellent

Converted

  • Coopperi
    3340 (-84), 2835 (-13)
  • 10km
    45.38 (-14)

Recent Profile Visitors

4 499 profile views
  1. Hiihto on luonteeltaan erilaista kuin sileän juoksu. Maasto ja sykkeet vaihtelevat koko ajan eikä suurin osa harjoitteluvolyymista ole mitään puhdasta pk:ta. Toisaalta kovemmissakin harjoituksissa on aina lepojaksot maaston mukaan eikä vedetä mitään tasaista 18 km maratonvauhtista. Mulle höntsääjälle sopivien sykkeiden pitäminen on helppoa kun en enää näe kunnolla mittarin lukemia. Mennään vaan tuntumalla kuten aikana ennen sykemittareita. Nykyisin saa sitten jälkeenpäin datat katsottavaksi että mitä tuli tehtyä.
  2. Tossa mitattiin kuntotaso ennen loppusotaa ja kuormituksen vaikutusta: "Ennen loppusodan alkua varusmiesten fyysinen kunto ja kehonkoostumus mitattiin. Mukana olivat perinteiset testit: 12 minuutin Cooper-juoksu, vauhditon pituus, punnerrukset ja istumaannousut. Itse harjoituksen aikana varusmiesten kehonkoostumusta mitattiin ja verinäytteitä otettiin viidesti. Harjoituksen jälkeisissä testeissä varusmiehissä näkyi muutoksia." Veikkaan että taakankantokyky vaikuttaisi yllä oleviin tutkimustuloksiin varmaan saman verran kuin varsinainen ylävartalon voimataso. Oma harjoituslisä on ollut juuri tuo mainitsemasi 10 kg, mikä on mulle ihan riittävä ja tuntuu antavan melko lineaarisesti heikkenevän suorituskyvyn.
  3. Ei se pelkkä Cooper-tulos riitä: http://www.reservilainen.fi/uutiset/tutkimus_penkkipunnerrus_auttaa_jaksamaan_loppusodassa "Sodankäynnin kuva on muuttunut viime vuosikymmeninä. Kuljettavat matkat ovat lyhentyneet, mutta vastaavasti yksittäisen varusmiehen kantama taakka on kasvanut. Muutos näkyy lisääntyneenä kuormituksena yläkropassa ja keskivartalossa. Hyvä Cooperin tulos ei yksistään takaa fyysistä selviytymistä pitkässä harjoituksessa. – Perinteisesti eri armeijoissa on vaalittu aerobisen kestävyyden nimeen. Oletimme, että paremman kestävyyskunnon omaavat rasittuisivat vähemmän, mutta se ei pitänyt paikkaansa. Jalanko sanoo hieman yllättyneensä testin tuloksista. – Tilastolliset analyysit paljastivat, että ne varusmiehet, jotka suoriutuivat ennen loppusotaa hyvin 60 sekunnin punnerrustestistä, kuormittuivat loppusodan aikana muita huomattavasti vähemmän. Ylävartalostaan vahvat varusmiehet kärsivät vähemmän lihasvaurioista ja heidän kykynsä palautua rasituksesta oli mahdollisesti parempi."
  4. X66

    Valitus-ja ruikutusketju

    Tsemppiä. Mullakin stressi tulee ns. iholle mutta ei ihan noin pahasti. Tilanne on tosin itsestä riippumatta pahenemaan päin.
  5. X66

    off topic osa 1

    Tarkentavana vielä, siis millä varusteilla 3 km Cooperissa, ja onko ultrat vedetty juosten vai hiihtäen ja millä kuormalla?
  6. X66

    off topic osa 1

    Jotenkin minusta tuntuu että tulevaisuus oli jo eilen ja tämäkin porukka on erityisen suorittavaa porrasta. Kyllä minäkin kävisin jos ehtisin ja palautuisin suorittamisesta. Nyt tää kuntoilu on vaan tällaista kevyttä läpsyttelyä.
  7. X66

    off topic osa 1

    Joo, mies on sotakuntoinen niin kauan kuin juoksu sujuu vaivattomasti.
  8. X66

    off topic osa 1

    Tärkeintä on kuitenkin possessiivisuffiksi 😉
  9. Tähän hiukan tarkennusta. GPS tieto taitaa tulla erilliseltä GPS-piiriltä, mutta sitä voidaan korjata muiden anturien tiedoilla. GPS:n tarkkuus on parempi jos piirillä on vaikka Glonass käytössä. En osaa kuitenkaan sanoa paljonko tehosta menee GPS-piirillä ja paljonko tiedon korjaamiseen ohjelmistolla. Ilmeisesti Suunnon ja Polarin uusissa mittareissa on Sonyn uusin vähemmän tehoa kuluttava GPS-piiri. Siinä saattaa olla vielä jotain alkuvaiheen ongelmaa. Joka tapauksessa GPS toimii paremmin avoimella alueella jossa näkyy suoraan useampi satelliitti. Katveessa osa signaaleista häviää, ja osalle tulee epäsuoran radiotien vuoksi heijastumia, jotka vääristävät tulosta. Eli saattavat nuo GPS-tarkkuudet muuttua vielä paremmiksi uusien mittarien kypsyessä.
  10. GPS tuntuu olevan näissä se käyttöajan kannalta kriittisin funktio. Tehonkulutus taitaa perustua tarvittavan laskennan määrään ja GPS-algoritmejä optimoimalla voidaan saada lisää käyttöaikaa. Asiaa tarkemmin tuntematta näissä on aina se mahdollisuus että käyttöajan parantaminen perustuu kompromisseihin suorituskyvyssä. Siksi kuluttajan kannalta ulkopuoliset mittaukset ovat hyvä asia. Se mitä kattelin noita niin GPS on saavuttanut hyvän tason uudemmissa Ambiteissa ja V800:ssa eikä asiaan ole suorituskykymielessä sen jälkeen panostettu. Näin insinörtin kommentteina.
  11. Niinpä. Jo yksinkertaisiin mittareihin saa harjoituskuorman (sykealueilla painotettu sykemäärä) ja kalorinkulutuksen (~lihaskuorma), mutta käyttöliittymä ja tiedon jalostaminen palautumisen tukeen on se juttu. Toki jos sykkeen mittaus on epätarkkaa niin pohjatiedot ontuvat ja kaikki tämä muu on hiukan epämääräisellä pohjalla. Itse olen ollut tyytyväinen Polarin mittarissa siihen että sykkeen mittaus on aina toiminut kunnolla. Toivottavasti nämä uudet rannemittarit pystyvät suunnilleen samaan.
  12. Eilen hiihtelin rullilla pyörätietä ja huomasin edellä pyörätien vartta kävelevän ketun. Kettupa istahti siihen pyörätien reunaan ja silmät tarkkana seurasi hiihtoani sen ohitse. Ihmisiltä en saa vastaavaa huomiota. Kettu ei tainnutkaan olla kovin villi eläin🦊
  13. Jep. Mutta hauskasti varoittava, niin, itselläkin tulee vähän huono olo kun ajattelee tuota ibuprofeiinin määrää ja tuntee myötätuntoa vallinneen olotilan johdosta.
  14. Eihän tuo ole oikein hyvää esimerkkiä. Mulle annos tarkoitti 2x400 mg. Vielä Pharmaca:sta: " Ibuprofeenin yliannostuksen aiheuttamat vakavat myrkytykset ovat harvinaisia. Useimmissa tapauksissa haittavaikutukset ilmenevät alle 4 tunnin kuluessa yliannoksen nauttimisesta. Ibuprofeenin määrän ja haittavaikutusten vakavuuden välillä ei ole selkeää korrelaatiota. Joillekin potilaille on tullut vakavia oireita 3–4 gramman yliannoksesta ja toiset ovat sietäneet oireitta 20–40 gramman yliannoksia. Yliannostuksen oireina voi esiintyä mahakipua, pahoinvointia, oksentelua, ruuansulatuskanavan verenvuotoa, verioksentelua, tokkuraisuutta, sekavuutta, agitaatiota, huimausta, päänsärkyä, tajunnan tason laskua, koomaa, kouristuksia, kaksoiskuvia, silmävärvettä, korvien sointia, lihasvapinaa, hikoilua, paleltamista, hypotermiaa, kalpeutta, ihottumaa, kutinaa, limakalvojen turvotusta, muita turvotuksia, hengitysvaikeutta, hyperventilaatiota, verenpaineen nousua tai laskua, taky- tai bradykardiaa, shokkia, metabolista asidoosia, akuuttia palautuvaa munuaisten vajaatoimintaa, tubulaarista nekroosia ja elektrolyyttihäiriöitä. "
  15. Omalta kohdalta kokemus myös 2015 hiihdosta, jossa nilkka vääntyi kun jouduin liian kovan vauhdin vuoksi vetämään itseni alamäessä nurin (pienempi paha). Nilkka vääntyi 135 km kohdalla, 180 km kohdalla olin kärsinyt tarpeeksi ottaakseni kipulääkkeitä jotta selvisin viimeiset 55 km perille.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy