Jump to content
Juoksufoorumi.fi



perttu

Jäsenet
  • Content Count

    10 516
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    7

Everything posted by perttu

  1. Alastullessa päkiä osaa kyllä ottaa iskun pehmeästi, lähinnähän se on kestojuoksussa laskeutumisteline. Kenkä jalassa kuitenkin täyttää sen aukon kantapään ja maan välissä. Sitä selvemmin mitä isompi droppi. Tavallaan kengällä silminnähden tasapohjalle tullessa voi siis tuoda painon kuitenkin päkiävoittoisesti vaimentaen ja saada sitten nopeasti hieman helpotusta akillekselle ja pohkeille kengän kannasta. Samalla voi myös käyttää supinaatiosta/pronaatiosta saatavaa vaimennusta. Haile jonka täällä mainittiin olevan päkiäpomppija käyttää hänkin hyvin pian laskeuduttuaan kannan maassa eli pelkäst
  2. Takimmainen säärilihas ja sisäkehräs (tai sisempi kehräsluu). Medial = sisemmän / keskipuoleinen anterior etumman puoleinen posterior takimman puoleinen lateral ulomman puoleinen. Tendonitis jännetulehdus tms. tila. Luonteeltaan sitkeää vihoittelua osaa olla tuokin jänteen juilinta jos ei keksi jotain taikatemppua. ^Noilla kavereilla ehkä on ratkaisu. Itsellä meni ajan kanssa jumppaillen ja ehkä osin kenkiä vaihtamalla.
  3. Mieluiten tietysti retropipossa kunnon juoksuseuroja, vaikka Posion Pyrintö tai Saarijärven Pullistus lukisi tuossa. Eivät vain tainneet paljon markkinointipipoja neuloa kun aika meni juostessa ja kenkiäkin oli vain neljä paria.
  4. Arvokasta tietoa immuunivasteesta kertyy lisää. Tuon avulla voi olla tunnistettavissa ainakin osa henkilöistä jotka ovat vaarassa vakavan tautimuodon suhteen ja se voi myös vaikuttaa tuon tutkittavan plasmahoidon turvalliseen käyttöön, koska vääränlaisen sairastaneen henkilön plasman siirtäminen potilaaseen saattaa olla tuon tuloksen mukaan vaarallista immuunipuolustukselle. Osoittaa taas hyvin miten monimutkainen tuo puolustussysteemi on.
  5. No evoluutiota terminä tietysti käytetään aika laajasti, nuo opitut tiedot ja taidot ovat lähinnä kulttuurievoluutiota. Toki niillä on lopulta vaikutuksensa biologiseen evoluutioon kun tieto siirtyy sukupolvelta toiselle ja sitä myötä ihminen toimii eri tavoin -> kohdistuu uudenlainen valintapaine. Vaikkapa jos ihminen keksii tietokoneen ja sukupolvi toisensa jälkeen istuu koneen edessä niin neandertalilaiset piirteet alkanevat karista perimästä ja korvautuvat ultimaattisella hiirikädellä jos siitä on enemmän etua pärjäämiselle.
  6. Kuten koetin viitata niin ei biologia mitään ole sanonut että kengät pitäisi ottaa pois. He ovat todenneet että aika moniin muihin eläimiin nähden ihmiselle on kehittynyt pitkässä juoksussa toimiva jalka. Ei se jalka kuitenkaan ole optimoitu puhtaasti juoksemisen näkökulmasta vaan siihen on kohdistunut muitakin valintapaineita. Puhumattakaan nykyaikaisesta kilpajuoksemisesta kaikkine massiivisine harjoitteluineen ym. joita savannin asukas tuskin teki. Kyllä jokainen evoluutiobiologi tämän ymmärtää, heidän teoriansa nyt (tai 15v sitten) vain sotkettu tunnepitoiseen juoksutyylikeskusteluun juoks
  7. Sunnuntaina Kurikassa SM-maastot joihin osallistuu useita kotimaisia kärkinimiä ml. paluuta tekevä Eriksson. Raitasella on kuitenkin jaloissa kolotuksia eikä valitettavasti voi juosta kilpaa. TV2 su klo 15:30. https://yle.fi/urheilu/3-11562699
  8. Osui nyt lehdessä silmään kuva radalta, joka koronakiellossa yleisöltä. Samantyyppiseltä näyttää pinnan osalta kuin joskus entisaikoinakin, tosin arkistokuvahan tuo näyttää olevan. Outo tapa kyllä torjua koronaa että ohjaa salin käyttäjät toiseen ahtaampaan tilaan 🙂
  9. Noissa pitkälle viedyissä evoluutiselityksissä on kyllä se vaara että ihminen tuskin on kehittynyt esim. äärimmäisen nopean katumaratonin vaatimusten mukaan vaan jotkut ainakin hieman toisenlaiset asiat sitä valintaa ovat ohjanneet. Vaikka juokseminen jossain muodossa kuvaan kuuluikin. Siinä mielessä on ihan luontevaa että esim. joku varuste voi helpottaa tekemistä. Nämä tekniset ratkaisut hiilikuitulevyineen voivat nopeuttaa juoksua, mutta olla joillekin muille ihmisen aikanaan tärkeille toiminnoille ne saattoivat olla haitalliset, joten sellaisia polymeerilevyjä ei ole ehkä siksi kehittynyt
  10. Katsotaan nyt jos vielä lyövät kunta/maakuntarajan kiinni niin voi olla menemistä. Ehkä pimeässä metässä pääset otsalampun valossa livahtamaan Nurmeksen kautta reitille..noh toivotaan parasta.
  11. Niin itse ajattelisin niin kuten tuolla linkkini takana kerrotaan että päkiä-/kantakysymys on itsessään aika epäolennainen jos kyseinen henkilö pystyy niin juoksemaan vaivoitta. Loppupeleissä tasapohjalle tuleminen on vain yksi asento suuressa jatkumossa ja se osuus juoksijoista joka tulee tasapohjalle on sitä pienempi mitä tarkempi on mittauksen tarkkuus. Aika iso osa taitaa kuitenkin tulla melko lähelle tasapohjaa, mutta silti aavistuksen jommalle kummalle puolen. Olennaista on mielestäni (voiman ja vastavoiman lain mukaisesti) että minimaalinen määrä painoa tulisi laskeutua jalalle ennekuin
  12. Tuossa voi olla perää sikäli että molemmat matkat ovat sellaisia joissa lopussa on kyse vauhdikkaan juoksun säilyttämisestä enemmän kuin kirimisestä ja tuo lyhyempi matka varmasti harjoittaa sitä loppujuoksua teknisesti, ehkä muutenkin. Tuossa hieman jotain visiota siitä varmaankin meille monelle vieraasta 400m juoksusta.
  13. Toisaalta mm. Salazar (mm. Rupp ja Farah) käyttivät vähemmän iskuttavia Alter G -mattoja ja sanoivat että sillä voi lisätä harjoitusmääriä 10-25% mitä pitivät huippu-urheilussa hyödyllisenä. Sekään ei toki ole vielä todiste että se olisi edullista kunnolle ja onhan tuossa liikerata kuitenkin ihan juoksun kaltainen verrattuna moneen muuhun iskuttomaan lajiin. Pitkällä aikavälillä se olisi monesti parempi välttää niitä loukkaantumisia ennemmin kuin reagoida sitten telakan kautta korvaavilla. Vaikka harjoittelu olisi 1% "huonompaa" nyt niin tulos voi olla 0,5% parempi mikäli joku vastoinkäyminen
  14. Hyvä havainto Reenaajalta. Jos juoksee 8000km/v 4min/km keskivauhdilla niin siihenhän ei mene kuin 22,22 vrk eli valveillaoloaikaa jää runsaasti muuhunkin. Jopa naisten lisäksi ellei sitten ole aivan tosi kova naistenmies. No Martti Vainiolla oli hieman töitä hedelmätarhoilla lisäksi ja 70-luvun konstit apunaan mutta välillä meni silti vähän yli. Eli aikaa ei varsinaisesti tuohon itse tekemiseen paljon kulu, mikä on juoksun vahvuus, mutta toisaalta kroppaa ei pysty ihan miten vain kuormittamaan enää noiden juoksumäärien ohessa. Jotain opintoja pystyy varmasti hyvin edistämään jossain määrin vi
  15. No joo, tekniikasta on vuosien mittaan jopa tällä palstalla monia fanaattisia mielipidepohjaisia näkemyksiä esitetty. Huarache-sandaalin tuoksuisista bestsellereistä puhumattakaan. Hiilikuitulevyt ja tekojalat jotka muuttavat koko ihmisjalan toimintaperiaatetta nyt ovat sitten oman uuden romaanin arvoiset. Vähän jo iäkäs teos mutta hyvin pragmaattinen ja jollain tapaa todennettujen faktojen pohjalta tekniikkaa ja monia muita asioita (yleiset rasitusvammat, laihdutus jne.) katsova teos on vaikkapa tämä. Miehethän ovat julkaisseet noista kirjan asioista kyllä aika ison osan myös blogissa ajan sa
  16. Otat vaikka videon siitä kun juokset (jos et ole sitä vielä tehnyt) niin voi selvitä itseä yllättäviä asioita askelluksesta.
  17. Joo malttia ei voi tässä lajissa liikaa toivotella, vaikka kovasti pitääkin harjoitella. Kuitenkin ollut jo ainakin rasitusmurtuman esiastetta selässä, onneksi se saatu ajoissa kuntoon. Siihen nähdenhän tän kesän kehitys on huima että 3kk tuon mukaan ollut juoksematta talvikaudella.
  18. Benjamin Lee on suomalaisen juoksun 17-vuotias lupaus, jonka 800m aika on parantunut 5 sekunnin vuosivauhdilla. "Benjamin juoksee nätisti", toteaa jutussa myös konkarivalmentaja Sinkkonen.
  19. Melkein kaikissa Niken kengissä taitaa olla 10mm, Adidaksella on näitä n. 10mm kenkiä myös paljon jo mainittujen lisäksi. Eli aika yleisiä taas.
  20. Huhtikuussa taisin tuolta tilata ja kaikki tuli luvasti perille kuten ennenkin. Varmaan säästät hieman jos maksat mahdollisuuksien mukaan puntina koska nuo palveluntarjoajien kurssimuunnokset ovat yleensä ns. varman päälle eli kalliimpia kuin vaikkapa korttifirman käyttämät kurssit.
  21. Onhan tuo tosiaan aika typerän oloista kellolta jättää suora evidenssi huomiotta, mutta se näköjään luottaa vain siihen vo2max ennusteeseensa joka tulee pitkältä ajalta, ehkä jopa kuukauden juoksujen keskiarvoista. Riippunee vähän kellosta kuinka pitkältä ajalta. Toisaalta jos se luottaisi yksittäiseen juoksuun niin pieni GPS:n hypähdys itänaapurin puolelle tms. poikkeustilanne voisi muuttaa arviot aika villeiksi (tällaisen lenkin joku taisi täällä hiljattain esitellä). Jopa kunnon myötätuuli antaisi vääriä tuloksia.
  22. 4.10,+ näyttäisi olevan eli alle 6min/km. Onnea maratoonarille.
  23. Näinhän se on, ehkä jossain kellossa tuon saa pois mutta en kyllä tiedä missä. Itselläkin töissä missä kädet heiluvat selvästi enemmän kuin jalat on aina päivän askeltavoitteet täynnä tunnissa 🙂 Kyllä nuo ovat hyvin karkeita ja virhealttiita arvioita kun tekniikka ei pysty kädestä oikein arvioimaan riittävän tarkasti millaisesta hommasta kulloinkin on kyse. Joissain uusissa kelloissa ekassa käyttöönotossa kello kysyy minkälaiseen käyttöön se tulee ja sitten kalorioita skaalataan sen mukaan, mutta eihän sellainenkaan vaihteleviin käyttötilanteisiin oikeita lukemia tuota kuin korkeintaan pitkäll
  24. En mutta jos käyttäisin tuollaista niin arvioisin sillä varmaan nimenomaan lihasväsymystä ja mekaanisia kolotuksia eli tulehdusta vammojen välttämiseksi enkä sitä kuinka kuormittava joku treeni oli aerobisesti/hengästymisen näkökulmasta. Hyvät ohjelmat mielestäni tekevät sen aerobisen kuorman arvioinnin ainakin omalla kohdalla jo tarkemmin kuin arvuuttelu tuollaisella skaalalla (sikäli kun laitteen sykemittaus on luotettava). Eli vaikka Banister / TSB. Noiden kardiolaskentojen huono puoli on sitten lähinnä tuo lihasväsymys ja tulehdukset joita ne eivät kvantitoi oikein mitenkään ja sillä puole
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy