Jump to content
Juoksufoorumi.fi



perttu

Jäsenet
  • Content Count

    10 877
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    13

Everything posted by perttu

  1. perttu

    MM-hiihdot 2021

    Hmm aikamoinen tuo Karlssonin ja Johaugin kolari. Selostaja juuri sanoi että ruotsalaiset nuoret hiihtävät aina rohkeasti. Siinä jo katselin että ihan hullunrohkeasti ängettiin kolme rinnalla mutkaan tilanteessa jossa olisi voinut ihan rauhassa hiihtää laskua. Niinhän siinä sitten kävikin että toistensa suksille menivät.
  2. Aivan, en ajatellutkaan että aivan matalilla tehoilla vaan ehkä tietyn rajan jälkeen johon hermoston jaksaminen paljon kuormitetuissa motorisissa yksiköissä riittää. Eli ajatuksena että hitaista syistä ei ehkä saa sitä ihan kovinta (yli-kynnyksen) enää irti jos niiden toiminta on rajoittunut ns. ylhäältä hermoston väsymisen tai ehkä energiavajeen tms. vuoksi. Etenkin kun viime aikoina lihaksilla on tehty ehkä töitä juuri lumella ja liukkaalla mikä kuormittanee monella tapaa lisää. Tuo oli toki pitkälti hätäistä hypoteesia asiasta jota ei varmaankaan täysin tunnetakaan. Toisaalta sen voi myös k
  3. Jos selkeää syytä ei löydy niin ylikunto on aina yhtä mystinen mutta mahdollinen selitys kun treeniä on kuitenkin aika lailla. Siinä tuokin lienee optio että juuri kova vauhti ei toimi. Hypoteesina voisi johtua jonkinlaisesta hermoston väsymyksestä jossa ne nopeat ja huonosti jaksavat hapokkaat syyt joudutaan ottamaan jo normaalia alemmilla vauhdeilla täysimääräisesti käyttöön ja lihakset uupuvat, vaikka muuten voi vaikuttaa siltä että tilanne on vielä hyvä.
  4. Kyllä se voi olla ruoka-aineista ja varmaan myös ruokailutahdista kiinni. Ahmimalla ja ahtamalla ainakin saa paitsi huonomman sulamisen niin ilmaa mukaan.
  5. Tunti juoksua, muutamankin kerran olin lähdössä lentoon märällä jäätiköllä mutta se kai tietää kesän tuloa. Enpä muista noin liukasta lenkkiä.
  6. Voisit myös vedota Suomen kuntien esimerkkiin, jossa lumitöistä voi aina leikata. Tai voit olla olevinaan auraamassa mutta menetkin sen tavanomaisen Helmisimpukan sijaan lenkille.
  7. perttu

    Läskikerho

    Pari viikkoa taas jo menty eteenpäin, tosin ilman sitä jatkuvaa rillausta. Sopivasti on tahti loiventunut pariin kiloon kuussa alun 5 kg:n sijaan. On tässä kyllä jo vähän syötykin eikä sen puoleen ole edes kovin haastavaa. Ens viikolla ehkä ohjelmoidumpaakin reenausta, varovaisesti.
  8. Onhan tuo vyö aikamoinen ongelmakohta, pitää vain myöntää se eikä sortua siihen Suunnon tekeleeseen. Nythän he toivat uuden version tuosta vyöstä markkinoille mutta en itsekään uskaltaisi sitä vyötä ostaa ennenkuin ihmisillä on kokemusta pidemmältä ajalta sen kestosta. Bluetooth vyöt tosiaan toimii mittarimerkkien välilläkin yhteen. Itse olen Spartan Ultraan vielä tällä hetkellä niin tyytyväinen omassa käytössä ettei ole ollut tarvetta mittaria vaihtaa kun kaikki siinä tuntuu toimivan ja se mikä siinä on riittää omiin tarpeisiin. Aplikaatio on rajallinen/kehitteillä mutta kun en sitäkään käytä
  9. Ikäviä teknisiä murheita, pakko oli hieman silti naurahtaa kun oli niin värikäs kuvaus tilanteesta. Kyllä veikkaan kuten @X66 että vyö on vain taas paskana jos se on se Suunnon vanhanmallinen vyö. Se on niin tunnettu ongelma. Vyö mittaa ne kaikki muutokset (R-R tasolla eli yksittäisten lyöntien välisenä aikana) ja tallettaa ne, siinä voi olla vaikka mitä lyhytaikaista virhettä ilman että se näkyy mitenkään kellon näytössä missä näkyvä lukema on keskiarvoistettu tavalla tai toisella pidemmältä ajalta jollain virheenkorjausalgoritmilla juuri niiden hetkellisten 'mahdottomien' häiriölukemien vai
  10. Tuo shop4runners.com (e-xplosion.de) jatkoon sillä Hyperion Tempot tulivat oikeassa koossa normi DHL+Posti aikataulussa eli n. viikossa josta suurin osa Vantaan ja Helsingin välillä Postin terminaalissa. Erittäin hyvän tuntuiset kengät jotka istuvat omaan räpylään kuin hanska ottamatta toe-boxissa mistään liiaksi kiinni. Painoeroa on oikeassa ja vasemmassa aika selvästi kun toinen on 231 g ja toinen 242 g miesten koossa US 11. Nyt aika miellyttävät popot käytössä, kohta täytyisi kyllä jo Ridetkin päivittää.
  11. Tuo nastojen toiminta tosiaan kiinni siitä pohjamateriaalistakin eli kovempi ulkopohja johon nastat tulevat tukevasti saa ne puremaan paremmin. Nuo tähtinastat on ainakin todella pitäviä jos niitä on paljon tuollaisessa napakassa ja paksussa kumipohjan nappulassa. Pehmeässä EVA-pohjassa ne painuvat taatusti enempi kengän sisään kuin alustaan. Itse asiassa enpä edes koettaisi laittaa nastoja sellaiseen kenkään missä koko ulkopohja on liukasta foamia. Monessa kumi on myös niin ohutta että nastan kanta menee foamiin jolloin se ei saa oikein tukea. Tuo on varmasti yksi syy miksi ne nastakengät eiv
  12. @Riuska81Mielestäni kehitystä pitäisi arvioida jollain muulla, täsmällisemmällä mittarilla kuin sillä että onko joku tavoite saavutettu jonka etäisyydestä ei ole tarkkaa käsitystä. Tavallaan pitäisi mitata vaikka nyt esimerkiksi sitä että jos juokset 8 km/h jollain tietyllä reitillä hyvällä pidolla niin sujuuko se yhtään helpommin kuin viime kesänä sykkeen (myös tuntemuksen) valossa. Tai paraneeko yksinkertaisesti kilpailutulos jollain matkalla tai testijuoksussa. Tai vaikka sitten mainitsemasi organisoidumman kuntotestin kautta tarkastella kehitystä. Ehkä yksinkertaisimmillaan vain esim. sen
  13. 2 tuntia = 50 min kävely 7:23/km + 70 min juoksu 6:11/km. Selkä oli vähän kankea edelleen mikä vaikutti loppua kohti, paljon parempi silti kuin vielä eilen. Parasta oli taas että sääret oli tosi hyvät ja alusta kova, paikoin jopa ~sula. Lumi oli sittenkin kolattu viikonloppuna punaisilta väyliltä (erityisesti tärkeät pyörätiet) pois ja sulaminen oli tehnyt loput. Viikkoon 62,6 km jaloilla joista 36,6 km juoksua ka 6:17/km ja loput 26 km kävelyä 7:23/km. Vähän tuo viikonloppuinen selän jumitus noissa vauhdeissa näkyi. Ensi viikolla vaan pidetään vähän tuntumaa yllä ja koitetaan saa
  14. Sykettä ja ylävartalon käyttöähän nuo sauvat kai lähinnä tuovat jos niitä tehokkaasti käyttää, vauhdista sitten niin tiedä. Riippuu varmaan kävelijästä. Vauhtia tulee ripeämmästä rytmistä joka saavutetaan käsien rivakalla käytöllä, mutta tuollainen ukk-ohjeen mukainen sauvan käyttö missä käsi ojentuu sauvan mukana suorana taakse ei tue nopeinta rytmiä. Jos kovaa vauhtia tavoittelee kävelyssä niin kädet täytyy pitää tiukemmassa ~90 asteen vakikyynärkulmassa koko syklissä jolloin käsiä pystyy käyttämään rytmikkäämmin. Käsien rytmi tuo myös itsessään ylävartalon peliin ja sama tehostuminen siis s
  15. https://yle.fi/uutiset/3-11802042 Israelissa purkavat myös rajoituksia, seuraamme mielenkiinnolla mitä seuraa. Israelissa on myös jo runsaasti B.1.1.7 varianttia, en nyt tunne tarkkaa lukua mutta muistelen että se on vallitseva muoto.
  16. YLEn haastattelussa SM-kisojen 3000m:n voiton jälkeen Topi nosti taas ulkomaan ratavitosen esiin eli kyllä sellainenkin on vielä loppukuusta tarjolla, vielä ei sanonut varmaksi osallistumistaan vaan aikovat harkita. Mielestäni olisi ihan hienoa testata se kulku vitosen kisassa niin saisi lisää tietoa ja kovan harjoituksen. Kun paikatkin ovat ilmeisen hyvin nyt pysyneet kunnossa talvella.
  17. Kuinka useasti harjoittelet ja millaisia määriä? Millaista vauhtia koetat juosta pk-lenkillä? Onko riuskalla paljon massaa? Miten olet määritellyt sen mikä on viittaamasi 'pk-alue'? Kävely on ihan hyvää vaihtelua vaikka pitkässä suorituksessa ja harjoitusmielessä siinä juoksussakin käytettävät lihakset, luut ja jänteet osin vahvistuu, mutta huomattavasti miedommalla iskurasituksella mikä sopii hyvin vaikka ylipainossa että pääsee nopeammin liikkeelle. Kalorien kulutus on kuitenkin kilsaa kohti pitkälti samaa kuin juosten. Toki kävelyllä on mahdollista tehdä myös matalammalla aerobisella teholl
  18. @Skipitaway On noissa silti aika olennaisia eroja ranteesta mittaamiseen eli vastaanotin voi olla esim. talvella hihan päällä ja sensori on lämpimämmässä ja usein karvattomammassa paikassa missä se lukee luotettavammin. Se on myös paikassa jossa lihastyön aiheuttama liike saattaa vaikuttaa vähemmän sensoriin kuin mitä se joissain lajeissa vaikuttaa rannemittaukseen. Eihän se toki juuri kätevämpi ole enää kuin sykevyö, mutta niille jotka eivät voi vyötä rinnalla syystä tai toisesta pitää tuo voi olla ihan toimiva.
  19. perttu

    Garmin Enduro

    Tosta pitäisi jo saada verenpainekin mitattua kellon näytölle saman tien 🙂
  20. Tunti eli 20 min kävely + 40 min hölkkä 5 cm kostessa hangessa joka lienee taas koko viikonlopun kadulla. Olihan tuskaisa päivä ja lenkki kun koko alaselkä meni ihan juntturaan eilisen lenkin jälkeen huonoon staattiseen asentoon itseni loppuillaksi asemoituani. Koko tämän päivän koettanut liikuskella ja rullailla vetreyttääkseni sen mutta eihän se kotiinpääsy hyvältä näyttänyt kun lähti tuollaiseen hankeen nuljuttamaan. Onneksi alkoi kuitenkin vetreytyä juoksuun siirryttyäni ja lenkin jälkipuolisko oli itseasiassa helpompi kuin alku ja olin tyytyväinen että tuli sitkeästi lähdettyä. Kaipa se k
  21. SM-kisassa halli-SE 1500m:llä melkein puolella sekunnilla.
  22. perttu

    Sarva

    Ei Sarvalla (VJ Sportilla) taida oikein asfalttikenkää olla vaan ovat erikoistuneet juuri suunnistus/talvi/polkukenkiin eli tuollaisiin missä on vähintään jonkinmoiset nappulat tuomassa pitoa.
  23. Nyt alkaa kaikkien aikojen juoksukevät, 15 vrk:n ennusteessa 14 vrk päivälämpötila käy plussalla eli tie alkaa sulaa. Ja sen jälkeen ollaankin ajankohdassa jossa normaalistikin aurinko jo lämmittää päivisin. Maalis- ja huhtikuu näyttävät edelleen ennusteissa +0.5-1.0 astetta keskimääräistä lämpimämmille.
  24. Pitääköhän huolestua kun tämäkin alkaa jo näyttää ihan vintage -kamalta.
  25. Tunti kävelyä 7:35/km. Joku pe-illan pitkätukka lähti juosten peesiin, mutta se laahustusleikki loppui ennenkuin oli alkanutkaan.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy