Jump to content
Juoksufoorumi.fi

iisak

Jäsenet
  • Posts

    400
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    6

iisak last won the day on October 5

iisak had the most liked content!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. to 14.10.2021 (jatkuu) Aiemmin jo raportoidun lenkin lisäksi nostelin illalla vielä puntteja. pe 15.10.2021 vk2 / TV-kova radalla Otaniemen kentällä 5 km 21:42, 4:20/km, sykkeet 159(168). Tarkoitus oli lähteä juoksemaan yläkynnyksen tuntumassa muutamia kilometrejä. Toki oli aluksi tarkoitus lämmitellä, mutta kun lähdin rataa kiertämään alkoivat jalat heti viedä ja vilkaisin kellosta vauhdin olevan heti alkuun jotain 4:40/km, niin ajattelin että kun tämä näin hyvältä tuntuu niin otetaan vain ensimmäinen vajaa km hiukan kevyemmin ilman varsinaisia lämmittelyjä. Kun sain noin kilometrin kohdalla sitten sykkeen nostettua vk2 alueelle niin laitoi sykerajat päälle ja hidastin aina vauhtia kun alkoi yläraja 166:ssa piippaamaan. Niinpä juoksu oli luonteeltaan hiukan hidastuva, koska väsymyksen kertyessä hiljalleen laski tuo noin 163:n keskisykettä vastaava vauhti. Tämä hiljalleen hidastuva oli oikeastaan henkisesti tosi helppo tapa toteuttaa TV-kova juoksu. Tiesi että sitä mukaa kun alkaa väsyttää saa aina löysätä eikä ole pelkoa että päätyisi lopulta raastamaan yli 170:n sykkeillä pysyäkseen jossain ennalta asetetussa tavoitevauhdissa. toteutuneet kilsat: 4:21, syke 140 4:10, 162 4:13, 164 4:27, 163 4:31, 163 jäähdyttely 1,3 km Tätä voinee vertailla 7.9. juostuun vitosen kisaan, joka oli siis 19:03 eli 3:49/km ja sykkeet 173(183). Eli keskisyke oli vielä 14 pykälää alle ja vauhti 31 s/km hitaampi kuin maksimaalisessa vitosessa. Tämä oli oikein mukava treeni, tehokkaan tuntuinen muttei mikään raasto vielä. la 16.10.2021 autoilua Siirryttiin 630 km vanhempieni luo syysloman viettoon. Yöllä olin nukkunut kunnolla suunnilleen vain klo 21-02 ja sen jälkeen aika heikosti hieman kipeiden lasten heräilyn takia. Jaksoin ajaa suurimman osan matkasta kuitenkin kahvin ja kofeiinitablettien voimalla. Räntää satoi eikä yhtään harmittanut että viikolla vaihdettiin jo nastat alle. Olin ajatellut että illalla lasten nukahdettua voin käydä vielä kevyellä lenkillä ettei mene ihan istumiseksi koko päivä. Olin kuitenkin sitten klo 21 sen verran uninen, että mietin mikä se mahtaakaan olla kehittävämpää jos nukuttaa? Juoksu vai nukkuminen? Valitsin sängyn. su 17.10.2021 pitkä lenkki Pohjois-Pohjanmaan tasaisissa maisemissa kevytvauhtinen pitkähkö lenkki 15,3 km, syke 129, running index 61. Menomatka 6:00/km ja paluu tosi kevyesti 6:30/km. Erityisesti paluumatkalla juoksin vain lyhyitä pätkiä, loppupuolella vain 150-300 m kerrallaan, mutta mahdollisimman hyvällä tekniikalla pyrkimyksenä käyttää myös nilkkoja, pohkeita ja takareisiä. Kun syke tuollaisessa ei-ihan-löntystelyssä minulla aika äkkiä alkaa nousta, niin sitten taas kävelyä väliin. Yritin tehdä tämän viikon pisimmän lenkin niin kevyesti, että huomennakin jaksan varmasti taas juosta hyvillä jaloilla. Tässä vaiheessa treenikautta tärkein tavoite oikeastaan olisi se, että saisin jalat tottumaan 6 juoksupäivään viikossa. Paluumatkalla vastaan tuli täällä päin hyvin harvinainen näky, melkein 10 miehen hölkkäporukka. Tuskin koskaan täällä pikku kylällä näkee muita kuin yksittäisiä juoksijoita. Joku sieltä huusi ihan huomentakin tällaiselle vastaantulevalle lajitoverille, johon järkytyksestä huolimatta onnistuin vastaamaankin.
  2. ke 13.10.2021 kevyehkö pk Aamulla pyöräily töihin, illalla juoksu kotiin 7,3 km, 5:56/km, syke 133, runnung index 58. Sykkeet oli ehkä vähän ylhäällä, josta varmaan johtui heikon puoleinen running index. Tuntui ihan hyvältä kyllä juoksu. to 14.10.2021 kevyt pk Aamulla hölkkä/kävely töihin 7,6 km, 6:42/km, syke 122, running index 59. Alku oli enimmäkseen hölkkää, lopussa oli kävelyä ajallisesti jo puolet. Tarkoituksena mennä niin kevyesti että huomenna pystyisi juoksemaan viikon sykkeennostotreenin hyvillä jaloilla. Etureidet ei enää täysin tuoreet niin kuin eilen, mutta ei kipeätkään. Illalla pyöräily kotiin Pari peräkkäistä huonoa running indexiä. Pojalla ollut yskä muutaman päivän joten voihan minullakin olla joku oireeton versio mikä kuitenkin hiukan syö tuota suorituskykyä. Polarin mukaan yösykkeet ja hengitykset kuitenkin normaalit.
  3. ma 11.10.2021 nopeus Ensimmäiset hallitreenit tälle kaudelle ja taisivatpa olla minulle jopa ensimmäiset hallitreenit koronan alkamisen jälkeen. Otahallissa oltiin eikä ollut ruuhkaa vielä. Nyt oli vastusvetoja 3*3 vetoa eli kaveri tulee perässä joustavan köyden päässä jarruttaen. Lisäksi tuli tietysti 3*3 vetoa myös jarruttajan roolissa, mikä käy liikunnasta sekin, joten oikeastaan 18 vetoa tuli yhteensä. Hyvää vaihtelua tämäkin ja kyllähän tuossa sai puskea ihan kunnolla. Piikkareilla vedin eli tälle viikolle sain tässä yhteydessä tätä piikkarijuoksun tuntuman ylläpitoa. Jalat oli tuoreen tuntuiset, ei sunnuntain pk nyt rasittanut. ti 12.10.2021 lepo Viime viikolla tein 10 km lenkin tähän vastaavaan kohtaan heti nopeustreenin jälkeisenä päivänä ja sain jalkani sitten tukkoon pariksi päiväksi. Osittain varoivaisuuden ja osittain kiireiden takia päätin nyt ottaa tiistaille ihan oikean lepopäivän, eli vain kevyet työmatkapyöräilyt 2*25 min. Polarin kardiokuormaindeksi on sitä mieltä että viimeisen viikon ajalta ollaan vahvasti aliharjoittelun puolella, ja onhan tässä ollutkin useampia päiviä kun on ollut vähän tai ei ollenkaan kestävyystreeniä. Mutta näin kai se saa näin treenikauden alussa ollakin, että kevyestä aloitetaan ja tästä sitten aletaan kiristää.
  4. Nyt vaihtui tuo ketjun otsikkokin, niin pysyy tavoite kirkkaana mielessä! la 9.10.2021 lepo Olin nuorimman lapsen kanssa kahdestaan mökillä, joten ei päässyt juoksentelemaan. Lepo teki kyllä varmaan ihan hyvää jaloille. su 10.10.2021 pitkähkö pk Iltapäivällä raikkaassa syysilmassa oli kiva juoksennella. Ekat 5 km meni reippaammin noin 5:40/km vauhtia, mutta paluumatkalla alkoi etureidet taas väsyä, joten otin tosi kevyesti että olisin ainakin toivottavasti huomenna tuoreessa kunnossa nopeustreenejä varten. Koko lenkin vauhti 6:00/km, pituus 13 km, syke 124, running index 67. Yritin säätää juoksutekniikkaa vähän enemmän takareisiä ja pakaraa käyttäväksi, ja sinänsä se toimi ihan hyvin, mutta siinä tuppaa tuo vauhti kiihtymään kun kontaktivaiheessa aktiivisemmin "työntää maata taaksepäin". Sykkeet sitten nousee ja hommasta tulee väkisin juoksun ja kävelyn vuorottelua eikä tasaista hölkkää, mutta ehkäpä hyvän juoksutekniikan säilyttäminen on tärkeintä. Tämä oli siis ensimmäinen kokonainen viikko peruskuntokautta ja tavoitteena oli 50 km viikossa, mutta viikon keskivaihella piti parannella jalkoja ja kilometrit jäivät sitten lukemaan 42 km. Ihan ok kuitenkin. Onnistuin melko hyvin tasapainoilemaan tässä vaiheessa vielä vähän heikosti isompia määriä kestävien jalkojen kanssa ja lepäämään sopivissa kohdissa, niin ei tullut yhtä päivää pitemmille juoksutauoille tarvetta. Puntit jäi kyllä yhteen kertaan, mutta ehkä maantain loikat voi laskea viikon toiseksi voimaharjoitukseksi. Päättyneellä viikolla oli tosiaan jaloille sen verran kova se maanantaina loikkatreeni, että ajatukseni yhdistää nopeustreeniin vielä nk-vedot loppuun olisi tällä kertaa ollut kyllä ihan mahdoton. Eli optimaalisen viikkorytmin ratkaisu jäi tälläkin kertaa vielä löytymättä. Ehkä pitäisi sittenkin pyöritellä Excelissä vähän jotain 10 päivän "viikkoja" jos niihin saisi paremmin mahtumaan kaiken.
  5. Niin kyllä elimistön viestejä kannattaa kuunnella. Jos sieltä suunnalta viestinä on jatkuvasti kipu, niin jotain uutta on kokeiltava.
  6. Paavo Nurmi ja kumppanit kävelivät ja hiihtivät talvella ja alkoivat sitten keväällä taas juosta ja varsin hyvää tulosta tekivät. Kuulostaa minusta hyvältä tuo pyöräilytreeni. Jos kävely ei ole kivuliasta niin ehkä voisi sillä lailla ylläpitää tuota jalkojen päällä liikkumista ilman iskutusta. Kävelemällähän saa kyllä sykkeenkin niin ylös kuin haluaa, jos opettelee kilpakävelytekniikkaa, mutta jos sykkeen nostot hoitaa pyörällä niin normikävelykin riittänee.
  7. No oho! Voi vaatia 15 min alitusta kyllä! Sarjahan lienee M35.
  8. ke 6.10.2021 kevyt päivä Aamulla pyöräilin töihin. Iltapäivällä juoksin kotiin. Tähtäimessä oli tosi kevyt palauttava pk sillä ajatuksella, että yrittäisi palautua hyvin ja tehdä sitten torstaina viikon tehotreenin. Reidet olivat vähän kipeät, joten en juossut koko 8 km matkaa kotiin, vaan 5 km:n tosi hitaan hölkän/kävelyn jälkeen vaihdoin kaupunkipyörään. Juoksuosuus siis: 5,1 km, syke 115, 6:36/km, running index 64. Maanantain mäkihurjastelut ja sen jälkeen tiistain kehittävä pk ei ihan täysin palautuneena selvästi iskivät takaisin. to 7.10.2021 jo toinen kevyt päivä En ollut aamulla yhtään vakuuttunut että tänään on järkevää yrittää tehdä sitä tehotreeniä, mutta kun pyörä eilen jäi työpaikalle, niin jalan kuitenkin lähdin kotoa. Muutaman sadan metrin jälkeen totesin että reidet edelleen romuna ja vaihdoin kaupunkipyörään. Eli juoksu 0,8 km + pyöräily 6 km. Illalla sitten omalla pyörällä kotiin 8 km. Tässä vaiheessa täytyy todeta, että tästä ei nyt tule sitä 50 km:n viikkoa jollaisilla ajattelin aloittaa peruskuntokauden. Sekin oli nyt liian kova tavoite näin äkkiseltään. pe 8.10.2021 vauhtia töppösiin, vihdoinkin Etätyöpäivä joten ei työmatkapyöräilyjä tai juoksuja. Lounasaikaan lähdin kokeilemaan millä tuulella jalat on tänään. Ensimmäisillä sadoilla metreillä tuntui joku pieni kipeä möykky oikeassa etureidessä, joten ajattelin että hölkätään muutama km ja sitten joko lopetetaan tai jos tuntuu paremmalta niin yritetään vähän käydä kurkkaamassa mitä anaerobisen kynnyksen takana näkyy. Vedin siis tavallista pitemmän alkulämpän ja 2-3 km:n kohdalla alkoi koivet tuntua paremmilta ja päätin että lähden tekemään nyt ainakin jotain siellä < 4 min/km alueella. Ja näin se meni: 3,6 km lämmittely 0,6 km @ 3:35/km, loppusyke 165 3 min palautuskävely/hölkkä 0,8 km @ 3:28/km (muutama metri laskua), loppusyke 170 4 min palautuskävely/hölkkä n. 240 metrin ylämäki jossa nousua n. 24 m kovaa ajassa 65 s, loppusyke 173 10 min jäähdyttely Yhteensä 7,4 km. Sain siis kuitenkin tehtyä tämän viikon tehotreenin ja tämä oli varmaan ihan hyvä hapenoton ylläpitotreeni tähän kohtaan. Ja olihan se hauskaa rynniä vähän kovempaa. Illalla vielä puntteja jos jaksaa ja huomenna jotain kevyttä juoksua.
  9. @puujalka, tuohan on aika yleisesti toisteltu väite, että tuottava nopeus- ja voimatreeni vaativat hyvin palautuneen hermoston ja lihaksiston. En ole itse sen syvällisemmin asiaan perehtynyt, joten turha minun taitaa olla yrittää tätä sen tieteellisemmin perustella kun olisin kuitenkin ihan googlauksen varassa tässä asiassa. Jos joku muu osaa selittää asiaa niin kiinnostaa kyllä itseäkin. Mutuilupohjalta ajattelisin että kehittymisen missä tahansa asiassa voisi määritellä niin, että tekee suorituksen joka ylittää sen mihin on aiemmin pystynyt. Kestävyys on sitä että tehdään suoritusta väsyneenä ja ei-maksimaalisella teholla. Väsyneisyyshän on siten kestävyystreenissä suorastaan luonnollinen tila... Sen sijaan kun kyseessä ovat tuollaiset maksimiominaisuudet kuten voima ja nopeus, niin niissä kehittyminen on sitä, että tehdään suoritus jossa hetkellinen teho on suurempi kuin mihin on aiemmin kyetty. Sellaiseen ei pysty kuin mahdollisimman täydellisesti palautuneena. Toki loikkia tai spurtteja voi tehdä myös väsymykseen asti, mutta silloin harjoitusvaikutus menee varmaan sinne lihaskestävyyden ja nopeuskestävyyden puolelle. Jos kestävyysurheilijat joutuvatkin tekemään voimatreenejään joskus väsyneenä, niin ei se varmaan kuitenkaan optimaalinen tila ole, vaan välttämätön paha kun "tärkeämpää" kestävyystreeniä on vaan tehtävä niin paljon. Blokkiharjoittelu voisi kestävyysurheilijallakin mahdollistaa tämän, että joskus olisi voima- tai nopeusblokki, jossa kestävyystreenin määrää vähennetään sen verran että pystytään tekemään laadukkaampaa voima/nopeustreeniä.
  10. Näin se minustakin on, ei voima eikä nopeus väsyneenä kehity. Tuossa oli vain tuo ryhmätreenin henki, että kun valmentaja käskee että 2 sarjaa vielä, niin sitten tehdään... Olisi myös palautunut paremmin seuraavan päivän lenkkiä varten jos ei olisi repinyt jalkoja niin loppuun.
  11. ti 5.10.2021 pk-päivä Työmatkapyöräilyt 2*7 km. Illalla 21 aikoihin lasten nukahdettua pääsin lenkille. Päivällä jalat olivat tuntuneet vielä vähän väsyneiltä eilisistä mäkihommista, joten ajattelin että 15-60 min kevyesti, ihan sen mukaan miltä jalat tuntuu. Tuntuivat kuitenkin hyviltä heti alussa, ja kun eka km meni omalla painollaan lähelle 5 min, niin ajattelin että jospa sittenkin mennään tämä hiukan reippaampana pk:na aerobisen kynnyksen tuntumassa. 9,5 km, syke 134, 5:00/km 0,6 km jäähdyttely 8:55/km running index 69
  12. ma 4.10.2021 nopeustreeni mäessä Yritin mennä seuran treeneihin, mutta Leppävaaran kentän portilla oli vartija vastassa. Paljastui että itse Huuhkajat olivat sinne tulleet treenaamaan ja täten jyräsivät meidän yleisurheiluvuoron. Mentiin sitten porukan kanssa mäkeen, joka näytti kovin lyhyeltä ja varsinkin loivalta. Mutta kun siinä tehtiin ihan maksimaalisia kiihdytyksiä ja juoksuloikkia, niin olipa sittenkin ihan riittävä mäki. Alussa oli kevyempää liikkuvuusjuttua mäkeen ja varsinaisena treenin teho-osana oli mäki ylös juosten 6 kertaa ja juoksuloikilla 6 kertaa. Palautukset olivat nopeustreenille ominaisesti pitkiä. Syke ehti pudota jopa 80 paikkeille kun minuuttikaupalla seisoskeltiin aina välissä. Silti alkoi askel lyhentyä viimeisiin vetoihin ja mäki joka alussa meni 25 loikalla vaati lopussa jo 28 loikkaa. Tehokkaan tuntuinen treeni oli kyllä.
  13. Lienee aika suuren julkistuksen eli ensi vuoden tavoitteet. Nyt kun on ensi vuonna heinäkuussa veteraanien yleisurheulun MM-kisat Suomessa, niin onhan se tartuttava tällaiseen melkein kerran elämässä tasoiseen tilaisuuteen! Eli kauden päätavoitteena osallistua WMA:n MM-kilpailuihin 2022 Tampereella. En kuvittele olevani varsinaisesti MM-tasoa, kun SAUL:in SM-kisoissakin nappailen yleensä häntäpään sijoja, mutta veteraaniurheilussa on onneksi seinät leveällä MM-tasolle saakka. Kun katsoo vanhoja tuloksia (https://world-masters-athletics.com/championships/results-championships-outdoor/) niin millään matkalla 400 m - 5000 m ei olisi minunkaan yleensä tarvinnut viimeiseksi jäädä. Esim. edellisissä kisoissa Malagassa 2018 M40 800 metrillä sijoitukseni olisi nykykunnossa voinut olla 54/60. Kärki toki on todella kova, voittaja 1:55 ja 9 ukkoa alle 2 min! Matkaa jolle osallistuisin en vielä päätä tarkemmin. Pääasia että voisi sanoa olleensa joskus mukana MM-kisoissa... Jonkinlaisia muita tavoitteita alkaneelle harjoitusvuodelle 10/2021-9/2022 olisi juosta vuodessa 3000 km yhteensä. Onhan se aika reipas lisäys nyt toteutuneeseen 2195 km:iin verrattuna, mutta kuitenkin se vastaa vain keskimäärin 58 km/vk, jollaisia viikkoja juoksin kuluneellakin kaudella useampia. Eli tavoitteen saavuttaminen ei edes vaadi maksimimäärien kasvattamista juurikaan, vaan pelkästään hyvää jatkuvuutta läpi vuoden. 800 m ja 1500 m aikatavoitteet jäivät 2021 saavuttamatta, mutta olivat kuitenkin minusta realistisia joten pidetään ne ennallaan. Ja oikeastaan lätkitään tähän nyt kunnon läjä aikatavoitteita, niin jospa niistä joku toteutuisi: 5000 m / 18:30 3000 m / 10:55 1500 m / 4:50 800 m / 2:20 400 m / 61 s 400 m aj / 71 s Mutta varsinainen tavoite kuitenkin tuo MM-osallistuminen. Haluan sen ketjun otsikkoon myös siksi että haluan mainostaa tätä tapahtumaa ja toivon että Suomesta tulisi mukaan mahdollisimman paljon osallistujia. Aika yleisestikin on ollut noin, että isäntämaasta on tullut hyvä joukko kansallisen tason harrastajia mukaan. Näyttäisihän se hienolta kun tuloslistoissa sitten nytkin olisi FIN-FIN-FIN... vaikka olisivatkin enimmäkseen siellä häntäpäässä, niin mukana kuitenkin! @Seppo vaihtaisitko otsikoksi "iisak (2022: WMA:n MM-kilpailut 2022 Tampereella)"
  14. La 2.10.2021 pitkähkö lenkki 13 km, 5:48/km, syke 127, running index 67. Peruskuntokausi tuo taas pitemmät pk:t tullessaan. 6.6. on viimeksi juostu tätä pitempi lenkki, silloin 14 km. Jos tätä pikkuhiljaa kasvattelisi vaikka kilometrillä joka viikko tai joka toinen, niin aika pian pääsisi sinne 16-18 km:iin, joka varmaan minulle riittäisi. Olin ajatellut lähteä 6:00 km-vauhtiin että varmasti on kevyttä, mutta eka km meni 5:40 ja tuntui luontevalta, niin jatkoin sitten sillä. Viimeinen jäähdyttely-km sitten laski keskivauhtia. Ihan kivasti meni. Etureidet olivat vähän rasittuneen oloiset 4 päivän juoksuputkesta, mutta en välittänyt kun huomenna on kuitenkin lepoa juoksusta. Jos olisi ollut vaikka joku tehotreeni edessä, niin olisin kyllä vaihtanut tämän pelkkään kevyeen verryttelyyn. Nyt kun on määräviikoista jo monta kuukautta aikaa, niin tällainen 50 km:n viikkoa vastaava määräkään ei ihan läpihuutojuttu ole, mutta toivottavasti juuri sopiva. Su 3.10.2021 voima Päivällä käppäiltiin perheen kanssa 1 h 40 min maastossa, varmaan ihan hyvää palauttavaa jaloille tähän kohtaan. Illalla puntteja: pystypunnerrus, rinnalleveto, kyykky, maastaveto yhteensä 13 sarjaa. Kyykky ei noille edelleen väsyneille etureisille ollut ehkä ihan oikea juttu, mutta nuo muut liikkeet sopivat ihan hyvin tähän hetkeen.
  15. Jos on korkeita taloja, mäkiä, puita ym. esteitä erityisesti etelän puolella, niin kyllä useamman prosentin virhe on GPS:llä mahdollinen, puolimaratonilla puoli km ihan uskottava. Tähän ketjuun raportoitujen tulosten hajontakin jo kuvaa hyvin epätarkkuutta. Eikä sekään että kaikilla näyttäisi ylimatkaa todista reitin ylimittaisuudesta. On juostu sama reitti ja melko lailla samaan aikaan, joten on saatu samoja heijastusvirheitä samoista satelliiteista. Jäljestähän sitä tosiaan voi katsella meneekö tarkasti oikeita teitä pitkin.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy