Jump to content
Juoksufoorumi.fi



iisak

Jäsenet
  • Content Count

    122
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ti 12.1.2021 Lunta tupruttaa sellaista tahtia että pidin suosiolla etäpäivän. Juoksuolosuhteet näyttivät kovasti heikoilta, joten nyt ei lopulta ollut tekosyitä olla ottamatta puntteja esille. Tein voimatreeniä 10 sarjaa erilaisia perusliikkeitä 6-12 toistoa. Ke 13.1.2021 Aamu: lumessa kahlaus töihin pk1 7,8 km, syke 123, 6:52/km, kahlausindeksi 57. Numeroista päätelleen lumi ei kuitenkaan hidastanut etenemistä kuin luokkaa 10 % ja oikeasti siellä oli enimmäkseen ihan juostavia pätkiä. Ilta: juoksu kotiin 7,5 km vk1, syke 147, 4:58/km + jäähdyttely 0,7 km, run
  2. Nyt kun tulikin talvikelit, täytyy miettiä taas uusiksi treenikuviot. Eli en ehtinyt edes aloittaa tuota kaavaa mitä hahmottelin 29.12. Hiihtokelit pitäisi olla nyt taatut monta viikkoa, niin voisi kerätä pk-treeniä hiihtämällä. Arkisin on turha haaveillakaan ehtivänsä hiihtämään. Eli arkisin työmatkajuoksuja ja la-su hiihtoa. Esim: ma aamu: vk1 9 km + pk verryttelyt 1 km ma ilta: pk1 8 km ti: voima tai nopeus ke aamu: pk1 8km ke ilta: pk1 8 km to: voima tai nopeus pe aamu: vk2 6 km + pk verryttelyt 2 km pe ilta: pk1 8
  3. Ma 11.1.2021 Aamu: Töihin 8,7 km pk1, 6:40/km, syke 121, Running index 62. Muutamia pätkiä joutui lumessa kahlamaan, mutta varmaan yli 90 % reiteistä oli hyvä pito juosta nastareilla. Ilta: Töistä kotiin 10,1 km pk1 (70%) ja pk2 (30%), 6:28/km, syke 125, Running index 61. Neljä lyhyttä (30 askelta) ruskoa ja yksi pidempi noin 250 m pinkaisu loivaan alamäkeen. Vauhdit ja running indexit edelleen aika heikkoja, mutta tuntemukset ihan eri maailmasta kuin perjantain tupla-pk päivänä. Ei siis väsymystä illalla. Samoin nyt tiistaiaamuna pirteä olo ja ihan tekisi mieli le
  4. Tuota lenkkien tiheyttä ja keveyttä painotan ihan omienkin kokemusten pohjalta. Aiemmin tuli vedettyä liian kovia treneejä, jalat saattoi olla kipeät monta päivää. Sitten uudelle lenkille ja sama juttu taas. Olin harjoittelun lisäämisessä umpikujassa kun pystyin juoksemaan vain 2-3 kertaa viikossa kun jalkojen palautuminen kesti monta päivää. Sitten ymmärsin että perustreenien pitää vaan olla niin kevyitä että seuraavana päivänä pystyisi tekemään saman. Vielä reilu vuosi sitten oli noita ongelmia, mutta sitten aloin jakaa 8 km:n lenkkejä kahdeksi 4 km:n lenkiksi, hidastaa juoksuvau
  5. Yleensä treenimäärää kasvatettaessa toimii hyvin sellainen lähestymistapa, että kasvattaa ensin harjoitustiheyttä, sitten määrää ja vasta lopuksi tehoa. Määrän kasvattaminen tarpeeksi hitaasti vaatii kärsivällisyyttä, mutta pitää katsoa vähän kauemmas ja miettiä, että tärkeämpää on olla hyvässä kunnossa vuoden päästä kuin kuukauden päästä. Vaikka lisäisi juoksua tosi maltillisesti, pääsee vuodessa jo aika koviin treenimääriin. Jos sen sijaan innostuu liikaa, saattaa kyllä olla parin kuukauden päästä paremmassa kunnossa kuin tosi varovasti aloittava, mutta on myös paljon suurempi ri
  6. Ke 6.1.2021 Pk2, 8,1 km, 5:33/km, syke 133, running index 64. Loppiaismässäilystä oli vasta pari tuntia, joka saattoi olla hiukan liian vähän, mutta ei tuota juuri huomannut. To 7.1.2021 Lepo eli työmatkapyöräilyt 2*8 km. Pe 8.1.2021 Taas oli vähän huono yö lapsen takia, mutta kilometrejä täytyy kerätä, joten ajattelin kuitenkin juosta työmatkat molempiin suuntiin. Aamu: pk1, 7,9 km, 6:25/km, syke 122, running index 63. Lähdin hajamielisesti kotoa lenkkareilla, vaikka nastalliset suunnistuskengät olisi varmaan ollut parempi valinta. Näin hitaa
  7. iisak

    Cooper

    Jatkan vielä siitä miten sopivan vauhdin kontrollointi onnistuu. Nämä on jo sen verran lyhyitä ja kovia vetoja, että on helpompi juosta vauhdin kuin sykkeen mukaan. 3-4 minuutin vedosta ekat 2 min hyvinkin kestää ennen kuin syke nousee lähelle loppuarvoja jolloin siitä pystyy jotain päättelemään ja siinä vaiheessa veto voi olla jo vähän pilalla jos vauhti onkin ollut aivan liian kova. Vähän liian hidas alku olisi pienempi moka. Jälkikäteen sykedataa voi kyllä analysoida ja vertailla vaikka aiempiin vastaaviin treeneihin, mutta vedon aikana ja varsinkin alkupuolella sykk
  8. iisak

    Cooper

    Hyvä mk-treeni Cooperia varten voisi olla 3-4 × 1 km Cooperin tavoitevauhdeilla. Välissä 3-4 min kävelypalautus. Alkuun vähintään 2 km lämmittely jonka loppupuolella muutama lyhyt pätkä myös vauhdikasta juoksua ja loppuun 2 km jäähdyttely kävelyä/hölkkää. Tässä treenissä saat samalla varsinaista testiä varten tuntumaa siihen mikä on sopiva Cooper-vauhti. Jos viimeiset vedot menee jo hitaammin on lähdetty liian kovaa. Toki on kyseessä kova treeni, mutta silti lopussa ei saa takki olla ihan tyhjä. Jos aikoo jaksaa juosta 12 min jotain vauhtia, niin sama kilometrin pätkissä ei pitäisi
  9. Mikähän tiilistä tehdyn takan lämmittämisessä olisi riittävä varovaisuus? Tiukimmat ohjeet mitä olen kuullut on että ensin vain pikku tulet ja vasta toisena päivänä saisi varsinaisesti lämmittää. Käytännössä vähän hankala noudattaa jos menee talvella mökille 1-2 yöksi, niin tuolla periaatteella mökin, jossa ei ole muuta lämmitystä saisi lämpimäksi vasta suunnilleen siihen mennessä kun on jo aika lähteä pois... Itse olen polttanut paria halkoa kerrallaan ehkä 3-4 tuntia kunnes kädellä tuntee pientä lämpöä takan kyljessä, eli lämpöä on mennyt jo vähän läpi rakenteiden. Sen jälkeen kohtuullisia t
  10. Ke 30.12.2020 Pk1, 9,3 km, 6:15/km, syke 121, Running index 64. Lunta oli tullut noin 5 cm ja tiet osittain vielä auraamatta, mikä näkyi vauhdissä. To 31.12.2020 Lämmittely 1,1 km + vk2, 2 km, 4:12/km, syke 154 + kävely/hölkkä 3 min + vk2, 2 km, 4:10/km, syke 157 + jäähdyttely 1,2 km. Running index 63. Suunnistuskengät pitivät ihan hyvin kovalla lumialustalla. Vauhdit olivat ihan hyviä ottaen huomioon että selvästi alle yläkynnyksen pysyivät sykkeet. Pe 1.1.2021 Lepo, autossa ja junassa etelään. La 2.1.2021 Vähän haaveilin että vieläkö 3
  11. @syklis, näin se tietysti on, että ei ole sama miten ne kilometrit tai tunnit keräilee. Tähänkin asti (ainakin viime kuukausina) minun ma-pe liikunnat on olleet käytännössä työmatkajuoksua ja -pyöräilyä, joten sinänsä tässä ei ole muutosta, tuo miettimäni muutos koskee vain rytmitystä. Tähän mennessä enimmäkseen olen pyrkinyt jakamaan juoksut eri päiville, eli esim. juoksemaan illalla kotiin ja seuraavana aamuna töihin. Muutaman kerran olen juossut myös molemmat suunnat. Pari kolme kertaa olen juossut myös kolme peräkkäistä työmatkaa (aamu-ilta-aamu tai ilta-aamu-ilta), mutta se on
  12. Muokkaus: päväykset oli väärin. Olin unohtanut sunnuntain kokonaan kun oli lepoa... Su 27.12.2020 Lepo. Ma 28.12.2020 vk1 10 km, 4:39/km, syke 150 + jäähdyttely 1 km, running index 63. Nastakengillä juoksin, ei silti ihan täydellinen pito. Muuten maltoin pysyä vk1 alueella, mutta viimeisillä sadoilla metreillä piti vähän kiihdyttää, kun ajattelin että keskivauhti 4:3X/km näyttää paljon paremmalta kuin 4:4X/km... Ti 29.12.2020 pk1 6,4 km, 5:50/km, syke 122, running index 67. Oli satanut jotain jäätävää tihkua lumen päälle, joten meinasin lentää
  13. La 26.12.2020 Melko tyypilliseen tapaan heräsin neljältä ja liikuskelin vähän että nukkumisesta jäykistyneet paikat vähän vertyisivät. Katsoin sääennustetta ja harvoin näkee noin tasaista. Koko päivä -11 astetta ja itätuuli 3 m/s. Että ihan sama sen puolesta milloin lenkille, mutta ehkä sitten kuitenkin valoisaan aikaan kun on vara valita. Sitten takaisin nukkumaan vielä pariksi tunniksi. Klo 9:20 sitten pakkaslenkille. Pitkä lenkki oli suunnitteilla, mutta jotenkin väsyneen tuntuista oli ja ajattelin että juoksen mitä tahansa 8-16 km väliltä riippuen siitä miten
  14. To 24.12.2020 Nyt on vähän lunta sadellut. Juoksualusta siis osittain paljaalle tielle, osittain jäälle satanutta lunta, eli hieman arvamaton. Pk1, syke 122, 6:00/km, running index 67. Eli hyvin lähellä samaa kuin eilen, vaikka tuo juoksualustakin oli nyt hiukan hankalampi. Pe 25.12.2020 Mietin että onnistuuko vk2 treeni talvisissa olosuhteissa. Lumen lisäksi nyt hiukan pakkastakin, -8 astetta. Laitoin vanhat nastalliset suunnistuskengät jalkaan. Nahka on kutistunut, eikä sitä näin talvioloissa uskalla kastellakaan ennen juoksua, joten olivat aika ahtaat. Varsinkin vasemm
  15. Ti 22.12.2020 10 km vk1, 4:40/km, syke 146 + 0,7 km jäähdyttely, running index 65. Hyvä vire jatkuu! Siis kymppi ajassa 46 min ja risat tuollaisena rentona vk1 juoksuna. Kyllä on mukava juosta kun kulkee. Jäisiä paikkoja oli menomatkalla yhteensä korkeintaan muutaman sadan metrin verran, palatessa sitten kiersin kokonaan sulan reitin kautta. Ke 23.12.2020 Lenkille melkein suoraan aamupuurolta klo 8:50. 9,8 km pk1, 5:54/km, syke 122, running index 68. Mielelläni toistan itseäni ja totean että hyvä vire jatkuu... Kun on kohta viikon jatkunut, niin saako jo toivoa että tämä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy