Jump to content
Juoksufoorumi.fi



iisak

Jäsenet
  • Content Count

    65
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

117 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ihan viime päivien tartuntamäärien kehitys Suomessa herättää toiveita. Viikon keskiarvo on kääntynyt ainakin hetkeksi laskuun. Juuri mikään muu Euroopan maa ei liene tällä hetkellä yhtä hyvässä kehityssuunnassa. Olisi hienoa jos Suomi saisi nitistettyä tämän toisenkin aallon yhtä mallikkaasti kuin ensimmäisen. Keskimäärin suomalaiset ovat järkeviä ja noudattavat hyvin suosituksia, vaikka päinvastaisiakin näkemyksiä kuulee... Sepä vasta olisi hienoa jos saataisiin pidettyä tilanne sellaisena, että talvella olisi mahdollista järjestää ainakin ulkotapahtumia. Ja että tänne
  2. Polarin Running Index keskiarvo on nyt muuten 63. En tiedä miltä ajalta se laskee, mutta muutamaa viimeisintä lenkkiä kai tuo vastaa. Tuolla arvolla saa seuraavat ennusteet: Cooper 3150 m 5 km 19:50 10 km 41:10 puolimara 1:31 maraton 3:10 Minun vahvuudet on kuitenkin tuolla lyhyessä päässä, joten nuo 5 km ja 10 km voi olla lähellä totuutta. Cooperissa uskoisin että menisi enemmän, ehkä 3200-3300 m. Puolimaratonilla ikivanha ennätykseni 1:37 voisi olla lähellä nykytasoa ja maratonilla tuskin pääsisin edes maaliin... Varmaan jalat hajoaisi kun siitä on
  3. Ti 20.10. Illalla siis vielä hölkkä töistä kotiin. 8 km 6:07/km, syke 121, Running index 66. Etureisissä oli hieman kipeät muhkurat ja jalkaterissäkin tuntui välillä pieniä tuntemuksia. Ei mitään mikä olisi häirinnyt juoksua. Ke 21.10. Olin varautunut siihen että ehkä en juoksekaan näillä jaloilla enää tätä neljättä lenkkiä noin 38 tunnin sisään. Ja niin siinä kävi että 1,5 km jälkeen totesin että etureidet on kipeät ja oikeaan nilkkaankin vähän sattuu. Ei mitään isoja vaivoja, ja olisin pystynyt juoksemaan matkan loppuun, mutta viisaampi on kuunnella mitä jalat sanovat. Kävelin pu
  4. Ti 20.10. Aamulla töihin 8 km pk1, syke 121, 6:22/km, Running index 64. Keskinopeutta heikensi asfalttiteiden yllättävän paha jäisyys. Vain soraosuuksilla pystyi juoksemaan täysin rennosti. Lisäksi piti pysähtyä parin kilometrin jälkeen vähentämään vaatteita ja pakkaamaan niitä reppuun. Yritän työn lomassa ainakin syödä runsaasti ja joskus klo 18 aikoihin pitäisi alkaa taas hölkytellä takaisin kotia kohti. Toin eilen aamulla - kun vielä pyörällä olin liikkeellä isomman repun kanssa - 8 kpl puolen litran rasioita ruokaa kahvihuoneen jääkaappiin. Hädin tuskin riittävät kolmeksi päivä
  5. Näin se on. Kävelypätkien mukaan ottamisen voisi tässä yhteydessä mainita. Itsellä 5:20/km alkaa olla se raja, että juoksu muuttuu hölkäksi ja tekniikka huonommaksi. Pyrinkin tekemään noin 6 min/km keskivauhtiset lenkit niin että juoksen pikku pätkän hyvällä tekniikalla noin 5 min/km kunnes syke nousee 130 paikkeille ja sitten kävelen muutamia kymmeniä askelia kunnes se laskee 110 paikkeille. Kaikki eivät toki tällaisesta sahauksestakaan tykkää.
  6. Vaikka kymppi 4:53/km ei olisikaan ihan maksimia niin vauhtiskaala tuntuu silti kapealta. Laaja skaala eli kovat kovaa ja kevyet tosi kevyesti toimii monilla. Ainakin ennen kuin kunto nousee tietyn rajan yli, "oppikirjojen mukainen" pk-lenkkeily todella tuntuu väkisin hidastelulta. Itselläni taisi kestää noin 20 vuotta lopulta uskoa, että juoksen peruslenkit liian kovaa. Ihmiset on kuitenkin erilaisia ja voi olla että jollakin toimii se, että juoksee pelkkää vk-vauhtia, joten mitään ehdotonta totuutta en uskalla alkaa julistaa. Jos alkaa tuntua väsyneeltä ni
  7. La 17.10. Autoilu takaisin ruuhka-Suomeen. Su 18.10. Aitajuoksua 9*6 aitaa 76-->91 cm. Yhteensä 4,3 km. On se kyllä hauskaa tämä aitajuoksu. Jatkan kyllä niin kauan kuin pysyy ulkokentät sulina. Viime talvenahan tuota pystyi jatkamaan läpi talven. Viikkokilometrit lipsahtivat hieman yli tavoitteen eli pyöristettynä 51 km. Ma 19.10. Töistä kotiin Vk1 7,5 km, syke 147, 4:42/km + jäähdyttely 0,7 km = 8,2 km yhteensä. Nyt koettiin parikin kertaa sellainen tilanne, että vaikka juoksin mielestäni ihan hyvää vauhtia niin mittari alkoi väristä, että ollaan sykeal
  8. Jos kymppi täysillä menee vauhtia 4:53/km, niin nuo 5:30/km vauhdit on todennäköisesti liian kovia peruslenkkeihin. Pk-lenkkien vauhti yleensä on 1-2 min/km hitaampi kuin kympin kisavauhti.
  9. Pe 16.10. Pitkä lenkki tuli tehtyä. 15,4 km, syke 127, 5:58/km. Edellisestä pitkästä vierähtikin tasan 3 viikkoa. Olen tässä välissä saanut kilsat täyteen ilman pitkiäkin. Kiersin täältä vanhempieni kotoa lähtevän lenkin joka on muuten varsin rauhallinen, mutta 3-6 km kohdalla on vähän tylsä vaihe valtatien vieressä menevää kevyen liikenteen väylää pitkin. Sen jälkeen onkin 6 km soratiepätkä, joka on erittäin hiljainen, läpiajon estävä puomi auttaa asiaa. Vanhimmat muistot tuolta lenkiltä ovat yli 20 vuoden takaa. Mieleen ovat jääneet erityisesti pimeällä juostut lenkit. Otsalamppu
  10. Ma 12.10. Nopeustreeni tiellä. 11 kpl 20-30 askeleen maksimaalisia kiihdytyksiä alamäkeen/ylämäkeen/tasaisella. Verryttelyineen 3,3 km Ti 13.10. pk2:sta lähdin tekemään. Parin kilomerin jälkeen ihmettelin kun sykkeet ei oikein nouse. Sitten huomasin että sykevyö ei toimi, rannemittaus vain arvailee jotain hihan läpi. Pysähdyin pariksi minuutiksi ja tein kaikki temput ja resetoinnit, mutta eipä auttanut. Sitten uudelleen liikkeelle ja rannemittauksella loput. Datan orja kun olen, niin tuntui että lenkki melkein pilalla. Rannemitttaus antaa ainakin minulla sykkeiksi vain jotain sinne
  11. To tein vk-lenkin lisäksi vielä keskiraskaita halkohommia 2 h. Illalla oli jo selkeästi väsymystä. Polarinkin mukaankin päivittäinen aktiivisuus 425 % tavoitteesta... Pe 9.10 aamupäivällä kroppa oli samaa mieltä Polarin kanssa, että edelleen ollaan rasittuneella alueella. Päätin kuitenkin käydä niitä aitoja juoksemassa kun la on pelkkää istumista tiedossa joka tapauksessa. Juoksinkin sitten matalia 76 cm aitoja 9*7 kpl. Nyt suurin osa huonommalla jalalla. Melkoista koikkelehtimista se on. Hieman kyllä parani toistojen myötä, että ehkä ei mene hukkaan. 4,1 km yhteensä verryttelyinee
  12. No tosi kurja juttu. Mutta kropalla on pyrkimys parantaa itse itsensä. Ehkä viikon, vuoden tai 5 vuoden päästä huomaat että paikat taas yllättäen kestääkin juoksua. Tai sitten kilsat on tosiaan täynnä. Mahdollista sekin on.
  13. To 8.10. Teinkin lenkin tänään ja aidat jääköön huomiselle. 9,2 km 4:36/km, syke 151. Vk1:stä lähdin tekemään mutta kun kulki niin helpon tuntuisesti, niin en jarrutellut ja noin puolet ajasta meni vk2:n puolella. Running index 61. Polarin mukaan pääsin ekaa kertaa tälle syksylle myös palautumisen tilassa alueelle "rasittunut". Pystyisin juoksemaan kympin noin 165-170 sykkeillä, joten kaiken järjen mukaan sen pitäisi nykykunnolla mennä jo alle 40 min. Tai no jätetään pieni varaus, mistä sen tietää miten pienikin vauhdin lisäys vaikuttaa, kun eipä ole tullut kymppejä pahemmin juostu
  14. Ma 5.10. Seuran treenit. Ennakkotieto: intervalleja. Juoksijoita oli noin 8 ja 1 kävelijä, eli hyvä osanotto. Valmentaja ehti paikalle puolisen tuntia myöhässä, eli tavanomainen suoritus häneltä. Jos on ollut Suomen nopein 80-luvulla, ehkä on tottunut siihen että ehtii vaikka lähtisi viime tipassakin? Sisällöksi tarkentui 2*4 minuuttivetoa, palautuksena taas kävely lähtöön eli 3-4 min kun piti hitaimmatkin odotella. 7 ekaa vedin noin 310 m, loppusyke noin 164. Viimeinen taas kovempaa, kuitenkin vähän kevyemmin kuin viime viikolla, mutta silti ennätin 360 m, loppusyke 175. Tuntumaksi jäi, että
  15. iisak

    Cooper

    1=pk1 2=pk2 3=vk1 4=vk2 5=mk&nk Eli jos rajat on asetettu oikein, zone 3 on pk-vauhdiksi jo liian kova. Testeissä ei ole tarpeen käydä, anaerobisen kynnyksen voi selvittää juoksemalla 30 min maksimivauhdilla: https://sporttracks.mobi/blog/determine-your-lactate-threshold
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy