Jump to content
Juoksufoorumi.fi

M.BoneS

Kysy mitä tahansa ketju

Recommended Posts

Mä olen jo pidemmän aikaa miettinyt, että tältä palstalta varmasti löytyy asiantuntijoita alalta kuin alalta. Siksipä ajattelin, että täältä voisi saada myös vastauksia minkä tahansa alan kysymykseen. Tässä ketjussa voi siis kysyä mitä vaan, ja ehkä saada vastauksiakin.

Mulla on pari juttua mietityttänyt ja ensimmäinen on kielitieteellinen:

Miksi englanninkielessä ja suomenkielessä on sama kaksoismerkitys vasen-oikea-väärä ja left-right-wrong? Tietääkseni nämä kielet ei ole saman sukuisia. Saksassakin taitaa olla sama, mutta ruotsissa ei. Voiko tämä olla sattumaa? Jos kaksoismerkitykset ovat kehittyneet toisistaan riippumatta, niin liittyykö se siihen että oikeakätisyys on vallitsevaa? Ollaanko Ruotsissa tasa-arvoisempia vasenkätisiä kohtaan, kun vasen ei ole väärä?

Toinen on tekninen kysymys johon en löytänyt vastausta:

Tasauspyörästöhän toimii niin, että kun toiselta pyörältä katoaa pito, niin pitämätön pyörä sutii ja pitävällä oleva pyörä ei vedä. Ymmärtääkseni vastaavasti moottorijarrutuksessa liukkaalla oleva pyörä lähtee luistoon ja pitävällä oleva ei jarruta. Tämä ei liene iso ongelma polttomoottorilla toimivassa autossa. Mutta mitenkäs sähköauto tai hybridi kun käytetään regeneratiivistä jarrutusta, jossa myöskin jarrutus tapahtuu tasauspyörästön takana olevassa sähkömoottorissa. Regen-jarrutusta kai käytetään huomattavasti kovemmalla jarrutusteholla kuin polttomoottorin jarrutus. Eikö tällöin tasauspyörästön aiheuttama epätasapaino jarrutuksessa ole ongelma ja peräti vaarallista? Tarvitaanko tähän tasauspyörästön lukkoa jarrutuksessa vai miten asia on ratkaistu?

Ja loppuun vanha klassikko:

Miksi miehellä on nännit?

Ei se oo karvalakki, sehän on ryijy... mutta nepparit ryijyssä?

Hmm, mä jäin nyt oikein kaiken lisäksi pohtimaan tuota vasen-oikea-väärä -juttua. Törmään tähän jatkuvasti, kun pittää koiralle kertoa lenkuralla, että käännytään oikealle ("oikea") ja että meni "oikein", kun taas pitää mennä vasemmalle ja sinne päädytäänkin. (Mistä se tietää, että kun kääntyi vasemmalle, ei tarvitsekaan heti kääntyä oikealle... tuskin nuo nyt niin hyvin suomea osaavat.) Koira-asiantuntijoita palstalla?