Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tylsimys

Jäsenet
  • Posts

    198
  • Liittyi

  • Last visited

About Tylsimys

  • Syntymäpäivä January 1

Recent Profile Visitors

1 383 profile views

Tylsimys's Achievements

  1. Tässä on aikalailla PK-kaudelle sopiva rytmitys. Itse pitäisin varmaan perjantain salipäivän juoksuttomana ja siihen kevyt oheislaji tilalle. Kuitenkin se on hyvä perusidea, että maksimi/nopeusvoimaa tekisi aina suht. palautuneena. Perusvoimaa/toiminnallista sit väsyneempänä. Joka kolmas viikko kevyemmin, ja muistaa kuunnella kroppaa(!), niin välttyy Tumpelon mainitsemalta ylikuormitukselta.
  2. Tämä "hiilariton" lenkkeily on yksi kyseenalaisimmista harjoittelumetodeista kestävyysurheilussa. On paljon tutkimuksia, joiden mukaan tyhjällä vatsalla juokseminen kehittää yhtä paljon rasvojen käyttöä kuin energiaa nautittaessa. Toisaalta löytyy myös tutkimuksia joiden mukaan "vesilenkit" parantaisi rasvojen käyttöä. Se on kuitenkin selvää, että energiaa nautittaessa palautuminen on nopeampaa ja loukkaantumisriski pienempi. Tästä syystä minä en tee koskaan yli 90min harjoituksia ilman lisäenergiaa.
  3. Mä jouduin ottamaan itse kisaviikon maanantaina tokan piikin. Ma kevyt fillari, ti aamusta karmea olo mutta illalla jo lenkki, ke jo normaali olo ja kevyen tehotreenin kimppuun, jäi kesken ihmeellisen rintakivun takia. To ja pe kevyttä, lauantaina kisa täysiä ilman ongelmia. Näin itsellä.
  4. Jännä, kun mun mielestä kymppi ja puolikas lukeutuu minun mielestä henkisesti helpoimpiin matkoihin. Jos ekat 15km puolikkaasta ei tule semi kevyesti, niin silloin on menty liian kovaa. Vika vitonen on kyllä aika raastoa. Näin siis mun mielestä. Ihottavimmat matkat ehkä 800m ja 1500m, imo.
  5. Jos joku luopumassa osallistumisoikeudestaan niin laita yv. Mä ostan pois 🙂
  6. Minä muuttaisin tuota ohjelmaa jonkin verran. Ensinnäkin, sunnuntain jälkeisen pitkän lenkin jälkeen tulee keskipitkä, syke yli aerkin lenkki heti maanantaina? Viikko tietysti vaihtuu, mutta sun kroppahan ei sitä tiedä. Maanantaille voit ottaa ihan hyvillä mielin levon. Muutenkin mä tekisin nuo 4 lenkkiä kahtena ns. Juoksusyklinä, siten että lenkit olisi perättäisinä päivinä. Esim ti+ke ja la+su. Tehoista: sulle kun on määritelty noi sykealueet niin se on hyvä juttu. Mä tekisin kevyet lenkit kevyempinä, ja muutenkin vähän kyseenalaistan tuon ohjelman tehojen suhdetta kevyen harjoittelun määrään. Sä voit ihan hyvin hinkata tuota 125-135 sykeväliä kevyillä lenkeillä. Ihan aerkin alapuolella juokseminen kuormittaa jo aika paljon. Mäkin juoksen omat kevyet lenkit n. 35sydämenlyöntiä AerK:in alapuolella. Ja, jos 4 lenkkiä on viikossa, niin mun mielestä 1 niistä on tehotreeni, yks pitkä ja kaks peruslenkkiä. Pitkä ja peruslenkit alle 140bpm.
  7. Polarilla on ainakin hyvä ortostaattinen koe. Piirtää myös graafia sitä mukaan polar flow:hun kun tekee testejä. Noita testejä pitää tehdä säännöllisesti ympäri vuoden. Silloin niistä saa hyödyn irti.
  8. Sinne se mäjähti. 1:14:55 melko tasaisella vedolla.
  9. Tänään iltapäivällä siirtymä pelipaikoille. Maha on ollut koko viikon vähän sekaisin, toivottavasti rauhoittuu tässä seuraavan vuorokauden aikana. Kohteessa vielä joku kevyt lenkki ja lauantaina alkuverra, muuten kaikki alkaa olla tehty. Aina keventelyssä tulee ajatuksiin että onko sitä treenannut tarpeeksi. Jalat tuntuu vielä aika huonoilta, eli nekin sais alkaa tuntua seuraavan 24h sisällä paremmilta. Hyvin menee... 😂
  10. Mulla on pidemmän aikaa jo kello ehdotellut lenkin jälkeen "uusi kynnys havaittu, 176bpm 3:44min/km" tai jotain vastaavaa. Olen joka kerta hylännyt tuon, koska kello ei tee selväksi että onko kyse ala- vai yläkynnyksestä(joo, on yläkynnys, mutta pitää se silti ilmoittaa). Sen lisäksi, mun vauhti sykkeellä 176 ei ole lähellekään 3:44min/km. Aina käytän h10 sykevyötä. Muutenkin sykealueet kellon omien määritelmien mukaan. Kaikki pk-harjoittelu on kellon mukaan silloin sykealueella "lämmittely". Todella sekava kokonaisuus mun mielestä. Myös harjoittelun tila on mulla lähes aina "tuottamaton" tai "heikentää kuntoa" vaikka ennätykset paranisivat.
  11. Tavoite on vain aika konservatiivinen johtuen olemattomasta valmistautumisesta. Yläkynnys on 87% vo2maxista ja vauhti 3:20 luokkaa. Jalat vain hajoaa aika äkkiä tuohon vauhtiin, eli menevät kramppiin. Mutta joo, onhan nuo kynnykset aika lähellä toisiaan. Aerkin kehitykseen on laitettu paljon tunteja sisään koko harrastuksen ajan.
  12. Niin montako kilsaa sitä hiekkatietä on puolikkaan reitillä? Mulla myös ylimenokaudella tarkoitus poistaa viisureita.
  13. Tällä hetkellä Foreca/Ilmatieteenlaitos lupaa 17 astetta ja pilven, auringon ja yhden-kahden vesipisaran ennustetta kisapäivälle. Tuulta ei pitäisi juurikaan olla. Onko tietoa meneekö reitin hiekkatie pehmeäksi jos on kovin sateista? Jos alusta vaan pysyy kovana, niin on kyllä todella hyvä juoksusää tiedossa.
  14. Noniin, hieman aikaistin tätä projektia kun tarkemmin kalenteria katselin. Eli ensi viikonloppuna paavo nurmen puolikkaalla yritys. 14 päivää kerkeän yhteensä saamaan kunnollista sileän treeniä alle. Jos tätä pientä 14pvä. sileän rupeamaa ei lasketa mukaan, niin kesäkuun alusta tähän päivään asti on tullut yhteensä kuusi(6!) kilometriä 3:50min/km tai nopeampaa juoksua. Johtuen lähinnä siitä, että tehot on tullut tehtyä mäkisillä polkureiteillä ja kesäkuussa oli vaivaa. Saa nähdä kuinka käy 🙂
  15. Itselläni on 5 mattotestiä tehtynä n. 3,5v kestävyysharjoittelun jälkeen. Ekassa testissä aerk vo2% oli 67 ja viimeisimmässä 77%. Vauhti alakynnyksellä nyt n. 3:40min/km. Mun mielestä pitää olla kyllä tosi hyvää harjoittelua alla paljon jos mielii tuon 75% rajapyykin ylittää.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy