Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Triathlon

Näytä topics in Triathlon, Harjoittelu, Yleistä triathlonista, Varusteet and Kilpailut posted in for the last 365 days.

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Eilen
  2. ruiskarhu

    Pyöräilykunto

    Vaik tämä on pyöräilyyn liittyvä ketju, täytyy kommentoida, että kiva juoksijana huomata, että onhan @Spica juoksussa kehittynyt aivan helvetisti viime vuosina. En tiedä kuinka tarkka juoksumatka oli esim. Kuusijärven spinteissä, mutta vauhtia oli sielläkin joka tapauksessa.
  3. Spica

    Pyöräilykunto

    Heh, no, se oli ehkä vähän kieli poskella heitetty 😛 kovia löytyy myös tämän kisan ulkopuolelta. Ja olinhan lopulta kisan kolmas, kun koveMPI venäläinen juoksi ohi hyvin kevyen näköisesti 15km jälkeen. Joo, uinnissa ja juoksussa parannusta vaatii, jos haluaa kansainvälisesti pärjätä. Tasaisesti parannusta Joroisilla vuosien myötä. 2011 6.24 (ei Joroisilla tehty debyytti), 2013 ~4.29, 2015 ~4.20, 2016 ~4.11, 2017 ~4.01 ja nyt 2019 ~3.51.
  4. villea

    Pyöräilykunto

    Tämän ketjun otsikon kohdalle voit varmaan laittaa jo rastin. Uinnissa ja juoksussa näyttäisi referenssiin nähden muutama minuutti tekemistä, vaikka kovaahan nekin kulkevat. Live ajanotossa oli juoksussa oudot ajat ensin, voittajalle näytti 1:06 aikaa. Ajattelin ensin, että reitti alimittainen, mutta lopputuloksissa näytti järkevältä. Eihän spicakaan älyttömän kova ollut 5 vuotta sitten, mutta kova treeni, systemaattinen valmistautuminen ja ehkä vähän lahjakkuuskin tekevät sellaiseksi.
  5. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Itellä repeäisi perna ja puhkeaisi munuaiset, jos yrittäisin parikin kilsaa tuota vauhtia... Et voi käyttää kovat on kovia monikossa, jos tuut toiseksi! Jos haluat sulkea ittesi pois kovista niin sitten voit alkaa käyttämään muotoja "Kova oli kova" tahi "Kova oli taas kovempi", mutta ihan huoletta voit kyllä laskea ittes kovien joukkoon! Varmaan myöhemmin teet analyysin, miksi pyörä kulki paremmin kuin oletettu. Laittelehan sitten tänne opitut jipot, millä sait kisassa CDAn painettua alhaista alemmaksi!
  6. Reenaaja

    Pyöräilykunto

    pyöräily kunto melko huono..jos sais lähiaikona 1h poljettua sen 30km.. tai ainakin lähelle...
  7. Spica

    Pyöräilykunto

    Pyörällä kulki hyvin, cda varmaan vähän alle 0.200, koska ihan tavoitetehoilla en tainnut ajaa. Kiva oli laittaa suomen paras puolimatkaaja edes vähän juoksemaan lopuksi. Harmi, että pientä palleakramppia juoksussa iski, niin ihan vikalle kierrokselle asti en saanut juoksutettua voittajaa, mutta eipä tuo ratkaissut kisan voittoa, kovat on kovia 🙂 Kehityskohteet tiedossa. Pyörällä ensi vuonna sitten sub 2h menee selvästi, ja juoksussa sitten useampi minuutti kovempaa 😉
  8. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Tahkolle ensi vuodeksi ihan OK tavoite, ei tuohon nähden mikään järisyttävän kova, mutta kuitenkin saa ihan harjoitella. Normaali rataprofiililla olet jo periaatteessa 5h puolikkaan tuloksen perusteella 11h kunnossa nyt! Olettaen, ettei peruskunnosta jää sitten kiinni. Tahko toki hitaampi kyllä.
  9. miquel

    Uintikunto

    Onnittelut hyvin menneestä kisasta! Kova oli loppuaika!
  10. LauriH

    Pyöräilykunto

    Olihan tuo sitten ihan onnistunut suoritus! 34 min ennätyksestä pois on prosentuaalisestikin jo ihan rutosti. Onnea uudesta ennätyksestä!
  11. Viime viikko
  12. Jujup

    Pyöräilykunto

    Eiköhän tuo oo jo ens vuonna peruskauraa. Jostain se on aloitettava ja nyt tietää mihin panostaa. Seuraava tavoite on eka täpäri alle 11h. Tykkään asettaa itelle omaan kuntoon nähden kovia tavoitteita, joten tuossa olisi ens vuodelle Tahkon IM:lle kova haaste.
  13. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Eli oikeestaan vaan siitä kyse, milloin menee puhki. Tuntuu typerälle puhua haamurajasta, kun samalla toiset vetää sub 4, mutta onhan tuo kuntoilijalle ihan hyvä ja kova tavoite tuo sub 5!
  14. Jujup

    Pyöräilykunto

    Ei menny 5h rikki. 4 min jäi. Uinnista tuo ois oli otettavissa, jos lasit ei ois niin pahasti huurtunu. Hyydyin myös juoksussa 15km kohdilla enkä pystyny ottamaan kiriä maaliin (1:45 juoksu). Elämän toinen puolimatka ja 34min parannus viime vuoden Turkuun.
  15. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Kovat on kovia, aina ja ikuisesti! Taisi Spicalla mennä aika nappiin kisa. Mites Jujupin sub 5h tavoitteen kanssa kävi? Oliko lämmin päivä? Etelässä oli ainaskin turhan lämmintä.
  16. Jujup

    Uintikunto

    38min Joroisilla eli tavoitteeseen päästiin. Paitsi etten nähny minne suunnistaa uintiosuudella. Lasit meni huuruun ja suunnistus oli tuskaa (. Uinti oli kesän parasta eli varmaan 34-35min normi suunnistuksella.
  17. Jujup

    Pyöräilykunto

    Onnea Spicalla Sm hopeasta! Kova veto pyörällä! Itellä 2:35 200w keskiwateilla eli kivasti kulki omaan kuntoon. Kiitoksia vinkeistä!
  18. villea

    Pyöräilykunto

    Pyöräsplitti spicalla 2:00:55, noin 6 min kovempaa kuin kakkosena T2:een tulleella Goeshilla. Reilu 3 min kaula. Kovaa on kulkenut!
  19. villea

    Pyöräilykunto

    Näyttää spicalla Joroisissa pyörä kulkevan, kun on noussut melkein minuutin johtoon 47km kohdalla.
  20. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Niin siis vastauksena nyt pariinkin aiempaan viestiin: tosiaan harjoituslenkeillä oon nyt ajanut 150-220km mittaisia lenkuroita. Missään näissä en ole ajanut tasaisilla tehoilla. Viimeinen vetäisy oli 180-220W tehovaihtelulla, pääasiallisesti ja 146km. Tuosta ei kovin kaukana enää ole IM kisasuoritus, vaikka NP onkin tosiaan eri kuin keskari eli tasatehoinen ei ollut veto. Kokemukseni mukaan tuolla ei ole isoa eroa, koska jos harjoituksessa pystyy intervalleina vetämään kisassa tavoitellun NPn kisan mittaisella matkalla/ajalla niin kyllä kisassa levänneenä pystyy vetämään saman keskarina, tai ainaskin lähelle sitä. Puolikkaalla tämä piti enemmän kuin hyvin paikkaansa. Uskoisin myös täydellä matkalla pitävän. Tahkolla myös reittiprofiili pakottaa jonkinlaisiin heilahteluihin tehoissa, jos siis haluaa ajaa ylämäet ylös eikä tehotavoite ole 260W (ja on yhtä läski kuin minä). Joten takaisin edellä esitettyyn suunnitelmaan ajaa 15-20min tempo ulkona ja päätellä siitä FTP. Isoon harjoituspäivään ei taida olla enää rahkeita. En viiti ottaa enää riskiä, ettei palautuisi täysin kisaan ja kyllä tuollaisesta 150km+15km kisatehoisesta kuitenkin ottaa oman aikansa palautua ja muutakin pitäisi vielä harjoitella. Sen sijaan teen varmaankin jonkun 50-70km kisatehoista vähän reilumman ja siihen perään 15km juoksun. Oon tehny aika paljon noita brick-harjoituksia, pidemmillä ja lyhyemmillä juoksuilla ja kyllä sen tietää jo ekan 3km aikana, että onko jalat poikki eli ei. Sitten maratonilla itsessään toki voi tapahtua kaikkea, tai voi olla että on marginaalisesti ajanut jalat alta ja joutuu hölläämään lopussa. Omalla kohdalla juoksu on aina kulkenut pyörän päälle ihan ok, eli varmaan koskaan en oo ajanut riittävän lujaa! Toisaalta ehkä täydellä matkalla ei viitsisi kokeilla tuota kokea ensimmäistä kertaa. Kisailen ihan itseäni vastaan, en ikäluokassa vaan nimiluokassa. Aina pääsee korkeimmalle podiumille, koskaan ei saa fyysistä palkintoa, mutta aina joskus on voittajafiilis kuitenkin! Viime vuonna olin oman ikäluokkani viimeinen ja tänä vuonna uskoisin (vai toivoisin?) olevani lähempänä kärkipäätä kuin peräpäätä. Mutta sehän toki riippuu siitä ketä on viivalla ja kuinka kovaa ne menee, asia johon itse ei voi vaikuttaa... Spicalle kaikki tsempit kisaan viikonloppuna. Nuo datat näyttää vahvasti sille, että valmistautuminen on mennyt putkeen ja nyt eikun vaan sitten latinkia hakemaan kisasuoritusta varten, eikä ylimääräisiä hölmöilyjä viimeisinä päivinä enää. Lujaa kyllä kulkee pyörä watteina sekä etenkin vauhteina!
  21. miquel

    Pyöräilykunto

    Sanoisin en ja en 🙂 Suosittelisin sen sijaan tekemään vielä yhden Big Day tyyppisen treenin ja sen jälkeen ajamaan koneita hallitusti alas. Tuossa BD treenissä testaisit vähän pitemmällä juoksulla (10-15k?) tuntemuksia jaloissa. Tuo maratoni on kuitenkin ihan eri matka juosta pyörän päälle kuin puolikas. Jos BD ei ole enää mahdollinen, oma suositus olisikin laskea pyörän tehoja vähintään sen 5W ellei 10W ja mennä vaikka ”ylituorein” jaloin maratonia kohden. Näen, että tässä ratkaisussa sinulla enemmän voitettavaa. Tosin jos lähdetään podium paikkoja hakemaan niin silloin pitää jokainen suoritus olla sitten jo ihan optimi. Mites muuten NP, keskitehojen ja VI erot näillä lenkeilläsi? Käsittääkseni tavoitteena täydellä matkalla kuitenkin pitää keskitehot mahdollisimman tasaisena koko pyöräosuuden ja polttaa mahdollisimman vähän niitä kuuluisia tulitikkuja kuin tähdätä liikaa tiettyihin NP lukuihin.
  22. Alex

    Pyöräilykunto

    Omalla kohdalla tuo "ulkona saa helposti 10% enemmän" pitää ainakin paikkansa, ja saattaa olla jopa alakanttiin arvioitu. Sisällä ajaessa en käytä tuulettimia, ja pyrin tietoisesti saamaan lämpötilat mahd. ylös. Alla dataa treeneistä, joista toinen on ajettu ulkona (~18c), ja toinen sisällä (~30c). Wattimittaus molemmissa samalla laitteella (PowerTap P1). 11.6. (ulkona) 13.7. (sisällä) Tulipahan ainakin polkastua uusi ennätys maksimisykkeeseen. Kyllä sitä näköjään kykenee oikeasti halutessaan raastamaan...
  23. Spica

    Pyöräilykunto

    Kaikki voitava on tehty, kun eilen ihan viimonen ”reipas” pyöräily 15min @ 271w sykkein n. 150bpm, kisasykkeet 150–165 väliin asettuu, uinnin jälkeen vähän korkeampaa ja siitä laskee hiljalleen. Lähellä 160 pitäisi juuri päästä kyllä. Ylämäet ja vastatuuli vähän kovempaa wateilla ja alamäet ja myötäleet vähän kevyempää. Sykkeitä en kisassa seuraa. Katsotaan otanko koko vyötä mukaan. Pari viikkoa sitten ajelin tuon 2h @ 270w ilman että kuolin, vaikka sisällä olikin aika lämmin pienen propellin heikon tehon takia. Myös 8x3min intervalleissa parin viime viikon aikana ilahduttavasti kevyttä noususuuntausta sitten kesäkuun alun heikomman esityksen jälkeen (ajettu kiihtyen 315->350w). Lohjan perusmatkan sm-kisoissa viime vkl tykitin aika tasoihin parhaan pyöräajan kaikista (pyöräajat tuloksissa ei ole ihan selkeät, olinko nopein vai toinen, muut jäi jo selkeästi), verrattuna kesäkuun alun Vanajanlinnan sprinttiin, jossa jäin toista minuuttia niistä, joita viime vkl voitin parilla minuutilla. Puristetaan cda tuohon max 0.200 ja toivotaan kohtalaista keliä (kuten luvattukin, ehkä vähän turhan lämmin omaan makuun) niin katsotaan mihin pyörällä pääsee. Ei mee tänä vuonna vielä kyllä 2h rikki puolimatkalla. Ensi vuonna sitten.
  24. Jujup

    Pyöräilykunto

    Määritin nuo FTP:t 15km tempoajoissa, mistä tulee se reilu 20min.Jossakin oli juttua, että ulkona saa helposti 10% enemmän tehoa irti (riippuu traineristä). Muista, että sun pitää niillä tehoilla pystyä ajamaan se 180km ja juoksemaan myös päälle. Eli jos treenaat 60% tehoilla pitkiä lenkkejä ja kisoissa vedät 75% tulee aika varmasti hyytyminen juoksussa. Tuosta uudesta rajastahan voit vielä napsun ottaa pois kisoissa (5w=5min?). Nyt sulla on jo 1 lenkki alla ja toisessa voit hieman myös katella sykkeitä, että pysyykö tasaisena.
  25. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Onhan tuota jonniin verran rasitusta, 1200TSS viime viikolla. En oo huomannut, että sykkeet laskisi rasituksessa. Lahden kisan jälkeen otin viikon kevyen kevyttä ja tän jälkeen sykkeet lähti laskuun vs. vauhti. Sykerajat on määritetty laktaattitestillä ja alakynnys olisi noin 135 ja yläkynnys noin 155, jälkimmäinen mätsää myös FTP-testien kanssa ihan OK. Yks IM takana ja se meni miten meni muiden ongelmien takia, jäin muistaakseni noin 15W tavoittelluista wateista, mutta epäilemättä päivän kunto oli surkea silloin. Nythän minä hoksasinkin eli voisin ihan hyvin ajaa noita Sweet Spot intervalleja ja laskea arvioiden FTPn niistä noilla päiväkirjoista löytyvillä kaavoilla (kiitos Villen!). Ulkona en oo tehny FTP-testiä ikinä, joten siinäkin aikamoinen ero versus sisäpyöräilyyn mahdollista. Ens viikolla siis kokeiltava joku 15min@90%FTP, pitää vaan löytää sopiva tiestö tähän!
  26. Mulla on puhelin äänettömällä niin kauan kunnes saan sihteerin. En jaksa opetella kännykästä kuinka puhelut ohjautuvat jonnekin. Niinpä kategorisesti yleensä vastaan vain, jos joku on sopinut puheluajan, muuten puhelin on äänettömällä jossain. Se oli hyvä kun kerran yks muija jostain firmasta halusi tavata mut. Soitteli monta kertaa. Laitoin aina tekstaria ettei nyt oikein sovi. Sitten se oli tosi otettu siitä, kun mulla oli aikaa jutella sen kanssa. Teslalta kun soittelivat jatkuvasti, vaikka olimme sopineet yhteydenottotavaksi sähköpostin, niin jouduin opettamaan heitä, mitä älypuhelin tarkoittaa. Mietin, että kun Musk on soittanut mm. Hampurin kaupunginjohtajalle ja Ranskan presidentti Macronille, niin pitäisikö mun soittaa hänelle ja kertoa pari asiaa puhelimista. Minähän lähetän yleensä johtajille ja poliitikoille kirjeitä, mutta ehkä pitää alkaa soittelemaan. Ehkä se soittelu on fiksua jossakin tapauksissa.
  27. Mie vastaan puhelimeen jos joku soittaa Mut velat hoidetaan ja vantaalla mahis saada lissee 😀
  1. Näytä lisää




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy