Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r

Triathlon

Näytä topics in Triathlon, Harjoittelu, Yleistä triathlonista, Varusteet and Kilpailut posted in for the last 365 days.

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Eilen
  2. Patotiellä on myös kiva hölkötellä. Landepaikka kun on Salonpäänsaaressa. Ainoastaan alkukesästä lokit meinaa käydä kimppuun kun varjelevat poikueitaan.
  3. Tällä reitillä ei ole hiekkatietä laisinkaan ja ihan uutta asfalttia pitkät pätkät. Mie noista segmenttejen vauhdeista mitään tiedä, mutta tuossa patotiellä on hyvä alamäki, kyllä ja siihen saa joksikin aikaa 55km/h vauhdin suht helpohkosti, jos ei tuule. Hänninen käsittääkseni on kotoisin tuolta Äitsaarelta.
  4. Komeita siivuja vetelet fillarilla💪 Onks tuo eilinen lenkki kauttaaltaan asvalttia vai onko siellä myös hiekkapätkää Äitsaari-Salosaari välissä? Kattelin Stravasta oman Ruokolahti-retkeilyn segmenttejä ja nappasin "Patotie itään" ja "Patotie nousu 2" kohdista kuvakaappaukset. Ootko noihin kohtiin poleksinut millaisia keskivauhteja? Sieltä Stravan listan huipulta löytyy aika kovia nimiä, muuan Jaakko Hänninen etunenässä josta päivän Etelä-Saimaassa juttua.
  5. Eilen aamulla taas kävin salilla rimpuilemassa. Nyt jätin jalkatreenit väliin, ja annan viikon armoa salihommissa jaloille muutenkin. Töissä olisi perjantaina coopperi, ja saatan käydä sen vetäsemässä kylmiltään. Ei ole tullut tehtyä yhtään kovempaa juoksutreeniä sitten viime kevään, joten onhan melkoinen haaste tämäkin. Kollegani Manu-mies on kovasti hionut kuntoaan, ja armottomalla vetoharjoittelulla pieksänyt hapenottokyvyn sellaisen iskuun, että todennäköisesti meikällä tulee noutaja tässä otatuksessa. Katsoo nyt, ehdinkö perjantaina käydä siellä coopperissa, mutta varuilta en kuitenkaan punttijumitusta tahallani hommaa. Kuitenkin eilen iltamassa sitten aloitin prässäämään LyreksiPelleä mukaan Tour de Äetsaari lenkille, mutta LP vetosi kovaan (6-8m/s) tuuleen ja mahdolliseen vesisateeseen, että menee treenailee salille. Mie tuumasin, että lumien tultua saa sisällä treenata ihan kutkulleen, joten lähdin sitten omineni. Täytyy kyllä myöntää, että tympi ajaa ekat 45km vastatuuleen. Juuri kun olisi mahkuja kääntyä myötäiseen, niin iski vesisadetta reilusti n 20-30 minsaa ja tyyntyi. Tällä kertaa ei ollut lämmintä sadetta, ja alkoi jossain vaiheessa reisiäkin kylmyys kangistaa. Eipä ennen olekaan vituttanut tyynessä kelissä ajaa, mutta tällä kertaa tunsin tulleeni kusetetuksi, sillä vastatuuli menomatkalla söi enimmät voimat sekä ajamisen ilon.
  6. Viime viikko
  7. Melko ”asiallinen” on myös:” hyvä sun, kun olet niin lahjakas”.
  8. Se on kyllä mainiota, miten hieman kilpailulliseen kääntyvässä tilanteessa löytyy kaikenlaisia selityksiä. Tuo jälkimmäinen^, joka kuuluu sarjaan "hyvähän sinun on, kun olet harjoitellut" on kyllä ihan paras.
  9. 😁😁 Itseasiassa lyreksipelle linjasi juurikin viime lenkillä noin 50km jälkeen, että tää asfaltti on niin huonolaatuista, että on edukkaampaa ajaa meikän cyclolla kuin hänen maantiepyörällä. Sitten ajettiin taas joku 20-30km eteenpäin, niin linjasi; ”kyllä näkee että oot ajanut pyörällä ihan VITUSTI”. Tottahan se on että ajelin vuosina 95-97 koulumatkaa 144km, sulan maan aikaan sunnuntaisin kotoa koululle ja perjantaisin kotiin, sekä kesäisin tuli kyllä poljettua väliin pitkääkin siivua. En tuota nyt pitäisi niin hirveän isona määränä kuitenkaan. Sekä onhan tuo pyörä kyllä nopea, ei siitä pääse mihinkään. Varsinkin kun laittoi nuo 25mm katurenkaat alle, niin ihmettelen itsekkin, kun sattuu ”hyvän jalan päivä”, että mielestäni tuo Baltsun nimeämä ”musta kostaja” haluaisi lentää.
  10. Oletko muuten lyreksimiehelle muistanut arvuutella, että kuinkahan paljon kovempaa pyörä kulkisi, jos se olisi oikea maantiepyörä, eikä cyclocross?
  11. Ei oo mikään yllätys, että vähemmän on enemmän. Sama koskee myös satulaa, turhan iso satula aiheuttaa isompia haittoja. Myöskin satula saa olla aika jämäkkä, ei liian pehmeä. En ihan varma oo miten se voi noin mennä, mutta kokemus kertoo, että noin se vaan menee. Tahi sitten oon vaan niitä tyyppejä, jotka tykkää ottaa kovaa takapuoleen...
  12. Aamulla oli ensimmäinen juoksulenkki melkein vuoteen ettei koskenut lantioon. Sehän oli mukava juttu. Painoi toki pakaraan ja jäykkäkin se tuntui olevan, mutta sellainenhan se on ollut pääsääntöisesti viimeiset 10 vuotta, niin siitä ei jaksa murehtia. Päivällä sättäilin lyreksipellen kanssa ja yritin houkutella sitä kaveriksi illan treeniin, mutta ei kuulemma voi ku väsyttää, tuulee ja ehkäpä jopa sataa vettäkin. Nauratti kun huomasin, kuinka kivasti olen päässyt sukeltamaan ihon alle, tykkäsin vielä tuosta maraton mikki hiiri-lisänimestä 👍🏻. Tiiä vielä vaikka tälläkin suunnalla rupeaisivat lyreksipellet treenaamaan. 😀😀😀 Yksin piti sitten lähtee veivaamaan sateeseen ja tuuleen. Välistä hieman tympi, mutta ei älyttömän pahasti, sillä vesisade oli vielä suht lämmintä. Kokeilin nyt ohuemmalla pehmukkeella olevaa pyöräilyshortseja, ja yllättäen jopa perse ei mielestäni mennyt niin helläksi kuin yleensä. Pitää vähän testailla tätä juttua lisää.
  13. Tuohon soutu ja pyöräily hommaan on lisättävä semmoinen havainto ihan tuoreeltaan tältä päivältä että puoleen vuoteen en ole soutanut metriäkään, silloin soudin maksimisuorituksena 10k noin 39:00, eli keskitahti oli jotakin 1:59/500m. Nyt siis nolla soudulla hyppäsin puikkoihin ja aloin vääntää 2:05-2:10/500m tahdilla. Täyteen tuntiin 14050m (2:08/500m), mikään lihas ei ollut ongelma eikä suorituskaan ihan maksimaalinen, puoli vuotta sitten juoksupohjalla nimenomaan pakarat ja etureidetkin olivat ongelma ja 40min jälkeen alkoi pakaraseutu olla ihan tosissaan ongelma hitaammillakin tahdeilla. Nyt pakarat ilmoitteli että alkaa hapottaa, mutta ei häirinnyt suoritusta. Sykkeet nousi 161->178, joka on semmoinen VK1 ala-alue->VK2 ylä-alue. En tiedä miten olisi 10k kulkenut, mutta uskoisin että aika lailla sama tulos olisi tullut. Ja siis kaikki kestävyystreeni on ollut pyöräilyä 1000km/kk. Tosin salihommat on tehty niin että syke pysyy kokoajan yli 120, eli useita liikkeitä ketjussa, mutta en tiedä miten tuo on kehittänyt aerobista kuntoa. Se mikä oli jännää on että luulisi että yläkropan lihaskunto olisi ihan paska, mutta vissiin selkälihasten bodaaminen pitää yllä lihaskestävyysominaisuuksia edes jollakin tavalla soutua ajatellen. Eli nuo tuntuu palvelevan toisiaan ainakin siten että pyöräily auttaa soutamista.
  14. Akillesjänneleikkauksen aikaan 2010-2011 vetelin soutukonetta yhden talven syyskuusta-toukokuulle melko riuskasti. Tein käytännössä kaikki treenit consept2 soutulaitteella, crosstrainerilla tai punttisalilla. Vedin melko kovilla tehoilla(välistä sitten kevyempiä n.2h soutuja myös)mutta reipasta kävelyä kyllä tuli myös päivittäin helposti sellainen 1-2h. Soudusta oli sen vertaa hyötyä että vuoden juoksutauon jälkeen pääsin juoksemaan ja vajaan 3 viikon treenillä meni HCM:n reitillä 2.47. Nyt vetelen muutaman kerran viikkoon. Ennen punttia yleensä 20min(kovempaa tai kevyempää riippuen fiiliksestä) ja 1-2 ihan puhdasta soututreeniä 60-90min kovaa tai puolikovaa.
  15. jep..ymmärsin. mä puhuin kirkkovene soudusta 60km..lyhyempiäkin kisoja toki on..
  16. Tarkoitin siis sisäsoutua Concept 2:lla. Sori siitä.
  17. mäkin luulin et soutu on hyvä laji..varmaan onkin..jos vetää tehojakin..eikä pk soutuu..mitä tuolla kirkko vene sarjassa nyt harrastetaan..ainakin osa jengistä..mikä näkyy vauhdin hitautena.. mut sit lösin tahkon portaat..1h + - saa jo tosi hyvän harjoitus vasteen..
  18. Millaisessa osassa sulla soutu oli/on treeniä? Joskus kuntouttaessa jalkaasi taisit soutaa enemmänkin, mutta taidat pitää soudun osana treeniä edelleen? Mä oon soutanut jonkin verran telakkajaksoillani, ja on kyllä hyvä laji siihen. Nytkin olen toipumassa akillesleikkauksesta, ja mieli tekisi juostakin vielä, mutta lasijalat ei oikein tahdo kestää enää mitään juoksumääriä. Määrästä kun jonkin verran tykkään, niin ajatuksena jatkossa olisi siis korvata juoksua jonkin verran soudulla. Soudatko kevyttä, kovaa, vai sekä että?
  19. Jep, vaikea tosiaan tehdä sitä irtiottoa jos se roikkuja on noin nopea. Pitää olla se mäki tai kova sivutuuli ja tarpeeksi pitkä ja kova veto ennenkuin peesissä joutuu hapoille. Pyöräilyssä tietysti on isossa osassa muut ajajat joilta voi saada apua eri tilanteissa. Taktista hommaa.
  20. Kyllä sillä lyreksipellellä tuntuu irtiottokykyä piisaavan. Melkoinen pötkönen on ollut vetämään mavea (muistaakseni yli 340kg)ja kyykkäämäänkin. Se vain on hauskaa, että vaikka vetää hetkessä vauhdin 65km/h, niin sen jälkeen happivelka pakottaa taas hölläämään sinne meikän taakse tuulensuojaan. Mullahan tässä tilanteessa ole muuta kuin tasaisentappavalla tahdilla pitää ketjua kireällä ja ylämäet korostetun kovaa. Sillä ne kirimiehet taipuvat. Lyreksipellellä liikahtaa rauta vähän erimallilla kuin meikällä. Onneksi kyse on kestävyyslajista.
  21. Joskus jopa kirjaimellisesti: 🙂 🙂
  22. X66

    Projektina matka

    Eikös oikea pyöräily kuitenkin vedetä vuoristossa? Siellä ei peesailu auta samalla tavalla vaan moottorin tehoa tarvitaan.
  23. Teiltä puuttui selvästi irtiottokykyä jos suoralla vedolla vaan hiillostettiin..kovempia iskuja niin peesissä ei pysy. Mut pitkässä triathlonissa sitä ei juuri tarvita.. niin kauan kuin noudatetaan sääntöjä. Ja kun ei noudateta niin syntyy ns. jälkispekulaatiot..
  24. eli aikaa meni joku 3.5h - 110km ?? kieltämättä hyvä fillarointi vauhti sul on..
  1. Näytä lisää




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy