Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Triathlon

Näytä topics in Triathlon, Harjoittelu, Yleistä triathlonista, Varusteet and Kilpailut posted in for the last 365 days.

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Viime viikko
  2. Baltsu

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Ruotsissa se oli jo vuonna 2001 toiseksi myydyin tossumerkki. Silloin hankin ekat Sauconyt.
  3. Jim

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Noista Konassa käytetyistä kengistä huomaa, että Saucony on USA:ssa korkealla. Suomessa ja ehkä euroopassa vähemmän käytetty merkki
  4. tb2

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Konalla käytetetyt töppöset: https://www.triathlete.com/2018/10/gear-tech/kona-2018-running-shoe-count-hoka-reigns-again_336635
  5. rinieme

    järviveden kylmyys

    Voi myös käyttää useapaa uimalakkia päällekkäin. Lämmittään vielä paremmin.
  6. villea

    järviveden kylmyys

    Tavallisen uimalakin lisäksi voi hankkia sellaisen neopreenisen jossa kaulankin alta menee suikale. Lämmittää paremmin niskaa kun tulee alemmas ja peittää korviakin myös, vaikkei estä veden menoa korviin.
  7. Elämääni on kuulunut noin 20v jääkiekko hyvin vahvasti. Pitkään se olikin ainoa urheilulaji, jota pelasin. Junnuissa pelasin B-ikäiseksi asti ja sen jälkeen pienen tauon ja kaukalopallokierroksen jälkeen 3-divarissa vierähti myös vuosia. 2015 lopetin jääkiekon kokonaan, sillä se maistui lievästi ilmaistuna todella puulta siinä vaiheessa. Kuvioihin tuli ultimate (liitokiekolla pelattava joukkuelaji, ei siis frisbeegolf), joka vei mukanaan hyvinkin nopeasti. Lajissa pääsin etenemään nopeasti SM-tasolle, sillä kyseessä on todella pieni laji, ainakin Suomessa. Ultimate pysyy edelleen elämässäni, mutta nyt 32-vuotiaana, naapurini innoittamana, ilmottauduin elämäni ensimmäiselle triathlonille ja kyseessä heti puolimatka. Ensi kesäkuussa katsotaan sitten Lahdessa, että miten tällainen nopeiden joukkuelajien veteraani pärjää todellisessa kestävyyslajissa. Luotto on kuitenkin sen verran kova, että aikatavotteena on heti alle 7h 😄 Eli käytännössä tavoite on vain päästä maaliin. Nyt kuitenkin jo tuntuu siltä, että triathlonista voisi hyvin tulla itselle se loppuelämän juttu!
  8. iibor

    Uintikunto

    Eilen oli ensimmäinen uintitunti ihan oikean valmentajan kanssa ja voi pojat, että voikin saada paljon irti jo yhdestä tunnista. Uintiasento parani kuulemma huomattavasti jo tuon yhden tunnin aikana ja lisäksi käsivetojen ja potkujen yhteisrytmi parani. Opin myös hapen ottamisen joka kolmannella vedolla ja jo pelkästään tuo toi paremman vartalon kierron uintiin. Kylläpä jäi hyvä fiilis ja kahden viikon päästä uusi tunti. Siihen mennessä kerkiää hyvin jo uimaan. Tarkoitus on tosiaan kyllä heti siirtyä avovesiharjoitteluun, kunhan kelit antaa myöden. Jos tästä nyt löytäisi suht halvalla elämäni ensimmäisen märkäpuvun, niin sekin olisi sitten jo valmiina kevään ekoja avovesiuinteja varten 🙂
  9. MikkoVe

    Uintikunto

    Lisä-ääni tähystämisen opettelulle! Siihen käytetty aika säästyy nopeasti, kun ei tarvitse uida ylimääräistä. Tosin nyt, kun olen uutta rannevehjettä katsellut, olen ymmärtänyt, ettei niiden näyttämä extramatka ole aina ihan todellista, vaan voi johtua myös GPSin seikkailuista. Avovedessä voi tarvita myös korvatulppia, kannattaa kokeilla, jos ilman tuntuu keljulta.
  10. villea

    Uintikunto

    Vauhdin puolesta näyttäisi siltä, että 40 min on hyvinkin mahdollinen, jopa jonkin verran alle. Kannattaa tosiaan kesän lähestyessä totutella avovesiuintiin, tähystämiseen, mahdollisesti kylmään veteen ja siihen, että ympärillä on paljon hässäkkää. Testikisa tai yhteisharjoitukset ennen pääkisaa voisi olla hyvästä.
  11. iibor

    Uintikunto

    Kiitos hyvistä vastauksista! Tuo ei ollut tehoiltaan kuin ehkä 70% maksimista, jos sitäkään. Eli suht rauhallisesti menin. Mietin että olisi hyvä käydä kyllä tuo 1000m testiuinti vetämässä, niin saisi paremman kuvan missä mennään tällä hetkellä. Keskiviikolle otin yhden yksityisen tekniikkatunnin, joten ehkä sieltäkin tulee jotain hyviä vinkkejä myös. Positiivista kuitenkin se, että kun aiemmin ajattelin, etten pysty uimaan ylipäätään kilometriä edes putkeen tällä hetkellä, niin näköjään se kuitenkin aika kevyesti menee. Nyt vaan vauhtia lisää, niin eiköhän se siitä. Ensi kesäkuun puolikas on vielä ensimmäinen triathlonini niin tarkoitus on lähinnä selvitä maaliin, ajalla ei niin väliä. Kunhan cut-off ajat selvitän. Uinnin kohdalla tavoitteeni kuitenkin pyörii siellä 40min hujakoilla.
  12. Earlier
  13. Spica

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Kiitti! Kyllä uskon, että optimioloissa nopealla reitillä jopa sub 8.30 olisi otettavissa ensi vuonna 😱 Kiitos! Jälkimmäiseen - saa nähdä. Pohditaan ylimenokaudella tulevia.
  14. villea

    Uintikunto

    Tätä on eri ketjuissa spekuloitu. Hyvällä uintitekniikalla ero on aika pieni, ja kasvaa mitä heikompi tekniikka on. Usein yksi isoista ongelmista on jalkojen uppoaminen, ja märkäpuku auttaa siihen. Toisaalta kisassa väärä vauhdinjako ja avovedessä tähystäminen ja aallot voivat hidastaa. Viime keväänä uin 1500 m altaassa vauhtia 1.27/100m ehkä 95% suorituksena, ja kesän kisoissa perusmatkalla vauhti oli 1.32/100m ja puolikkaalla 1.37/100m. Molemmissa avovesiuinneissa tosin tarkoituskin oli jättää energiaa varastoon loppukisaa varten. 2.12/100m testiuintivauhti (jos max veto) lienee aavistuksen keskimääräistä puolikkaan harrastajavauhtia hitaampi, mutta ei paljon (verrattuna avoveteen ja märkäpukuun). Märkäpuvun kanssa tuo olisi luultavasti jo aika lähellä ikäsarjalaisten keskivauhtia, joten siinä suhteessa ei huolta. Kesään mennessä ehdit vielä parantaa tilanttetta tuosta. Veikkaisin lonkalta, että samalla teholla nyt menisi avovedessä 10-15 s/100m kovempaa märkäpuvulla.
  15. villea

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Ei paha, kuten suomeksi on tapana kehua. Ketjun otsikko sopiikin suoraan Spicalle ensi vuodeksi, vai onko liian vaatimaton?
  16. AnttiSn

    Uintikunto

    Osviittaa voi antaa, mutta se ei kyllä oikein kerro mitään tarkempaa. Tässä kuitenkin jotain arviota. Avovedessä märkkärillä pääsee nopeammin ja helpommin kuin uimahallissa. Olettaen, ettei ihan kauhean tuulinen keli ole ja tekniikka avoveteen edes jokseenkin soveltuva ja muistaa silloin tällöin tähystellä. Se kuinka paljon nopeammin riippuukin sitten tosi paljon tapauksesta. Esim. itselle se allastekniikka on niin kuraa, että vauhdit kasvaa merkittäväst avoveteen mentäessäi. Käytännössä siis sen verran, että altaassa jotain 70-80% täydestä vauhdista vertautuu rauhalliseen kelailuun avovedessä. Tämä pääasiassa korjautuneen kehon asennon ansiota, lajat laahaa hirvittävästi altaassa. Omalla kohdalla liki 1:1 uintivauhtia märkkärillä avovedessä vastaa uintivauhti pullarilla altaassa. Tuota vois kokeilla, jos haluaa jonkun sortin arvion tehdä? Puolikas matkana on sen verran pitkä, että uidessa ei varmaan ihan hirvittävän paljon ainakaan ensikertalaisen kannattaisi happoa tuottaa lihaksiin eli parempi olisi alakynnyksellä kyllä edetä. Ja sitten vielä nuo käännökset altaassa kyllä nostaa vauhtia, etenkin jos osaa edes jonkinlaisen käännöksen tehdä - itse en oikein osaa ja silti taitaa vauhtia tulla lisää lyhyemmässä altaassa. Suosittelen heti kevään tultua siirtymistä vähintään kerran viikossa avoveteen, jos ei oo aiemmin uinut avovedessä niin siinä on kyllä alkuun muutaman kerran aika hukassa. Mutta aika äkkiä siihen saa auttavan tatsin aikaan, että pääsee huolettomasti ainaskin eteenpäin!
  17. joukor

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Näin tavan hölkkääjän silmin katsoen Spican suorituksen kovuuden kertoo tuo lopussa juostu mara. 3:15. ja vielä, minkälaisissa olosuhteissa.
  18. AnttiSn

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Juu Spicalle täältä myös onnittelut. Suoritus oli nyt varmaan sellainen, johon kunto edellytti eli pirun kova! Itse en osaa yhtään analysoida miten vertautuu vauhti johonkin tasaiseen kisaan järkevässä lämpötilassa, mutta kyllä tuossa lienee kymmeniä minuutteja vielä otettavissa?
  19. _figu

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Mahtava suoritus, isot onnittelut!
  20. iibor

    Uintikunto

    Kysytääs täältä, kun tällainen aloittelija olen. Olen osallistumassa Lahden Ironman-puolikkaalle ensi kesäkuussa ja uinti on suorituksista se, joka eniten mietityttää. Tänään uin 25m altaassa 1000m aikaan 22min, osaisiko joku antaa osviittaa, että miten tuo about vertautuisi avovedessä märkkärillä uimiseen?
  21. kiljander

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Jäätävän kova aikakin vielä. Onnittelut!
  22. isi

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Todella hienosti, onnittelut!
  23. RistoT

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Onnittelut hienosta suorituksesta!
  24. Spica

    Täysmatka/IM alle 9h - mitä vaatii?

    Mitä vaatii = reissun Konalle? Ok, ehkä se tulisi helpommallakin, mutta sen se nyt antoi, 8.54 ja ikäsarjan 6. Sija Havaijilta. En toki uskonut, että Konalla Haugesundin juoksusta lähtee 15min, eikä se varmaan olisi flätillä viileässäkään kelissä mennyt, mutta 3.15 Konalla juostuna. Saisihan se liikahtaa tuoölakin kovempaa, mutta nyt näin, jatkossa kovempaa 😉
  25. ZeroDiesel

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Onnittelut, upea suoritus!
  26. Spica

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Hesarissa ja Ylellä juttua Kaisan kisasta. Lyhyesti siis, että ilmeisesti valmistautumisessa pikkuisen yli vedetty, joka tietty harmi. Mutta kun liikutaan terällä, joskus lipsahtaa. Oppia kaikki! Ryfiltä käsittämtön veto naisissa, jopa lovempi kuin Langen (uusi reittiennätys myös hänelle reilusti). Mihin vielä pystyykään! Suomalaisilta hienoa suorituksia ja kovia venymisiä ja periksiantamattomuutta, vaikka Konan keli ei ole mikään helpoin, ja juoksu oli aikamoinen pätsi. 🏊🚴🏃🏝🌋🍾👌💪 Itselle ei suurempia ongelmia kisassa, mitä nyt pieniä jotka pitkän matkan kisaan melkein aina kuuluu, mutta tasapainoinen ehjä hyvä suoritus "Kona-Rookiena" lämmittää, koska ei ole mitenkään varmaa, että hyvää suoritusta voi saada täällä aikaan. Täällä oppii kisaamaan vain kisaamalla, ei vaan pysty valmistautumaan täysin ilman! 🏊 Uinti 56+min pienillä ongelmilla, mutta kuitenkin tosi kevyttä. 🚴 Pyörä 4h36min tasaisella, hieman varovaisella vedolla kuumuuden ja kosteuden takia (ei todellakaan ainakaan mun päällä pilviä ollut, vaan kyllä aurinko paistoi koko matkan ilman varjoa!) Ja suurin huoli pyörällä lähes olikin, ettei kroppa keity. N. 7-8litraa jääkylmää vettä kului ihan jäähdytykseen, nestettä juomana n. 5-6 litraa. Moni ajoi jalat alta, joka Konalla enemmän kuin tavallista, koska kuumuus ja kosteus ja toisaalta vajaa 1800m nousua (kumpuilevaa ja yksi isompi mäki) ja ns. Normaaleja kisatehoja ei väkisin kannatakaan yrittää pitää. 🏃 Juoksu 3h15min (puolikkaat n. 1.35/1.40), tiukkaa teki ns. Energy Labilla, jossa ei tuulta ja lämpö hohkaa asvaltista ja laavakentiltä surutta. Siellä taipui hyvin moni kisaaja. Sieltä kuitenkin noustiin, mutta kyllä oli kypsää poikaa viimeiseen mäkeen 40km kohdalla. Juoksussa kuumuuden ja kosteuden ja varjottomuuden lisäksi tarjolla reilu 400m nousua, ettei liian helpolla pääse. Pari sijaa takkiin loppupuoloskolla, mutta kaikki otettiin ja saatiin irti kropasta mitä oli otettavissa ja enemmän kuin tyytyväinen olen ikäsarjan 6. Sijaan ja reiluun ennätysparannukseen (ok, jo oli aikakin?) Ajalla 8.54. Loppusuoran sai tulla hissukseen kun ei muita takana, Suomen lippu tietty mukana 😊😎💪 Sitten se onkin palauttelua ennen uusia tuulia 🙂 Nyt kun paikat pitäisi olla ehjät ja terveet, pyritään nostamaan tuo juoksu paremmalle tasolle talven aikana ainakin.
  1. Näytä lisää



×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy