Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Eilen
  2. Garminillahan olemassa nyt myös ainakin swim 2. Tosin he ja muut valmistajat taitavat myöntää että rannemittauksen luotettavuus vedessä on vielä epävarmempaa ja tapauskohtaista kuin ilmassa. Rainmakerilla esim. Vantage M ja tuo uintikellon välillä ei nyt valtava ero ollut uidessa, swim2 reagoi ehkä hänellä vähän nopeammin lyhyissä vedoissa. Tosin en luota juurikaan Rainmakeriin enää. Allasuinnissa jota uinti meillä pitkälti on ei myöskään ole kovin perinteistä harjoitella sykeohjatusti, vaikka toki sitäkin on käytetty.
  3. Seppo

    Rannesykemittaus uinnissa

    Sieltä se sitten tuli. Alla olevat Garminin mittarit tukee rannesykemittausta uinnissa: " Mitkä kellot voivat hyödyntää optista sykemittausta uidessa? Seuraavien laitemallien optista sykemittaria voidaan pitää päällä käytettäessä uinti-suoritusprofiilia: fenix 6 -sarja Forerunner 245/245 Music Forerunner 945 Legacy Hero -sarja vivoactive 4/4S venu " Ei muuta kuin päivittämään mittari ja sitten altaaseen.
  4. Kova se onkin. Niin kuin on perusterve 3tunnin maratonkin. Se on taas eri asia että mikä on riittävä. Onhan se 4h maratonillakin riittävä tai että kävelee läpi. En tiedä mikä on riittävä, varmaan jo oman painon verran kyykkääminen olisi melkoinen edistysaskel kansalaiskunnon suhteen (suurin osa tuskin edes pääsee riittävän syvään kyykkyyn). Toki kyykky on liikkeenä vähän ongelmallinen sikäli että osalla on paljon lahjakkuustekijöitä siihen ja toisilla taas ei. Varmaan on ihmisiä, etenkin naisia, jotka eivät pääse mitenkään edes siihen 2xomapainoon vaikka treenaisivat vain sitä eivätkä mitään muuta. Maastaveto on tässä suhteessa paljon luotettavampi mittari, nivelten liikelaajuudet on pienempiä. Ja onhan se yleisvoiman mittarina paras liike, vaatii vahvaa selkää, ja lantion ojentajia, sekä toki etureisiäkin. Ja vielä kohtuullisen turvallinen. Mitä salitreenaamiseen ylipäätään tulee niin tätä on itseasiassa tutkittu ja jos porukalta kysytään että millä painolla voivat tehdä 10 toistoa (eikä yhtään enempää) niin arviot menee RAAKASTI väärin. Hyvin tyypillistä on että sieltä tulee 15-18 kun kunnolla "motivoidaan". Eli suurin osa porukasta ei treenaa salilla kehittävästi, vaan sarjat jätetään raakasti liian lyhyiksi tai painot on liian pieniä. Varmaankin joko pelätään painoa tai sitten poltetta. Kyseessä oli vielä gollegeopiskelijoita, mitä se sitten vanhemmalla väestöllä on... Tuskin ainakaan paremmin. Eli siksi kuntosaleilla tehdyt havainnot ei oikein toimi tukemaan oikein mitään siitä mihin olisi mahdollisuuksia. Tämä on tutkimuksissa ihan oikea ongelma: jos tutkittaville annetaan ehto että pitää olla salitaustaa 3 vuoden ajan jotta voidaan karsia tutkimukseen 'edistyneitä voimailijoita' niin totuus on usein hyvin karu, usein se taso on vasta 'aloittelija' (tämä aiheuttaa ongelmia sitten tutkimustulosten ja niiden tulkinnan kanssa).
  5. Tokihan kaikki tietävät, että vähäinenkin liikunta, jopa seisomaan nousu, saa aikaan positiivisia vaikutuksia elimistössä. Nykyajan aiempaa tarkemmat mittalaitteet mahdollistavat näiden pienien positiivisten vaikutusten näkymisen myös ns. "vakavastiotettavissa" tutkimuksissa. Tällaiset yleiset liikunta/elämäntapasuositukset on suunniteltu kohdeyleisön kunnon/mieltymysten mukaisiksi. Näillä ei ole tarkoitus päästä johonkin tiettyyn kuntoon tai terveydentilaan vaan suosituksilla yritetään saada aikaan ainoastaan muutos parempaan suuntaan. Ei ole mielekästä keskustella ovatko suositukset liian kevyitä. vaan, ainakin itse ajattelen, että suosituksia on muutettu koska aiemmat eivät saaneet ihmisiä kiinnostumaan terveydentilansa kohentamisesta. Liikuntasuositusten vaatimustason lasku kertoo selkeästi väestön kunnon/terveydentilan laskusta. Aika näyttää saadaanko näillä uusilla suosituksilla enemmän aikaan. Voipa tosin olla niinkin että ihmiset tekevät päätöksiä ilman instituutioiden apua 🙂
  6. Saattaa olla, mutta vaikea sanoa mihin suuntaan kokonaisuus kallistuu. Sähköpyöräkin voi innostaa liikkumaan ja sillä voi olla juuri tämä suositusten korostama pienen liikunnan hyöty muuten pyöräilyä karttaville sohvaperunoille. Enemmän olen huolissani alati yleistyvistä sähköpotkulaudoista, jotka ovat todellisia arkiliikunnan tappajia.
  7. Se on aina myyvä uutinen, kun saadaan esitettyä asia niin, että tosi vähäinen aika liikuntaa onkin ihan riittävä. Näitä tulee koko ajan, mahtoikohan tuo alkaa HIIT -buumista vai jo aikaisemmin. Ihan hyviä ohjeita nuo ovat, mutta saa nekin käännettyä tekosyiksi laiskotteluun. Jos suositusten mukaan saa olla liikkumatta 165,5 tuntia viikossa, mutta velttoileekin joka päivä aamusta iltaan, niin erohan on vain 1,5%.
  8. X66

    22. Kaukopartiohiihto

    22. Kaukopartiohiihto 28.2.- 1.3.2020 http://www.kouvu.fi/index.php?page=kutsu-2020 Karkauspäivänä hiihdetään!
  9. Aika monet asiat voi ymmärtää ja tulkita väärin jos kovasti yrittää.
  10. Omaa riskiään voi arvioida tällä laskurilla: https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/sydan-ja-verisuonitaudit/finriski-laskuri FINRISKI-laskurilla voit laskea riskisi sairastua sydäninfarktiin tai vakavaan aivoverenkiertohäiriöön seuraavan kymmenen vuoden aikana. Laskuri kertoo sairastumisriskisi prosentteina. Itselläni on muut arvot niin hyviä ettei sukurasite näy. Toistaiseksi olen uskaltanut tehdä kaikkea kovaa rasitusta. Kova hiilarien mättäminen voi myös aiheuttaa närästystä, näin harjoittelun sivutuotteena.
  11. Enpä tiedä onko tuo nyt hyvä suuntaus kun television uutisissakin "mainostettiin", että tutkimusten mukaan jo muutaman minuutin kevyt liikuskelu xxxx xxxxxxx. Urheilusta ja kuntoilusta tietämättömät ihmiset voivat hyvin ajatella, että aijaa, no hyvä, eihän tässä sitten olekaan tarvetta rehkiä. Joku saattaa olla lähdössä sauvakävelylenkille ja päättää ennen lähtöä haravoida pihan nurkasta vähän lehtiä. Kymmenen minuuttia haravoituaan hän voi ajatella, että enpä taidakaan lähteä sauvakävelemään, kun tuli jo hyötyliikuntaa. Eikös se tutkimuskin sanonut, että se riittää. Ajatellaan vaikka jotakin tietokoneen pelaaja, joka pelaa koko päivän niin kuin Patrik Laine. Jos hän päivän aikana pitää muutamia tehominuutteja joiden aikana juoksee paikallaan, tekee punnerruksia ja hyppyjä polvet rintaan, niin kyllä siinä syke nousee, verenkierto tehostuu ja muuta, mutta ei sillä oikein kuntoa nosteta. Nämä ohjeet on siis terveyden kannalta riittävään liikkumiseen, mutta vaikka niitä noudattaisi, niin voi olla ihan jäätävän huonossa kunnossa. Itsekin kun olen nyt pitänyt kuntoilusta taukoa (ellen lopettanut kokonaan), niin huomaa miten vähästä väsyy esim. vatsalihakset ja kädet, ja takareidet voi helposti mennä kireiksi jos joutuu rankemmin jalkoja käyttämään.
  12. Infarktissa on usein kipua rintalastan tuntumassa ja se voi muistuttaa sitä närästyssärkyä. Rasituksessa pahenee mutta muutenkin taitaa olla usein suht vahvaa verrattuna lievempiin närästyksiin ja voi kestää pitkään. Närästyksessä/refluksissa poltteluun usein liittyy hapon nousua nieluun ja röyhtäilyä tms. vatsaperäistä oiretta mikä ei ole pelkässä infarktissa tavallista. Refluksioireet voi myöskin pahentua etenkin sellaisessa liikunnassa missä on ylös-alasliikettä kuten juoksussa joten se ei ole varma merkki. Omasta kokemuksesta voin sanoa että närästyksen esiintyvyys liittyy vahvasti painoon kun läski aiheuttaa painetta vatsaonteloon ja lihoessa yleensä myös syö liikaa tai epäterveemmin. Toki siinä on paljon muitakin tekijöitä kuten mahalaukun löysä sulkijalihas. Närästystesti.
  13. Kysymyksenasettelu ei ole tarpeeksi täsmällinen. "Tasaista tietä" ei edetä koko matkaa.
  14. No siis jos tuo pahenee ihan leponärästyksestä rasituksessa. Mulla riitti, kun lähti autosta kävelylle. Eron kyllä huomaa. Normaali sydämestä johtumaton närästys pysyy samana.
  15. Niin ei se liikunta mitään takuuta anna ettei nuorempana voisi jo kupsahtaa. Tilastojen mukaan kuitenkin hyväkuntoinen(mitä se sitten tarkoittaakaan?) elävät vanhemmiksi, keskimäärin. Tuohon on lähteitä vaikka kuin, niin ei tarvitse edes linkata mitään. Alentavaan sävyyn. Yksikin kirjain joskus merkitsee. Ja 3.5mrd on iso määrä rahaa. Tiedät varmaan aiheen.
  16. Mutta miten närästys liittyy infarktiin? Uskaltaako tässä enää aamulla lähteä lenkille kun terveitä ukkoja kaatuilee ilman mitään varoituksia.
  17. sen verran vielä elämästä..et yks hyvä kuntoinen lähemmäs 55v sillon kuoli yht äkkiä..saatto vetää 2 päivänä maran kisoissa peräkkäin..toinen ukko polki fillaril sellasii 700km + viikkoja .kuoli 60v..et ei se hyvä kuntokaan aina takaa ettei mitään kävis terveys puolella...ei voi tietää..
  18. Koskejon keississä kuitenkin varmasti auttoi hyvä peruskunto ja alhainen paino. Kerran viikossa Kivikylää ei pitäisi tukkeita vielä tehdä? Sukurasitustakaan ei ollut. Nämä 100% tukkeet on valitettavasti juuri niitä lesken tekijöitä. Itsellä, kun pieni suoni oli 90% auki eli vain 10% tukos. Ikävä myös todeta, että infarktiin useimmin kuollaan kuin siitä selvitään. Hyvä oppi kaikille, että soitetaan se ambulanssi. Oireet voi olla tosi epämääräisiäkin ja vaihtelevia. Mulla oli ainoat oireet rasituksessa ja levossakin(lievempi) kova närästys ja pientä vasemman leuan särkyä. Noita voi olla ilman infarktiakin. Koskejolle voimia toipumiseen niinkuin varmasti on jo kerrottu, että liikunta on paras lääke + kassillinen apteekkitavaraa sepelvaltimotautiin. edit. Niin oma tilanne ihan ok ja puolimarakin juostu 2:05 tapahtuneen jälkeen. Mulla tietysti lähelläkään Koskejon tapausta, joka oli jo vakava.
  19. Ei kai paha asia ole,jos vähän liikkuvat ihmiset saadaan edes jonkinverran innostumaan liikunnasta tällaisten suositusten mukaan.Kyllähän se tiedetään,että nälkä kasvaa syödessä,jos sellainen kipinä syntyisi. Varmasti on helpommat nuo ensiaskeleet noilla spekseillä,kuin se että kirjoitetaan tarvittavan vähintään niin ja niin paljon,että siitä mitään hyötyä olisi. Kannatan tällaista matalan kynnyksen liikkeelle lähtö mallia ns jokaiselle jotain. PS Eikä tämä ole mikään juupas/eipäs kysymys.
  20. tsemppiä ja toipumisia.. kyl sitä itekkin mittiny näin 50v kynnyksellä .. liikuntaa - ruoka valioo - ja terveyttä kokonaisuutena..ei sitä koskaan tiedä mitä nurkan takana on..
  21. Kysymykseen ei voi vastata, jos ei tie ole paikallisesti vaakatasossa lähtöpisteessä, tai sitten pitää tietää se alkujyrkkyys. Tietä edetään kysymyksessä siis vain alkuhetkellä.
  22. Eilen mustikkapiirakka, tänään omenapiirakka. ( vaniljakastikkeella ) Ohessa oikein hyvä ja helppo pohja.
  23. Hurjia nämä jutut. Tässä on vielä ollut tänään närästystä, vetää vähän vakavaksi. Tsemppiä koskejolle.
  24. Vuosien varrelta näitä muutama saman tapainen kertomus muistuu tältäkin palstalta mieleen. Ihan suht viriileiltä aktiivijuoksijoilta. Tuohan on sellaista mikä ei välttämättä hirmuisesti varoittele ja jollekin se vain tulee helpommin kuin toiselle vaikka ennusmerkit olisi mitkä. Kivikylään en oikein usko pääsyyllisenä vaikka ravinnollakin tietysti on oma vaikutuksensa, tuskin olisit voinut ihan mahdottomasti enempää tehdä. Ehkä hoitaa painetta aiemmin mutta sitäkin on aika turha tässä kohtaa murehtia. Onneksi selvisit hoitoon ja elämä jatkuu taas! Isäukolta taannoin kuvattiin kun hieman epämääräistä oiretta ollut mutta pahempia tukkoja ei näkynyt. Veikkaan että hän on kyllä ollut kovempi makkaranpaistaja ja ainakin vähemmän juoksija kuin sinä. Toipumiset!
  25. Onhan se, mutta maratonjuoksu on kuolemanvaarallista. vaimitensenyoli
  26. Jiso8

    Puolikas alle 2h

    Moro! Olen tässä ny juoksennellut satunnaisesti syksyn mittaan ja ajattelin että voisin alkaa harjoitella säännöllisemmin ja juosta puolikkaan kesän alkuun. Ajattelin että tämä voisi olla hyvä paikka kysyä neuvoa ohjelman tekoon. Kunto on sellanen että olen juosssut elämäni aikana kaksi 10km juoksukilpailua, joista edellinen oli toissa kesänä jossa juoksin 10 kilometriä 54 minuuttin ilman kummempia harjoitteluja. Höntsäilen jääkiekkoa ja käyn salilla pari kertaa viikossa. Toivottavasti voisin saada apua ja pahoittelut huonosti kirjoitetusta aloituksesta :D.
  1. Näytä lisää




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy