Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti

  1. Tänään
  2. https://yle.fi/uutiset/3-12111308 7 miljoonaa/v vs korona 4,7 miljoonaa/ekat 1,5 v = 3,13 miljoonaa/v ja vähentyy.
  3. Hei! Olen kaikkea muuta kuin asiantuntija. Oma ajatukseni olisi neutraalitossu + pohjallinen. Oireettomalla jaloilla sisäänajoa pikku hiljaa kuormitusta kasvattamalla mikäli oireet eivät palaa. Pronatiotuen käyttö saattaa aikaan saada ensialkuun myös oireita; kun jalalla on tukea mihin ei ole tottunut. Itselläni olen huomannut joidenkin tossujen kohdalla. Kun kiristän lukko nauhoitusta, niin se saa kantapäätä kampeamaan enemmän vain. Ja kun jättää nauhoituksen löysemmälle; niin yllättäen tilanne rauhoittuu pienen matkan päästä. Kokeiilin Sauconyn Triumph 19 liikkeessä kuun vaihteessa ja ihastuin erinomaiseen istuvuuteen. Ja kantapään paikalla pysymiseen.
  4. Itsellä myös eri parin jalat eli vasempaan käy hyvinkin tuettu, mutta oikea taas vaatii neutraalin. Footbalancesta ei apua. Paras kompromissi on ollut neutraali hyvin tuettu kenkä. Kertakokeiltu Nimbus oli oikealle hieman liian tuettu, paras on ollut Mizuno Wave rider, jonka nykyistä 25 mallia jopa hehkutetaan .. .. Mutta on se kävelykin hieno laji, jos juoksu ei oikein onnistu 🙂 https://baltsu.wordpress.com/2021/07/01/tossutorstai-mizuno-wave-rider-25-paras-mizuno-10-vuoteen/
  5. Ke 22.9.2021 Vapaa rullahiihto skikeillä : 1h09min01sek 14,48 km keskisyke 126 ( max 148 ) kardiokuorma 110 754 kcal nousumetrit 120 Rentoa skikkailua. Virtuaalikisa Eliudin kanssa siirtyi toiseen kertaan, kun keli olikin aivan mahtava hiihtelyyn. Pirkkolan hiekkakolmonen oli varsin nopeassa formussa, ei irtosoraa ja pohja kova, joten ihanatahan siellä oli sujutella menemään 🙂
  6. Valmistautumista ensi viikolla alkavaan Zwiftin kisakauteen. Season 1 kestää karkeasti marraskuun loppuun ja Season 2 kattaa käytännössä tammi-helmikuun (ihan vähän maaliskuulle taitaa jatkua) ja vielä Season 3 taitaa olla huhti-toukokuussa. Ensimmäisellä kaudella ei varmaan ihan huipputehoja vielä saada irti, mutta yritetään nyt auttaa ainakin joukkuetta 🙂 Tänään ajelin hieman vo2max ajatuksella tuntumaa hakien, mutta ei mitään kovinta mahdollista settiä vielä. 1+2+2+3+3+4+5 minuuttia oli vetojen pituudet ja käytännössä saman mittainen tauko välissä. Tehot nousivat loppua kohden kuten oli ajatuksena. Viimeistä lukuunottamatta tasatehoisena, viimeinen 5min setti nousujohteisesti vedetty. Vedot karkeasti 330w, 335w, 335w, 340w, 345w, 350w ja viimeinen kiihtyen 340->420w, keskiteho noin 370w. Hieman matkaa vielä siihen, että saisi esim. 5x5min setin tuolla 370w teholla läpi, korkeammista puhumattakaan. Mutta luulen, että tämä oli jo parempi kuin tuo 20min veto edellisellä viikolla. Loppuviikosta olisi tarkoitus ajaa vielä pieni kisasimulaatio, jotta näkee tuota palautumista sweetspot-alueella. Ajatuksena luokkaa 7-10 x 3min (30sek kovaa (ehkä jotain 380-400w jopa?) ja 2,5min palautus n. 260-280w). Keskitehoksi siis tulisi AP n. 280-300w ja NP sitten rahtusen enemmän.
  7. Tänään päättyi Kilometrikisa, jossa oli tavoitteena kerätä pyöräilykilometrejä ajalla 1.5-22.9.2021. Oma saldo 5435 km. Pyöräilypäiviä 90 kpl, josta keskimäärin 60.4 km/ajopäivä. Samalla ajanjaksolla juoksukilometrejä 221 km, josta on helppo päätellä onko pyöräilykunto parempi kuin juoksukunto.
  8. 21.9. uintia seuran treeneissä 2,2 km. Ohjelmassa paljon spurtteja starttipallilta, joko heti startista tai spurtti käännökseen. Laitoin uimalakin päähän pitkästä aikaa kun halusin kokeilla miten startit sujuu lateksin alla. Yllättävän vähän se vaikutti tuntumaan. Noissa spurteissa on kyllä vielä tekemistä, mutta tämä treeni oli jo täsmälääkettä. 22.9. Laitoin pyörän kesän jälkeen trainerin päälle, kun oli sopivaa kevyen pyöräilyn ohessa hoituvaa työhommaa odottamassa. Takavanteen sisälle oli Tallinnassa ilmeisesti mennyt vettä, ja se hölskyi. Irrotin kumin ja venttiilin reijästä tuli kunnon loraus. Aika outoa, miten niin paljon vettä on sinne päässyt. Aamulla trainerin päällä 40 min hyvin kevyttä pyöritystä, keskiteho noin 100W, keskisyke 116. Päivällä kävin toimistolla toisella pyörällä, 2*4,5 km myöskin rauhallista vauhtia. Illalla lihaskuntoilua, lämmittelyt kuntopyörällä ja vastuskumilla/leuanvedoilla ja sen jälkeen 45 min pirteää kahvakuulan heilutusta. Yhteensä tunti näitä. Hyvä setti taas. Alussa jäljellä olevan treenin pituus tuntui pitkältä, mutta lopussa ei.
  9. p358

    Polar Grit X

    Samoja ongelmia täälläkin. Akun kesto huolettaa. Lataan ja synkronoin kellon PC:llä aamulla ja harjoituksen jälkeen alkuillasta. Kello on koko ajan lentotilassa eikä ole kytkettynä matkapuhelimeen. Barometrilukemaa ei näy, korkeustiedot ovat mitä sattuu. Kello muistaa koko ajan varoittaa, että säätietoja ei ole ja unitiedot jäävät usein tunnistamatta. Flown web-versio ei näytä ANS- ja Uni-graafeja. Mistä kannattaisi etsiä lämpömittaria? Näkyykö se vain harjoituksen aikana? Kellon pitäminen tuuma ranneluun yläpuolellaon minun käsilleni haastavaa. Joku voimaharjoitus ranteille? Innostus versioon 2 on matalalla.
  10. PK@14,5km@1h23min49sek@5min46sek@119 @SteadyRunner64 kanssa hölkäten ja tällä kertaa koko matka pystyssä pysyen. Viime lauantaina kimppalenkillä kun onnistuin tasaisella hiekalla kompastumaan mahalleen päätyen. Hyvä lenkki!
  11. Ke 22.9.2021 8,6km@5:34 - 48 min - HR 132 + pilates 60 min Kevyesti, joskin vähän tahmeaa askellusta. Osasyynä varmaan pitkät kuteet, sillä niiden vuoksi oli turhan lämmin. Toki tästä voisi jo alkaa panikoimaan, että kunto on jo selvästi laskussa ja nyt pitää äkkiä kokeilla huomenna kääntää trendi vielä jollain vetotreenillä. Viimeisen viikon teemaan kuuluvat myös erinäiset yllättävät lihastuntemukset, joita huomaan tällä kertaa esim lonkassa, lonkankoukistajassa ja pakarassa. Paikallaan oleminen, lisääntynyt istuminen ja vähentynyt harjoittelu aiheuttavat monenlaisia oireita. Huomenna kevyt 30 min, lisäksi vois vähän katsella mitä sitä söisi päivän mittaan.
  12. Vieras

    Polar Grit X

    Jep. Kaippa se täytyy kerran koittaa huollossa käyttää. Sen tossa huomasin, että toi toimii lähinnä lämpömittarina. Nyt viileällä kelillä kun lähtee ulos, kello viilenee, niin mennään ylös. Kun esim juostessa keho taas lämmittää kelloa, niin tullaan kellon mukaan alas vaikka suht tasaisella pysytään. Pikkasen sieppaa ku tota mainostetaan jollain Hill splitterereillä.
  13. 2x13.1km pyöräilyt. Datat jäivät tallentamatta, koska sykemittari ei löytänyt GPS:ää.
  14. Fi 1:39 49,5km (29.9 km/h) asc 200m avg 145 max 158 PTE 3.5 pal 37h hrTSS 126 Reippaampi ja raskaampi iltapäiväpolkaisu syysauringossa. Alun ja lopun taajama-ajo tiputti keskivauhdin alle kolmenkymmenen, oli lopussa jo hieman väsymystäkin, lihaksissakin. Reippaan vauhdin syynä kokousrumba ja lapsenhaku koulusta.
  15. Kuulostaa hyvältä. Itsekin ehkä teen su vielä pitkiksen mutta tosiaan vain sen puolitoista tuntia (max).
  16. Lepoa edelleen. Tänään ei yskiessä satu niin paljon keuhkoissa kuin ennen. Väsymys on aika raju. Alkaa pikkuhiljaa keuhkoja hoitava lääkitys purra, i hope👍
  17. Ke 22.9. TV-kevyt (PK1) / 49 min / 8,1 km / 6:04 min/km / 130 (67%) / 192 W Maisemahölkkää aurinkoisessa säässä. Tavoite 200 km syyskuussa meni jo rikki ja vielä on reilu viikko kuukautta jäljellä. Kai tässä ehtisi vaikka 250 km kerätä syyskuulle. Katsotaan mitä tulee.
  18. Hiljaiseloa pidelty. Pääasiallisena epistolana oli palautuminen, jota harjoitettiin sitten ihan huolella. Oltiin tällä kertaa Iijärven maastoissa riekkoja ja kaloja narraamassa. Alunperin piti lähteä ihan vain kanootilla matkaan, mutta suunnitelmat muuttui niin, että kaverin veneellä lähdettiin. Löydettiin sitten pari kiveä järven pohjasta (vesi oli ehkä 30-50cm normaalia alempana) ja reissukin sai mukavan lähdön, kun potkuri meni eka päivänä toimintakunnottomaksi. Siitä se sitten kuitenkin läksi eri sfääreihin ja saatiin erinomainen reissu heitettyä. Kohokohdiksi jäivät telttasauna (joka päivä) ja riekkoburgerit. Lintukanta yllättäen ei ollutkaan mitenkään erityisen hyvä, vaikka kesä oli aika optimaalinen pesimisen kannalta. Poikueet oli kyllä isoja (10-12 lintua järjestään), mutta paikkapaikoin niitä oli vähän turhan harvassa. Onneksi hyvillä koirilla aina sen verran löytää, että kiintiöt saa kohtuu helposti umpeen. Hyvänä riekkovuotena koirien edestä pyrähtää sen ~200 riekkoa päivässä, tänä vuonna taidettiin jäädä sinne noin 100 riekon päiviin. Onhan sitä tuossakin, kun kahdelle miehelle kiintiötä on 6/päivä. Harjoitusten suhteen aletaan nyt hissukseen palaamaan normaaliin päivärytmiin eli 2 treeniä päivässä. Eilen hölkkä+jumppa, tänään kävin jo uimassa ja iltapäivällä trainerilla. Perusulkoilua ja kestoltaan noin 30-60min eli ei varsinaista harjoittelua vielä. Perjantaina myös kuntosalille ensimmäistä kertaa reilusti yli vuoteen! Tarkoitus ottaa tähän väliin perinteisempi kuntokuuri. Trainerin suhteen en varmaan tee isompia muutoksia, asento vaikuttaa olevan toimiva eikä jää siitä kiinni. Kyynerpäditkin sain viimein kotiutettua ja nyt olisi tänään eka maiskuttelu kuinka toimii tuollainen liki koko kyynärvarren mittainen padi. Uskoisin, että todella hyvin! Samalla huomasin, että aiemmin oli kasattu etupää ns. päin kettua ja di2 johdot oli melkoisessa puristuksessa. Onneksi tuli tuo korjattua, nimittäin jossain vaiheessa olisi sähköt menneet poikki. Uinnin suhteen tarkempi suunnitelma julkaistaneen myöhemmin, mutta pari peliliikettä sen suhteen tehty. Nyt kun on paremmat mahdollisuudet treenailla kotosalla, niin panostin uuteen uintitraineriin ja tarkoitus alkaa vetämään 2-3 lyhyttä treeniä viikossa kuivalla. Jospa siitä olisi jotain hyötyä itse uintiinkin? Ei liene ainaskaan haittaa. Se on ainaskin selvää, että vaikka oon uinut ihan kohtuullisesti niin uintilihakset ovat totaalisen rappiolla. Eli voimaa ei ole vedossa, jos ei tekniikkaakaan. Samaten ajattelin lopultakin pistää tilauksen noille form-laseille. Vähän on kutkuttanut kohta vuoden verran ja nyt lopulta läks tilaukseen. Saas nähdä onko niistä sitten jotain erityisempää hyötyä. On ainaskin kiva tietää kuinka hitaasti sitä ui? Varmaan tässä parin viikon sisällä voisi alkaa taas listailemaan harjoituksiakin tänne. Toistaiseksi ei motivaatiota siihen hirveästi ole eikä aikaakaan. Mutta kunhan tässä päästään härän selkään, niin eiköhän jotain jaksa kirjoitella...
  19. SU 19.9. 12,21km @4:58 Ei paljon kisa tuntunut jaloissa eikä missään joten perusvauhtinen peruslenkki näköjään tuli. MA 20.9. "Lepo" Taas suoraan aamuvuorosta Tampereelle soittamaan kitaraa, ja yöllä kotiin. Kaikenlainen musiikin parissa puuhaaminen on siis ollut mun työ 20 vuotta, onneksi ei enää. Mutta tärkeä harrastus se on edelleen.. viimeiset puolitoista vuotta toki ollut hiljaisempaa ja sen vuoksi on ollut helppo keskittyä näin paljon juoksuun mitä olen nyt tehnyt. Saapa nähdä miten käy kun hommat alkavat taas avautumaan. Olen kyllä oikeasti alkanut pitää tästä tästä hölkkä- ja perhekeskeisestä elämäntyylistä aika paljon esim. autossa istumiseen, odottamiseen ja kaljanjuontiin verrattuna, että eiköhän tämä elämä aika samaan malliin jatkukin. TI 21.9. 7,00km @5:19 Kevyt saunalenkki. Välipäivän jälkeen taas kroppa niin kankea ettei olisi kovempaa huvittanut juostakaan. KE 22.9. 22,28km @4:43 sis. 3km M+3km T Pidempi lenkki vaihteeksi, hieno kirkas syksyinen keli joten mikäs siinä. Loppuun pieni nosto, ensin kolme kilsaa maratahtia josta kiihdytys kynnysvauhtiin. Näihin vauhteihin on nyt loppukesän mittaan saanut jonkunlaista tuntumaa aikaiseksi, ihan lennosta lähti aika tarkasti vähän alle 4:10 ja sen perään vähän päälle 3:50.
  20. Kyllä vaan ja LUT taitaa muistaakseni jo tutkia modulaarisia SMR voimaloita. Ymmärtääkseni nuo ns ’ pienvoimalat ’ soveltuvat hyvin alueelliseksi lämpökeskuksiksi, Uusien lämpöä tuottavien pienvoimalouden lämpötilat ja käyttöpaineet kun ovat huomattavasti alhaisemmat vrt sähköä tuottavat suuret voimalat joten mahdollisen ongelman ilmetessä prosessi on näissä pienvoimaloissa helpommin hallittavissa vrt perinteiset ydinvoimalat. Odotettavissa ei siis ole Kiina ilmiötä :). Varmaan näissäkin laitoksissa on omat ongelmansa, mutta energian tuotannossa, kun CO 2 päästöihin nyt niin sokeasti tuijotetaan, joudutaan aivan varmasti tekemään kompromisseja. Lämpöä tuottavista pienistä ydinvoimaloista on myös VTT n puolelta tekeillä laaja tutkimus, jolla pyritään mm ssa selvittämään myös mahdollisten investointien taloudelliset elementit. VTT tutkii / linkki
  21. Tarjotkaa vaan osallistumisoikeutta Päiville, mutta jos on useampia osallistumisoikeuksia vaihdossa, minullekin voi tarjota.
  22. Esim. Rolls Roycen tekniikka perustuu ydinsukellusveneisiin. Vielä pienempää tekniikkaa, joka talon lämmitin 🤨: https://fi.wikipedia.org/wiki/Radioisotooppinen_termosähkögeneraattori
  1. Näytä lisää
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy