Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti

  1. Tunnin sisään
  2. Pe 17.6.2021: Lihaskunto 30 min, keskisyke 104 + Juoksu 39 min 31 sek, 7.52 km@5:15 min/km, keskisyke 128, nousumetrit 70 Aamusta ylläpitävää lihaskuntoa salilla. Illasta lyhyt hölkkä sileällä. Aika kuuma oli ja määrä tuntuu jaloissa. Huomenna näyttäisi tulevan hyvä helletreeni iltapäivästä.
  3. Jaahans, kiitos, uskon edenneeni seuraavaan tienhaaraan. ”Sykevyö yhdistetty” kelloon. Nyt kun käynnistän harjoituksen ”tarkista sykevyö”. Nyt sain yhteyden myös Suunto Smart Sensorin ja mobiiliappin välille. Seuraavaksi varmaan jääkaappiin, grilliin ja vaimon kalsareihin. Mutta kun prkl kiinnostaa vain treenit ja treenien aikaiset sykkeet. Että mitäs nyt?
  4. -juoksu 57min, 5.05/km, 130bpm, 278W -jumppa 16min -uinti 3000m, 1.52/100m Tänään aamu alkoi kevyellä juoksulenkillä, joka lähti vähän turhan reippaasti liikenteeseen. Alkuun rasitus olikin aika kevyt silti, kun pienoisessa myötäisessä pääsin menemään, mutta aika äkkiä se ilo kuihtui ja kroppa lämpesi. Tyhmänä en sitten hidastanut vauhtia vaan paahdoin mennä samalla tikutuksella loppuun asti. Näitä pitäisi välttää! Päälle nopeasti vähän jumppailua. Iltasella sitten päätreeni uintisetti, jossa paljon tekniikkaa ja vimosena osana 10x50m. Tässä oli nyt sellainen erikoisuus vielä, että uin ensimmäistä kertaa miesmuistiin (=en muista milloin viimeksi) ilman noita kelluttavia housuja. Valmentajalta tuli sellaista palautetta, että olisi parempi opetella tekniikka ilman noita apupöksyjä -> samaa mieltä, vaikka se lisääkin vaikeusastetta, mutta luulisi sitten ainaskin olevan eri kevyttä märkkärillä! Tänään siis alkuverrassa ns. totaalijärkytys tältäkö se tuntuu ja vauhti heti >2min/100m eli onnettoman surkea. Sen jälkeen oli aina tekniikkaa joku tovi ja välissä 200m. Heti ekan tekniikkaosion jälkeen sain vauhdin hilattua sinne 1.55/100m tuntumaan samalla tuntumalla. Yksi tekniikkaosioista oli kuminauhauintia (siis kuminauha jaloissa ja täysin ilman potkuja). Se oli hankalaa tietysti, mutta sen jälkeen pk-uinti tuli parhaalla tatsilla noin 1.50/100m. Positiivinen yllätys. Tuossa on sellainen asia, että kun saa asennon kuntoon, niin uinti helpottuu ihan eksponentiaalisesti eli tuntuma helpottuu merkittävästi. Se vähän aina hämää. Loppua kohden alkoi taas vähän väsähtämään eikä asentoa enää saanut jiiriin. Niinpä nuo 10x50m oli aika nihkeätä menoa loppupeleissä, keskari varmasti yli 50s ja todennäköisesti vieläpä lähempänä 51s. Uin nuo semmoisella reilulla tuntumalla, ehkäpä noin kynnysvauhtia tai hivenen yli. Huomenna lähdetään aamusta maantielle ja paahdetaan 4h sisältäen 3x30min@260W. Nyt kun on tälle viikolle jo kasassa 800+TSS niin tulossa on ihan räväkkä viikko kyllä jos/kun saa tehtyä parit pitkät treenit vielä viikonloppuna. Sen jälkeen voikin hivenen alkaa jo rauhoittumaan kohti Lahtea. Käytännössä aion tehdä saman rytmin mukaan, mutta progressioharjoitukset tippuu kestoltaan. Sen lisäksi otan juosten parit herättelevät vo2max vedot. Ensi viikon ehkä jännin harjoitus tulee olemaan allasuinti märkkärillä, johon kuuluu 1.9km@70.3 effort. Jännä nähdä miten tuo uinti nyt sitten olevinaan kulkee vai kulkeeko ollenkaan. Tänään oli kuitenkin parempi päivä ottaen huomioon, että uin ilman apuhousuja...
  5. TI: Jalkapäivä, nyt kyykyssä 4x7x115, päälle leuanvetoa. KE: 14km kiihtyvänä tasamaalla. Piti tehdä 6:00->4:00 joka kilsa 10sek kovempaa. 4:00 kilsa jäi vetämättä koska vastatuuli.... Illalla pystypunnerrusta ja keskivartaloa salilla. TO: Aamupäivällä 3h / 25km polkua sykkeellä 116. Illalla 3h / 25km polkua sykkeellä 118. Iltavedossa oli mukavampi kulku vaikka mäkeä oli vähän enemmän. PE: PITI mennä lenkille mutta konttasin ja valttasin terassia sekä kuistia näköjään iltaan asti. Jalat sen verran jumissa että pitkin yötä en lähde juoksemaan. Raa-an avaava kyykky ja dippitreeni kuitenkin on juuri parahultaisesti käynnissä 🙂. Sitten kuluttajaneuvonta-osio: Viimeksihän maistelimme laadukasta saksalaista rieslingiä. Nyt ostin sitten työkaverin suosittelemaa alahyllyn kamaa edullisesti alta 9 euron. Kyllä on kusta. Viinilehti kuvaili jälkimakua petroolimaiseksi ja osuu kyllä kuin tikka silmään. Ensimmäinen lasi meni irvistellen, sen jälkeen vähän turtui.
  6. Tänään
  7. Pe 18.6.2021 Vapaa rullahiihto skikeillä : 1h22min21sek 20,33 km keskisyke 110 ( max 127 ) kardiokuorma 76 736 kcal nousumetrit 218 Kevyesti yritin hiihdellä.
  8. Mulla oli vastaavaa ongelmaa kun puhelin vaihtui, mutta ratkesi poistamalla edellinen puhelinyhteys kellosta ensin. Eli poistitko edellisen sykevyön kellon yhteyksistä? Mulla tosin aiemmin kaksi erilaista sykevyötä toimi vuorotellen Spartanin kanssa. Hiukan hämärää.
  9. PK 8,5 km rauhallisesti valtavan hiostavassa säässä. Tuli uusi sykevyö ja vaihdoin myös pariston tuohon vyön Suunto-mokkulaan. Parittaminen ei vaan millään onnistu. Tuli uudestaan hiki. Lisäksi otsaan kasvoi metrin tatti. Ihan \c:stä.
  10. Ma 14.6. palauttava 10,6 @ 5:23, ks. 113. Ti 15.6. lepo. Ke 16.6. oli ratapäivä, alun perin ohjelmassa 10x300m mutta lauantaita ajatellen tein vain 6x300m/1min. Jotenkin oli vaikeata ja tukkoista tuokin, vaikka vauhdit periaatteessa maltilliset 61-57s. Yhteensä juoksua 13,3km @ 5:00, ks. 126. To 17.6. päivällä kevyt/palauttava 6,2km @ 5:20, ks. 114 ja illasta hieman reippaampi pk2-vauhtinen 11,7km @ 4:45, ks. 129. Pe 18.6. rauhallinen 8,1km @ 5:10, ks. 118, sekaan 3x100m vedot. Jalat oli kyllä ihmeellisen tukossa eikä vedot mitenkään rentoja, vaan jospa kapulat tästä herättelystä aukeaisivat huomiselle.
  11. Kroppa huusi lepoa, joten jätin tänään liikunnat vähemmälle.
  12. Perjantai 18.6. aamu: 5km hölkkä ip: Vk 15km (3.47) Kai tämä on jonkinlainen maratoonarin leipätreeni. Tavoite oli juosta 3.50-vauhtia. Viime viikolla juoksin 12 kilometriä helteessä hiukan hitaampaa vauhtia ja oli paljon vaikeamman oloinen treeni kuin tänään. Nyt vain 18 lämmintä ja pilvinen/sateinen sää. Elokuun maraton tulee kyllä valittua säävarauksella. Huomenna hölköttelyä taas ja sunnuntaina pitkä löysäily.
  13. Juoksu 1h, 13km. Rannesykkeellä, niin ei luotettavaa sykedataa. Sopivasti tuulta oli myös, mikä heikentää mittausta. Sinänsä näytti mukavan alhaista lukemaa ja vauhti oli reipasta. Eli 39min Vk2 osuuden keskinopeus oli -4s/km aiempaan.
  14. Aamulenkillä ryhmä pieniä lapsia oli tutustumassa lähiluontoon, mukana kolme tarhatätiä. Yksi täti kommentoi: "Voi kuinka kaunis ruusu, vai onkohan tuo nyt sellainen kurtturuusu?", johon noin puolen metrin mittainen vastasi: "Se on juhannusruusu!" Puolimetrinen oli oikeassa 👍
  15. Aamusella reilu 10 km mäkistä kivituhkatietä ja jokainen tuulenpuuska tuntui ihanan vilvoittavalta. Aurinkoa ja lämmintä ja seurana paljon pieniä kärpäsiä. Lenkin jälkeen pulikointia meressä, merivesi 20-asteista. Viimeinen talvilomapäivä tuli käytettyä ja siihen oikein tyytyväinen. Hyvää viikonloppua kaikille osapuolille!
  16. Lähtölista paljastaa että Topi on ennakkosuosikki. Vetoapua ei liene luvassa eli tuolta napataan toppatakkiosastolle varmat maapisteet kirillä ja ehkä avitetaan Suomea pääsarjaan. Siellä on vielä toistaiseksi tuntemattomampia 8.30-9.00 juoksijoita + Kaur Kivistik (vähän alle 8.30 parhaassa tapauksessa mutta viime vuosi ihan ohitse). Lisäksi Turkkia edustaa Hilal Yego joka kenialaisena kirmaissut 8.03 kahdeksan vuotta sitten mutta ollut jo vuosia 8.30+(+) kunnossa.
  17. Mie

    Hyvä biisi

    Kun on laitettava kunnolla tossua toisen eteen, Nightwishin Planet Hell toimii täällä.
  18. Jos tuo tiistain treeni tuntui sen verran epämiellyttävältä, että piti vähän lyhentää vetoja, niin ehkäpä vauhti oli vaan hiukan liian kova? Aika pienestähän se on kiinni noilla alueilla, 4:10/km olisi saattanut jo mennä ilman pakottamista? Itse olen kokenut että jos en pakottamatta pysty suorittamaan vetotreeniä niin vauhtitavoite on ollut liian korkealla. Jos vetää treenejä jotka tuntuu pakkopullalta, niin siinä vaan opettaa itsensä entistä enemmän inhoamaan tuon tyyppistä treeniä. Treenit olisi ehkä hyvä vetää sellaisella tasolla, että niistä jää kuitenkin positiivinen fiilis. Tietysti joskus harvoin voi vetää jotain maksimirääkkejä jotka ei varmasti tunnu kivalta, mutta se on eri juttu kuin normitreenit.
  19. Tänään niin vetämätön olo punttiksella, että tein vain jonkinlaisen nimellisen ylläpitotreenin. Varmaan se eilinen hellekestopäivä teki tehtävänsä. Ensi viikosta tuleekin sitten vielä mielenkiintoisempi kun elohopea kipuaa yli +30. En oikein tiedä miten tätä voimatreeniä pitäisi tehdä, mutta enhän minä runttaa täysillä juoksutreenejäkään jos ei kulje. Kai se sama pätee salillakin? Voimaviikko 7/8 pulkassa salitreenien osalta.
  20. 'Elevation gain' ainakin englanninkielisessä internetissä tunnetaan. Siellä on tuo käppyrä mutta lisäksi pitäisi olla joukko tunnuslukuja jossain, vaikea sanoa kun en itse käytä. Tosin varsinkin tuossa GPS-korkeudessa se on vaikea saada laskettua kovin oikein jos GPS hoipertelee yhtään ladulta kuten se aina tekee (tai kartoissa on epätäsmällisyyttä kuten aina) niin korkeus tekee joskus isojakin virheitä varsinkin jyrkillä. Tuon barometrin avulla saatavissa tosiaan tarkempaa. Monet muut ohjelmat joihin Connectin datan voi yhdistää automaattisesti noita myös näyttävät.
  21. 5 km. Pitää ottaa varovasti kun jalanpohjassa tuntuu edelleen turvotuksen painetta. Ehkäpä tähän tulee nyt sitten rullahiihtoblokkia mikä onkin mukavampi kuumassa kun tuuletus on parempi. Täällä mikroilmastossa on kuuma, 25C jo rikki (Vantaalla nyt 23C) ja sunnuntaiksi luvassa 30C.
  22. Ke 16.6.2021 lepo Nuha vielä vaivaa, mutta tämä lienee enemmän heinäallergiaa kun on silmäoireita myös. Käytiin Korkeasaaressa perheen kanssa. To 17.6.2021 kevyt kestävyyspäivä Olin aikonut juosta töistä kotiin, mutta aikataulut menivät tiukoille ja piti sitten kuitenkin vispata pyörällä se matka. Illalla lasten nukahdettua lähdin sitten lenkille. Olipa aika hienoa lähteä 21:15 kun aurinko vielä paistoi, oli tyyntä ja lämmintä muttei enää liian kuuma. Lenkki kulkikin hyvin: 6,6 km, 5:12/km, syke 132, running index 66. Pe 18.6.2021 kevyehkö hapenottopäivä Kellon mukaan olen nukkunut 23:41 - 5:51, siis vain 6 h 10 min. Myöhäinen lenkki viivästi nukkumaan menoa tunnin verran, mutta sisäinen kello herätti silti normaaliin aikaan, joten tunnin verran jäi vajaaksi verrattuna neljän viikon keskiarvoon 7 h 12 min. Ei sillä että väsyttäisi, mutta nyt tänään kun alkaa loma voisi ottaa tavoitteeksi yöunen keskiarvon hilaamisen lähemmäs 8 tuntia. Aamulla juoksin ensin päiväkodeilta viljelypalstalle 2 km, jossa kasvien kastelua 15 min. Sitten juoksu töihin 9 km eli hyvät 11 km tuli juoksua aamulle. Juoksu meni näin: 3 km 5:06/km syke 149 1,4 km 3:53/km syke 166 0,6 km 7:03/km syke 145 2 km 4:11/km syke 162 (syke oikeasti enemmän) 2 km 7:49/km syke 129 Eli 1,4 km ja 2 km vähän reippaammin. Sykkeen rannemittauksen kokeilut jatkuivat. Kyllä se vähän niin on, että rannemittaus ensinnäkin reagoi vähän liian hitaasti, että sen perusteella olisi helppo vauhtia säädellä. Meinaa nimittäin alkaa oskilloimaan. Kun katsoo sykkeestä että vois mennä kovempaa niin helposti sitä vaan lisää ensin vauhtia ja kun ei paljon mitään sykelukemassa tapahdu, niin kiihdyttää vielä lisää... Sitten puolen minuutin tai minuutin päästä nouseekin jo liikaa, ja sitten taas jarrutellaan... Toinen pahempi juttu on, että välillä mittari näyttää selvästi liian matalia, tyypillisesti noin 15 liian vähän. Tänäänkin oli tuossa 2 km vedossa kohtia, joissa syke putoili 155 paikkeille, alimmillaan jopa 144, vaikka oikeasti vedettiin ihan varmasti 165 -170 haarukassa. Mitäpä sellaisella mittarilla tekee jos itse tuntemusten perusteella tietää sykkeen paremmin. Täytyypä se kumminkin ostaa uusi sykevyö kun nuo pari vanhaa alkavat olla tiensä päässä. Vaimolla on ollut nyt Polar H10 vähän aikaa ja on ollut tyytyväinen, niin pitänee ostaa taloon toinen samanlainen. Tämän aamun juoksut ottivat vaihteeksi vähän enemmän pohkeisiin, mutta yleisesti jalat on nyt vähän paremmat ja flunssakin hoitui 2,5 lepopäivällä joten ihan ok fiilikset. Eilen aloin jopa miettiä jälki-ilmoittautumista sinne Vantaalle, mutta sitten muistin että iltapäivällä kisat ja 30 lämmintä joten ei kiitos nyt kuitenkaan.
  23. 18 km / 50 min kellarissa pyöräilyä paremman puutteessa. Saunaa ja sitten ulos saunaan. Aamulla n. 8:30 n. 23 C. Firman mittarissa. Sunnuntaille lupasivat normaalia, perinteistä kesäkeliä. 17 C ja ip kuuroja.
  24. Eipä ole tullut itsekään soviteltua vaan tilailtua summassa netistä. Osa sopinut paremmin, osa huonommin. Nuo nykyiset Boston 8:sit on vain niin 100% sopivan kokoiset, että en haluaisi hutia 9:ien kanssa... Ilmeisesti hieman leveämpi lesti siis 9:ssä, mutta jos pituus sama niin taidan mennä samalla koolla kuitenkin. Edit: Bostonista tulossa ilmeisesti 10 myyntiin aivan näinä aikoina. Ja se on sitten täysin erilainen vs. 8 tai 9... Miksi kenkävalmistajien pitää jatkuvasti muuttaa mallejaan, helkutin hankala kun ei tiedä koskaan mitä saa.
  25. 16.5 km. VR 5.1 km, 4.2 km kova, VR 7.2 km. Ei huvittanut lähteä taas urheilukentälle, mutta korvikkeeksi lähdin sitten vetämään reipasta Leppävaaran kuntoradalle. Ylämäissä tuli kyllä MK-sykkeitä, mutta jalat hyytyivät hapoissa niin etten kyennyt nostamaan sykettä yli 175:n (sama maksimi kuin alamäkivedossa ja tonnien lopuksi). Helpommalla olisi päässyt radalla.
  26. To 17.6 VK harjoituksen vuoro, tavoitteena taas 8km @ 4:50. Alkuun pari kilsaa verkkaa, ekat parisataa metriä tuntui, että tänään tästä ei tule mitään. Sitten onneksi vähän kulku helpotti. Verran jälkeen vauhtia vähän lisää. Ei se mitenkään helpolta tuntunut, mutta kulki kuitenkin joten kuten. Kahden kilsan kohdalla (yht. siis nelosen kohdalla) aiemmin nauttimani rouvan valmistama herkullinen uunilohi ilmaisi halukkuutensa palata käyttämäänsä reittiä pitkin takaisin. En siihen suostunut, vaan pakotin kalan pysymään masussa. Niinpä pääsin jatkamaan rutistusta. Välillä juoksu tuntuikin jo ihan asialliselta. Noista crossfittailuista oli kuitenkin kädet ja koko yläkroppa vähän jumissa ja se hieman teki juoksusta "kulmikasta". Varsinkin lapojen välistä kiristi ihmeellisesti, onko sielläkin lihaksia? Minullakin? Veekoo osuuden kuuden kilsan jälkeen, lohi, tuo viekas ja rasvainen kala, huomasi, että ainoa poistumisreitti ruuansulatusjärjestelmästä ei olekaan yläkautta. Ja niinpä alkoi taas vatsanvääntö. Päätin, että sinnillä pitää tasakilsaan päästä vaikka peräpäästä melkoista paukutusta kuuluikin. Samalla pienessä paniikissa katsastelin, löytyisikö mitään pusikkoa, jossa voisi oloaan helpottaa. No, eipä ollut muuta kuin asutusta ja vilkkaasti liikennöityjä katuja. Huono reitin valinta siis. Tuloksena 7km @ 4:47. Eli kilsaa vaille tavoite saavutettu kaikesta huolimatta. Sitten huomasin, että kotiin on kolme kilsaa matkaa. Ei kai se auta kuin rauhakseen kävellä ja pyrkiä välttämään katastrofi. Kävellessä vatsakin rauhottui ja enää ei tarvinnut etsiä pusikoita. Kun treenistä jäi kilsa vajaaksi ja lohikalan tyytyessä olotilaansa, päätin että kaippa se viimeinenkin kilsa pitää juosta. 1km @ 4:06. Ihan hyvin vielä tuo kilsakin lähti, olis voinut jopa vähän rypistää siittä pois, mutta ei tuntumaa noin kovista vauhdeista pitkään aikaan. Sitten vielä vähän kävelyä kotiin, pari lasia vettä, kurkistus alkkareihin (ei ollut tullut sitä lusikallistakaan) ja suihkuun. Semmoinen tarina tällä kertaa. Tänään alkaa loma! Joka kestää Juhannukseen asti. Iltapäivällä vielä Crossfit -treeni, sitten nokka kohti Yllästä ja ens viikolla Utsjoelle. Lähetään ettiin, jos löytyis sääskiä. Lenkkarit lähtee mukaan, toivottavasti ehtii myös niitä ulkoiluttamaan.
  1. Näytä lisää
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy