Jump to content
Juoksufoorumi.fi










perttu

Jäsenet
  • Content Count

    9 615
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    2

perttu last won the day on August 14 2016

perttu had the most liked content!

Community Reputation

1 226 Excellent

About perttu

  • Syntymäpäivä 13.10.1979

Recent Profile Visitors

2 782 profile views
  1. Eilen illalla hirvinaaras paineli melkein nenän edestä mökkitiellä juostessa. Rastaan poikanen taas jähmettyi tielle maastoutuen, sillä ei tainnut lentohommat olla vielä oikein hanskassa.
  2. Nyt ensin vauhdit kuntoon ja sitten fokus EM-maratonille ja muihin rahakkaampiin katujuoksuihin.
  3. 15.37,02 ja 20 sekkaa pois 5000m enkasta. Se on helppoa kun kestoharjoittelu on saatu kuntoon.
  4. Ei hitto 8.22, kunto nousee, vähän tukkoiset jalat ja vetomiehet hidasteli toisen kilsan niin ei riittänyt enkkaan. Kunto paranemassa silti kun hyvän alun (8.15 rytmiä?) jälkeen sai kovan vika kiekan aikaan. Vakiotasokin näyttäisi asettuvan tuohon 8.20 pintaan mikä on hyvä.
  5. Älä masennu jos linnut ovat syöneet uudet tuttavasi kun menet heitä uudelleen tapaamaan. En kyllä usko että edes pahastuisit tällaisesta tragediasta.
  6. Joo liiaksi väkisin ei kannata kovin pitkiä matkoja uida tai harjoittelee enempi huonoa tyyliä. Tauothan voi olla vaikka kuinka usein (jopa 25m jos tarvii) ja ne voi olla vaikka vain pari sekuntia jos se auttaa. Oikean rytmin löytäminen on ainakin itsellä aika tärkeää. Jos koettaa oikein teennäisen rauhallisesti mennä niin homma voi lopulta myös vaikeutua. Pitää muistaa hengittää, myös ulospäin keuhkot tyhjiksi ja hengitysrytmi täytyy olla luonteva. Kannattaa heti opetella hengittämään molemmin puolin ja vaihdella sitä säännöllisesti koska se parantaa taitoja ja vartalon hallintaa ja varmistaa ettei kehity toispuolinen tyyli. Jalat on varsinkin matkauinnissa mukana lähinnä rytmittämässä vartalon kiertoa. Potku kannattaa opetella rennoksi ja sellaiseksi ettei se jarruta, eikä kannata potkia turhan tiheällä rytmillä. Joskin hyvilläkin uimareilla on käytössä erilaisia potkutahteja. Kuitenkin pitkällä matkalla yleensä harvat potkut (ns. 2-tahti). Jos nilkat ei toimi ja jännittää liikaa jalkoja (mikä aloittajalla yleistä) tai potkii polvinivelellä niin jaloista tulee herkästi enempi jarru/ankkuri joka syö paljon myös happea. Itsellä se ainakin tauon jälkeen on aina just sen sopivan uintitahdin / rytmin ja rentouden löytäminen mikä helpottaa. Suosittelen tietoisesti kokeilemaan hieman eri nopeuksia ja rytmejä tekniikkaan keskittyen ja tarvittavilla tauoilla. Ja kuvaamaan uintia ja pyytämään neuvoja uintivalkuilta.
  7. Illalliseksi ja ranskankielen harjoitukseksi bouillabaisse -tyyppinen kalasoppa tätä mukaillen. Kalatiskin nihkeillä kaloilla eikä ihan noin näyttävällä tarjoilulla mutta tämä onkin vain pieni harjoitus siltä varalta että joskus sattuisi itekin vielä kalaa saamaan..
  8. perttu

    Yleisurheilukausi 2019

    Niin, keskimatkalla yksi ja monessa GP/tähtikisoissa sitä pidempiä matkoja ei ole enää juostu ollenkaan mitä olen sattunut näkemään.
  9. Samat havainnot täällä. Kantarelleille teki varmasti hyvää kun vettä tullut oikein runsaasti nyt.
  10. perttu

    Polar Ignite

    Tämä on kuntoilijoille ja meditoijille mutta ei ollenkaan ajan mittaajille toisin kuin vaikka Vantage. Esimerkiksi "Ei manuaalisia kierroksia" tarkoittaa että tämän palstan teemaan eli juoksuun tämä sopii vain jos juoksussa ei seurata aikoja ollenkaan.
  11. Kuntoporrasbuumi jatkuu ja Kouvolassa hyppyrimäen rinteen portaat uusitaan porrasjuoksuun sopivammiksi loppukesän aikana. Hienoa että portaat saadaan kuntoon vaikka se mäkihyppy kituukin pahasti.
  12. Ei oikein minullakaan logiikka riitä siihen että juoksukisassa voisi autoon nousta, eikä kyllä minkäänlaisiin maalissa jaettaviin aikahyvityksiinkään. Ei vaikka autoilusta/harharetkestä ei saisikaan teknisesti hyötyä. Reitillä täytyisi pysyä ja jos käy moka niin on hakeuduttava itse takaisin tai keskeytettävä. Toki en tunne minkälaiset säännöt ultraajat ovat retkilleen laatineet, sääntöjen mukaanhan sitä kilpaillaan. Kuitenkin tuntuisi että se reitillä pysyminen on noissa jossain määrin osa lajia. Lyhyemmillä matkoilla ei ainakaan saa autoilla takaisin eikä keneltäkään ole vähennetty aikaa maalissa vaikka voittojakin on menetetty isoissa tapahtumissa harhautumisten vuoksi. Jos se niin menisi että mokat hyvitetään niin Virenin kaatumisestakin varmaan saisi erillisen aikahyvityksen (ellei mopokyytiä pääryhmään).
  13. Suomalaisen juoksun suurin ongelma noin yleisesti on resurssien ja harrastajien puutteen ohella tämä jästipäisyys jossa kiistetään tieto ja apu ja mennään perse edellä puuhun koska kerran päästiin sillä tavalla jo katajaan, vaikka takamus olikin sen jälkeen kolme vuotta täynnä piikkejä. Onneksi on myönteisiä poikkeuksia kuten Virenit ja Raitaset jotka etsivät parasta tietoa, laittavat taustat kuntoon ja ottavat apua vastaan ennakkoluulottomasti.
  14. Tulosten perusteella ei tänään juossut. Kyllähän tuollainen notkahdus viittaa taas vammaan tms tekijään joka ei mahdollista juosta loppuun. Muuten vaikea kehittää järkevää teoriaa miten noin voi käydä.
  15. perttu

    Yleisurheilukausi 2019

    Masentavia nää paikalliset geimssit. Tänään juhannuksen kunniaksi ainoa miesten kestävyyslaji 3000m sileä ja estemiehen ennätyksillä liikkuvat saksalainen, marokkolainen ja eteläafrikkalainen korjaa helpot rahat.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy