Jump to content
Juoksufoorumi.fi

perttu

Jäsenet
  • Content Count

    9 464
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    2

perttu last won the day on August 14 2016

perttu had the most liked content!

Community Reputation

1 009 Excellent

About perttu

  • Syntymäpäivä 13.10.1979

Recent Profile Visitors

2 484 profile views
  1. Jonkin verran vaikuttaa esim. se kuinka eri lihakset työskentelevät, esim. jos testaustapa aiheuttaa lihasten ennenaikaista väsymistä niin ei välttämättä ylletä niin korkealle koska ne eivät enää suostu työskentelemään ja kuluttamaan happea maksimaalisella tavalla. Ts. hiihdon biomekaniikka voi vaikuttaa ja siihen vaikuttaa maton ominaisuudet, kulmat ym. Samoin testattava laji vaikuttaa lukemiin esim. siksi että käytössä ovat eri lihakset (esim. pyörällä matalammat lukemat kuin hiihtäen). Eli ei tuo testin tulos ole mikään vakiolukema kuten näistä ketjuista usein luulisi vaan siihen vaikuttaa monet asiat, tietysti tarkkuuteen vaikuttavat myös mittalaitteet ja tavat joilla niitä käytetään. Siksi juuri tuo mitä tuossakin sanotaan että tulisi testata samassa paikassa samalla protokollalla niin tulokset ovat verrattavissa omiin aiempiin tuloksiin parhaiten, toisenlaisiin mittauksiin ne eivät koskaan ole koskaan täsmälleen vertailukelpoisia.
  2. Niin nimenomaan kovavauhtisen kahden tunnin juoksun varasto noin suunnilleen jos ollaan syöty kunnolla aiemmin. Toki tilanne voi olla heikompi jos on paastottu, oltu vhh-ravinnolla tai tehty oikein kovaa harjoitusohjelmaa pidempään ilman riittävää palautumista/ravintoa. Silloin voi enempi tulla rasvat peliin pakon edessä. Yön aikana nuo ei juuri tyhjenny kun lepotilassa niitä ei niin paljon kuluteta kuin korkeilla tehoilla ja jos illalla on syöty niin ne pikemmin täyttyvät yöllä. Toki kaikille maratoonareille tuttua juttua.
  3. Hiilihydraattienergiaa juoksuunhan tulee lihaksista ja maksasta jonne se on varastoitunut glykogeenina jota saadaan nopeasti käyttöön. Ei sillä vatsan tilanteella ole siinä noin lyhyellä aikavälillä oikein mitään tekemistä. No, hyvin marginaalisesti.
  4. https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000005870686.html
  5. Tuossa videossa Harri puhuu hieman laajemmin aiheen tiimoilta. https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000005868060.html?utm_campaign=tf-IS&utm_term=4&utm_source=tf-other
  6. Kyllä fakta on kuitenkin se että mainitulla 15% / 2h kombinaatiollakin itsensä nopeasti ylikuntoon saa jos vain vetäisee sen kunnon hapoilla. Ehkä ei enää vuonoilmassa? Prosenttiluvut jotka ovat mahdolliset riippuvat myös harjoittelun kokonaismäärästä. Voi se olla niinkin että hiihdossa ei tarvita niin kovaa pk-pohjaa kuin ennen ja voisi harjoitella vähemmän mutta vastaavasti tehopainotteisemmin. Pointtina nyt kuitenkin lähinnä että (pk:n ohella) tuo ei-pk:kin voi tarkemmin tietämättä tarkoittaa todella montaa eri asiaa venyttelystä maratontehoisten kautta coopperin testivauhtiin ja jopa nopeus/voimaharjoitteluun. En myöskään ole ihan varma kuinka pihalla suomalaiset ovat harjoittelussaan, ainakin jos on tarpeeksi lahjakas niin Suomestakin voi vielä nousta huipulle oikeiden henkilöiden opissa. Mutta varmasti Harri on siitä aika paljon paremmin perillä mitä hiihdossa tapahtuu ja tuon monipuolisuuden voi varmaankin allekirjoittaa. Eli pk-lenkkeilyn lisäksi pitää etenkin nykyhiihdon tapaisessa lajissa olla aika laaja kirjo muunkin tyyppistä harjoittelua ja etenkin nuorena pitäisi luoda tarpeeksi monipuolinen urheilullinen pohja. Siihen tietysti kuuluu muutakin kuin pk ja vk ja mk. Pitää myös muistaa Harri on mielestäni aina tunnettu tehoharjoittelijana ja sen puolestapuhujana jopa verrattuna omiin aikalaisiinsa, joista jotkut menestyivät häntäkin paremmin. Varmaan pitäisi lukea se kirja ennemmin kuin Iltasanomat jos haluaisi arvioida asiaa mitenkään järkevästi.
  7. perttu

    Jalkapallon EM 2020

    Toisaalta Rive juuri sanoi että se ei mene noin vaan kulloinkin valitaan ne joilla on hänen mielestä parhaat mahdollisuudet voittaa kyseinen matsi. Kyllä Roman varmasti tulee jossain vaiheessa rinkiin jos pelit seurassa kulkevat hyvin ja hän on itse motivoitunut majupeleistä. Se mikä on nyt positiivista niin pelipaikoista on kuitenkin kilpailua eikä häntä tarvitse välttämättä peluuttaa ainoana toivona jos se homma ei tunnu toimivan kokonaisuuden kannalta.
  8. perttu

    Jalkapallon EM 2020

    Nyt on yhtenäinen jengi ja monet pelaajat on päässeet (seuroissa) peliajan ja oikeiden siirtojen myötä vireeseen. Riven suunnanmuutostaktiikka puree hyvin kun on saatu koko yläkerta nopeajalkaisia pelaajia (soiri,pukki, myös tuominen vaikka ei oikein viimeistelyssä ole vielä loistanut). Kamara oli huikea tänään ja nuorena jamppana parantaa koko ajan. Lod siinä kärjen alapuolella/reunalla pääsi jo Kreikassa uudelle tasolle ja jatkaa siitä nyt Espanjassa. Uronen parantanut taas selvästi Belgiaan mentyään. Tulikuuma Pukki valitettavasti reväytti tänään reiden jo alussa, hänkin mennyt selvästi eteenpäin sen jälkeen kun saksalainen Zorniger tuli Bröndbyn valmentajaksi, tosin mediakohuhan Suomessa tietysti nousi vasta Norwich-siirron jälkeen. Pukkiakin on majussa auttanut valtavasti etenkin Soirin nopeus ja yhdessä ovat tehneet monta osumaa. Suomella on nyt jo 14 ottelua 10-3-1 saldolla, maalit 22-6. Toki ihan terävimpiä maita ei nyt ole kohdattu (paitsi huonovireinen Kroatia vuosi sitten) mutta se on myös auttanut luomaan itseluottamusta kun tulosta on tullut. Lisäksi tuo taktiikka tiivis ja selkeä oma pää ja tarpeeksi vahvat nopeat käännöt useamman lähtönopean pelaajan voimin mahdollistaa yllättää kovempikin maita.
  9. perttu

    Vantaan maraton 13.10.2018

    4min/km pitäs nyt tulla loppuun niin vielä menisi..ei ole helppoa.
  10. perttu

    Vantaan maraton 13.10.2018

    Tiukille vetää, aavistuksen pitää Sepon kirrata tän hetkistä vauhtia vikalle kympille jotta kolmonen alittuisi.
  11. perttu

    Vantaan maraton 13.10.2018

    Aavistuksen hitaampi kuin keskivauhti (n.20s) tuo 21,1->26,3km Sepolla mutta ei mitään merkitsevää vielä. Taitaa olla tänään vastatuulisin pätkäkin just tuossa kiepin alussa.
  12. Juu ei toki ihan läpi vuoden voi samalla rytmillä mennä. Mutta kun laskee muuten harjoittelun ympärillä kuluvan ajan (matkustus harjoituksiin/kilpailuihin, suunnittelut ja analysoinnit, pyykkäykset ja ruokailut, varustehuollot, kuormituksesta aiheutuva tarvittava ylimääräinen totaalinen lepo joka on pois ns. vapaa-ajasta ja mahdolliset muut tukitoimet sekä huipulla kissanristiäiset) niin kyllä se monessa kestävyyslajissa on helposti kokopäiväisempää hommaa on kuin joku 8-16 työ, ainakin jonkinlaista off-seasonia lukuunottamatta. Toki monelle mielekästä joka siihen on lähtenyt.
  13. perttu

    Vantaan maraton 13.10.2018

    1.29.17 Seppo puolikkaaseen eli kellon tarkkana pysynyt tahti. FG 2.32 loppuaikaan oikeuttavaa tahtia.
  14. Juoksija ehkä harjoittelee lajin iskutusluonteen vuoksi 3h mutta kyllähän vaikka ammattipyöräilijät tai triathlonistit harjoittelevat enemmän eli jopa ihan saman verran kuin keskiverto työläinen tunneissa ja kovemmalla teholla kuin fyysisemmissäkään ammateissa.
  15. perttu

    Vantaan maraton 13.10.2018

    Ja Seppo 15,8km just sopivasti, tuolla vauhdilla jää maalissa 1,5min turvamarginaalia 3h:iin. 5m/s lentoaseman tuulihavainto, eli pientä tuulta mutta ei mahotonta.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy