Jump to content
Juoksufoorumi.fi

perttu

Jäsenet
  • Content Count

    9 481
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    2

perttu last won the day on August 14 2016

perttu had the most liked content!

Community Reputation

1 030 Excellent

About perttu

  • Syntymäpäivä 13.10.1979

Recent Profile Visitors

2 539 profile views
  1. perttu

    Talviurheilukausi 2018-2019

    Kyllä Iivo on kunnossa, kaikki on vaan satsattu jo Rukalle.
  2. perttu

    Polar Vantage V ja Polar Vantage M

    Surkealtahan tuo tarkkuus suoraan sanottuna edelleen näyttää tuossakin rannemittauksessa. Kyllä se vyö pitää olla jos haluaa tietää paljonko syke kulloinkin oikeasti on.
  3. perttu

    Pitkät lenkit, onko pakko?

    Iskunkeston kannalta mielestäni juuri monipuoliset vauhdit (myös totaalimäärä) on paljon ratkaisevampia kuin lenkkien pituus. Kovemmassa vauhdissa iskut ovat kovempia ja kehittävät iskunkestävyyttä siinä missä pidempi hidas ja kenties enemmänkin ainakin suhteessa käytettyyn aikaan. Eli harjoittelemalla monipuolisesti tuo ei ole ongelma ainakaan maratonin pituisella matkalla. Toki hitaalla juoksulla on omia vaikutuksia joita ei voi väheksyä ja siksi sitäkin pitää olla mukana ohjelmassa säännöllisesti. Sen jälkeen kun triathlonia joskus kokeili niin ymmärsi että nuo jutut "on välttämättä tehdä pitkiä lenkkejä juuri juosten" ovat enempi sellaista uskottelua joka pohjautuu siihen kun muuta ei ole koskaan kokeiltu. Toki pitkä maratonvauhtinen juoksu kehittää parhaiten taloudellisuutta ja energiankäyttöä sitä suoritusta ajatellen, mutta ei kuntoilija tätä haastavaa harjoitusmuotoa välttämättä tarvitse nauttiakseen maratontapahtumista eivätkä useimmat niitä sillä tavalla teekään että ne optimaalisesti palvelisivat tarkoitusta. Itse asiassa vielä vuosikymmen sitten sellaisia ei tehneet edes Suomen kärkijuoksijat vaan pitkä oli aina sitä hidasta, joka on pitkälti korvattavissa esim. pitkällä hiihdolla ja harjoittelun kokonaismäärällä. Toki juoksun taloudellisuus laskee jos vain hiihtää mutta sitä voi ylläpitää lyhyemmilläkin yksittäisillä lenkeillä ja siirtymällä ennen tapahtumaa enemmän juoksuun kuten jklaukka:kin mainitsi. Yksi mahdollisuus on myös esim. hiihtää 2-3h ja sitten juosta vähän päälle, jotkut uskovat tuosta olevan apua ja jotkut eivät.
  4. perttu

    Pitkät lenkit, onko pakko?

    Itse olen vähän sitä mieltä että ei tarvitse vielä, etenkään jos tarkoitus ei ole koko elämää sijoittaa tuohon maratoniin. Tärkeämpää että juoksee säännöllisesti ja kokonaismäärä on hyvä. Sinuna juoksisin nyt ainakin sen tunnin mittaisen joka viikko ja vähitellen hieman lisää niin että helmikuussa vaikka pääsisit lähes viikottaisiin kaksituntisiin ja pari ainakin 2,5h lenkkiä siinä n.21 ja 28/35 pv ennen kisaa. Tarkoitus kuitenkin on että harrastaminen on hauskaa, joten miksi tehdä jotain jos se ei tunnu hyvältä ajatukselta omassa arjessa. Toki jotkut hyväkuntoiset ovat juosseet maratoneja onnistuneesti ilman pitkiä lenkkejäkin ja pitkiä rauhallisempia juoksuja voi myös korvata muilla pitkäkestoisilla suorituksilla (pyöräily, hiihto, vaellus etc.) yhdistettynä säännöllisiin lyhyempiin juoksuihin.
  5. perttu

    Mitä tänään syötäisiin

    Muikkukukkoa aamupalaksi suoraan uunista.
  6. perttu

    Sienestäminen ja metsän herkut

    Vielä löytyi ämpärillinen ihan hyväkuntoista suppilovahveroa. Muikku myös parhaillaan kudulla Järvi-Suomen isommissa vesissä. Särjet tietty heti paikalla herkuttelemassa.
  7. perttu

    Painija Petra Olli

    Juu, voiman, lajitekniikan ja kamppalutahdon lisäksi vaatii monipuolista kehonhallintaa. Tuo olisi kyllä hyvä sessio itsellekin varsinkin kun ikää karttuu.
  8. perttu

    Painija Petra Olli

    Juu paini on hieno laji, suosikkilajini kamppailulajeista. Vaikkakin nuo tuomarit ja kabinettitouhut ovat sielläkin olleet ilmeisen vahvasti mukana ratkaisuissa, mutta niin ne ovat muissakin kamppailulajeissa. No tuossa lopputulos tuntui olevan oikeutettu vaikka en kyllä voi sanoa noita sääntöjä tuntevanikaan, mutta ainakin Ala-Huikun kertoman mukaan.
  9. perttu

    Tunnustan...

    Osta vaan sukset ja kaapillinen erilaisia voiteita, kohta sitä taas tulee niin että kaikki kuopat peittyvät ja saappaan varretkaan ei riitä 😉
  10. perttu

    Jalkapallon EM 2020

    Kyllähän Roman pelasi eilen heti hyvän pelin Venäjän liigassa, jalka nousi vinhasti ekaan maaliin johtaneessa tilanteessa ja antoi hienon pitkän ja millintarkan syötön, joka johti Spartakin toiseen maaliin. Pappa sanoi että haluaa päästä ensin hyvään kuntoon ennenkuin ilmoittaa siitä onko jatkossa majun käytettävissä. Tuolla menolla on kyllä aika pian mukana jos vain sitä haluaa, ei Suomella niin paljon osaamista löydy. Markku sitten päättäköön minkälaisessa roolissa häntä haluaa kokeilla.
  11. Jonkin verran vaikuttaa esim. se kuinka eri lihakset työskentelevät, esim. jos testaustapa aiheuttaa lihasten ennenaikaista väsymistä niin ei välttämättä ylletä niin korkealle koska ne eivät enää suostu työskentelemään ja kuluttamaan happea maksimaalisella tavalla. Ts. hiihdon biomekaniikka voi vaikuttaa ja siihen vaikuttaa maton ominaisuudet, kulmat ym. Samoin testattava laji vaikuttaa lukemiin esim. siksi että käytössä ovat eri lihakset (esim. pyörällä matalammat lukemat kuin hiihtäen). Eli ei tuo testin tulos ole mikään vakiolukema kuten näistä ketjuista usein luulisi vaan siihen vaikuttaa monet asiat, tietysti tarkkuuteen vaikuttavat myös mittalaitteet ja tavat joilla niitä käytetään. Siksi juuri tuo mitä tuossakin sanotaan että tulisi testata samassa paikassa samalla protokollalla niin tulokset ovat verrattavissa omiin aiempiin tuloksiin parhaiten, toisenlaisiin mittauksiin ne eivät koskaan ole koskaan täsmälleen vertailukelpoisia.
  12. Niin nimenomaan kovavauhtisen kahden tunnin juoksun varasto noin suunnilleen jos ollaan syöty kunnolla aiemmin. Toki tilanne voi olla heikompi jos on paastottu, oltu vhh-ravinnolla tai tehty oikein kovaa harjoitusohjelmaa pidempään ilman riittävää palautumista/ravintoa. Silloin voi enempi tulla rasvat peliin pakon edessä. Yön aikana nuo ei juuri tyhjenny kun lepotilassa niitä ei niin paljon kuluteta kuin korkeilla tehoilla ja jos illalla on syöty niin ne pikemmin täyttyvät yöllä. Toki kaikille maratoonareille tuttua juttua.
  13. Hiilihydraattienergiaa juoksuunhan tulee lihaksista ja maksasta jonne se on varastoitunut glykogeenina jota saadaan nopeasti käyttöön. Ei sillä vatsan tilanteella ole siinä noin lyhyellä aikavälillä oikein mitään tekemistä. No, hyvin marginaalisesti.
  14. https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000005870686.html
  15. Tuossa videossa Harri puhuu hieman laajemmin aiheen tiimoilta. https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000005868060.html?utm_campaign=tf-IS&utm_term=4&utm_source=tf-other
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy