Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Törmäilettekö lenkillä ihmisiin?


Recommended Posts

......Yleensä esim. lumihangessa annan kohdatessa kävelijöille "tampatun" väylän silläkin uhalla että itse juoksen muutaman metrin nilkat loskassa. ....... Edessä ryhmänä kävelijöitäkin ohittelen pientareen puolelta sujuvasti. ......Olenkohan mä vähän tylsä tyyppi?

Juoksen lähes aina oikeaa reunaa ja yleensä toimin kohtaamistilanteessa kuten von Mähönen, mutta jos en, niin heti 'kolahtaa'.

Aina joskus mitta tulee täyteen, kun kohtaa sellaisia, joka vähät välittää muista. Ei haluttaisi ryhtyä tällaisten 'kynnysmatoksi', vaikka tosiasia onkin kuten puusteri totesi

Noh noh. Jospa sama kun vesillä, eli nopeempi väistää, ja ehkä viisaampi.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tuollaisia törmäilyjä ei kyllä ole tullut lenkillä vastaan. Ihmeen hyvin on mahduttu kulkemaan.

Mutta suojateiden ylitys on kyllä täälläpäin äärimmäisen vaarallista ja saattaa käydä hengen päälle. Ja kysymys ei ole siitä, että minä en näkyisi, vaan siitä, että nämä meidän kylän autoilijat eivät tunnu osaavan suojatietä koskevia liikennesääntöjä. Ainoa sääntö heille tuntuu olevan, että autot ensin oli alla porukkaa tai ei.

Itse olen ratkaissut asiaa niin, että vilkun välkyn ja loistan pimeällä niin paljon, että ei ainakaan ylitseni ajanut autoilija voi sanoa poliisille, että ei nähnyt. Ja mikäli yrittää näin sanoa, poliisi vie välittömästi kortin sokeana ajamisen vuoksi...

Link to comment
Share on other sites

mutta paljon olen väistellyt. En tajua miksi porukat kulkee vasenta laitaa. Minulle kakarana opetettiin käyttämään tien oikeaa reunaa ja sillä selvä. Nyt olen opettelemalla opetellut juoksemaan puolet lenkistä vasemalla ja silloinkin huono omatunto soi:)?. (muka tien kaltevuuden takia)

Mulla on tästä teoria. Jos on elänyt pienemmällä paikkakunnalla jossa on lenkkeilly/kävelly autotien vartta vasenta laitaa pitkin, niin sitten se sama tapa säilyy pyöräteille siirryttäessä. On nimittäin tullu seurattua tämmöstä toimintaa aika läheltä ja siinä oli aikamoinen homma selvittää, että autotien vartta voi kulkea vasenta laitaa mutta ei se pyörätiellä toimi.

Se on kyllä varma, että jos mua vastaan tullaan koko rintamalla enkä voi enää väistää niin vaihdan kävelyksi ja kävelen päälle. En varmasti hyppää metsähallituksen puolelle jotta herrasväki sais kulkea koko tien leveydeltä.

Link to comment
Share on other sites

Ärsyttäväähän se joskus on, kun tien täyttömassa ( 430 kg / 4 h ) on levittäytynyt koko kävelytielle, mutta soviteltava vaan on. Kun ei ole yhtenäisiä sääntöjä = Ei ole yhtenäistä käytäntöäkään. Terveen järjen käyttö on aina paikallaan , eli fiksumpi väistää ja vielä viestii etukäteen linjan, jota jatkaa. Takaa tulevana voi vaikka huutaa : Latua, havuja tai väisty lehmä, jne..!:)

Oikeastaan, ja kun meitä on vähän. Ainakin täällä Jpäässä, niin ei voi puhua ongelmasta, mutta kun mennään johonkin turistikohteeseen, ja kokeillaan siellä hölkkäämistä rannan tuntumassa käveytiellä, niin sitten törmäyskurssi on varma.

Link to comment
Share on other sites

Oikeastaan, ja kun meitä on vähän. Ainakin täällä Jpäässä, niin ei voi puhua ongelmasta, mutta kun mennään johonkin turistikohteeseen, ja kokeillaan siellä hölkkäämistä rannan tuntumassa käveytiellä, niin sitten törmäyskurssi on varma.

Joo eilen jpään pohjoispuolella omakotitaloalueelle kun eksyin lenkilläni aikajaksolla 1730-1900 niin 4!!! vastaantulijaa.

Link to comment
Share on other sites

Joo eilen jpään pohjoispuolella omakotitaloalueelle kun eksyin lenkilläni aikajaksolla 1730-1900 niin 4!!! vastaantulijaa.

Minäkin teen aina joskus "pistojuoksuja" Jpäähän, kun nämä Mettiksen "kadut" kyllästyttää. Mutta minulle Jpää on ruuhkapaikka, koska meillä tulee neljällä lenkillä yhteensä yksi vastaantulija.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on tästä teoria. Jos on elänyt pienemmällä paikkakunnalla jossa on lenkkeilly/kävelly autotien vartta vasenta laitaa pitkin, niin sitten se sama tapa säilyy pyöräteille siirryttäessä. On nimittäin tullu seurattua tämmöstä toimintaa aika läheltä ja siinä oli aikamoinen homma selvittää, että autotien vartta voi kulkea vasenta laitaa mutta ei se pyörätiellä toimi.

Tämä muuten pitää paikkaansa. Kun olen lapsuuteni asunut mettäpökönä sellaisessa paikassa, missä ei ollut valoja, eikä pyöräteitä, näin suuressa maailmassa (1000 hengen kylässä) on jotenkin kamala hankala orientoitua ajatukseen, että pitäis mennä oikealle puolella. Toisaalta se on täällä ihan sama kun harvoin on vastaantulijoita. sitä vain luontaisesti aina siirtyy sinne vasemmalle puolelle.

Mutta jos joskus harvoin joku tulee vastaan niin kyttään kyllä, mitä puolta se tulee ja siirryn toiselle puolelle.

Link to comment
Share on other sites

Kesällä tulee pururadalla aina toisinaan vastaan etenkin sauvakävelijöitä jotka kävelee leveästi rinnakkain eivätkä millään väistä vaikka vastaantuleva mihinkä pöpelikköön joutuisi loikkimaan. Siinä on monesti ollut kova kiusaus juosta päin mutta tähän mennessä en ole kehdannut. Tällainen rastapäähippi kai joutaakin toisinaan juoksemaan siellä puskissa... :) Onneksi talvella olen pakotettu teiden varsille ja siellä on tähän mennessä ollut tilaa meikäläisellekin.

Link to comment
Share on other sites

Ei täällä mehtässä kehenkään törmää. Ihme on, jos toinen juoksija tulee vastaan, sekin suurella varmuudella maantien toista laitaa. Sen olen kuitenkin pistänyt merkille, että parin vuoden aikana juoksijoiden määrä on lisääntynyt, joskus tuntui että olen kylän ainoa juoksija kirkkoherran lisäksi.

Joo tämän saman olen huomannut. Joulun aikaan kotipuolessa käydessäni viimeksi törmäsin juoksevaan ihmiseen vuonna 1994 ja heti perään tällä viikolla. Fyysiseti en törmännyt, vaan hän juoksi tien toista puolta. Oli pakko kommentoida, että täällähän yhtenään mättää porukkaa juosten.

Onhan niitäkin tiestöjä ylhäisessä yksinäisyydessä tullut taottua joitakin tuhansia kertoja. Mihin tää maailma on menossa?

Link to comment
Share on other sites

Joo tämän saman olen huomannut. Joulun aikaan kotipuolessa käydessäni viimeksi törmäsin juoksevaan ihmiseen vuonna 1994 ja heti perään tällä viikolla. Fyysiseti en törmännyt, vaan hän juoksi tien toista puolta. Oli pakko kommentoida, että täällähän yhtenään mättää porukkaa juosten.

Onhan niitäkin tiestöjä ylhäisessä yksinäisyydessä tullut taottua joitakin tuhansia kertoja. Mihin tää maailma on menossa?

Huhut väen pakkaantumisesta pääkaupunkiseudulle ovat siis vahvasti liioiteltuja.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy