Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Helsinki Half Marathon 9.6.2018


Recommended Posts

31 minuuttia sitten, lord_diablo kirjoitti:

Ei ollut tarkoitus millään tavalla kritisoida liikaa, jänisten vauhti tänä vuonna 1.25 ryhmässä ei vaan ollut millään tavalla tasaista. Maksimivauhtia menevälle ei kauheasti ole hyötyä jos jänisten vauhti vaihtelee välillä 3:45 - 4.10 min/km. Toki ymmärrän että jänisten homma ei ole helppoa ja etenkin kovempiin vauhteihin on vaikea saada jäniksiä.

Hei ei suinkaan ollut ajatus negatiivisesti kirjoittaa. Ajatus oli vain mainita toisen jäniksen olleen maalissa 01:24:41 ajalla, joka oli aika passeli loppuaika. Matkalla jos vauhdit vaihtelivat on se kyllä kurjaa. Aki aina opastaa juoksemaan maassa olevien km-merkintöjen mukaan, ei GPS:n. Minulla GPS hihkaisi aika eri paikoissa täyttä kilometriä, mitä maassa oleva spray merkki, jota jäniksenä seurataan. 

Link to comment
Share on other sites

1 minuutti sitten, catpaps kirjoitti:

Hei ei suinkaan ollut ajatus negatiivisesti kirjoittaa. Ajatus oli vain mainita toisen jäniksen olleen maalissa 01:24:41 ajalla, joka oli aika passeli loppuaika. Matkalla jos vauhdit vaihtelivat on se kyllä kurjaa. Aki aina opastaa juoksemaan maassa olevien km-merkintöjen mukaan, ei GPS:n. Minulla GPS hihkaisi aika eri paikoissa täyttä kilometriä, mitä maassa oleva spray merkki, jota jäniksenä seurataan. 

Itsellä käytössä kalibroitu Stryd ja voin sanoa että muutama kilometri-merkintä oli täysin varmasti pielessä (myös tuntuman perusteella). Esim 3. kilometrin juoksin 3.35 vauhtia merkkien mukaan, Strydin perusteella ei vauhdissa juuri ollut eroa edelliseen reiluun 4min/km kilometriin. Muutama muu myös selkeästi erimittainen kilometri matkalle mahtuu. Joka tapauksessa pääosin tässä tapahtumassa siis merkit olivat myös Strydin mukaan kohdillaan, eli nuo poikkeukset pistävät tuolta silmiin järjestäjää syyllistämättä. Olisiko taulut laitettu merkkeihin nähden väärin, itse katsoin vain niitä tauluja?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Itse olin 1.30 jäniksenä, ja tällä vauhdilla edenneiden näkökulmasta järjestelyt olivat erinomaiset. Ehkä ainoa puute nuo viilentävät suihkut.

 

Keli oli raaka. Minua seurasi puolessa matkassa vielä noin 30 juoksijan lössi, mutta lopulta maaliin tuli kanssani siitä vain muutama. Itsekin jouduin tekemään töitä tavoiteajassa pysyäkseni, vaikka kuukausi sitten täysmaratonin puolimatka meni 1.22. Lippu hidasti varsinkin vastatuulessa ja osui välillä oksiin.

 

Ohje jäniksille oli seurata vain reitinvarren kilometrimerkintöjä ja ottaa pieni pelivara ennen 15 kilsan jälkeen alkanutta nousuosuutta. Tätä pyrin noudattamaan.

 

Suosittelen tapahtumaa ainakin sellaisille juoksijoille, jotka tavoittelevat 1.xx ennätysaikojaan.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, Ruba kirjoitti:

Itse olin 1.30 jäniksenä, ja tällä vauhdilla edenneiden näkökulmasta järjestelyt olivat erinomaiset. Ehkä ainoa puute nuo viilentävät suihkut.

 

Keli oli raaka. Minua seurasi puolessa matkassa vielä noin 30 juoksijan lössi, mutta lopulta maaliin tuli kanssani siitä vain muutama.

Jep. Suihkut olisivat olleet ihan hyvä juttu, jos juomavesi loppui loppupäässä sen takia, että jengi kaatoi vettä niskaasa.

Kävin vaihtamassa kanssasi pari sanaa ennen lähtöä juoksupläänistä ja teit juuri niin kuin sanoit: eka 10 km ylivauhtia jotta säästetään mäkiin. Kiitos hyvästä vedosta...10km asti, en ollut enää niissä loppupään muutamissa😅.

Link to comment
Share on other sites

Guest Puolimaratonmies

Loppuaikani oli noin 2.25. Jokaiselta juottopisteeltä sain urheilujuomaa ja vettä. Jokaiselta pisteeltä otin 2-4 kuppia kuten muutkin eli jokaisella juottopisteellä olisi tarvittu noin 10000 mukia. Ensimmäisen juottopisteen juoksijat ohittavat alle 30 minuutin aikana ja viimeisen 2 tunnin aikana.

 

Juottipisteen hoitajalta kuulin että moni juoksija ottaa mukin juoksuvauhdissa pöydältä ja kaataa samalla useita muita täysiä mukeja siinä vaikka juottopisteillä tarjosivat mukeja suoraan käteen.

 

Reitinvalvojista pelkkää positiivistä sanottavaa, kannustivat ja tsemppasivat juoksijoita.

 

Olen mukana myös ensi vuoden tapahtumassa 🏃‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Luin IS:n artikkelin palautteita ehkä sata. Palautteiden kirjoittajat eivät pääosin olleet juoksijoita kommenttien mukaan. Lähinnä ihmisiä, joilla on tapana antaa negatiivia kommentteja.

Aika moni ulkomaalainen kiittelee tapahtuman FB-sivuilla hyvin järjestettyä tapahtumaa.

 

Käytännössä kävi varmaan siten, että kun viime vuotisesta lämpötila oli 5 astetta korkeampi lisääntyi juominen ja ennen kaikkea veden heittäminen itsensä päälle. Joten veden kulutus nousi exponenttiaalisesti. Järjestäjä ei vain ollut tuohon osannut varautua ja varmasti ensi vuonna on joko suihkut tai ainakin sienet.

 

Järjestämässä oli useita asiaan omistautuneita henkilöitä ja kukaan ei osannut odottaa tuota exponentiaalista veden määrän kasvun tarvetta.  Uskon, että vaikka negatiivisten kommentien antajat olisivat olleet mukana järjestämässä tapahtumaa, eivät olisivat hekään asiaa hoksanneet. Jälkeenpäin on aina helppo arvostella

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ennätysvauhti suli Helsingin helteessä, mutta tuloksena ihan kiitettävä 1:22:22. Henkilökohtainen kokemus oli, että ihan hyvin järjestetty tapahtuma ja ne ongelmat, joista olen lukenut eivät koskeneet minua.

 

Mielestäni reitti oli hyvin suunniteltu ja merkitty ja missään kohtaa tarvinnut arvata missä reitti kulkee. Liikenteenohjauksessa oli paikoitellen aika nuorta porukkaa. Muistaakseni Katajannokalla taisi olla yhdessä kohtaa kaksi todella nuorta tyttöä ohjaamassa liikennettä kohdassa, jossa kulki myös autoja ja heille olisi varmasti ollut 

5 tuntia sitten, Puolimaratonmies kirjoitti:

Loppuaikani oli noin 2.25. Jokaiselta juottopisteeltä sain urheilujuomaa ja vettä. Jokaiselta pisteeltä otin 2-4 kuppia kuten muutkin eli jokaisella juottopisteellä olisi tarvittu noin 10000 mukia. Ensimmäisen juottopisteen juoksijat ohittavat alle 30 minuutin aikana ja viimeisen 2 tunnin aikana.

Sen verran kärjessä tuli juostua, että juomien loppumisesta en saanut henkilökohtaista kokemusta ja alunperin omaan juomiseen peilataen (yhteensä 3 mukia) ihmettelin miten juomat pääsivät loppumaan. Jos mukien/juoman kulutus on tuota 2-4 mukia per juottopiste luokkaa 2:25 vauhtiryhmän juoksijoilla, niin se on kyllä saattanut yllättää järjestejät.

Link to comment
Share on other sites

9 tuntia sitten, ForceMajeure kirjoitti:

Juoksijat antavat somessa palautetta: :running: 🤬

 

Siellä taitaa myös kiima nousta sitä enemmän, mitä enemmän tapahtumaa suolataan. En tiedä onko sinulla jotain henkilökohtaista kaunaa tapahtuman järjestäjiä kohtaan, mutta jotenkin säälittävältä tuntuu tällainen ilakointi. Mahtaa jo harmittaa etukäteen, kun ehkä huomenna ei kukaan jaksa enää kirjoitella koko jutusta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

 

Siellä taitaa myös kiima nousta sitä enemmän, mitä enemmän tapahtumaa suolataan. En tiedä onko sinulla jotain henkilökohtaista kaunaa tapahtuman järjestäjiä kohtaan, mutta jotenkin säälittävältä tuntuu tällainen ilakointi. Mahtaa jo harmittaa etukäteen, kun ehkä huomenna ei kukaan jaksa enää kirjoitella koko jutusta.

 

Todella monella on henkilökohtaisia intressejä asiassa, joko niin että on itse osallistunut, tai että joku lähipiiriin kuuluva on. Ja totta kai näistä asioista tulee tehdä julkisia!

 

Oletko tosiaan sitä mieltä, että jos sadat juoksijat jäävät tapahtumassa ilman perushuoltoa, kuten vettä, ja ovat maksaneet jopa 70€ osallistumismaksun, niin tapahtumaa ei saisi kritisoida? Kaivapas esille jotain vanhoja kirjoituksia, missä esim. alimittainen HCR sai kunnon kritiikkiä, ja aiheesta.

 

Jos huonosti järjestettyjä tapahtumia ei kritisoida, vaan ongelmat vaietaan pois, niin onko järjestäjillä mitään julkista painetta parantaa?

 

Ja minä muuten en ole postannut someen tai soittanut iltapäivälehtiin, ainoastaan koonnut asioita tähän ketjuun, onko niillä kymmenillä valittaneilla ihmisillä "jotain henkilökohtaista" tapahtumaa vastaan, ja jos on, niin onko ehkä aiheesta? Kuten että olivat pyörtymisen rajamailla (jotkut jopa sen väärällä puolella) nesteen puutteen takia?

 

Uskoisin, että jos joku valittaisi tapahtuneesta kuluttajaviranomaisille, kyseessä olisi selvä tapaus, maksettu tuote ei ole alkuunkaan vastannut tuotekuvausta, myyjä on korvausvelvollinen. Se, että "henkilökohtaista kaunaa" kantavat tyytyvät "ilakoimaan" pelkästään internetissä osoittaa, että kaikilla on lähtökohtaisesti sen verran urheiluhenkeä, ettei järjestäjiä yritetä vetää viranomaistasolla vastuuseen. Kuitenkin olisi suotavaa, että julkisella paineella saataisiin järjestäjät edes minimissään myöntämään, että tuli mokattua kunnolla. Näinhän ei nyt ole käynyt, ensimmäisissä kirjoituksissa järjestäjät eivät edes suostuneet kommentoimaan asiaa. Vasta kun asia paisui tarpeeksi laajaksi, niin jokin puolittainen pahoittelu sieltä tuli.

 

PS: Miksi Tukholman maratonilla 2018 ei loppunut juotavat, vaikka hellettä oli vähintään yhtä paljon, matkaa tuplasti enemmän, ja osallistujia kymmenkertaisesti? Ainoastaan muutama juoksija itse hyppäsi muovinauhan väärälle puolelle varjoa hakiessaan, ja se ongelma oli ilmeisesti korjattu tänä vuonna teräsaidoilla.

Link to comment
Share on other sites

53 minuuttia sitten, ForceMajeure kirjoitti:

Ja minä muuten en ole postannut someen tai soittanut iltapäivälehtiin, ainoastaan koonnut asioita tähän ketjuun, onko niillä kymmenillä valittaneilla ihmisillä "jotain henkilökohtaista" tapahtumaa vastaan, ja jos on, niin onko ehkä aiheesta? Kuten että olivat pyörtymisen rajamailla (jotkut jopa sen väärällä puolella) nesteen puutteen takia?

 

Tämähän tässä nimenomaan herättääkin huomiota. Ensimmäinen viestisi aiheesta on ihan asiallinen ja perusteltu kriittinen kirjoitus. Sen jälkeen olet kolmessa viestissä nostanut esiin asian käsittelyä muualla, joko somessa tai lehdistössä. Minun on vaikea nähdä niille viesteille mitään muuta perustetta kuin järjestävän tahon vastoinkäymisillä ilakointi. Ensimmäinen viestisihän on sellainen, että sen olisi voinut laittaa vaikka suoraan järjestäjälle ja täälläkin se on hyvä keskustelunavaus, jonka pohjalta keskustelua voisi hyvinkin jatkaa, kuten muut kirjoittajat ovat tehneetkin. Sinä et ole sen jälkeen keskustellut itse aiheesta, vaan käynyt itseksesi täällä metakeskustelua asian uutisoinnista.

Link to comment
Share on other sites

4 minuuttia sitten, Snakster kirjoitti:

 

Ensimmäinen viestisihän on sellainen, että sen olisi voinut laittaa vaikka suoraan järjestäjälle ja täälläkin se on hyvä keskustelunavaus, jonka pohjalta keskustelua voisi hyvinkin jatkaa, kuten muut kirjoittajat ovat tehneetkin. Sinä et ole sen jälkeen keskustellut itse aiheesta, vaan käynyt itseksesi täällä metakeskustelua asian uutisoinnista.

 

Linkitetyissä artikkeleissa on esim. juoksijoilta saatuja kommentteja, ja järjestäjien kommentteja, jotka mielestäni kuuluvat oleellisesti asiaan. Minä voin tietysti esittää oman näkemykseni asiasta, mutta linkittämällä vaikkapa Facebook-julkaisuun saa luettua monien juoksijoiden palautteet, joka ainakin minun mielestäni antaa paljon laajemman näkökulman aiheeseen kuin omat kirjoitukseni. Vähintäänkin toimii eräänlaisena lähdeviittauksena. Itse ainakin arvostan sitä, keskustelufoorumin aiheesta riippumatta, jos joku linkittää aiheeseen liittyvää materiaalia, koska kaikkea ei voi itse löytää.

 

Mutta voin lopettaa "metakeskustelun" tähän, itse asiassa tämä jääköön viimeiseksi postaukseksi minun osalta tässä ketjussa.

Link to comment
Share on other sites

HHM:n järjestäjät, jotka ovat itsekin juoksijoita ja ovat pyytäneet juoksijoilta palautetta. Koko hommassa on yritystä tehdä hyvät juoksukisat.

En tiedä, mitä hyötyä olisi siitä, että järjestäjän haastaisi oikeuteen tai veisi asian kuluttajaviranomaiselle. Saataisiin yksi aidostin hyviä juoksutapahtumia pyrkivä järjestävä taho konkurssiin.

Jokainen voi katsoa Helsinki Half Marathon Oy tai Runner's High Oy taloudellisia tuloksia. Rahaa näillä tapahtumilla ei juuri tehdä. (Tähän pystyisi suomessa vain eräs juoksuaiheisen blogin kirjoittaja)

 

Koska HHM Oy on varmasti yrittänyt parhaansa, olisi ainoa logiikka yrityksen konkurssiin saattamisessa siinä, että oletetaan yrityksen henkilöiden olevan älykkyydeltä heikompia, kuin muiden juoksutapahtumien järjestäjät. Eli vaikka tahtoa on, ei ole kykyä ottaa kaikkia asioita järjestelyssä huomioon. Näin ei varmasti ole

 

Kaikki tekevät virheitä ja keskeistä on, että virheistä opitaan. Ongelma on siinä tilanteessa, jos samat ongelmat toistuvat vuodesta toiseen

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy