Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Jim

Jäsenet
  • Content Count

    1 008
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    2

Jim last won the day on July 22 2018

Jim had the most liked content!

Community Reputation

508 Excellent

Recent Profile Visitors

2 118 profile views
  1. Pitää korjata, sillä Paloheinässä on 500 m latua https://www.facebook.com/Latutilanne/
  2. Jotenkin tuntuu, että "laturaivoa" esiintyy lähinnä tilanteissa, joissa kävelija kävelee ladulla ja häntä ottaa päähän se, että hiihtäjät häntä siitä moittivat. Harvoin hiihtäjät raivoavat jalkakäytävällä
  3. Helsingissä Paloheinän lähellä asuvana hieman harmittaa, että kun juuri tänä vuonna on saatu Paloheinään maan alle upotettua lumetuslaitteet eli pienelläkin pakkasella saataisiin ladut, niin nyt on lämmintä. Toisaalta juoksu ja pyöräilykausi jatkuu. Ehkä valoisuuden vuoksi toivoisi lunta
  4. Tuota kautta ainakin oppii vaimentamaan askeleen. Varmaan paljalla jaloillakin askel painopisteen alle, mutta on pakko ottaa vastaan päkiällä, kun ei ole mitään vaimennusta kengistä.
  5. Tässä on puhuttu päkiäaskelluksesta sekä painopisteen alle askeltamisesta. Alla kuva joka asiaa selventää, vaikka toki monelle itsestään selvä. Eli valmentaja Dunne yllä kertoo, että keskeistä on astua kuvan 2 mukaan ei kuvan 1 mukaan. Keskeistä ei ole nilkkakulma, eli ojentaako päkiän ensin maahan vai ei. Kuvassa 1 tulee jarruttava voima ja polvi ei jousta. Kuvassa 2 ei jarruttavaa voimaa ja polvi joustaa. Lisäksi kun astuu kuvan 2 mukaan, ei jalka tule niin helposti kanta edellä. Itselläni tämän treenaus 2011 lähti siitä, että - pyrin astumaan itseni alapuolelle. Nykyaikana omaa juoksua on kaverin kanssa helppo kuvata ja sillä tavalla helposti näkee kehityksen. - lisäksi perusasiat kuten ryhdikäs asento, lievä etunoja, rentous ja riittävä kadenssi - muutos tapahtuu hitaasti jopa vuosissa. Pohje ja akilles saattavat aluksi kipuilla ja tällöin on palattava entiseen tyyliin ja jatkettava kun paikat on kunnossa eli pikku hiljaa
  6. Tässä valmentaja James Dunne analysoi maratonin ME:n haltijan Brigid Kosgein juoksutekniikkaa Brigid Kosgein askel Bridgit astuu lievästi kanta edellä, mutta vain lievästi painopisteen eteen (joka noissa nopeuksissa on ymmärrettävää askelpituuden vuoksi). Kohdassa 1.43 eteenpäin James kertoo meille tavallisille hölkkääjille, että keskeistä on astua painoisteen alle joustavalla polvella eikä niinkään tärkeä ole tuleeko päkiälle vai kannalle Itse en ainakaan jaksaisi juosta puhtaasti päkiällä yli 5 km matkaa. Päkiäjuoksua kannattaa treenata, jos tosiaan tähtää esim. 1500 m ja lyhemmille matkoille. Ainoastaan jos juoksee täysin vaimentamattomilla barefoot-kengillä kovalla alustalla, ottaa helposti askeleen päkiällä vastaa ja näin tehostaa polven tuomaa vaimennusta
  7. Itse asiassa Chi Running ainakin tämän videon kohdan 4.40 mukaan korostaa rentoa askelta midfoot landing ChiRun Tosin kaikki mainitsemasi tekniikat korostavat - lievä etukeno, joka luonnollisesti vie eteenpäin - askel painopisteen alle, jolloin polvi joustaa eikä eteen sojottava jalka jarruta menoa - ryhdikäs juoksuasento - riittävän suuri askeltiheys Aika pitkälle huippumaratoonarit noin juoksevatkin
  8. Jep, eli Puujalka kertoi, että ei lähdetä tavoittelemaan mitään jalkaterän asentoa ja sitä taisivat edelle kirjoittaneet tarkoittaa. Eli keskeistä ei ole jalkaterän asento vaan astuminen painopisteen alle En ole samaa mieltä hatapan kanssa siitä, että omaa juoksutyyliä ei kannata alkaa säätämään enkä siitä, että kun vauhtia tulee lisää (pitkällä matkalla) askel nousee luontaisasti päkiälle (joka siis ei ole edes tarkoitus). Itse tietoisesti aloin astumaan painopisteen alle sekä juoksuasento lievään etukenoon vuodesta 2011. Ainakin videoinnin, kengänpohjan kulumisen, polvivaivojen ja vauhdin puolesta tuo auttoi. On vain muistettava, että muutos on erittäin hidas. Kestää helposti vuoden pari, että luontaisasti tyyli selkeästi muuttuu.
  9. Samaa mieltä kuin perttu ja AnttiSn. Keskeistä ei ole astua päkiälle vaan painopisteen alle. Paitsi mainittu jarruttava efekti jää tällöin pois, myös polvi on tällöin lievästi koukussa ja joustaa. Tällöin ei tarvitse olla niin paljoa vaimennusta kengän kannassa. Jos vain on mahdollista, niin oman juoksun videointi kerrtoo hyvin mitä kohtaa parantaa. Itse on tullut lenkkikaverin kanssa muutaman kerran videoitus omia juoksuja Tuossa videossa on perusasiat, jos jaksaa katsoa jonnekin puoleen väliin. https://youtu.be/H26liWMDH8U
  10. Ylämäki verottaa ja jyrkkä alamaki verottaa voimia. Esim Vantaan Aktia cupin paluulenkin n 6 km kohdan alamäessä ei voi antaa vain mennä vaan on lievästi jarrutettava
  11. Tässä mielessä Gideyn naisten 15 km maantien ME ei ollut optimireitti. Optimireitti taitaa olla vain sellainen, jossa on vähän nousuja/laskuja
  12. Niin, mikä on optimaalinen profiili. Täysin tasainen joka valittiin 1.59 ennätysyritykseen vai alussa nousu ja lopussa lasku vai jokin muu?
  13. Altra kenkiä halvalla Runnerinn:stä. Ainakin Escalante, Torin 3.5 ja Paragrim 4 yli 50 % alennuksella. Etusivulla on myös 15% alennuskoodi ja jos sen saa vielä noista 50 % alennuksista, niin halvalla lähtee. Esim Escalante 1.5 maksaa 64 € ja siitä ehkä vielä 15 %. Tuo on parempi kuin XXL:ssä 159 € myytävä Escalante 2.0.
  14. Kyllä tulos on aika kova, jos lähtö ja maali ovat samalla tasolla. Keskivauhti on lähes vertailukelpoinen 10 km huippuaikoihin. Tuoltahan niitä voi vertailla. Siellä on myös naisten maantie 15 km IAAF naisten kaikkien aikojen parhaat 10 km 15 km jne.
  15. Tästä olen samaa mieltä. Olen antanut itseni ymmärtää, että kenialaistyylinen voimakas etukeno ja sitä kautta voimakas push on yeistymässä erilaisten kestävyysjuoksujen ennätysten teossa. Toki tämä on loogistakin.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy