Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jim

Jäsenet
  • Content Count

    594
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    2

Jim last won the day on July 22

Jim had the most liked content!

Community Reputation

228 Excellent

Recent Profile Visitors

1 574 profile views
  1. Jim

    Pitkät lenkit, onko pakko?

    Pitkät lenkit helpottavat (ainakin itselläni) maratonin läpäisyä. Kun ennen 1. maratonia lähdin nostamaan pitkiksen pituutta 20 km ylöspäin, juoksin aina niin pitkään kuin hyvältä tuntui. Pitkiksen pituus nousi asteittain lopulta 30 km:n, joka toki on varsin pitkä mutta useamman pitkiksen jälkeen tuokin sujui helposti. Itse Maraton (Porvoo) sujuikin todella mukavasti maisemia katsellen, eikä mitään seinää tai kramppia ilmennyt matkalla
  2. Jim

    Oura sormus

    Kätevää olisi, jos Oura tarjoaisi avoimet rajapinnat, niin jokainen voisi tehdä sovelluksen omiin tarpeisiin. Vaikka villean keskisormen näyttämisen määrän graaffiin. Tuota määrää voisi tarkastella sykkeeseen ja kehon lämpötilaan suhteutettuna ja voisi olla jopa mahdollisuus ennustaa, koska on herkimmillään näyttämään keskisormea. Tarkempi ennustus olisi, jos olisi GPS tieto, voisi päätellä koska on autossa, mikä on ruuhka (näille on jo API) Jollain aikavälillä noiden kaikkien vastaavien anturien palvelut tarjoavat avoimen rajapinnan ja vakio tiedon formaatin, jolloin kaikkien laitteiden tiedot voi nähdä yhdeltä käyttöliittymältä. Itselläni kuntoilut menee Movescounttiin, paino, rasvaprosentti ja verenpaine Withingsiin. Uni SleepCycleen. MyFitnessPal ehkä parhaiten kokoaa eri dataa, mutta ei sitä juuri käytä hyödyksi
  3. Jim

    Oura sormus

    Ourassa on samoja antureita kuin sykemittarissa, mutta kätevän pienessä paketissa. Korvavalon hyötyjä ei ole ilmeisesti todistettu tieteellisesti. Siksi noita ei tuotteina voi verrata toisiinsa
  4. Jim

    Oura sormus

    Oura mittaa ilmeisesti lämpötilaa ja kiihtyvyyttä ja noiden luulisi toimivan varmasti, sen verran vanhaa on anturitekniikka. Jo noiden perusteella saa päivän aktiivisuuden ja unen vaiheet liikkeeseen perustuen. Ehkä yöllä rentoutuessa kehon lämpötila muuttuu joka rikastaa dataa. Jos Ouran sykemittaus toimii luotettavasti, saisi noilla antureilla aika hyvää analyysiä. Lisäksi pientä sormusta on mukavampi pitää yöllä kuin sykemittaria Paperilla kiinnostava laite ja pieneen tilaan pakattu. Kun tulevaisuudessa tuon datan saa yhdistettyä kaikkeen muuhun (liikunta, ruoka..?) saisi jo pelkällä korrelaatioanalytiikalla paljon irti
  5. Tuossa on viety ilmeisesti äärimmilleen se nykyajan trendi, että kannattaa juosta paljon PK:ta, niin mm. rasva-aineen vaihdunta kehittyy ja aikanaan on hyvä peruskunto, jonka pohjalta voi vetää maran kovaa. Olisi kiinnostavaa, jos hän kokeilisi 2019 juosta ennätystä niin näkisi, paljonko kovasta pelkästä PK treenistä on hyötyä
  6. Jim

    Houston we have a problem

    Jos lukee vaikka Seppo- tai offtopic-ketjujen viestejä, niin en ihmettele, vaikka McAfee on päätynyt pitämään foorumia epäilyttävänä. On täysin mahdollista, että sitä kautta yrittävät hidastaa kommentointia foorumille
  7. Eikös Nummela ole juossut tänä vuonna aika monta kisaa. Eli perustreeniä vähän, mutta paljon kisoja.
  8. Jim

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Noista Konassa käytetyistä kengistä huomaa, että Saucony on USA:ssa korkealla. Suomessa ja ehkä euroopassa vähemmän käytetty merkki
  9. Altran Ego-pohjamateriaali on kimmoisaa ja taipuisaa. Nyt se on käytössä mm. Escalantessa, jossa pohjameteriaalia on ehkä aavistus liikaa. Kun ottavat sitä käyttöön kengissä, joissa on hieman vähemmän pohjamateriaalia voisi tuosta tulla hyvä asfalttialustan "barefoot-jalkine" tai ainakin Kinvaralle vaihtoehto. Kinvarassahan on 4 mm droppi, kun altrassa on 0 mm
  10. Olen muualtakin kuullut, että huipuilla aerobisella rajalla treenaaminen on niin kovavauhtista, että se rasittaa liikaa lihaksia, jolloin se riskeeraa kovat treenit. Tästä linkin videolla 2 min jälkeen. Videon ajatukset eivät koske Pentti Peruskuntoilijaa ja siitä alla kommenttini https://www.youtube.com/watch?v=jhoE5s-q7WY Roposen syyt sille, että huiput tekevät PK:t matalilla sykkeillä 1) Elimistö oppii hyödyntämään rasvaa - huippu-urheilijoilla energian kulutus on kovaa, mutta kuinka paljon oikeasti kuntoilija hyötyy tästä ?  2) PK-treenien pituus on 2-5 tuntia ja varmistetaan alhaisilla sykkeillä, että lihakset eivät kuormitu liikaa - kuinka monta 2-5 tunnin pk-treeniä viikossa tekee kuntoilija? 3) 80 % tehdään PK:ta mutta lihaksiston kuormittuvuus muissa treeneissä on niin kovaa, että pk:ssa lihaksia ei huippu-urheilija saa kuormittaa - eli ne kovat treenit tehdään kovaa lihaksia kuormittaen.  4) Huippu-urheilijoilla juuri alle AeK sykkeen vauhti on niin kova, että se kuormittaa lihaksia - eli huippu-urheilijoiden vauhti alle AeK:ssa ei ole kuntoilijan hölköttelyvauhtia
  11. Mielestäni nykyään painotetaan toisinaan liikaa hyvin alhaisilla sykkeillä treenaamista. Vastakohta tälle ei ole se, että jokainen treeni vedetään kovaa vaan se, että treenataan myös kovaa vaikka valtaosa menisi PK:na. Lisäksi todella matalilla sykkeillä treenaamista huippu-urheilijat tekevät sen vuoksi, että lihaksista ei rasitu PK-treenissä liikaa. Tämä ei tarkoita sitä, että kuntoilijan pitää vetää PK:t 120 sykkeellä. Keskeistä lienee, että uusiin treeneihin on palautunut. Tosin jos joku osaa hyödyntää superkompensaatiota, niin siinä kai ei saa palautua liikaa
  12. Minulla kävi juuri samalla tavalla. Alussa juoksi fiiliksellä. EI nyt ihan täysillä mutta aika kovaa, aina suurin piirtein samalla vauhdilla. Tuolla treenillä juoksin parin vuoden jälkeen puolikkaan kohtuulliseen aikaan. Kun kunto koheni, opin myös juoksemaan erikseen pitkiksiä hiljaa ja yhden treenin viikossa kovempaa.
  13. Paitsi nuorille, myös kaikille kuntoilijoille suositellaan suurta määrä PK:ta ja vielä erittäin matalalla sykkeellä. Kyllä tähänkin ketjuun löytyy vielä tuon tavan puolustajia. Käsittääkseni Kenialaiset huippumaratoonaritkin treenaavat myös kohtuullisen kovaa Jossain vaiheessa joku aloitteleva hölkkääjä tällä palstalla kertoi, että on yrittänyt pitää KAIKKI lenkit alle 135 sykkeellä, ja ihmettelee kun vauhti ei parane. Kysyi, mitä tekee väärin. Huippu-urheilijat joutuvat vetämään PK:n matalilla sykkeillä, koska vauhti PK-sykkeellä olisi lihaksistolle liian rasittava. Tämä koskee vain huippu-urheilijoita
  14. Jim

    Alelaari

    Stadiumissa 25 % ALE myös alennetuista hinnoista. Suomessa muuten kallista Sauconya saisi halvalla.Esim. Freedom Iso 2 = 89 € Vaatii jäseneksi liittymisen
  15. Jim

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Kaisan valmentaja sanoin Urheiluruudussa, että nyt ei aloiteta pyöräilyä liian kovaa. Lisäksi jossain lehdessä Kaisa kertoi, että erityisesti pyöräily on parantunut. Ehkä pyöräilyn loppupuolella Kaisa kiristää ja juoksuhan sujuu
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy