Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Jim

Jäsenet
  • Content Count

    600
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    2

Jim last won the day on July 22

Jim had the most liked content!

Community Reputation

230 Excellent

Recent Profile Visitors

1 607 profile views
  1. On kyllä totta, että Sählyn MM-kullasta ei ole Netflixissä mainintaa. Saa nähdä, koska suomalainen huippu-urheilu on niin kovatasoista, että ylittää Netflixin uutiskynnyksen Ylen sivuja jos lukee, niin niissä ei tosiaan Sählyn MM-kullasta mainita https://yle.fi/urheilu
  2. Jim

    lenkkarit kestävyysjuoksuun

    Askel rullaa kantapään kautta ja muuta hölmöä on tunnetutkin juoksijat kertoneet https://youtu.be/CV3mYkSKc8k Vaimennuksen sopivuus riippuu varmaan painosta, nopeudesta ja tekniikasta. Joillekin sopii löysä- ja joillekin kimmoisa vaimennus
  3. Ahvenanmaalainen nouseva ampumahiihtolupaus Jenny Fellman on siirtynyt 5 vuotta sitten harjoittelemaan Ruotsiin paikkaan, jossa harjoittelee suuri osa ruotsin maajoukkueesta. Jenny kertoo näin "Suomessa treenataan enemmän määrää, hiihdetään pitkiä harjoituksia matalammalla vauhdilla. Ruotsissa tehdään ehkä enemmän viikottaisia intensiivisiä intervallitreenejä, ja olen tottunut siihen, Fellman vertasi" Linkki uutiseen Kiinnostava seurata, miten pärjää
  4. Jim

    lenkkarit kestävyysjuoksuun

    Juuri tuo sama. Itse tilasin tuolta sivulta. Jos mittaustulokset pitäisivät täysin paikkansa, saisi tuolla paljon paremman analyysin vaikka pronaatiosta, kuin jonkun Intersportin myyjän Footbalance analyysi. Olisi hyvä lisä palveluna vaikka Fysioterapeutin juoksuanalyysiin tai toki valmennukseen. Tuolta sivulta näkeekin, että sillä saa hyvää analyysiä. Pitäisi olla jokin tieteellinen vertaileva tutkimus, joka vahvistaisi mittausten oikeellisuuden. Mittauksista tekee uskottavan se, että tulokset ovat aina kenkäkohtaisesti saman kaltaisia. Eli Altra Escalentella pronaatio on aina suurempi kuin Kinvaralla. mikä on loogista, koska pehmeä pohja lisää pronaatiota, kun sisäsyrjä antaa periksi. toisaalta kevyesti pronaatiotuetulla Saucony Guide 9:llä RunScribe antaa pienet pronaatioarvot Jos kenkä korjaa pronaatiota liikaa, se voi estää luonnollisen pronaatioliikkeen ja jalka tulee jäykästi maahan. Tämän vuoksi itselläni on neutraaleja "luonnollisuutta" tukevia kenkiä ja Guide 9 tuomassa kevyellä tuella vaihtelua. Ja tosiaan liian vaimentava kenkä voi lisätä pronaatiota paljonkin Tuolla näkee iskutuksen voimakkuuden ja jos tuo arvo pitää paikkansa, niin minulla Escalante (minun vaimennetuin kenkä) aiheuttaa isomman iskutuksen kuin Kinvara 8 Kontaktin keston, askelpituuden sekä jarruttavan voiman näkee myös.
  5. Jim

    lenkkarit kestävyysjuoksuun

    Kiinnostava testi ja RunStribe anturini antoi saman kaltaisia tietoa. Nyt niihin on helpompi uskoa. RunStriben mukaan pienin iskutus ei tullult esiten eikä vähiten vaimennetuilla kengillä vaan ilmeisesti juuri minun askellukseeni sopivilla. Minulla pienin iskutus omista kengistäni tuli Saucony Kinvaralla
  6. En kaipaa pyttyjä enkä varsinkaan mitalleja. Jostain tuli luettua jonkun kommentti, että Aktia Cup on tylsä tapahtua, kun ei saa pussillista rihkamaa. Itseä kiinnostaa lähinnä sopiva reitti, riittävä määrä kisaajia ja ajanotto. Mielummin halpa osallistuminen, kuin tavaraa. Jos jotain, niin lajakortti Porvoon Maratonilta sain aikanaan n. 15 cm korkean juoksijapatsaan. Se ei näytä pytyltä ja on edelleen ikkunanlaudalla Sijoituin ikäsarjassa mitallille Kaarinan puokilla, mutta en tuota tiennyt ja ajoi Hesaan. Postissa tuli lahjakortti, joka kävi vain Turun seudulla, joten se jäi käyttämättä
  7. Jim

    Pitkät lenkit, onko pakko?

    Pitkät lenkit helpottavat (ainakin itselläni) maratonin läpäisyä. Kun ennen 1. maratonia lähdin nostamaan pitkiksen pituutta 20 km ylöspäin, juoksin aina niin pitkään kuin hyvältä tuntui. Pitkiksen pituus nousi asteittain lopulta 30 km:n, joka toki on varsin pitkä mutta useamman pitkiksen jälkeen tuokin sujui helposti. Itse Maraton (Porvoo) sujuikin todella mukavasti maisemia katsellen, eikä mitään seinää tai kramppia ilmennyt matkalla
  8. Jim

    Oura sormus

    Kätevää olisi, jos Oura tarjoaisi avoimet rajapinnat, niin jokainen voisi tehdä sovelluksen omiin tarpeisiin. Vaikka villean keskisormen näyttämisen määrän graaffiin. Tuota määrää voisi tarkastella sykkeeseen ja kehon lämpötilaan suhteutettuna ja voisi olla jopa mahdollisuus ennustaa, koska on herkimmillään näyttämään keskisormea. Tarkempi ennustus olisi, jos olisi GPS tieto, voisi päätellä koska on autossa, mikä on ruuhka (näille on jo API) Jollain aikavälillä noiden kaikkien vastaavien anturien palvelut tarjoavat avoimen rajapinnan ja vakio tiedon formaatin, jolloin kaikkien laitteiden tiedot voi nähdä yhdeltä käyttöliittymältä. Itselläni kuntoilut menee Movescounttiin, paino, rasvaprosentti ja verenpaine Withingsiin. Uni SleepCycleen. MyFitnessPal ehkä parhaiten kokoaa eri dataa, mutta ei sitä juuri käytä hyödyksi
  9. Jim

    Oura sormus

    Ourassa on samoja antureita kuin sykemittarissa, mutta kätevän pienessä paketissa. Korvavalon hyötyjä ei ole ilmeisesti todistettu tieteellisesti. Siksi noita ei tuotteina voi verrata toisiinsa
  10. Jim

    Oura sormus

    Oura mittaa ilmeisesti lämpötilaa ja kiihtyvyyttä ja noiden luulisi toimivan varmasti, sen verran vanhaa on anturitekniikka. Jo noiden perusteella saa päivän aktiivisuuden ja unen vaiheet liikkeeseen perustuen. Ehkä yöllä rentoutuessa kehon lämpötila muuttuu joka rikastaa dataa. Jos Ouran sykemittaus toimii luotettavasti, saisi noilla antureilla aika hyvää analyysiä. Lisäksi pientä sormusta on mukavampi pitää yöllä kuin sykemittaria Paperilla kiinnostava laite ja pieneen tilaan pakattu. Kun tulevaisuudessa tuon datan saa yhdistettyä kaikkeen muuhun (liikunta, ruoka..?) saisi jo pelkällä korrelaatioanalytiikalla paljon irti
  11. Tuossa on viety ilmeisesti äärimmilleen se nykyajan trendi, että kannattaa juosta paljon PK:ta, niin mm. rasva-aineen vaihdunta kehittyy ja aikanaan on hyvä peruskunto, jonka pohjalta voi vetää maran kovaa. Olisi kiinnostavaa, jos hän kokeilisi 2019 juosta ennätystä niin näkisi, paljonko kovasta pelkästä PK treenistä on hyötyä
  12. Jim

    Houston we have a problem

    Jos lukee vaikka Seppo- tai offtopic-ketjujen viestejä, niin en ihmettele, vaikka McAfee on päätynyt pitämään foorumia epäilyttävänä. On täysin mahdollista, että sitä kautta yrittävät hidastaa kommentointia foorumille
  13. Eikös Nummela ole juossut tänä vuonna aika monta kisaa. Eli perustreeniä vähän, mutta paljon kisoja.
  14. Jim

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Noista Konassa käytetyistä kengistä huomaa, että Saucony on USA:ssa korkealla. Suomessa ja ehkä euroopassa vähemmän käytetty merkki
  15. Altran Ego-pohjamateriaali on kimmoisaa ja taipuisaa. Nyt se on käytössä mm. Escalantessa, jossa pohjameteriaalia on ehkä aavistus liikaa. Kun ottavat sitä käyttöön kengissä, joissa on hieman vähemmän pohjamateriaalia voisi tuosta tulla hyvä asfalttialustan "barefoot-jalkine" tai ainakin Kinvaralle vaihtoehto. Kinvarassahan on 4 mm droppi, kun altrassa on 0 mm
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy