Jump to content
Juoksufoorumi.fi



lord_diablo

Jäsenet
  • Content Count

    52
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by lord_diablo

  1. Tänään 15km noin 58 minuuttiin. Average 3.51min/km ja sykkeet korkeat kelin (+27) takia. Alusta pääosin hiekkaa ja kenkinä Pegasus 36:t, vauhti kiihtyvä. Lopussa piti vähän varoa jalkoja nestehukan takia ettei kramppaile. Jos loppuvuodesta järjestetään kisoja missä pääsee juoksemaan ryhmässä niin tämä loi uskoa että paremmassa kelissä ja kisakengillä valmistavan kauden jälkeen puolikas voisi kulkea alle 1.20 ja kokonainen lähellä 2.50.
  2. lord_diablo

    Nike Pegasus

    Omasta mielestä 37 on lähellä 34-mallia. Tykkään enemmän 35 ja 36 -versioista, tämä uusin on jotenkin jäykkä ja painavan tuntuinen. Tuntuu samalta kuin Mizuno Wave Rider 23.
  3. Itse hakisin uuden vyön, voi toimia myös korjaamalla. Polarin vyöt kestäneet 1-2 vuotta ja nyt Garminin vyö vuoden päivittäisellä käytöllä. Polariin saa vaihdettua vyön erikseen ilman sensorin vaihtoa, Garminin osalta ei taida onnistua. Suunnosta kokemusta vain rannemittauksesta mutta lukemani perusteella vyön kestävyys huonoin.
  4. Radalla 10km 36.28, piti olla melko tyyntä mutta eipä ollut. Ohje oli vetää kiihtyvänä, joten ensimmäinen 5km 18.31 toinen 17.57. Uskoisin että on saumaa vetää hyvänä päivänä alle 36 minuutin tasaisella vauhdinjaolla. Toki nytkin juostu on 2min42s parannusta viime vuoteen verrattuna.
  5. Vyöhön voi pääosin luottaa. Riippumatta sen käytöstä enemmän treenanneilla päälajin sykkeet jää matalammaksi, esim itsellä pyörällä en saa sykkeitä juuri yli 70% maksimista vaikka jalat on hapoilla. Jos syke nousee liikaa niin kävely tai hidastaminen on ok.
  6. Garmin 945. Ostin alunperin Vantage V:n ja vaihdoin Garmin 945:een. Perustelut: + Kartat + Lähimaksu + Rannemittaus toimi itsellä paremmin Garminissa + Musiikki (+ Footpodin manuaalinen kalibrointi. Lienee nykyään mahdollista myös Vantagessa) - Garmin Connect tarjoaa enemmän dataa mutta on muuten huonompi vrt. Polar Flow Garmin 955 tulee markkinoille vielä tänä vuonna, ei taida sisältää merkittäviä uudistuksia lukuunottamatta kalleinta versiota joka sisältää mahdollisuuden mobiilidataan ilman puhelinta.
  7. Kannattaa jättää ne kellon VO2maxit omaan arvoonsa. Riippuen treenikaudesta yms itsellä sahaa useita pykäliä suuntaansa ja tälläkin hetkellä ennustaa mm. 5k maksimia 40 sekuntia liian huonoksi mitä juoksin viikko sitten. Ja sykevyö kannattaa hankkia, rannemittaus toimii toisilla hyvin toisilla (esim. minulla) ei. Tiedän kokemuksesta että pk-alueella treenaaminen on vaikeaa aluksi mutta kannattaa pyrkiä pysymään siellä peruslenkeillä. Palautuminen paljon nopeampaa ja kehittää eri osa-aluetta kuin vk-lenkkien tekeminen. Sykkeet tippuvat itsestään kun kunto paranee. Jos maksimi on 191 (kannattaa testata) niin uskoisin että aerobinen kynnys on lähempänä 150 ja lähtisin siitä että jos riittävän hitaita ei pysty / halua tehdä niin yrittäisi pysyä ainakin tuon alapuolella peruslenkeillä.
  8. lord_diablo

    Nike Vaporfly 4%

    Itsellä Pegasukset kokoa 43, Next% samana kokona tuntuu tiukemmalta. Osin johtunee siitä, että varvastila on huomattavasti Pegasusta matalampi ainakin aluksi. Parin käyttökerran jälkeen en kyllä vaihtaisi isompaankaan kun seuraava koko on 44 (puolikkaat näyttää loppuvan kokoon 42,5).
  9. 5km 17.30 (3.30min/km) yksin radalla, melko ikävä tuuli välillä.
  10. Hampuri peruttu, backuppina ollut HSM peruttu. Treenit jatkuu silti normaalisti, varmaan tämä maraton-treeni vedetään kevennyksiä vaille läpi. Kauden päätavoite pysyy samana eli loppuvuodesta kova tulos maratonilla, toivottavasti kesällä on vielä mahdollisuus kisata ennen sitä. Tällä hetkellä on epävarmaa juoksenko 1 vai 2 maratonia, mahdollisesti 2 joista ensimmäinen ilman täyttä maraton-ohjelmaa. Henkisesti olisi tärkeä saada se sub3h ennen maksimaalisen tuloksen yrittämistä tällä kaudella.
  11. Yhteensä 20km sisältäen 3x5km 4.18min/km average 158 4.12min/km average 159 3.59min/km average 164 max 168 Aerobinen kynnys 150 ja anaerobinen noin 180 ainakin aiempien testien mukaan.
  12. 10x1km / 1min palautus, tavoite 3.45-3.30min/km välille. Toteutuneet: 3.443.433.403.353.353.333.323.303.303.28 Tuntuma ok flunssan jäljiltä.
  13. Ainakin kellosta sai suoraan ladattua mutta en kokeillut toimivuutta.
  14. Kilometrejä viikottain vähän enemmän kuin ennen, välillä 90-130km paitsi kevyet viikot ehkä 60-80km. Aamulenkkejä pitäisi jaksaa tehdä enemmän. Edellisen viestin jälkeen yksi kiihtyvävauhtinen treeni penkin alle vatsaongelmien takia mutta toisaalta lupaavasti väsyneillä jaloilla 20x2min/1min hölkkä kiihtyvästi 3.50min/km --> 3.35min/km, viimeiset 5 kappaletta tuota nopeinta vauhtia ja melko kevyesti tuo 3.3x vauhti kyllä lähtee. 8 viikkoa maratoniin, kunto omasta mielestä tällä hetkellä selkeästi riittävä sub3-aikaan mutta katsotaan nyt. 1.5 viikon päästä 10x1000m/1min palautus, tavoite 3.30-3.45min/km. Tässä tarkoitus testata Nike Vaporfly Next% ja vetää lähelle 3.30min/km ko. treeni sisäradalla.
  15. Loppusyksy ja talvi treenailtu ilman sen kummempia tavoitteita jatkoa miettien. Erityisesti vauhtikestävyydessä jonkin verran tullut parannusta. Pari viikkoa sitten tein päätöksen tämän kauden pääkisoista: 19.4. Hampurin maraton Frankfurtin maraton lokakuussa tai joku muu kisa samoihin aikoihin Hampurissa tavoitteena on tällä hetkellä juosta sub3h, jos kunto olisikin hieman parempi niin taidan lähteä hakemaan tuota tulosta varmistellen. Loppusyksyn maratonilla on sitten tavoitteena hakea hallitulla riskillä kovempaa aikaa. Mikä se kovempi aika mahdollisesti on selviää vasta treenien perusteella. Todennäköisesti harjoittelun osalta jatketaan samoilla linjoilla, jonkin verran määrää lisäten. Hampurin maratonia varten aloitettiin tällä viikolla maratonohjelma, ensimmäisellä viikolla määrää noin 115km. Eilinen treeni: 3km verryttely + 15km 4.15min/km + 3km verryttely Ajoittaisesta vastatuulesta ja liukkaudesta huolimatta kulki ihan mukavasti, käytännössä koko lenkin syke alkua lukuunottamatta noin 165 joka on melkolailla sama missä oltiin viime syksynä maratonohjelman loputtua.
  16. lord_diablo

    Garmin 945

    Flow kyllä ennen kaikkea helppotulkintaisempi, mutta connect omaan käyttöön riittävä. Vastaavasti Garmin tarjoa enemmän dataa käytettäväksi kuin Polar, erityisesti jos käyttää Garminin sykevyötä.
  17. lord_diablo

    Garmin 945

    Itse olen ollut todella tyytyväinen. Aiempi kello oli Polar Vantage V, joka hävisi ominaisuuksissa sekä rannesykkeenmittauksessa omalla ranteella selvästi. Myös viime aikoina vähän painavampaa Suuntoa testanneena olen erittäin tyytyväinen painoon, ei juuri huomaa ranteessa toisin kuin painavampia malleja.
  18. lord_diablo

    Garmin 945

    Ainakin itsellä tuli koko Eurooppa kerralla maksutta. Ja perustuu openstreetmapsin niin en usko että näissä on mitään eroa sen suhteen mistä kellon ostaa muuten kuin mantereen suhteen.
  19. Nimenomaan tämä. Tosin koskee myös muita footpod+mittari -yhdistelmiä. Itselle yksi suuri tekijä siirtyä pois Polar Vantage V -mallista oli se että jostain käsittämättömästä syystä Polar teki päätöksen, että jokaisen juoksukerran ensimmäisten satojen metrien aikana pakotetaan uusi kalibrointikerroin GPS:n perusteella. Melko tehokkaasti eliminoi koko podin hyödyn, kun koskaan et voi edes tietää ennakkoon mikä se kerroin on ja tarkkuus oli usein +/- 5%. V800-mallissa on koko ajan voinut asettaa itse oman kalibrointikertoimen. Ilmeisesti loppusyksyn päivityksessä tämä vihdoin (vuoden jälkeen...) saadaan myös Vantage-sarjaan.
  20. Tänään Helsinki Marathon. Lähtökohdat viimeisen viikon ajalta ei kovin hyvät, keskiviikosta perjantai-aamuun lievää kuumetta (alle 37.5) ja tunnetta kurkussa, olo ei missään nimessä normaali. Koska olo kuitenkin parani niin päätin osallistua vaikka oli jo lääkärin todistus siirtoa varten. Ei ehkä järkevää mutta varmasti moni tietää sen tunteen kun koko vuoden panostaa yhteen tapahtumaan ja haluaa osallistua. Heti kisan alussa sykkeet +10 verrattuna treeneihin, osin ehkä kisajännityksen takia. Garmin ilmoitti performance conditioniksi -5 ja siinä vaiheessa jo tiesi mitä tuleman pitää. 0-7km oli vaikeaa, 7-20 helppoa, 27 asti tavoitteessa kun oli pakko todeta että alkuviikon sairastelu painaa vielä. Meinasin lopettaa siinä kohtaa ja keskittyä Vantaalle, mutta päätin kuitenkin ottaa sen ajan mikä tulee tällä kunnolla ja tilanteella ja keskittyä ensi kauteen. Loppu rennonkovaa ja loppuaika 3.06.45. Puolikkaan väliaika 1.29.08 ja tässä vaiheessa vielä oli luotto että sub3 voisi tapahtua. Tietyllä tavalla tähän voi olla pettynyt, mutta toisaalta 20min parannusta vuodessa ja etenkin tämän viikon sairasteluiden jälkeen olen melko tyytyväinen tähän. Mietin kisan jälkeen kokonaisuutta uudestaan ja päädyin samaan lopputulokseen kuin kesken kisan. Pitkällä tähtäimellä on parempi keskittyä nyt palautumisen jälkeen kunnon treeneihin ja osallistua maratonille uudestaan vasta ensi kaudella. Lyhyemmät kisat toki mukana jo tänä syksynä. Ei tullut sub3h tänään, ensi vuonna uusi yritys ja mahdollisesti kovempi tavoite riippuen miten treenit kulkee.
  21. Riippunee täysin palautuksesta ja treenitaustasta. Itse vedin nyt 10x1000m 1 min palautuksella 4.00min/km suhteellisen helposti ja sub3h tavoitekisa ensi viikonloppuna.
  22. Jos tarkoitat vauhteja sykkeiden mukaisilla kynnyksillä niin olisiko aerobisella kynnyksellä vauhti noin 4.40min/km, yläkynnyksestä en osaa sanoa muuta kuin että se on jonkin verran alle 4.00, ehkä 3.50. Jos näitä vertaa tuohon kiihtyvän 30km vauhteihin niin toki pitää huomioida että siinä merkattu syke on avg ja pätkien lopussa korkeampi.
  23. Tasavauhtisia vk-lenkkeja on aina välillä mutta harvemmin kuin pitkiä vetoja. Tuossa tosiaan vain muutama avaintreeni (omasta mielestä) parin viikon ajalta. Treeneistä vielä sen verran, että reippaita ylä-pk lenkkejä on jonkun verran sekä kevyet pk:t ja palauttavat oikeasti helppoja eli koko skaala käytössä. Arviot kynnyksistä perustuen reilun vuoden takaiseen testiin ja nykyiseen omaan tuntumaan on että aerobinen kynnys olisi lähelle 150 ja anaerobinen reilu 175. Maksimi nyt viikon takaisessa vetotreenissä 194 mikä ei ollut omasta mielestä vielä täysin maksimi. Käyn testeissä uudestaan vasta syksymmällä. Maratonille lähdetään tasaisella 4.15 vauhdilla, joka tällä hetkellä tuntuu onneksi paljon helpommalta kuin vielä keväällä. Koska tavoitteellista treeniä ja pohjia on takana vasta pari vuotta niin vähän vaikea arvioida miten oma kunto kestää 30km jälkeen. Lyhyempien perusteella ei pitäisi olla ongelmia tuon vauhdin kanssa. Vedoissa ollut tähän asti kävelypalautukset paitsi muutama tonnin setti on tehty viime aikoina kevyesti hölkäten. Oma veikkaus on että tällä saattaa olla tekemistä sen kanssa että on pyritty kehittämään alimatkoja niin että tavoitevauhti tuntuu helpolta ja sen päälle maraton-ohjelmaa. Olen ollut todella tyytyväinen tulosten kehitykseen joten en ole sen kummemmin vaivautunut jokaisen treenin yksityiskohtaista merkitystä miettimään.
  24. Tehty määrällisesti kevyellä viikolla yhden välipäivän jälkeen. Muutamaa päivää aiemmin 3x5km helteessä @4.12 / 4.01 / 4.02. Tuolla kiihtyvällä lenkillä oli kyllä hyvä tuntuma jaloissa, täytyy toivoa että maratonille osuu vähintään yhtä hyvä päivä. Tänään 4x5km (4.18 / 4.12 / 4.07 / 3.55), yhteensä 26km. Huomenna viimeinen pitkä ennen maratonia, 30km.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy