Jump to content
Juoksufoorumi.fi










HCl

Jäsenet
  • Content Count

    134
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

HCl last won the day on December 14 2018

HCl had the most liked content!

Community Reputation

339 Excellent

Profile Information

  • Gender
    Male

Converted

  • Coopperi
    n. 3000m 30 v. sitten
  • Puolimaraton
    1:31+ 2018
  • Tavoite
    pitää harrastus hauskana

Recent Profile Visitors

481 profile views
  1. Jokainen tietää tunteen, kuinka lapsena juostut isot mäet olivatkin aikuisena todellisuudessa vain pieniä nyppylöitä. Näin siis eilenkin keski-ikäisen silmin lapsuuden kotikatuja katsastaessa. Mutta alkavatko mäet taas vanhemmiten kasvaa, kun seniorin juoksuaskel alkaa iän myötä kunnolla hiipumaan? Epäilemättä tutut nousut tuntuvat silloin haastavammilta, mutta näyttävätkö ne myös kasvavan? Ehkäpä veteraanit kokeneimmasta päästä osaavat kertoa miten asian näkevät.
  2. Ketju taputeltu, HSM10 sub 39! Meni kyllä ihmeen helpon tuntuisesti (tietysti näin jälkikäteen ajatellen😀). Kunto sinänsä oli jo pieni kysymysmerkki talven jäljiltä ja kun vaaka ilmoitti parin kilon kahvakuulan piilottelevan vatsanahan alla, niin odotukset eivät olleet järin korkealla. Pari ekaa kilometriä tuntuikin siltä, ettei tästä mitään tule (2. kilsa loivaan alamäkeen 4:07), mutta sen jälkeen kone aukesi ja sain raastettua itseni tasaista 3:50-3:55 kulkevan veturin peesiin. Siitä eteenpäin kilometrit soljuivat huomattavasti mukavammin ja ainoa pelko oli oikeastaan mahdollinen pohjekramppi, joita tuppaan saamaan aika helposti. Viileähkö sää ja tarpeeksi lyhyt matka pitivät ne onneksi tällä kertaa loitolla. HSM on loistava, sopivan ruuhkaton kevättapahtuma ja tänä vuonna HSM täysmatka oli tietysti erityisen jännä. Onnea kaikille osallistujille ja järjestäjille kiitos!
  3. On kyllä tulossa hyvä juoksusää, jospa sitä kampeaisi paikan päälle kannustamaan Seppoa ja kumppaneita. Siinähän voisi ohessa raastaa lämpimikseen kympin.
  4. Takuu raukeaa välittömästi, jos raasto ei kiinnosta. Hyvää vauhtia painelit ja kevät vasta alussa. 💪
  5. Eilen juuri naapurimatolla joku jannu treenasi 30 sekunnin vetoja 18-20 km/h ja palautumiset olivat 30 s 8 km/h nopudella. Suvereenisti hyppäsi reunoilta suoraan täyteen vauhtiin juoksumatolle ja näitä teki joku parisenkymmentä sykliä. Maton kiihdyttäminen ja jarruttaminen pikanäppäimillä olisi kestänyt tälläisessa treenissä suhtettoman kauan (2x20s ?) toivottuun aktiivivaiheeseen verrattuna, joten on tällä tekniikalla puolensa. Itse kyllä käytän maton nappeja, ettei muilla olisi liian hauskaa. Siinä kun matoilla pari sanaa vaihdettiin, niin hemmo kertoi, että nopeasti tuon matollehyppytekniikan sai haltuun, mutta harjoitukselle sopiva alkutreeni kannattaa kun itse treenissä sitä on pelkkä matkustaja. Hän teki lämppähölkän aikana (n. 15 min 6-7 km/h) välillä äkkinäisiä, ilmeisesti tarkoituksellisen joustamattomia, kovia ponnistuksia niin että matto paukkui. Yritti näin valmistautua tulevaan äkkinykäykseen itse spurtissa. Vielä lämppävaiheessa (ennen kuin tiesin mitä on tulossa) mietin kyllä puolivakavissani, että kaverilla on aikamoisia pakkoliikkeitä ja toivottavasti pysyy pystyssä. 😄
  6. HCl

    "Telakalla"

    Hallittu telakoituminen pariksi viikkoa(?) Vasen nivunen äksyillyt koko alkuvuoden ja, kappas kummaa, ei ota parantuakseen jäisillä kaduilla juostessa. Nyppii, mutta mieluummin lyhyt telakka nyt kuin pidempi kevällä. Toivottavsti en aikaillut liian pitkään. On se vaan kummasti helpompaa olla usuttamassa muita vaihtopenkille kuin tajuta mennä sinne vapaaehtoisesti itse. 😑
  7. HCl

    Paras joululahja

    Joulu meni länsinaapurissa. Omat lahjat edelleen avaamatta, kun jätettiin ne suosiolla kotiin. Vihreitä kuulia vietiin tuliaisiksi yksi laatikko, joista taisin lopulta rohmuta puolet. Ei ehkä kaikilta osin kriteereitäsi täyttävä, mutta mahdollisesti harkitsemisen arvoinen vaihtoehto: Aftershokz Trekz Air luujohdekuulokkeet. Itse olen tykännyt. Plussat ja miinukset: +Kuulee ympäristön äänet ja välttää siten vaaratelanteet +Yllättävän hyvä äänenlaatu (aivan nerokas keksintö) +Hygieeniset, kun ei pidä survoa korvaan +Pysyvät hyvin päässä lenkillä -Äänenvoimakkuuden maksimitaso hieman liian matala. Kovemmassa taustametelissä (esim. keskikaupungilla) ulkopuoliset äänet häiritsevät. -Takasankaisena mallina ei oikein sovi käytettäväksi korkeakauluksisen juoksutakin kanssa.
  8. HCl

    off topic osa 1

    En tunne Baltsua ja mahdoton arvioida kuinka impulsiivista raakatekstiä moderaattori joutuu siistimään, mutta läpi päässeissä teksteissä on joka tapauksessa myös ihan asiaa, olkoonkin mielipiteet vahvoja. Myös Baltsun blogitekstit ovat asiallisia ja niistä välittyy toisinaan jopa kivuliaan rehellinen itsetutkiskelu. En kuitenkaan toivo keskutelun vapauttamista, eikä syy tähän ole ainakaan yksin Baltsun. Somekiusaaminen ei ole viihdettä ja Seppo pitää toimillaan yllä tämän foorumin asiallisuutta. Iso kiitos siitä. Aikuisten miesten somekinastelua on todella nolo seurata.
  9. HCl

    Vantaan maraton 13.10.2018

    Vantaan puolikkaalla mukana. Oma pb parani monta minuuttia (1:31:xx). Viimeiset 3 kilometriä joutui ottamaan selvästi rauhallisemmin kun pohkeet aloittivat oman tanssinsa, mutta muuten sain smyygailla hyvässä peesissä koko matkan. Onneksi otin mukaan parit omat geelit, kun se talon tarjoama liima oli niin hirveää, että meinasi henki salpaantua. Onnea kaikille koko matkan suorittaneille!
  10. Tämä videoiden katsominen ja kirjoittaminen vie aivan kohtuuttomasti aikaa, joten kirjoitan tästä vain kerran enkä asiaan palaa. Aihepiiri kuitenkin liippaa sen verran läheltä päivätöitäni, että voin sanoa tietäväni näistä asioista jotain, enkä halua että nämä väärät käsitykset jäävät elämään foorumilaisten mieliin (jos videon katsoivat). Kolesterolivideosta. Video kolesterolista on tyypillinen mukamas paljastusdokumentti. Tarina kerrotaan kutkuttavasti ja annetaan ymmärtää, että kolesteroli on ymmärretty kokonaan väärin ja ikään kuin oikeaa tietoa yritettäisiin peitellä. Lopussa tarinan pahiksena on tietenkin kolesterolilääkkeitä myyvät lääkefirmat ja lähes salaliitto. Tämä uppoaa yleisöön. Harva ymmärtää, että tässä näennäisdokumentissa on vain sen verran faktaa, että tekijät voivat juuri ja juuri kutsua sitä dokumentiksi. Raivostuttavinta tämän tyyppisissä kohudokumenteissa on se, että moni jo ennalta tunnettu faktakin on kerrottu taiten vain puolitotuuksina (palvelemaan jännittävän tarinan kulkua). En lähde videota yksityiskohtaisesti perkaamaan, vaan laitan tähän muutamia keskeisiä oikaisuja. Tarua: Annetaan ymmärtää, että ruuan rasvoja vähentämällä ei muka voitaisi alentaa kolesterolia, vaan elimistön oma kolesterolituotanto ikään kuin kompensoisi aina muutoksen. Kyllä voidaan ja hyvin usein onnistutaankin kun ylipainoinen ihminen tähän ryhtyy. Keskeistä on, että kun rasvoja vähennetään, niin ne korvataan matalan glykemiaindeksin hiilihydraateilla. Jos rasvat korvataan höttöhiilareilla kuten mm. puhdas sokeri tai vehnäjauho, niin ei paino siitä mihinkään laske eikä tietysti kolesterolikaan, pikemminkin helposti lihoo vain lisää. Tarua: Annetaan ymmärtää, että kovat rasvat (kookosrasva yms.) olisivat parempi vaihtoehto tyydyttymättömille rasvoille. On totta, että ruokaölyä kuumennettassa ja ruokateollisuuden hydrogenointiprosessissa luonnon kasvirasvoista syntyy myös huonoja transrasvoja ja monet transrasvat ovat jopa epäterveellisempiä kuin lukuisat kovat rasvat. Kasviöljyt ovat kuitenkin kiistatta terveellisin vaihtoehto sellaisenaan, eikä niitä missään nimessä tulisi tämän perusteella korvata kovilla rasvoilla. Tarua: Annetaan ymmärtää, että korkea LDL-kolesteroli ei olisi merkittävä riskitekijä verisuonien tukkeutumisessa ja siten statiinilääkkeillä hoidettaisiin vääriä asioita. No tottakai hoidetaan vääriä asiota, kun suurimmassa osassa tapuksissa syy on ylipaino ja oikea hoito on normaalipainoon johtava liikunta ja terve ruokavalio. Mutta kun ihmiset eivät tätä hoito-ohjetta noudata, niin joudutaan turvautumaan lääkitykseen. Tarua: Jännärin huipennus; annetaan ymmärtää, että statiinilääkkeiden hyödyt olisivat kiistanalaiset ja niiden testauksessa ja sivuvaikutusten raportoinnissa olisi jopa laitonta kähmintää. Tämä on ihan höpöhöpöä. Statiinilääkkeet on yksi parhaiten testattu lääkeryhmä ja testaustoiminta on erittäin hyvin säädeltyä. Statiinit ovat erittäin hyvin siedettyjä lääkkeitä, mutta niin kuin lähes kaikilla lääkeillä, on niilläkin sivuvaikutuksensa. Statiinien vakava sivuvaikutus, lihasvaurio (videossakin mainittu rabdomyolyysi), on kuitenkin erittäin harvinainen ja lähinnä ensimmäisiin statiineihin (simvastatiini) liittyvä sivuvaikutus. Totta sinänsä on, että statiineja määrätään erityisesti USA:ssa paljon aivan turhaan ikään kuin ennalta ehkäisevästi ja monet lääkärit ovat taloudellisessa kytköksessä näihin lääkefirmoihin. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat, mutta ei statiinien tuomia hyötyjä korkean riskin potilaille pidä kiistää. Lopuksi pari sanaa insuliinista, insuliiresistenssista, 2-tyypin diabeteksesta ja paastosta. Kuten usein korkea kolesterolikin, niin myös insuliiniresistenssi on seurausta keskivartalolihavuudesta ja maksan (ja haiman) rasvoittumisesta, siis ylipainosta. Insuliini ja sen normaali vaihtelu ei ole mikään kaiken takana oleva syy, eivätkä ravinnon hiilihydraatit sinällään johda painon nousuun. Keskeistä terveellisessä ruokavaliossa on hiilihydraattien laatu (GI). Kerran vielä toistan; paluu normaalipainoon on se, joka saa aikaan hyvät seuraukset. Jopa 2-tyypin diabetes voidaan saada näin remissioon tai parhaimmillaan parantaa, eikä se ole paastomenetelmän ansioita. Semmoista vakavasti otettavaa tutkimusta ei ole, jossa todettaisiin puolipaastoon liityvän normaalia ruokailua edullisempia biologisia prosesseja. Sitävastoin puolipaaston hyöty voi toisille ihmisille olla siinä, että he kokevat painonhallinnan helpommaksi harvemmalla ruokailurytmillä. Tämä on tietysti tärkeää, koska se mikä koetaan helpoksi, niin sitä elämäntapaa jaksetaan myös todennäköisemmin ylläpitää. Mutta ei puolipaastossakaan ole perusteltua ruvata kategorisesti karttamaan hiilihydraatteja. Yritin parhaani.
  11. Tämä on yksi, tosin haastava keino, kun vertaisarvioitua PubMed-tietoakin löytyy joka lähtöön. Helposti linkitetään oman näkemyksen "todisteeksi" tutkimuksia ymmärtämättä kuitenkaan niiden merkitystä kokonaiskuvassa. Tälläisessä tutkimustiedon referoimisessa peräänkuuluttaisin itse kullekin sitä kriittisempää ja nöyrempää asennetta mitä kauempana liikutaan omalta osaamisalueelta, koska näytön vahvuutta ja sen merkitsevyyttä on alan ammattilaisillekin työlästä käydä läpi. Onneksi meillä on lääketieteen saralla erinoimainen, tässäkin ketjussa usein mainittu lähde: terveyskirjasto/terveysportti. Se on riippumaton, päivittyvä, tutkittuun tietoon ja alan ammattilaisten konsensukseen perustuva tietopankki. Joku voi väittää sen olevan väärässä kun siellä ei huomioida jonkun hoidon suosituksissa sitä sun tätä uusinta tutkimustietoa, mutta aivan varmasti ne tutkimukset on luettu, niiden näytön vahvuus + hyödyt/haitat arvioitu ja tämän mukaan ohjeistuksia päivitetty. Suosittelen lämpimästi myös hiilihydraateista saatavaan tietoon.
  12. Tässä tunteita nostattavassa keskustelussa ei voi olla korostamatta yhtä asiaa. Puolipaasto on sinänsä varteenotettava työkalu, aivan kuten sitä on myös normaali ruokailu 4-5xpäivässä pienemmällä annoskoolla ja kasviksilla höystettynä. Yhteistä näille on se, että nämä ovat vain välineitä ja tavoiteltava lopputulema on normaalipaino. Ylipainon yhteydestä monien sairauksien syntyyn ja aineenvaihdunnan häiriöihin (mukaan lukien krooninen matala-asteinen tulehdus) on vahva tieteellinen näyttö. Liikakiloista päästyä usein todetaankin, että moni lääkitys voidaan lopettaa ja olo on muutenkin energinen. Normaalipainoa pitäisi siis korostaa näistä saavutuksista, ei sitä välinettä minkä avulla niihin päästiin.
  13. Muutamia ajatuksia puolesta ja vastaan. Paastolla saattaa olla etuja osalle ihmisistä eri sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisemisessä ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että näin toimimalla painonhallinta voidaan kokea helpommaksi. Miten paasto voi helpottaa painonhallintaa, tähän on kaksi syytä: Ensinnäkin paastoava ihminen irtautuu jatkuvien välipalojen ja sokerijuomien maailmasta, jotka kuitenkin ovat usein syynä liikaan energiansaantiin. Yhden kerran vuorokaudessa syödessä on yksinkertaisesti vaikeampi saada liikaa energiaa vaikka kuinka herkuttelisi. Toiseksi, kun kaikki vuorokauden ruuat ahdetaan kerralla, niin imeytyminen ei ole niin täydellistä (kapasiteetti ei riitä) ja osa ruuan energiasta poistuu luonnolista tietä koskaan edes pääsemättä verenkiertoon. Jos Parek todella söi saman vuorokautisen ruokamäärän ennen paastoa ja paaston alettua treenimäärän pysyessä samana, niin tämä on selitys painon laskulle. Normaalipainosta seuraa tunnetusti edelleen monia fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin vaikuttavia asioita ja kiva kuulla, että näin on Parekin kohdalla tapahtunut. Treenaus ja paasto-keskustelussa pitää huomioida, että paastolla Parek ei tarkoita laihduttamista eikä edes monen päivän syömättä olemista, vaan kuitenkin aika maltillista paastoa, jossa vuorokautinen energiatarve tyydytetään yhdellä kertaa (1-4 tunnissa) päivässä. Tämän lisäksi hänellä on vielä paastottomia tankkauspäiviä (ruuat syötiin 8 tunnin aikaikkunassa). Kun vuorokautinen energiansaanti on tasapainossa, niin epäilemättä lenkkeily kerran päivässä (n. 4-10 tuntia syönnin jälkeen) onnistuu tällä Parekin paastolla. Silloin tällöin varmasti myös kovempikin rykäisy. Lopuksi kuitenkin yksi mutta. Parek kertoo paaston positiivista hyödyistä omiin kokemuksiinsa vedoten. Oliko niitä omia kokemuksia paastosta kilpakestävyysurheilun saralta, jota tämä keskutelu pitkälti käsittelee? Treenataan siis jatkuvasti kaksi kertaa päivässä ja usein ainakin toinen niistä kovaa. Tässä ketjussa on esitetty edellä paljon hyviä argumentteja paaston toimimattomuudesta treenatessa tällä tasolla. Tottakai mitä lievempi paasto ja mitä enemmän paastottomia päiviä, niin sitä paremmin sekin onnistuu.
  14. Kyllähän se nyt pistää vihaksi, jos suunnistajalurjus talloo sienestäjän suippumadonlakit... Tänään Pirkkolassa tuli vastaan harmittomampi tapaus. Sauvakävelijä paineli menemään hyvää tahtia vetäen perässään autonrengasta.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy