Jump to content
Juoksufoorumi.fi



catpaps

Jäsenet
  • Content Count

    150
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    2

catpaps last won the day on June 6 2017

catpaps had the most liked content!

Community Reputation

358 Excellent

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Converted

  • 10km
    36,07
  • Puolimaraton
    1:20:06
  • Maraton
    02:58:03

Recent Profile Visitors

956 profile views
  1. Itsellä tämän vuoden keskisykkeet tämän vuoden parhaista onnistumisista: 10km = avg 176 21.1km = avg 170 42,195km = avg 157. Maratonilla jotenkin tunne että kintut ei vain kestä. Sitä kärsimyksen odottamistahan vähän se viimeksi oli.
  2. Vähän sattumalta hoksasin omalta osalta keväällä / alkutalvesta seuraavaa. Kova paine päällä joulun alla ja vuodenvaihteessa, asuntokaupat, muutto ja sitten meni tammikuu määrän osalta kahden sairastumisen takia plörinäksi. Tunteja oli vuonna 2018 takana hyvin paljon, joten pohjaa vissiin oli hyvin. Tammikuussa kävelylenkkejä ja osittain helmikuussakin. Paljon myös helmikuussa osittain hidasta pk:ta kun koittelin päästä taas kiinni reeneihin, helmikussa 10km meni kisassa 42 minuuttiin, tosin kelikin oli hyvin talvinen ja liukas. Työmatka piteni väliaikaisesti noin 4km verran ja aamu-unisena ravaan tuon reppuselässä pari kertaa viikossa. Matkaa nyt reilu 16km suuntaansa, fillarilla kotio. Aina unisena tahdon myöhästyä, jotenkin vetkuilen aamut. Omaa syytä joutusin juoksemaan sen välillä pk2 alueen puolessa välin, aloin siis ravaamaan pk2 alarajalla, joskus pk2 ylärajalla. Meni muutama kerta vissiin VK1:lläkin kun kovin hötkyilin lähdön kanssa. Muutenkin roppa palautui ressistä ja sitten tulikin ihme kuntopiikki. Maaliskuussa kulki jo entiseen tapaan ja huhtikuussa olin elämäni kunnossa. En pidä yleensä ylimenokausia, mutta jotenkin jäi tunne, että väliaikainen tilanne jossa antaa kunnon vain laskea, voi tuoda harkkailun aloittamisen jälkeen mukavan kuntopiikin.
  3. catpaps

    Nike Vaporfly 4%

    Tässä kesän maratonin jälkeen aatostelin, että olisikohan tässä nyt minun maratonit, siis ennätysmielessä. Mutta niin vain ajatukset ovat vähän tästä tasoittuneet, joten jospa sitä kerta vielä. Ajatus ensi kesän mahdolliseen maratonille on alkanut kengistä, jonka vuoksi tähän nyt raapustan. Suomesta ei taida oikein näitä tossuja saada ja kysynkin mielipidettä tossujen eroista koon suhteen. Juossut aina Adidaksen malleilla ja koko on ollut UK10 (US 10½). Onko mielipidettä voiko suoralta kädeltä netistä napsaista tilauksen tulemaan UK10:n Niken tossuista. Olisiko hyvää ehdokasta käydä kivijalkamyymälässä sovittamassa ennen tilausta, siis jokun vastaavasti kinttuun istuva Niken malli, jonka perusteella voisi tuumailla, että tämä koko sopii minulle. En ole koskaan juossut Niken kengillä, niin vähän on hakusessa tämä kokeilu. Niken sivuilta näitä katselin, taitaa olla paras paikka kattella tossuja.
  4. Puhtaasti arvaamalla, noin minuutin varoajalla aikaan 02:58:47
  5. Yleensä otan 1+3, josta ensimmäinen ennen starttia. Geelit ovat olleet tuosta tavaratalosta ostettuja 30g pikku geelejä, maku cola. Viimeksi viikko sitten otin tosin 1+4kpl. Oli enemmän tarjolla, mutta lopussa en enää ottanut. Tykkään monesti silpaista geelin vain osittain masuun ja kuin pikku lapsi pidän poskessa osan. Siitä sitten se hissukseen liukenee. Vähän jotain ajankulua siihen maalin odotteluun. Jotenkin tuntuu mukavasti ainakin henkisesti piristävän näin toimien. Vettä muuten juomapisteillä vain. Puolimaratonilla 1kpl, jonka silpaisen noin 7-9km paikkeilla. Usein puolikas ilman geeliä, vähän riippuu onko raastojuoksu kyseessä. Etupainotteisesti hieman popsin geelit aina. Joskus lopussa olen ottanut vain osan geelistä suuhun ja loput viskassut pois, enemmän plaseboa päälle.
  6. Hei ei suinkaan ollut ajatus negatiivisesti kirjoittaa. Ajatus oli vain mainita toisen jäniksen olleen maalissa 01:24:41 ajalla, joka oli aika passeli loppuaika. Matkalla jos vauhdit vaihtelivat on se kyllä kurjaa. Aki aina opastaa juoksemaan maassa olevien km-merkintöjen mukaan, ei GPS:n. Minulla GPS hihkaisi aika eri paikoissa täyttä kilometriä, mitä maassa oleva spray merkki, jota jäniksenä seurataan.
  7. Juoksin Helsinki 10:llä lippu selässä ja koin sen verottavan hieman vauhtia. Varmasti tämä näkyi tänään toisen jäniksen vauhdissa, jos lippureppu pääsee heilumaan. Vuosi sitten olin 01:25 jäniksenä ja vauhti on sen verta raaka, että kovin kummoista takkua ei tarvitte, niin varmasti vaikuttaa. Kurkkasin ja toinen jänis juoksi hieman alle 01:25, joten sen osalta on tämä hienosti mennyt.
  8. Kyllä olet uskomaton vain, hei huippua. Sen seitsämää kautta jo toivoteltu onnittelut, mutta en malttanut olla raapustamatta myös tänne. Oltiin 29km paikkeilla taputtamassa maratoonareille ja kyllä oli vankka asken sinulla. Näki kyllä monella lämmön vaivaavan ja vielä oman ahdituspuolikkaan tuore muisto toi lisäextraa tuntemuksiin. On sinulla kyllä pirun paljon sitkeyttä, huikea juoksu, onnittelut!
  9. Kävin yhteislenkillä juoksemassa ja aavistuksen jäi tunne, ettei tuolla ihan helpolla pääse, jos ennätyksen perässä juoksee. Aika kiva tapahtuma tuo muuten kyllä minusta on, paljon väkeä ja muutenkin. Ei tarvitte yksin puuskutella. https://connect.garmin.com/modern/activity/3598355509
  10. Juu en vaan jaksa oikein yksin tehdä kuin juosta tasavauhtisia tai kiihtyviä juoksuja, ei oikeastaan mitään erikoisharkkoja paitti keskiviikon Espoon Tapioiden reenit. Lisäksi oli tosiaan siis keskiviikon reenit, joissa vaihtelevalla innolla puuskuttelen. Välillä on tonneja tai muuta yhdistelmiä. Monesti laiskottelen niissä alun ja viimeisiin vedän sitten ylikovaakin muutaman vedon, vähän riippuu miten huvittaa. Jos 10km talvijuoksukisa alla saatan laiskotella lähes koko reenit. En katso reeneissä sykkeitä, kun en näe oikein niitä ilman laseja. Tiedän kuitenkin suunnilleen että on joko alle 170 tai yli, sen erottaa, mutta monesti vasta kotona katton miten meni. Oli muutot, ylitöitä ja sairastelin alkuvuodesta, muuta ressiä oli ihan riittämiin, niin meni tammikuu ja helmikuu osittain plörinäksi. Asuntokaupat tehtiin ja muutkin kuviot siitä lutviintui ja sairastelut onneksi jäi, niin sai hyvin viikkoja jolloin pystyi reenata terveenä. Tamikuussa pyöräilyä 8h 46min / 162km, juoksua taisi olla vain 4h 32min / 54km. Helmikuussa pyöräilyä 34h 55min / 590km, juoksua 21h 50min / 229km. Maaliskuussa pyöräilyä 28h 27min / 595km, juoksua 33h 53min / 360km. Koen saavani tosi paljon hyötyä talvijuoksusarjojen 10km kisoista. Mitali oli ensimmäinen ja olen edelleen tosi yllättynytkin tästä, että nyt se loksahti kohdilleen. Oli kyllä ihan mahdottoman hyvä onni kaikilta osin tämän osalta. Hyvin lapsellisen iloinen olin seistessäni 2 paikalla sen 4 sekuntia, Mahlamäki vieressä ja Friari kolmannen osoittavalla paikalla. Usein katsonut tuloksia ja kauhistellut ettei tuonne ole asiaa. Ihmeellinen tämä elämä on, osui elämäni juoksu samalla kauden pääkisaan. Kirjasin tunnit ensin, koska kattelen itse enemmän tuntimäärää kuin juostua km-määrää. 2 vuotta sitten hoksasin, jos lisään vain tunteja, laski se kaikissa lajeissa keskisykettä. Se voiko edes ajatella että on ns. roskatunteja, jos semmoisia edes on, niin aatostelen ruuasta tykkäävänä, että aika sama. Jos hyödytöntä, niin ainakin saan ulkoilua, josta tulee hyvää mieltä itselleni ja sen päälle voin pitää nykyistä ruokaelintasoa yllä. Voin syödä herkkuja paljon, josta erityisesti suklaapatukat ja korvapuustit ovat ehdottomia hyvän mielen tuojia minulle.
  11. Kiitos Raaka Arska mukavista sanoista. Itse en vain edelleenkään tarkasti tiedä mistä näitä ajoittaisia kuntopumseja tulee. Yksi vahva arvaus on, että teen vain kovempia pitkäkestoisia harkkoja ja ne on yleensä kiihtyvät pitkikset. Samalla peruslenkkien vauhdin ainakin hetkeksi PK2 alueelle, jossa voi huoletta käydä VK alueella. Viikko11 16.03. Lohjalla pääsin hirmu raastolla samaa vauhtia kuin nyt puolimaratonilla. Lohjalla 10km kisassa juoksin 37:37 (avg 171). Olin aivan naatti maalissa ja iloinen että pääsin alle 38minuutin. Tuntui karseelta koko kisa. Seuraavalla viikolla joka päivä joko juoksua tai pyöräilyä, mutta kaikki hiljaista. Keskiviikon reeneissä lintsasin edelleen. su-pe välille reilu 12h kevyttä liikuntaa, ei tehoja kun hetkeksi keskiviikkona. Juoksua reilu 53km ja pyöräilyä 143km Viikko12 23.03. Aktia 37:19. Pää ei ollut jotenkin mukana. Heti startissa hoksasin että nyt kulkisi kivemmin, mutta edellisen viikon Lohjan muisto siitä tunteesta rajoitti liikaa. Pelkäsin sitä pahaa oloa joka Lohjalla tuli. En uskaltanut mennä sinne karseelle alueelle ja kun käännön jälkeen tajusin oman sarjan voiton katoavan, tuli jotenkin henkisesti luovutus. Raastoa oli, mutta ei semmoista joilla itse saan enkkoja. Koko reissun avg. 168. Tälle viikolle 13h liikuntaa, josta juoksua 79km, pyöräilyä 136km Siitä sunnuntaina vielä yksi hidas pitkis 25km, nopeus 06:08min/km avg 118. Tämän jälkeen nostin vauhdit PK2 puolelle. Minulla se tarkoittaa juoksussa nopeutta 04:50 - 04:40, jossa avg on 137-145 paikkeilla. Viikko 13 Juoksua 77km, pyöräilyä 216km. Viikon erikoisharjoitus oli kiihtyvä 25km, jossa lähtönopeus oli 5min/km ja viimeisen kilometrit hieman alle 4min/km. Nopeuden nosto hissukseen noin 5km syklissä. Tämä harkka tuntuu aina ja olen kokenut saavani tästä hyvin kuormaa kehoon. Vaikuttaa seuraavan yön uniin, mutta ei silleen haittaa. Viikon muut juoksut taisi mennä kaikki PK2 alarajalla vauhdeilla 04:40 - 04:50. Viikko 14 06.04. Vauhdin kevätjuoksu 36:16 (avg 176) Päätin jo lähdössä että nyt pirskale heti kovemmin. Piiskasin itteeni henkisesti. Joko komia hyytyminen tai raastolla alusta loppuun. Oli hirmu raskasta, mutta tuli pitkästä aikaa alle 37min aika. 3km kohdalla jo kävi mielessä että miten ihmeessä tätä jatkaa, mutta sitten sitä vain jaksoi, kun kituutteli kilometristä toiseen. 5km osuudet 18:19 ja toinen 5km vissiin 17:57. Minulla on max. syke on suunnilleen 186 lyöntiä ja paluumatkan 5km osuus meni nopeudella 03:36 min/km, jossa syke oli jatkuvasti yli 180 lyöntiä. Oli kiva yllätys tämä, puolikkaan SM kisaan aikaa viikko. Tämä viikon kaikki juoksut 71km ja pyöräilyä 188km. Viikon kaikki juoksut PK2, vauhdit alle 5min/km. Viikko 15 Tiistaina vielä PK2 juoksua 16km, mutta keskiviikkona jo ihan hissukseen PK1 alarajalla 18km 06:14min/km. Torstai ja perjantai hyvin hentoa pyöräilyä reilu 70km yhteensä, ei juoksua. Lauantaina 21,1km 01:19:13. avg 170. Aamusta herätyksen jälkeen 1-2km ylivaatetettuna kävin lämmittelemässä ja kisapaikalla sitten toiset alkuverkat 2km, jossa mukana pari kiihdyttelyä haavekisavauhtiin. Toisessa verkassa jo tuntuma notkiampi kuin aamuverkassa osa1. Sori että tänne tavoiteketjuun innostuin raapustelemaan, mutta tällä tavalla itte sain kuntopiikin vähän tuurillakin ajoitettua oikeaan tapahtumaan. Voin tämän poistaa jos aiheuttaa takkua.
  12. catpaps

    Helsinki10 27.4.2019

    Mukana ollaan jos terveyttä lauantaille asti piisaa. Taas tutusti 40min jänöjussina juoksututun kanssa porhalletaan. Vauhti on sen verta raju, mutta koitellaan silti jutustella ja kannustaa kaikin keinoin. Toivottavasti on paljon taas väkeä vitjassa, niin on kiva mennä ja puuskutella porukassa. Kiva tapahtuma tämä minusta on ja jos kunto on huipussaan, ei varmaan mikään hassumpi paikka kokeilla ennätystä.
  13. Tässä vielä onnenhuumassa vähän päivitellään näitä tietoja ja tämä osus silmään. Sattusin olemaan edellinen kirjoittaja, niin tupsautan tähän perään kuittauksen onnistumisesta. Oma tavoittelu lähti käytännössä liikkeelle 2016 Vantaan maratonilta ja siitä vuosi eteenpäin kirjoitinkin tuon edellisen viestin. Sen seitsän kertaa takkua ja lajiin kuuluvaa väliaikaista hidastumista on matkalla ollut, mutta koska tykkään liikunnasta, niin ei se ole sinällään haitannut, toki harmittanut. Nyt kuitenkin sitten tämän rajan alituksessa onnistuin ja mikä parasta, kuntopiikki osui SAUL SM kisaan.
  14. Sen tosiaan muutin nyt talvella, kun hoksasin ajaneeni liian kovaa pyörällä. Ajelin vuonna 2018 reilu 12000km pyörällä, ajan siis aina työmatkat kelissä kuin kelissä. Myös muuta ajoa on kohtuullisesti, koska tykkään pyöräillä. Tosiaan viime kesänä keksin kaikkea, että pääsenkö ajamaan mammalle (Somerolle) ja takaisin 30km/h keskinopeudella. No pääsin minä, mutta olihan sekin vaikea raja. Myös Velotourilla koitin 36km/h ryhmässä ajaa kuntoajon, putosin Porvoossa reilun 100km jälkeen ja hiipuen maaliin. Nämä esimerkkejä miksi juoksu alkoi takkuilla. Ajoin liian kovaa pyörällä ja juoksu minusta kärsi siitä. Nyt alkutalvesta alkaen ajanut taas sykeohjatusti ja samalla hieman vähemmän kuin vuosi sitten ja aavistuksen olen nostanut juoksumääriä. Juoksen myös monesti viikolla meno tai paluumatkan töihin ja toisen suunnan Alepapyörällä tai omalla. Nostin helmikuusta lähtien peruslenkkien sykkeet PK1 -> PK2 alaosaan. Juoksen siis nykyisin aika paljon PK2 alueella, mutta vältän arkilenkeissä Vk1 aluetta, vain ylämäissä saa olla siellä. Minulla, jos juoksisin jatkuvasti VK1 alueella, tuo se ensin tullessaan levottomat yöt ja sitten alkaa palautumattomuus. Mittaroin edelleen palautumista unilla. Minulla se toimii parhaiten. Nyrkkisääntö on aina se että kovan reenin ja kilpailun jälkeen voi yhden yön pyöriskellä levottomasti, mutta ei kahta. Jos tulee toinen yö perään, niin heti kaikki kevyeksi kunnes unet palautuu normaaliksi. Myös nuo 10km talvijuoksukisat on hitsin hyviä harkkoja. Niin muutin myös taas hetkeksi tai siihen asti kun huvittaa pitkikset vauhdikkaammaksi. Ne saatan fiiliksestä riippuen juosta kiihtyvänä PK2 alueella ja lopussa ollaan jo VK1 alueella. Lopussa voi olla viimeiset kilometrit hyvinkin nopeita, pääasia että tuntuu ilkiältä. Vähän on jotenkin tunne että en saa enää kuntopiikkiä, ellen tee jotain kovempaa välillä. Toistaiseksi on keho palkinnut tämän hienoisen kiristämisen kuntopiikillä, mutta minulla yleensä tämä ei kestä montaa kuukautta. Ei tämän päivän kaltaista raastoa pää minulla vähään aikaan kestä, nyt voi olla taas ns. funrun juoksuja edessä. Maraton myös on alkanut mielessä pyöriä, mutta se onkin sitten niin erilaista ja enemmän muuttujia matkassa. Pelottaa koko matka, mutta se olisi uskallettava taas sitäkin kattella, kun kerta tämä tavoite nyt tuli saavutettua. Niin pyöräilyssä Sanna Kulberg aikanaan opasti minua pyöräilytekniikassa ja putkelta ajamista. Tapaa pyöräillä joka hyödyttää juoksua parhaiten. Tämä jäi mieleen ja omaksunut tämän omasta mielestä hyvin. Tuttua juttua, tiheää pyöritystä ja seisovilteen ajamista pienissäkin nyppylöissä, ei väännöllä. Ei varmastikkaan mitään uutta, mutta tuli se vielä mieleen. Otin taas rullailut myös mukaan kotijumppaan ja liikkuvuutta pitkästa aikaa olen taas harkkailut. Olen jäykkä kun saapas ja tästä on ehkä ollut hieman apuja. Rasittavaa monesti aavistuksen ärsyttäväähän tuo on, mutta koitellut vain harkkailla. 20:30 uutisten aikana on hyvä vetkutella ja jumpata 🙂 Vielä editoin. Sitten jos palautumaton olo, kisa ollut lähellä tms. juoksen lenkit todella hiljaa. Saatan kävellä osan matkaa ja nopeus voi olla esim 9km/h tai sen allekin. Noissa katton että syke on alle 120 tai sen lähelle. En ole kokenut lenkin menevän pilalle vaikka välillä kävelee. Kuluuhan ainakin kalorioita, jos ei muuta. Tykkään syödä aika usein vähän liikaa. Pahin vika on että en pidä lepopäiviä koskaan, vähintään työmatkat fillarilla (31km). Mutta ei tämä niin nuukaa ole, liikunta on kivaa hommaa 🙂
  15. Elämäni juoksu tämä oli, kiitos ruiskarhu! Keli oli mainio, sekä kuntopiikki osui juuri hyvään aikaan ja hyvä porukka missä laiskotella tuulensuojassa. 8km kohdalla mietin tosissani keskeytystä, kun tuntui niin ilkiältä ja matkaa oli vielä oli edessä. Otin geelin ja mutustelin sitä suussa hyvin pitkään. Sain onneksi aivot uskomaan että nyt tulee lisää virtaa ja se pahin olo sitten katosi. Olen kyllä lapsellisen onnellinen tästä ajasta, ei ollut minulle helppo raja tämä. Onneksi sain sen nyt juostua, kun tuota ikää tulee vain jatkuvasti lisää ja jossain vaiheessa se väkisten alkaa näkymään.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy