Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mikä mittari minulle?


RistoT

Recommended Posts

20 tuntia sitten, Arsi 69 kirjoitti:

Nuo dcr:n arviot ovat hieman huonoja tähän hetkeen koska molemmat laitteet ovat paljon parempia softan osalta kuin tuolloin. Dcr on myös garmin-fanaatikko, joten muut merkit saavat poikkeuksetta huonomman arvion. Mutta jos lähinnä juoksee, ottaisin 245. Jos muita lajeja myös niin polar. Jos palautuminen kiinnostaa niin polarin nightly recharge on helppo ja hyödyllinen. Kelloissa on aika suuri kokoero. Molemmat toki kevyitä.

Link to comment
Share on other sites

18 tuntia sitten, MMM kirjoitti:

Mittaria valitessa usein moni tutkii vain itse ranteeseen tulevaa kelloa, mutta pitäisi myös miettiä koko ekosysteemiä, eli myös puhelin- ja web-applikaatiota. Niisääkin on eroja jotka vaikuttaa kokonaiskäyttömukavuuteen.

 

Kyllä ja ei.

 

Kun kaikki lenkit synkkautuu nykyään automaattisesti Stravaan, aika vähän niitä tulee katsottua Garminin tai Polarin omista sovelluksista, pl. ne tietyt datat, mitä Strava ei harmillisesti tue - köh köh juoksuteho esimerkiksi köh köh. Mutta ei niitä joka lenkiltä viitsi käydä kurkkaamassa.

Link to comment
Share on other sites

11 tuntia sitten, juusok kirjoitti:

 

Edullinen hinta. Mistä ostit?

Kaveri vinkkasi Gigantin tarjouksesta. Gigantissa oli ilmeisesti 800 kpl niitä myynnissä hintaan 199€.
Verkkokauppa oli myynyt omansa, ja niitä oli vielä jokunen myymälöissä. Lähimmässä työpaikastani vajaa 2 km löytyi ja hain pois.
Keskisen kello myi uutta parannettua lokakuussa ilmestynyttä sykevyöä -10% ja näytönsuoja myös sieltä.
Postimaksut sisältyivät hintaan ja tuli todella nopeasti.

Näytönsuoja vielä laittamatta ja ambitin pelittäessä käytän sitä.

Yhdellä lenkillä testasin Gps. Vaikutti tarkalta.

Link to comment
Share on other sites

Näissä urheilukelloissa on tosiaan aivan posketon määrä kaikkea sellaista potentiaalia, mitä ei tule juuri koskaan käytettyä. Näissä pitää tosiaan miettiä mitä sillä kellolla oikeasti tekee. Mulla on ollut useampi Suunto(Ambit 2, Ambit 3 Peak,  Traverse, Spartan Ultra), Coros Apex ja pari vanhempaa Garminia (Fenix 3, Fenix 5x).  Coros oli kyllä aika kurko, mutta  rannesykesensorin sököksi mentyä (ja korvaavaaa laitetta ei saatu) päätin lopettaa pelleilyt ja hommasin Garmin Fenix 6x Sapphiren. Miksi?

 

Siksi että se on sellainen tankki jota ei tarvitse varoa,  siinä on aivan törkeän hyvä akun kesto sekä maanmittauslaitoksen ladatut topografiset  tarkat kartat jotka ovat hyödyksi, kun olen maastojuoksun ohella hurahtanut Gravel Grindingiin. Musiikin toistoilla, maksuominaisuuksilla, happisaturaatioilla  ym. hilavitkuttimilla en tee hölkäsen pöläystä. 95%  kuntoilijoista (minä mukaan lukien) tulisi varmasti toimeen kolme kertaa halvemmallakin kellolla. En tiedä muista Garmineista, mutta ainakin tässä minun 6X:ssä on selvästi tarkin korkeusbarometri tähän asti.

 

Ps. Suunto 9 Baroa tekisi mieli ihan mielenkiinnosta kokeilla.  

Link to comment
Share on other sites

On 11.12.2020 at 22.30, AndersMorko kirjoitti:

päätin lopettaa pelleilyt ja hommasin Garmin Fenix 6x Sapphiren. Miksi?

 

6X on hyvä kello - tosin en ole safiirilasin paremmuudesta vakuuttunut, tavallinenkin kestää ja on parempi luettavuudeltaan - mutta onhan se vaan omasta mielestä hieman/aika/liian painava.

 

945 löytyy kaikki sama, puolet kevyempänä, pl akunkesto on "vain" 36h. Se riittää minulle, mutta tuossa olisi Garminille unelmatuotteelle paikka, 945XL, 6X:n näytöllä, mutta muovikopalla. Sama kuin Applen 17" MBP jota ei enää saa, myisi kuin häkä.

 

Hinnat ovat muuten nyt turbulenssissa, 6X on Powerissa 579e, ja siten taitaa olla halvin kuutossarjalainen, 6P:tä halvempi. Enteilee uutta mallia, joka onkin tulossa ennenpitkää, koska 945/6/6X on EOL, uusi softaplatta ei sille (enää) tule.

 

Seuraava(kin) oma kello on varmaan 955 eikä F7, tai varmaan enemmän 965 vs F8, ellei jotain dramaattista uutta tule.

 

Link to comment
Share on other sites

Koronavuoden saldo Vantage Veellä on nyt 660 treenituntia.. Eipä löydy omissa touhuissani kellosta mitään moitittavaa! Toivottavasti akunkesto säilyy vielä pitkään hyvänä, niin ei ole mitään tarvetta katsoa uudempien kellomallien perään. 

 

Miksi porukka vaihtaa sitten kelloja niin usein? Itselläni edellinen kello V800 oli ranteessa vajaa viisi vuotta. 

Link to comment
Share on other sites

7 tuntia sitten, Pyörämees kirjoitti:

Miksi porukka vaihtaa sitten kelloja niin usein? Itselläni edellinen kello V800 oli ranteessa vajaa viisi vuotta. 

 

Oikeampi kysymys on miksi ihmisillä edes on GPS-kello, kun 20eur sykemittarilla pärjäisi aivan hyvin.

 

Itse olen vaihtanyt V800 jälkeen kelloa pari kertaa, johtuen että V800 akunvaihto oli hinnoiteltu mielestäni niin asiakaslähtöisesti, että en enää palaa Polarin asiakkaaksi.

 

Nykyisessä 945:ssa on muutama ominaisuus, josta en enää luopuisi:

 

- kunnon akunkesto. 10h-16h, jopa 24h kisan akku riittää varmasti

 

- kohtuutoimiva rannesyke. Itse en remmeistä ole koskaan välittänyt, ja käytän niitä kuin nastakenkiä: en mielelläni, mutta pakon sanelemana, ja mitä harvemmin on parempi

 

- erinomainen kartta. Maanmittauslaitoksen topokartat ja OSM-pohjakartta + mahdollisuus ladata omia.

 

- lompakko. Aivan erinomainen kun 15-lenkki venyy 30km lenkiksi ja tulee tarve lisäenergialle/jäätelölle, tai kun menee häneksi, ja käy ostamassa kaljaa

 

- musiikki. Kuuntelen äänikirjoja pitkiksillä. Nyt menossa Asimovin säätiö ja Valtaojan koottuja. Aivan eri tavalla menee 3h kuin ilman

 

- (suht) tarkka barometrinen korkeusmittari. Tärkeä verttitonnissa, ettei mene metriäkään liikaa

 

Oikeastaan jään kaipaamaan:

 

- lte/mobiilidata. Säät, pallukkaseuranta, apupyyntö/pelastustilanne

 

- monitaajuus/konstellaatio/SSR-korjattu GNSS. Tämä tulee ennenpitkää ja mullistaa paljon

 

- vielä parempi akunkesto. 100h riittäisi jo useimmille, 200 mailisellekin.

 

- fikkari olisi hyvä. Yksi tehokas ledi ja muutama kymmenen lumenia riittää. Puhelimessa on ja on pelastanut pimeästä metsästä, ei se pitkälle näytä mutta 100x tyhjää parempi.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Mulla oli Fenix 5 n. 3,5 vuotta. Melkoinen jötikkä, joskin akku oli erinomainen. Myin sen pois (näillä highend malleilla on kohtuuhyvä jälleenmyyntiarvo). Enhän toki olisi tarvinnut uutta mutta halusin pienemmän koon ja tuon Spotifyn (vivoactive 4). Musaa on vaan mukava kuunnella juoksussa. Enkä halunnut kantaa kännykkää mukana.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Itse olen ostanut jokaisen kellon käytettynä "löytönä", paitsi Coros Apex 46mm (jonka sain 195€ uutena). Ehkä se on vain sitä, että uudet jutut kiehtovat enkä ollut vielä riittävän hyvää kelloa löytänyt. Tämä 6X on kyllä aika lähellä. Safiirilasi siksi että ryynäilen tuolla kivikoissa ja yhteen kelloon sain aikanani Skandeilla samoillessa sellaiset naarmut, että safiiri on ollut siitä lähtien must. En ole huomannut lukuvaikeutta näytössä ja mulla sattuu olemaan vielä hyväsävyinen näyttö eikä sinisävy, joita niitäkin revikoissa porukoilla ollut. Olen yllättynyt kuinka vähän itseä 6X:n koko häiritsee, jostakin syystä 5x tuntui kömpelömmältä🤔 Ps. "955" kiinnostaisi kyllä painonsa puolesta...

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Olen jo kauan miettinyt uuden kellon hankintaa treenaamisen selvästi lisäänyttyä ja vakiinnuttua. Tähän asti viimeiset viisi vuotta menty Suunnon Ambit2S limited edition-versiolla. Kellossa sinäänsä ei ole mitään vikaa ja toimii hyvin. Vanha ja vanhanaikainenha se on siitä ei pääse mihinkään. Syitä miksi haluaisin vaihtaa: synkkaus langattomasti, uinnin sykemittuksen mahdollisuus(ainakin jollain tarkkuudella), ehkä vähän parempaa data/sovelluspuolta kaipailen, Noh jotain uutta ja kehittyneempää... Lajeina minulla on pääosassa juoksu sen kaikissa muodoissa(maantie, soratie, polku-/suunnistus-/maastojuoksu), maasto- ja maantiepyöräily, uinti tukevana/täydentävänä, kesällä käyn yhdessä kahdessa triathlon höntsäkisassa, talvisin hiihto sen verran mitä länsisuomessa on mahdollista...

 

Kelloja ja malleja joista olen lukenut ja selvittänyt: garmin FR745, 945, ehkä joku pikku Fenix, Polar V, V2, Grit X (Suunnon olen oikeastaan jo karsinut pois) 

 

Olisiko jollain antaa vertaistukea minun tilanteeseen, valinnanvaikeus ja mitä asiaa painottaa eniten kellon valinnassa.??Kellon ominaisuudet, hinta, ulkonäkö, koko ekosysteemi... Todennäköisesti oli se kello mikä tahansa niin kaikkia ominaisuuksia ei tule käytettyä.

 

Onko joltain tulossa mallistoihin uudistuksia joita kannattaisi odottaa vai pitäytyä näissä mitä nyt on tarjolla...?

 

Kiitos jo etukäteen vastauksista...

 

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, AndersMorko kirjoitti:

Safiirilasi siksi että ryynäilen tuolla kivikoissa ja yhteen kelloon sain aikanani Skandeilla samoillessa sellaiset naarmut, että safiiri on ollut siitä lähtien must

 

Tämä on jännä, koska omassa 945:ssa ei vuorisamoilun ja luolailun ja koskenlaskun jäljiltäkään minkäänlaisia naarmuja lasissa. Bezelissä kyllä pari.

 

Gorilla Glass DX mitä noissa käytetään vakiona, on vahvaa kamaa sekin, melko naarmujahylkivää ja ennenkaikkea _moninverroin_ ylivertaista luettavuudeltaan, varsinkin kirkkaassa valossa ja toisaalta myös hämärässä. Itse en safiirilasia laittaisi, vaikka ei maksaisi ylimääräistä.

 

"tough, scratch-resistant Corning® Gorilla® Glass DX which also enhances display readability through a 75% improvement in front surface reflection."

 

Ero on melko lailla dramaattinen, gorilla vasemmalla ja safiiri oikealla:

 

IMG_2D00_3486.JPG

 

IMG_2D00_3498.JPG

 

IMG_2D00_3447.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 tuntia sitten, juokseValta kirjoitti:

malleja joista olen lukenut ja selvittänyt: garmin FR745, 945, ehkä joku pikku Fenix, Polar V, V2, Grit X (Suunnon olen oikeastaan jo karsinut pois) 

 

Rajaisin noista mainituista finalisteiksi:

 

945 - jos 36h gps riittää

6X - jos ei riitä

 

Ja jokeriksi lisäisin Instinct Solarin, jos ei koe tarvitsevansa karttaa. Mutta kyllä se kartta aivan loistava on aina mukana ranteessa, en luopuisi.

 

Lainaa

Onko joltain tulossa mallistoihin uudistuksia joita kannattaisi odottaa vai pitäytyä näissä mitä nyt on tarjolla...?

 

Garminilta tulee kokonaan uusi mallisto IQ4 -tuella, ja nykyinen jää EOL:ksi.

 

En ehkä ostaisi uusinta tässä vaiheessa, vaan enemmänkin näkisin sen niin, että vanhoja saa kohta alelaarista. F6X varmaan 499 tai jopa 399 (alku)vuodesta.

 

Edit. F6XP hinta näköjään tippunut sub 500 eur, jos tilaa Englannista. Vielä pari viikkoa ehtii ilman tulleja. Mutta kyllä sen vuodenvaihteen jälkeen saa meiltäkin tuohon hintaan, arvatenkin. Mutta jätän ostamatta, F7/955 tulee 100% varmuudella ennenkuin oma kunto on 36h+ tasolla. Hieman yllättäen 945:n hinta _ei_ ole tullut alas samassa suhteessa, se maksaa Englannissa käytännössä saman kuin F6XP. Noista olisi hankala valinta, itselleni. F6XP on objektiivisesti kaikessa parempi, mutta se paino (ja osin koko).

Link to comment
Share on other sites

12 tuntia sitten, juokseValta kirjoitti:

Syitä miksi haluaisin vaihtaa: synkkaus langattomasti, uinnin sykemittuksen mahdollisuus(ainakin jollain tarkkuudella), ehkä vähän parempaa data/sovelluspuolta kaipailen, Noh jotain uutta ja kehittyneempää... Lajeina minulla on pääosassa juoksu sen kaikissa muodoissa(maantie, soratie, polku-/suunnistus-/maastojuoksu), maasto- ja maantiepyöräily, uinti tukevana/täydentävänä, kesällä käyn yhdessä kahdessa triathlon höntsäkisassa, talvisin hiihto sen verran mitä länsisuomessa on mahdollista...

 

Kelloja ja malleja joista olen lukenut ja selvittänyt: garmin FR745, 945, ehkä joku pikku Fenix, Polar V, V2, Grit X (Suunnon olen oikeastaan jo karsinut pois) 

 

Olisiko jollain antaa vertaistukea minun tilanteeseen, valinnanvaikeus ja mitä asiaa painottaa eniten kellon valinnassa.??Kellon ominaisuudet, hinta, ulkonäkö, koko ekosysteemi... Todennäköisesti oli se kello mikä tahansa niin kaikkia ominaisuuksia ei tule käytettyä.

 

Kiitos jo etukäteen vastauksista...

 

Annan äänen Polar GritX:lle ja V2:lle. 

Polarista ainoastaan oma kokemus ja nuo tarpeet tulee täyttyneeksi varmuudella.

Juusok antoikin hyvät tipsit Garminista, mutta liputetaa nyt Polaria ettei ole liian yksipuoleista. 🙂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy