Jump to content
Juoksufoorumi.fi


dioglanes

Juoksufoorumi VIP
  • Content Count

    28
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

19 Good

Converted

  • Maraton
    kesk

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. dioglanes

    Polar M430

    @Maantiehiipijä Koita käynnistää ja resetoida kello ensin, jos ei toimi oikein sen jälkeen, tee Polarin huoltoon huoltopyyntö (netistä lomake) ja lähetä kello Polarille takuuhuoltoon. Kun tekee huoltopyynnön niin saa tiedot miten se lähetetään yms. Mikäli siinä on jokin laitteeseen liittyvä fyysinen vika niin se ehkä vaihdetaan ja mikäli johtuu vain softasta niin huollossa ne asentaa kaiken uusiksi. Sitä ennen voit kokeilla https://support.polar.com/en/support/how-do-i-reset-the-m430 tuota factory resettiä
  2. Kuulostaa ennemminkin jonkin hermon vaivalta kuin lihasvaivalta. Dynaamiset koko hermon pituuteen vaikuttavat venyttelyt voivat auttaa. Jokin lihas voi myös painaa hermoon jolloin se ärtyy. Tosin mikään lääkäri tai fyssari en ole. Joten suosittelen ensin ekalle ja sitten tokalle. Mutta ensisijainen suositus on koittaa juosta ja venytellä (oikein) se pois. Ongelma saattaa hävitä kerrasta pois toisin kuin lihasvammoissa.
  3. Tämä. Toisaalta ehkä moni haluaa äänestää sitä mihin on itse helppo samaistua. Eli ei muuta kuin suonet tukkoon ja menoksi.
  4. dioglanes

    Polar Flow

    Kiitos. 👍 Tosin tuo perus kuukausinäkymä on mun mielestä parempi. Täytyy laittaa palautetta Polarille, josko ne saisivat myös sen tuntimäärän siihen. En keksi perusteluja sille, miksi se ei olisi niin.
  5. dioglanes

    Polar Flow

    Onko joku keksinyt saisiko Polar Flow:ssa yhteenvedossa näytettävän tuntimäärän näyttämään järkevästi tunteina harjoittelun eikä päivinä? Joutuu hetken miettimään paljonko esimerkiksi 1 päivä ja 7 tuntia on tunneissa verrattuna siihen että se näyttäisi suoraan 31h.
  6. Ihan hyviä pointteja baltsulta vaikka ehkä yliampuvaa sanoa tuota kilometripalkkiota moraalittomaksi. Mun mielestä paras etu mitä työnantaja voi tarjota on fasiliteetit ja aika. Harvoin kuulee, että ei lähtenyt lenkille kun ei ollut ylimääräistä pankkitilillä. Sen sijaan se, ettei ole aikaa, on hyvin yleinen syy (kaikki muut elämän realiteetit). Joissain töissä voi olla mahdollista esim tarjota työaikaa käytettäväksi liikuntaan. Jos työaika on 37,5h viikossa niin pari-kolme tuntia siitä käytettynä urheilemiseen voi edesauttaa sekä terveydellisesti että työn kokonaistehokkuuden kannalta. Istumalla tunnin lukemassa juoksufoorumia ei kehitä läheskään yhtä paljoa mitään elämän tai työelämän osa-aluetta kuin sen tunnin käyttäminen urheilemiseen. Tietenkään kaikissa töissä tämä ei ole mahdollista, mutta monessa ns. asiantuntija-työssä olisi. Lisäksi jos joutuu työpaikalla suorittamaan varsinaisia työtehtäviä, on hyvä, jos on tilat mahdollistavat treenin ja oheistoimien suorittamisen (kuntosali lähellä, suihku, lenkkimaastot, omien ruokien säilytys / syönti, terveelliset välipalat ...).
  7. Juuri näin. Askel myös muuttuu vauhdin mukana eli nopeammassa vauhdissa maakontaktikin on nopeampi. Oleellista ei ole niinkää se, mikä osa jalkaterästä laskeutuu maahan ensin (se on jossain määrin yksilöllistä) vaan se, miten jalka osuu maahan kehon painopisteeseen nähden. Ja myöskään kokonaisuuteen ei ole täydellistä vastausta, koska ihmiset ja juoksutekniikat ovat aika erilaisia. Mutta vaikka juoksu näyttäisi kahdella juoksijalla erilaiselta, on niistä luultavasti löydettävissä yhteiset tekijät, jotka kertovat paljon juoksutekniikan taloudellisuudesta.
  8. Tietojen käsittelijällä tarkoitetaan sellaista tahoa, jonka palveluiden tai infran läpi tiedot menevät tai niitä säilytetään. Eli Polarin yksi tietojen käsittelijöistä on AWS, jos Polar käyttää AWS:n palveluja kuten virtuaalipalvelimia. Tuo käsittely ei siis tarkoita sitä, että joku AWS työntekijä niitä kävisi tutkimassa. Eikä se ole käytännössä mahdollistakaan. Sen verran massiiviset tietoturvallisuuskäytännöt noilla isoilla pilvi-infra-toimijoilla on.
  9. Linkatuissa uutisissa on casena ollut se että itse käyttäjä on jakanut treenitietojaan. Ei Polar. Tai muukaan valmistaja. Vastaavia tapauksia on ollut niin kauan kuin gps kelloja ja niihin liittyviä verkkopalveluja on ollut. Silloin tällöin nousee uutisiin, mutta eivät ne varsinaisesti mitään uutisia ole. Nuo palvelut jakavat lähtökohtaisesti sen tiedon minkä käyttäjä sallii. Toki virheitä on saattanut tapahtua mutta ei se lähtökohtainen tilanne ole. Ja ei niillä ole minkäännäköistä oikeutta antaa tietoja esim vakuutusyhtiöille. Luultavasti nämä syketiedot kuuluvat vielä arkaluontoisiin tietoihin jolloin kaikki on vielä tarkempaa.
  10. Suurin osa eri treenipalveluiden ongelmista tulee juurikin siitä, että ihmiset jakavat itse tietojaan. Tämähän pätee kaikkeen muuhunkin someen (sitähän Strava ja muut ovat). Vaikea uskoa, että Polar tai Garmin tai Suunto tai muut vastaavat myyvät tietoja analysoitavaksi hirveästi kolmansille osapuolille, kuten Facebook esim toimii (vaikka väittävät toista). Laitevalmistajien liiketoiminta ei perustu mainosten myyntiin kuten Googlen ja FBn toiminta. Parasta olisi, että sovellusten oletusasetuksina olisi näkyvyys muille poissa. Polarin ja Stravan ongelmana taisi tässä olla jokin aika sitten se, että Strava muutti ohjelmistoaan siten, että näkyvyys-säädökset eivät siirry Flow:sta Stravaan, jolloin Stravan käyttäjän piti käydä muuttamassa näkyvyysasetuksiaan, jos ne eivät olleet oletuksena samoin kuin Flow:ssa. Luultavasti myös muilla laitevalmistajilla on samantyyppisiä ongelmia silloin tällöin, koska tietoja voi yhdellä on-off säädöllä helposti siirtää muihin sovelluksiin.
  11. Polarillahan on paljon myös muualla asiakkaita kuin Euroopassa. Paikallisten palvelinkeskusten käyttö on järkevää, jotta verkkopalvelut toimivat optimaalisesti eri puolilla maailmaa. Voi olla, että jokin osa Polarin verkkopalveluista on järkevä toteuttaa niin, että ne ovat kaikille käyttäjille yhteiset. Jokainen yritys, joka säilyttää tai käsittelee EU-kansalaisten henkilötietoja, joutuu noudattamaan GDPR-säännöksiä (ja ovat myös sakon uhan alla). Näin myös AWS:n täytyy toimia GDPR:ää noudattaen vaikka heidän asiakkaansa käyttäisivät mitä tahansa palvelinkeskusta eri puolilla maailmaa, koska heillä on asiakkaina (tai asiakkaiden asiakkaina) EU-kansalaisia. Eli tuolla ei käytännössä (eikä oikeastaan periaattessakaan) ole mitään eroa, käyttääkö Polar palvelinkeskuksia, jotka ovat muualla kuin EU:ssa. Se on Polarin velvollisuus huolehtia siitä, että heidän tietojen käsittelijänsä (esim AWS) toimivat EU-sääntöjen mukaan (tai esim EU:n ja USA:n välisen sopimuksen mukaan). Usein tuo pykälä laitetaan tietojen siirrosta EU:n ulkopuolella ihan käytännöllisistä syistä vaikka niin ei tehtäisikään; jos tulee tilanne että jokin asia vaatii tietojen siirron esim USAan niin sitten ei tehdä tietosuojakäytännön vastaisesta (eikä tarvitse asiakkaille erikseen ilmoittaa muutoksesta). Ainakin Polarin DNS-nimipalvelut osoittavat AWS:ään.
  12. XXL:n sijaan voi mennä esim pyöräilyn erikoisliikkeseen, joita etenkin Helsingin keskustasta löytyy useita. Ei tarvitse edes itse käyttää tuntia siihen selvittämiseen mikä mihinkin sopii. Hintaeroa voi toki olla, mutta jos ero on esim 4,90 - 8,90 niin siinä on halpa tuntihinta.
  13. dioglanes

    Asics DS-Trainer 24

    Tuo neutraalin kengän ja lievästi pronaatiotuetun kengän ero nykyisin on aika pieni. Pronaatiotuetuissa käytettiin/käytetään hieman kovempaa materiaalia välipohjan sisäreunalla. Itselläni on hieman ylipronaatiota, mutta nykyisin käytän lähinnä neutraaleja, en tosin ihan lötköjä tai liian pehmeällä vaimennuksella. Kenkään saadaan mielestäni paremmin pientä tukevuutta muilla keinoin kuin perinteisellä pronaatiotuella. Jo pohjan rakenteella muutenkin voidaan tukevoittaa kenkää, mutta myös päällinen vaikuttaa. Esim Adidaksen Boston Boost 5:n ja 6:n päällismateriaali oli tukevampi vitosessa, jolloin kenkä oli hieman jämäkämpi kuin kutosversio. Nykyisin tosin lähes kaikki kengät ovat hyvin pehmeää materiaalia päältä, mikä tekee niistä mukavampia jalkaan (eivät paina/hierrä etuosasta) ja toimivia asfaltille, mutta jo hiekkatiellä ovat huonompia, polkuja. Suomessa polkujuoksuunkin parhaat kengät ovat olleet tavalliset kevyet lenkkarit, koska joutuu usein juoksemaan myös paljon tietä, jos ei erämaahan asti lähde. Pehmeä ja joustava päällinen ei anna kengälle yhtään tukea. Pakko käyttää poluilla juostessa jotain kaapista löytyviä vanhoja hyviä kenkiä. Hyvä uudistus tuohon DS-traineriin. Myös hintojen sopii laskea. Tähän asti Asicset ollut järkevä tilata ulkomailta, koska hinnat noin 30-50% halvemmat.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy