Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r

dioglanes

Juoksufoorumi VIP
  • Content Count

    73
  • Liittyi

Community Reputation

59 Excellent

Converted

  • Maraton
    kesk

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mun mielestä uudella testillä ihan lähiaikoina ei tässä tapauksessa kovin merkittävää hyötyä saataisi. Tärkeämpää on aloittaa juoksuharjoittelu. Osaava valmentaja pystyy neuvomaan siinä, minkä verran juoksua missäkin vaiheessa kannattaa tehdä, jottei niin tyypilliset rasitusvammat heti alkuunsa tuo uusia esteitä. Tässä ketjussa on aika paljon epäilty jo valmentajienkin osaamista, mutta aika tyhjästä nämä epäilyt on vedetty. Jos lukee foorumin viestejä niin useammin kyllä ns. kirjaviisaat (= lukenut yhden tai kaksi maratontreenaus teosta) ovat vetäneet itsensä joko yli tai ehkä vielä useammin usko siihen omaan tekemiseen on kadonnut jo matkan varrella ja sitten otetaan uusi kirja ja ohjelma.
  2. Mikäli esim aerobinen kynnys on täysin pielessä, ammattitaitoinen valmentaja kyllä sen huomaa. Kannattaa myös mainita asiasta. Kynnyssykkeet ovat työkalu, aina ne eivät ole ihan kunnossa, jolloin täytyy luottaa muihin asioihin. ”Pystyy puhumaan” ei myöskään aina ole toimiva arviointityökalu, koska toisinaan voi puhua myös kovemmassa vauhdissa ja joskus ei juttu luista edes sohvalla maatessa.
  3. Juoksukunto paranee kyllä suht nopeasti jos on muuta urheilua taustalla ollut aiemmin. Luultavasti kevyiden lenkkien vauhdit nousee nopeasti ja nimenomaan sillä että maltetaan juosta riittävän hiljaa. Reippaasti juoksemalla nousisi varmasti kunto nopeammin mutta se nousu loppuisi myös aika nopeasti. Juoksu kuten mikä tahansa muu laji vaatii lajispesifiä harjoittelua eli tässä tapauksessa juoksua. Itse en varmaan kovin kummoisia testituloksia saisi aikaiseksi vaikkapa pyöräillen, koska sitä sen verran vähän teen. Ainakin jos juoksuun vertaa. Vaikka aerobinen kunto ihan hyvä onkin. Valmentajaan kannattaa luottaa. Jopa enemmän kuin juoksufoorumiin.
  4. Itsellä polar m430 rannesyke toimi yllättävän hyvin. Etenkin kun katsoi käyriä jälkeenpäin ja vertasi sykevyön käyrään. Se toimi myös hiihtäessä. Sää vaikutti kyllä suht paljon etenkin juostessa. Garmin 645 puolestaan on kaikin puolin muuten paljon parempi ja mukavampi kellona mutta rannesyke on ainakin itselläni toiminut paljon huonommin. Garminin päivittäinen ei-harjoittelu seuranta on huomattavasti kattavampi kuin polarilla. Polar harjoittelun aikana on jo lajivalikoiman puolesta kattavampi. Vantage sarjoista ei ole kokemusta. Flow minunkin mielestä on ihan ylivertainen verrattuna mihinkään muuhun edes kolmannen osapuolen sovellukseen.
  5. Kyllä se matka tappaa, jos yrittää juosta ilman oikeita kenkiä eikä jalat ole riittävästi tottuneet siihen. Toisaalta tuskin kengät jalassakaan siitä tulisi sen parempaa, jos ei ole siihenkään tottunut. Ehkä tässä tapauksessa se matkan lyhentäminen on parempi vaihtoehto, jos jalka ei kestä pitempää.
  6. Ja olikos se niin, että tyhmä ja laiska on kunnalla töissä.
  7. Tämä päätös otettiin myös ATK-piireissä helpottuneena vastaan.
  8. Itsehän liikun keskuspuistossa sekä koiran kanssa että ilman. Veikkaan että koirani on se perverssimpi osapuoli, koska tykkää haistella peppuja ja nuolla hikisiä jalkoja. Keskuspuistossa käy usein vielä niin, että jos joku kiimainen narttu on pissinyt polun varteen niin siinä sitä sitten nuoleskellaan ja pissitään päälle. Kourivia pyöräilijöitä en ole tavannut enkä kyllä kourivia lenkkeilijöitäkään. Itsekään ei tule harrastettua sitä. Tuijottamista kyllä varmasti puolin ja toisin. Joskus myös harkinnut moikkaamista, mutta siihen en ole sortunut kuin kerran tai kahdesti. Ja siinäkin kyllä vieritän syyn toiselle osapuolelle.
  9. Joo. Ennen oli lyhyt ja kova. Nykyään lyhyt ja kevyt. 🐑
  10. Viimeinen kierros tai ennemminkin 300m hieno veto. Harmi, ettei ihan riittänyt loppuun asti vaikka n. 50m ennen maalia ykkösenä.
  11. Voimaharjoittelua on monenlaista. Kevyet kehonpainoharjoituksin tehtävät kuntopiirit ovat aika aerobisia ja riittävän säännöllisesti toimivat lihashuoltona ja "palauttavana". Tämä palauttavuus vaatii toki sen, että niitä on tehty riittävästi ja säännöllisesti. Tälläisiin kuntopiireihin sopii esimerkiksi erilaiset askelkyykyt ja varpaillenousut (ja muut pohjeliikkeet). Lisäksi keskivartaloa voi toteuttaa monipuolisin liikkein mitä nyt ikinä keksiikään. Varsinaiset voimaharjoitukset saattavat olla sitten hyvin rasittavia hermostolle, jolloin niitä ei oikein voi ympätä monen rasittavan juoksuharjoituksen kanssa samaan viikkoon. Ehkä tästä syystä voimaharjoituksen yhdistäminen kovaan juoksuharjoitukseen voi joskus olla ihan hyvä kompromissi. Sitten on tietysti vielä juoksuspesifit voimaharjoitukset kuten loikat ja pikajuoksu. Tässä, kuten muussakin harjoittelussa, on olennainen kysymys mitä vaikutus sillä haetaan. Siihen vastaaminen auttaa paljon. Kuten tässäkin ketjussa on käynyt ilmi, toiset haluavat kehittyä yhtälailla voimassa kuin juoksussa, jolloin ohjelmassa on kaksi lajia. Toiset puolestaan haluavat parantaa kykyä juosta kovempaa tai enemmän, jolloin voimaharjoittelu on juoksua tukevaa treeniä ja se pitää sovittaa siten juoksuharjoittelun lomaan. Tämän voi toteuttaa esimerkiksi harjoittelun jaksotuksena kehittävin ja ylläpitävin vaihein. Tuohon ennen vai jälkeen kysymykseen itse teen jälkeen, koska on sekundaarinen harjoite ja lihakset lämpimänä.
  12. dioglanes

    Hoka One One

    Onko Rinconeita jossain saatavilla (Helsinki), jotta voisi kokeilla? Intersportin mukaan oli heikosti kokoja jäljellä niin verkkokaupassa kuin muualla.
  13. dioglanes

    Polar Ignite

    Garminissa spotify-tuki. Spotifyssa pitää olla soittolistoja luotuna jotka voi sitten kellosta käsin ladata kelloon wifissä. Itse pidän yhtä tai kahta soittolistaa kerrallaan ja vaihdan sen kellosta sitten kun en jaksa kuunnella enää niitä. Tosin en yleensä kuuntele mitään.
  14. Pyöräily on siitä vittumainen laji, että ensin tulee eteen se tunne, ettei ole riittäviä varusteita. Etenkin jos erehtyy kysymään joltain lajin harrastajalta tai lukee foorumeja. Ei oikein edes huvita enää lähteä yrittämäänkään pyörän selkään. Seuraavaksi sitten jos sattuu pääsemään sinne lenkille niin vituttaa ne kaikki muut liikenteeseen lähteneet häröilijät (autoilijat, kävelijät, lenkkeilijät, nenäruudussa-seikkailijat ja kuuloke-hemmot).
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy