Jump to content
Juoksufoorumi.fi










dioglanes

Juoksufoorumi VIP
  • Content Count

    51
  • Liittyi

Community Reputation

29 Excellent

Converted

  • Maraton
    kesk

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Myydään Garmin Forerunner 645 Music. Muutaman viikon käytössä. Toimii moitteettomasti. Paljon ominaisuuksia. Uudenveroinen kunto. Spotifysta voi kuunnella musaa. Itse käyttänyt Apple Airpods kuulokkeita, jotka nykyisillä ohjelmistoversiolla toimivat tosi hyvin. Garmin Pay on kätevä, kun on Nordea (varmaan muitakin pankkeja). Itse käyttänyt päivittäin. Rannesykemittaus ei ole yhtä hyvä kuin Polarissa. Bluetooth ja Ant sykevyöt (esim polar h7 ja h10 sekä garminin vyöt) toimivat. Itse olen käyttänyt polarin vyötä. Barometri. Metronomi. Ja kaikennäköistä muuta mistä voi olla iloa itse kullekin. Tarkemmat speksit löytyy netistä. Matolla juostessa voi kalibroida matkan mattoon nähden jolloin matka näyttää kellossa ja Garmin Connectissa samaa kuin maton näyttö. Akkukesto 14h GPS. Jos kuuntelee musaa niin vähemmän. Jos on galileot ja glonassit päällä niin luultavasti sekin vähentää aikaa. Muuten jos joka päivä treenaa niin akkua voi ladata näille tyypilliset pari krt viikossa. Laturi on kätevä klipsimallinen. Se on paljon parempi kuin sisääntyönnettävät johdot. Kello pienikokoinen, erittäin mukava ja näyttö on helvetin hyvä myös auringonpaisteessa. Ja kaikennäköistä voi kustomoida. Oletuskellonäyttö näyttää myös viikon kilsat. Syy mahdolliseen myyntiin: Itse en pidä Garmin Connectista. 300e + postit. Myös nouto. Helsinki. Kuitit sun muut saa mukaan ja takuu on normaali. Yhteydenotto yv:llä
  2. Isoilla maratoneilla on kuntoilijoilla ja eliittiryhmillä eri säännöt: Esim bostonia ei ole voinut voittaa eliittiryhmän ulkopuolelta (jonain vuonna taisi joku juosta kovempaa ulkopuolelta). Tällaiset säännöt olisivat varmaan ihan järkevät myös tällaisille kyläkisoille, jotka järjestetään vähän sinne päin.
  3. Hyvältä näyttävä juoksutyyli ≠ nopea ≠ vammoilta suojaava. Valitettavasti. Aikamoisella räpeltämisellä sitä on juostu maailmanluokan vauhtia kautta aikain. Toisaalta eipä tule mieleen sellaisia, jotka kovin istuvalla tyylillä juoksevat kovaa tiellä tai radalla.
  4. dioglanes

    Paljon ja hitaasti

    Matt Fitzgeraldin 80/20 kirja sivuaa tätä asiaa aika paljon. Isona pointtina se, että kevyet treenit pitäisi olla helppoja ja kevyitä eikä jatkuvaa suorittamista ja tavoitevauhdin hakemista.
  5. Sinänsä erikoista että Polarin laitteissa putoaa hinnat nopeasti vaikka ohjelmistopäivityksiä tulee monta vuotta eikä uusia mallejakaan ilmesty edes joka toinen vuosi. Jos vertaa asiaa puhelimiin niin android laitteiden hinta putoaa nopeasti, koska valmistajilta tulee vähintään kerran vuodessa vastaava malli uudistettuna ja ohjelmistopäivitykset ovat markkinoille tullessa vain 1,5-2v lippulaivamalleissakin. Vaikka Applekin julkaisee vuosittain yudet mallit, Applen laitteiden hinnat puolestaan pysyvät käytännössä koko vuoden samalla tasolla, koska niiden käyttöikä on huomattavasti pidempi. Ohjelmistopäivityksiä tulee jopa 5 vuotta. Polarkin voisi hyvin pitää hinnat samoina kuin markkinoille ilmestyessä jopa pari vuotta. Turhaa tiputusta ja kuluttajat vain odottavat koska hinnat tippuu. Polarin laitteet ovat nimittäin softatasolla parempia aina paljon myöhemmin kuin markkinoille tullessa.
  6. Käytännössä vain footpodilla saa suht tarkan hetkellisen nopeuden. Senkin tarkkuus riippuu vauhdista, alustasta ja kalibroinnista. Mutta ennen gps-kellojen aikaa footpod oli kova juttu ja on vieläkin erittäin hyödyllinen mikäli hetkellistä nopeutta tarvitsee.
  7. On hyötyä. Se on jopa massiivinen. Tärkeää on säännöllisyys ja jatkuva harjoittelu. Oleellista tuossa vähäisen treenin jaksossa on riittävän suuri määrä harjoituskertoja (vaikka olisivat lyhyitä) ja eri harjoituskerroille jaettu ominaisuuksien ylläpito (kestävyys = hieman pidempi lenkki, vauhtikestävyys = lyhyemmät tehokkaat treenit). Tietysti mikäli aikataulu sallii vain pari kolme treeniä niin niissä entistä tärkeämpää miettiä mikä niiden tarkoitus on. Tauon jälkeen on aina vaikeampi aloittaa.
  8. Monissa ohjelmissa on usein aloittelijoille aivan liian paljon kilometrejä (ja tunteja). Sopiva kesto peruslenkille voi hyvinkin olla 30-40min. Aluksi lyhyempinäkin (miksei vaikka 20min). Silloin tällöin voi tehdä rasittavan harjoituksen, joka on joko pitempi tai tehokkaampi. Muuten aika hyvin voi fiiliksen mukaan juosta. Tärkeämpää on juosta mahdollisimman usein kuin mahdollisimman pitkään kerralla. (Tästä poikkeuksena se, jos nauttii esim kerran viikossa juosta 2-3h niin mikä ettei.) Jos aloittaa esim 2-3 kertaa viikossa lyhyehköllä lenkille niin siitä voi sitten lisätä niitä kertoja, kunnes on omaan ajankäyttöön sopiva määrä kasassa (olkoon sitten 3 tai 7 tai jotain siitä väliltä). Edelleen voi pitäytyä niissä 20-40min kerroissa. Lenkkejä lisäämällä kehittyy ja tulee määrää lisää, mutta rasitus pysyy paremmin hallinnassa. Ja ihmisen keho tykkää riittävästä frekvenssistä. Sitten kun on sopiva määrä kertoja säännöllisesti viikossa kasassa, voi lisätä yksittäisten kertojen kestoa. Sitten kun kertoja on 6-7 ja kestoa tunneissa 7-8 per viikko säännöllisesti niin vauhti alkaakin olla luultavasti aika hyvää. Jos juoksee tunnin päivässä 5 kertaa viikossa ja kerran viikossa pidemmän (1,5-2,5h) niin harjoittelussa on noin puolet ammattilaisten määristä. Koska määrien lisääminen ei enää lineaarisesti paranna tuloksia niin keskimäärin tunti päivässä treenaamisella (juoksua) pitäisi olla jo aika hyvällä tasolla, kunhan sitä tekee säännöllisesti, maltilla ja riittävän kauan. Tästä voi sitten kiihdytellä vauhteja taas, kun määrät ovat kuntoilijalle sopivan tapissa tuloksellista näkökulmasta katsoen. Esim Grete Waitz oli eka nainen, joka juoksi alle 2.30 maratonilla. Hänen perusviikolla maratonharjoittelussa perusharjoitus oli 40-60min lenkki (juoksi noin 4min/km). Jos tavoittelee hieman Greteä matalampaa tasoa (maraennätys taisi olla jotain 2.24), voi hyvin pitäytyä kestoltaan tuossa 40-60min, mutta juosta sellaista vauhtia, joka sopii omaan kulloiseenkin kuntotasoon (olkoon sitten 4min/km tai 8min/km). Haile Gebreselassie puolestaan sanoi, että treenaaminen on helppoa; käy kaksi kertaa päivässä tunnin lenkillä. Kuntoilijalle riittääkin se kerta päivässä korkeintaan.
  9. Kannattaa satsata Nykin markkinoihin, koska nämä kotimaiset markkinat foorumiotoksella näyttää antavan hieman negatiivisen vastaanoton.
  10. Baltsu kun on Juoksufoorumin Paavo Väyrys-inkarnaatio niin se edellinen tavoite oli selvästi jokin aivopieru.
  11. Paljasjalkatossun pohjan kuluminen puhki on vain luonnollinen jatkumo kohti paljasjalkajuoksua.
  12. dioglanes

    Polar M430

    Yksi asia mikä hieman häirinnyt aina (hyvin vähän tosin) on se että kellossa tulee kilometrivauhdit väärin. Jos on kilsan välein automaattiset väliajat käytössä niin tyypillisesti kilometrivauhti on 2 sekuntia enemmän kuin kilometrin kierrosaika. Tuo ero vaihtelee 1-3 sekunnin välillä. Ja joka treenissä. Kun tiedot vie muualle, lasketaan ne oikein. Flow näyttää samalla heitolla kuin kello. Onko muilla käyttäjillä sama homma?
  13. Hyvä huomio. Tosin lajit häviävät, kun se poistaa yhdistettävät ja tekee uuden (yhdellä harjoituksella voi ilmeisesti olla vain yksi laji). Toimii siis esim juoksukisan ja verryttelyn yhdistämiseen, muttei lajien yhdistämiseen. Joten toiminto on siis osittain toimiva. Saakohan tuon viimeiset treenit pois aloitussivulta. Lähinnä kuluvan viikon yhteenveto on oleellinen. Garminin sovelluksen huono puoli oli siinä, että näytti viimeisen 7 päivän juoksevana ei kuluvan viikon. Toisille varmaan tuo juokseva 7pv on ok, mutta itse katson hahmotan viikoittain ja kuukausittain. Huono puoli .mobissa on se, että se on aika hidas ainakin näin Suomesta käsin (ihan sama mikä nettiyhteys). Sivut latautuvat aika hitaasti. Ei ehkä ihan deal-breaker, mutta vähän ärsyttää. Jatketaan kokeilua...
  14. dioglanes

    Polar M430

    Päivitin omani, joka siis ei ole oh1+, vaan ihan prisman alelaarista bongattu eka versio. Nyt siinä on ohjelmisto versio 2.x ja se on ant+ yhteensopiva.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy