Jump to content
Juoksufoorumi.fi


X-Caliber

Jäsenet
  • Content Count

    6 324
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    5

X-Caliber last won the day on October 24 2018

X-Caliber had the most liked content!

Community Reputation

620 Excellent

About X-Caliber

Contact Methods

  • Website URL
    https://ultrafinn.fi/

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Kaarina

Converted

  • 10km
    30.59,00
  • Puolimaraton
    1.11.42
  • Maraton
    2.31.38

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Niin on, joskus on tullut tuotakin kokeiltua treeneissä. Kilpailuissa tietenkin olen juossut läpi yön montakin kertaa, mutta jotenkin öisissä treenilenkeissä on silti aivan oma tunnelmansa. Kovin usein en yöllä tosin ole treenilenkkejä tehnyt, edellisestä on jo useampi vuosi.
  2. X-Caliber

    Hyvä juoksumatto?

    Platinumin ostoa harkitsevia voi kiinnostaa tänään Tunturin huollosta saamani tieto ohjelmistopäivitysten saatavuudesta: Kyse on joulukuussa 2017 uutena kotimaiselta jälleenmyyjältä ostetusta laitteesta. Sama malli on vieläkin myynnissä varsin kovaan hintaan. Jos olisin ostaessani tiennyt, että tuon hintaisen laitteen firmwareen ei ole saatavana bugikorjauksia niin olisi mahdollisesti jäänyt ostamatta. Kannattaa siis lisätä tarkistustalistaan mattokaupoilla, että laitteen jälkimyyntipalvelut toimivat kunnolla ja suoraan kysyä myyjältä ohjelmistopäivitysten saatavuudesta. Jos ja kun myyjä ei tiedä niin pyydä ottamaan asiasta selvää. Mikäli myyjä ei pyynnöstäkään selvitä asiaa vaihda liikettä ja merkkiä. Erikoiseksi asian tekee, että netistä löytyy ohjeet Platinumin firmwaren päivittämiseksi, vaikka mitään päivitettävää ei huollon mukaan ole olemassa.
  3. X-Caliber

    Hyvä juoksumatto?

    FitNordin matoista ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta kestovahatulla Tunturi Platinumilla olen juossut reilut 1000 km. Reilun vuoden aikana olen kerran hieman kiristänyt mattoa, muuta huoltoa ei ole tarvinnut tehdä. Aikaisemmin mulla oli Tunturi T80, jonka matto kaipasi silikoniöljyä pari ruiskausta muistaakseni keskimäärin 2-3 kk välein, joten eipä se kovin suuri vaiva ollut. Suurempi ongelma voideltavien mattojen kanssa - ainakin erään huoltomiehen mukaan - on se, että ihmiset voitelevat mattoja liikaa kuin liian vähän. Tosin pienikin pisara silikonia juoksualustalla (tai takkahuoneen lattialla) teki alustan todella liukkaaksi, joten siinä mielessä kestovahattu on selvästi huolettomampi. Speksien mukaan FitNordien hinta-/laatusuhde on hyvä, joten jos nyt olisin juoksumattoa ostamassa kyseinen merkki olisi hyvin vahvoilla. Jos on tarkoitus juosta matolla pidempiä lenkkejä niin kannattaa varmistaa, ettei siinä ole automaattista virrankatkaisua esim 99 min 59 sek jälkeen, kuten joissakin juoksumatoissa on.
  4. Ottamatta kantaa HCM:n mittaukseen niin lista ei näytä olevan kaikilta osin ajan tasalla.
  5. Suomen joukkue trailrunningin MM-kilpailuun 2019 valitaan edellisvuosien tapaan kiinnostuksensa ilmaisseiden joukosta. Edellisvuosina kiinnostuneita on ollut niin vähän, että muistaakseni kaikki kiinnostuneet ovat pääseet mukaan. Tällä kerralla haetaan juoksijoiden lisäksi myös joukkueenjohtajaa. Niinikään huoltotehtävistä kiinnostuneet voivat ilmaista kiinnostuksensa samalla lomakkeella. Ultrajuoksun arvokilpailut ovat perinteisesti omakustanteisia. Kansainvälinen ultrajuoksuliitto IAU tukee osallistuvia joukkueita matkakorvauksella, joka kattaa osan kustannuksista. Kiinnostuksensa voi ilmaista täyttämällä oheiselta sivulta löytyvän lomakkeen: https://ultrajuoksu.fi/suomen-joukkueen-valintaprosessi-polkujuoksun-mm-kilpailuun/
  6. Proteiinin nauttimisella vuorokauden mittaisen suorituksen aikana ei tutkimusten mukaan ole plasebovaikutuksen lisäksi mitään hyödyllistä merkitystä, mutta vatsavaivojen riskiä se lisää, joten kannattaa ainakin testata ne proteiinivalmisteet pitkillä treenilenkeillä etukäteen. Tuota väittämää, että proteiini parantaisi hiilareiden imeytymistä en ole aikaisemmin kuullutkaan, mutta alalla liikkuu niin paljon väittämiä ja "totuuksia", että en yhtään epäile etteikö tuollainenkin väittämä jossakin voisi esiintyä. Aika monessa 24h juoksussa käytin aikaisemmin täydennyksenä proteiinipitoisia palautusjuomia, koska olin lukenut, että proteiinilla voi vähentää suorituksenaikaisia lihasvaurioita. Yhtä usein minulla oli vatsaongelmia - joskus todella pahojakin, mutta lihasvaurioiden suhteen en havainnut mitään eroa. En tunne Lidlin palautusjuomien koostumusta, mutta monissa palautujuomissa on maitoproteiinia, joka on vatsalle varsin raskas sulatettava suorituksen aikana (en tosin uskalla väittää, että muut proteiinilähteet olisivat tässä suhteessa oleellisesti parempia). Sen sijaan kilpailun jälkeen riittävä proteiinin saanti on välttämättömyys kilpailussa syntyneiden lihasvaurioiden korjaamisen kannalta. Proteiinia hyödyllisempää voisi olla nauttia suorituksen aikana jotakin rasvapitoista, sillä rasvassa tunnetusti on energiaa järjettömiä määriä. Ongelmana siinä tosin on se, että rasvojen hyötysuhde on heikko hiilareihin verrattuna (vähän sama kuin kilpa-autoa yritettäisiin saada kulkemaan polttoöljyllä), joten vain rasvojen varaan ei suorituksenaikaista tankkausta kannata suunnitella. Tosin jos ei pyritä maksimoimaan tulosta, vaan tärkeintä on pysyä liikkeellä 24h niin on jokseenkin sama mitä syö ja juo, kunhan se imeytyy ja antaa riittävästi energiaa. Loppukevennys: The LAST Article You'll Ever Need to Read About What to Eat During an Ultramarathon (by Sunny Blende)
  7. X-Caliber

    Suomi-Juoksu 100 km 29.06.2019

    Suomi-Juoksu on vuoden 2019 Suomen mestaruuskilpailu 100 km juoksussa.
  8. Offtopic sen kun pahenee, mutta Killianin "kahdesti Mt Everestille -viikon sisällä" -tempaus on aika vahvasti todistettu feikiksi eli Killian ei kummallakaan yrityksellä käynyt Everestin huipulla. Tai sanotaanko niin, että vahvoista tämän suuntaisista todisteista huolimatta Killian ei ole toimittanut vaadittuja todisteita huipulla käymisestä vaikka pienempien nyppylöiden huiputuksista hänellä kyllä on GPS-trackit, valokuvat ja kaikki tarpeellinen ja paljon tarpeetontakin dataa todisteena. Jostain syystä koko "Summits of my life" -projektin tärkein nousu "unohtui" dokumentoida asianmukaisesti? Sounds legit. Niin ja minähän olen ollut ja olen edelleen Killian Jornet -fani, mutta silti en usko hänen käyneen Mt Everestin huipulla. Jornetin hapenottokyvyllä hänestä olisi voinut tulla myös huippuluokan ammattipyöräilijä tai hiihtäjä, mutta mies valitsi vuoret - tai kenties vuoret valitsivat hänet. "Summits of my life" -projektia tukeneille sponsoreille (joukossa mm suomalainen Amer Sports) ei tietenkään enää tässä vaiheessa voi sanoa, että reisille meni, antakaa lisää rahaa.
  9. Nopeasti laskettuna 260 km/vko, sisältäen 7 vetoharjoitusta + 4 vähintään 25 km lenkkiä. Pakko kysyä mihin tuossa oikein treenataan ja ennen kaikkea mitä tuolla saavutettiin?
  10. Mitähän asiantuntijaraati olisi sanonut hiilihappopitoisten cola-juomien käytöstä suorituksen aikana... Hyvä osoitus siitä, kuinka rajoittunutta suomalainen urheiluasiantuntemus on. "Jos kyseessä ei ole (suomalaisille mitaleja tuova) olympialaji, se ei ole urheilua"
  11. Ainakin viime vuonna Sinkkonen oli samoilla linjoilla kun satuin herran luentoa (ja mäkihyppelydemoa) seuraamaan. Enää Kari ei muuten itse demonstroi mäkihyppelyä, mutta vielä reilusti yli 70-vuotiaana oli sitäkin tehnyt kunnes eräässä demonstraatiossa ensimmäisellä loikalla katkesi akillesjänne.
  12. Jos en väärin muista niin Ultra-Maileri on yhden ultrajuoksukilpailunkin juossut. Me pidempään foorumilla viihtyneet muistamme vielä tuohon nimimerkkiin liittyvän tarinan ja miten Mailerista tuli Ultra-Maileri. 😉
  13. Korjataan sen verran, että vuoden kestävyysjuoksijan titteli kuuluu Noora Honkalalle: 8. sija 100 km MM-kilpailussa, SE-tuloksella 7.52.04, joka on vuoden 2018 maailmantilaston 11. ja Euroopan tilaston 5. kovin noteeraus. Lisäksi SE-tulos 6h juoksussa (77,052 km, maailman ja Euroopan tilaston kakkonen). Muita valintoja en kiistä, varsinkaan vuoden juoksubloggarin valinnasta ei liene mitään epäselvyyttä.
  14. X-Caliber

    Hyvä juoksumatto?

    Kyllä sitä hintaa tuolla yläpäässä on enemmän kuin kymmenkertaisesti jos oikein pro-laitteisiin lähdetään. Kehumani Tunturi Platinum Pro lasketaan ns "semi-pro" -laitteeksi ja senkin normaalihinta pyörii viidentonnin nurkilla. Kaikilla ei ole hyvää sisähallia paikallisbussilinjan varrella. Esim. vaikka asumme Etelä-Suomessa niin meiltä on lähimpään kestävyysjuoksuharjoitteluun sopivalle sisäradalle matkaa noin 140 km. Aika paljon vaivattomampaa on mennä omalle juoksumatolle kuin viettää 2 x 1,5 h autossa, jotta pääsee juoksemaan. Myönnän toki, että jos alle puolen tunnin matkan päässä olisi esim. Esport Arenan tasoinen sisäjuoksupaikka niin tuskin tulisi juoksumatolla juostua. Eiköhän syy ole sama kuin monen muun Suomesta lähteneen yrityksen kohdalla. Sitä en tiedä mihin ne mainitsemasi yritystukimiljardit katoavat enkä varsinkaan halua lähteä tässä spekuloimaan.
  15. X-Caliber

    Hyvä juoksumatto?

    Valitettavasti oma käsitykseni Tunturi juoksumatoista on täsmälleen sama ja samaa olen kuullut muutamilta entisiltä Tunturin tuotekehityspuolen kavereilta. Suomessa ei juoksumattojen kehitystä ole tehty enää vuosikausiin käsittääkseni.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy