Jump to content
Juoksufoorumi.fi



X-Caliber

Jäsenet
  • Content Count

    6 665
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    5

X-Caliber last won the day on October 24 2018

X-Caliber had the most liked content!

Community Reputation

1 154 Excellent

About X-Caliber

  • Syntymäpäivä 16.02.1966

Contact Methods

  • Website URL
    https://ultrafinn.fi/

Converted

  • 10km
    30.59,00
  • Puolimaraton
    1.11.42
  • Maraton
    2.31.38

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Cooperin testiä mukaillen, 24 tunnin juoksu tasaisella reitillä on jokseenkin ultimate kuntotesti ultrajuoksijalle. Siinä ei ratkaise tekninen osaaminen kivikkojen ja juurakkojen kiertelyssä eikä kamikazerohkeus alamäkiä juostessa, vaan tuloksen määrää puhtaasti ultrajuoksukunto. Johon fyysinen kunto kuuluu noin 33% verran, loppu määräytyy vatsan ja pään yhteistoiminnan perusteella. Hätäisemmille toki 100 mailiakin tarjoaa kohtuullisen hyvän arvion kunnosta.
  2. Kyllä sellaisiakin ultraohjelmia on joissa juostaan paljon, hiki lentää ja p**ka haisee. Niitä ei tosin julkaista naistenlehdissä ja fitnessblogeissa. Ultraharjoittelussa vuosimääriä pudottavat pitkien kilpailujen vaatimat keventelyt ja palauttelujaksot. Esim. 3 ultrakilpailua vuoden sisällä tarkoittaa noin 3 x (2 + 4) = 18 viikkoa nolla- tai puolitehoista harjoittelua, siis kolmasosa vuodesta. Siinä missä huippumaratoonari voi lähteä 2 viikkoa täysitehoisen maratonin jälkeen treenaamaan lähes normaalisti pitää ultrajuoksijan rakentaa ensin kilpailun heikentämä lihaksisto jokaisen pitkän kilpailun jälkeen sellaiseen kuntoon, että harjoittelu on edes mahdollista. Jos harjoittelu pitkän ultran jälkeen aloitetaan liian pian ja liian kovalla teholla tulee se ennemmin tai myöhemmin johtamaan ongelmiin erilaisten vammojen muodossa. Omalla osallani urani suurimmat juoksumäärät vuositasolla ovat tulleet kun treenasin ratakympille, mutta viikko- ja kuukausitasolla ultramatkoille harjoitellessa. Aika monella perheellisellä ja työssäkäyvällä ultrajuoksijalla myös elämäntilanne rajoittaa harjoitteluun käytettävissä olevaa aikaa. Usein on palautumisen ja jaksamisen kannalta hyödyllisempää nukkua aamulla puoli tuntia pidempään kuin lähteä silmät ristissä vääntämään väkisin kilometrejä.
  3. Tämän päivän Iltalehdessä on screenshot Juhan Polar Flow -lukemista ja siinä noususummana näkyy 15 200 m eli hieman on Strava arponut lukuun lisää. Molemmat lukemat ovat kuitenkin reilusti alle todellisuudessa kiivettyjen metrien. https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/65011bac-8d4a-48e1-9f44-14c1cf72d075
  4. Stravassa Jumiskon nousumetreinä näkyy 15 500 m, mutta koska en enää itse käytä Stravaa en muista tekeekö se nousumetreille(kin) jotain suodatusta vai ottaako lukeman suoraan mittarista. Kiinnostaisi myös onko entiset ME:t mitattu barometrilla vai onko rinteiden korkeus mitattu samalla tarkkuudella kuin Mustavuoressa ja mikä liitto ylläpitää tämän lajin ME-tilastoja?
  5. Todella kova veto ja Mikon puolesta vastaan, että kyllä tämä Suomi-Juoksu -suoritukseksi hyvksytään. Käy lisäämässä tulos tuonne: https://endurance.fi/suomi-juoksu/ilmoita-tulos/
  6. Hieno homma, ilmoitatko tuloksen myös tuonne niin olet mukana arvonnassa: https://endurance.fi/suomi-juoksu/ilmoita-tulos/
  7. Omatoimi Suomi-Juoksu 100 km 1.5. - 31.8.2020 100 km juoksu Salon Suomi-Juoksun reitillä tai vaihtoehtoisesti omalla reitillä. Molemmissa tapauksissa suoritus on varmistettava linkillä GPS-jälkeen. Ilmoita tuloksesi yllä olevan linkin takaa löytyvällä lomakkeella. Kaikkien hyväksytyn tuloksen ilmoittaneiden kesken arvotaan Tailwind Nutrition -tuotepalkinto jokaista alkavaa kymmentä suoritusta kohti. Eli jos osanottajia on 1-10 arvotaan yksi palkinto, 11 - 20 osanottajan kesken arvotaan kaksi palkintoa jne. Yksi suoritus per osanottaja.
  8. Ainakin Garmin Fenix 6:ssa, varmaan monessa muussakin uudemmassa Garminissa. Mittaustarkkuudesta tai hyödyllisyydestä en osaa sanoa mitään. Enkä todellakaan tiedä miten luotettavasti koronatartunta tuossa lukemassa näkyisi, jos mitenkään.
  9. Yhtä lailla "ajojahdin" kohteeksi joutui Esa Laiho, joka vain hieman oikaisi mutkia jättäessään mm. sellaisen pikkudetaljin kuin lääkärin tutkinnon hommaamatta. Kannattaa muistaa, että ilman väitettyjä (lue: valehdeltuja) ansioitaan Yrjövuori ei olisi Suomessa päässyt useampaankin hyväpalkkaiseen pestiin kiinni. On varmasti hierojana ihan pätevä kaveri, ei hän muuten olisi vuosikausia Lakersin organisaatiossa pysynyt, mutta ei todellakaan mikään ammattivalmentaja millään saralla. Kannattaa lukea esim. Kobe Bryantin elämäkerta ja etsiä sieltä mainintoja tästä "henkilökohtaisesta valmentajasta", niitä ei nimittäin löydy vaikka Bryant pitkän listan häntä eri tavoin auttaneita henkilöitä nostaakin esiin.
  10. Yhden kyseisen veijarin luennon olen joutunut kuuntelemaan ja kyllähän homma haisi jo silloin niin pahasti vedätykseltä, että ihmettelin miten se voi mennä läpi ilman, että kukaan lähtee tarkistamaan faktoja.
  11. X-Caliber

    Kevätseuranta

    Mulla on 4-5 viimeisintä autonvaihtoa menneet niin, että olen netistä katsonut speksit, valinnut lisävarusteet ja värin ja sen jälkeen lähettänyt sähköiset tarjouspyynnöt ympäri Suomea. Koeajon olen yleensä käynyt tekemässä lähimmässä merkkiliikkeessä, jos siellä sattuu olemaan sopivilla spekseillä oleva koeajoauto. Parhaan tarjouksen tehneiden osalta järjestetään mahdollisesti toinen kierros ja autokauppiaan olen yleensä tavannut ensimmäisen kerran kun olen mennyt tilaussopimusta allekirjoittamaan. Senkin tosin voisi nykyään monessa paikassa hoitaa sähköisesti. Jopa auton luovutus olisi nykyään mahdollista hoitaa sähköisesti ja monet liikkeet toisivat auton kotipihaankin, mutta tässä suhteessa olen vielä vanhanaikainen ja olen käynyt auton itse hakemassa. Ehkä seuraavalla kierroksella voisi koko prosessin hoitaa netin kautta. Tehokasta aikaa koko prosessiin menee ehkä tunnin verran plus koeajoon ja auton hakemiseen kuluva aika.
  12. X-Caliber

    Kotirataultra 2020

    Jatketaan siis touko-kesäkuun viimeisenä sunnuntaina Kotirataultran merkeissä, päivämäärät ovat 31.5. ja 28.6.
  13. X-Caliber

    Kotirataultra 2020

    Huhtikuun Kotirataultraan on ilmoitettu 28 tulosta, joka on tämän vuoden kotirataultrien osallistujaennätys. Kaikki eivät tietenkään tulostaan edes ilmoita - sehän on täysin vapaaehtoista, joten todellinen osallistujamäärä lienee ollut jonkun verran suurempi. Hienoa on myös lukea, että moni on ottanut tätä kautta ensikosketuksensa maratonia pidempiin juoksuihin. Jos / kun tilanne jatkuu sellaisena, että virallisia juoksutapahtumia ei järjestetä vielä touko-kesäkuussa niin miltä kuulostaisi ajatus vielä yhdestä tai kahdesta kotirataultrasta tälle vuodelle? Kovin paljoa vaivaahan näiden järjestämisestä ei ole kun sivut on kerran tehty niin uusia tapahtumia on helppo lisätä pienellä koodauksella. Pysyvää perinnettä näistä ekstrakotirataultrista ei ole tarkoitus tehdä, vaan talvella 2021 palattaneen taas perinteiseen tammi-helmikuu -malliin. https://ultrafinn.fi/juoksutapahtumat/kotirataultra/
  14. Tuollaista ihmettä ei valitettavasti yksikään mittarivalmistaja pysty toteuttamaan ellei ihmisen rakennetta muuteta ratkaisevasti. Parhaimmillaan rannemittaus toimii jo suhteellisen hyvin, mutta täydelliseen toimivuuteen kaikisa oloissa ei yksinkertaisesti ole mahdollista päästä - sanokoon Polarin markkinointiosasto mitä tahansa. Nämä ominaisuudet löytyvät melkein mistä tahansa paremman pään mittarista.
  15. Motorin juoksi siis maratonin reilun minuutin päähän ennätyksestään ja sen jälkeen kiihdytti 7,8 km 3.07/km keskivauhdilla ja viimeisen vitosen alle 3 min/km vauhdilla. Ei huono... Silti haluaisin nähdä kalibrointidokkarit tässä projektissa käytetyistä juoksumatoista. Virallinen, maantiellä juostu ME muuten on Etelä-Afrikan Thompson Magawanan (2.10-maratoonari) vuonna 1988 juoksema 2.43.38.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy