Jump to content
Juoksufoorumi.fi


X-Caliber

Jäsenet
  • Content Count

    6 572
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    5

X-Caliber last won the day on October 24 2018

X-Caliber had the most liked content!

Community Reputation

968 Excellent

About X-Caliber

  • Syntymäpäivä 16.02.1966

Contact Methods

  • Website URL
    https://ultrafinn.fi/

Converted

  • 10km
    30.59,00
  • Puolimaraton
    1.11.42
  • Maraton
    2.31.38

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jos ei ongelmia ole niin ei kai pieni epätasapaino suuremmin haittaakaan. Mulla normaalitilanne ennen lonkkavammakierrettä oli kutakuinkin 50/50, vauhdista riippumatta. Välillä saattoi olla muutaman kymmenyksen heittoja suuntaan tai toiseen. Silloin tuota lukemaa tosin ei juurikaan tullut seurailtua kuin satunnaisesti treenin jälkeen yhteenvedosta keskiarvo. Pahimmillaan mulla on viimeisen vuoden aikana MKT pyörinyt jossain 55/45 lukemissa (oikea lonkka siis ongelmallisempi) ja nyt olen sen vähitellen saanut vakiintumaan johonkin 51,5/48,5 tasolle tekemällä runsaasti yhden jalan kyykkyjä ym. keskivartaloa vahvistavia liikkeitä. Tavoite olisi kuitenkin päästä takaisin tai edes lähemmäs 50/50 tilannetta.
  2. X-Caliber

    Nike Vaporfly 4%

    Eikös Kosgei juossut ihan "perus" Vaporfly Next%:lla, mutta Eliud Kipchogen sub2-juoksussa oli käytössä prototyyppikenkä, jota ei kai ole edes tarkoitettu julkiseen myyntiin. Mielenkiintoista tosiaan nähdä kielletäänkö kaikki hiilikuitulevyjä sisältävät kengät, niitähän on ollut markkinoilla parikymmentä vuotta.
  3. En tiedä mitä Suunto / Polar näyttävät tai ovat näyttämättä, mutta mm. kadenssin mittauksesta on varmasti hyötyä jokaiselle juoksun harrastajalle vaikka sitä ei jatkuvasti seuraisikaan. Lonkkavammasta kuntoutuessani olen todennut esim. Garminin kertoman maakosketuksen keskiarvo -tiedon varsin hyödylliseksi sen havainnollistamiseksi onko juoksu tasapainoista. Toki kroppakin kertoo, että jotain on pielessä kun juoksu ei ole tasapainoista, mutta kroppa ei - ainakaan minulla - osaa heti kertoa mistä voi olla kyse. Tässäkin tapauksessa tosin tieto lisää tuskaa ja askeltasapainon palauttaminen vammaa edeltävälle tasolle on yllättävän työläs prosessi.
  4. Keskeiset syyt omaan juoksumaton käyttöön: Surkeat / vaaralliset olosuhteet ulkona Mahdollisuus tarkkaan rasituksen / vauhdin kontrollointiin Pitkät, yhtäjaksoiset ylämäkitreenit jos tavoitteena on esim. Alppien vuorijuoksut, Spartathlon, Nove Colli tai joku muu pitkiä nousuja sisältävä kilpailu. Helppous, riittää kun kävelee rappuset alakertaan, vetää shortsit ja lenkkarit päälle ja aloittaa treenin.
  5. Pari vuotta vanha Rayn juttu, tuon jälkeen Zwift on kehittynyt aika paljon, mutta saa tästä vähän viitteitä mitä tarvitaan: https://www.dcrainmaker.com/2018/02/zwift-officially-launches-running-what-you-need-to-get-started.html
  6. Zwift toimiii myös muilla kuin omalla footpodilla, mutta en ole käytännössä kokeillut miten . https://zwift.com/eu/video/how-to-running Zwift run on ilmainen, pyöräilysovellus maksaa noin 15 eur/kk. Tosin lukemani perusteella juoksuversio on pyöräilyversioon verrattuna aika paljon keskeneräisempi, tarkoitus on kuitenkin tuota joskus kokeilla. Kunhan löydän minne olen kätkeynyt Garminin footpodin ja saan siihen vaihdettua pariston.
  7. Ei valitettavasti enää missään, siinä vaiheessa kun jonotuslistalla oli 35 nimeä teki kilpailun johto päätöksen ilmoittautumisen sulkemisesta. Siitä on nyt viikon verran ja jono on lyhentynyt kahdella.
  8. En tiedä miten paljon muuta maata kalliimpia nämä viranomaismaksut pääkaupunkseudulla ovat mutta luulen että kovin monesta kympistä tässä "talousrikoksessa" ei ole kyse.
  9. Minä olen pariin SE-mattojuoksuun (olivat myös pohjoismaiden ennätyksiä) tehnyt juoksumaton mittauksen ja suorituksen virallisen dokumentoinnin. Laita yv tai email jari (at) ultrafinn.fi niin jutellaan lisää.
  10. Otos ei ole kovin kattava, mutta suurin osa mittaamistani matoista on pyörinyt nopeammin kuin mittarin näyttää eli kun mittarin mkaan juostaan 5.00 min/km voi vauhti olla todellisuudessa 4.57/km tjs. matosta riippuen. Toki joissakin yksilöissä virhe on toisinpäin, ei tätä kannata yleistää. Toinen yleinen olettamus on, että juoksijan paino vaikuttaa maton nopeuteen. Näin voi kevyemmissä matoissa ollakin, mutta järeämmissä matoissa juoksijan painon vaikutus maton pyörimisnopeuteen on käytännössä merkityksetön. Toki ennätyskokeita varten maton nopeus on silti mitattava "asiakkaan" matolla ollessa. Ennätyskokeissa nousukulma on muuten vapaa, mutta alamäkiasetusta ei saa käyttää vaikka sellainen matossa olisi olemassa eikä mattoa saa tietenkään mekaanisestikaan (esim. takajalkoja nostamalla) asettaa alamäkitilaan. Eli käytännössä ennätykset juostaan nollakulmalla - tosin esim. Tunturi Platinumissa nollakulmallakin matossa on pieni, muistaakseni noin 0,5% nousukulma. Periaatteessa juoksumatto pitäisi kalibroida ennätysyrityksiä varten, mutta käytännössä riittää, että on mittausdokumentti juoksumaton todellisesta pyörimisnopeudesta vs mittarinäyttämä ja suoritus riittävällä tarkkuudella dokumentoituna. Itse asiassa jos ihan tarkkoja ollaan niin joskus Platinumin huoltovalikkoa selatessani löytyi joku asetus, joka tuntui vaikuttavan maton pyörimisnopeuteen. En löytänyt kuitenkaan mistään dokumentaatiota kyseiselle asetukselle ja sen vaikutuksille, joten parin kokeilun jälkeen palautin asetuksen oletusasentoon. Jos joskus on liikaa vapaa-aikaa voisin jatkaa sen selvittelemistä josko tuota säätämällä maton virheen saisi nollaksi. Kyseistä asetusta ei selvästikään ole kuitenkaan tarkoitettu peruskäyttäjän säädettäväksi, vaikka ohjeet huoltovalikkoon pääsemiseksi löytyvätkin netistä pienellä googlettamisella. Jos juoksumaton mittarin ja Garminin lukemat poikkeavat toisistaan luottaisin enemmän juoksumattoon, sen verran olen juoksumatolla juossut Garmin ranteessa.
  11. Riippuu juoksumattoyksilöstä, maksimissaan virhe voi Tunturin mukaan olla tuota luokkaa, muiden valmistajien spekseistä en tiedä. Voi se matka olla myös 500 m pidempi ja silti menee Tunturin spekseihin. Ei ole omalle kohdalle osunut kuitenkaan yhtään noin pahasti pieleen näyttävää juoksumattoa. Yleensä virhe on ollut 1-2% luokkaa, joka toki sekin 100 km matkalla tekee aika paljon. Oman Tunturi Platinumin virhe on usean mittauksen perusteella puolen prosentin luokkaa, täysin sattumalta yksi tarkimpia mittaamiani juoksumattoja.
  12. Aika monta juoksumattoa olen mitannut eri nopeuksilla (6 km/h ... 22 km/h) eikä yhdessäkään virhe ole dramaattisesti muuttunut nopeuden muuttuessa. Toki jonkun verran heittoa nopeuden muuttuessa tulee lähes aina, mutta virheen suuruusluokka ja suunta on pysynyt samana Ei ole nyt pääsyä mittausarkistooni, joten käytännön esimerkkejä en pysty tähän liittämään. 100 km juoksussa kriittinen nopeusalue lienee noin 11 - 14 km/h (5.27 - 4.17 min/km). Kun mittaus tehdään tällä alueella esim. 11,0 - 11,5 - 12,0 - 12,5 - 13,0 - 13,5 - 14.0 nopeuksilla kaikilla viiteen kertaan ja lasketaan keskiarvo päästää varsin luotettavaan lopputulokseen. Toki vielä parempi olisi, että maton todellisen pyörimisnopeuden saisi samalla säädettyä vastaamaan mittarin nopeutta, mutta se on käytännössä erittäin hankalaa ellei saada juoksumaton valmistajan valtuuttamaa mekaanikkoa projektiin mukaan.
  13. X-Caliber

    Suunto 7

    Juu, ei jatkoon. Vaikea keksiä kohderyhmää tuolle mittarille, mutta eiköhän tuo ostajansa löydä.
  14. X-Caliber

    Garmin Fenix 6

    Kiva paikka jos on tarvetta ostaa 1000 kpl aktiivisuusrannekkeita, kuten eräiden tuotteiden minimitilausmäärä tuolla on. Tuohon rahti ja tullit päälle niin lieneekö enää kovin halpaa. En tosin tiedä miten liittyy Gamin-keskusteluun. Garminin (piraatti)rannekkeita tuolta muuten näyttää saavan todella halvalla jopa niinkin pienissä erissä kuin 10 kappaletta.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy