Jump to content
Juoksufoorumi.fi

eka kerta 2007!


Guest heidi1

Recommended Posts

  • Replies 360
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ensimmäinen maraton 2007 tukholma! 40 viikon treeni alkamassa, lähes nollasta lähdetään... :) vinkkejä tai samaa yrittävien kokemuksia kuulisin mielelläni!

Ehkä tärkeintä on tässä vaiheessa huolehtia jaloista, eli ettet pyri alussa ahnehtimaan treenikilometrejä ja aiheuta itsellesi vammoja. Määriä kannattaa lisätä maltilla ja pitää harjoitteet pääosin ihan peruskuntolenkkeinä tuonne kevääseen saakka.

Tsemppiä treeneihin.

Link to comment
Share on other sites

"lähes nolla" on aika suhteellinen käsite :)

Olen kuullut ihmisten tituleeraavan itseään sohvaperunaksi koska ei jaksa kunnolla juosta 10km lenkkiä, lyhyemmät lenkit sujuin kyllä. Mun mielestää sohvaperunat juoksee alle 100m, jos on ihan pakko!

Onnittelut sulle heidi1 olet asettunut itsellesi hienon ja kunnianhimoisen tavoitteen Tukholma on hieno paikka avata maraton ura. Nyt vaan määrittelet sen "nollan" alat treenaamaan maltilla. Täältä saat varmasti paljon hyviä neuvoja ja kannustusta.

Itse aloitin "nollasta" kolme vuotta sitte. Eka vuosi meni totutellessa hölkkäilyyn, tokana vuonna meni maraton neitsyys ja kolmantena juoksin kaksi täyspitkää. Niistä toinen oli Tukholma ja sinne taas ensi kesänä ollaan menossa. Että siellä sitte nähdään kilpasiskoni :)

Link to comment
Share on other sites

Jeps, täällä on myös jo Tukholmaan ilmoittautunut. Eka kertaa olen nyt sitten yritämässä täyspitkää. Puolikkaita on takana jo kaksi ja ensi sunnuntaina kertyy vielä yksi puolikas. Juoksin ekan puolikkaan viime syksynä aikaan 2:22 noin puolen vuoden pk-harjoittelun jälkeen. Sen jälkeen treenasin talven läpi säännöllisesti ja keväällä meni HCR aikaan 2:06. Nyt sunnuntaina on tavoitteena alittaa 2:00! Mietin tässä tuota Tukholman aika tavoitetta, onko 4h alitus mahdollinen saavutus, jos ottaa huomioon kuinka kauan aikaa tässä ehtii harjoittelemaan sitä ennen? Te kokeneet, kertokaa vinkkejä :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeps, täällä on myös jo Tukholmaan ilmoittautunut. Eka kertaa olen nyt sitten yritämässä täyspitkää. Puolikkaita on takana jo kaksi ja ensi sunnuntaina kertyy vielä yksi puolikas. Juoksin ekan puolikkaan viime syksynä aikaan 2:22 noin puolen vuoden pk-harjoittelun jälkeen. Sen jälkeen treenasin talven läpi säännöllisesti ja keväällä meni HCR aikaan 2:06. Nyt sunnuntaina on tavoitteena alittaa 2:00! Mietin tässä tuota Tukholman aika tavoitetta, onko 4h alitus mahdollinen saavutus, jos ottaa huomioon kuinka kauan aikaa tässä ehtii harjoittelemaan sitä ennen? Te kokeneet, kertokaa vinkkejä :-)

On mahdollista ja vielä taitaa olla erittäin mahdollista. Minusta voit aivan hyvin jo talvea suunnitellessa lähteä siitä ajatuksesta, että aikasi tulee olemaan alle 4 tuntia.

Ja kaikille ensimäistä suunnitteleville, en viitsi tähän listata omia tyhmyyksiäni ja virheitäni, mutta ketjussa 2006 eka maraton on varmaan aika kattava listä siitä, mitä ei kannata tehdä. Eli itse olen tehnyt kaikki mahdolliset virheet, mistä varoitellaan. Joten jos olette viisaampia niin yleinen vammaketju ja ruikutusketju ja se 2006 maraketju on hyvää luettavaa ennen ensi talvea.

Hyvää talvea teille kaikille ensimäistä suunnitteleville. Se tulee olemaan kokemuksien vuosi, mikä sisältää itsensä voittamisen riemua, mutta välillä halua heittää tossut nurkkaan. Oloa, että mikään ei onnistu ja taas sitä mahtavaa tunnetta kun huomaa edistyvänsä.

Ja hedelmät poimitaan sitten ensi kesänä.

Link to comment
Share on other sites

Itse olin viime vuonna samoihin aikoihin suunnittelemassa "nollasta" HCM:lle lähtöä.. Tavoite tuntui silloin niin kaukaiselle, etten edes aloittanut treenaamista. Opiskelut painoivat päälle yms. muita tärkeämmältä tuntuvia menoja tuntui löytyvän kiireeksi aikaa, ettei treenaamiselle yksinkertaisesti tuntunut löytyvän aikaa. Kaksi kuukautta ennen City Marathonia "muistin" tavoitteeni uudelleen, ilmoittauduin maratonille, kyhäsin pikaisen (suht tiukan) treeniohjelman ja kävin sitten rykäisemässä sen ensimmäiseni. Aika olisi ollut mitä luultavimmin paljon parempi, jos olisin oikeasti malttanut aloittaa treenaamisen, tai edes peruskuntolenkkeilyn, silloin vuosi sitten.

Aikaisemmissa vastauksissa sinulle onkin jo toitotettu harjoittelun rauhallisen aloittamisen tärkeyttä. Vaikka aloittaisitkin rauhallisesti, niin muista aloittaa, ettei käy niin kuin minulle, joka "unohdin" tavoitteeni. Kannattaa tehdä itselleen jonkinlainen kevyt, pikkuhiljaa koventuva treeniohjelma jo peruskuntokaudelle ja pyrkiä pysymään siinä. Selkeä ja toteuttamiskelpoinen treeniohjelma tuo motivaatiota. Lisämotivaatiota saat kunnollisista varusteista ja (toimi ainakin minulla) treenitulosten/sykkeiden/"elopainon" yms. ylöskirjaamisesta. Kunnon kohoaminen ja kilojen kariseminen toimii ehdottomasti alkuvaiheen parhaana motivaattorina!

Antoisia kilometrejä! :)

Link to comment
Share on other sites

Minäkin haluaisin maratonneitsyyden menettää ensi vuonna, tässä lähdetään ihan nollilta taas. Ajankohta ei ole vielä selvillä, kesällä en halua juosta ja Vantaa sopis muuten mutta kun se reitti on niin pirun tylsä (juoksin siellä ekan ja toistaiseksi ainoan puolikkaani 2004) ettei sitä paljoa haluttais vääntää neljää kertaa läpi.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä tärkeintä on tässä vaiheessa huolehtia jaloista, eli ettet pyri alussa ahnehtimaan treenikilometrejä ja aiheuta itsellesi vammoja. Määriä kannattaa lisätä maltilla ja pitää harjoitteet pääosin ihan peruskuntolenkkeinä tuonne kevääseen saakka.

Tsemppiä treeneihin.

Joo, jos kerran melkein nollasta lähdetään, niin ensisijainen tavoite on saavuttaa sellainen kestävyys jalkoihin että maratonin jaksaa juosta läpi. Vähitellen pidempää lenkkiä vaan, tyyliin "ensi viikolla menen taas vähän pidemmälle tällä lenkillä." Joka viikko tavoitteen ei tarvitse onnistua, mutta vähitellen. Ei kannata matkia SantaC:n "unohdus" taktiikkaa. ;) Vähitellen vaan kilometrejä jalkoihin.

Link to comment
Share on other sites

Kuten tuolla tavoitteet 2007 -ketjussa jo selkeästi ilmaisin, niin ensi kesänä olisi myös tarkoitus se ensimmäinen kokonainen kiskaista. Paikkaa en ole varmaksi päättänyt, mutta luultavasti se tulee olemaan tuo mara täällä kotinurkilla Tampereella. Siellä kun juoksin ensimmäisen puolikkaani tänä kesänä.

Seuraava tavoite on Pirkan Hölkkä kahden viikon päästä ja jos se menee mallikkaasti läpi, niin teen vähän tarkemmat tavoitteet tuota ensimmäistä maraa varten.

Päällimmäisenä mielessä on tietenkin läpijuoksu, mutta... Onko ihan hatusta tempaistu ajatus suunnitella treenit sellainen n. 4h aika mielessä. Taustaa tähän sen verran, että olen 27-vuotias, kuntourheillut eri lajeja suhteellisen aktiivisesti kymmenisen vuotta. Juoksua/hölkkäilyä olen harrastanut siinä sivussa melkein aina, josta reilun vuoden tavoitteellisesti eri juoksutapahtumiin osallistuminen mielessä. 1. puolikkaan aika tänä kesänä oli 2.10 hellekelillä ja 10km luistaa n. 56 minuuttiin.

Link to comment
Share on other sites

Jees, mie liityn kans tähän ketjuun! :viheltely:

Tuli tuo päätös ''mara vuonna 2007'' - sitten tehtyä muutama viikko sitten. Pitkä pimeä talvi tosissaan olisi edessä, mutta varmasti mukavia ja antoisia harjoittelu kokemuksia täynnä. Oppisin nyt aluksi juoksemaan riittävän hiljaa, pitäisiköhän harkita lyijypainoja kenkiin...??

Jalat kun tuppaavat tällä hetkellä koko ajan liikkumaan liian tiivistä tahtia etiäpäin. :running:

Link to comment
Share on other sites

Seuraava tavoite on Pirkan Hölkkä kahden viikon päästä ja jos se menee mallikkaasti läpi, niin teen vähän tarkemmat tavoitteet tuota ensimmäistä maraa varten.

Olen kuullut että juoksijat jotka on juossut maratoneja + pirkan hölkkää pitävät tota pirkkaa reitin raskauden takia täysin verrattavissa maratoniin...

Tukholmaan lähteville muistuttaisin sellasesta jutusta että suomen talvi on aika tehokas syömään motivaatiota harjoittelulta. Aina on pimeetä sataa räntää/lunta on liukasta ja liian kylmä yms. eli tekosyitä lenkin väliin jättämiselle on paljon. Kannattaa tehdä hyvissä ajoin harjoitusohjelma paperille/koneelle sekä lisäksi pitää harjoituspäiväkirjaa totetuneita treeneistä.

Link to comment
Share on other sites

Tukholmaan lähteville muistuttaisin sellasesta jutusta että suomen talvi on aika tehokas syömään motivaatiota harjoittelulta. Aina on pimeetä sataa räntää/lunta on liukasta ja liian kylmä yms. eli tekosyitä lenkin väliin jättämiselle on paljon. Kannattaa tehdä hyvissä ajoin harjoitusohjelma paperille/koneelle sekä lisäksi pitää harjoituspäiväkirjaa totetuneita treeneistä.

Eikös nuo ole juuri niitä parhaita juoksukelejä? Minusta ainakin juokseminen on parhaimmillaan kun olosuhteet on huonoimmillaan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Eikös nuo ole juuri niitä parhaita juoksukelejä? Minusta ainakin juokseminen on parhaimmillaan kun olosuhteet on huonoimmillaan. ;)

Olen tossa täysin samaa mieltä.

Siinä vaiheessa kun löydän itteäni pitkällä lenkillä keskellä lumimyrskyä niin

silloin vasta tajuan kuinka 100%:sesti oon hurahtanu tähän touhuun,ja

tuntuu HYVÄLTÄ. Naurattaa vielä vaimon ilmeet kun ilmoitan meneväni lenkille

lumimyrskyssä,MITÄ V...U,OOKSÄ IHAN TERVE,NO JOO VALKOTAKIT HAKEE

PIAN....

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy