Jump to content
Juoksufoorumi.fi



JussiH

Jäsenet
  • Content Count

    1 917
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

Converted

  • Maraton
    3:27:36

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ostin kaksi paria sukkia tätä uusinta erää. Kokeiltu on ja ihan hyvät ovat minulle. Voisivat olla vähän ohuemmat mutta ovat kuitenkin riittävän ohuet kesäkäyttöönkin. Ostin myös lenkkarit, jotka siis ovat ihan peruskamaa. Voi niillä varmaan juostakin jos haluaa, mutta ostin ne kyllä ihan kävelykäyttöön. Vähän tukevamman oloiset ovat kuin aiemmat lidlin peruslenkkarit joita olen kävelykäytössä käyttänyt. Ei voi toki verrata Lidlin legendaarisiin maratonkenkiin, jotka sopivat parhaiten vetoharjoitteluun. Ihan eri kengistä on kyse.
  2. Joo no siis McMillanin ja esim. Jack Danielsin taulukot kyllä ovat ihan päteviä, mutta niissä oletetaan että juoksija on hyvin harjoitellut ja on kautta linjan kunnossa. Yleensä varsinkin harrastelijat ovat nopeampia kuin kestäviä, josta sitten seuraa että alimatkojen perusteella tulee liian optimistisia arvioita pidempien matkojen ajoista. Kyllä se niin on, että jos pidemmät matkat eivät kulje samassa linjassa alimatkojen kanssa (ks. kyseiset laskurit tai taulukot) niin on vaan harjoiteltu "väärin", ainakin jos tavoittelee tosissaan kunnon mukaista aikaa sillä matkalla mille lähtee. Esim. jos
  3. Hyviä mietintöjä. Itselleni tuli sellainen mieleen, että kun tuo Baldini ei ilmeisesti ole kiinnostunut ultraamisesta, niin siitä voi tulla este: jos Comrades on ensimmäinen maratonia pitempi kisa, onnistumisen todennäköisyys kyllä laskee aika selvästi. Jos viitsisi satasen juosta kerran pari ennen Comradesia saisi todellista kokemusta ja tietoa siitä mitä itseltään vaatii ja mitä tarvitsee tehdä jotta Comrades sitten menisi 7,5h aikaan. Moniko ultraaja on ekalla satasellaan päässyt omaan tavoiteaikaansa? Tuskin monikaan. Jos Baldini heittää Comradesilla ekan ultransa, tämä olisi syytä ottaa h
  4. Samaa mieltä. Varsinkin kun jalat jäykistyvät loppua kohti on yllättävän vaikeaa tehdä itse enää vaikkapa kenkien vaihtoakaan. Eli huoltaja mukaan, tai sitten kisan aikana "lainaa" jonkun muun huoltajaa. Onhan siellä huoltoporukkaa ja varmasti joku voi aina auttaa, mutta jos on oma huoltaja niin se helpottaa asioita ja voi antaa myös henkistä tukea.
  5. JussiH

    Onnittelut

    Juu onnittelut meiltä molemmilta.
  6. Useimmilla jalkojen kestäminen onkin se suurin haaste ekalla ultralla (100km tai pidempi), vaikka on niitäkin joilla jalat kestää heti alussakin. Sille vaivalle ei oikein muuta voi kuin hankkia kokemusta, ajan myötä ne alkavat kestämään yhä paremmin itse kisan ja palautuvat myös nopeammin kisan jälkeen.
  7. Aika moni sanoisi, että sataselle kannattaa harjoitella kuten maratonille. Itse allekirjoitan tuon, sillä lisäyksellä että ennen ekaa satasta (eli kun kokemusta ei vielä ole) välillä kannattanee juosta hieman normaalia pitempi pitkä lenkki ja kisan lähestyessä ei tehdä ihan niitä puhtaita maratontreenejä, vaan vähän enemmän ja vähän pidempää peruskestävyyslenkkiä mieluummin. Samoin levätään ennen kisaa mieluummin enemmän kuin vähemmän verrattuna maratonille valmistautumiseen. Sitten kun kokemusta on niin voi sotkea minkä lystää, jokainen löytää oman tiensä. Itse olen pitänyt ohjenuorana
  8. Niin no. Itse taas olen hieman harmissani siitä, että hiihdossa ja jonkin verran ratajuoksussa peesailemalla saa hyötyä. Kun nimenomaan kiinnostaisi KESTÄVYYS, ei taktinen silmä, eikä loppukirikyky. Eli mua vituttaa kun kirimiehet voittaa KESTÄVYYSmatkalla. Sikäli voisivat kaikki juosta kelloa vastaan, piste. Itse pitäisi tehdä kaikki työ, myös omien voimien arvioiminen ja vauhdinjako, eikä mitään fidun peesailuapua (tuulensuojaa).
  9. Voihan se olla että mediaani on jossain 5000€/kk tienoilla, vaikka keskiarvo onkin jotain 6,6k. Eli että pieni porukka tienaa sitten todella paljon ja perusjamppa sitten ehkä 5k. Niin ja tietty ihan hyvin vedetty Keskisalolta...
  10. Juu, nesteen ja energian määrä riippuvat tietysti myös juoksijan koosta.
  11. Tuo 25g/h kuulostaa aika realistiselta omalla kohdallani. Hyvistä yrityksistä huolimatta ei tahdo oikein enempää upota. Noin 30g tunnissa olen maksimissaan saanut imeytettyä. 50g tai ylikin olen monesti yrittänyt, aina epäonnistunut. Kiinteästä sapuskasta on vaikeampi sanoa jos otetaan vertailuun 24h kisan pasta-annokset. Tuolloin on varmaankin mahaan mennyt aika paljon enemmän, mutta kauanko ne ovat siellä liuenneet?
  12. Nimenomaan näin. Silloin kun ultrakokemusta vielä ei ole, ovat ylitpitkät treenilenkit nimenomaan mentaaliharjoituksia. Ei nyt kyse olekaan niin paljoa jostain solutasolla tapahtuvasta kehityksestä tai kehittymättömyydestä, vaan siitä, että tietää millaista on kun väsyttää ja pitää raahata itsensä maaliviivalle. Itse juoksin 70km lenkin ennen ekaa satasta (erittäin hitaasti). Kun siitä selvisin, tiesin että 100km menee jos vain viitsin vaivautua. Samoin ennen ekaa maratonia juoksin 38km pitkiksen, ihan vaan että tiedän että maaliin pääsee joka tapauksessa. Ei se niin selvää ollut silloin kun o
  13. Itse juoksin muistaakseni 100km-130km viikkoja ennen ekaa satasta. Siis kovimmillaan. Ei niitä mahdottoman paljoa tarvitse, suhteellisen määräpainotteinen maratontreenikin puree varmasti. Jos on paljon juoksuvuosia takana, ei tarvitse välttämättä niin paljoa määrääkään. Kokeilemalla selviää. Itse juoksin talvella molemmat ns. kotirataultrat (50km), niistäkin sai hyvin tietoa ja kokemusta hyvissä ajoin, puoli vuotta ennen varsinaista koitosta.
  14. Kyllä vauhti riittää sataselle. Kysymys on lähinnä siitä, millä tasolla olet peruskestävyydeltäsi ja lihaskestävyydeltäsi (lähinnä jalkojen osalta). Tämä selviää ehkä parhaiten siten, että hölkkäilet 40-50km lenkin (vaikka 60km jos viitsit) kohtuullisen hitaasti ja sitten tunnustelet, että missä kunnossa jalat on, kykeneekö niillä etenemään vielä siihen malliin että 100km saisi täyteen. Masokistin unelmassahan aikaa on kuitenkin 15 tuntia, ja noilla vauhtiominaisuuksilla varmasti 100km taittuu sitä nopeammin, mutta liikuntakyvyn täytyy säilyä. Aikaa sinulle tietysti on vielä reilusti harjo
  15. Tässäpä ajattelemisen aihetta kaikille meille "urheilijoille" jotka pitävät rakasta harrastustaan kovin tärkeänä: http://www.hs.fi/viivijawagner/1135244895648
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy