Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Täydellinen sohvaperuna


Umpimähkä

Recommended Posts

En kyllä minä, mutta ystäväni on.

10 vuotta ilman minkäänlaista liikuntaa (ikää reilut 50), paitsi imurointia ja siivoamista kerran viikossa ja kävellen autolle ja autolta pois, varmaan 100 m joka päivä ja töissä istumatyötä ja kahvi- ja ruokatauot eri kerroksessa ja sinne on pakko mennä hissillä, kun ei jaksa mennä portaita.

Omien sanojensa mukaan ystäväni on tyytyväinen itseensä, vaikka esim. yhden kerroksen portaiden kapuaminen on rankkaa tai että työpäivän jälkeen on pakko huilata, kun väsyttää niin paljon tai että siivouspäivän (lauantai) jälkeen on pakko levätä pari tuntia, kun väsyttää siivoaminen niin ankarasti.

En ole tuputtamassa liikuntaa, mutta askarruttaa, että miten se elimistö oikeasti kestää tuollaista (verenpaine-, kolestroli-, nesteenpoisto- ja nukahtamislääkkeet on jo tosin käytössä)? Ylipainoa hänellä ei ole ja muuten syö melko terveellisesti, eikä tupakoi.

Ihminen kyllä sopeutuu vaikka mihin, mutta missä menee se raja? Pitäisikö oikeasti jo huolestua?

Link to comment
Share on other sites

Mahtaako näillä sairauksilla olla yhteyttä liikkumattomuuteen?

Varmasti osansa, mutta paha sanoa kuinka paljon? Kyllä liikunta varmasti parantaisi noita kaikkia arvoja ja helpottaisi myös nukahtamista, luultavasti myös joitain lääkkeitä vois heittää vekeen jos alkaisi lenkkeillä sopivasti. Hyvä, että muuten on elintavat kunnossa eikä ole ylipainoa. Sano sille, että kokeilee edes puoli vuotta, että koheneeko se olo ja jos ei niin sitten saa taas sohvaperunoida...heität vaikka jonkun vedon asiasta.

Link to comment
Share on other sites

Tuo lääkitysmäärä on aika paljon ei-ylipainoiselle tuossa iässä, sanoo maallikko. Mitäs laitetaan kun ikää 20v lisää (jos sinne asti pääsee)? Nesteenpoisto kertoo käsittääkseni mahdollisesta sydämen huonosta kunnosta tai jopa vajaatoiminnasta, lihaskunto yleisesti auttaisi asiaa. Kai arkiaskareiden jaksamisen nyt ainakin voisi pitää rajana. Mielestäni pitäisi huolestua, mutta kuinkas sen kerrot tai kuinkas saat viestin menemään perille...(?) Liittyykö tähän masennusta tai vastaavaa - joidenkin lääkkeiden sivuvaikutukset vaativat muita lääkkeitä tuekseen...

Link to comment
Share on other sites

Jos on tyytyväinen itseensä ja elämäänsä, onko silloin toisen paikka alkaa "arvostelemaan" hänen elämäänsä?? Tarkotan sitä, että jos esim liikuntaa pitäs alkaa harrastamaan, on sen tapahduttava niin että tämä sohvapotaatti itse sen oivaltaa.

On hienoa että on huolissaan läheisistään, se on harvinaista nyky-yhteiskunnassa, mutta oma halu pitää olla muutokseen. Esim tupakoinnin lopetus ei onnistu ilman että on ensin tehnyt itselleen asian selväksi. Silloin asia yleensä jää 1-2vkon lakkoon...

Link to comment
Share on other sites

Googlettamalla "liikkumattomuus" löytyy mm. oheiset lainaukset ja paljon muuta. Ei kai ne ihan tuulesta temmattuja ole.

Professori Katzmarzyk muistuttaa, että liikkumattomuus on merkittävä ennenaikaisen kuoleman ja kroonisten sairauksien riskitekijä. Maailman terveysjärjestö WHO on laskenut, että liikkumattomuus on maailmanlaajuisesti 4. suurin kuolleisuuden riskitekijä. Liikkumattomuus aiheuttaa vuosittain 3,2 miljoonaa kuolemaa eli 5,5 % kaikista kuolemantapauksista. Liikkumattomuutta pidetäänkin nykyään perinteisten riskitekijöiden, kuten korkean verenpaineen, verensokerin ja kolesterolin sekä tupakoinnin ohella yhtenä merkittävimmästä globaaleista terveysongelmista.

Yleisimpiä liikunnan puutteen aiheuttamia sairauksia ja ongelmia ovat:

  • sepelvaltimotauti
  • aivohalvaus
  • aikuisiän diabetes
  • korkea verenpaine
  • paksusuolen syöpä
  • rintasyöpä
  • lonkkamurtuma
  • aerobisen (kestävyys) kunnon menetys
  • itsenäisen selviytymisen menettäminen huonokuntoisuuden takia 10 – 20 vuotta keskimääräistä aiemmin

Link to comment
Share on other sites

Liikkumattomuus on yleensä oma valinta. Entisessä työpaikassani oli eräs naishenkilö, joka vihasi "liikuntaterrorismia", mutta harrasti toki kaikkea muuta (valokuvausta, puutöitä ym.). Et voi pakottaa ketään harrastamaan asioita, joista hän ei pidä; yhden kerran voit saada mukaasi liikkumaan, mutta et enää toista kertaa.

Ehkä kannattaisi kysyä millaisista asioista ja millaisesta elämäntavasta hän yleensä tykkää? Toiset ihmiset ovat niin koti-ihmisiä, että heitä ei kiinnosta lähteä ulos reippailemaan tai jonnekin kuntosalille muitten ihmisten pariin. Ehkä tällaisessa tilanteessa auttaisi joku kotona tehtävä liikunta. Joku kiva liikuntavideo kenties, jota voisi oman kodin television ääressä treenata?

Link to comment
Share on other sites

Mulla on Umpimähkän kuvailema Ystävä, tosin varustettuna reilusti yli neljälläkymmenellä liikakilolla, hemmetin huonoilla arvoilla (ja vähemmillä ikävuosilla). Jokainenhan kilonsa kantaa itse, samoin kuin seuraukset tekemistään valinnoista -eikös niin? No ei. Me ystävät kun saamme/joudumme jatkuvasti kuuntelemaan niitä läskivalituksia, harmitusta siitä kun mitkään vaatteet ei istu ja sitä ikuista laihdutuskuuri alkaa maanantaina -mantraa. :apologetic: Alkaa jo vähän väsyttää.

Mä inhoan kaikenlaista tuputtamista, terveysterrorismia ja ravintohihhulointia. Mutta kyllä mun tekee mieli sortua samaan ja hilata kaverin persaus vaikka väkisin pihalle. Ei ole kiva katsoa vierestä, kuinka rakas ihminen syö ja juo itsensä tätä vauhtia ennenaikaiseen hautaan. Minkäs teet, kannettu vesi ei kaivossa pysy :102: Yritetty on.

Se on tietysti hyvä meidän sportti-ihmisten muistaa, että vaikka itse rakastaakin liikuntaa & urheilua, kaikki ei sitä tunnetta jaa. Kyllähän ihminen voi olla aktiivinen, vaikkei salilla tai lenkillä kävisikään (väittävät niin). Sitten pitäisi vaan harrastaa kovasti sitä arkista hyötyliikuntaa, kävellä raput ja kauppareissut jne.

Ei mulla kyllä sulle Umppis mitään hyviä neuvoja ole. Itse olen pariinkin otteeseen ottanut asian vakavasti puheeksi kaverini kanssa, kerran sen vuoksi meni sitten välitkin muutamaksi kuukaudeksi.

Link to comment
Share on other sites

Tänään kuulin radiosta että alkoholin takia aiheutunut haimatulehduksen hoito maksaa yhteiskunnalle n.200 000€. Entäs sitten nämä ihmiset jotka voisivat liikkua tms (en puhu nyt niistä jotka ovat liikuntarajoitteisia tms) Mutta omalla valinnallaan saavat yhteiskunnalle kuluja sairaanhoitona jne.. Tupakka myös mukaan. Eli pitäisikö heidän maksaa itse omat sairaala kulunsa, kun ovat oman elämänvalinnan tehneet??

Tuntuu mielenkiintoiselta ajatukselta että olen tehnyt n.8v töitä maksaakseni erään alkoholista tykänneen hoidon. Siis jos noin karrikoidusti ajatellaan.

Yritän heträttää keskustelua, en yritä provosoida tällä ketään.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy