Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Scylla

Jäsenet
  • Content Count

    1 755
  • Liittyi

  • Last visited

About Scylla

  • Syntymäpäivä 02.08.1986

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ihan kiinnostuneena kuuntelen muiden havaintoja juoksustani, jos havainnoitsijalla on jotain kompetenssia arvioida sitä (= on itse kova juoksija tai valmentaja ja tottunut katsomaan pieniä teknisiä yksityiskohtia). Jos ei ole, niin annan mennä suoraan toisesta korvasta ulos. Ite en kyllä vieraille ala kysymättä antamaan neuvoja. Kavereille voin sanoa silmiinpistävistä asioista ja sanonkin, mutta silloinkin yritän antaa palautteen pehmeästi ja soveltaa ns. hampurilaissääntöä palautteen annossa välttääkseni kusipään maineen. :) (Ensin positiivinen huomio, sitten negatiivinen, sitten
  2. Suurin osa ihmisistä on aika lailla 50/50, ja sellaisella suhteella voi juosta ainakin 800 m tai 42 km kovaa riippuen harjoittelusta ja muista ominaisuuksista. Huippupikajuoksuun tod.näk. vaaditaan sitten suurempaa nopeiden solujen osuutta. Nopeita solujahan on kahta päätyyppiä, IIx ja IIa, joista jälkimmäistä voi kestävyysharjoittelulla kehittää I-tyypin suuntaan eli oksidatiivisemmiksi (kestäviksi, punaisiksi). I-tyypin soluja ei nykytietämyksen mukaan voi kehittää II-tyypin soluiksi, mutta lopettamalla kestävyysharjoittelun voi palauttaa IIa-tyypin solut taas glykolyyttisempaan suuntaan (no
  3. Aika lailla vakioselitys ennen kisaa on liian kovat / liian myöhään tehdyt treenit menneellä viikolla / herkistelyn puute. Tätä käytän maantiehölkissä yms. kisoissa kisakauden ulkopuolella, jolloin se on yleensä tottakin. Mutta on sitä hyvä käyttää, vaikka olisi juuri kevyt viikko ollut alla, niin on joku tekosyy valmiina, jos ei satu kulkemaan...
  4. Kaikki vanhat versiot tutunnäköisiä! Itekin olen aika lailla alusta asti palstaa seurannut. Vaikka rekisteröitynyt vasta lokakuussa 2005.
  5. Jos istut korkealle pöydälle ja annat jalan heilua vapaasti, niin sattuuko reiteen? Se voi olla merkki reisiluun rasitusmurtumasta. Muutenkin oireet voivat viitata siihen, vaikka ei se mikään yleisin paikka ole murtumalle. Jos on murtumaa tai sen esiastetta, niin on sanomattakin selvää ettei mikään venyttely tai lihashuolto siihen vaikuta... Magneettikuva lienee ainoa keino selvittää, mikä vaivaa.
  6. Scylla

    1000 metrin juoksu

    Se kommentti taisi olla, että kasin tulos on kestävyydestä kiinni. Niin se onkin, pääasiassa nopeuskestävyydestä (kyllähän kaikki yli 10 sekunnin suoritukset vaativat jonkinlaista kestävyyttä). Pk-harjoittelu ei kyllä lyhyellä tähtäimellä paranna kasin kuntoa paitsi ehkä ihan aloittelijalla, jonka lähtötaso on niin alhainen että pelkkä kevyt lenkkeily nostaa aerobista kapasiteettia. Tietty pitkällä tähtäimellä tilanne on eri. Pk:ta kannattaa juosta kauempana kisakaudesta mutta kyllä se suorituskyky kaivetaan ihan eri treeneillä esiin ja silloin runsaasta pk:sta on monesti jopa haittaa. Ainakin
  7. Sellaisella kengällä kannattaa tietysti harjoitella, millä aikoo myös kisata, ja erityisesti kisavauhtiset treenit. Kyllä mä ainakin harjoittelen jonkin verran piikkareilla koko kevään, mutta syksyllä saa piikkarit olla aika rauhassa. Onhan tuollaisella ohuella ja pituussuunnassa jäykällä keskimatkan piikkarilla aika erilaista juosta kovaa kuin esim. paljain jaloin tai barefoot-tossuilla: askeleeseen saa eri tavalla voimaa kun jäykkä kärki auttaa tekemään varvastyönnön loppuun asti nopealla kontaktilla. Piikkarilla kuluu naps, naps, naps, kun löysillä tossuilla kuuluu läts, läts, läts, tai pa
  8. Asiaa, onnea Mensonge ja BorntoRun!
  9. Se on lämmön kannalta aika mukava tapa pukeutua. Lantionseutu kaipaa lisää lämmikettä kun taas polvet ja sääret pärjäävät vähemmällä. Ite juoksen usein nollakeleillä niin että löysät kaprit on ohuiden trikoiden päällä. Mukavampi ratkaisu kuin paksut trikoot esim. liikkuvuuden kannalta. Myös t-paita ihonmyötäisen pitkähihaisen päällä toimii. Ihan sama onko se jonkun mielestä hassua: jos sen t-paidan tunkee alle, niin paketti on tiukempi ja pitää siis lämpöä huonommin. Mutta kun löysempi t-paita on päällimmäisenä, niin lämmintä ilmaa jää kerrosten väliin, torso on lämmin ja samalla käsivarre
  10. Sandra ei alisuorittanut ja sitä paitsi korjasi blogissaan sanomisiaan kisan jälkeen. Ei tiennyt miksi sanoi haastattelussa, että "ei ehkä uskaltanut juosta kovempaa", koska juoksi niin kovaa kuin pääsi eikä jäänyt mukavuusalueelle. Toiset oli vaan parempia. "Det är omöjligt att komma ihÃ¥g hur trött man var. Därför är jag väl ocksÃ¥ sÃ¥ självkritisk. För att jag glömmer hur hÃ¥rt jag har jobbat. --- Jag fegade inte igÃ¥r. Jag blev inte för bekväm. Jag gav aldrig upp. Om jag har sagt nÃ¥got sÃ¥nt sÃ¥ är det inte sant. Jag var bra igÃ¥r." http://www.runnersworld.se/blogs/sandraeriksson/in
  11. Tässä on aiheeseen liittyen ihan mielenkiintoinen blogiteksti. http://www.trainingscience.net/?page_id=128 Siinä käydään läpi (jo vanha) tutkimus, jossa selvitettiin 4000 juoksijan 10 mailin kisan tuloksen ja viikottaisen juoksumäärän korrelaatiota. Lyhykäisyydessään tulos oli että parhaimman kolmanneksen kohdalla viikkokilometrit korreloivat lineaarisesti tuloksen kanssa (siis enemmän parempi), keskimmäisen kolmanneksen kohdalla yli 40 km/vko ei enää juuri tuonut hyötyä mutta ei haittaakaan, ja heikoimman kolmanneksen kohdalla yli 40 km/vko alkoi jo heikentää tulosta. Eli tuon mukaan juoks
  12. Hieno juoksu Sandralta. Antoi kaikkensa ja juoksi niin hyvän juoksun kuin kunto salli, vauhdinjako ja taktiikka meni nappiin eli ei paljoa jossiteltavaa jäänyt. Tuloksena oma ennätys (myös parempi kuin ulkorataennätys) ja Suomen ennätys!
  13. No joo, tarkemmin ajatellen menee 600-700e. En laskenut mitään kirjoja, lehtiä enkä ruokaa, kun ne ei suoranaisesti ole yleisurheilusta aiheutuvia kuluja. Laskin että kisamaksuihin menee 20 x 10e vuodessa, matkakuluihin n. 150e (käytän pääasiassa kimppakyytejä ja halpoja julkisia, jos lähden kauemmas kisoihin). SM-kisojen kulut menee seuran piikkiin. 60e seuran jäsenmaksuun ja 100-200e välttämättömiin välineisiin (tuplasti suurempi summa toki ei-välttämättömiin, mutta niitä en laske :)). Helsingissä treenaan ilmaiseksi, Jyväskylässä maksan 120e koko vuoden halli- ja kuntosalitiloista. Aika hal
  14. On myös päinvastaisia tuloksia, eli että suht kovatasoisilla juoksijoilla (~32 min 10 km) "pomppiminen" on taloudellisempaa kuin "hiipiminen" (suuri lähtökulma lentovaiheeseen ennustaa parempaa taloudellisuutta): http://www.runnersworld.com/running-tips/are-bouncy-running-strides-more-economical Tässäkin asiassa juoksualusta varmaankin vaikuttaa. Maastossa ei kimmoisuutta saa ehkä hyödynnettyä samalla tavalla kuin kovalla alustalla. Tässä tutkimuksessa ei löydetty merkittävää yhteyttä taloudellisuuteen minkään muun tekijän osalta (kuten frekvenssi tai askelpituus).
  15. Huh. Onneksi en ole juniori, kun yleisurheilu maksaa mulle 400-500 e vuodessa ottaen huomioon kaikki kisamaksut ja matkat sekä varusteet. Vähän skeptisesti suhtaudun kyllä tuohon juniorin laskuun 3000 e/vuosi. Tonnilla tai parilla saa jo aika paljon leirejä ja yu-kouluja? Ehkä jos täytyy joka vuosi ostaa uusi seiväs, kiekko ja moukari, niin tuohon voisi päästä. :)
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy