Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Heitetään kaikki pois


Umpimähkä

Recommended Posts

sen sijaan ne 20 vuotta sitten ostetut luistimet ja muut urheiluvälineet ovat jo valitettavasti aikansa eläneitä.

No voi h*tto. Minä kun olen ihan tyytyväisenä luistellut yli 30 v vanhoilla luistimillani. Teroittaja kyllä viimeksi vähän hymyili niille.

Ehkäpä noin "aikansa eläneillä" luistimilla ei olisi pitänyt ollenkaan lähteä jäälle. Mutta ei voi mitään, niin vaan pääsi käymään, ja oli valitettavasti vielä hauskaakin.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ymmärrän kyllä sellaisen minimalistisen elämänasenteen ettei halua ympärilleen kivoja esineitä eikä turhia tavaroita. Itse ostan mielelläni - ihan vaan silkasta ostamisen ilosta - nyt kun on aina vähän varaakin - ainakin toistaiseksi. Kun on ikänsä ja lapsuutensa, nuoruutensa kulkenut ensin siskoilta perityissä vanhoissa vaatteissa ja sitten köyhyydessä kirppareilta ostetuissa vaatteissa niin ostan aivan varmasti jos jotain haluan ja jos joku tuntuu piristävän päivääni. Oli se sitten vaikkapa uusi liina pöydälle, verhot, tyyny tai uusi vaate. Puhumattakaan että uudet sukset!!! Tai vaikka nyt justiinsa, matkan Pariisiin.

Siinä viimeisessä "nutussa" kun ei kuulemma ole niitä taskuja...

Aivan. Viimeisessä nutussa ei ole taskuja, joten miksi kerätä kaikki paikat täyteen roipetta kun sitä ei kuitenkaan täältä mukaansa saa?

Sen verran voisin tarkentaa, että itse en liputtanut minimalistisen elämäntavan puolesta, vaan sen puolesta, että ostettaisiin vain tavaroita joita sitten oletusarvoisesti jaksaa käyttää ja katsella lopun ikäänsä. Tai jos kyse on kulutustavarasta, niin suosii kestävää ja sellaista, jota oletusarvoisesti käyttääkin sitten odotettavissa olevan käyttöiän ajan. Mikäli haluaa katsella seinällään metrin korkuista halpaa puunaamaria, niin sitten ostaa sellaisen. Jos on tyytyväinen kymmeniin juomalaseihin, joita on ostettu muutama kerrallaan milloin mistäkin euron per kpl ja jotka ovat melkein kaikki erilaisia, niin hyvä niin. Mutta jos se naamari on parin kuukauden kuluttua verkkokomerossa tai roskiksessa ja lasit pölyttyvät kaapin perällä (ja tilanne olisi ollut jo ostohetkelläkin kohtuudella arvattavissa), niin sitten puhumme siitä mitä itse halusin vastustaa.

Jos ei kovinkaan herkästi heitä käyttökelpoista tavaraa pois (tai myy tai lahjoita), niin kyllä sitä tavaroita silti tuppaa vuosien myötä kertymään siinä määrin, ettei mistään minimalismista voida puhua.

Link to comment
Share on other sites

Aivan. Viimeisessä nutussa ei ole taskuja, joten miksi kerätä kaikki paikat täyteen roipetta kun sitä ei kuitenkaan täältä mukaansa saa?

Sen verran voisin tarkentaa, että itse en liputtanut minimalistisen elämäntavan puolesta, vaan sen puolesta, että ostettaisiin vain tavaroita joita sitten oletusarvoisesti jaksaa käyttää ja katsella lopun ikäänsä. Tai jos kyse on kulutustavarasta, niin suosii kestävää ja sellaista, jota oletusarvoisesti käyttääkin sitten odotettavissa olevan käyttöiän ajan. Mikäli haluaa katsella seinällään metrin korkuista halpaa puunaamaria, niin sitten ostaa sellaisen. Jos on tyytyväinen kymmeniin juomalaseihin, joita on ostettu muutama kerrallaan milloin mistäkin euron per kpl ja jotka ovat melkein kaikki erilaisia, niin hyvä niin. Mutta jos se naamari on parin kuukauden kuluttua verkkokomerossa tai roskiksessa ja lasit pölyttyvät kaapin perällä (ja tilanne olisi ollut jo ostohetkelläkin kohtuudella arvattavissa), niin sitten puhumme siitä mitä itse halusin vastustaa.

Jos ei kovinkaan herkästi heitä käyttökelpoista tavaraa pois (tai myy tai lahjoita), niin kyllä sitä tavaroita silti tuppaa vuosien myötä kertymään siinä määrin, ettei mistään minimalismista voida puhua.

En sanonut kerääväni kaikki nurkat täyteen turhaa rompetta vai sanoinko? Sanoin, että ostan aina kun siltä tuntuu ja jos nyt tuli tunne, että ostan PALJON ja USEIN niin en sitäkään sanonut - vaan ostan jos jostain tykkään ja joku tuntuu ilahduttavan itseäni tai kanssaihmistäni, vaikkapa kukkapuskan tai juoksupaidan - noh, yleensä jos halvalla saan :) Olen myös ennenkin sanonut, että varsinkin urheilutarvikkeissa ostan aina parasta tarjolla olevaa laatua, joka myös kestää mutta ennenkaikkea on hyvää ja toimivaa. On mulla käytössä reippaasti yli 10 vuotta vanhat luistelusukset, mutta koska luistelen enää vähän ja ne ovat aivan täydelliset juuri minulle niin en ole niitä myynyt, vaikka niistä saisi joku vielä ihan kelpo vehkeet. Ne heitetään sitten pois kun rikki menevät. Rikkinäisiä ei kenellekään saa myydä, jos ei rikkinäistä voi korjata.

Ja sitten kun se on aikansa minua palvellut - vaate tai vaikkapa nuo Arabian vanhat astiat (esteettistä silmääni ilahduttaneet hyllyssä) joita olen kerännyt jo pari vuosikymmentä - myyn ne pois kirpputorilla. Hikisiä juoksupaitoja heitän pois, on turha olettaa että niitä kukaan enää voi käyttää. Pari kertaa vuodessa enää nykyään kertyy myytävää sen verran. Niistä kertyvillä pennosilla sitten taas ilahdutan itseäni, vaikkapa matkustamalla. Muuten ei osa-aikatyöläisellä olisi varaa moiseen.

Eli siis kaikki tämä tuhlaus ihan vaan ilahduttaakseni itseäni, ostamisen ilosta kun köyhyys on tavalla tai toisella hallinnut suurinta osaa elämää. Kului nimittäin monta vuosikymmentä sen tajuamiseen etten halua ympärilleni niitä normaaleja statussymboleja eli punaista tupaa ja perunamaata, josta saa maksaa itsensä kipeäksi vaan jotain ihan muuta...

Siinä viimeisessä nutussa kun ei varsinkaan ole niin suurta taskua johon Hummeri, Iso Asunto tai edes Artekin ruokailuryhmä mahtuis...

ps. lopputuloksena voidaan omalla kohdallani pitää sitä, että ostan jonkinverran toki turhakkeitakin (jos sellaisiksi luetaan vaikkapa uusi pöytäliina tai kukkapuska), mutta heitä niitä myös pois aika usein eli siivoan komeroni ja kierrätän kiitettävästi?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Eikö tämän voisi lahjoittaa vaikka UFFille tai Pelastusarmeijalle tai myydä kirpparilla?

Ei saa missään tapauksessa lahjoittaa näin hyvää, vakavaa ja asiallista ja vielä hyvin käyttökelpoista ketjua millekään hyväntekeväisyys järjestölle. Nehän voi myydä tämän siellä jollekin suomalaiselle juopolle eurolla!

Sen sijaan mulla on paljon parempi ehdotus - myydään tämä ketju kilpailevalle foorumille eli Suomi24:lle. H y v ä l l ä h i n n a l l a ja lähdetään siitä saaduilla tuloilla kaikki kynnelle kykenevät ja ketjuun osallistuneet Seppolan perinteiselle päätösristeilylle syksyllä!!!

Link to comment
Share on other sites

Minä en nauti tavaran pois laittamisesta! Se tuottaa valtavaa tuskaa. Lienee jotain pula- ja sota-ajan kokeneilta vanhemmilta perittyä. Valitettavasti puoliso kärsii samasta taudista, ehkä jopa vakavammasta.

Meillä kyse ei ole koriste-esineistä tms. Niitä ei meille hankita eivätkä onneksi sukulaiset ja ystävätkään lahjoittele. Meillä säästetään pellinpalat, napit, laudanpätkät ja vetoketjut. Niitä voi vielä johonkin tarvita. Monta kertaa on tarvittukin. Vanhoja vaatteita olen jonkun verran onnistunut antamaan pois. Kirpputoreille en mene - en myymään enkä ostamaan. En käsitä, mitä hauskaa siellä voi olla.

Link to comment
Share on other sites

Meillä säästetään pellinpalat, napit, laudanpätkät ja vetoketjut. Niitä voi vielä johonkin tarvita. Monta kertaa on tarvittukin. Vanhoja vaatteita olen jonkun verran onnistunut antamaan pois. Kirpputoreille en mene - en myymään enkä ostamaan. En käsitä, mitä hauskaa siellä voi olla.

Tämä nyt on vähän semmoinen samanlainen asia kuin, että koska en ollut koskaan harrastanut suunnistusta niin en tiennyt miten hauskaa ja kelpo hommaa se voi olla. Sitten vasta kun mukaan menin niin hoksasin... Jos ei ole koskaan käynyt kirpputoreilla niin ei voi tietää miten hauskaa touhua se voi olla. Esimerkkinä voin sanoa, että jos kaikki eivät esim. säästä niitä vetoketjuja tai nappeja niin sieltä voi just löytää niitä jos semmoinen puuttuu...

Todellisuudessa en siis käy oikeastaan ollenkaan näissä UFF:n ja Pelastusarmeijan kirpputoreilla enkä kierrätyskeskuksissa vaan sellaisissa paikoissa missä tavalliset ihmiset myyvät omassa käytössä olleita tavaroita. Silloin kun ei ollut työtä eikä sitä myöten juurikaan rahaa kirpputorit suorastaan pelastivat minut nälkäkuolemalta, tai no jos ei ihan kuolemalta niin siltä ainakin ettei omin käsin hartaudella rakennettua taloa tarvinnut myyntiin laittaa ja asuntoa alta myydä. Ensimmäiset monot ja suksetkin olen ostanut käytettynä joltakin entiseltä aktiivihiihtäjältä ja hyvin ne palveli siihen asti kunnes oli varaa satsata uusiin. Kirpputoreilta voi löytää myös täysin käyttämättömiä tavaroita ja vaikkapa vaatteita. Vieläkin on käytössä Graftin aluspaita, josta maksoin euron verran - oli käyttämättömänä paketissaan.

Kirpputorit ovat kävijöilleen tavallaan eräänlainen elämäntapa. Aivan kuten vaikkapa juokseminen tai tapa olla heittämättä mitään pois.

Link to comment
Share on other sites

Joskus olen vaatteita vienyt uff:n kierrätykseen, mutta pari dokkaria nähtyäni en vie ellei ole ihan pakko. Eniten kierrätän kirjoja eli olen kirjoja myynyt divareihin ja myös ostanut kirjoja divareista.

Pystyn ihan hyvällä omalla tunnustamaan, että meiltä löytyy tuo ketjun avaama kauhistus eli kirjoja pursuava kirjahylly :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

UFF-kaupoissa myydään niitä juopoille eurolla ja sinne en enää lahjoita.

No huh. Juopot ovat saaneet kalliita merkkivaatteita halvalla? Johan jurppii.

:shithappens:

Aina laitan käyttökelpoiset tavarat, vaatteet ja esim keittiön tarvikkeet Emmaukselle. Täällä seudulla toimii aktiivisesti vähempiosaisten hyväksi ja heiltä saa lainaksi myös vaikka pakettiauton, jolla kuskata tavarat.

Link to comment
Share on other sites

No huh. Juopot ovat saaneet kalliita merkkivaatteita halvalla? Johan jurppii.

:shithappens:

Aina laitan käyttökelpoiset tavarat, vaatteet ja esim keittiön tarvikkeet Emmaukselle. Täällä seudulla toimii aktiivisesti vähempiosaisten hyväksi ja heiltä saa lainaksi myös vaikka pakettiauton, jolla kuskata tavarat.

Juriippihan se, jos vasta käyttämäsi Bossin puku tulee kadulla vastaan jonkun juopon päällä.

Link to comment
Share on other sites

Juriippihan se, jos vasta käyttämäsi Bossin puku tulee kadulla vastaan jonkun juopon päällä.

Sekin vielä!!! Hitto, että jurppii...

Asiasta vähän viereen - aina kun luen tämän ketjun nimen niin tulee mieleen että heitetään kaikki pois... vaatteet....??? Hyi hyi mua. Mutta sitten vielä asiaan sen verran, että tänä aamuna tuli hyvä konkreettinen esimerkki siitä miksi kannattaa käydä kirppareilla. Ostin jokunen vuosi sitten eurolla (taas vain eurolla) jostakin kirpparilta aivan uudenveroiset, jollei peräti täysin käyttämättömät tai siltä ne ainakin nyt näyttää kun niitä tuossa lattialla tutkiskelen - mononlämmittimet. En ole käyttänyt niitä kun minulla oli jo entuudestaan. Nyt kuitenkin kaveri kysyi sellaisia minulta lainaan kun on menossa kaukopartiohiihtoon ja kaapin uumenista ne esille nyt kaivoin. Näin pystyin ilahduttamaan ystävääni! Kirpparilla käyminen kannattaa aina! (Ja myös dyykkaaminen, mutta ne kertomukset jätän kertomatta ettei tule enempää kauhistelevia kommentteja....)

Link to comment
Share on other sites

Viime vuosina tullut muutettua sen verran tiheään, että se on karsinut tavaroita luonnollisesti. Muutenkin koetan käydä kaappeja aina välillä läpi tutkiakseni mitä sinne on hautautunut. Jotain myyn, jotain annan, jotain heitän roskikseen. Riippuu asiasta. Säilytystila kuitenkin rajallinen ja muuttamine isompaan säilytystilan takia olisi hulluutta, joten siivoustalkoot on hyvästä. Erinäisistä syistä jotkin asiat voivat jäädä vähälle käytölle vaikka olisivatkin olleet aiemmin aktiivikäytössä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy