Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Heitetään kaikki pois

Umpimähkä
 Share

Recommended Posts

Löytyykö palstalta hengenheimolaisia? Muistan kyllä kerran lukeneeni, että jotain muutakin vaivaa samanlainen oireyhtymä.

Eli turhien tavaroiden poisheittäminen/antaminen/lahjoittaminen on ihan mielettömän hauskaa ja energiaa tuovaa puuhaa.

Kaikki kaapit tulee säännöllisesti tarkastettua ja jos on jotain tavaroita/vaatteita/kirjoja tai jotain muuta vastaavaa, niin pois vaan nurkista tilaa viemästä.

Kyläily ihmisten luona, joilla kaikki paikat pursuaa kirjoja, pöytäliinoja tai koriste-esineitä on kyllä ihan hirveää. En tee toiste...

Sata tavaraa (100 thing challenge) on tosin vielä kyllä suuri haaste, mutta meikäläisen nurkissa ei kyllä pyöri turhaa tavaraa.

Joskus olen kyllä katunut, että tuli nyt sekin teeastiasto heitettyä pois, mutta vaan ihan pienen hetken...

Ei vakavissaan, mutta tosissaan kuitenkin.

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mitään en ole kaivannut. Tuskin edes muistan, mitä kaikkea sinne meni. Mont tyhjää henkaria vaatekaappiin jäi odottamaan uusia ripustettavia.

Ajatus tuossa oli se, että ne vaatteet, joita ei viimeisen vuoden aikana ole käytetty saivat lähteä. Ihan kaikkia emme tuolla periaatteella kuitenkaan heittäneet pois.

En kannusta enkä harrasta kertakäyttökulttuuria, päinvastoin; ostan harkiten ja mietin aina, että pärjäänkö ilman uutta tavaraa. Kuitenkin vuosien mittaan tavaraa kertyy. Pelkästään kaikenmaailman syntymäpäivä- ja joululahjoista kertyy helposti säkillisiä ihan turhaa roinaa, jolla ei ole mitään virkaa.

Roinan antaja tietenkin haluaa nähdä roinansa jossain kunniapaikalla ja se onkin paha juttu, ei millään muista keneltä on mitäkin saanut enkä millään tahdo nurkkiini koriste-esineitä.

Itse suosinkin syötäviä, juotavia tai palvelulahjakortteja lahjaksi.

Juurikin näin. Juuri mikään ei ole niin inhottavaa puuhaa, kuin vaattekauppojen kiertäminen.

Itse pidän kyllä kiertelystäkin, jos se on oikeassa kontekstissa. Esim. luppoaikana on se sitten kotimaassa tai ulkomailla on ihan kiva käydä vähän pistäytymässä kaupoissa samalla kun käy vaikka syömässä tai drinksuilla. Se on sellaista omaa ajatusaikaa itsensä kanssa. Katsella kaupunkia, ihmisiä, ostella jne. Kiireetöntä tekemistä. Jos löytää jotain mukavaa niin se on kiva ostaa, mutta jos se on huonoa laatua, joka ei kestä niin se muuttuu huonoksi fiilikseksi. Jos ostaa hyvää niin se on vielä kymmenenkin vuoden päästä käytössä. Monesti kun laittaa jonkun vaatteen päälle niin muistaa, mistä ja milloin sen on ostanutkin niin siitä tulee hyvät muistot ja on hyvä, jos laatu pysyy priimana mahdollisimman kauan.

Mitä tulee sitten poisheittämiseen niin on hyvä, jos mahdollisimman paljon pystyy antamaan hyötykäyttöön. Muutto on lähinnä sellainen ajankohta, jolloin tulee ehkä vähän liikaakin heitettyä ihan puhtaasti roskikseen. Pitäisi keksiä yhä suuremmalle määrälle tavaroita joku käyttötarkoitus. En esim. ymmärrä halpa-astioita ollenkaan. Opiskelijoille jne. pitäisi pystyä jotenkin lahjoittamaan käytettyjä astioita, etteivät joutuisi Ikeassa vierailemaan, eikä käytetyt Arabiat etc. menisi roskikseen. Samoin lehtiä ja kirjoja voisi toimittaa lääkäriasemille ja sairaaloilla lukemistoksi (jos vain tietäisi kuinka) jne. Aika paljon olen kyllä onnistunutkin lahjoittamaan. Kännyköitä ja televisioita esim. olen lahjoittanut ulkomaalaisille opiskelijoille. Jos joku tulee tänne lyhyeksi ajaksi niin turha hänen on ostaa uusi televisio. Itse kun ostin kaikki kamat ulkomailla niin niihin meni ensinnäkin tuhansia ja toisekseen se kotiinkuljettaminen Suomeen oli hankalaa ja kallista. Parempi olisi niin tosiaan, että luodaan systeemi, jossa voisi ostaa toiselta opiskelijalta telkkarin, fillarin etc. käytettynä ja myydä sitten taas jollekin kun lähtee veke tai antaa. Liikaa menee nykyään suoraan roskiin ja liikaa ostetaan sellaista huonoa laatua, joka hajoaa aika nopeasti.

Vanhojen tuttujen tavaroiden poisheittäminen on tavattoman vaikeaa (varsinkin jos kyse on ihan käyttökelpoisesta tavarasta, ja varsinkin jos kyse on pois heittämisestä eikä siitä, että tavara menisi jollekulle muulle käyttöön). Siksi ei kannatakaan tehdä heräteostoksia, eikä muutenkaan ostaa "kertakäyttöistä". Ei tarvitse montaa teeastiastoakaan heittää pois, kun valitsee jo sen kaikkein ensimmäisenkin sillä ajatuksella, että sitä voisi sitten käyttää vaikka hautaan asti.

Vanhojen tuttujen tavaroiden poisheittäminen on tavattoman vaikeaa (varsinkin jos kyse on ihan käyttökelpoisesta tavarasta, ja varsinkin jos kyse on pois heittämisestä eikä siitä, että tavara menisi jollekulle muulle käyttöön).

Sanoisin, että vielä vaikeampaa on myydä jotain kirpputorilla tai jossain Keltaisessa Pörssissä. On kumma tunne, jos itse on maksanut vaatteesta pari sataa ja joku haluaa maksaa siitä pari euroa. Sama pätee kännyköihin ja muihin, sen takia ne heittää mielummin poiskin kuin myy halvalla. Paras vaihtoehto on lahjoittaa jollekin, jolle se menee tarpeeseen, eikä sellaiselle, joka on vain pihi ja haluaa siksi sikahalvalla. Mulla on esim. yksi kaveri, joka on vain pihi ja yrittää koko ajan ostaa multa jotain pilkkahintaan. Se ärsyttää yli kaiken. Miksi pitäisi myydä jotain elektroniikkaa 10 prosentilla hankintahinnasta. Kumma juttu muutenkin, että se ostaja on agressiivinen tilanteessa, jossa oletetulla myyjällä ei ole edes mitään myytävänä.

Vaatteitakin on hyvä antaa pois silloin, jos matkustaa jossain kehitysmaissa. Se on paljon parempi kuin systeemi, jossa niitä myydään juopoille eurolla UFF-kaupoissa.

Löytyykö palstalta hengenheimolaisia? Muistan kyllä kerran lukeneeni, että jotain muutakin vaivaa samanlainen oireyhtymä.

Eli turhien tavaroiden poisheittäminen/antaminen/lahjoittaminen on ihan mielettömän hauskaa ja energiaa tuovaa puuhaa.

Kaikki kaapit tulee säännöllisesti tarkastettua ja jos on jotain tavaroita/vaatteita/kirjoja tai jotain muuta vastaavaa, niin pois vaan nurkista tilaa viemästä.

Kyläily ihmisten luona, joilla kaikki paikat pursuaa kirjoja, pöytäliinoja tai koriste-esineitä on kyllä ihan hirveää. En tee toiste...

Sata tavaraa (100 thing challenge) on tosin vielä kyllä suuri haaste, mutta meikäläisen nurkissa ei kyllä pyöri turhaa tavaraa.

Joskus olen kyllä katunut, että tuli nyt sekin teeastiasto heitettyä pois, mutta vaan ihan pienen hetken...

Ei vakavissaan, mutta tosissaan kuitenkin.

Missään nimessä ei kannata heittää pois vanhaa käyttökelpoista tavaraa! Vaan se kannattaa myydä! Sen verran kokemusta ja sisäpiiritietoo asioista, että vaikka ihmiset luulevat tekevänsä hyvää lahjoittamalla etenkin vaatteita yleishyödyllisille yhteisöille niin nykyään tosiasiassa "kirpputorit" ja muut lahjoitustavaraa vastaanottavat hukkuvat siihen tavaran määrää. Etenkin vaatteisiin. Meillä monella on luulo, että ne kymmenen vuotta vanhat kalsarit tuottavat vielä monta vuosikymmentä iloa jollekin venäläiselle siperian pakkasissa, mutta asia ei ole niin, vaan suurimmasta osasta lahjoitustavarasta ei ole kuin vaivaa vastaanottajilleen. Hyvä sääntö on niin, että lahjoita vain sellaista tavaraa mitä ajattelisit itsekin käyttäväsi.

Olen vieraillut isossa peltihallissa joka oli aivan piripintaan täynnä jätesäkkejä, joissa siis vaatteita. Ei ne liikkuneet sieltä mihinkään, mihin lie venäjäkeräykseen jonakin vuonna kerätty.

Sen sijaan niitä vanhoja, mutta käyttökunnossa olevia "ruohonleikkureita" tai muita laitteita voi ja saa ja otetaan aivan taatusti myös mielellään vastaan kaikenlaisissa paikoissa. Samoin varmasti esim. lasten leluja ja tarvikkeita, sen sijaan ne 20 vuotta sitten ostetut luistimet ja muut urheiluvälineet ovat jo valitettavasti aikansa eläneitä.

Mutta summa summarun, ei kannata heittää pois käyttökelpoista tavaraa vaan harkitse vaikka sen myymistä. Kirpparilla on sitäpaitsi ihan kauheen kivaa! Ja vaivannäöstä myös palkitaan. Ne loput voi sitten vaikka kierrättää ja huonoimmat heittää roskiin. Joidenkin maalitehtaiden olen kuullut ottavan vastaan myös niitä vanhoja puuvillaisia kalsareita...:) Kirpparilta saavilla tuloilla voi sitten vaikka ilahduttaa jos ei nyt itseään millään halua niin vaikka sitten jotakuta kanssakulkijaa.

Ymmärrän kyllä sellaisen minimalistisen elämänasenteen ettei halua ympärilleen kivoja esineitä eikä turhia tavaroita. Itse ostan mielelläni - ihan vaan silkasta ostamisen ilosta - nyt kun on aina vähän varaakin - ainakin toistaiseksi. Kun on ikänsä ja lapsuutensa, nuoruutensa kulkenut ensin siskoilta perityissä vanhoissa vaatteissa ja sitten köyhyydessä kirppareilta ostetuissa vaatteissa niin ostan aivan varmasti jos jotain haluan ja jos joku tuntuu piristävän päivääni. Oli se sitten vaikkapa uusi liina pöydälle, verhot, tyyny tai uusi vaate. Puhumattakaan että uudet sukset!!! Tai vaikka nyt justiinsa, matkan Pariisiin.

Siinä viimeisessä "nutussa" kun ei kuulemma ole niitä taskuja...

ps. onneksi luin tuon Baldinin viestin viimeisen rivin vasta äsken niin en jaksa sitä tässä enää kommentoida... Mutta olen kyllä ostanut kirppareilta TÄYSIN UUSIA MERKKIVAATTEITA eurolla - enkä ole edes juoppo!

Muokattu

ps. onneksi luin tuon Baldinin viestin viimeisen rivin vasta äsken niin en jaksa sitä tässä enää kommentoida... Mutta olen kyllä ostanut kirppareilta TÄYSIN UUSIA MERKKIVAATTEITA eurolla - enkä ole edes juoppo!

Tässä on nyt kommunikaatiovirhe. UFF-kaupoissa myydään niitä juopoille eurolla ja sinne en enää lahjoita. Joskus tuli lahjoitettua, mutta nyt hoidan ne itse Etelä-Amerikkaan tai Afrikkaan ne merkkivaatteet. Kirpputorille taas en lähde. Suomalainen ihminen ei ole mikään köyhä kehitysmaalainen, joten se on härskiä, jos joku yrittää minulta ostaa pilkkahinnalla. Miksi myisin? Pidän mielummin sitten nurkissa. Se käyttöarvo on suurempi kuin raha-arvo, enkä anna käyttöarvoa jollekin suomalaiselle joka voi ostaa kaupastakin, vaan annan sellaiselle, joka elää oloissa, jossa ei ole mahdollisuutta ostaa. Sitten ne vittuilee vielä siellä kirpputoreilla. Olen kuullut, että tinkivät etc. Hankin mielummin vaikka kuinka ison varaston kuin suostun sellaiseen peliin.

edit. mulla on esim. tuttuja Brasialiassa, joilla on huviloissaan sitten henkilökuntaa, jotka asuvat favelassa. Se on uskomatonta, kuinka huono palkka sellaisilla ihmisillä on tai millaisissa oloissa asuvat. Niinpä on hyvä, jos tuollaisia ihmisiä voi auttaa tai vaikkapa jotain hotellin pikkubussin kuskia jossain Etelä-Afrikassa. Monta kertaa olleet ihan mukavia ihmisiä, joilla ei kerta kaikkiaan ole kovin valoisa tulevaisuus edessään. Silti heidän pitää niissä oloissa elättää perheensä.

edit2. kaiken lisäksi, jos täällä myy jonkun rakkaudella ostetun vaatteen tai muun tavaran jossain kirpparilla niin ne r:t eivät niitä tavaroita oikeasti arvosta. Sen sijaan, jos antaa vaikka jonkun futis-, koris- tai vaikkapa teknisen juoksupaidan jollekin nuorelle jossain kehitysmaassa niin se voi olla sille sen tärkein vaatekappale. Henkilö tulee oikeasti iloiseksi ja jos henkilö harrastaa sitä samaa lajia niin sehän on mieletön motivaation lähde, jos hän saa jonkun paidan esimerkiksi. Puhutaan niinkuin ihan eri asioista. Vihaan niitä kirpputori-ihmisiä. Kertakaikkiaan vihaan

Muokattu

Tässä on nyt kommunikaatiovirhe. UFF-kaupoissa myydään niitä juopoille eurolla ja sinne en enää lahjoita. Joskus tuli lahjoitettua, mutta nyt hoidan ne itse Etelä-Amerikkaan tai Afrikkaan ne merkkivaatteet. Kirpputorille taas en lähde. Suomalainen ihminen ei ole mikään köyhä kehitysmaalainen, joten se on härskiä, jos joku yrittää minulta ostaa pilkkahinnalla. Miksi myisin? Pidän mielummin sitten nurkissa. Se käyttöarvo on suurempi kuin raha-arvo, enkä anna käyttöarvoa jollekin suomalaiselle joka voi ostaa kaupastakin, vaan annan sellaiselle, joka elää oloissa, jossa ei ole mahdollisuutta ostaa. Sitten ne vittuilee vielä siellä kirpputoreilla. Olen kuullut, että tinkivät etc. Hankin mielummin vaikka kuinka ison varaston kuin suostun sellaiseen peliin.

Onneksi Suomi on vapaa maa! Saa juoppo ostaa eurolla ja suomalainen köyhäkin - jos on se euro. Kirpputoreilla muuten tinkivät juuri ne muualta tulleet tummaihoiset - harvemmin alkuasukkaat itse. Melko kallista lähtee viemään niitä vaatteita sinne Afrikkaan, mutta onnistuuhan tuo kun on rahaa niinku toisilla on. Tai vaikka vene.