Jump to content
Juoksufoorumi.fi










rinieme

Jäsenet
  • Content Count

    3 248
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    8

rinieme last won the day on September 1 2017

rinieme had the most liked content!

Community Reputation

1 049 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. rinieme

    Garmin Fenix 5

    Korkeuden mittaus on mahdoton tehtävä kellolle, vaikka siinä olisi barometrinen korkeusmittaus. Se barometrinen tarkoittaa nimenomaan ilmanpaineeseen perustuvaa korkeuden määrittämistä. Ilmanpainehan vaihtelee (ne matala- ja korkeapaineet) ja siksi mittarin ilmoittama korkeus voi vaihdella samassa paikassa. Suhteellisen korkeuden sen sijaan pitäisi tulla aika oikein eli kellon ilmoittamiin nousu- ja kaskumetreihin lenkin aikana voi luottaa. Niissäkin voi pientä heittoa olla, jos esimerkiksi pitemmän lenkin aikana ehtii vallitseva ilmanpaine muuttua. Samalla menetelmällä ne lentokoneetkin lentokorkeuttaan mittaavat! Lähdön ja laskeutumisen yhteydessä vain pitää kertoa mittarille lentokentällä vallitseva ilmanpaine.
  2. Baltsu tosiaan tuo eloa foorumille. Pitempään täällä roikkuneet tietävät tyylin ja osaavat olla loukkaantumatta. Vai olisiko niin, että Baltsun piikit eivät ole osuneet juuri heihin? On kyllä ainakin aikaisemmin ollut sellaisia viestejä, etten yhtään ihmettele loukkaantumisia. Itse olen välillä kokenut viestejä loukkaaviksi mutten silti ole loukkaantunut. Kyllä foorumin pitää olla sellainen, että aloittelijakin uskaltaa kaikki viestit lukea ilman isompaa henkilökohtaista filtteröintiä.
  3. Treeniväsymystä. Kunnon paraneminen tulee esiin vasta, kun maltat välillä levätä - ja syödä.
  4. rinieme

    järviveden kylmyys

    Voi myös käyttää useapaa uimalakkia päällekkäin. Lämmittään vielä paremmin.
  5. Omalla kohdallani olo on hiukan pöllämystynyt, kun tavoitteena ollut täysmatka jäi tyngäksi. Ajatus oli, että kisan jälkeen olen rättiväsynyt niin kropan kuin hengen puolesta. Nyt kroppa ei olekaan väsynyt. Olin ajatellut pitää kunnon ylimenokauden ja antaa itselleni aikaa palautua. Se on varmaan nytkin tarpeen mutta on vaikeampi hahmottaa tilannetta, kun ei ole selkeästi väsynyt. Pitää jotenkin pakottaa itsensä ottamaan iisisti. Tavoitteellisen treenin ohjelman mukaan aloitan varmaan lokakuun alussa kuten viime syksynäkin.
  6. rinieme

    Tahkon täysimatka 2018

    Tahkolahti on aika suojainen. Tuskin siihen kovin pahaa aallokkoa tulee. Tuulen suunta sekin varmaan jotain vaikuttaa. Garmin Connect muistelee viime vuoden kisapäivänä olleen +17,8 astetta, sadetta ja tuuli 10 m/s. Aika lähellä tuo on omaa muistikuvaani kisapäivästä. En muista mitään aallokkoa olleen eikä pyöräosuudellakaan tuulesta ollut haittaa. Itse uin kesäkauden meressä ja aallokkoa on vähän väliä, joskus melko isoakin. Saatan olla tottunut. Asvaltti pyöräreitillä oli minulle iloinen yllätys. Siellä uskalsi alamäet päästellä jarruttelematta.
  7. Pitkä lenkki toimii parhaiten silloin, kun sen jaksaa hyvin tehdä eikä se vie voimia viikon muilta harjoituksilta. Tästä päästään siihen, että vauhti pitää olla maltillinen. Muuten ei jaksa kovin pitkään tai palautuminen kestää useita päiviä. Pitkiksellä kävelypätkät ovat ihan hyödyllisiä. Voi hörpätä juotavaa, ottaa mahdollisesti energiaa. Pikku kävelyn jälkeen jatketaan taas hölköttelyä. Hölköttely voisi olla sopiva sana kuvaamaan menoa pitkiksellä. Lyhyemmillä (alle tunnin) lenkeillä ei sinulla ehkä olisi tarvetta kävelyyn.
  8. rinieme

    Pyöräilykengät?

    Onhan tässä toista viikkoa aikaa harjoitella. Itse kisaan sarjassa vanhat akat eikä ainakaan vielä ole esiintynyt mitään intoa ruveta pelleilemään kengät polkimissa. Nuoret varmasti oppivat nopeammin. Silti suosittelisin mielellään kymmeniä toistoja pikkuisen erilaisilla alustoilla/ylämäkeen/alamäkeen. Kuluu paljon kumirenksuja ja hermoja. Kengissä on tietysti eroja siinä, miten helppo ne on pukea. Omiani en kyllä saisi ajaessa jalkaan edes harjoittelemalla.
  9. Miksi ei aikoisi syödä voinappia? Voi on hyvää.
  10. rinieme

    Uintikunto

    Miksi uit pullarilla? Tämä ei ole mitenkään kritiikkiä tai neuvomista. Kysyn, kun en tiedä ja voisin ehkä saada jotain oppia. Itse en juuri pullaria käytä, vaikka sellaisen omistan.
  11. Arvelen (siis arvelen), että tuossa voisi olla kyse teipin kiristyksen aiheuttamasta mekaanisesta ärsytyksestä. Ei ole välttämättä allergista ihottumaa. Teipin päähän pitää jättää pari-kolme sormenleveyttä teippiä ilman venytystä. Arat ihoalueet ei oikein kestä mitään teippiä (esim. polvitaipeet)
  12. Ei minulla nälkä ole! Ongelmana on saada syötyä riittävästi, jottei laihtuisi. Ateriavälit tuppaavat venähtämään ja kun maha ei kerralla vedä suuria määriä, niin syöminen jää liian vähiin. Tässä nyt kirjoitan ihan puhtaasti omasta näkökulmastani. Yleisempi ongelma nykyaikana tuppaa olemaan liiallinen energiansaanti. Meitäkin kuitenkin on, jotka tasapainoilemme runsaan liikunnan ja riittävän energiansaannin ongelman kanssa.
  13. Tuo tapa syödä olisi minulle kauhistus! Syön nykyisin 4-5 kertaa päivässä ja energiat riittävät nipin napin kattamaan tarpeen. Näin usealla syöntikerralla pitää edelleen syödä aina pikkuisen enemmän kuin haluaa ja usein olo on ähky ruokailun jälkeen. Jos sama määrä pitäisi mättää kahdella kerralla - apua! Myönnän toki, että on olemassa erittäin energiatiheitä ruokia, joita ei tarvitse mättää niin paljon. Ne vaan tuppaavat olemaan niin raskasta tavaraa, ettei ruoansulatus pärjää niiden kanssa. Eli vaikka maha ei olisi täpötäynnä, silti on ähky olo tuntikausia ruokailun jälkeen. Yksilöllistä on ruokapuoli, mikä itse kullekin sopii.
  14. Juoksu on todellakin ihan eri laji kuin hiihto. Kestävyyskuntoa sinulla on. Nyt pitäisi saada jalat totutettua juoksuun. Kuuntele jalkoja herkällä korvalla, jottet juokse itseäsi telakalle. Mieluummin usein pikku lenkkejä kuinpaljon kerralla. Pitkis on toki hyvä mutta kasvata matkaa todella maltillisesti. Puolikasta varten riittää, että olet juossut pitkiksellä noin 15 km. Toki enemmänkin voi juosta mutta ei kannata hajottaa jalkojaan liian kiireen takia.
  15. rinieme

    Kevätseuranta

    Ei talvi kyllä kylmä ollut. Kovia pakkasia oli vain muutamana päivänä. Lunta sen sijaan on ollut enemmän kuin mies- tai naismuistiin. Tuon muistin kesto on tunnetusti luokkaa 2-3 vuotta.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy