Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uintikunto


Takapainoinen Taapertaja

Recommended Posts

Tuohan näyttää siltä kuin kilpauinnista tulisi harrastus sinällään...

Vähän tosiaan taisi alku olla liian kova 200 ja 400 m starteissa, toisaalta jos kestävyys on hyvä niin ei se niin paljoa haittaa. Suhteessa 50 m aikaan satasen alku olisi voinut olla nopeampikin (viestissä tosin ilmeisesti lentävä lähtö eli ei avaus?)

 

Tulin juuri uintileiriltä, ja pieniä lupauksia alkaa olla ettei vauhti ole ihan hirveästi pudonnut viime vuodesta. Keskityin enemmän lyhyisiin matkoihin, vaikka kauden päätähtäin onkin Tallinnan IM. Ensimmäistä kertaa elämässäni sain myös vedenalaista videota uinnistani. Ote oli ihan OK, mutta vartalon asennossa olisi paljon tekemistä. Mennään selkä kaarella ja pää pystyssä 80 -luvun tyyliin. Masters SM kisoihin kasasin taas seitsemän henkilökohtaisen lajin setin, saapa nähdä...

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 minuuttia sitten, villea kirjoitti:

 

Joo, 50m ei ollut avaus, mutta varman päälle veto, kun en "ennakoinut" starttia, ettei tule hylkyä, eikä lähtö ikinä kuitenkin :-) Kestävyyttä varmaan on, mutta ei taida olla sellaista, joka kestäisi tuollaisen ylikovan aloituksen. Enhän mä omissa treeneissäkään juuri koskaan ui mitään noita 400m kisavauhteja tai kovempia, paitsi lyhyitä 12-25m vetoja treenien seassa ajoittain. En osaa verrata mitenkään eri matkojen vauhteja toisiinsa, mutta jos satanen menee 1.02 niin kyllä nelonen pitäisi mennä hyvin alle 4.50 jos vauhdinjako on kohtuullinen. Ja sen uskoisin lupaavan alle 20min aikaa 1500m:lle. Ainakin 200m aikaa pitäisi sm-kisoissa petrata.

Mutta omaa harrastusta tästä tuskin saan, saa nähdä tuleeko sm-kisojen jälkeen milloin seuraavat kisat, vuoden kuluttua? :) Toisaalta jos lisenssi on niin jos paikallisista kisoista löytyy 400m tai pidempiä matkoja niin voisihan niissäkin käydä.

Link to comment
Share on other sites

Tuossa vertailun vuoksi omat ennätykset vapaauinnissa:

50 m 28,5

100 m 59,8

200 m 2.10 tai 2.11 ja kymmenykset päälle

400 m 4.40

1500 m 19.01

Mulla tuo räjähtävä voima ja nopeus ovat aina olleet heikkouksia, joten toisen tyyppinen henkilö voisi esim. uida satasen minuuttiin, 400 m 5 minuuttiin ja 1500 m 21 minuuttiin. 

 

Link to comment
Share on other sites

Minä olen toisentyyppinen henkilö:

50 m 26,96

100 m 59,55

200 m 2.17,07

400m 5.02,01

edelliset maksimivetoja lyhyellä radalla. 1500 m olen uinut vain kerran pitkällä radalla eikä ehkä ihan maksimivauhtia (kisojen päämatkat olivat seuraavana päivänä). Silloin meni 22.38,35, luulisin että 22 min olisi ehkä voinut mennä rikki mutta tuskin kovempaa. Lyhyellä radalla 1500 m pitäisi kai mennä teoriassa 30 s nopeammin. 10 km uinti pitkällä radalla treeneissä osittain peesaten on mennyt vähän alle 3 h eli periaatteessa isoin hidastuminen näyttää olevan suurin piirtein välillä 100-500 m.

 

Triathlonin startissa (jos massalähtö) minun pitää erityisesti muistaa olla varovainen ettei lähde liian kovaa, sen jälkeen meneekin ihan OK, vaikkei vauhti pidemmillä matkoilla vastaakaan noita lyhyiden matkojen ennätyksiä.

Link to comment
Share on other sites

Jos minun ja Villen aikoja verrataan, niin matkan pidentyessä ero kasvaa.

200 metrillä ero 3 s/100 m.

400 metrillä ero 4,5 s/100 m.

1500 metrillä ero 12s/100 m.

10 km ero noin 40 min, eli 24 s/100 m.

 

Pari kuukautta sitten tonnin testi meni 14.02, eli samaa vauhtia, jota parhaimmillaan pääsin 10 km. Sitä se vanhuus teettää ja etenkin uinnissa sen huomaa ikävän hyvin, kun olosuhteet ovat melko vakiot. Etenkin tuo vauhtimarginaali on supistunut tosi pieneksi, jos viitsin treenata noin 10 km/vko. Tuolloin 15 min/km on melkein täyttä vauhtia ja 16 min/km menee jo varsin helposti, noin 110-120 sykkeellä. 100 m aikaa en ole uinut pariin kymmeneen vuoteen, mutta pitää käydä joku kerta rykäisemässä ihan mielenkiinnon vuoksi. Tiedän kyllä treenivauhdeista, että se on huono, ei menee edes alle 1.10. 

Link to comment
Share on other sites

Erimiehiä ukot aikoineen täällä. Voisin kyllä ottaa vaihdossa tuollaisen huonon 1.10/100m! 

 

Eilen sain vihdoin otettua videota vähän reilummin, tai minusta otettiin videota. Harmikseni totesin, että siinä näkyy about useita kymmeniä muita uimareita, enkä kyllä uskalla sitä sellaisenaan laittaa julkisesti näytille. Yritin eilen jo pätkäistä lyhyen pätkän, mutta tuli muita kiireitä editoinnin tielle. Ja valitettavasti ei nyt sitten ole sivukuvaa, kun ei tullut ohjeistettua, että kohti seinää sivukuvaus. Mutta päin uiva lahna ois tulossa, kunhan ehdin tuon videon pätkiä ja laittaa sinunputkeen! 

 

Kyllä siinä taas erinäisiä ajatuksia heräsi, kun omaa räpiköintiä katseli. Alla toki oli 1800m itselle suhteellisen kova uintireeni, että ihan herkimmillään ei oltu. Mutta silti todella pahoja tekniikkavirheitä vielä löytyy! Etenkin vasemman käden veto lähtee about tikkusuorana ja painaa vettä ihan huolella alas. Jos haluaa positiivisesti ajatella, niin viime viikolla se käsi oli ranteesta taittunut ylöspäin, että jotain kehitystä sentään! 

Link to comment
Share on other sites

16 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Videostahan tuli vähän kuin oma uintikin, ei paljoa juhlittavaa laadussa! Mutta tässä tulee lähtötaso:

 

Uimarien kommentteja odotellessa :) Itsehän en osaa sanoa yhtään mitään tuosta. Mitä nyt jonkinlaisena huomiona, että jalat laahaa mielestäni aika pahasti, vetää melko omaa settiä ja siksakkia siellä? Eli jäykistät vaan sen alapään kunnolla pakettiin ;) Yläraajoihin en ota kantaa :) voisihan sitä omaakin uintia kuvata tällaisessa vaiheessa kun uinti kulkee kohtuudella. Edellinen kuvaus ollut reilu vuosi sitten ja se oli uintitauon jälkeen, joten ei paras mahdollinen.

Link to comment
Share on other sites

Alapää jäykkänä on erittäin hyvä ja miehinen vinkki. Pitää muistaa saunaan mennessä rentouttaa sitten! Eiköhän tuosta voi vähän vähemmänkin uintiin perehtynyt löytää virheitä jaloista keskivartalon kautta käsivetoihin. Vauhdin kannalta olisi oleellista saada nuo jalat pinnalle, joten siihen nyt viikon parhaat vinkit olisi tarpeen...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ote vedestä näyttää tulevan aika myöhään, eli kyynärpää on korkealla vasta vedon puolivälissä. Englanninkielinen termi korkealle kyynärpäälle paljastaa salaisuuden: "early vertical forearm". Se auttaa kaikkeen mahdolliseen, jalat pysyy pinnalla ja veto suuntautuu heti taakse.

 

Siinä vedon keskikohdalla näyttäisi myös kämmen päästävän veden paineen pois (ainakin oikea käsi?), eli ote lipsahtaa. Koita ajatella, että veden paineen pitää tuntua vedossa mahdollisimman pitkän matkan. Käsillähän periaatteessa vain painetaan mahdollisimman paljon vettä taaksepäin.

 

Sivukuva joka liikkuisi uinnin mukana olisi kyllä hyvä analyysiin.

Link to comment
Share on other sites

Eli pienillä lättäreillä uinti voisi avittaa tuohon "tunteeseen" ettei lipsu, eikös? Parempi olisi vielä sellaiset kyynärvarsi-lättärit, jotka kyllä pyörähtävät pois, jos ns oikea ote katoaa. Harvoinpa tulee itse lättäreillä uitua, mutta tuota asiaa ne itsellekin eniten palvelevat. 

Itse suosin paljon (etenkin jos tietää mitä korjata ja miltä itse näyttää vedessä) youtubea, koska siellä on paljon hyvien uimareiden videota saatavilla, vaikka olympiafinaalitasoisesti käytännössä analyysilläkin. 

Tässä myös ihan hyvää kuvaa näin maalikolle, vaikkei sivukuvaa olekaan tarjolla. Toinen henkilö, jota olen katsellut, on muuan Katie Ledecky, pitkien matkojen ylivoimainen nainen tällä hetkellä. Hyvältä näyttää uinti. Toki triathlonpainotteisia videoitakin löytyy, muttei niissä paljoa käsitellä eroa allas- tai ulkouinnin välillä. Märkäpuku toki jotain korjaa ja nostaa hieman, mutta perustekniikka lienee melko sama teknisesti?

 

Edit: Olikos Espoossa joku halli/rata, jossa olisi peilipohjaa jollain radalla? Oulussa lienee ainakin joku paikka jossa tätä voi itse harrastaa, mutta taisi joskus olla keskustelua kavereiden kanssa, ettei pk-seudulta löydy (joka on ikävää, koska voisi auttaa paljonkin uimareita??)?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Harmittavan huono video, eli juuri tuota sivukuvaa olisi hyvä nähdä veden alta. Myös veden päältä voisi nähdä joitain asioita paremmin, kuten esim. rentoutta ja kiemurtelua. Takaapäin ei yleensä näe mitään, mutta sinun tapauksessa jalkaterät uivat kokonaan pinnan alla, joten näkyvyyttä haittaavaa poreilua ei ole.

Minusta tuo on varsin ok menoa, ei mitään fatal erroria. Jalkoja lähemmäksi pintaa potkuharjoittelun avulla. Kyynärpää varmaan putoaa alussa, kuten Villea mainitsi. Sivulta sen näkisi hyvin. Se virhe on kyllä kaikilla teräsmiestason uimareilla muutenkin. Vähän näyttäisi kaukaa katsottuna olevan kiemurtelua, mutta lähelle tultaessa en sitä näe.

 

1.10 satasen huonosta tuloksesta olisi vaihdossa tarjota 10 km monipuolista uintitreeniä viikossa ja samalla saa seurata sitä kun uintikunto huononee tasaisesti.

Link to comment
Share on other sites

16 minuuttia sitten, 226 kirjoitti:

1.10 satasen huonosta tuloksesta olisi vaihdossa tarjota 10 km monipuolista uintitreeniä viikossa ja samalla saa seurata sitä kun uintikunto huononee tasaisesti.

Se on varmaan tää nuoruuden onni, kun uintitunteja/kilsoja on viimeisen 5kk aikana:

Marraskuu 27.2km/6h42min

Joulukuu 18.5km/4h39min

Tammikuu 19.875km/4h54min

Helmikuu 31.75km/7h36min

Maaliskuu 25.4km/6h20min

 

2017 uintia tuli 293km/73h ja risat (+ muutama triathlonkisa, joten n. 300km?)

2016 246km ja 62h, sama homma.

 

Enemmänkin saisi satsata, mutta taidan tyytyä jatkossa siihen, että pari kuukautta ennen tärkeitä kisoja otan pienen uintiblokin harjoitteluun mukaan ja muuten menen n. 2 tai 3 uintitreeniä viikkoon. Ellen joskus panosta lajiin enemmän, jolloin uintiakin voisi harjoitella jaksoittain enemmän. Lohduttavaa on, että oon paremmassa uintikunnossa lyhyemmillä matkoilla kuin vaikka jotkut Hawaiin pro-kisaajat muutamia vuosia takaperin ja nyt kehittyneet vasta, joten toivoa olisi ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Uintimäärän minimoimisessa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon se, että uintimäärällä voi saada jotain sellaista lisää kestävyyteen, joka näkyy enemmän pyöräilyssä ja juoksussa kuin uinnissa. Minulla aikoinaan vahva uintireservi vaikutti siihen, että juoksuosuuden kymppi meni ihan samaa vauhtia uinnilla tai ilman, eikä maratonvauhdissakaan ollut uinnin aiheuttamaa hidastumista.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy