Jump to content
Juoksufoorumi.fi










AnttiSn

Jäsenet
  • Content Count

    1 195
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    4

AnttiSn last won the day on August 13

AnttiSn had the most liked content!

Community Reputation

1 757 Excellent

1 Follower

Profile Information

  • Asuinpaikka
    Espoo

Recent Profile Visitors

1 457 profile views
  1. Eihän sun elimistö pidä kirjaa ma ja su välisestä seitsemän päivän viikkojaksotuksesta, ei se ymmärrä montako kilsaa on juostu kullakin viikolla eikä kuinka kovaa. Ne on ihmisten lukuja, ja ihan hyviä ja käyttökelpoisia semmoisenaan. Mutta kyllähän kohtuullisessa kunnossa oleva ihminen palautuu jo 2-3 päivän kevyen liikunnan avulla (kevyt tässä tapauksessa oikeasti kevyttä eikä pitkää). Itsellä ainaskin ohjelmistossa olevat kevyet viikot on aina silleen, että 2-3 päivää otan tosi kevyesti, sitten loput 3-4 päivää teen yleensä kovempia testejä ja niiden välissä kevyttä. En näe millään muotoa ongelmaksi, että maratonvalmistautumisessa käyttäisi kevyitä viikkoja myös määrän nostoon, kunhan muistaa sen verran hiljentää menoa, että oikeasti ehtii elimistö palautua rasituksesta. Kokemus on tässä kohdin tärkeää, että tietää mikä itselle riittää! Mieluummin liian paljon lepoa kuin liian vähän...
  2. AnttiSn

    Pyöräpohdintaa

    Minä oon vähän eri mieltä. Mukavampi se on harrastaa, jos on oikeat vehkeet. Eli eikun tri-pyörä alle ja menoksi! Kyllä siitäkin pääsee tarvittaessa eroon! Mitään järkeä tuossa vaiheessa ei kyllä maantiepyörää ole ostaa, jos tosiaan ei aio maantiepyöräilyä/kimppalenkkejä harrastaa...
  3. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Ei ole, ainakaan peesikieltokisoissa. Peesikisoissa pyöräosuus on puolestaan niin paljon "helpompi", että siellä tämmöinen raja tuleekin vastaan! Tämä siksi, että enemmän watteja on aina nopeampi aika, niin yksinkertaista se on. Joskus näkee näitä järjettömiä laskelmia, että "säästetään" esim. varusteilla tai asentomuutoksilla 10W kisatehoista. Eihän se noin toimi, vaan pitää laskea, että päästään samalla teholla lujempaa! Se on toki totta, että fysiikka on vähän vastassa tuossa kovempaa ajamisessa, kun ilmanvastus skaalautuu nopeuden neliössä - eli mitä kovempaa ajat, sitä vaikeampaa on tulla yhä nopeammaksi. Mutta onneksi fysiologia avittaa - mitä nopeammin olet maalissa, sitä kovempaa voit suhteessa matkan edetä! Eli tuollainen 15min säästö pyörällä vastaa jo hattuarviolta 1-2% tehonlisäystä vs. kynnysteho, se on jo monta monituista wattia se. Itse huomannut myös, että triathlonissa harvemmin ääneen lausuttu tai kirjoitettu tosiasia on myös se, että lajien tärkeys riippuu myös suoritusjärjestyksestä. Jos uinnissa vetää ittensä vesinokkaeläimeksi, se pitää maksaa velkana koko loppukisan osalta. Pyörällä voipi enää pilata "vain" juoksunsa. Sanoisin, että moni hyvä juoksija pilaa mahdollisuutensa hyvään juoksuun pyörän päällä, ja moni huono uimari pilaa koko kisansa sillä, ettei ole opetellut paremmaksi uimariksi! Vaikka ajassa ei jäisikään niin kauheasti, niin joutuu työskentelemään "turhaan" vedessä ja tästä maksetaan sitten lähes koko matkalta... Secondille vielä knoppitietona, että todellisuudessa tuollainen raja tulee toki vastaan, koska ihminen ei voi pyörällä fysiologisesti kovempaa mennä kuin joku tietty rajanopeus. Tämä rajanopeus toki riippuu kunkin yksilön kyvystä tuottaa voimaa sekä optimoida vastukset. Pyörällä on poljettu tämmöisessä konventionaalisessa yläasennossa kuitenkin yli 80 km/h vauhdilla, joten sinne on vielä melkoisesti matkaa... Ihan vaan kuriositeettina, niin se wattitieto on vaan yksi osapalanen. Isompi pyöräilijä pystyy kyllä tuottamaan merkittävästi enemmän watteja kuin esim. Spica, mutta lopputulema on melkotavalla samanlainen johtuen väistämättä huonommasta aerodynamiikasta. Tuossa yks lista noista pyörätehoista ja nopeuksista Ironman-kisasta, johon osallistujat on 100% ladanneet kaikki kykynsä ja ajaneet ihan kykyjensä äärilaidoilla: https://www.trainingpeaks.com/blog/power-analysis-2016-ironman-world-championships/ Siellä muuan Lionel Sanders paukutellut muun muassa messevät 306W NPt tauluun, mutta kulkenut liki identtisesti samaa vauhtia kuin Spica 235W NP luvullaan. Toki reitit ei ole LIKIMAINKAAN verrannolliset keskenään, mutta luvut kertonee silti jotain esimerkiksi herra Sandelsin pyöräilyasennosta.
  4. Tämä vuosi oli tämä vuosi, ensi vuonna on uusi vuosi ja uudet säännöt. Ehkä siveydestä ei noin voimakkaita kompromisseja anneta, että saisi erityisesti rumat miehet vetoketju auki yleisillä paikoilla kirmata (tähän kuuluisi joku sarkastinen hymiö). FinnTriathlonin kisoissa saa juosta vaikka ilman yläosaa, ja niin aika moni Tahkolla tekikin. Tulevat ensi vuonna yllättymään uusista säännöistä... Muuten Lahdessa(kaan) ei annettu hylsyä, vaikkei muistanut vetskaria nostaa ylös. Sattumalta tiedän, sillä sen verran pihalla olin viimeiset kaksi kilomeetriä siellä Lahdessa etten kyllä tiennyt onko mulla kenkiä jalassa tai missä on etelä (tämä vastaa itselleni likimain tajunnanmenetystä), se jäi sitten vetoketjuhommeli ihan laittamatta kiinni. Varmaan, jos kärjessä olisi tullut pelti paljaana, niin olisi saattanut tulla sanomista jälkikäteen, kun selvästi asiasta tiedotettiin! Peräjoukoissa ei ketään kiinnosta. Muuten tri-kisoissa välistä tuntuu, että sääntöjä ei kovin tarkkaan noudateta. Lahdessa oltiin peesaamisen suhteen melko tiukkoja jopa, äreästi tuli pilliä ja ajeltiin siihen ihan viereen asiasta huomauttamaan ja todistetusti jaettiin myös penaltia, hyvä niin! Sielläkin näkyi kyllä roskaamista, en ymmärrä porukkaa, joka heittelee roskia minne sattuu. Tuosta vois puolestani oikeasti tulla ihan hylsy senkin takia, että oppivat ihmiset olemaan! Aika selkeesti sen näkee tippuuko jotain vahingossa vai heitetäänkö se. Tahkolla peesaamiseen suhtauduttiin muun muassa siten, että joku ajeli ehkä 2-5m päässä minun takarenkaasta pitkät tovit, tuomari ajoi viereen ja huasti jampalle näin: "Se ois sinunnii muistettava ettei sitä saes peesailla tiällä." Ja sitten kaveri tiputti sinne 10m päähän, kunnes motskari ajeli poikkeen ja taas oltiin takasessa kiinni (ärsytti niin paljon, että piti nostaa vauhtia ja jättää kaveri)! Sielläkin pisti silmään useampi tapaus, jossa roskaa heitettiin metsään ihan väärillä alueilla - mulla on teijän numerot ylhäällä samperin sääntöjenrikkojat! Löytyy muun muassa top kympistä pari numeroa, ja sitten meitä tavanpulliaisia. Banaaninkuori muuten maatuu noin pari kuukautta eikä mielestäni ole mitenkään erityisen kaunis pientareella! Jos ei helkutti pysty heittämään sinne minne ne roskat kuuluu heittää, niin punaista laikkaa vaan. Ite olisin ainaskin sellainen tuomari, että näinköhän moni pääsisi maaliin asti tahi näinköhän yhtä kisaa enemmän saisin tuomaroida...
  5. Tahkon tuloksista näkee missä vaiheeessa on jätetty leikki kesken. Aika moni heitti leikin kesken jo uinnin jälkeen ja muutamia myös pyörällä. Loput sitten juoksussa. Enpä usko, että kenenkään tarvinnut sääntöjen rikkomisen takia jättää leikkiä kesken, aika väljästi tuolla tulkitaan noita sääntöjä ja huomautetaan kyllä monta kertaa ja varoitetaankin ennen hylkäystä. Ja tulipahan siellä monta kaksikkoa maaliinkin käsi kädessä eikä mitään hylkyä siitä tullut.
  6. AnttiSn

    Pyöräpohdintaa

    Juurikin noin kuin villea tuossa toteaa. Eipä oo itelläkään ollu koskaan tarvetta säätää vaihteita tri-pyörästä. Cyclosta saanut kyllä ruuveja kieritellä. Hyvähän tuo taito on jokatapauksessa itse osata, ettei vaihteiden säädön takia tarvitse huoltoon mennä tahi viime hetken paniikissa siirtyneet vaihteet saa kuntoon kisapäivän aattona. Itse huoltanut cyclon käytännössä 100% omin käsin, poislukien monimutkaiset osien uusimiset. Tri-pyörään en ole huoltomielessä tehnyt mitään muuta kuin pesua ja ketjujen rasvausta ja tämän lisäksi käyttänyt aina ennen kisaa "kevythuollossa". Siellä ne kiristelee kaikki ruuvit, tekee perussäädöt ja tarkistaa osien kuluman ja tarvittaessa vaihtoa sitten. Kun nätisti kysäisee, niin samaan hintaan yleensä saanut huolellisen voimalinjan pesun (siis rissat ja muut osaset ketjun lisäksi) ja tietysti rasvauksenkin saa, mutta itse pyytänyt aina ketjun kuivana ja sitten itse kelin mukaan rasvaillut kisaa edeltävän päivän aamuna. Yksi etu, jota nyt ei ole mainittu noista sähkövaihteista on kyky vaihtaa yhtäaikaa eteen ja taakse ja useita pykäliä kerralla. Harvemminhan tuommoista kisoissa tarvitsee, mutta sellainen fakta nyt on olemassa. Nyt tässä parina päivänä tutustunut tarkemmin, sattuneesta syystä, pyöräilyn aerodynamiikkaan. Mullahan sattuu olemaan sellainen hassu tilanne, että yksi hyvä kollega tehnyt opetustöitä Sports Science alalla ja siihen yhtenä isompana projektina männä vuosina kuului erään tanskalaisen kaverin kaluston optimointi. Hän oli aikeissa tehdä 1h maailmanennätyksen sisäpyöräilyssä, taisi lopulta epäonnistua täpärästi yrityksessään. Mutta joka tapauksessa he tekivät paljon tutkimusta aiheesta sisältäen tuulitunneliaikaa ja kaikenlaista optimointia ennen sitä varsinaista yritystä. Sain sitten luettavaksi erään opiskelijan opinnäytetyön tuosta projektista ja nyt iltaviihteenä lukenut ja yrittänyt ymmärtää perusjuttuja lähtien ihan perusyhtälöistä. Hauskaa ajanvietettä näin ylimenokaudella! Periaatteessa homma on kyllä hyvinkin simppeliä paperilla, mutta käytännössä ei niinkään simppeliä. Karkeasti ottaen kaikki pohjautuu ymmärrykseen mitä aerodynamic drag (=ilmanvastus) on, tai oikeastaan mitkä asiat siihen vaikuttaa. Tämä siksi, että relevanteissa nopeuksissa merkittävin etenemistä hidastava tekijä on juurikin ilmanvastus (myös vierimisvastus vaikuttaa, mutta se on toinen tarina - osta Contin hyvät renkaat ja pumppaa sopivat paineet ja olet ratkaissut ongelman, se on paria kertaluokkaa helpompi ratkaista siis). Lyhyesti vaikuttavat asiat ovat: ilman tiheys (et voi itse kontrolloida, tai ainaskin toivottavasti se on kaikille sama), pyöräilijän nopeus (vaikka voitkin kontrolloida, niin harvemmin halutaan pienentää nopeutta vähentääkseen ilmanvastusta!), ja sitten ne kaksi tärkeintä eli Cd (=kitkakerroin) ja A (=poikkipinta-ala). Näistä siis tulee tuo maaginen yhdistelmä CdA, joka käytännössä on kahden ilmanvastukseen merkittävän ja pyöräilijän kontrolloitavissa olevan asian tulo. Kuten on helppo ymmärtää, niin eroavaisuudet Assa eri pyörien välillä ovat kohtuu pieniä, jos nyt puhutaan edes jollain tavalla ajatuksen kanssa suunnitellusta tri-pyörästä. Helppo myös vertailla. Laita pyörät vierekkäin, mene katsomaan edestä ja se kumpi näyttää pienemmältä on pienempi A (ei siis välttämättä kuitenkaan nopeampi). Jos ei silmä erota, ota kuva ja maalaa mustaksi pyörä ja laske automaattisella ohjelmalla pikselit - enemmän pikseleitä on huonompi. Sitten vaikeampi on analysoida miten pyörän eri komponentit vaikuttaa tuohon kitkakertoimeen, mutta käytännössä kaikki ulokkeet ja terävät kulmat on hitaita ja sulavat kaarevat pinnat nopeita. Jottei asia olisi niin yksinkertainen, niin pienentämällä poikkipinta-alaa usein kasvatetaan kitkakerrointa, ja päinvastoin. Eli pyöränsuunnittelijan pitää löytää sopiva kombinaatio noista, ja se onnistuu käyttämällä kameraa ja tuulitunnelia! Onneksemme kuitenkin siihen pyörään istuu myös se ajaja, ja sattuu olemaan niin, että sekä A että myös Cd koko pyöräilijä-ajaja kombolle määräytyy pääosin sen ajajan ominaisuuksien suhteen. Siihen pätee samat lainalaisuudet, pienennä A ja saat nopeamman asennon. Mutta kuten yllä, pienempi A saattaa vastata suurempaa Cd, jolloin asento ei olekaan yhtään nopeampi. Se miten Cd käyttäytyy eri asennoissa on haastavampi juttu. Pitäisi yrittää esittää enemmän luotia ja vähemmän lautasta, siitä tuossa on karkeasti ottaen kyse! Mutta tarinan opetus oli siis, että älä usko liian paljon markkinointiin "nopeast pyörästä", kun systeemin nopeuden ratkaiset enemmänkin sinä itse! Joten tiivistettynä: osta sellainen pyörä, joka näyttää sinusta nopealle, mutta erityisesti sopii juuri sinun mittoihisi. Tällöin todennäköisyys saada itselle nopea pyörä on oikeasti hyvä, koska saat asentosi säädettyä optimaaliseksi! Sitten päästäänkin siihen prosessiin, jossa itse nyt eli miten päästään siihen optimaaliseen asentoon...
  7. AnttiSn

    Pyöräpohdintaa

    Lähe miettimään siltä kannalta, miksi TÄYTYY saada ne sähkövaihteet? Jos syy on mallia tekisi mieli, olisi kivemmat, niin sitten pitää astua insinööriasenteeseen ja laitettava asioille prioriteetti. Miten tärkeä omalla listalla on täyttää mieliteot ja kivat härpäkkeet vs. toimivuus, käytettävyys, sopivuus ja pyörän nopeus. Sähkövaihteista ei varmaan mitään haittaa ole, mutta prioriteettilistalla ainaskin itsellä ne jäi aika nopeasti muiden oleellisempien juttujen varjoon. Rajattomalla budjetilla olisi kiva operoida, mutta se on melko harvinainen tilanne. Itselle kuitenkin siinä vaiheessa tulisi pyörä, joka maksaa noin $14.300, siihen ehkä vielä tarviis erikseen hommata kyllä vähä fiinimmät kisavanteet toki: https://shop.ventumracing.com/apps/productbuilder/ventum-one
  8. Äsh, muistin sittenkin väärin. Sekoitin vähän, kun tässä joutunut Cliftoneiden koon kanssa säätämään. Eka ostin normaalit, ne oli justiinsa tuota 36 2/3 kokoa napsun verran pienemmät. Sitten ostin widet ja ne oli normaaleja kokoa pienemmät ja täysin sopivat muuten, mutta pitkissä kisoissa ja kovalla helteellä saisi olla koon isompi malli. Mutta tosiaan se on sitten samaa kokoa kuin ne mun normaalit yli napsun verran tuota pienemmät, harmi. Joku saa hyvät kengät halvalla!
  9. Näinhän se onkin. Sulla löytyy sopivassa kombinaatiossa reikä- ja täyspäisyyttä, että olisin suhteessa luottavaisempi tuohon projektiisi kuin valmentajasi! Itse asiassa näen ja kuulen jo selostajan lausumassa Piazzan korokkeelta "ja sieltä tulee seuraava kilpailija, hetkinen, onko hän kaatunut, hänellä on paita ja naama aivan veressä, nyt ambulanssilla valmiina täältä tulee potilas, ei, mitä tapahtuu, tämä ei ole mahdollista, hän kaartaakiin uudelle lenkille ja jatkaa matkaansa!" Tahkolle 11h30min on kova, mutta tehtävissä oleva haaste. Tuohon aikaan noissa maastoissa tänä vuonna siihen pystyi 38 urheilijaa, kun reilu 130 oli viivalla eli alle kolmasosa osallistujista pystyi tuohon. Johtuen noista korkeuseroista, niin toteutuneet osuusajat tuossa noin 11.5h tienoilla ovat luokkaa: 1h20min uinti, 5h50min pyörä ja 4h mara noin karkeasti ottaen (plus vaihdot), paljonhan siellä on hajontaa yksilöstä riippuen ja otanta melko pieni. Kuvaavaa ehkä on, että vain yksi yli 11h30min suorittaneista juoksi alle 4h maratonin kun puolestaan kolme alle 11h suorittaneista juoksi yli 4h maratonin! Oman arvioni mukaan kohtuu sileään puhtaaseen maratoniin saapi latoa 35-45min ja ylikin, jotta päästään niihin lukuihin, joihin Tahkolla alkuverran jälkeen on syytä varautua (tässä luokassa noin 11-12h etenijät). Tietysti mitä pidemmäksi reissu venyy, sitä hitaampi tulee maratonikin olemaan suhteessa sileän maratoniin. Tuossa 11h30min ajassa kuitenkin vielä etenemismuotona on pääosin juoksu. Siitä se 12h ylittyessä alkaa painua kohti 4.5h maratonia ja etenemismuodoksi siirtyy juoksukävely. Sitten 13+h onkin jo nautiskeltu maratonin palveluista, maisemista ja liki olemattomaksi muuttuneesta kanssakilpailijoiden seurasta reilu 5h. Ne on nimittäin melkoisia taistelijoita, jotka klo 23 jälkeen ja 15+h kisan jälkeen tulevat vielä maaliin elossa...
  10. Pistetääs varaus tähän, jos sellainen mahdollisuus onnistuu. Tarkistaisin kotona oman koon, mutta muistaakseni piti oleman juuri oikea. Sopiiko?
  11. AnttiSn

    Tahkon täysimatka 2018

    Äijä laskettelee vaan pehmeitä täällä. Todellisuudessa kyseessä on vain ennenaikainen valmistautuminen T1een, joka on kohta koko kansan käytössä eikä kellään oo enää rannassa lakkia päässä. Tunnetaan jatkossa lausahduksella "teki Haloset"!
  12. En nyt varsinaisesti tarkoittanut sinua, vaan kaikkia yleisesti. Foorumillakin on useampia ilmoittanut tästä projektista. Sulla näin yhtään paremmin tuntematta tuntuu olevan ihan selkeä suunnitelma ja peruslähdökohdatkin niin hyvät, että voi lähtee jopa silleen huvikseen kokeilemaan eikä se tule olemaan puhdasta selviytymistaistelua. Itsetuntemus niin hyvä ja kuitenkin perustekeminen riittää hyppien keikkuen pääsemään maaliin! Enkä halua olla mitenkään kriittinen niitä unelmia kohtaan, mikä tahansa on tunnetusti mahdollista! Jopa mahdoton. Mutta se, että saa taiottua mahdottomasta mahdollisen vaatii lujaa tahtoa, kovaa työtä ja määrätietoisen vähintään 9kk työjakson. Se ottaa välillä lujille ja siinä kohdin ei oo varaa epäröidä tippaakaan vaan on vaan mentävä ulos räntäsateeseen ja otettava se pazga niskaan! Eihän sitä tule tehtyä, jos ei ole kristallinkirkas ajatus, miksi se on vaan tehtävä.
  13. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Moni ei edes tajua, minkä tason suoritus tuo oli. Aivan kertakaikkisen jäätävä. Sen kun näkee siitä vierestä, miten äijä painaa niin tajuaa aika konkreettisesti, että siitä on leikki kaukana. Ite yritin siinä pyörällä väistämättömän ohituksen tapahtuessa tsempata miestä ja vähän siinä nostin omaa vauhtia ja huutelin perään. Ei siinä kovin pitkää pysynyt. Juoksulla ei menty kuin vastaan, mutta siinä vaiheessa jo oli 100% varmaa, että kullilla ollaan eli huusin vain onnittelut. Melkein tekis mieli alkaa kerätä kolehtia, että kaveri saadaan täysveriseksi ammattilaiseksi. On niin paljon pelimerkkejä, joista pienellä hienosäädöllä vois määrätietoisella tekemisellä tulla lähes mitä vaan - sky is the limit!
  14. Tarvii sanoa, että näin tuoreeltaan IM matkan suorittaneena niin miettikää hyvät ihmiset ihan oikeasti pitkään ja hartaasti MIKSI? Miksi haluat lähteä siihen projektiin, joka saa sinut siihen kuntoon, että voit ylpeänä olla maalissa. Se on ihan oikeasti ihan älytön suoritus, jopa yli-inhimillinen ja etenkin noilla, jotka paahtaa 13+h se on ihan järkyttävä reissu. Suoraan sanottuna en suosittele kelleen kokeilemaan hommaa, jos ei ihan 100% oikeasti ole sisäistä motivaatio lähteä kokeilemaan. Harjoittelusta pitää tykätä ja sitä pitää tehdä riittävästi! Jos on tuo motivaatio olemassa, sitten suosittelen suurella lämmöllä. Homma on sellainen, jota ei oteta sulta ikinä koskaan pois eikä kovin moni tuohon pysty. Ja maalissa on sellainen olo, että pois alta risut ja männynkävyt! (Kunnes todellisuus iskee ja vapiset tärinöissä sängyssä täysin kykenemättä edes kääntämään kylkeä)
  15. Lyhyt vastaus: kyllä kannattaa. Pitkä vastaus: Bike Fit = Fittaaja + hänen vehkeensä. Eli sanoisin, että tosi paljon on kyse siitä millainen kokemus sillä fittaajalla on asiasta. Erilaisia palveluita on olemassa. Vähimmäisenä palveluna on mittojen otto, siihen laskennallisen asennon laittaminen pyörään ja sitten sillä ajelu ja tuntuman perusteella pieniä muutoksia. Tämä on kohtuu halpa ja nopea, varteenotettava vaihtoehto, jos ei itsellä ole mitään käryä, miten pyörä saadaan edes sinne kinkeripiirille kohdilleen. Seuraavalla tasolla sitten haetaan asento vähän tarkemmin, poletaan kynnysvauhtia ja katsotaan pyörityksen tehokkuuttaa. Tehdään säätöjä, testataan uudestaan onko asento tehokas polkea. Ja sitten tosiaan pitää jossain vaiheessa vaan lähteä ulos polkemaan ja katsoa mihin siitä asennosta on. Ihan turha kuvitella, että pyörän säätö olisi yksi fit ja sen jälkeen loppuelämän saisi ajella sille. Se ei vaan toimi niin. Asento voi olla aluksi ihan täydellisen katastrofaalinen. Mutta vähän ajellen se alkaa tuntua paremmalle. Lopulta asento on "oma" eli tuntuu luonnolliselle. Sitten alatkin tehdä jotain 5+h lenkkejä ja tajuat, että ihan rennosti ei pysty loppuun asti olemaan. Tai vaihtoehtoisesti isommilla tehoilla ajaessa on ongelmia saada tehoa kunnolla välitettyä. Asennon pitää kehittyä samaa mukaan, kun pyöräilijä kehittyy. Mukaanlukien kunnon kehitys ja liikkuvuuden kehitys!
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy