Jump to content
Juoksufoorumi.fi


AnttiSn

Jäsenet
  • Content Count

    804
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

AnttiSn last won the day on May 7 2018

AnttiSn had the most liked content!

Community Reputation

966 Excellent

1 Follower

Profile Information

  • Asuinpaikka
    Espoo

Recent Profile Visitors

1 252 profile views
  1. Jos kaikki muu tuntuu järkevälle, sulla on painetta niin polkimissa kuin myös käsissä/hartioissa, niin silloinhan satulassa on joku vika. Joku sen asento on väärä, tai sitten satulan geometria ei vaan sovi SINUN arselle. Satuloita on sen tuhannen mallia, eikä ihan ensimmäisenä kannata lähteä lottoamaan oikeaa. Eli kokeilee vielä noita säätöjä. Sitten jos löydy vielä ratkaisua, niin yrittäisin itse etsiä sellaisen pyöräkaupan, jossa saisi testata satuloita omalla pyörällä. Siis ihan viedä kotiin, ajella viikon ja palauttaa, jos ei natsaa. Itsellä on nyt tuossa verkkokaupasta tilattuna kolmas satula, joka toivoni mukaan olisi SE satula, tai semmoista samanlaista olen ajanut testissä joku 30min eli pitäisi kait olla hyvä!
  2. Mukavahan se tuollainen iso mittari olisi. Mutta itse en käytä sitä, koska haluan ajaa harjoituksissa samalla set-upilla kuin kilpailussa ja kisassa taasen minimalismi rules - tarvitsen matkan, ajan, sykkeen ja (keskiarvoistetut) watit. Nämä saa vaikka kelloonkin yhdelle näytölle näkyviin (tai kuten itselle 5km välein kierroksista ka-watit ja kesto). Kellon voi pyöräyttää ranteessa ympäri, joten on aeroasennossa juurikin silmien edessä. Juoksuun siirryttäessä pyöräyttää kätevästi juoksuun päästyä ympäri, tai voihan sitä noinkin juostessa katsella itse asiassa toimii ihan yhtä "hyvin". Uidessa pidän jo valmiiksi käännettynä märkkärin alla. Tällöin vaihdoissa ei tarvitse ainaskaan elektroniikan kanssa säätää mitään!
  3. No kuten yltä voit lukea, minulle mittari=kello+polkimet. Samalla tavalla siitä kellon näytöstä näkee vauhdit, matkat, ajat, sykkeet, reitin, watit ja kaiken muunkin tarvittavan ja tarpeettoman. Sulta varmasti löytyy kello, joten miksi et käyttäisi sitä? Mittareita löytyy sitten varmaan tuhannen erilaista mallia, sisältäen versiot ilman ja gepsin kanssa. Tässä esimerkiksi läpileikkaus garminin edge-mallistoon: https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/garmin-edge-bike-computers-buyers-guide-to-all-the-models/
  4. En tiiä minkälainen kello sulla on, mutta itellä ihan perus garmin forerunner ja kotona pukiessa päälle isken pyöräilyn päälle, ja viimeistään satulaan istuessa näyttää vihreätä valoa gepsin suhteen. Tämä toimii oikein mainiosti, kun muistaa parittaa kellon vaikka koti-wifiin, josta kello käy automaagisesti aina kotona ollessa hakemassa uudet satelliittien sijainnit ja samalla päivittyy myös, ah niin tärkeä, trainingpeak sun muut härpäkkeet. Ulkona jos näpäyttää harjoituksen tulille, niin ehkä viis sekuntia kestää löytää satelliitit. Kello on nyt yli vuoden vanha, käyttö sisältää yli tuhat tuntia loggausta eli eipä nuo asiat siihen satelliittien löytymiseen kyllä vaikuta. Ainut etu anturissa mielestäni on kadenssi, mutta senkin tiedon saan itse wattipolkimista. Näinpä datankeräykseen riittää urheilukello plus polkimet. Isompi pyöräilymittari olisi vaihtoehto, mutta se on enemmän luxusta kuin välttämätöntä.
  5. AnttiSn

    Kevätseuranta

    Jollain on tuossa kotipihassa aivan liikaa kevättä rinnassa. Aloittaa kirkumisen, siis aivan kaamean kuuloisen kaakatuksen, jota ensimmäisellä kerralla luulin hätäajoneuvoksi, noin klo 5 aamulla ja lopettaa noin klo 23 illalla. Siinä se puussa istuu, tumma ja selkeästi mustarastasta pienempi. Karsea ääni, näillä tuntomerkeillä mennään ite en järkytykseltä pysty tekemään lajitunnistusta - kuitenkin joku uhanalainen laji, jonka olemassaolosta pitäisi olevinaan iloita. Ei aiheuta iloa tuo!
  6. Juuri noin piti sanomani, siksi tuo minun silmään näyttää koiran jäljeltä. Mutta äkkinäisen on yhdestä jäljestä ihan mahdoton tunnistaa koiraa sudesta. Tuossa lopussa on ihan kohtuullinen lista, joka antaa vähän osviittaa asiaan: https://katternodigital.fi/fi/article/susi-vai-koira/
  7. Näyttäisi koiran jäljelle. Voin olla väärässäkin, eikä näitä helppo ole tunnistaa. Sudella yleensä kyllä pyöreämpi. Parhaiten tunnistaa, että susi ei tee mutkia ja koira kyllä harvemmin pidempää matkaa menee suoraan!
  8. Enpä usko, että myyvät käytössä olleita kenkiä enää. En tiedä liikkeen käytännöistä, mutta eiköhän nuo mene jonnekin kiertoon.
  9. AnttiSn

    Uintikunto

    Tänään tuli huvikseni kokeiltua kuinka kulkee 100m 99% täydestä vauhdista omalla päädystä lähtevällä mittauksella. Tänään 50m altaassa meni 1.41 eli kait siitä joku sekunti on taas HILJALLEEN lähtenyt pois. Pitää kokeilla huomenna huvin vuoksi eroa 25m altaassa, uskoisin pääseväni jonkin verran vähemmän hitaasti. Tässä nyt pari viikkoa vähän uintimäärät laskeneet, kun keskittynyt sairasteluun, pyöräilyyn ja ylipäätään muihin hommiin. Sinnikkäästi yritän edelleen 4x/vko uida, mutta ei se aina näköjään onnistu. Kohtahan tässä pääsee jännäämään, koska uskaltautuu ulos uimaan!
  10. Jos tulee hiertymiä, niin 100% varmasti kannattaa hankkia uudet kengät - eri asia sitten mitkä. Täältä löytyy varmaan liki jokaisella Suomessa myytävällä kenkämerkillä juoksevia, ei kannata mitään gallupia järjestää vaan etsiä itselle sopiva. Kävellen ei kannata juoksukenkiä kokeilla, niillähän juostaan. Hoka Cliftoneissa esim. tuollainen hessuhopomainen kävelyaskel, mutta juostessa ovat vähintään hyvät kengät itselle. Parhaiten noita kenkiä testaa tosiaan ihan käytännössä: ostaa parin, juoksee pari kolme lenkkiä ja sitten tekee analyysin sopiiko se itselle eli ei. Onneksi muutaman harhaostoksen takia ei joudu vararikkoon ja ainahan saa myytyä ne vaikka täällä foorumilla, että edes osan rahoista saa takaisin. XXL muistaakseni ottaa vastaan myös käytettyjä tuotteita, kunhan ei ihan ole murjottu. Eli varmaan joku varovainen testilenkki voisi onnistua ainaskin nyt matolla juosten ja siltikin palautus ok, näin olen ymmärtänyt kannattaa varmistaa asia!
  11. Eipä kannata aliarvioida koirien älykkyyttä. Ei se vaadi kuin sen, että kymmenisen kertaa käypi tuon reitin juoksemassa ja 100% varmuudella koirat vetää samaa reittiä kisassakin! Kyllä joskus kun ite lähtee omien hulien kanssa juoksemaan ja tuleekin käännyttyä "väärin" saa ihan perustella noille, ettei ihan oikeasti käännytä sille normaalille reitille. Kyllä ne viimeistään kolmannella kerralla sitten uskoo. Hiihtäessä ihan sama juttu! Edit. Kerran hiihtelin koiravedossa ahkio perässä avotunturissa keskellä täydellistä valkeutta, aivan järjettömän hirveässä kelissä. Siellä jossain lumen alla oli kelkan ura, jota yritin siinä seurata. Itse ei pystynyt lumisateessa edes aurinkolaseilla enää pysymään uralla, mutta koirilla ei ollut minkään valtakunnan ongelmia tuossa enkä kyllä yhtään tiedä millä aistilla ne siinä uralla pysyi, mutta pysyi ne (heti sivuun astuessa sukset painui 20cm). On ne koirat vaan koneita!
  12. Hyviä huomioita. Kyllähän se fakta on kuitenkin juuri noin, että harrastelijatasolla tärkeintä on keskittyä siihen pyöräilyvoimaan. Toinen fakta on, että saavuttaakseen korkean FTPn, pitää pystyä tuottamaan korkea teho 20min ajan, ja siihen pystyy vain korkealla 5min teholla ja periaatteessa ketju jatkuu sinne aivan maksimitehoihin (5-10s) asti. Eli kun saa sitä kattoa korkeammalle, niin ne pidempikestoiset tehot kuitenkin helpottuu. Mutta esim. tuo Spican esimerkki on ihan hyvä siinä mielessä, ettei sillä maksimivoimalla kuitenkaan poljeta täyttä matkaa eikä edes puolikastakaan eli oleellista on se kyky ylläpitää korkeaa tehoa mahdollisimman pitkään. Itse olen ajatellut näin: ylimenokauden jälkeen keskittyy salilla nostamaan maksimivoimaa, siitä siirtyy hissukseen pyöräilyyn 1min toistoilla, isoilla tehoilla. Ja siitä pikku hiljaa lisäilee matalankadenssin harjoituksia, ylämäkivetoja ulkona ja hissukseen 5min toistoja. Kun alkaa kauteen valmistava jakso, niin pitäisi jo polkea hyvinkin 20min toistoja ja jossain kohdin varmaan myös kisatehoisia pidempiä (1-3h) settejä. Tuolla keinoin tullaan ikään kuin ylhäältä alaspäin. Kuulostaa itselleni ainaskin järkevältä lähestymistavalta! Pyöräilyssä pitää aina muistaa se raaka fakta, että ajatut kilometrit korreloi ihan törkeän voimakkaasti pyöräkuntoon eli eikun tehoista riippumatta lisää pyörää alle niin takuu varmasti kulkee lujempaa...
  13. Tuostakin varmaan mielipiteitä löytyy, tässä jälleen omani, joka perustuu kuitenkin ihan kirjallisuuteen/omasta mielestäni järkeviin lähteisiin: pyöritystekniikassa suurin voima tulee aina polkemisesta, joten tärkeintä on pyrkiä "epäedullisissa voimantuotollisissa sektoreissa" minimoimaan jarrutusteho. Käytännössä tämä tapahtuu juurikin niin, että saa pidettyä koko ajan pienen paineen polkimissa. Jos sitten lähtee ihan tietoisesti nostelemaan polkimia voimalla, niin menee vaan takareidet tukkoon eikä niistä sitä voimaakaan saa irti likimainkaan samaa mitä etureisistä painaen. Etenkin triathlonistille erittäin epäedullinen yhtälö! Eli kyllä järkevintä on olla nostelematta turhan voimakkaasti. Mutta noissa hitaamman pyörityksen, tahi yhden jalan pyörityksien jutuissa kyllä voi normaalia vähän enemmän keskittyä myös noihin voimantuotannollisesti epäedullisiin sektoreihin. Sitä kautta sitten normaalissa 90-100 rpm pyörityksessä myös niillä sektoreilla on odotettavissa parempaa voimantuottoa (eli siis jarrutuksen minimointia). Lyhyt vastaus siis: 60 rpm toistoissa itse ainaskin yritän keskittää suurimman voiman polkemiseen, mutta vähän normaalia enemmän voimaa myös nostoon, vetoon ja työntöön.
  14. Kaikilla on omat mielipiteensä, mutta omani on tämä: laitteet vain kuntoutukseen ja/tai täsmähoitoon, yleisvoimailuun ja muuhun funktionaaliseen toimintaan AINA vapailla painoilla. Eli tekisin kuten jo mainitsin niin 2-3 liikettä vapailla painoilla noita isojen jalkojen liikkeitä. Loput voi olla tukevia juttuja sitten kuten ylävartaloa ja etenkin keskivartaloa. Periaatteessa jos teet kolme kertaa viikossa, niin riittäisi varmaan yksi iso jalkaliike per päivä (ainakin kerran tahi jopa kaksi kertaa), mutta silloin tekisin ehkä neljä sarjaa. Ite tehnyt kahdella liikkeellä, kaksi kertaa viikossa ja kolme sarjaa ja aina on tuon kuuden viikon jakson aikana noussut voimatasot. Ens talvena tarkoitus yrittää vähän lisätä paukkuja ja ottaa kolmas kerta viikkoon. Tärkeätä muistaa, että tässä kuuden viikon aikana ei sitten kehitetä kestävyyskuntoa vaan korkeintaan ylläpitävää reeniä ja kaikki panokset salille voimailuun! Nuo matalan kandenssin voimavedot ei oikein toimi ilman lukkopolkimia, kun yksi niiden eduista on pyöritystekniikan parantaminen. Siinä tulee väkisilläkin enemmän panostettua työntöön, nostoon ja vetoon, kun siinä ehtii muutakin kuin vain polkea. Hyvää harjoittelua siinäkin mielessä.
  15. AnttiSn

    Uintikunto

    Kovaa on kyllä poikien vauhti, kaikkien minua lukuunottamatta! Mutta täältä perästä tullaan, hitaasti ja varmasti. Katselin pitkällä aikavälillä uitua metrejä/kk ja viime kesänä oli heinäkuussa 25km ja muuten selvästi vähemmän. Tämän vuoden puolella jo päässyt pari kertaa yli 30km eli selvästi tässä kyllä edistystä tapahtunut uintimäärän suhteen ja sitä kautta ainaskin jaksaminen parantunut. Nyt kun vielä saisi vauhtiakin jostain hankittua edes auttavasti...
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy