Jump to content
Juoksufoorumi.fi










226

Jäsenet
  • Content Count

    2 561
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    8

226 last won the day on November 9 2017

226 had the most liked content!

Community Reputation

510 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 226

    Uintikunto

    Yksi syy avovedessä uinnin alhaiseen sykkeeseen on se, että märkkärillä uidessa jalat vielä entisestään passivoituu, jolloin paljon lihasryhmiä jää aika vähälle työlle. Kun olen altaassa mittaillut sykettä normaaliuinnissa verrattuna "swimrun uintiin"=lättärit ja pullis, niin ero tulee helposti 20-30 lyöntiä. Pelkillä käsillä työskennellessä minun on vaikea nostaa sykettä yli sadan ja sen vuoksi tuppaa välillä tulemaan tosi kylmä, jos on kylmä vesi ja mennään kengät jalassa ja jalkoja perässä vetäen. Kuten AnttiSn kirjoitti, niin homma alkaa tökkäämään käsien voimien loppumiseen ja sen jälkeen sykettä on vielä vaikeampi saada ylös. Triathlonissa ei tosiaan haittaa vaikka syke on alhainen, kunhan vauhti on hyvä ja jalatkin vähän säästyy niihin kahteen seuraavaan lajiin, mitkä ne nyt olikaan.
  2. 226

    Comrades Marathon

    Henkka ja Noora molemmat ymmärtävät, että nopeus on kaiken perusta jos mielii pärjätä ihan huipulla. Jos suoritusta parannetaan kestävyys edellä, niin matkojen pitää olla mieluummin vähintään 1,5 vuorokautta tai sitten pitää omata melko vahva juoksutusta lyhemmiltä matkoilta.
  3. 226

    Comrades Marathon

    Onnitteluja. Huima suoritus. Ainoa eurooppalainen kympin sakissa.
  4. 226

    Cooper

    Sitten voisin uskoa tuohon oman ikäni kertoimeen, jos treenaisin kesä, heinä ja elokuun kovaa ja parantaisin cooperin tulostani ainoastaan muutaman kymmenen metriä. Se olisi kyllä mielestäni ihme ja vastoin yleistä urheiluharjoitteluymmärrystäni. Sen voisin vielä ymmärtää, että tulos paranee 200 m, mutta se kolmas 100 m onkin tekemätön paikka.
  5. 226

    Cooper

    Aika reippaita kertoimia antaa tuo laskuri. Minun 3240 m tulos 52 vuotiaana antaisi 0,8606 kertoimella tuloksen 3765 m ja jos parantaisin tasan 200 m, niin oltaisiin jo 4000 m tuloksessa. Sanoisin, että laskuri sortaa yleisen sarjan tuloksia, tai ainakaan se ei ymmärrä, että joku pystyisi vielä kanuunaiässä treenaamaan kovaa. Tämän vuoden tähän astisella juoksutreenillä en kyllä missään iässä olisi juossut yli 3600 m tulosta.
  6. 226

    Cooper

    En oikein usko, että 3000 m cooperissa on sinulle tekemätön paikka. Sen verran kovaa jalka kiitää kuitenkin poluilla. Käy tekemässä kentällä pari happotreeniä, esim. 10 x 400 m, 5 min lähdöllä ja vähän pitempää treeninä 5 x 1000 m, 6 min lähdöllä. Kaikki vedot niin kovaa kuin koko sarja tasaisesti menee, eli mahdollisimman sama aika, niin että viimeiselläkään ei enää ajasta lähde sekunteja pois. Sitten muutaman kevyen päivän jälkeen cooperi hyvällä alkuverryttelyllä ja riittävän varovaisella alkuvauhdilla, niin uskon, että 3000 m menee rikki. Ei kaksi harjoitusta vielä ihmeitä tee, mutta lähdetään siitä olettamuksesta, että ilman niitä menee jo hyvin lähelle 3000 m.
  7. 226

    Comrades Marathon

    Olisiko mahtanut viime vuosina olla yhtään suomalaista, joka olisi voinut noissa karkeloissa kilpailla rahapalkinnoista ennen Henkkaa ja Nooraa ja voi olla, että heillekin on maalissa jaossa enää Esso-pipoja ja heijastimia.
  8. 226

    Projektina matka

    Pojallani olisi noille mitoille sopiva kilpapyörä ja minulla siihen sopivat kilpavanteetkin tarjolla. Minun vanteet on hankittu yhtä kilpailua varten, eli siis lähes käyttämättömät. Poika taas ei ole nyt kiinnostunut triathlonista ja satsaa täysillä swimruniin, joten hän varmaan möisi pyörän, joka on käytettynä ostettu ja hän on ajanut sillä pari sataa kilometriä. Toki voi ostaa pelkän pyörä ja jätän kisavanteet vielä varastoon. Pyörä on muuten kunnossa, mutta satulan korkeudensäädön kiristyspalikka oli jo alusta lähtien paskana ja vaatii uuden osan. Teippaamalla saa kyllä satulan pysymään paikallaan, mutta ei siis kovin näppärä säätää. En nyt muista minkä merkkinen pyörä on, mutta sen saan kysyttyä.
  9. 226

    Cooper

    No niin, nyt on huomenna. Arvuuttelin tulosta ihan sen takia, että halusin osoittaa, että kuntourheilija juoksee kuntourheilijan tuloksia, eikä siinä geenit mitään auta. MikkoVe sentään pelasti tilanteen, muilla meni arvaukset yli, kuten oletinkin. Tavoite oli ihan realistinen 3300 m, ja tulos siis 3240 m. Vieläpä tasaisesti hiipuen kilometrit 3.35, 3.42, 3.50. En tiedä kuinka paljon vähemmän olisi mennyt huhtikuun alussa, mutta ensimmäiset lenkit olivat jalkojen, etenkin reisien iskukestävyyden kannalta tosi vaikeita. Tuntui kuin olisi juossut paljain jaloin betonilla. Nyt sentään tuota ongelmaa ei enää ollut. On minulla kolme asiaa, joilla kullakin voisi tulosta parantaa noin 100 m parissa kuukaudessa, eli oltaisiin tuolla 3540 m tasolla. 1. Painoa on nyt 75,7 kg ja sopiva olisi 69-70 kg. Eikä tarvitsisi ottaa mitään lihasmassata, vaan kaikki on turhaa rasvaa. Ei tosin ihan turhaa, kun hiihtelee tai ui vähän vilpoisemmissa olosuhteissa. 2. Tuplaisin-triplaisin nykyisen noin 30 km/vko juoksumäärän. Ei pitäisi olla mahdotonta, jos vaan terveys sallii. 3. Olen juossut pelkkää pk-lenkkiä 5 min/km +-15s vauhtia. Mukaan pitäisi ottaa pari tehoharjoitusta/vko. Eikä pelkkiä nopeusrypistyksiä, vaan myös pitempiä teho-osia. Se on tämä ikääntyvän urheilijan paradoksi: pitäisi treenata kovempaa ja enemmän, jotta olisi vaan 300 metriä huonompi kuin aikaisemmin.
  10. 226

    Cooper

    Tuli tänään juostua cooperi pitkästä aikaa moneen vuoteen. Saa arvata tulosta. Kerron sen huomenna. Sää oli hyvä ja tein lähes kilpailuvalmistautumisen, eli kevensin treeniä viime päivinä enkä syönyt liikaa, jotta maha oli sopivan tyhjä. Jäin 60 metriä asettamastani tavoitteesta. Treenitunteja on tälle vuodelle tullut 240 ja juoksukilometrejä 230 km. Aloitin juoksut vasta huhtikuussa. Talvella tuli hiihdettyä 1380 km ja uintia olen tehnyt 6-15 km/vko, joista kaksi/vko kovilla tehoilla ja uintikuntoni on ikään nähden ihan hyvällä tasolla. 1000 m uintitesti meni pari viikkoa sitten 14.04. Mitä mahtoi poikkeuksellisen lahjakas kestävyysurheilija juosta coopperissa? Juoksin niin kovaa kuin pääsin. Pari kertaa olen juossut 3800-3850 m haarukkaan.
  11. 226

    Comrades Marathon

    Pistän vielä hieman paremmaksi: Henkka 5:50 Noora 7:05 Noilla ajoilla olisi tullut 10. sija edellisessä up runissa, kaikki ikäsarjat huomioiden.
  12. Tuo numero tulee vastaan milloin missäkin. Esim. juuri tänään kirjoitin matkalaskuun kilometreiksi 226 ja ajattelin, että eihän tätä usko kukaan.
  13. 226

    Kuume ultrajuoksun jälkeen

    Heti kisan jälkeen kylmyys voi johtua neste- ja energiahukasta. Myöhempi palveleminen todennäköisesti kuten MikkoVe kirjoitti. Lihakset tyhjät ja energiavarat vähissä, jolloin elimistö ei jaksa tuottaa lämpöä. Sitten vielä lämmönsäätely tökkii niin, että helposti on hiki ja kylmä yhtä aikaa ja se hikoilu voi myös johtaa siihen että märissä lakanoissa taas paleltaa. Myös kohonnut syke hikoiluttaa, mutta silti lihakset eivät jaksa tuottaa lämpöä. Ei siihen oikein muuta lääkettä ole kuin lepo ja syöminen, mutta ruokakaan ei välttämättä samana iltana oikein uppoa. Henkisenä lohtuna se, että on päässyt lähelle nirvanaa.
  14. Mulla meni vuodet 2012 ja 2013 lonkkavaivojen kanssa niin, että en pystynyt kilpailemaan, enkä paljon treenaamaakaan. Todennäköisesti suurin syy lonkkavaivoihin oli päivittäinen 8 h istuminen paikallaan, eli käytännössä koko työpäivä ruokatuntia ja kahvitunteja lukuun ottamatta ja lisäksi vamman syntyvaiheessa vaikutti myös liian nopea juoksumäärien kasvattaminen keväällä. Nyt lonkat eivät ole pahasti kipuilleet, mutta yhä edelleen ei pitäisi istua koko päivää paikallaan, vaan käydä välillä vähän kävelemässä tai nostaa pöytää seisontakorkeudelle. Silloin oli töissä Talvivaaran kaivoksella ja eipä siellä mädän kanamunan hajussa ja mustassa pölyssä kovasti kiinnostanut päivisin käydä haukkaamassa raitista ilmaa.
  15. Ultralla se tekniikka muuttuu kyllä matkan pidetessä ja kropan väsyessä. Askel ei enää ole niin lennokas ja pitkä, eikä välttämättä muukaan vartalo pysy niin ryhdikkäänä. Tuossa videolla tekniikkavirheet numero 1 ja 4 ovat aika yleisiä näkyjä esim. E24 lopputuntien videoilla ja joillain myös virhe nro 3. Tuo virhe numero 4 voi olla hyvä tapa edetä juosten, silloin kun askel ei enää nouse tai varpaan kynnet ovat pahasti rakkuloilla.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy