Jump to content
Juoksufoorumi.fi



226

Jäsenet
  • Content Count

    2 686
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    10

226 last won the day on March 25 2020

226 had the most liked content!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 226

    22. Kaukopartiohiihto

    Tuo umpikuja on Vuorirotko -nimisen paikan päädyssä ja molemmilla puolilla on suorat kalliot. Siitä kun sukellettiin risukon läpi, niin reitti avartui. Takaisin ei käännytty, koska oltiin jo tultu pari sataa metriä melkein samanlaista ryteikköä. Yleisesti Kainuussa on aika avarat metsät, mutta kosteat paikat, kuten ojien ja jokien varret voivat olla ryteikköjä.
  2. 226

    22. Kaukopartiohiihto

    Tuossa kuvan suolla ei upottanut pahiten. Pahiten upotti auraamattomilla teillä. Jäällä upossi vaihtelevasti. Yksi joenpätkä oli yllättävän hyvä, mutta sitten sen jälkeinen järvi taas melkoista mouruamista. Yhdellä järvellä sauvan piikit kastuivat, joten oli siellä lumen alla joissain kohtaa vettä, mutta ei onneksi upottanut suksiin asti. Kartat minulla oli housun reiteen ommellussa karttataskussa ja vielä muovin sisällä, joten aika hankala niitä oli lobstereitten ja rukkasten kanssa noukkia. Tavan hanskoilla tuo reisitasku toimii hyvin. Edellisenä viikonloppuna oli käyty kaksi suunnistukselli
  3. 226

    22. Kaukopartiohiihto

    Oltiin lähtöpaikalle ajaessa tehty matkanvarrelle kaksi huoltopistettä. Toinen oli lumen alle jemmattu kylmälaukku, ihan tien viereen. Ensimmäinen oli noin 28 km kohdalla, ja nyt oli yksi ylimääräinen auto käytössä, joka jätettiin syrjäiselle metsätielle ja sisälle pari kylmälaukkua, joissa vielä sanomalehteä ja vaatteita lisäeristeeksi + taukotakit. Juomia oli termospulloissa ja tavallisissa juomapulloissa. Termospulloissa juoma säilyi kuumana, mutta juomapullot viilenivät kylmälaukuissa noin 20-30 asteisiksi. Minulla ei ollut termareita matkassa vaan pelkät 2 kpl 0,75 l juomapulloa. Tuppasi
  4. 226

    22. Kaukopartiohiihto

    Tuli tuo oma hiihto eilen tehtyä. Viime yöllä tultin kotiin klo. 03.15, lähtö klo. 8.45, eli aika 18,5 h. Ei lähdetty mökiltä, vaan noin 5,7 km lähempää, koska sitä suunniteltua moottorikelkkauraa ei ollut. Matkaa tuli 66 km, josta umpihankea 36 km. Kahden naisen kanssa mentiin, kun ei muita saatu mukaan. Hyvin he kuitenkin jaksoivat ja voitiin ladunaukojaa vaihdella. Aika krapula nyt on, kun niska ja selkä jumissa ja päätä särkee. Viimaa oli järvillä ja soilla. Jäät kuitenkin kantoivat hyvin, mutta mistään järvestä ei saatu apua moottorikelkkaurista. Otin varmuuden vuoksi saappaaksi Noki
  5. 226

    22. Kaukopartiohiihto

    Viimeksi matkaa tuli 70 km ja aikaa meni 13 h 40 min. Silloin hiihdettiin Maanselän yli moottorikelkkareittiä. Nyt mennään omaa reittiä. Matkaa voi tulla jopa pari kilometriä vähemmän, mutta aikaa menee enemmän, koska umpista on paljon enemmän.
  6. 226

    22. Kaukopartiohiihto

    Reitti alkaa 2 km päästä Laakajärven itänurkasta. Parin kilometrin päästä Sotkamon rajalta. Moottorikelkkaura menee Hiidenjärven eteläpäähän, mutta voi olla, että sitä ei ole ajettu, koska se menee Ukonjärven nurkalta joen edustalta ja voi olla liian märkä. Hiidenjärvi hiihdetään jäätä pitkin tai länsipuolen tietä. Sieltä menee yksi hyvä reitti ylös Ruostelammelle, josta ylänköä, siis soita pitkin Naulalammelle ja sitten tietä pitkin laskeudutaan alas vaaroilta. Tie tuskin on aurattu. Sitten metsää ja auraamatonta tietä pitkin Mustinjoelle ja sieltä Jormasjärvelle ja loppu Vuokatin latuverkkoa
  7. 226

    22. Kaukopartiohiihto

    Meillä on oma korvikehiihto peruuntuneelle Ruthless rajalle ja samalla hyvää harjoitusta KPH:ta varten. Hiihdetään lauantaina 6.2. mökiltä kotiin (Sonkajärvi-Sotkamo) noin 75 km metsäsuksilla. Reitti menee Maanselän yli ja siellä on todella paljon lunta ja tänä vuonna varsin pehmeää lunta. Iso osa matkasta mennään umpihankea, ehkä 20-30 km. Reitti on todella kaunis, kun hiihdetään yli 300 m merenpinnasta olevilla soilla ja monenlaista muutakin mahtuu mukaan. Loppu noin 17 km menee Vuokatin latuverkossa (yöllä). Alunperin oli tarkoitus lähteä 5 hengen porukalla, mutta kaksi perui, enkä ole löyt
  8. Olen paljon kävellyt, hiihtänyt ja vähän juossutkin kaikilla noilla reittikarttaan merkityillä poluilla. Mukavat on polut ja helpommat/turvallisemmat kuin esim. Koli-Herajärvi tai Ylläs-Pallas tai Vuokatin maastoissa. On tuollakin vähän juuria ja lyhyitä jyrkkiä mäkiä, mutta ei tarvitse olla milään tekniikkataituri. Nyt syksyllä oli aika kuraista, mutta märkää on ollut loppukesästä vähän joka paikassa muuallakin. Maisemat hienot, kun järveä on järven perään ja tuollaisessa kangasmetsässä näkee aika kauas, eikä ole ryteikköjä missään.
  9. Ymmärrän, mitä tuossa kisan formaatissa haetaan maakohtaisella keskeyttämispakolla, mutta kyllä minua vähän harmittaa, että ei päässyt näkemään miten pitkälle maiden parhaat olisivat päässeet, kuten Kati ja esim. Ukrainan raketti.
  10. Onnitteluja voittajalle ja muillekin Suomen joukkueen jäsenille. Hirveä urakka myös teille järjestäjille ja huoltajille. Tuli kisan aikana mieleen tällainen "toimittajan" kysymys, että miten ihmeessä juoksijat jaksavat juosta noin monta tuntia 10-12 min unilla ja miten ihmeessä järjestäjät jaksavat nukkua 48 minuuttia joka tunti.
  11. 226

    Cooper

    Tänään kesän ensimmäinen cooperi, lähinnä sen takia, että oli niin hyvä sää ja kohta kelit kylmenee täällä pohjoisessa. Tulos 3240 m. Turha sitä on itkeä, kun juoksut ovat olleet pelkästään pk-lenkkejä 5.00-5.15/min vauhdilla. Viime kesänä tuli todettua, että ei tehotreenit enää paljon mitään auta, kun coopertulos nousi kesän aikana noin 50 metriä kovempien tehojen myötä. Pidin tänään 3300 m jonkinlaisena rajana sille, että kävisin vielä juoksemassa jonkin maratonin. Ei sitten maratoni taida kutsua. Toisaalta voisin vielä kokeilla millaista on juosta vähän pitempään noin 4.10 - 4.20 kilometri
  12. Riippuu varmaankin henkilöstä. Minulla juoksua tuli noin puolet vuoden treenitunneista silloin, kun treenasin ultrajuoksua päälajina ja noin 15-20 % silloin kun treenasin triathlon päälajina. Henkisesti oli hauskempaa kun ohjelmassa oli muutakin kuin juoksua. Peruskunnon ja energiatalouden kannalta hiihto, pyöräily ja uinti olivat ihan hyviä apuja juoksukunnon kehittämiseen. Punttitreenit olivat myös mukana vähän vuodenajasta riippuen. Se mitä muut lajit eivät anna on jalkojen iskukestävyys. Uskoisin, että jalat kestävät paremmin ultria, jos takana on 6000 km juoksua vuodessa kuin
  13. Ikävä kyllä Kainuun vanhat retkeilyreitit ovat hyvässä kunnossa vain juhlapuheissa. Itärajan retkeilyreitin lisäksi myös UKK-reitti on monelta osin niin ummessa, ettei edes polun paikkaa enää erota. Parempi vaan liikkua niissä maastoissa sukset jalassa.
  14. Lyhyesti voin jotain kirjoitella, kun olen nyt vain kännykän varassa ja joka viides kirjain menee viereiseen. Karrikoidusti olen sitä mietä, että siinä vaiheessa kun alkaa ottamaan iän oikein reilusti huomioon harjoitusmäärien ja tehojen keventämisenä ja lepopäivien lisäämisenä, niin on viimeistään syytä siirtyä ikämiehiin ja hyväksyä tulostason putoaminen. Kovasta treenistä huolimatta tulostaso laskee parasta ennen päiväyksen jälkeen, riippuen etenkin suorituksen pituudesta ja omasta treenitaustasta. Itse rimpuilin vielä 50 vuotiaaksi treenaten suunnilleen all time high määriä ja niin paljon
  15. Viittasin tuolla hölmöilyllä ketjun aloittajaan, eli treenata tarkoituksella hyvin vähillä energiavaroilla, niin että "kanttaa" hiilareiden loppumiseen. Itsekin olen joskus polkenut 100 km pelkällä vedellä, kuten sanoin olen rohkean ja hölmöltäkin kuulostavan treenaamisen puolesta puhuja, kunhan se vaan ajoitetaan niin, ettei siitä ole liikaa haittaa. Tuosta teidän mahdollisesta testistä, jos edetään tasaisella sykkeellä, niin todennäköisesti vauhti vähän hidastuu loppua kohti ja mahdollisesti rasvojen osuus kulutetusta energiasta hieman kasvaa, koska elimistön hh-varat hupenee ja
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy