Jump to content
Juoksufoorumi.fi



226

Jäsenet
  • Content Count

    2 672
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    10

226 last won the day on March 25

226 had the most liked content!

Community Reputation

708 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Viittasin tuolla hölmöilyllä ketjun aloittajaan, eli treenata tarkoituksella hyvin vähillä energiavaroilla, niin että "kanttaa" hiilareiden loppumiseen. Itsekin olen joskus polkenut 100 km pelkällä vedellä, kuten sanoin olen rohkean ja hölmöltäkin kuulostavan treenaamisen puolesta puhuja, kunhan se vaan ajoitetaan niin, ettei siitä ole liikaa haittaa. Tuosta teidän mahdollisesta testistä, jos edetään tasaisella sykkeellä, niin todennäköisesti vauhti vähän hidastuu loppua kohti ja mahdollisesti rasvojen osuus kulutetusta energiasta hieman kasvaa, koska elimistön hh-varat hupenee ja mahdollisesti elimistö oppii hh-varojen huvetessa käyttämään enemmän rasvoja, jotta syke pysyy samalla tasolla. Voin olla väärässä. Teidän pitää vaan osata valita sellainen syketaso, jolla 6 tuntia jaksaa touhuta, kuitenkin niin, että kovin paljon ei jää voimia käyttämättä. Silläkin on ehkä jotain merkitystä pyrkiikö koko 6 h tankkaamaan hh-energiaa niin paljon kuin kroppa vetää, vai syökö vaan sen mikä helposti imeytyy.
  2. Periaatteessa olen kaiken hölmöilyn kannattaja. Vaikka kunto ei paranisikaan, niin aina voi oppia uusia asioita omasta kropasta ja päänkin toimivuudesta. Ongelma tuollaisessa energiavarastojen tyhjäksi harjoittelussa on kuitenkin pienessä mittakaavassa sama kuin esim. 12 h tai 24 h juoksussa. Eli kunto on pitkän aikaa ultran jälkeen huonompi kuin ennen starttia, eikä se palautumalla palaudu, vaan se pitää luoda harjoittelemalla uudestaan. Tämä etenkin silloin, kun on vetänyt itsensä tappiin, eikä kilpaillut pelkästään tunnelman vuoksi. Pääosin siis lihaskestävyys, palautumiskyky ja rasvojen polttokyky kannattaa siis harjoitella suurilla määrillä ja myös jonkin verran palautumattomana harjoittelemalla. Jolloin olisi hyvä ennemmin syödä ja juoda niin, että palautuu niin nopeasti kuin kunto sallii, eikä erikseen ravinnon avulla hidasta palautumista. Joskus voi kuitenkin suunnitella jonkin yksittäisen treenin niin, että ei ole kokonaisuuden kannalta mitenkään optimaalinen palautumistilanne. Etenkin silloin, jos kilpailee vähän tai on PK-kausi. Maratonin kannalta on toki myös vähintään yhtä tärkeää luoda vauhtipohjaa kuin kestävyyspohjaa, jos tavoitteena on jotain muuta kuin läpäisy kuudessa tunnissa. En usko, että yksittäiset hh-energian loppuun ajot kovin paljon rasvojenpolttokykyä parantaa. Tärkeämpää on treenata riittävän paljon ja vuosiakin siihen tarvitaan. Huippukuntoinen palautuu vähän paskemmallakin ravinnolla, mutta silloinkin kunnon parantaminen vaatii entistä enemmän työtä, jolloin kokonaismäärät ja tehot kasvavat, eikä hh-energian pihtaamisella kannata paljon kikkailla. Voin kuvitella että 30 km lenkillä kolmekin geeliä voi vaikuttaa seuraavan päivän menoon, mutta voi siihen vaikuttaa moni muukin asia. Päivät ovat vaan erilaisia. Aina ei välttämättä edes etukäteen tiedä mikä on päivän meno. Nesteellä ja vauhdinjaolla voi myös olla paljon merkitystä. Aikoinaan (v. 2001) minulla oli mielessä sellainen testi, että juoksisin 2 vko:a Joutsenon maratonin jälkeen Pirkanhölkän niin, että söisin vaan makkaraa ja karkkia siinä välissä ja joisin vettä tai kaljaa. Olen nimittäin joskus juossut nuo kaksi peräkkäin (olikohan v. 1999) ja olisi vertailupohja siihen miten se menee oikeaoppisella ravinnolla. Oli sitten tarkoitus osoittaa ravintokikkailijoille, kuinka vähän loppujen lopuksi optimaalinen ravinto verrattuna super surkeaan ravintoon vaikuttaa maratonista palautumiseen ja seuraavan kisan tankkaukseen. Se jäi kuitenkin tekemättä kun oli vielä lokakuussakin tärkeä kilpailu. Tietenkin tuollainen ravinto ja juoma olisi aika pian alkanut näkymään kunnossa, mutta ei ehkä kovinkaan paljoa yksittäisen kisan palautumisessa ja tankkauksessa. En tiedä miten nykyään on, mutta ainakin 90-luvulla tuntui olevan triathlonpiireissä vähän liikaakin painoarvoa ravinnolla ja minä sitten nuorena kapinallisena yritin uida vastavirtaan ja sanoa, että harjoittelusta se kaikki on kiinni, muut on turhaa näpertämistä ja rahan hukkaa. Silloin ei ollut niin helposti saatavissa mitään yhden klikkauksen tutkimustietoa, vaan uskottiin aika sokeasti kaikkea mitä huiput suositteli. Yksi niitä ensimmäisiä aika hyvin levinneitä tutkimuksia oli se, kun todettiin, että rasvaton maito palauttaa yhtä hyvin kuin palautusjuomat. Samaa muotivillitystä oli/on sekin, että pitää olla palautunut, jotta voi harjoitella uudelleen. On se ehkä kivempaa harjoitella, jos kulkee kevyesti, mutta kuntoa ja etenkin kestävyyttä luodaan juuri sillä, että aina ei tarvitse olla jalka kevyimmillään.
  3. Eilen 18.5. kävin hiihtämässä viimeiset "latuhiihdot" ja todennäköisesti myös viimeiset jäähiihdot Suomussalmella. Kyseistä järveä säännöstellään keväällä paljon ja rannat ovat tuolla alueella matalat, joten rantalumet ovat pitkältä matkalta pelkän maan päällä, joten ei tarvitse jäihin putoamista pelätä. Muutama rannoilta tuleva laskuoja virtaa tuolla jään alla. Niihin voi jalka mulahtaa, mutta hyvin kestivät eilen aika myöhään illalla. Alkaa pakkaset olemaan niin vähäiset ja vain yöllä klo. 24-04, joten vaikka järvellä lunta vielä riittää, niin alkaa menemään liian pehmeäksi. Ennätys myöhäisen hiihdon suhteen Suomussalmella oli vuonna 2017. Silloin kovan yöpakkasen jälkeen hiihtelin aamulla jäillä viimeisen kerran 24.5. Mulla on hiihdossa aina mennyt niin, että alkutalvesta ei ole mitään kiirettä keräämään kilometrejä ja vuoden vaihteessa on yleensä vasta noin 400 km täynnä, kun moni himohiihtäjä on jo toisella tuhannella. Sen sijaan keväällä tulee hiihdettyä niin pitkään kuin suinkin mahdollista.
  4. Siinä kuva Suomussalmelta, otettu tänä aamuna. Järvi on vähän rapea, mutta suolla hyvä hiihdellä.
  5. Täällä päin on kyllä vielä melkoiset hanget, jotka eivät 10 vuorokauden ennusteen mukaan kovin paljon sula. Eli kannattaa varautua metsäsuksilla tai lumikengillä, jos nyt ei viimeiset kaksi viikkoa ihan helteeksi muutu. Etelärinteiltä löytyy kyllä suliakin kohtia, mutta metsissä ja soilla on vielä poikkeuksellisen paljon lunta. Suksiminenkin menee jo vähän vaikeammaksi kun lunta ei ole joka paikassa ja päivisin on niin lämmintä, että upottaa.
  6. Viime kesänä kävelin itärajan reittiä Malahviantien kohdalta 10 km etelään ja takaisin. Sitä kohtaa ei enää ylläpidetä. Polku monessa kohtaa melko kadoksissa ja siellä oli ainakin kolme siltaa, joista pääsi vielä juuri ja juuri yli, mutta ei enää parin vuoden päästä pääse kun ovat niin lahoja. Paikka paikoin ihan hienoa, vanhaa kelometsikköä ja tulipaikat vielä kohtalaisessa tai hyvässä kunnossa. Aikaisemmin olen kävellyt samasta kohdasta pohjoiseen, eli Raatteen suuntaan. Siellä on myös hienoja harjuja järvien keskellä, mutta uusittu reitti talousmetsää ja hyvin märkää, eli pitkospuita veden alla. Joskus aikoinaan tuo reitti on ollut hieno vaellusreitti, mutta nykyisin käyttöä ja kunnossapitoa niin vähän, että voi varautua yllätyksiin, eikä ainakaan voi kuvitella, että reitillä pysyy ilman navigointia. Pitkospuita ei Kainuussa enää korjailla muualla kuin spesiaalikohteissa, kuten kansallispuistoissa ja turistikohteiden lähialueilla. Ilahduksekseni näytti Suomussalmen Säynävänsuon reitti olevan massiivisen kunnostuksen kohteena, kun kävin siellä pari viikkoa sitten hiihtämässä. Pitkospuita oli tuotu kelkoilla metsään ja soille kilometrikaupalla. Hossan reittejä ja paikkoja on kyllä korjailtu myös tosi paljon viime vuosina.
  7. Nyt, jos koskaan olisi aika ottaa meitä marginaalilajien paskatasoisia huippuja haastateltavaksi, alkaen vaikka Jari S:stä. Sitten kun taas kilpailut alkavat pyörimään, niin Bottaksen kaksoispoikien ensimmäiset sanat vievät nekin minuutit.
  8. Alkaa hallitus ja viranomaiset viimeinkin heräämään myös tähän ulkomailta saapuvien viruksen levittämisen riskiin. Joissain Euroopan maissa oli jo pari viikkoa sitten sellaisia käytäntöjä, joissa koronariskialueelta palaavat kuljetettiin yhteiskuljetuksilla suoraan hotelleihin tai niitä vastaaviin olosuhteisiin parin viikon karanteeniin. Ei se mikään helppo ratkaisu ole, mutta on hyvä tapa vähentää ulkomailta tulevia tartuntoja. Intian systeemi koko kansan kolmen viikon karanteenista saattaa tulla vielä aika tuhoisaksi. En tosin tunne yhtään miten siellä menee, mutta voi olla vaikea saada ruokaa liikenteeseen ja ihmisille, kun eristys päättyy, ja jo sitä ennen.
  9. Kävin viime yönä kevyen 1200 km reissun Helsinki-Vantaan lentokentällä hakemassa Teneriffalta palanneen pojan. Hän istui takapenkillä, hengityssuoja päässä ja kumihanskat kädessä. Vein hänet mökille Sonkajärvelle ja sitten lähdettiin vaimon kanssa pihalta Sotkamoon. Pojalla on siellä kahden viikon ruuat, pari pilkkiä ja pöllejä pikottavana., sekä koira kaveriksi, ei syötäväksi. Tuo oli ainoa vaihtoehto, kun haluttiin varmistaa, että hän ei altista ketään muuta. Jos olisi tullut julkisilla, niin olisi pitänyt yöllä mennä Helsingin keskustaan ja sieltä aamulla bussilla tai junalla Kajaaniin tai Iisalmelle. Tuo julkisten käyttö ja kotikaranteeni voi hyvinkin levittää virusta. Hän oli jo hankkinut Norwegianin liput ensi lauantaille, mutta sekin lento peruttiin ja paikallisten suomalaisten facebook ryhmä sai puolipakolla Finnairin tekemään tämän eilisillan keruu lennon. Voitte lukea hänen reissusta blokista, "hyppiksen matkassa". Sen verran homma on jo kehittynyt, että lentokoneessa jaettiin hengityssuojaimet jo matkan alussa. Olin varannut kaksi maskia autoonikin.
  10. Mulla on toinen poika Espanjassa (Teneriffalla) jumissa ja siellä tosiaan sakkoja tulee. Rangaistuksen suuruuden ylärajaksi on määritetty yksi vuotta vankeutta, mutta tuo 1000 euroa tulee helpostikin. Pitää tässä vähän mainostaa miten vakuutusyhtiö taas osaa pestä kätensä. Tiedusteltiin, miten tämä hänen matkavakuutus korvaa paluulennon. Ensinnäkin vakuutus ei ole voimassa kuin alle 45 pv matkoilla, joten laitettiin asia kuntoon noin 100 euron lisämaksulla, koska hän on ollut reissussa juuri sen 45 pv. Sen jälkeen todettiin, että vakuutus ei korvaa paluulentoa, koska on vain UM:n kehotus palata Suomeen, ei määräystä. Paluulentoja on vaikea saada ja usein jo maksettukin paluulento perutaan. Nyt hänellä on liput ostettu Norwegian lentoyhtiölle reilun viikon päähän, mutta jos sekin peruuntuu, niin vakuutusyhtiö ei maksa, koska on poikkeusolosuhteet, joissa vakuutukset eivät ole voimassa.
  11. Sitä minäkin ihmettelin. Nuo kuolleisuusprosentit ovat jopa pienemmät kuin oli arvioitu kausi-influenssassa 500/ 500 000. Ulkomailla koronan kuolleisuusprosentit ovat kuitenkin olleet 1-3 luokkaa ja Italiassa enemmän. Tosin sairastuneiden määrää ei missään tiedetä. On ihan mahdollista, että Suomessa kuolleisuus on 10 tai 30 kertaa pienempää, mutta on se vähän omituinen arvaus. Ainakin tähän mennessä prosentti on ollut nolla.
  12. Tuo on minustakin ollut aika ristiriitaista. Aluksi vähäteltiin koronaa kausi-influenssaan sairastuneiden ja kuolleiden määrällä. Uskon, että ensi talvena vähätellään kausi-influenssaa vedoten juuri siihen, että ei sille mitään muuta voi kuin ottaa rokote ja siihen kuolee kuitenkin ne, jotka kuolisivat kohta muutenkin. Ei varmasti tulla maapalloa laittamaan kiinni kausi-influenssan takia.
  13. On ihan ymmärrettävää, että ei luoda paniikkia ja kyllä varmaan monet ihmiset stressaantuvat, jos viranomaiset tuovat realistisesti vaaroja esille, kuten on nähty ilmaston lämpenemisenkin osalta. Kuitenkin on myös väärin sellainen tiedottaminen, jossa pidetään ikään kuin itsestään selvänä, esim. sitä, että mikään tuote ei tule loppumaan kaupoista. Tämä on vähän vastaava esimerkki kuin oli narkolepsiaa aiheuttava rokote, oliko se sika- vai lintuinfluenssaan. THL piti ihan selvänä, että ei ole mitään riskiä ottaa rokotetta ja rokotteen yhteyttä narkolepsiaankin aluksi yritettiin kiistää. Tällainen virheellinen tiedottaminen ja siitä jälkeenpäin kärähtäminen on omiaan vähentämään viranomaisten tiedottamisen uskottavuutta ja silloin somen paskahuhut saavat yhä enemmän jalansijaa. Yksi "parhaita" viranomaiskommentteja oli kun muutama vuosi sitten Kokemäenjokeen pääsi tonneittain raskasmetalleja (nikkeliä). Paikallisen ELY:n tai AVI:n edustaja sanoi televisiossa, että emme voineet asettaa uintikieltoa, koska eivät ihmiset olisi sitä kuitenkaan noudattaneet. Melkein sama kuin sanoisi, että emme me soittaneet ilmahälytyssireenejä, kun eivät ihmiset olisi kuitenkaan menneet suojaan. Viranomaisten pitää jo oman auktoriteettinsa takia sanoa asiat aika lähelle niin kuin ne ovat.
  14. Taitaa olla pakastimet täynnä vähän joka paikassa. Hyvä niin, mutta jos nyt tulisi vaikka myrskyn takia pitempi sähkökatko, niin pakastimien ruoka olisi aika pian mennyttä (jos ei löydy riittävän kokoista aggregaattia). Ulkona alkaa olemaan jo niin lämmintä, ettei sillä voi pakastinta korvata. Putket eivät kuitenkaan enää kohta jäätyisi, vaikka talot vähän kylmenisivätkin. Korona itsessään ei Suomesta sähköjä vie, mutta isommat katastrofit ovat yleensä monen epätodennäköisen tekijän summia. En ole tähän koronaketjuun vielä mitään kommentoinut, mutta ihan mielenkiinnolla lukenut muiden kommentteja ja seurannut viranomaisten toimintaa. Minun mielestäni THL lähti vähän väärille raiteille heti alkuun, kun yritti vähätellä asiaa vetoamalla siihen, että oli merssit ja sarssit, eikä nekään Suomeen tulleet ja samalla koronaa yritettiin vähätellä sillä, että tavallinen kausi-influenssa tappaa noin 500 ihmistä Suomessa vuosittain. Mahtaako kuitenkin olla niin, että suurimmaksi osaksi kausi-influenssa on se viimeinen niitti, joka kirjataan kuolintodistukseen, vaikka henkilö olisi joka tapauksessa kuollut johonkin pöpöön seuraavan vuoden aikana. Seuraavaksi vähäteltiin hamstraamista. Vessapaperin hamstraamisessa ei mitään järkeä olekaan, mutta kyllä kahden viikon kuivamuonat voisi olla ihan hyvä juttu, jos pitää kotiin linnoittautua ja pitemmälle jatkuva kriisi kyllä lopettaa joidenkin ei niin välttämättömien elintarvikkeiden saannin. Itse olen työskennellyt puolustusvoimissa yli 7 vuotta ja omaksunut sellaisen ajattelutavan, että parempi varautua pahimpaan, vaikka parasta toivoisikin. Ehkä tämä korona on lopulta hyvä opetus siitä, mitä vakavampi tauti voisi saada aikaan, esim. ebolan tyyppinen, etenkin jos suhtautuminen on alussa noin vähättelevää. Jossain kulkee tietenkin myös ylireagoinnin raja. Milloin alkaa suojautumisen toimenpiteet vaatimaan enemmän uhreja kuin itse tauti. Ei vielä näillä spekseillä kuitenkaan. Saa nähdä mitä korona vielä saa aikaan pakolaisleireillä ja Afrikassa. Noilta rintamilta ei vielä mitään uutta.
  15. 226

    22. Kaukopartiohiihto

    Täällä Kainuussa ja tuolla Lapissa ei tarvitse eräsuksia hävetä. Kaupoillekin voi mennä vaikka huopakumisaappaat jalassa ja vetovoima vaan paranee. Puhun siis vaimostani, en itsestäni. Tuo kuva on muutaman kilometrin päästä Sallatunturista etelään, eli Ruuhitunturista. Sinne meni luistelulatu huipulle asti, mutta pohjoisemmalle Sallatunturille (Sallatuntureita on kaksi vierekkäin) menimme metsäsuksilla ja paluumatkalla myös Kuusamon Valtavaaralle. Ei siellä kovin montaa metsälatua näkynyt, mutta aika paljon oli lumikengillä ja ihan kävelemällä kävijöitä, etenkin Valtavaaralla. Umpihankihiihto on monelle vieras ja vaikea laji, mutta täällä pohjoisessa se on kyllä aika helppoa, kun ei ole tiheitä ryteikköjä, eikä paljon kallioitakaan. Monessa paikassa pääsee etenemään ilman suurempia umpikujia, etenkin nyt kun lunta on tosi paljon. Suurin rajoite etenkin alkutalvesta on se, että Kainuussa on tosi paljon ojitettuja metsiä ja joskus alkaa kyrsimään kun pitää ylittää vaikka kymmenen virtaavaa ojaa putkeen ja pitäisi vielä saada koirakin niiden yli.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy