Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Spica

Jäsenet
  • Posts

    3 197
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    14

Everything posted by Spica

  1. Varmaan ongelman ydin molemmissa tapauksissa lopulta oli, että määrä vain kasvoi liian kovaksi liian aikaisin/nopeasti. Ns. kunto oli kova, mutta paikat ei kestänyt juoksuspesifiä treeniä niin paljoa siinä kohtaa kun juoksun määrät kasvoivat liian paljon liian nopeasti. Oona taisi todeta lopulta, että jos haluaa treenata kuin eläin, pitää valita laji sen mukaan ja hiihto sopi siihen lopulta paremmin. Alisan kohdalla juoksu taas on ollut selkeämpi ykkönen pidempään eikä varmaan tuosta vaihdu, vaikka toki pärjäisi asenteellaan treenata monessa lajissa - kuten on osoittanutkin.
  2. Pistetään päivä ja samalla viikko pulkkaan. Henkisesti tavallista rankempi viikko mutta fyysisesti ihan ok. Yksi täysi vapaapäivä tuli treeneistä pidettyä muiden tärkeämpien menojen vuoksi, muuten aika sitä samaa kuin edellisetkin viikot. Ma: 62min pyöräily, kevyt + 60min juoksu, kevyt Ti: 1h37min pyöräily, sis. vajaa 50min Zwift-kilpailu (AP 288w, NP 318w, syke 164bpm), ihan hyvät kirit yleisesti ottaen irtosi kun ei omaa vahvuusaluetta kuitenkaan Ke: 1h45min juoksu, sis. 60min @3.37/km vk2 (@162bpm, syke ei näyttänyt nousevan ihan yhtä herkästi kuin aiempina viikkoina) To: Lepo Pe: 2h10min juoksu, kevyttä La: 1h43min pyöräily, sis. 3x30sek all out sprintit /5min palautus @10-11w/kg + 5min @6.2w/kg + 3x25sek all out sprintit /3min palautus @10-10.5w/kg + 4min @6.2w/kg (alku ylikovaa, keskellä hyytyminen, loppuun takaisin nosto), simuloimassa ensi viikon kilpailua + 1h25min juoksu, kevyttä (hieman tavallista reippaampi pk, 5min/km) Su: 2h10min juoksu, kevyttä
  3. Tässä varsin heikkolaatuinen kuva, mutta ehkä näyttää vähän omaa setuppia. Klikkaamalla isommaksi/kokonaiseksi? Pointtina: traineri, jota ei tarvi siirtää. Myös älyllinen traineri plussaa niin halutessaan voi ohjelmoida treenit suoraan siihen. Lisäksi yleensä on kunnolla kalibroituna. Ei ongelma, jos pyörässä muu tehomittari (paitsi itsellä on, koska kisoihin tarvii kaksi mittaria validaationa että näyttävät samaa lukemaa). Samoin suoravetotraineri, eli ei takarengasta, jolloin ei kumisilppua renkaasta ja on merkittävästi hiljaisempi. Pyörä, jota ei tarvi irroittaa. Ei tarvi traineriin edes johtoa, toimii ilman. Koska sisällä, niin huone, josta saa halutessaan ikkunan auki. Pöydällä edessä tuuletin, sivussa takana toinen (koska miksi ei? Tehokkaammatkin saisi olla etenkin lämpimällä kelillä, talvella ei ongelma). pöytä, johon mahtuu tavaraa riittävästi, eli näyttö/läppäri/pädi tai millä sitä nyt surffaileekaan. Itsellä usein pädi, jossa zwift, joka ollut riittävä. Juomapulloja tarpeeksi monta, kaapissa lisää. Samoin energiat pöydällä tai kaapissa, riippuen miten tarvii. Pyörän päällä pyyhe, koska hikoilee. Yleensä yksi pyyhe riittää. Pyörä toimii (itselläni ainakin!) kuivaustelineenä pyyhkeelle treenin jälkeen. Isoimmat hiet voi pyyhkiä pyörästä muutenkin pois. Lisäksi treenivaatteena usein vain pyöräilyhousut, jotka tuossakin kuivuu heti treenin jälkeen. Kyllä, en pese joka treenin välissä, tarvittaessa heitän pesuun/pesen nyrkkipyykillä ja otan tarvittaessa kaapista toiset. Kengät asuu pyörän vieressä, pohjalliset pois niin kuivuu paremmin. pitäisikö olla muuta? Tietty kiva, että on eri huoneessa kuin olohuone, niin ei tule häiriöitä ja musiikki korviin tarvittaessa/kaiuttimeen.
  4. Ha. Puoliso varmaan huomannut, kun pari viikkoa on tuntunut menevän varsin kankein jaloin kodissa ja puutarhassa. Sanoi viikonloppuna, että oonko käyttänyt lihashuoltovasaraa hetkeen. No en ole, kun en oo treenannut niin paljoa, ja vähän unohtunut. Aloin vkl aikana käyttämään ja jalat on olleet, syystä tai toisesta, taas paljon nopeammin kunnossa ja paremmat ja vetreämmät. Ei viikonlopun juoksuista pahentuneet koivet myöskään. Eilisen pyörän jälkeen jalat tuntuneet tänään tosi hyviltä. Pohdin jopa, että pitäisin hyvin kevyen päivän - en siksi, että olisi rankkaa, vaan siksi että yleensä jos tuntuu liian hyvältä, on hyvä vetää jarrua ajoissa 😄 No, kai pari päivää saa mennä kovempaa eikä se ole pahasta. Eilen oli sykkeet hieman matalahkoja kisassa (rasitus vai muu?), ja sama trendi jatkui tänään juoksussa. Toki tänään juostessa hengityskin tuntui tosi helpolta loppuun asti, joten olisin veikannutkin, että alhaisemmat sykkeet olisi kuin viime viikonloppuna. Ei vaikuttanut rasittuneelta kroppa. Leposykkeet normaaleja toistaiseksi. Juoksin siis samana "tunnin reippaan kovaa" kuin viikonloppuna. Nyt aloitusvauhti oli reippaampi ja se tuntui heti ihan hyvältä, joten annoin mennä mikä tuntui hyvältä. Jalat oli toki paremmat kuin viime viikonloppuna juostessa muutenkin. Tuli avg. 3.37/km pienellä loppunostolla, ja sykkeet jäi pari pykälää alemmas kuin viime viikonloppuna. Yhteensä tuli juostua 1h45min, reilu 25km. Kovemman juoksun lopussa jotenkin ihmeellisesti onnistuin oikean jalan polven potkaisemaan vasemman polven sisäsyrjään, ja ihan kunnon puujalka siihen. No, alkanut vasta kotona nyt tuntua että joku mustelma sinne kehittyy... Muuten jalat jäi tuostakin hyvin "kevyiksi" tällä kertaa, kop kop!
  5. Katsoin vain pari kuvaa, ja ajattelin ääneen kotona: HYI V***U millaisissa olosuhteissa nuo juoksevat sortseissa 😄 yli 9000 jalan korkeudella sortsit jalassa ultrajuoksua, eli hyvin korkealla, kinoksissa, ja vauhti ei voi olla kovin kovaa kun maastossa mennään ja kymmenen tuntia tai jotain nopeimmillaankin? huhuh..
  6. Miten nämä eroaa ns. alter-G juoksumatoista, joita ainakin Suomessa on myös? Taisin nähdä mm. anne-mari korteen juoksemassa sellaisessa (huvikseen? lomalla/ylimenokaudella kun taitaa olla?), oli varmaan kyllä ulkomailla vielä hetki sitten. Mutta joitakin suomalaisia olen nähnyt näitäkin käyttävän.
  7. Taisi se viikko vaihtua tässä jossain välissä kun taas töissä ollaan oltu. Njaa, eipä kyllä paljoa lisättävää, tännehän mä taisin jo monet treenit kirjata. Ma: Lepo Ti: 1h38min pyöräily, perus (AP 239w, NP 265w) Ke: 42min pyöräily, kevyt + 1h20min juoksu, kevyt To: 1h22min pyöräily, kevyt, sis. 1min42s kova @469w Pe: 1h20min pyöräily, kova, sis. 20min @342w (180bpm) La: Juoksu 1h46min, sis. 1h/16.2km reipas (168bpm) Su: Juoksu, 1h45min, kevyt Tämä viikko takaisin paluuta arkeen. Eilen kevyttä juoksua ja kevyttä pyöräilyä yhteensa pari tuntia. Tänään Zwiftissä taas vaihteeksi kisaamassa. Sprinttikisa, yhteensä 7 sprinttiä, ei yhtään ns. oikeaa mäkeä. Vauhti oli ihan hyvää välipätkissä, joten sprintit eivät olleet ihan mahdottomia (15-30sek n. 10-12w/kg), muutama pätkä vähän kovempaa tasaisella myös, muttei mitään sellaista jossa tippuisi oikeastaan. Pariin sprinttiin sain hyvän lähdön ja ajoituksen ja taisin olla top3 muutamassa. Ehkä myös pari top 10 sijaa lisänä. Viimeiseen, maalisuoran sprinttiin ajoitus oli vähän huono, olin ehkä 5 sijaa liian alhaalla kuitenkin, ja kun sprintti lähti, oli kuitenkin yksi vaihde liian isolla, joten ei päässyt antamaan ns kaikkea peliin lopulta. Siitä ehkä isoin miinus itselle. Muuten ihan hyvää tekemistä, 50min, AP 288w, NP 318w. Jos ensi viikolla kisaan, on se aavistuksen pidempi, mennee hieman yli tuntiin (46.6km), ja matkalla onneksi muuten "täysin" tasamaan kisan ohella (jossa useampi välisprintti käytännössä tasamaata, onneksi kuitenkin yksi pidempi 30sek pätkä, eikä vain tosi lyhyttä 100-150m pätkää, joihin otetaan vielä lyhyt lead-out) kahdesti n. 4min nousu. Siinä saisi sitten ajaa varmaan lähelle omia ennätyksiä, että pysyy mukana 🙂 Sitä seuraava on ns. pelkkä "tasamaasprinttikisa", ei nyppylän nyppylää, n. 50-53min. Sitä seuraavassa kisassa taas mäkeä hieman enemmän ja sopisi itselle hieman paremmin (ei tasaista, muttei pitkiä nousujakaan, 1-2min).
  8. Hyvin mahdollista toki että jaloissa jotain lepoa enemmän tarvitsevaakin on, mutta kyllä jos 8pv aikana käy vain kerran lenkillä, tulee ne ehdottomasti kipeämmäksi kovasta juoksusta, vs että pääsisi käymään 6 kertaa lenkillä (vrt esim. punttisalitaukoon). Vain mutua. Toivottavasti parissa viikossa jalat alkaa tointua jo normaaliin rytmiin ja hiljakseen pääsee juoksun makuun eikä pidempää taukoa tule. Jos jotain olisikin isommin rikki, olisit joka tapauksessa jo joulukuussa varmaan ihan täydessä juoksukunnossa, kunhan et sotke paranemista! 🙂
  9. Se on ihan mahdollista. Myös ajattelin, kun en muista tarkalleen, miten paljon olit käynyt kiropraktikolla (muistaakseni jossain sellaisessa olet ollut?), että onko sillä puolella mahdollista käsitellä kipualueita/etsiä juurisyitä kivulle ja saada paikat ns auki ja toimiviksi?
  10. Spica

    Kynsiongelmia

    On ollut. Tulee usein lähinnä kuuman kosteissa keleissä juostujen pitkien lenkkien seurauksena, ainakin aiemmin. Usein johtuu, että kenkä on joko liian pieni tai jalka pääsee liikkumaan kengässä ja "hakkaa" varvasosaston päähän. Tätä kun tekee riittävän pitkään ja usein niin kyllä se siitä irtoaa. Vaarallistahan se ei ole toki.
  11. Varmaan myös tuon 3-4kk tauon aikana hyvä katsastella, että fysiologisesti liikeradat normaalistuvat ymv, ja käydä fyssarilla/osteopaatilla/kiropraktikolla tmv joka tuntee asiaa. Varmistaen, että kun palaa juoksuun jossain vaiheessa (ja toisaalta kun pyöräilyä olisi mukana enemmän), että paikat toimii ns normaalisti kuitenkin.
  12. Jos oikein katsoin niin kyllä? Ja parani aikakin reippaasti (nopeammalla reitillä toki) useamman minuutinkin! Ellen nyt muista ihan väärin nimeä.
  13. @Jujup 😄 Voi hyvin ollakin 😉 Tosin nyt ollut koronan myötä pidempi tauko, mutta eiköhän talvella pääse jatkamaan jossain määrin.
  14. Mukava nähdä tosiaan viivalla ja maaliviivankin ylittäneenä. Tuosta lienee ihan ok lähteä kohti ensi vuoden isoja kisoja, tuosta varmaan on 3-5 minuuttia varsin "helposti" Alisan tapauksessa viilattavissa, jos puolikkaalle haluaa tähdätä. Hieman alimatkojen kisoja ja ehjää treenikautta (vaikea nyt sanoa, kuinka onnistuneita kausia hällä on alla viimeisen 4-5 vuoden ajalta) alle niin positiivisin fiiliksin kevääseen!
  15. Nilkoissa pidempään lukkoilua ollut, vasemmassa enemmän joka aiemminkin enemmän oireillut ja hoideltu. Noh, enpä ole saanut aikaiseksi vielä varattua aikaa fyssarille, jonka tiedän saavan ne auki. Jos joku tietää pk-seudulla muita kuin Koposen, saa vinkata. Vaikea saada klo 08-16 välisenä aikana irrottua töistä ja kun vapaita aikoja marginaalisesti, niin olen antanut olla vielä. Ehkä tässä kuukauden sisään voisi yrittää sovittaa kuitenkin ajan. Tämä lähinnä, koska selkeästi tuo vasen pohje tykännyt jumittaa koko tämän viikon ja tuo nilkka ehkä vielä entistäkin tiukempi. Oikea pohje on ihan hyvä. Ei se onneksi estänyt tänään mitään juoksemista, eikä toki eilistä pyöräilyä. Otetaan tämä viikko vielä määrällisesti rauhallisemmin. Tänään juoksemassa aamusta. Juoksun ohjelma oli varsin yksinkertainen, tunti reippaan kovaa, siinä n. maratontehojen tuntumassa, eli ei mitään tykitystä, mutta sellaista, että tietää juosseensa. Päivän saavutus oli sitten 16.2km, @ 3.42/km, @ 168bpm. Keskisyke viitisen pykälää vielä alle mitä olen maratonilla tupannut saamaan keksisykkeeksi, mutta toki se toisella puoliskolla olisi noussutkin nyt. Ei varmaan jalat olisi jaksaneet enää tuohon päälle 1h40min juoksua samaa tahtia kuitenkaan vielä, vauhtikestävyys vähän hakusessa. Alkuun ja loppuun yhteensä 9km verraa eli sellainen sopiva n. 25km kuitenkin tuli juostua. Katsotaan, josko jotain tämän tasoista juoksua +- vähän vauhtia vaihdellen saisi vielä loppuvuoden veivattua kerran viikkoon. jos yksittäisiä viikkoja jää välistä niin ei iso juttu, mutta toisi sitä perusjaksamista vauhtikestävyyteen kuitenkin. Katsotaan, alanko kovempia vetoja jossain kohtaa ottamaan mukaan. Juoksumäärä jossain kohtaa hieman putoaa lähiaikoina, enkä 100km viikkoja tule juoksemaan juurikaan tämän vuoden puolella varmaankaan. Otetaan pyöräilyä (ja uintia) sitten hieman enemmän tilalle.
  16. Eilen taas ei ehtinyt töistä ajallaan, joten illan ohjelmassa oli vain kevyt pyörittely trainerillä, annoin jaloille lepoa juoksusta. Muuten hyvin kevyttä mutta lopussa ajelin huvikseni Watopian klassisen nousun KOMin (Zwift KOM?), 900m pätkä. Näköjään Stravan mukaan oma ennätyskin? Tosin vähän epäilen. 1'41" kesti ja 469W nousujohteisesti, ihan ok, kun ajattelin että jos nyt 450W ajelisi. Ajattelin muutenkin ottaa tämän viikon kevyemmän kannalta, mutta alunperin olin ajatellut ottaa myös henkisesti, nyt tuli ihan päinvastainen sen osalta... Tänään ajatuksissa oli ajella 20min kovaa pyörällä, uusintatesti vajaan 3 viikon takaa. Aika lähelle ajateltua. Todella löysät jalat lämmittelyssä, ei kierroksia saanut millään. Viime yöt mennyt aika pyöriessä, ja töistä taas myöhässä kotiin, palautuminen vähän niin ja näin. Veto meni kuitenkin ok. Alkupuolisko 10' 338W ja lopussa kiristäen, 20' jälkeen tehot 342W. Tässä 20W parannus siis 20pv takaiseen. Siispä watti päivässä! Ei enää kuin kuukausi niin ollaan ennätyksissä... Eikun... No, jos lisäisi hieman yli 10h pyöräilyä viikkoon lisää kuukaudeksi, varmaan aika lähelle voisi päästäkin? Sykkeet 20' 180bpm, 10' 187bpm ja viimeinen 5' 190bpm ja 1' 194bpm eli sykkeet käyttäytyi kuitenkin varsin normaalisti.
  17. Muutama vuosi sitten oli täysin ok tulla luokkaa tunti ennen ainakin ja sai lipukkeen, ei puhettakaan, ettei olisi päässyt. Enpä usko, että siellä mikään raja tulee täyteen ei-oossa. Luottaisin vahvasti tähän edelleen. Eikä nettisivuilla pikavilkaisulla ollut mitään rajallisuudesta oltu mainittu.
  18. Spica

    Kirja-ketju

    En lue kauheasti kirjoja, enemmänkin pitäisi. Äänikirjat eivät ole löytäneet minua vielä. töiden/opiskelujen vuoksi luettavana nyt Aki Hintsa Voittamisen Anatomia. Katsotaan mitä siitä tulee. Pitäisi reflektoida sitä sitten. Kasa kirjapalkintoja saaneita romaaneja odottaa hyllyssä lukemista, ehkä tästä kipinä niiden lukemiseenkin.
  19. 😄 Kyllä, eipä tuota taida voida paremmin kiteyttää. Siihenhän se "lepo" meneekin 🙂
  20. Viime viikon loppu olikin aika tiukka aikataulu, joka sitten jatkui eiliseen iltaan asti. Nyt sitten ehdin pohtia viime viikon treenit läpi. Ma: 30min juoksu, kevyttä, eipä muuta oikein ehtinytkään kun mentiin kaupunkiin juhlimaan puolison pyöreitä synttäreitä Ti: 60min uinti, kevyttä (allas sea pool, ensimmäinen kerta, ihan kiva paikka) + illasta Zwift 1h33min pyöräily, sis. ~34min kisa, kts edellä aiemmin. AP ~314w/NP ~320w Ke: 23min pyöräily, kevyttä + 2h02min juoksu, kevyttä To: 1h25min pyöräily, sis. vo2max intervalleja, kts edellä + 1h10min juoksu, kevyttä Pe: 1h22min juoksu, kevyttä La: 1h30min juoksu, sis. 10km kova (~34min) + reilusti metsäilyä illasta Su: Rästiasioiden hoitamista iltaan asti eli täysi lepo No, sunnuntain lepo tuli ihan hyvään saumaan, koska jalat meni jostain syystä ihan tilttiin tuosta lauantain juoksusta, eilen vielä (tiistaina!) tuntui pohkeissa ihan kunnon jumit. Maanantaikin oli ihan lepopäivä, mutta rästihommat saatiin kotona pakettiin, töistä pääsi vasta illaksi tosin kotiinkin. Eilen aika sama homma töiden osalta, mutta ehdin illaksi pyöräilemään pariksi tunniksi, joka sujui ihan kivasti. Tänään sitten varsin perustekemistä jo taas ja töistäkin pääsi ajallaan. Vähän kuulostelen, josko loppuviikosta tuntuisi ok:lta ajaa 20min pyörällä taas reippaampaa. Menisiköhän 330w rikki nyt.
  21. Joillain ihmisillähän on edunvalvontaa taloudellisissa asioissa, joillain myös terveydellisissä. Sen kun luovut luottokortista ja käteisestä ja annat kumppanille säilöön (jos sellainen on kotona) niin ei tule mahdollisuutta. Himon alkulähdettä toki kannatta käsitellä, mistä se johtuu. josko siitä pääsisi vähemmälle vaikka. No, ei liikaa synkistellä. Ikävä toki, jos ongelma on niin iso, että sotkee muuten terveellisen harrastuksen ja kehityksen siinä.
  22. No ei nyt sentään 10000kcal. Paketissa aino maitosuklaata on n. 1400kcal ja suklaalevyssä karkeasti 1000kcal, eli noin 2500kcal pääsee. Toki siinä tulee päivän perusaineenvaihdunnan verran + vähän yli, riippuen omasta painosta. Liikunnalla saa sitten hieman paikattua, mutta harvoin pääsee nollatasoon toki, jos muutakin päivän aikana syö. Toki, jos kovasti miinuksilla on muina päivinä, ei se iso paha ole. toki kertoo jotain järkevyydestä 😛 tuo linkkaamasi sivusto on varmasti ihan järkevä paikka selata, vaikka ei diagnoosia olisi tai tulisi. Tosi liukuva tilannehan se monella on, eikä hoito sen kummempaa yleensä ole, kuin käsitellä se asia siellä taustalla, miksi tulee herkuteltua 🙂
  23. Parhaassa kunnossa, mille matkalle? Kyllähän tuo ero on huima, ollakseen ns. tasapainoinen puolikkaan ja maratonin välillä.
  24. Hyvin todennäköisesti reitti on mitattu oikein, jos ylipitkä, sitähän se saa olla 😉 Mutta tosiasiassa enemmän uskon, että kaupungissa juostessa vaan katveita syntyy enemmän kuin vaikka Espoossa, jolloin mittarit ei ole niin tarkkoja. Lisäksi massaa hieman enemmän, tai muuten vaan mutkaa ymv. jonka vuoksi ihmiset ei vaan pysty juoksemaan täydellisesti sitä lyhyintä mitattua reittiä pitkin.
  25. Mites, jos nyt talvella ihan vaan maanantait teet sitä nopeutta ja nopeuskestävyyttä, kun hallivuoro kuitenkin on? Ja toisena pääharjoituksena vuoroviikoin mk ja vk. Talvella ei välttämätöntä liene vetää joka viikko kaikkea kolmea. Tai kolme viikkoa vk:ta, pari viikkoa mk:ta ja paluu taas toiseen. Ei kuitenkaan mitään useiden kuukausien taukoa asiasta. Mk - ja vk-erot on kuitenkin enemmän nyansseja lopulta, jos tulee lähellä kynnystä hinkattua kuitenkin. Liiaksi en tuota nopeutta lähtisi sotkemaan muilla kovemmilla tekemisillä, ja sitä ennen pitäisin ihan kevyen pk:n päivän, mieluusti kaksi (tai sitten pitkis - pk - nopeus tmv.).
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy