Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Spica

Jäsenet
  • Content Count

    2 513
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    3

Spica last won the day on November 25 2019

Spica had the most liked content!

Community Reputation

973 Excellent

About Spica

  • Rank
    Trinisti
  • Syntymäpäivä November 19

Contact Methods

  • Website URL
    http://triathlonsuomi.com/juha-matti-halonen/

Converted

  • Tavoite
    Triathlonin sm-kisat

Recent Profile Visitors

3 300 profile views
  1. Sairausloman pituuskin on hyvin yksilöllistä. Jos tekisin vain toimistohommaa istuen päivät pitkät lyhyillä kävelyillä toimistolla, ja julkisilla pääsisi melko vaivatta töihin (autolla ei paljoa kipsin kanssa ajeltaisi varmaan), tai työnantaja pystyisi järjestämään etätöitä kotiin - mihin sitä sairauslomaa siis tarvittaisiin juurikaan? Toisten on helpompi palata töihin kuin toisten. Kivutkin on yksilöllisiä. Ja samoin murtumat, vaikka luokitukset olisi samoja. On täysin hyväasentoisia, on sirpaleisia, isompia ja pienempiä, enemmän ja vähemmän pehmytkudosvauriota mukana jne.
  2. Ei ollut Vainio eikä Hyryläinen maratonilla, oletin, että tää olisi ollut se kisa, johon tähtäävät alkuvuoteen. Saa nähdä, missä kisaavat 🙂
  3. Jep. Ja eipä se käytännössä koskaan ole suksien vika, tai voitelijan vika, vaan hiihtäjän, joka valitsee. Eli oma vika, kuten sanottu. Toki hieman huumoriksi laittaa siinä, että kunto olisi huono 😛
  4. Spica

    Nike Vaporfly 4%

    https://www.google.com/amp/s/www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-7887859/amp/Nike-Vaporfly-running-shoe-used-Brigid-Kosgei-smash-Paula-Radcliffe-record-set-BANNED.html Bannia ilmeisesti haettu. Liekkö koskeeko myös muita hiilikuitulevyisiä kenkiä, vai mihin menee raja? Pian saasaan varmaan tietää.
  5. Spica

    Harjoittelun rytmitys

    mutta kehittyykö sitten, jos hyväkuntoinen tekee sen 6+6+6 treeniä viikossa, eli 6 joka lajissa, ja joka lajissa 2-3 tehotreeniä? Hmm.. itellä pidemmän, n. 10vko jaksossa 2 kovempaa tehotreeniä kehitettävässä lajissa näin talvella on ihan riittävää (puhutaan nyt pyörä tai juoksu), toki kun juoksu on se toinen jossain määrin kehittyvä mukana, vaatii se oman veronsa. Ehkä uintiin panostamalla tosiaan kolmaskin kova pyörätreeni voisi onnistua (kun lihakset sen verta eri). Tai voisi se jo nyt, mutta olisiko se mistä sitten pois? Meen ehkä enemmän kovat kovaa ja riittävän pitkään per treeni, kuin kovat kovaa lyhyesti ja usein - mentaliteetilla. Onhan se eri asia vetää vaikka veekoota 3x30min @90% kuin 2x20min @90%, jälkimmäisen voi tehdä vaikka kahdesti viikkoon ja silti määrällisesti tulee vähemmän treeniä. Toki jälkimmäisen voi vetää myös @100%, mutta sitten pitää miettiä, mitä kaikkea muuta voi tehdä, onko se pois muista kovista treeneistä, muista peekoo-treeneistä, alkaako tehot sakata ja puuroutua, saako kovemmat mentyä vielä kovempaa, saako jakson aikana kehitystä miten tuotua ylöspäin siten, että jaksaa blokin jälkeen vielä hyvin ylläpitää sitä ja lähteä saman tien buustaamaan toista lajia? Ei blokin jälkeen olekaan tarkoitus olla vielä rikki tai kisakunnossa useinkaan, tässä vaiheessa kautta. Ja sitten se asia, että tekeekö ylläpidettävässä lajissa ollenkaan tehotreeniä vai ei, ja jos tekee tai ei, niin miten paljon pk:ta sen lisäksi? Ei oo helppoa. uinti on vähän oma kapittelinsa kyllä, sitä voi aika monet paukuttaa viikosta toiseen varsin kovaakin. Variaatiota siinäkin on silti hyvä olla ja joku juoni, missä vaiheessa kehittää mitäkin ja mitä ylläpitää. Kaikkea ei voi samaan aikaan kehittää.
  6. Kyllä mulla joka kesä tulee enemmän tai vähemmän, jossa mennään varmaan aika tyhjiin asti kun en lisäenergiaa käytä. Treeneinä mm. Kaikki pitkät juoksut (juoksulenkeillä en käytä käytännössä koskaan lisäenergiaa), tosin viime kaudella pisimmät oli vain reilu 30km/ napsun yli 2h, joten tuo nyt kulutti sen vajaa 2000kcal. Pyörällä sitten sellaisia 3-5h lenkkejä, joissa paloi n. 2-3000kcal ilman energiaa. Kyllä noihin aika hyvin tottuu kun niitä tekee. Energiat sitten vain ihan kisaspesifisimpiin treeneihin ja lähellä (=alle 1kk) kisoja.
  7. Eikö nimenomaan ole sallittua kieltäytyä rahanarvoisesta palkinnosta? Triathlonkisoissa ainakin tullut järjestäjiltä viestiä, että huom te jotka saatte jotain, voitte kieltäytyä siitä. Toisaalta rahapalkinnoissa usein lienee parempi ohjata rahat muualle kuin omalle pankkitilille verokortin kautta. Urheilijarahastoon tai muualle, riippuen saaduista tuloista.
  8. Osaatko mutulla heittää, näyttääkö matot yleensä liian vähän vai liian paljon? Aina puhutaan kuitenkin, että epäillään näyttävän liikaa, ts. Vauhti on parempi kuin oikeasti on. Ja käytetäänkö mattojuoksuissa jotain yleistä kallistuskulmaa jos ennätyksiä juoksisi? Tarvitseeko se kalibroida?
  9. Jos omat jalat antaisi nyt juosta reilun 100km viikkoja ja olisi syksyn alku ilman tulevia kisoja, lähtisin varsin mielelläni yrittämään 😛 juuri viikonloppuna reilu 6h trainerilla fillarin päällä, eikä tehnyt edes tiukkaa 🤪
  10. Joku osaavampi voinee korjata, mutta enpä usko että erityisesti olisi. Joillain toki voi olla vakuutusteknisistä syistä kaikkein kalleimmissa/kevyimmissä rungoissa joku raja. (Usein herkin osa hajoaa, ja painavimmat saattavat olla voimakkaimpiakin, eli vääntöä jne voi tulla). Hyvinkin isoja kavereita näkee kaikennäköisillä kisapyörillä, ja nykyään aika monet on juuri hiilikuitua. Kiekot ovat sitten eri asia ja niille usein on painorajoja. Ns. Perusvanteet kyllä toisaalta aika hyvin kestää, jos pinnoja 20+.
  11. Olisiko vähän yli 150km viikkoon tullut syksyllä -15. Viikkoa edelsi 9 viikkoa nousujohteisesti, joilla 10vko keskiarvo oli n. 120+km. Silloin oli helppoa juoksu. Kerta viikossa oli aina reipas kymppi, viimeisellä viikolla se taisi olla n. 37min luokkaa kun lähtötilanteessa se oli n. 40min.
  12. Kävin tällä viikolla tamppaamassa alkuviikosta 4x2,5' + 6' /pal. 1'15" @3'20"/km ja puolivälissä viikkoa vielä 5x1km /pal. 2' @3'20"/km. Aika hapokasta touhua oli jo tuo viimeinen setti. Ihan kiva kuitenkin huomata, että lyhyttä vetoa vielä kestää, mutta kestävyys varmasti hakusessa pidemmän tauon jälkeen vk/mk-alueen raastamisesta. Keli oli ihan mukava käydä Aktia-cupissa raastamassa useamman vuoden tauon jälkeen. Ennakkoon ajateltu 37min olikin lopulta aika tarkka arvio (jotenkin mulla on ollut tänä vuonna aika hyvä näppituntuma omasta suorituksesta... 😅) kun puolimatkaan tulin 18.29 ja maaliin vastatuulen saattamana pienellä raastolla ajassa 36.59. Yleinen raasto koko matkalle selkeästi puuttui, mutta uskon että se löytyy vielä ensi kevääseen mennessä 🙂 hyvin sai ohitella ekalla puolikkaalla porukkaa ja toisellakin vielä muutamia ilman että kukaan tuli ohi 🏃‍♂️ Varmaan joulukuussa käyn raastamassa Esport Arenalla seuraavan vedon, kun Aktiaan ei pääse. Tavoitteena tietysti sub 36min!
  13. Ei sitä ikinä tiedä 😉 Tahkolta voi myös siirtyä Tallinnaan jatkoille kylpylälomalle, mutta molemmat varmasti hyviä vaihtoehtoja. Aika monta lyhyttä loma/rentoutusreissua on tullut Tallinnaan tehtyä ja ikinä en ole pettynyt 🙂 itsellä meni viime kerralla niin että kisan jälkeisenä päivänä lähdin jo vaellukselle, mutta kolmantena vasta pystyi kävellä jota kuinkin normaalisti. Ja itselläkin noin viikko niin lihaksisto oli varmaan aika normaali. Tai yksittäisiä kolotuksia saattoi olla, mutta ei ihmeempää. Hermosto oli sitten sen perus kuukauden sekaisin (treenaamisessa huomasi), mutta usein se ei onneksi haittaa 🙂
  14. Ensi kevääksi tavoite kiristää viime kevään ajasta vähintään minuutti pois. Lähtökunto on varmaan jopa huonompi kuin viime kerralla. Tai ehkä se kunto on ihan ok, mutta massaa on hankittu parin kk aikana enemmän kuin vuosiin 😳🙈 pyritään se sulattamaan talven aikana pois, sellainen 6kg olisi enemmän kuin kesällä 🤔 Aloittelin nyt hiljattain taas matolla tamppaamaan, ja neljän kovemman treenikerran aikana progressiona 15x40" + 3'20"/pal. 40" @3'20"/km -> 10x1' + 3'20"/pal. 45" @3'20"/km -> 7x1'20" + 6'40"/pal. 40" @3'20"/km -> 5x2' + 5' + 2'/pal. 1' @3'20"/km. Tuntuu sopivalta menolta toistaiseksi joten vielä hetki nostaen vedon mittaa ja kun ollaan ~5x1km vedoissa niin otetaan vähän vauhtia pois ja nostetaan kuukaudeksi määrää 10x1km vetoihin joista sitten progressiolla takaisin tuonne samoihin vauhteihin. Sitten sopii keskittyä enemmän taas fillarin hinkkaamiseen 6-10vko ajan ja keväällä uusi jakso juoksuun (pyöräilyn aikana ~kerta viikkoon vo2max/maksimikestävyystreeni ylläpitävänä). Kesällähän tein tuollaisia 10x1km/2' n. 3'20"-25", joten josko lähelle samaa tuntumaa pääsisi vielä tämän vuoden puolella. Nythän tuo 3'20", joka sopisi aika hyväksi target vauhdiksi kevään kympille, lienee aika max 3km vauhtia. Kylmässä ja koleassa ulkoilmassa hyvä jos sen 2km 🙂 eli töitä saa tehdä, mutta toisaalta 6kg painonpudotus soisi tuovan aika monta hyvityssekuntia keväällä. Jos ei ihan karsea sadekeli ole ensi lauantaina, voisin pohjanoteerauksen hakea Aktia-cupista. Sellainen 37min voisi olla ihan hyvä lähtötaso ja siitä on hyvä lähteä karsimaan minuutti kuukaudessa maaliskuuhun 😅
  15. Kyllä tavoite on ihan realistinen. Taisin olla toki vajaa 20v nuorempi, mutta edellisenä kesänä ekana puolimatka kun lajeihin lähdettiin nollista, ja treenimäärät taisi olla 3-6h viikossa keväästä itse kisaan. Kisa sinne reiluun 6h. Seuraavana vuonna täysmatka alle 11h ja ei juuri muuta muutosta treeniin kuin pari pidempää pyöräilyä kesällä vasta, pari yli 2h juoksua ja muuten ns normaalia treeniä, työmatkaa ajoin fillaritreeninä paljolti, olisiko ollut 3-4x viikossa 27km kesällä, eli reilu tunti. Vauhti on kuitenkin ihan pk:ta kaikissa lajeissa, joten se pitää vaan saada kestämään. Toki jos vain läpi haluaa, kävelyä saa tulla vaikka 20km juoksuosuudesta ja pyörällä voi syödä vaikka pizzaa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy