Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Spica

Jäsenet
  • Content Count

    2 598
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    3

Spica last won the day on November 25 2019

Spica had the most liked content!

Community Reputation

1 181 Excellent

About Spica

  • Rank
    Trinisti
  • Syntymäpäivä November 19

Contact Methods

  • Website URL
    http://triathlonsuomi.com/juha-matti-halonen/

Converted

  • Tavoite
    Triathlonin sm-kisat

Recent Profile Visitors

3 417 profile views
  1. Eikös näistä kovista urheilusuoritteista ole jotain varotuksia ollut, että ei ole hyvä yhtälö covid-19 kanssa. Toki varmaan muutkin asiat vaikuttivat vakavaan sairastumiseen.
  2. Kiirettä pitänyt ja koko viikko ollut vähän väsynyt, unetkin jääneet vähemmälle. Nökyi jo tiistain treenissä, jossa toki painoi viikonlopun määrä. Keskiviikkona kevyt päivä, tunti kevyttä juoksua ja tunti kevyttä pk-pyörää. Torstaina yritin kovempaa pyörää, mutta tuntui, että parempi siirtää. Olin jo päivällä ajatellut, että pitäisikö perjantaina mieluummin, mutta päädyin torstaihin. 1h45min pyörää, sis 2x15min @97%, syke ei ollut paha, mutta tuntuma oli selkeän väsynyt lihaksissa. Lopputreeni kevyttä. Päälle reilu 20min kevyttä juoksua. Perjantaina sitten kevyempää treeniä. 1,5h pk-pyörää (213w, 117bpm), paljoa kevyempää ei kehtaakaan ajella pk-treeniä. Palauttavaa ehkä voisi lyhyempänä. Vähän jäi lyhyeksi kun piti läksiä muualle. Illasta vielä ennen saunaa 30min kevyt juoksu. Lauantaina sitten torstain uusinta. Yhteensä vajaa 3h pyörää, sis. 4x15min/5min @96%, olihan sekin vähän tukalaa, muttei niib paha kuin torstai. No, nyt tuli sitten "2 ekstra 15min vetoa viikkoon". Päälle 45min kevyttä juoksua. Tänään sunnuntaina 4h kevyt pk, pientä tehon vaihtelua, mutta avg 214w, @119bpm, syke pysyi nätisi asioissa, mutta onhan se kevyt treeni tuntunut kevyemmältäkin, ainakin henkisesti. Facebook-live yhteistreenit ja youtuben zwift-pyöräkisat pitivät mielen kasassa. Päälle 40min juoksua, jossa 2x1km reippaan kovaa. Varsin positiivinen fiilis - tuntui helpolta, asento pysyi hyvänä ja korkeana ja vaikka hiekalla juoksin niin vauhti oli tyydyttävää. Toki alaspäin on tullut, mutta nyt huhtikuussa olisi tarkoitus juosta joka päivä vähintään 20min, jotta tuntuman saa paremmaksi ja ehkä loppukuusta uskaltaa juosta pidemmän kovan testinkin. Painokin olisi hyvä saada taas sen ~ kilon alemmas, minkä pieni henkinen lama nosti tässä parin viikon aikana. Ennen kuin kisat tiedossa, jätetään se viimeinen nipistys pois kuitenkin. Viikkoon vajaa 17,5h treeniä, josta toki leijonan osa pyörällä ja pieni lenkki päivittäin. Kuminauhajumppaa melkein joka päivä, 10-30min, joita en nyt ole kirjannut, kun en niitä trainingpeaksiinkaan merkkaile. Katselin, että ihan positiivisesti kuitenkin treeniä viikkoon saanut, maanantaina tuli pieni liru tss pisteitä treenistä, niin kuin toki ajattelinkin, sitten loppuviikosta yht. N. 150tss/pv, joka on tässä vaiheessa aika se raja mitä jaksaa pidemmän päälle jos ei muita isompia velvotteita. Katsotaan pitääkö pääsiäisenä olla töissä, vai saako sitä kevyttä määrää tehtyä tavallista enemmän. Ehkä yksi yö jo ulkona teltassakin tulisi vietettyä vaeltamassa jossain jos ei pakkasia lupaile.
  3. Maanantaina lepopäivä, 30min kevyttä pyöräilyä ja sellainen 20min kevyt kävelylenkki. Illasta hieman kuminauhajumppaa. Tänään reippaampaa ajoa taas: 1h45min, sis. Verrojen ja lopun 35min pk välissä 6x3'/3' @ 365-375w. Töiden jälkeen söin ihan liikaa, joka kyllä näkyi hengityksessä kun oli tiukkaa. Toivottavasti ensi viikolla on helpompaa. Nyt tosin mennään jo tehojen puolesta n. 5-7min maksimiteholla, joten ruuvia ei voi hurjasti enää kiristääkään. Kaksi vo2max teeeniä pitäisi saada vielä kasaan silti, katsotaanko saako nostettua tehoa loppuun asti. Sitten paluu kevyempään, ja varmaan seuraavat vo2max treenit kisakalenteri tiedossa ja kisat lähellä. Pyörän päälle 25min kevyt mäkinen pk-juoksu. Illasta kuminauhajumppaa ja saunaa.
  4. Joku mainitsi facebookissa, että kun joku kesän IM peruuntui, pysyi valitsemaan siirron johonkin toiseen euroopan kisaan kahdesta vaihtoehdosta tai vuodella eteenpäin. Barcaan ei varmasti oteta yhtään siirtoa muista kisoista, niin täynnä se on, etenkin huomioiden, että myös barcan 70.3 tulee samalle päivälle! 😮
  5. En usko, että pitkissä sinällään mitään vikaa on, kunhan tehot on riittävän maltilliset. Pyörä on aika armollinen kuitenkin. Juoksussa sitten hieman eri tilanne, jossa en toki maratonin mittaista juoksisi joka vkl 🙂
  6. Eilen toki vähän kumpparijumppaa ruokaa odotellessa illalla vielä ^ eilinen mäkisen maaston juoksu sai takareisissä ja pakaroissa tuntumaan mukavata poltetta aamusta 🙂 venyttely tuntui tekevän gutaa. Tänään sitten taas pidempää siivua. Kellojen siirron takia osittain unet jäi huonoiksi, mutta varsin virkeänä olin aamusta - tosin vatvoin taas turhaan, joten klo 10 pääsin aloittamaan. Ohjelmassa lämppä + 23x15min (10min @240w + 5min @185w) ja loppulämpö. Sellainen reilu 6h ja virtuaalikilsoja tuli tasamaata vaivatessa 250km. Taas sellainen kiva vajaan 5000kcal poltto, josta aamusta treenin aikaan hyvin tankattiinkin. Illalla nyt lisää. Vettä meni 4,1 litraa, ja paino putosi reilun kilon (alle kaksi ainakin oli), ei siis paha. Illalla uintijumppaa ja saunomista.
  7. Keskiviikkona kumpparijumppaa ja tunti kevyttä pyöräilyä. Hieman kiirus päivä. Torstaina pari tuntia pyörällä, jossa karkeasti 30min ja 40min @~300w np, sisältäen erilaisia pätkiä 100-115%ftp vetoja, ja välipätkät 80-90%ftp. Vähän tukkoista oli. Kuminauhajumppaa päälle. Perjantaina 1,5h kevyttä pyörää ja reilu puolituntia kevyttä juoksua perään. Hetki olkapääjumppaa. Tänään lauantaina 3h kevyttä pyörää n. 65-70%ftp ja reilu tunti juoksua kevyttä ulkoilubaanoilla. Kohtuu paljon populaa kyllä näkyi. Vähän ollut kiireinen viikko, mutta tunteina saatu käsiin ihan kohtuullisesti siihen nähden. Huomenna toivottavasti pitkä pyörä, jolla saadaan pidettyä tss arvo sopivalla tasolla, ja myöhemmin ehkä pientä nousua voisi yrittää.
  8. Niin, lähinnä tässä miettii, onko Turkuakaan, ja pitäisikö siirtää oma katse loppuvuoteen ja käydä jossain ulkomailla myöhäissyksystä, tai onko Almere edelleen ainoa kisa, vai mitä... Voi olla, että kuntoa pitää palautella enemmän perusharjoitteluun hetkeksi ja tehdä tehotreenit kevyempänä kohta, jos vasta syyskuussa ajattelisi olevan viivalla.
  9. Maanantai oli lepopäivä, parisuhdetta hoidettiin 🙂 vähän lihaskuntoa ja -huoltoa harjoitin kyllä. Onhan se vähän ankeaa, kun molemmat terveysalalla, ei kyllä viitsi nähdä yhtään ketään ylimääräistä ihmistä töiden ulkopuolella, jottei levitä mitään, kumpaankaan suuntaan. Toivottavasti säilyn ja säilytään terveinä... Tiistaina enemmän lihaskuntoilua ja 1,5h pyörää, jossa 6x3'/3' @360-370w. Tuli varsin "mukavasti" jos nyt tuollaisista vedoista voi koskaan sellaista sanoa. Kolme vo2max treeniä vielä lähi viikkoina ainakin tulossa, katsotaan mitä sitten. Eiköhän tässä kuukauden sisällä selvine, kisataanko ennen syksyä ainakaan, eli miten kannattaa kuntoa kehittää.
  10. Taitaa olla mm. paikka, jossa voidaan kalibroida mittausvälineitä juoksukisoja varten, jos muistan oikein, eli lienee varsin tarkkaa. Joku, joka näitä mittauksia tekee, voisi kommentoida, oliko näin.
  11. Perjantaina oli pitkän juoksulenkin vuoro, mäkinen ulkoilubaana, joten kilsat mitä lie. Vajaa pari tuntia juoksin ja rallattelin, välillä alamäet kovaa, välillä ylämäet kovaa. Alkoi lopussa tuntua... 🙂 Erittäin hyvä asia on, että kevät tekee tuloaan, koska töiden jälkeen kävin isomman kauppareissun tekemässä ja silti ehdin lenkille siten, että ehdin läh3stulkoon kotiin ennen kuin oikeasti pimeää tuli, ja nyt on jopa hämärää, ei suoraan pilkkopimeää! Ensi viikonloppuna onkin jo kesäaikaan siirtyminen, joten valoa tulee iltaisin huomattavasti enemmän 🙂 Eilen lauantaina oli vuorossa 2,5h pk-pyörä 214w, 121bpm. Tuntui ihan hyväktä vaikka jalat hieman jäykät. Iltapäivästä kävin vajaan tunnin juoksemassa, vähän enemmän jäykillä jaloilla. Noh, aukesihan ne siitä, joten ihan kivaa pikkutekemistä ulkoilubaanoilla. Tänään pari tuntia omaa ajoa ennen TriathlonSuomen 3h virtuaaliyhteistreeniä, jonka ajoin kyllä omilla ohjeilla. Loppuun piti ajaa vielä hetki omaa ajoa lisää, koska en ehtinyt aamulla aloittaa riittävän ajoissa. 8min verraa + 5h hiljalleen tehoa nostaen avg 229w + 7min verraa. Sellainen reilu 4200kcal paloi siinäkin. Juosten kyllä vaatisi jo itseltä ihan kunnon ultraa! (Karkeasti n. 70km tasamaalla juoksemista). Siitä pari lautasellista makaronilaatikkoa naamaan ja pullan tekoon! Kohotuksen aikaan sitten 40min happihyppely ulkoilubaanoilla kävellen auringosta nauttien. Nyt lähinnä odotellaan pullien valmistumista.... viikkoon karkeasti 14h pyörää, sisältäen 6x3’/3’ vo2max treeni + 2h vuoristoratatreeni puolikkaan vauhdilla ja 5h pitkis. Loput kevyttä pk:ta. Juosten ainoastaan pari lenkkiä ja vajaa 3h, joista toisessa ruskon kaltaisia vetoloita. Ensi viikolla pitää kyllä juosta jo enemmän. lisäksi määrittelemätön määrä olkapää/selkä/core-treeniä kumppareilla ja ilman. Olkoon ensi viikko rauhallinen kaikkien osalta!
  12. Meillä mukana tuli pari kovaa muovista pillin kaltaista välinettä joilla sai puhallettua ihan tavallinenkin pilli käy 😛 joku pumppukin käynee jos menee tiiviisti.
  13. Tiistaina kevyttä pyörittelyä reilu pari tuntia n 210w ja kuminauhajumppaa. Keskiviikko oli täysi palautuspäivä, ainoastaan kevyet työmatkapyöräilyt. Tänään viikon toinen reipas pyörä: päädyin kahden tunnin vuoristoratatreeniin - 2h jaettuna 4x30min yhtä soittoa siten, että 15min tasaisesti nostaen 260->295w ja sama laskien alaspäin. Loppua kohden nostin tehoa pikkaisen. Keskiteho 282w. Sykkeet avg 154bpm, hyvin pysyi puolikkaan sykkeillä, joskin loppua kohden lämmin tuli. Silti vaikuttaa, että selkeästi parempi tilanne pidempiä matkoja ajatellen kuin vuosi sitten samalla ftp:llä. Huomenna ainakin kumpparia ja juoksua jos jotain.
  14. Kaverin puolesta kyselen. Sali ei ole sattuneesta syystä mahdollista. Kuvan mukainen ohjelma annettu fyssarilta polven ristisideleikkauksen jälkeen, kuntoutus sinällään edennyt varsin hyvin. Box-nousut tosin suositeltiin jo vaihdettavaksi bosu-pallolle nousuihin, jota ei tietenkään kotona ole, eikä stepperiä, jonka korkuista boxia tarvitsisi. Mutta nuo laiteharjoitteet, millaisia kotiharjoitteita voisi suositella, kun välineenä ei ole juuri mitään lihaskuntoharjoitteluun tarkoitettua?
  15. No ei tuu kisaa näillä tiedoin keväällä, tulisko kesällä? Ehkä syksyllä. Annetaan ajan kulua ja katsellaan, kaikki on kuitenkin hyvin itsellä, joten ei pidä surkutella, monella menee nyt tosi huonosti. Toissa viikonloppuna tosiaan oli vähän nuutunut meno, perjantai-illasta alkoi kurkkukipu, joka karheana tuntui viime viikonlopun. No, onneksi oli palauttava viikko, joten ihan hyvällä omalla tunnolla sain palautella. koko viime viikko oli vähän sellainen onko tukkoinen olo vai ei. Ei mitään järisyttävää flunssaa (eikä koronaa!), joten pitkälti normaalia treeniä. Toissa viikko karkeasti summattuna: 4x uintia, vähän erilaisia vetoja 6,5h pyöräilyä, jossa ainoa kovempi treeni oli FTP-testi onnistuneesti 1x juoksulenkki pk yhteensä 9h40min, reilu 500tss, eli tosi kevyenä lopulta, kun sunnuntai oli vielä ihan makuupäivä. Viime viikolla: ma: 2h50min pyörä, sis. Vo2max treenien aloitus, 5x3’/3’ @350-355w - vähän juminen veto lihaksissa, mutta niin se kai aina kun lähdetään vo2max vetoja tekemään pitkästä aikaa. ti: juoksua 1h24min, sis. Muutama kovempi kilsa + 1h10min pk-pyörä 215w ke: 2km uinti, vetoja + 1h10min juoksua kevyt pk to: ”Marbella simulaatio” pyörällä, 15min vr + 2h18min bestbikesplitin analysoimana tehty nykykunnolle, n. 275w NP, varsin tujakat kaksi n. 30min nousua reitillä olisi ollut (n. 300w NP piti tuuttaa). pe: 2km uintia ja vetoja + 1h10min juoksu kevyt pk, vika uinti varmaan pidemmäksi aikaa... 😕 la: 2h juoksua kevyt pk + 1h30min pyörällä pk n. 210w su: 2h30min pyörällä pk ”kevyt” 210w @119bpm (tuntui vaan varsin tukkoiselta ja nenä vuosi) + 1h15min ekstra-kevyt parisuhdelenkki, jossa sain roikkua poluilla mukana, vaikka vauhti ei päätä huimannut. Aika naatti olo siis jostain syystä. yhteensä 18h50min, sis 2x uinti (vkl jäi uinnit pois kun hallit meni siis kiinni), 5x pyörä 10h35min ja kaksi kovempaa pyörätreeniä, ja 5x juoksua n.7h, joista yhdessä vähän tapailtiin kovempaa juoksua. Lisäksi lihaskuntoharjoittelua kotona, joka sai paikat taas jumiin uusista liikkeistä... Tämä viikko aika samalla kaavalla kuin edellinen, uinti tosin korvautuu kuminauhajumpilla ja pyörä/juoksupainotuksella. Tänään teinkin jo vo2max treenin pois alta: 1h30min, sis. 6x3’/3’ @356-363w, tuntuma parempi kuin viikko sitten, vaikka yksi toisto lisää ja karkeasti 5w lisää tehoa. pitää tuota toista kovempaa pyöräsettiä vähän miettiä, kun todennäköisesti Marbellassa ei kisata, että mitä siinä tilalla tekisi, palaanko samaan kuin aiemmin, 4x30min @87-90% ftp tmv.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy