Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Spica

Jäsenet
  • Content Count

    2 744
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    3

Spica last won the day on November 25 2019

Spica had the most liked content!

Community Reputation

1 520 Excellent

About Spica

  • Rank
    Trinisti
  • Syntymäpäivä November 19

Contact Methods

  • Website URL
    http://triathlonsuomi.com/juha-matti-halonen/

Converted

  • Tavoite
    Triathlonin sm-kisat

Recent Profile Visitors

3 653 profile views
  1. Viikon yhteenveto blogiin kirjattu, en erikseen sitä tähän jaksa kopioda. Linkki tässä tai alla allekirjoituksessa. Ihan hyvä viikko kokonaisuudessaan, jaksaa hyvillä mielin tähän viikkoon lähteä. https://triathlonsuomi.com/juha-matti-halonen/2020/07/12/viikko-6-13/
  2. Tänään pidempi treeni. Eilinen perusmatka siirtyi iltaan, joten juoksua ei tietenkään yöllä viitsinyt tehdä. iltapäivästä 4h pyöräilyä, sis. 3h kevyttä (225w) + 1h ~IM teholla 258w/143bpm, varsin ongelmitta. Juomaa kului, oli selkeästi kuumempaa kuin aiemmin tällä viikolla. Hyvä tankkaus ja vähän myöhemmin kävin sipaisemassa 20km juoksua, jossa 12km kevyttä ja 8km ~4min/km /155bpm, taas alkoi lämpö kasaantua ja ehkä kuormaakin, siksi sykkeet ehkä napsun korkeammat kuin alun perin ajattelin. Ei kyllä paljoa eilinen perusmatka tuntunut tällaisessa kevyemmässä pitkässä treenissä, joka hyvä asia tietysti, ei vedetty jalkoja alta. Usein pelkkä 10km juoksu täysiä vetää jalat ihan tilttiin pariksi päiväksi, niinpä pieni säästely tuo ison edun seuraaville päiville. huomenna palauttava päivä silti.
  3. Perjantaina illasta lähinnä saunaa, paljua, kylmää vettä järvessä. Meni myöhään. la aamusta totesin, että olisi pitänyt aloittaa aiemmin. Meni siis iltaan päivän ainoa sopiva rako, ja siinä ennen auringonlaskua ei pitänyt enää sataakaan. Ei ollut mikään paras päivä perusmatkan tekemiselle. Silti melkeinpä ainoa, johon sen pystyin järkevästi ottamaan. Tarkoitus oli hyvä, aamusta ennen sateiden tuloa tehtynä ja täts it. Aamulla totesin, että olisi pitänyt aloittaa klo 06 eikä 08, koska silloin satoi jo mukavasti. Siispä takaisin nukkumaan. Joo, oon sokerista, ei kiinnosta treenata märässä jos ei oo pakko. Katsoin, että illalla kotiin tultua olisi toinen ikkuna auki - sateet loppuisi joskus kasin aikaan. Ehtii tehdä pois ennen pimeää! Kamat oli kuitenkin autossa valmiina, niin nou hätä. Kasilta vielä totesin, että jaah, sataa ehkä kuitenkin turhaan vielä. No, 22.36 aurinko laskee, joten hyvä se olisi kai tehdä viimeistään ysiltä alkaen pois. Aloitin siis siinä 20.45 uinnin ja kävin uimassa sen 1,5km pois, ja ai että kun kaipaan niitä lämpimiä vesiä takaisin! Tai sitten pitäisi tehdä perusteellinen lämmittely, eikä odottaa autossa ja sitten rannalla vähän pyörittää käsiä... kuitenkin 21.08 uintiin, ihan ok, vaikka vauhti on jäänyt jonnekin kylpyammeeseen kevään aikana. Positiivinen asia kuitenkin, ettei hapottanut, ei vaan ollut jerkkua ja tekniikkaa. Vaihto hissuksiin, sain kuitenkin sen alle 3min (2.52) kun olin autoon järjestellyt kaiken valmiiksi. Pyörä oli kyllä nihkeää. 40km sateessa, märässä, kylmässä (noh, minusta +12-14C on sitä) ja tuulisehkossa säässä ei ole kivaa. Etureidet oli ihan kivet, osin aiemmista treeneistä, mutta myös kangistuksesta. Toinen reisi aukeni pyöräilyn aikana, mutta asento ei pysynyt millään eikä juuri huvittanut 😀 tehot tippui ja vauhti myös romahti kuin lehmän häntä, eikä pari ”ylimääräistä” u-käännöstä auttanut, kun halusi välttää liikennevaloja. Yksistä ajoin pienen jarruttelun läpi kyllä melko aikaisilla vihreähköillä. Onneksi viimeinen kilsa oli alamäkeä, tehot tippui, mutta vauhti pysyi edes siinä missä oli ennen sitä. Pyöräilyyn lopulta 56.19, eli vauhti oli hitaampaa lopulta kuin mitä ajatellulla täydellä matkalla 😅🥺 En tiedä miten t2 voi saada alle minuuttiin omatoimisessa kisassa, kun pitää nousta pyörältä, kaivaa avain jostain syövereistä, nopeasti yrittää tunkea pyörä autoon sisään ja riisua vermeet ja pistää tossut jalkaan ja lukita auto ja laittaa se avain taas sinne ahtaaseen pikkutaskuun. En kyllä liiemmin kiirehtinyt, mutta silti, 2min50s... Juoksu oli onneksi kivaa. Sade oli loppunut ja lähinnä märkää asvalttia (hyi että en hiekalle menisi sadekelissä mistään hinnasta omatoimisella kovemmalla juoksulla jos ei ole pakko 😂) ja tuulikin oli auringon lähtiessä laskuun tyyntymässä. Ensimmäinen 5km pieneen myötäiseen ja nettonousuun. Läksin varsin rennosti, ajattelin, alkaako pistää, vaan taisi olla lihaksien kankeus joka tuntui. Vetskari apposen auki omatoimikisaan (🥳) ja helpotti kyllä hiljalleen. Hiki ei päässyt juuri tulemaan kelistä johtuen. 2km oli nousuvoittoinen pätkä selkeästi, sitten tasaisempaa. 2km n. 3.40/km vauhtia ja seuraavat 3km vähän alle 3.30/km ja väliaika oli 17.39. Tiesin, että pienestä vastaisesta huolimatta pystyy nostamaan vähän vauhtia, ja viimeisellä kilsalla saa halutut sekunnit tarvittaessa pois, jotta ajateltu 35min alittuu. Seuraavat 3km meni aika lähelle 3.30/km vastaisesta huolimatta, ja 9. km tuli jo 3.25 ja siitä sitten puuttuvat sekunnit vikalle kilsalle ja vähän enemmän, vauhtia 3.15/km ja loppuaika 34.48 juoksuun. Loppuaika siten varsin vaiherikkaiden käänteiden kautta ihan ok 1.57.58. Uinnista pitäisi minuutti napata pois, pyöräilystä todennäköisesti vähintään 3min ja juoksustakin todennäköisesti kisassa juoksemalla pitäisi lähteä 20-40s todennäköisesti, sen verran kontrollissa tuli koko juoksu ilman ongelmia. Jos joku olisi vaihdoissa huolehtimassa pyörän auton ulkopuolella ja lennosta tulisi vaihdot, siitähän lähtisi varmaan kolme minuuttia hyvin myös pois, jos ei siirtymät ole kovin pitkiä 🙂 Katsotaan josko sitä yhden harjoituskisan vielä näillä ylivauhdeilla tekisi esim. elokuussa.
  4. Laita fb viestiä triathlonfoorumille ja tägää siihen vaikka joku finntriathlon-tyyppi, tai annat vain osaavien kertoa, eiköhän siirtoa ole moni pohtinut suuntaan ja toiseen.
  5. Näinhän se on. Tosin mikä on käsien välinen etäisyys leveyssuunnassa? Jos ajattelee vaikka karkeasti 60cm, niin kierroksilla pitäisi olla eroa noin 3,5-4m. (1. Ja 2. Radan ero reilu 7m yleensä, radan leveys reilu metri) Kertaa 7,5, tekee n. 30m eron 3km:lle. Ei 200m, jollaista on Jalmarilla karkeasti ehkä näyttänyt. Varmaan katvetta ja muuta selittämässä eroa miksi kello noin paljon heittää. Mutta suunta on sentään oikea kellolla 🙂
  6. 90% teholla ajettuna ei pitäisi olla ongelmaa (tai ainakin lähellä 90%, nuo sinun 12min vedot) itse tehon kanssa, jos FTP on jotakuinkin kohdallaan. Kuitenkin vastaa n. 3h maksimivetoa tuoreena. Eli sikäli mikäli et itseäsi ihan väsyneenä koko ajan pidä aina kisaan asti, saa teho säilyä ja vetoa pidentää selkeästi, eikä kai tällaisessa 90% teholla tehtynä 12:3 suhde veto:palautus mikään pitkä tai lyhyt, varmaan hyvin tavallinen. Tee ulkona ja koita vaikka 3*20min tai vastaava niin näkee missä menee ^ Tietysti lähempänä kisaa esim. 6*30min @80% tai 8*30min @75% on sinulle relevantimpaa mennä kevyesti kuin 4*20min @90-95% läpi.
  7. Täältä voidaan huudella, mutta ei kukaan yksilötasolla voi varmuudella mitään sanoa. Degeneratiiviset muutokset harvoin merkittävästi leikkauksilla helpottavat vs. ajan kanssa hoidettu, kipuahan tuottaa se rispaantuminen ja pienet irtojyväset, joita kulumisessa muodostuu, pääasiassa. Kun nämä ajan kanssa hioutuu pois, tilanne on aika lähellä samaa kuin tähystämällä putsattu, joskus jopa parempi (luonnollisesti kun lähtee vain se, mikä pitääkin, leikkauksella otetaan mitä oletetaan tarvittavan siistitä). Mutta varmasti oikealla lääkärillä olet nyt pakeilla, jonka suosituksiin kannattaa uskoa. Ja kyllä, lumeesta on vaikutusta, vaikka sen tiedostaa.
  8. Eilen illasta Zwiftissä taas aika-ajoa joukkueen kanssa. Vähän piteni kisa taas, nyt jo lähes 54min. Toivottavasti seuraava on lyhyempi jos siinä kisaan, aika brutaalia tämä jo 🙂 Ihan ok jalka, vaikka vähän ajoin jalat alta ekam 20min aikana veturin rooleissa, marginaalisesti turhan nopeasti olin keulassa taas, ja mäkiosio reitin puolivälissä (x2 kierrosta yht.) Hyydytti varsin halut uusiin vetovuoroihin. Siispä n. 1h45min ajoa, josta ~53.40 @NP 325w. Sykkeet epävarmaksi jäi kun mittari alkoi prakaa näköjään tuossa puolivälissä. Tänään hyvin pitkälti lepoa, kun aikaisemmin töihin ja töistä suoraan kotiin pakkaamaan ja mökille. Blogin puolella taas viikkoyhteenveto, aika pitkälti kai täälläkin on kaikki, ainakin tehotreenit.
  9. Spica

    Yleisurheilukesä 2020

    Eihän tuo kakkoseksi tullut mikään jänö ollut, ja kova kaveri olikin aikanaan. Jäi hieman varjoon toki kun oli yksi nopeampi vielä. Jäätävää. Saa nähdä, onko milloin jostain haastamaan nämä ennätykset, Jakobista tietysti paljon puhuttu... Vaatinee kuitenkin vielä pari vuotta hyvää työtä, jos panostaa 1500m:lle. Rahkeet ehkä kuitenkin paremmat pidemmällä matkalla, kun nopeus alkaa tulla vastaan?
  10. Eilen keskiviikkona kevyt 2.1km uinti työpäivän jälkeen, parempaan suuntaan menossa, tuntui helpommalta kuin aiemmin vaikka vähän väsynyt olo. Uinnin päälle 90min kevyttä n. 208-210W, n. 120bpm, hieman tukkoiset jalat edellisistä päivistä ja uinnin jälkeisestä tankkauksesta hieman täysinäinen olo. Ihan ok. Tänään aamusta kevyttä juoksua lyhyesti ennen töitä, tuntui ei-missään kun vauhti 6min/km tuntumassa (syke siellä 100-110bpm), jalkoja huolsin eilen illasta ja tänään pohkeet ja reidet tuntui hyviltä. Pyritään saamaan olo/kulku olemaan jotakuinkin kohtuullinen kovempiin setteihin.
  11. @Tombe76 kiitti! Terkut takaisin sinnepäin, vaikka asuttekin siellä vähän pohjoisemmassa. Yritetään kovasti olla parempia (ihmisiä) aina vähän kerrallaan 🙃 kovaa lupaa vetotreeni, toki keli oli tänään varmasti aika merkittävästi parempi kuin lauantaina tulee olemaan - toivottavasti vaan samanvauhtista löytyy loppuvaiheille asti niin saa vähän paremmin irti itsestään - sulla kuitenkin hyvä tapa saada treenivedoissakin lähes maksimit tarvittaessa, josko nyt tulisi helpommalla!
  12. Miten olisi nyt motivaatiomontun kohdalla pitää 1-2kk ylimenokausi ja syyskuussa alkaa uudestaan miettiä ohjelmoitua treeniä kohti vaikkapa niitä loppukevään/kesän pitkiä kisoja? Siinä kohtaa ehkä tiedossa myös paremmin, miten nykyinen tilanne etenee. Siihen asti höntsää ja sitä mitä mieli tekee ja ehkä jotain vanhasta tuttua, lyhyttä ja kovempaa jos huvittaa? Posket videoila sen verran lommolla, että älä nyt sohvalla ala ajokoiraa kiusaamaan ja hanki 10kg ylimääräistä, muuten kova työ syksyllä taas ja paikat hajoaa 😄
  13. @AnttiSn suunnitelmat voi aina muuttua noiden treenien suhteen 🙂 mutta joku ohjenuora on hyvä olla toki. Esim. Nyt vkl ajattelin pitkään juoksuun ottaa perusmatkan alle, kun ei juuri yhdistelmiä ole tullut tehtyä. Vkl vaan menee mökillä seurueessa, joten voi olla, että teen perusmatkan aamusta ja illalla juoksen lyhyen pitkän (puuttuvat kilsat) kevyemmin. Tänään aamusta kevyt 2km uintia ilman erityistä suunnitelmaa. illalla töiden jälkeen toinen vo2max treeni (tai no viime viikolla oli toki erillinen vo2max setti 5x4’ @avg 357w ja toinen NP ralli, jossa vo2max settiä vk-palautuksilla varsin tiukkaa settiä). Sama suunnitelma kuin viikko sitten, vähän isommat tehot. @359, 361, 363, 363, 370w eli ihan hyvin tuli. Yht 1h45min pyörää. ylihuomenna uusi NP ralli vähän pidempänä ja ensi viikolla jatkuu vo2max setti tällaisena - jonnekin 365w avg jos pääsee niin hyvä (nyt 363w), enemmänkin toki saa tulla jos jaksaa.
  14. Aika puuskittainen oli kyllä jossain vaiheessa, mutta sopivasti (suunnan osalta) kun Lepuskissa tuuli, niin jäi aika hyvin katveeseen eikä isosti haitannut. Radalla juoksinkin, joren siihen ei suuresti voi enää tiputella. Hyvällä peesillä ja tsempillä ehkä vähän. Edellinen päivä oli kuitenkin ihan nollapäivä, joten palauduttiin pidempään kuin oli tarkoitus, freesinä sai mennä ns. Jatkuu todennäköisesti 4x4km (~3.25-3.30), 5x4km (~3.30), 10x1km (~3.10-3.15), 5x5km (~3.35-3.40), 5x5km (~3.40), 10x1km (~3.30) ja sitten ollaankin jo kisaviikolla. Vauhdit arvioita joita voisi kulkea. Eli pitenee vedot, mutta vauhti tulee lähemmäs maratonvauhtia. Kertaalleen kovempi rypistys tonneja väliin ja lopussa jo kevennetään taas, 3.vika viikko saa jo olla hieman hitaampi kuin edellinen, koska vauhtireservistä homma ei siinä vaiheessa enää jää kiinni jos siihen asti kaikki tulee kuten suunnitellut. 2. viimeinen viikko n. 10vrk ennen lyhyt setti herättelemään eikä ole mikään all-out treeni. Kaksi reipasvauhtista 30km treeniä tässä seuraavien kolmen viikon aikana vielä, ja sen jälkeen pitkikset lähinnä siinä 4.00-4.10/km välissä, eli toivottavasti vähän aerobisen kynnyksen alla jopa jo, mutta lähinnä adaptoitumaan tuohon vauhtiin. Pyörällä lyhyt vo2max jakso ja sitten lyhyt jakso kynnyksen alla ja pitkä lenkki isolta osalta lähellä kisatehoa tai kevyenä, viikosta riippuen. Uinnissa lähinnä kai haetaan selviytymismoodia ja minimoidaan tappiot 😉 Kaikki muu on joko erittäin kevyttä tai superkevyttä kai ja tarv. ihan lepoa 🙂
  15. No, tänään vatsa oli aamusta vähän nihkeällä tuulella vielä, mutta iltaan rauhoittui, joten pääsin tekemään suunnitellun treenin. Kun eilinen meni harakoille, niin sain siirrettyä kovemmat treenit nyt alkuviikolle. Tänään epistolana siis ajateltu 4-5x3km ja toteuma oli tuo 5x3km/2'. Vauhti oli erittäin lupaavaa, joskin pari viimeistä meni aika ahtaalla, kun piti kiusata itseään (tarkoitus oli vain 4. kiusata, mutta 5. päätin ottaa myös viimeisen kilsan kovempaa... olisikohan ollut hyvä säästää seuraaviin treeneihin?). Ajat 10.15 (3.25/km), 10.09 (3.23/km), 10.06 (3.22/km), 9.55 (3.18,3/km, vika kilsa 3.15/km), 10.00 (3.20/km, vika kilsa 3.16/km). Keskivauhti siis mukava ~3.22/km. 4. Ja 5. vedon välissä syke ei kävellessä enää palautunut kuin 145bpm, joten ihan rapsakka veto. Huippusykkeet vikaan vetoon, 190bpm, joka ihan ok. Pidempään kiriin jäi vähän varaa ilmeisesti koneen puolelle tarvittaessa kuitenkin. Alku ja loppuverra yht. 4km n. 5.50/km avg.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy