Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Spica

Jäsenet
  • Posts

    3 109
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    14

Spica last won the day on June 4

Spica had the most liked content!

About Spica

  • Syntymäpäivä November 19

Converted

  • Tavoite
    Triathlonin sm-kisat

Recent Profile Visitors

5 321 profile views
  1. Taas viikko paketissa. Orastavasti parempaan suuntaan kai menossa. Ainakin juoksu tuntuu jo paremmalta ja pyöräilykin sujuu vähän mukavammin. Uintia lähinnä ulkona läpsytellen ilman treeni-nimikettä. Viileämpi keli auttanut myös varmaan osin. Ma: juoksu 17.3km kevyttä Ti: pyöräily 46min kevyttä + juoksu 6km, sis. 5x200m kovempaa avaavaa (39-37-35-33-30s), vähän juminen olo joten siirsin varsinaiset vedot seuraavalle päivälle Ke: juoksua 14.3km, sis. 8x1km/2' @3.18/km To: juoksu 11.2km kevyttä + pyöräily 1h35min, sis. 20x1'/1' @325-335w, tuntuma kohtalaisen mukava Pe: pyöräily n. 6h puolison Vaarin (88-vuotias) kanssa (101km Vaarille, kerran kesään 100km ajo tuli taas suoritettua, kuulemma kesän paras päivä - voiko parempaa olla siis?!? 🤩) La: pyöräily 20min kevyttä + juoksua 9km xtra-kevyttä Su: Juoksua 15.6km, sis. 5km tempo @3.28/km Jos ei erityistä ilmene (oikea pohje hieman kiristävä kyllä nyt pari päivää), aika samaa settiä ensi viikolla, tuntemuksien mukaan. Jos yhtään nihkeältä tuntuu, pitää keventää määrää ja jättää tehoa pois. Nyt kevyet oon tehnytkin tooosi kevyellä teholla, jotta palautuisi niistä hyvin.
  2. Viikko kulunut, eipä uutta. Kävin katselemassa kisoja Oittaalla, kivaltahan se näytti ja kunnossa olisi kiva ollut olla mukana. Ensi vuonna sitten! 🙂 en kertaakaan käynyt varsinaista uintitreeniä tekemässä, jäänee ehkä tälle viikolle sitten. Muuten hieman pyörää ja vähän enemmän suhteessa sitten juoksua. Mennyt viikko: ma: ap: 45min pyörä + ip: 16,4km juoksu, molemmat kevyttä ti: ap + ip 7,5km juoksu, kevyttä ke: ap: 11,5km juoksu, kevyttä + ip: 60min pyörä, sis. 5x5min reippaan kovaa, tuntui nihkeältä to: 60min pyörä, kevyttä + 12,1km juoksua, sis. 5x1km kiihtyen juosten vetoja 90” palautuksella. Päivän kuumin aika, noin 32c, auringossa kai jopa kuumempaa. Tuntui silti ihan hyvältä. pe: ap: 25min pyörä, kevyttä + ip: 18,5km juoksu, kevyttä la: 2h05min pyörä, kevyttä su: 11,3km juoksu, kevyttä No, seuraillaan tilannetta päivä ja viikko kerrallaan. Nyt pari päivää ilmeisesti viileämpää eikä tarvi muutenkaan päivän kuumimpaan aikaan olla liikkeellä, niin tehnee hyvää. Ja unikin tulee paremmin kun ei joudu saunassa nukkumaan. Joku päivä tässä lähdetään pidemmälle pyörälenkille (ajallisesti), kun mennään puolison vaarin (vajaa 90v tosin vasta) kanssa 100km lenkille 🙂
  3. Varo, ettei mopo lähde keulimaan! 😉 Säästä vähän paukkuja kovempiin setteihin 🙂
  4. en tuon lenkuran takia koko ranneketta vaihtaisi. Puoliso on päätynyt pieniin hiuslenkkeihin, joiden väri mätsää muuhun kelloon. Miehisempi vaihtoehto lienee jokin kuminauha tai muu joustavahko viritys. Metallinen lenkura voi ärsyttää ihoa myös, mutta @syklisneuvoin tuskin on ongelma. Sen rannekkeen toki vaihtanee silmälasien ruuvarilla, joita löytää esim. juurikin silmäläsiliikkeistä. Varmaan myös jostain rautakaupasta, mutta tuskin yksittäisinä.
  5. Allekirjoituksen blogiin tuli laitettua melko samaa rapsaa kuin tänne. Yksi virstanpylväs täyttyi, kun ilmoittautuminen sulkeutui perusmatkan sm-kisoihin, jotka olisivat ensi viikonloppuna. Jätin ilmoittautumatta, vaikka ilmaiseksi olisi päässytkin. Eipä tule houkutusta sitten mennä viivalle. Katsotaan nyt tämä viikko vielä ilman mitään ajatusta kisoista. Kuluneeseen viikkoon kuului 3x uintia (+ mökillä pulikointia), joissa kahdessa tuli uitua reippaampaa (10x100m ja 3x7x25m). Lisäksi pyöräilyä 3x kevyttä lyhyesti, kerran vähän kovempaa (30min @285w) sekä kerran pidemmästi kevyttä kun ajoin pirkanmaalle mökkeilemään lauantaiaamuna (lämpötila sopiva 19-20c, tie märkä ja pilvistä koko n. 6h matka. Ukkoskuurot ja helteet tulivat vasta iltapäivästä.). Tuntuu helpolta, joka oli iso plussa. Lisäksi juoksua 6x viikon aikana, joista 5x oli ihan kevyt ja kerran reippampaa (1km + 3km tunnustelua kynnyksen tuntumassa, ei erityisen pahalta tuntunut, mutta sellaista, että tiesi, ettei tätä ole hetkeen tehty ja vauhtikin toki sen kertoi). Tästä jatketaan seuraavaan viikkoon päivä kerrallaan.
  6. Spica

    Jalkapallon EM 2020

    Oikea joukkue voitti. Periaatteessa olin hieman sympatioiden osalta Englannin puolella, kunnes nyt viimeiset pelit, etenkin tämä vika peli, fanien käytös ollut sitä luokkaa, ettei sympatiaa herunut. Huligaanikansaa, toki se oli tiedossa...
  7. Näin varmasti lahden ja turun kanssa onkin. Jostain olen noista 1h ennätysyrityksistä lukenut, että suosivat etelä-/keskiamerikkaa, jossa 2300-3500m välissä velodromit, joka lienee tutkimusten mukaan ideaalikorkeus tähän, riippuen adaptaatiosta. Ilmantiheyden aleneminen kompensoi silloin vielä tehon pudotusta enemmän, jolloin ei haittaa, vaikka 25% tehoa tuottaisi vähemmän, jos nopeuteen saadaan ilmanvastuksen vähenemisestä enemmän apua. Tästä on tainnut myös Alex Downsett myös puhua, kun aika-ajoa (1h) tehnyt. Ja pari muutakin toki.
  8. No onhan se tosiaan noinkin. En muistanutkaan miten iso vaikutus lämpötilalla olisi vastukseen tiheyden kautta 🙂 Lahti vs Turku ei merkittävää eroa korkeudessa tule, Turku nyt on meren pinnalla ja Lahti vain marginaalisesti korkeammalla. Toki ulkomailla tuo korkeus näyttäytyisi eduksi varmasti kenelle tahansa, kunhan pysytään alle vaikka 1000m:ssä ettei tarvitse alkaa sopeutumaan.
  9. Ei ole selityksiä löydettävissä veriarvoista ainakaan. Kävin Puhdin palvelun kautta otattamassa ns. koko paketin (triathlonisteille ilmeisesti on ihan oma paketti räätälöity, tuskin eroaa kuitenkaan muista urheilijoista? :D). Hb 153, muutenkin verenkuva normaali, rauta-arvot ihan kunnossa, ei mitään erityistä tulehdustilaa päällä, vitamiinit kunnossa ymv. Ei tää astmaattiseltakaan vaikuta eikä avaavasta ole apua (koitin, ei merkittävää helpotusta, astma vaivannut viimeksi useita vuosia sitten). Leposykkeitä en ole hurjasti seurannut rannemittaria enempää, huhhtikuun lopulla rannemittarin mukaan yön leposykkeet 40-41 luokkaa (minkä lie keskiarvon laskee?), nyt ollut tosin 42-45 välillä. Lämpö varmasti eniten vaikuttaa kyllä tuohon muutamaan pykälään, mutta kyllä kuormituksen kumuloitumisellakin oma osansa voi olla. No, onneksi syksyllä on aina ollut helppo heittäytyä pidemmällekin off-seasonille. Pitää pitää tasapaino kyllä ehkä jopa paremmin jatkossa sen kanssa 😛 Näinhän se on, että pikaisesti (n. 1vko varoajalla usein) pääsee kyllä viivalle jos mieli tekee. Toistaiseksi ei tee mieli kyllä vielä 😛
  10. Tuosta lämpötilasta ja pyörän nopeudesta. Kuitenkin matalapaine on selkeästi nopeampi keli ajaa kuin korkeapaine, ja toki lämpötila yleisesti kuormittaa kroppaa. Toki jos watit identtiset, ei lämmöllä sinällään paljoakaan virkaa. Mutta tuo ilmanpaine vaikuttaa positiivisesti "huonossa" kelissä, kun matalapaineen aikaan yleensä tuppaa olemaan aika koleaa ja märkää. Ideaalikaasujen lakien mukaan kai mennään - jos nyt korkeapaineen aikana olisi vaikka 1020 ilmanpaine, ja matalapaineessa vaikka 990 (heitetty hatusta, en ole katsonut dataa), ero on luokkaa 3%, ja suoraan verrannollinen ilmanvastukseen. Se on aika iso helpotus aerodynamiikkaan kuitenkin.
  11. No.... näköjään 1kk kulunut edellisestä päivityksestä eikä se ikinä tiedä hyvää 😅 En jaksa alkaa tarkemmin käymään läpi mitä minäkin päivänä on tullut tehty. Kesäkuun alussa muutamat tempotreenit, joissa tuntuma varsin kehno. Kevyt juoksukaan ei niin kevyeltä tuntunut. Eikä uinti. Samaa settiä siis kuin edelliset viikot, alkaen oikeastaan jostain toukokuun alkupuolelta. Viimeisin hyvä onnistunut treeni taisi olla Mustion tempon jälkeisen viikon vo2max treeni. Sitten onkin ollut alamäkeä pyörässä ja juoksussa. Kovempi tekeminen on tuntunut ihan pakkopullalta eikä tehoa ole irronnut sinne päinkään mitä pitäisi. Myös kevyessä tekemisessä sykkeet entisestään nousivat. Aluksi epäilin enemmän siitepölyä, ja ehkä lämpöäkin jossain kohtaa, mutta eipä nuo riitä selittämään. Kävin ajamassa SM-tempon, ja päätin, että se saa olla viimeinen kova/ylipäätään selkeä treeniksi laskettava päivä ennen kuin pidän taukoa, kun ei treeenaamalla ainakaan parane tilanne. SM-temposta ei paljoa sanottavaa jäänyt. Tehot jäi kevään ajatuksista n. 30w, NP-teho jäi aavistuksen alle 300w vajaan tunnin suorituksessa, joka ei ole kyllä ihan sitä mitä lähettiin hakemaan. Pieni reitiltä eksyminen, osin omasta syystä, osin liikenteenohjauksellisesta syystä söi lopussa n. 10-20s ajan, jolla menetettiin ehkä 3-4 sijaa. Olisinkohan ollut lopulta 9. kokonaistuloksissa. Alkuperäisillä tehotavoitteilla 1½kk aiemmin todennäköisesti mitalia olisi saanut kantaa kotiin. Ehkä ensi vuonna sitten. Jonkinlainen alipalautuminen/ylikunto siis varmasti syynä tälle tässä kohtaa. Ehkä olisi pitänyt saada ns peli poikki jo toukokuun aikana niin nyt voisi olla eri tilanne, tiedä häntä. Tuon jälkeen lähdettiin pohjoiseen mökille rentoutumaan reiluksi viikoksi, jossa taisin ajaa 4 noin tunnin pyörätreeniä, sykkeet 105/min tasolla, jotta ei liian kuormittavaa olisi. Tehot oli kevyet n. 165-175w tasolla. välipäiviäkin tuli pidettyä ja joessa kävin uimassa, vaikka kylmää oli prkl. Yksi 2pv vaellus tehtiin rauhaksiin, ei mitään kilometrien keräilyä kylläkään. Viime viikolla takaisin juoksun pariin ja kevyttä pyörää 3-4 päivänä sekä yksi reippaampi pyörä pidemmän tauon jälkeen. 2*20min @283w oli ihan riittävästi. Osin lämpö helli aika kovasti, ensimmäinen pätkä tuli varsin mukavasti ja sykkeetkin pysyi vaihteeksi suht kurissa vielä siinä (n. 140-150bpm eli lähellä aerobista kynnystä), toisessa sykkeet nousikin sitten loppua kohden. Voisi siis sanoa, että noilla tehoilla ei olisi tuona päivänä ajanut kahden tunnin pyöräilyä kyllä 😛 Mitäs nyt? Nyt on lepäilty noin 2½vko ajan ja välissä vain yksi reipas pyörä ja muuten ihan kevyttä ja välipäiviäkin/ainakin palauttavia päiviä ollut. Jos kesällä haluaa kisata, tai siis edes syksyllä, niin nyt saisi alkaa treeni maistua/kulkea. Sinällään maistumisella ei ole edes väliä, jos edes kulkisi. Eiköhän ala maistua jos kulkua tulee. SM-perusmatka tulee ihan liian pian, mutta katson nyt käynkö siellä ottamassa starttia alle, vaikka ynnämuut sijoilla päätyisi. Kovemmasta säännöllisestä juoksusta on jo 2kk verran ja pyöräkään ei ole kulkenut, ja uinti on ihan kysymysmerkki, ei ainakaan ennätysvauhhdissa, heh. SM-puolimatkakin tulee liian pian ollakseni hyväkuntoisena viivalla. Siihen nyt ehtisi 3 viikkoa tehdä treeniä ja 1 viikon keventää. Katson sen kortin nyt kuitenkin, että jos 3 viikon päästä tuntuu hyvältä niin laitan ilmon sisään. Puolimatkalle en kuitenkaan halua lähteä rämpimään, joten tarvittaessa sekin jää pois. Seuraava merkittävä kisa olisi sitten Almeren MM-kisat. Sanomattakin selvää, että 10vko kisaan tässä kunnossa ollessa ei ole kovin lohdullista. Onneksi aiempaan tasoon pääsee nopeammin kuin siihen pääseminen alkuperäisesti kestää. Eli jotain saumaa voisi olla päästä sinne viivalle kohtalaisessa kunnossa, vaikka ei siinä kunnossa kuin keväällä vielä toivoi. Jos ei treenit lähde sujumaan 2vko kuluessa yhtään, jätän tuonkin pois. Sitten mietitäänkin, kisataanko enää tänä vuonna triathlonissa ollenkaan, vai keskittyisinkö mieluummin esim. juoksun ja uinnin parantamiseen ja pyörää ottaisi vain kevyesti alle ennen loppusyksyä, jolloin aloittaisi kolmen lajin treenaamisen. Juoksussa voisi kirmata kuitenkin kotimaassakin vielä lokakuussa hyvässä kelissä ihan reipasta kyytiä. Palataan asiaan kun on jotain raportoitavaa.
  12. Kyllä, ja kyl. Lämmin kuin mikä kun niin matala, muttei tähän aikaan vuodesta toki edes kovin rehevä. Ilm. tänä vuonna aikovat hoitaa tehokkaammin heinää poiskin, muuten voi loppukesästä häiritä hieman uintia.
  13. Eli mitä tavallinen käyttäjä saa lisää edelliseen, jos ei halua ryhtyä kuukausimaksajaksi ja siten cellular-ominaisuus jää aika nollaksi? Muuten kai ominaisuuksissa ei valtavaa eroa, eikä koossa tai painossa tai akun kestossa (ja nimenkin mukaisesti ei vielä "vastaa muutokseltaan riittävästi upgreidausta 955:een ja siksi pitäydytty 945 nimessä")?
  14. Ei tietääkseni, hyttyset eivät toimi edes vektoreina tälle taudille, joten vaikea kuvitella, että sairastuisivat itsekään.
  15. Toki Raitasella vaikutelmana on juosta kovempi aika tällä kaudella kuin Rinteellä, mutta saa nähdä miten paljon 1500m juoksuja Raitanen lopulta juoksee. Rinteen melkeinpä päämatka on tuo 1500m nykyään, vaikka 800m juoksee myös (jossa ei vain vauhti riitä huipulle), ja en pitäisi utopistisena, että Rinne pesee Raitasen tulokset 1500m:llä vielä tällä kaudella. Tällä ajalla päässee jo ulkomaille hyviin juoksuihin, jossa voisi mukana pyristelemällä saadakin tuon ajan 3.36 tasolle jopa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy