Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r

Spica

Jäsenet
  • Content Count

    2 417
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    2

Spica last won the day on July 26

Spica had the most liked content!

Community Reputation

759 Excellent

About Spica

  • Rank
    Trinisti
  • Syntymäpäivä November 19

Contact Methods

  • Website URL
    http://triathlonsuomi.com/juha-matti-halonen/

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Espoo

Converted

  • Tavoite
    Triathlonin sm-kisat

Recent Profile Visitors

3 044 profile views
  1. Kun tavoite on niin eri kuin jäniksillä, lähtisin ihan onaa vauhtia, jäniksistä välittämättä.
  2. Spica

    Hyvä juoksumatto?

    Nykyaikaisissa matoissa tärkeää luulisi olevan yhdistettävyys kolmannen osapuolen laitteisiin appeihin, eli wifi ja bt kunnossa pitäisi olla. Mikään ei juuri ole muuttunut sitten 90-luvun, pientä hienosäätöä lähinnä... Vai osaako joku sanoa luotettavan, mukavan juostavan, ohjelmisto toimii sujuvasti, jossa myös langattomuus muihin laitteisiin olisi kunnossa, ehkä jopa se oma ad ~15" näyttö hyvällä kuvanlaadulla? Hintaa olisi myös yksittäisen ihmisen maksukyvyn verran, ei mitään kuntosaleille tehtävää top end laitetta, jonka hinta pyörii siellä 10k e+...
  3. Itse uin käytännössä vain ”munauikkareilla”. Menee pieneen tilaan pakatessa ja kuivuvat nopeasti. Jammerit oli joskus, mutta kun kuluivat, vaihdoin seuraaviin, jotka ovat nyt nämä. Hygieniasyistähän ei kai pitäisi huolestua, kerta mitään valuuttavaa tutkimusnäyttöä ei ole, että munauikkareilla vs. Ei-munauikkareilla altaaseen mennessä olisi mitään eroa. Mun puolesta saavat käyttää sortseja, jotka tehty uimakankaasta. Suurimman epähygieniasyynhän aiheuttavat joka tapauksessa peseytymättömät ihmiset, joko kokonaan, tai hiukset jää pesemättä eikä käytetä lakkia silloin. mitä pienempi kynnys mennä uimaan ihmisillä, oli syy sitten mikä tahansa (vaikka sitten, että saa käyttää sortseja) niin jos se on mahdollista saavuttaa, suotakoon se kaikille.
  4. Hyvä on katsoa vaikka jonkin isomman suomalaisen maratonin/puolimaratonin puolimaraton-tuloslistaa. Tuossa sinun juoksussa taisi väliaika jo olla 1.2x tienoilla, ja jos varaa olisi kiristää, niin hyvin varmaan juoksisit 1.24 luokkaan, tai siis 4.00/km tienoilla jo. Sillä ollaan yleensä Suomessa puolimaratonilla palkintokorokkeella yleisessäkin sarjassa, ellei useampi Suomen ihan huipulla oleva nyt satu samaan kisaan.
  5. @OlliL hyvä postaus aiheesta. Lisätään pieni maininta vielä merkkaukseen. Jos yhtään risteys tmv. kohta mietityttää, tosiaan lisämerkkaus hyvästä. Lisäksi herkästi laittaisin mahdollisiin eksymispaikkoijin väärille reiteille merkin, että ei tänne/käänny/väärä reitti/palaa takaisin tmv. merkintä, jotta mahdollinen eksyminen kaikesta huolimatta minimoidaan.
  6. Lähinnä tuohon reitille paluuseen mietityttää, että vaikka kilsoja tulisi enemmän tietä pitkin, onko se nopeampaa silti joskus jopa kiertää vähän, jos on pummannut kunnon pusikon läpi alamäkeen. Ei voisi sitten vedota, että juoksi ekstraa, tosin sillä erolla, ettei juossut pusikossa ylämäkeen takaisin vähän lyhyempää pätkää. Ja jos eksyy siten, ettei löydä takaisin reitille mistä tuli, olisi se aika selkeä merkki, että hylsy tulisi.
  7. Ainakin vielä löytyy, sijalta kolme. Vmaksikin taipunut retkeilynsä takia kakkoseksi, kun polkupeikkojen juoksuhirmu kiirehtinyt reitin vain 2h ripeämmin! 🙂 on ne kovia, ainakin vmaksi,ckun hupaillen tällaisia retkiä mennöö.
  8. Tuohon jälkimmäiseen onkin hyvä keino. Eli kun pohditaan, ono kaikki kunnossa. Joskus tuntuma on huono, tuntuu, että rasittaa, mutta vauhti on huono ja sykkeet koholla, ehkä hapotkin koholla/ei nouse, tai muuta. Yllättävän (tai ei ehkä niinkään) hyvin voi kertoa myös palautumisesta, jos yön aikana ja vaikka sitten intervallien välissä katsoo miten sykkeet käyttäytyy, etenkin jos on jotain referenssiä ns. terveenä olleista arvoista ja ehkä jopa arvoista, joita itsellä on ollut vaikka ylikuormitusta edeltävän - osaa puhaltaa pelin poikki tai keventää, vaikka tuntuma olisikin verrattain hyvä. Sitten taas, jos ei ole mitään mihin verrata, vaikea mennä sanomaan. Sanotaankin, että joskus pitää mennä rajan yli tietääkseen missä se raja menee. Suomeksi tarkoittanee että oppii kantapään kautta 😅
  9. Eli viime puhevuorojen summauksena - juokse kevyet kevyesti ja kovatkovaa. Jos kaipaat siihen sykkeitä, kaiva tavalla tai toisella raastosyke tietoosim ja juokse kevyet tästä vaikka 65% teholla ja kovat sitten niin, että hengitys alkaa hiljalleen vinkua. Ja jotain siinä ympärillä. Jos kevyt tuntuu kevyeltä, hyvä, jos liian kovalta, kevennä. Jos kova tuntuu kovalta ja eroaa selkeästi kevyestä, hyvä. Tässä ehkä oma pessimistinen näkökulmani sykkeillä treenaamisiin/kynnysten tuijottamiseen. Tasaisella vauhdilla juostujen kisojen pwrusteella voi tegdä käytännössä yhtä tarkkaa tulkintaa jokaiselle. Kukaan ei treenaa kynnystestejä varten, joten kehityskannattaa katsoa siinä, mihin treenaa. Eilen oli kovahko pyörätreeni. Sykkeet paikoitellen varmaan aika korkeat. Sen jälkeen kävin kevyellä lenkillä. Illalla kävin vielä paljon kevyemmällä lenkillä. Tuskin olisin kehittynyt paljoa paremmin, jos olisin juossut tuon jälkimmäisen kevyen lenkin kovempaa. Ainakaan kukaan ei voi mitata asiaa mitenkään, joten...
  10. @Baltsu harjoittelun kohde tuo omien pullojen optimilämpötilankin handlaaminen. Pakkaseen/jäitä tmv ennen kuin vie järjestäjälle, ja harjoittellessa on laskenut, paljonko se ehtii lämmetä x tunnissa, ennen kuin tulee siihen huoltopisteelle. Sen mukaan sitten jäitä/kylmennystä, keli huomioiden. Itsekin tulee monesti otettua kylmä juoma pyörään ja toinen jäisenä oleva pullo. Sulaa sopivasti kun sen tarve tulee myöhemmin.
  11. Katsoin videon, eikä vauhtijuoksua tullut, vaikka jänis veti hyvin. Olisiko 1km ollut n. 2.45 ja lähelle 8.15 vauhtia siis. Huomioiden ainakin loppukirit. Jäniksen lopetettua Topi kävi 150m kärjessä, mutta ei sitä halunnut pitää. Liekkö halunnut taktiikkajuoksua kuitenkin, treenit painaa? Toivotaan vauhdikasta menoa Dohassa sitten.
  12. Komppaan ylläolevaa. Laitoin myös aikoinaan s-postilla alimatkan, puolikkaan, tuloksrn ja pyynnön päästä sub 3h karsinaan. Onnistui. Ei pahemmin ruuhkaa, kun meni vielä sen karsinan etuosaan! Sen takaosassa voi ehkä olla jo ruuhkaa, eli jos joutuu yli 3h karsinaan, yritä mahd. Eteen. Jos reitti on sama kuin aiemmin pääpiirteissään: alkusuoralla tmv tulee iiiso liikenneympyrä tmv ja iso osa haluaa mennä autotottumuksesta oikealta kiertäen. Vasemmalta pääsee yhtä lailla ilman ylimääräistä kiertoa ja usein vähemmän ruuhkainen.
  13. Kyllä mä niin odotan, että saadaan hyvät karkelot Helsingin Kaivopuistoon! Ihmettelin, kun ei järjestynyt tuolloin.
  14. Spica

    TeräsSika 2019

    Onnittelut, ainahan tuo on kova suoritus! En ole terässikaan ininä osallistunut, pitäisi varmistaa harjoittelulla tuo neljäs osuuskin. Harjoitteluna näjisin varmaan a)kisaolueeseen tutustuminen, jotta tietää mitä juo ja b) riittävän pitkät kovavauhtiset treenilenkit, lähinnä juosten, joiden päälle riittävän pitkä olut. Esim. Tasavauhtinen kova 5km juoksu j 0.3-1.0l olutta. Tai intervallina tutumpi itsellekin, kaljamaili. 400m juoksu ja 0.33l olut, kertaa 4. Sopivasti hapottaa jaloissa ja mahassa 1600m juoksun ja 4 oluen jälkeen. Treeni-iloa!
  15. Ainakin fb:ssa luin kommentin, että olisi mennyt sekaisin reitillä, mutta teknisesti juossut kuulemma reitin kokonaisuudessaan, tosin eri järjestyksessä (???) Ja ilmeisesti kommentoijan järjestäjältä saamien tietojen mukaan aika ylimielisesti suhtauduttu asiaan. Saa nähdä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy