Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Spica

Jäsenet
  • Content Count

    2 308
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

Spica last won the day on October 14 2018

Spica had the most liked content!

Community Reputation

553 Excellent

About Spica

  • Rank
    Trinisti
  • Syntymäpäivä November 19

Contact Methods

  • Website URL
    http://triathlonsuomi.com/juha-matti-halonen/

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Espoo

Converted

  • Tavoite
    Triathlonin sm-kisat

Recent Profile Visitors

2 819 profile views
  1. Spica

    Pyöräilykunto

    @Jujup pari pidempää pyörälenkkiä luvassa vielä, katotaan, miten asennon laita, murta uskon, että asento pysyy melko hyvin samoissa. Juomapullo tikkujen välissä. Kaapeleita ei oo mitenkään erityisen hyvin piilotettu, sähkövaihteet hankkimalla paranisi kummasti 🙂 levyllä todennäköisesti lähtisi ainakin minuutti, vaikea sanoa.
  2. Spica

    Pyöräilykunto

    Heh, no, se oli ehkä vähän kieli poskella heitetty 😛 kovia löytyy myös tämän kisan ulkopuolelta. Ja olinhan lopulta kisan kolmas, kun koveMPI venäläinen juoksi ohi hyvin kevyen näköisesti 15km jälkeen. Joo, uinnissa ja juoksussa parannusta vaatii, jos haluaa kansainvälisesti pärjätä. Tasaisesti parannusta Joroisilla vuosien myötä. 2011 6.24 (ei Joroisilla tehty debyytti), 2013 ~4.29, 2015 ~4.20, 2016 ~4.11, 2017 ~4.01 ja nyt 2019 ~3.51.
  3. Spica

    Pyöräilykunto

    Pyörällä kulki hyvin, cda varmaan vähän alle 0.200, koska ihan tavoitetehoilla en tainnut ajaa. Kiva oli laittaa suomen paras puolimatkaaja edes vähän juoksemaan lopuksi. Harmi, että pientä palleakramppia juoksussa iski, niin ihan vikalle kierrokselle asti en saanut juoksutettua voittajaa, mutta eipä tuo ratkaissut kisan voittoa, kovat on kovia 🙂 Kehityskohteet tiedossa. Pyörällä ensi vuonna sitten sub 2h menee selvästi, ja juoksussa sitten useampi minuutti kovempaa 😉
  4. Spica

    Pyöräilykunto

    Kaikki voitava on tehty, kun eilen ihan viimonen ”reipas” pyöräily 15min @ 271w sykkein n. 150bpm, kisasykkeet 150–165 väliin asettuu, uinnin jälkeen vähän korkeampaa ja siitä laskee hiljalleen. Lähellä 160 pitäisi juuri päästä kyllä. Ylämäet ja vastatuuli vähän kovempaa wateilla ja alamäet ja myötäleet vähän kevyempää. Sykkeitä en kisassa seuraa. Katsotaan otanko koko vyötä mukaan. Pari viikkoa sitten ajelin tuon 2h @ 270w ilman että kuolin, vaikka sisällä olikin aika lämmin pienen propellin heikon tehon takia. Myös 8x3min intervalleissa parin viime viikon aikana ilahduttavasti kevyttä noususuuntausta sitten kesäkuun alun heikomman esityksen jälkeen (ajettu kiihtyen 315->350w). Lohjan perusmatkan sm-kisoissa viime vkl tykitin aika tasoihin parhaan pyöräajan kaikista (pyöräajat tuloksissa ei ole ihan selkeät, olinko nopein vai toinen, muut jäi jo selkeästi), verrattuna kesäkuun alun Vanajanlinnan sprinttiin, jossa jäin toista minuuttia niistä, joita viime vkl voitin parilla minuutilla. Puristetaan cda tuohon max 0.200 ja toivotaan kohtalaista keliä (kuten luvattukin, ehkä vähän turhan lämmin omaan makuun) niin katsotaan mihin pyörällä pääsee. Ei mee tänä vuonna vielä kyllä 2h rikki puolimatkalla. Ensi vuonna sitten.
  5. Eikö vetotreenin/kisan pituudella ole kihtalaisen iso merkitys vetojen luonteeseen? 400mvetojen valmisteluun erilaista rallattelua ennen treeniä kuin maratonille. Yleensä mitä lyhyempi matka, sen pidempi lämmittely. Maralle monelle riittää kevyt jalkojen heiluttelu, 1km kävelyhölkkää ja pari 50m kiihdytystä. Tonnin veroihin useampia 100-200m vetoja tavoitevauhtiin hiljalleen kiihtyen vetojen myötä ja jopa 3-400m vedot voi olla ihan hyödyllinen, ellei tavoite ole aloittaa selkeästi kevyemmällä teholla.
  6. Tapaukseen liittymättä, mutta edeltäviin GPS jälkiin liittyen. Luulisi, että lähitulevaisuudessa kaikki chipit alkavat sisältää myös GPS jälkeä (Joka toki jo monissa polkukisoissa on seurannan takia), jolloin sieltä näkee jokaisen reitin ja vauhdin.
  7. Tuli käytyä kokeilemassa tuo Reval ja jäi ostoskoriin. Alkuviikosta pari lenkkiä ja loppuviikosta perusmatkan kisaan, jossa siis 10km juoksua loppuun. Jos tuossa tuntuu hyvältä niin laittanen puolikkaallekin. Oli kyllä tuhannesti pehmeämpi meno jo kaupassa vs vanha oma kenkä 🙂
  8. Sivusilmällä katsoin noita fuelcell rebeleitä, mutta en sen tarkemmin kun en ajatellut luopua toivosta löytää vanhaa tuttua. Voisihan noita harkita kokeiluun kuitenkin, kuulostanut hyvältä. Kevyillä kengilä oon aina tykännyt juosta, niin lyhyet luin pitkätkin lenkit. Näillä vanhoilla v3:lla juuri kaksi 30km lenkkiä tässä viikon aikana takana, vähän alkaa huomata, että vaimennus alkaa mennä. Onko niken vaporfly miten vastaava mielestäsi em. Kengille? Olenhan mä niitäkin miettinyt, mutten vakavasti. Saako niitä Suomesta jostain, tai ulkomailta helposti jo, vai meneekö kuin kuumille kiville?
  9. Hei, onkohan kukaan nähnyt näitä malleja missään pk-seudulla kaupassa/nettikaupoissa? Olen yrittänyt katsoa, mutta lähinnä 1500v5 (ja sekin boa-kiinnityksellä) tuntuu olevan ja tietääkseni se on napsun kapeampi kenkä kuin edelliset mallit, mitä arvosteluja lukenut, joka ei innosta (kuten ei boa). Nämä v3 ja v4 toimineet hyvin puolikkaalta maralle triathlonissa. Entä, onkohan jotain vastaavaa merkkiä/mallia suositella, jos ei löydy näitä? @Baltsu? Brooksin suosikkini loppui aikanaan tuotannosta kokonaan, sitä ennen sauconyn fastwitch 5 ja 6 oli käytössä, sen jälkeen en niitä ole käyttänyt, mutta nykyinen 8 ja 9 lienee 1500 vastaava?
  10. Spica

    Pyöräpohdintaa

    No niinhän se olikin, muistelin, että Triathlon corner olisi maahantuojana, mutta ovat vain virallinen huoltopiste Helsingissä. Riippuu missä oleilee, Pk-seudulta löytyy useampi paikka muistaakseni. Larun pyörä yksivnäistä. Googlella löytyy.
  11. Spica

    Pyöräpohdintaa

    Mulla on normi maantiekunnolla nyrkkisääntönä 1bar/10kg painoa. Jos huono ja röpelöinen asvaltti, napsu vähemmän. Juuri uusittu sileä asvaltti koko matkalla, saatan laittaa esim. 0.5bar lisää.
  12. Spica

    Pyöräilykunto

    Olisiko nopinz tai aerocoachin, ei oo nyt tässä huoneessa niitä katsottavana 🙂 kengissä ollut toecoverit velotozelta, seuraaviin kisoihin ajattelin leikata ja modata kenkiä siten, että nuo koko kengän peittävät coverit saa jalkaan (kiristysläppää ei kengissä tarvitse, kun kuminauhavirityksen laittaa) lennosta. Nykyiset kengät niin epäaerot, että säästää useita watteja noillakin.
  13. Spica

    Pyöräpohdintaa

    Vanteessa voisi lukea varmaan mitä siihen voi laittaa, mutta todennäköisesti kun ovat maantiepyörässä alunperinkin, vähintään 23mm sopii.
  14. Spica

    Pyöräilykunto

    Kuvassa olevat säärystimet ei ole kompressiosäärystimet, ne on materiaaliltaan ja kuvioltaan (ei ihan tasainen) ihan vaan aerohyötyä hakemassa. Keskimäärin taitaa noilla saada 2-6w hyötyä vs. ilman niitä ajaessa. Pyöräilykisoissa on sitten kielletty, joten siellä voi käyttää vain 1/3 sääreen tulevia ”overshoe covereita”, joita ei toki tri-kisoissa ehdikään vetää jalkaan vaihdossa. Finntriathlonin kisoissa märkäpukukieltokisoissa ainakin (ja kai muissakin, jos veden lämpö ei ole riittävän alhainen, rinnastavat sukkiin??) ovat vaan kieltäneet jostain syystä säärystimet myös pitkillä matkoille, vaikkei olisi tarvetta... IM kisoissa saa käyttää (paitsi Lahdessa infon mukaan, mutta sielläkin sai nyt kisa-aamusta alkaen, kun veden lämpö laski riittävän alas..). varmaan porukka ihan oikeasti kompressiosukkia käyttää kompression takia, itse en ole kokenut tsrpeelliseksi. Niissä tuskin juuri hyötyä aerodynamiikan osalta vs. Sileä sääri. Kyllä mä tri-kisaan sitten laitan jonkinlaisen shoecoverin, jonka saa ilman vetämisiä kengän päälle (eli on valmiiksi kengän päällä jo vaihdossa), säästää siinäkin pari wattia.
  15. Spica

    Pyöräpohdintaa

    Kyllä alle 100kg painolla 25mm gummit alle (esim just contilta gp5000 varma valinta), kestää varmasti, jos sun painoa ajattelee. Rullailee varmaan vähän kivemmin, ja kevyemmät. Bikefitting ehdottomasti, ja tri-pyörä. Ellet tosissasi ole maantiekisoihin menossa. Merkki ja malli sitten mieluiten mittojen mukaan, kuten edellä mainittiin, geometriat vähän vaihtelee ja vaikka bikefitin tehneessä kaupassa usein on tarjolla joitakin merkkejä, kannattaa pohtia, löytyisikö juuri sinun mitoilla jostain muualta vielä paremmin sopiva, etenkin jos jotain kompromisseja joutuisi tekemään. Hyvä olisi päästä vaikkapa n. Puoliväliin pyörän mittojen säätöjä, jotta jää varaa säätää suuntaan ja toiseen, lopullinen hienosäätö tulee kun on tunteja ensin kuluttanut sitä penkkiä. Jos canyon miellyttää, niin mittojen jälkeen canyonin maahantuojaan vaan yhteys löytyykö sopivaa pakettia omaan budjettiin ja mittaan, vai kannattaako ottaa jotain muuta.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy