Jump to content
Juoksufoorumi.fi


villea

Jäsenet
  • Posts

    1 846
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    13

Everything posted by villea

  1. 23.7. Pidempää hölkkää aamupäivällä. 24 km 5:53/km, syke 141/161, teho 216W, 304m verttiä. Viimeiset noin 5 km pienellä nostolla n. 155 sykkeisiin, mikä lienee vähän marasykkeitä alempi. Kun tuollainen tulee mieleen lenkin lopussa, lienee joko kunto kova tai pää pehmeä. Matkalla pieni saderintama tuli yli, tietysti vastatuulen kera, mutta onneksi oli niin lyhyt ettei tullut kylmä. Onnistunut peruspitkis ilman vaivoja. Pari tällaista vielä voisi ennen kisaa juosta, varsinkin ilman niitä vaivoja.
  2. 22.7. Aamulla hyvin kevyt tunnusteleva hölkkä 8 km, 6:19/km, syke 130/140, teho 203W, 124 m vert. Hyvältä tuntui. Illalla aavistuksen reippaampi tunnusteleva hölkkä 7,8 km. Muuten sama kuin aamulla, mutta piti kantaa parkkipaikalta tavaroita viimeiset 200m. Vauhti tässä 5:27/km, syke 141/150, teho 235W. Tämä lienee IM juoksun tavoitetta lähellä, tosin mäkisempi maasto ja epätasaisempi alusta. Hyvältä tuntui tämäkin sekä myös juoksun jälkeinen sauna. Imusolmukkeet vielä vähän arat vasemmalta, mutta ei haittaa juoksua ja muutenkin lienee jo parempaan päin. Aika samat oireet tuli viime syksynä influenssarokotteesta. Kellon hihnakin korjattu, pikaliima toimi ja lenkin sai venytettyä paikoilleen, kuten @kimmoke vinkkasi. Pieni kumilenkki varalla. Huomenna ainakin vielä juoksupäivä, ilmakin ennusteen mukaan sopivan lämpöistä siihen touhuun.
  3. 21.7. Mökille saapuminen. Sauna- ja siententähystyslenkki 7,6 km, 6:04/km sis. yhden poiminnan. Eipä ole tulossa samanlainen sienivuosi kuin viime kesä. Sykkeet 130/145. Kevyttä menoa, tunnustelin lihojen ja immuunijärjestelmän tilaa eilisen huollon jäljiltä. Vähän hieronta tuntuu ja pistoskohta olkapäässä. Saman käden kainalon imusolmuke turvoksissa ja vähän kipeä, lenkin jälkeen myös solisluun vieressä. Uinti ja halonhakkuu hetken tauolla, juoksua niin paljon kuin pystyy, mutta varovasti. Muutama pitkis pitäisi ehtiä juosta vielä. Vedetkin viilenneet ja voisi tehdä nyt niitä pidempiä märkkäriuinteja. Uusi märkkärikin lähestyy, tänään soittivat jostain huolintafirmasta josta se ilmeisesti lähtee postiin. Tullit ja verot pitäisi olla hoidettu, mutta kauan toimitus kestää. Ilmeisesti puku oli wigglen seurannan mukaan jonkun aikaa saksassa. Saapa nähdä ehdinkö ennen Tallinnaa uimaan sillä pari pidempää testiuintia, jos en ehdi niin kisailen vanhalla.
  4. Juoksureitti ilman nousumetrejä olisi kyllä varmaan nopea! Nuo mukulakivetkin saattavat hidastaa ja rasittaa jalkoja, ainakin oman kokemuksen mukaan HCM:ltä.
  5. 20.7. Kehonhuoltopäivä. Kehosta huollettu: - hiukset, 30 min - immuunijärjestelmä, 2 min - lihakset, 120 min Hieronnan jälkeen katselin Garminin sykedataa. Kellon ilmoittama "syke levossa" putosi 10 pykälää eilisestä, vaikka oli aamupäivällä vielä selvästi eilistä ylempänä. Alin syke näytti olleen 44 ilmeisesti juuri hieronnan aikana, harvemmin putoaa alle 50:n. Myös sykevälivaihtelu oli ihan tapissa ja body battery kiipesi hieronnan aikana ylemmäs kuin mitä se oli herätessä aamulla. Ilmeisesti jotain vaikutusta siis oli. Myös jumisia etureisiä saatiin pehmitettyä. Toivottavasti nyt kaikki vaivat ovat muisto vain. Huomenna takaisin mökille, katsellaan tuleeko lihaskipuja ja suunnitellaan treenit sen mukaan.
  6. 19.7. Suunnittelin tähän alun perin pitkää IM pyöräilyä, esim. Kirkkonummi-Karjaa väliä jota pari kertaa jo ajelin aiemmin. Ei kuitenkaan huvittanut ajaa autolla mihinkään kauemmas, jos polvi alkaisi oikutella heti lähtiessä pyörällä. Siispä normaalia reittiä kohti Veikkolaa. Matkalla ensimmäinen SS veto, siitä Lapinkylään josta toinen veto. Jossain Evitskogin jälkeen polvi alkoi ilmoittelemaan itsestään, ja käännyin saman tien takaisin. Tuntemuksia on oikeastaan enemmän kevyessä pyörityksessä, joten ajoin samat sweet spottailut takaisinkin päin. Yritin myös keskittyä siihen, ettei polvi tee mitään ylimääräistä vispausta sivusuuntaan ja pidin päkiää aavistuksen alaviistoon että jalka pysyisi stabiilimpana. Jos on lihakset kireällä niin se voi aiheuttaa kaikenlaista pientä ylimääräistä liikettä polveen, joka rupeaa tuntumaan kun kampea veivaa tarpeeksi monta kierrosta ympäri. Hieroskelin polven ympäristöä myös tänään ja laitoin pari kertaa Voltarenia. Vaikka tuntemuksia tulikin, niin ei oikeastaan ruvennut sattumaan missään vaiheessa, ja vasen/oikea tehobalanssikin oli aika hyvä loppuun asti. Viimeisessä kruisailupätkässä näytti olleen 47/53, muuten melko tasan. Koko lenkki 90,5 km, syke 140/175, teho 151/187W, TSS 188 (vrt. Lahden puolimatkalla pyöräilyn TSS 158). Sweet spotit 4 kertaa, 13-15 min/kpl tehot välillä 223-228W. Jossain vaiheessa meni vähän kovemmillakin tehoilla ja alemmilla sykkeillä. Nyt oli tosin aika kova tuuli, mikä saattaa nostaa sykkeitä kun alamäissä ei voi laskea niin rennosti. Pyöräilyn perään juoksua 8,4 km, 5:24/km, sykkeet 145/151, teho 228W, TSS 55. Tässäkin sykkeet vähän koholla, nyt ei voi syyttää tuulta. Yritin keskittyä rentoon askellukseen. Vähän mahassa väänteli ehkä liian väkevät eväät pyöräilyssä (liian vähän vettä geelien ja urheilujuoman päälle), mutta jaloissa ei mitään erityisempiä tuntemuksia. Huomenna lomalaisen puuhapäivä: parturi, rokotus ja hieronta.
  7. Niin syvälle itsetunto sukelsi @Tumpelo:n vihjauksista, että minulla on liian pienet vehkeet että piti surffailla Fiskarsin sivuilla, eikä sieltä löytynyt kuin yksi isompi malli. Pitääkö se nyt sitten käydä ostamassa... 18.7. vähän urheiluakin mökiltä paluumatkan jälkeen. Ensin fillarointi 53 km, teho 129/167W, sykkeet 134/167. Keskimmäinen kolmennes tempotyyppisesti tehoilla 200/202W ja sykkeillä 159/167. Vähän sykkeet ehkä koholla, ja sellainen tunne ettei tuohon tempoon olisi 50 wattia lisää saanut runtattua millään tänään. Muuten ihan OK. Koko lenkin viimeisillä kilometreillä alkoi taas vasemmassa polvessa tuntua jotain tuntemuksia. Sama tunne äityi kivuksi viikko sitten vähän pidemmällä lenkillä. Tämähän on nyt aika lailla /cc:stä, jos polvi rupeaa oikuttelemaan ja estää pyöräilyn tässä vaiheessa. Nyt pitäisi vielä muutama hyvä pyörätreeni saada ennen Tallinnaa, ainakin yksi pitkis jota suunnittelin jo huomiseksi ja sitten joitain sweet spot / VO2max vetoja. Pyöräilyn perään melkein heti juoksua 3,3 km. Hain IM maratonvauhtia ja yritin saada tuntuman mahdollismman kevyeksi. Vauhti oli nyt 5:24/km tasaisella reitillä, eli aika OK. Meinasi väkisin lähteä kirimään, mutta sitä juuri pitää nyt treenata, että saa ylimääräiset höyryt säästettyä maratonin alkumatkasta. Jos kuvittelee, että säästää vähän aikaa pankkiin juoksemalla alussa kovempaa kuin suunniteltu, että voi sitten hidastaa lopussa niin siitä tulee yleensä turmio. Sykkeet tuossa juoksussa 136/143, eli hyvin pysyivät alhaalla. IM maratonissa limitti lienee jossain 145 tienoilla tai vähän yli, eli jos kello näyttää 150 tai enemmän niin pitää rauhoittaa heti. Teho tässä 234W, yritin sitäkin katsella välillä mutta en ole oikein siihen oppinut. Nyt WKO löysi viikon harrasteet, aika moisen monta erillistä suoritusta, kun nuo vilvoittelu-uinnit ovat jokainen oma suorituksensa. Niistä WKO tarjoaa kuitenkin aika vähän harjoituspisteitä ilmeisesti hitaaksi mitatun vauhdin johdosta. Nyt olisi varaa kiristää pikkuisen kokonaiskuorman perusteella, jos vain paikat kestää.
  8. Oikeastaan niin, että minäpä näytän miten käytetään tätä Fiskars X25 halkaisukirvestä ja muut voivat keräillä pieniä klapeja ja laittaa niitä sivummalle pinoon.
  9. 17.7. Ei yllättäen tullutkaan vuodelepopäivä. Aamupäivällä kolme varttia halon hakkuuta vieraiden edessä ilman paitaa, kun vieraat kysyivät jos tarvii tehdä jotain, pinota puita tms. Päälle 0,7 km uinti. Etureisissä vielä rasituksen tunnetta tuntemattomasta syystä, joten antaa niiden palautua. Huomenna takaisin pk -seudulle maantieteellisesti, harjoituksellisesti siellä oltu jo pitkään.
  10. Näytti koko ranneke olevan toimituskuluineen 13€ joten ei sillä vielä konkurssiin mennä. Ärsyttää vain sellainen, jos seuraavaksi pitää jostain etsiä erityistyökaluja juuri tuohon ja niin edelleen. Nyt siinä aika siisti kumilenkki, mutta taidan kokeilla myös liimaa.
  11. 15.7. Suunnitelmassa kevyt päivä. Puoli tuntia lihashuoltoa, kevyttä uintia yhteensä 1,8 km ja kevyt hölkkä 8 km. Tuossa hölkätessä etureidet tuli taas aika kipeiksi, samoin kuin Lahdessa, vaikka nyt mentiin 135 keskisykkeellä. Reitti on melko mäkinen, mutta ei sen pitäisi noin tuntua varsinkaan hitaassa vauhdissa. Yleensä pyöräily tuntuu etureisissä, mutta nyt en ole pyöräillyt viime lauantain jälkeen. Rupesin pohtimaan, josko tuo lihanväristysvasara kuitenkin rasittaa myös lihoja. Päivällä jurnutin sillä koivet läpi, tosin vain 15 min. Käsittelyiden jälkeen tuntuu kyllä että kivut ja jumit hellittävät, mutta mahtaako se olla turrutusta vai todellista? Pitää nyt hoitaa lihashuollot muulla tavoin ja seurata tilannetta. Etureisiä saa hierottua aika helposti itsekin, ja perinteinen venytyskin tuntuu tekevän gutaa. 16.7. so far. Suunnitelmissa oli aamulenkki, ehkä jopa vähän pidempi, mutta päätin antaa etureisien nyt rauhoittua. Aamupäivällä halko-kuntosalia puoli tuntia. Ei ihan niin kuuma päivä, mutta hikeä valui niin että piti ottaa rillit pois. Täytyy olla varovainen ettei tule pilkettä silmäkulmaan. Perään uinti 0,7 km, jälkipuoliskolla 6×6 vetoparin spurtit kovaa, ettei mene ihan junnaamiseksi. Katsotaan jos jotain pientä vielä keksisi tälle päivälle. Iltapäivällä tulee tytön kummisetä vaimoineen mökkikylään, ja se aiheuttanee huomiselle lepopäivän. Ehkä jopa vuodelepoa.
  12. 14.7. Selvä poikkeus kaavaan: en hakannut halkoja lainkaan. Oli liian kuuma. Uintia tänään yhteensä 3,5 km viidellä kerralla. Kahden viimeisen välissä juoksu 12 km. Otin kaivolta 1,5 litran pullon täyteen kylmää vettä, ja jätin sen matkalle vetomäen alle. Takaisin tullessa siitä juomaa ja viilennystä. Mäessä 10 vetoa vähän kevennetyllä askeleella. Ylös noin 1:07-1:09, kun reipas vauhti on alle minuuttiin. Lähdöt nyt 3 min, yleensä 2:45. Nyt myös pari ylimääräistä viilennysbreikkiä. Aurinkokin oli jo puiden takana, joten ihan siedettävä suoritus. Sykkeet 137/161, eli maksimi pysyi sopivan alhaalla. Nuo uinnit ovat tupanneet mennä vähän turhan kovaa, kun kello näyttää mittaavan liian lyhyitä matkoja. Kun kello ilmoittaa, että 200m on kestänyt melkein 4 min, niin väkisin tulee lisää puristusta. Nyt uin viimeisen pätkän tänään juoksun jälkeen tosi rauhallisesti, ensimmäiselle 200m kello ilmoitti jotain 4:20. Sen jälkeen uin rintauintia ja katsoin samalla miten metrit vilisivät vaikka kello oli ilman gps signaalia veden alla. Pysähdyin käännöksessä hetkeksi ja jatkoin rauhallisesti takaisin. Se 200m meni kellon mukaan 3:10, eli selvästi kovinta vauhtia nyt. 200m rinulia on kyllä mennyt tuon alle, mutta aika toisenlaisella rypistyksellä ja lyhyessä altaassa. Tyhmän kellon toinen inhottava temppu tänään oli, että rannekkeesta katkesi se lenkura, joka pitää hihnan pään siististi. Pitäisi kai vaihtaa ranneke. Siinä tarvitaan jotain kikkailua hyvin pienillä ruuvimeisseleillä, valitin jo asiasta tuonne garmin 945 -ketjuun. Jos löytyy kokemusasiantuntijoita, niin vinkkejä otetaan vastaan.
  13. villea

    Garmin 945

    Onko kokemuksia 945:n rannekkeen vaihtamisesta? Netistä löytyy vaihtoranneke, mutta vaihtamiseen tarvitaan ilmeisesti kaksi hyvin pientä ruuvimeisseliä, jotka eivät juuri tämän mallin vaihtohihnan mukana tule. Muihin malleihin niitä näytetään tarjoavan vaihtopakettiin. Rannekkeesta katkesi se pieni lenkki, joka pitää rannekkeen pään paikallaan. Voihan tuon virittää pienellä kumilenkilläkin, mutta ei ole kovin hyvä ratkaisu pidemmän päälle.
  14. 13.7. Sama meno jatkuu. Aamulla 45 min halkojen hakkuuta, eli "kuntosali". Päivällä puoli tuntia lihashuoltoa ja kahdet päikkärit. Heräsinkin jo vähän yli 9 reilun 9h unien jälkeen, joten ei ihme että päivälläkin väsytti. Uintia yhteensä 2 km kolmessa jaksossa, ensimmäinen halonhakkuun jälkeen ja 2 muuta ennen ja jälkeen juoksulenkin. Juoksu melkein sama kuin eilen, 9,5 km 5:42/km, syke 138/147. Lopussa piti ottaa vedet mukaan kaivolta ja kävellä loppumatka. Täällä ei nimittäin ole juoksevaa vettä.
  15. Kokeile takareiteen tennispallohierontaa, saattaa toimia sinne paremmin. Toinen kokeilemisen arvoinen on kevyt venytys polvi vähän koukussa vaikka 10 kertaa päivän aikana.
  16. 11.7. Mökille ajo. Suunnitelmissa oli loman aikana pidempiä uinteja märkkärillä, mutta ilman ja veden lämpötilasta johtuen taitaa tulla lyhyitä uinteja ilman märkkäriä ja lyhyempiä juoksulenkkejä. Sunnuntaina siis uintia yhteensä 2 km kolmella kerralla. Ensimmäinen heti mökille tullessa, illalla uinti+ juoksu 8 km pk +uinti. Sen jälkeen pitikin kiirehtiä katsomaan, kun Lasse Virenin näköisen miehen valmentama joukkue hävisi sinipaitaisille. 12.7. Vähän halkojen hakkuuta aamulla, sitten samanlaista settiä kuin eilen. Uintia 2,5 km neljällä kerralla, kahden viimeisen välissä pk hölkkää 9,9 km, 5:53/km, syke 137/145, 157 m nousua. Välillä piti kaataa puu aurinkopaneelin edestä mökin viereen. Vähän kuumottavaa aina kun runko rojahtaa seinän lähelle. Nyt voi taas hakata lisää halkoja.
  17. Nyt pitää varmaan lähteä tätä kyselemään omalla kohdalla naispuolisilta opiskelijoilta.
  18. Näyttivät ihan paikallaan kyllä olevan, piti vielä tarkastaa. Huomenna en ole itse enää paikallani!
  19. 10.7. pk pyörälenkki 101,7 km. Jatkoin Veikkola-Evitskog lenkkiä pidemmälle Lohjan suuntaan, ja siellähän hyvä asvaltti vain jatkuu. Aika pitkiä mäkiä tuli reitille, mikä hidasti vauhtia jonkun verran. Sää oli sen verran tukala, etten suunnitellut tämän päivän lenkkiin mitään erityisiä tempokokeiluja kovemmilla tehoilla, mutta vähän seurailin sykettä ja tehoa. Kun baana oli vapaa, ajelin joitain pätkiä noin IM tehoilla. Kävin aamulla ostamassa uuden sykevyön joka oli nyt siis käytössä. Koko lenkin sykkeet 131/157, teho 124/151W, TSS 149. Matkalla pari stoppia, ensin jäätelötauko ja toisena kahvi- ja dallaspullabreikki. Tuon jälkimmäisen stopin jälkeen syke oli jonkun verran koholla, mahtaako tuollainen pieni syöminenkin heti sitä nostaa. Lenkin aikana vasen polvi ärtyi, ja loppumatkasta oli jo melko kipeä. Tuo näkyy myös tehodatasta, vasen jalka tuotti lopussa vain 1/3 tehosta, ja paino siirtyi pois keskikohdalta. Viimeiset 10-15 km meni muutenkin todella kevyesti. Polvi ei tunnu kuitenkaan nyt lenkin jälkeen kävellessä, joten eiköhän se tuosta pienellä levolla ja sopivilla balsameilla toivu. Pyörä on nyt joka tapauksessa parkissa viikon verran. Tässä tulikin kolmeen päivään melkein 240 km pyöräilyä.
  20. Hieno veto kuumalla säällä! Muistathan ettei positiivisuus, hetkessä eläminen ja nautiskelu saa unohtamaan tärkeintä, eli ettei käteviä paperipyyhkeitä mene vessanpönttöön.
  21. 9.7. Tuntuman testailu jatkui Veikkolan lyhyemmän pyörälenkin muodossa. Sykemittari ei lähtenyt toimimaan vaikka vaihdoin pariston, joten taitaa olla uuden oston aika. Otin taas tehot pyörätietokoneeseen ja sykkeet kelloon ranteesta. Lenkin alkupuolella ensin kolme mäkivetoa isolla vaihteella lihasten aktivoimiseksi. Lyhempi lenkki sisältää 17,3 km tempo-osuuden, jota lähdin ajelemaan ajatuksella että kokeillaan mitä vauhtia jalat tykkäävät pyörittää ja miten syke reagoi. Tykkäsivät ihan mukavasti, teho nousi sinne sweet spotin tienoille itsestään ja sykekin pysyi siellä missä piti. Tempopätkältä keskitehot 227W ja keskisyke 153, max 165. Koko lenkin teho 141/184W, keskisyke 136. Heti perään otin tunnustelevan lyhyen juoksun, 3,4 km, 5:07/km. Tuntuma oli ihan OK, vauhti ei tuntunut kevyeltä mutta ei erityisen raskaaltakaan ja jalat toimivat ihan kuten 60 km pyöräilyn jälkeen voisi odottaa. Syke kuitenkin huiteli ihan taivaissa. Aika alkupuolella nousi 170:een ja pysyi siellä, lopussa vähän putosi. Yritin pistää kellon tiukemmalle ranteeseen ettei mittailisi omiaan. Sykedata näyttää kyllä ihan siistiltä joten jää vain arvailun varaan, oliko tuossa mittauksessa jotain hämminkiä vai oliko hämminki kropassa. Nyt alkaakin sitten loma. Yhden isomman homman sain tänään sopivasti valmiiksi, toinen mitä utopistisesti kuvittelin saavani ennen lomaa jää nyt myöhemmälle. Ehkä tässä kohtaa voisi kuitenkin ottaa vaikka lasin jotain palautusjuomaa.
  22. Lahden 1/2-IM -kisapaketissa tuli tuikitärkeä hikitesteri mukana. Ilmeisesti toimii niin, että käsivarresta pyykäistään hikeä, joka lähetetään jossain purnukassa analysoitavaksi. Mitenhän sitä on voinutkaan pärjätä ja harjoitella aiemmin ilman?
  23. Kannattaa laittaa siihen vekkiin heti märkkärinpaikkausliimaa, jos on pieni vekki niin sitä ei paljoa tarvitse, eikä se haittaa myöhemmin mitenkään.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy