Jump to content
Juoksufoorumi.fi

villea

Jäsenet
  • Posts

    2 000
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    24

Everything posted by villea

  1. 17.10. Taas uintia seuran treeneissä. 2,2 km sopivan kisa vauhdin hakua erilaisilla lyhyillä vetopätkillä päädystä ja pallilta. Saapa nähdä johtaako tämä uintijakso vain jumitukseen ensi viikonloppuna, vai nostaako se vauhdin nekstille levelille.
  2. Minä kävin vähän myöhemmin, 90 -luvun alussa. Silloin oli shakereissa monilla todella epämääräisiä lietteitä. Taisi olla pukuhuoneessa kirjoitettu mitkä naulakot on varattu yli 1000 kg voimanoston yhteistuloksen tehneille, eikä välttämättä ihan huumorilla. Siihen nähden peilin ja nuoren fitness-naisen välistä kävely on aika erilaisen salietiketin asiaa. Aika paljon on muuttunut tuo sali, tarkoitus aloittaa juuri siellä ensi viikolla. Uusimmassa Juoksija -lehdessä oli jonkin verran juttua juuri voimatreenien ja juoksun yhdistämisestä, ihan hyvää asiaa minusta vaikkei ehkä mitään kovin dramaattista ja uutta. Taitaa olla juuri sesonki tämän asian pohtimiselle monilla.
  3. Laita salilla shakeriin jotain epämääräisen näköistä lietettä ja kävele aina se kädessä. Lisäksi muista pitää kävellessä kyynärpäitä irti kyljistä, niin kyllä sinne salille hyvin solahtaa joukkoon. Tarvittaessa voi ostaa jonkun lisäravinnevalmistajan mainospaidan.
  4. 16.10. Aamulla ex-tempore polkujuoksua 4,4 km läheisillä koirankusetuspoluilla. Aurinko paistoi niin hienosti että oli pakko lähteä. Tähän aikaan vuodesta ei työajan ulkopuolella kovin usein sitä ihmettä näe. Alussa varpaiden vaivaiset nivelet muistuttivat ikävästi itsestään, mutta juoksun aikana metsässä ei tuntunut. Vauhtia 7:53/km, syke 138/152, 86 m verttiä. Eipä näillä datoilla ole tällaisessa ulkoilussa väliä. Myöhemmin seikkailupuistossa kiipeilyä tytön synttärijuhlien ohessa. Ei sykkeenmittausta. Verttiä tuli varmaan aika lailla. Illalla seuran treeneissä uintia 2,6 km, teemana "alakt" eli ei maitohappoa tuottavia 25 m vetoja 10 kpl natuna, 8 kpl lättäreillä, 6 kpl räpylöillä ja loppuun 4 kpl täysiä kohtuullisen pitkillä tauoilla. Viimeisissä sai tulla happoja ja tulikin.
  5. Hyvä ettei ulkona juoksemisessa tarvitse salasanaa!
  6. 13.10. Lepopäivä. Käytiin tytön synttärin kunniaksi Fazerilla tutustumiskäynnillä, eikä sen jälkeen oikein treeni irronnut. Eipä ollut kyllä mitään erityistä suunnitelmissakaan. 14.10. Seuran treeneissä uintia 3,1 km. Menin vähän etukäteen ja uin puolisen kilometriä omaa alkuun. Pitää epätoivoisesti opetella rauhallinen perhosuinnin tekniikka, kun laitettiin viestiin viikon päästä uimaan pitkällä radalla 100 perhosta. Siinä voi nimittäin tulla armoton seinä vastaan. Muuten ohjelmassa aika samanlaista menoa kuin tiistaina, kovavauhtisia 50 m vetoja 6 kpl keskellä 100 m settejä. Vedot päädystä n. 33-34,5 s. Aika paljon porukkaa altaassa tällä kerralla. Lopussa vielä otettiin halukkailta aikoja 25 m matkalta. Ensin ajattelin ettei nyt kannata mennä testaamaan, mutta menin kuitenkin. Pohje kramppaili heti pintaan noustua, joten potkin vain toisella jalalla ja toinen jalkaterä oli koukussa. Vähän tuo muutenkin pysäytti menon. Reilu 14 s meni tuolla tavalla starttipallilta. 15.10. Hieroja 1,5 h aamusta. Ei muuta tälle päivälle.
  7. 12.10. Uintia seuran treeneissä n. 2,2 km. Ohjelmassa kovavauhtisia vetoja ja niihin liittyviä viestejä, n. 200m kisavauhtisia 75 m vetoja tai lyhyempiä vielä kovempaa. Kun noita ui useampia parin minuutin tauolla, niin aika hyvät hapot sai kroppaan. Pidemmät vedot meni pallilta n. 48-49 s, lyhyemmistä ei otettu aikaa. Yllättävän vähän tuntui lauantain juoksentelut, jaloissa ei ollut oikeastaan mitään ongelmia. Vähän kroppa ehkä kierroksilla, ja treenin jälkeen vielä enemmän. Saapa nähdä miten uni tulee.
  8. 11.10. Trainerilla puoli tuntia kevyttä, sen jälkeen lihashuoltoa puoli tuntia. Pohdin vielä syitä, miksi tänä vuonna kaikissa kisoissa juoksussa ovat jalat pettäneet. Liian vähän juoksukilometrejä on tietysti yksi luonnollinen selitys, mutta kilometrit ovat kuitenkin samaa luokkaa kuin aiemminkin. Ns. jalkojen takuuajan umpeutuminen voi olla yksi syy, mutta ehkä myös kenkävalintoja voisi miettiä. Keväällä vaihdoin Hokan Carbon X2:een, jolla olen juossut käytännössä kaikki lenkit ja kisat sen jälkeen. Mitään ihmeempää ongelmaa ei ole treenilenkeillä ollut tai vaivoja tuntunut, mutta ehkä kenkämallin vaihto kuitenkin vaikuttaa, eri droppi, hiilikuitulevy ym. Täytyy varmaan varustautua useammalla eri kenkämallilla jotta tulee vaihtelua, ja juosta eri kengillä myös lähtökohtaisesti erityyppiset lenkit. Ensi kesäksi voisi ottaa myös polkulenkin ainakin kerran viikkoon ohjelmaan ihan vaihtelun vuoksi. Talvella saattaa juoksu olla vähäisempää, ehkä jotain hupilenkkejä hyvällä säällä ja jotain lyhyempiä settejä matolla jos/kun kuntosali tulee ohjelmaan marraskuussa. Garmin ja Stryd ehdottelevat vieläkin maratonajoiksi 3:19 ja 3:18. Melkeinpä vittuilun makua minusta noissa.
  9. villea

    Kynsiongelmia

    Voihan niissä olla myös kynsisientä, taitaa olla melkoisen yleinen vaiva. https://www.duodecimlehti.fi/duo80489
  10. Minulla on luola jo valmiina, ja Zwiftiäkin alan ensi talveksi harkita erittäin vakavasti!
  11. Minulla taisi nyt Vantaalla näyttää noin 100 m ylimääräistä heti ensimmäisellä kilometrimerkillä, ja sitten ero pysyi lähes samana toisen kierroksen alkupuolelle.
  12. Sinne pitää mennä riittävän monta päivää aikaisemmin totuttelemaan ilmastoon ja toipumaan aikaerosta.
  13. Minulla näytti Strydin podilla mitattuna 42,736 km. Omassa päivyrissä pohdinkin tuota Strydin kalibrointivakiota, josko se saa matkan sotkuun. Minusta viimeksi GPS:llä taisi näyttää 42,6 km Vantaalla.
  14. Oman kokemuksen mukaan tauon jälkeen pitkiksillä tulee tuollainen energian loppumisen tunne, mutta se häviää jo muutaman lenkin jälkeen jos lenkki ei ole kovin paljoa pidempi kuin tuo n. 1,5h. Ehkä turhaa laittaa hirveästi paukkuja juuri kehon rasvanpolton fysiologian muuttamiseen, mutta voi olla hyvä harjoitella henkisesti tuon hetken kohtaamista.
  15. 9.10. Vantaan maraton. Sää oli oikein sopiva ja muutenkin fiilis tällaisessa tapahtumassa pitkästä aikaa mukava. Tapasin @MikkoVe:n vähän ennen starttia, en meinannut tunnistaa kun hän oli kasvattanut korona-ajan hiuspehkon ja oli muutenkin piiloutunut aurinkolasien taakse. Odottelin sivussa ohjatun jumpan loppumista, ja asettauduin sen jälkeen suurin piirtein lähtöviivan ja 3:45 jäniksen puoliväliin. Paikka oli ihan sopiva. Ensimmäinen kierros meni kellon vauhdin perusteella aavistuksen ylivauhtia, mutta kellon mittaama matka (nyt Strydillä) oli vastaavasti liian pitkä. Lopulta kierros meni hyvin tarkasti suunniteltuun 50 min. Toisen kierroksen alussa askel oli vielä kevyt, mutta jo sen lopussa alkoi tuntua, että jalat alkavat jäykistyä ja vähän lihakset kirrailla. Puoliväliin tulin vielä juuri alle 1:40 ajassa. Kolmannella kierroksella alkoi vauhti hiipua jalkojen kangistumisen myötä, sain sykettä pidettyä niillä tienoilla mitä suunnittelinkin, mutta teho ja vauhti vain putosivat. Sama jatkui luonnollisesti neljännelle kierrokselle. About 38-39 km kohdalla katselin, että vieläkö olisi mahdollisuuksia alle 3:30 loppuaikaan, ja yritin pientä nostoa. Vähän vauhti hetkeksi kasvoikin, mutta ensimmäiseen pieneen alamäkeen tuli sellainen tunne että keskivartalosta alaspäin koko kroppa kramppaa jos jatkan runnomista. Ensimmäisenä oli torstain uintitreeneissä uhkaillut pohje kramppaamassa. Rauhoitin takaisin vähän hitaampaan hölkkään ja köpöttelin sitä maaliin. Ihmeen jäykkänä oli alaselkäkin tuossa loppumatkasta. Ajaksi tuli 3:31:52, eli jäin reilut 10 min tavoitteesta. Ei kuitenkaan tarvinnut pistää kävelyksi, mikä on positiivinen seikka. Tuo tavoitekin oli ns. hyvän päivän aika, eikä olisi kuitenkaan ollut ennätys joten siinä suhteessa ei mikään valtava menetys ollut. Olisihan ainakin tuo 3:30 saanut mennä rikki. Koko juoksun sykkeet 156/163, teho 245/248W. Kello mittasi matkaksi 42,736 km, eli melko selvästi ylimittaa. Kun kaivelin kellon asetuksia, Strydissä näyttää olevan kalibrointitekijänä 101.5. Jos tuo on % -arvo jolla kerrotaan anturin kertomaa arvoa, niin mielenkiintoisesti havaitaan, että 42,195*1,015 = 42,791. Voisiko tuo automaattinen kalibrointi vain olla pielessä? Kisan jälkeen vielä sukkia vaihtaessa nivelrikon tyyppisesti kipuilevat varpaat kramppasivat, ja vielä uudestaan kun olin lähdössä autolla. Vähän pelotti, jos rupeavat kramppailemaan matkalla, mutta eivätpä ruvenneet. Illalla perhetuttujen kanssa ruokaa ja juomaa, ja tänään lepopäivä. Jälkiviisasteluna olisi pitänyt vielä muutamaan viimeiseen viikkoon saada pari kovempaa pitkistä ja torstain untitreenit olisi voinut jättää väliin, mutta onneksi ei ole elanto tästä hommasta kiinni.
  16. 8.10. Viimeinen voitelu ennen huomista koitosta. 3,3 km lämmittelyä, pieniä drillejä ja lyhyitä spurtteja. Mittasin vain rannesykkeen, joka näytti oudon korkeita lukemia joten jätetään datat raportoimatta. Nämä kisaa edeltävät virittelyt merkitsen harjoituspäiväkirjaan yleensä otsikolla "hyppely". Lisäksi tänään vielä tietenkin psyykkausta ja ehkä lyhyt liikkuvuusharjoitus.
  17. En usko, vaikka melko lähelle (alle 5 min sisään) saattaa mennä jos menee nappiin. Juoksen joka tapauksessa suurimman osan matkasta sykkeen perusteella, niin sitten sen näkee mitä vauhtia se on. Ensimmäinen kierros on tarkoitus mennä sellaista vauhtia, että ihan huippuvireessä siitä voisi vielä ennätykseen kiihdyttää, mutta sen ei pitäisi kuitenkaan viedä jalkoja alta jos päivän kunto on 5-10 min hitaampi. Tietysti jos ennätys on viimeiselle kierrokselle lähdettäessä hyvin lähellä, pitää runtata vielä hampaat irvessä vähän ekstraa.
  18. Eihän se haittaa jos tulee vain sääennusteen mukainen yksi pisara. Minulla on juuri Vantaan maratonilta ainoa kestävyyslajien suorituksen keskeytys muutaman vuoden takaa. Lähdin silloin ihan liian kovaa, kun ajattelin että ennätys varmaan taas paranee vaikkei siihen ollut edellytyksiä. Samana iltana oli tulossa vielä vieraita, joten ehkä sekin vaikutti asiaan: en halunnut käyttää kovin montaa tuntia ylimääräistä kävelemällä viimeistä kierrosta. Jälkeenpäin luonnollisesti harmitti. Kierrosten välissä on Vantaalla liiankin helppo keskeyttää. Huomenna on taas tulossa vieraita...
  19. Olen telkkarista nähnyt, että aina jos data on suoraa viivaa, otetaan nopeasti defibrillaattori esiin ja laitetaan potilas nytkähtelemään.
  20. 7.10. Uintia seuran treeneissä 2,8 km. Kohtuu reipas setti. Oli ihan eri kulku kuin tiistaina; aina lämmittää nähdä kun viereisellä radalla uivat jäävät hieman taaemmas suhteessa omaan sijaintiin radalla. Toivottavasti en käyttänyt nyt herkistelyn tuomaa suorituskyvyn nousua tähän, vaan vielä irtoaa lauantaina. Treenin lopussa vähän uhkaili pohje krampilla, ja jätin saman tien homman siihen. Oikeastaan vain loppuverra jäi uimatta. Huomenna vain kevyttä verraa ja ehkä jotain pieniä juoksudrillejä.
  21. ^ ja Garminin kellokin osaa tunnistaa uintilajin joten aika tarkkoja kiihtyvyysantureiden pitää olla.
  22. 5.10. Uintia seuran treeneissä 2,6 km, teemana sekauinti. Vauhtialue oli II/III, eli pitäisi olla siellä kynnyksen tienoilla. Harjoituksessa oli monta pätkää käytännössä tauoitta, ja varsinkin perhonen aiheuttaa minulla melkoisen sakkauksen eli en osaa uida sitä niin ettei lihakset hyydy, vaikka lyhyet matkat reiluilla tauoilla menevät aika hyvin. Uin siis tällä kerralla hyytyneenä. Rintauinnin vaihdoin omatoimisesti vapariksi polvea varoakseni. 6.10. Juoksua 6,8 km, 5:18/km, syke 139/162, teho 232/239W. Mukana 4*500m vedot 4:08-4:14/km ja 285-295W välillä. Vähän polvessa taas tuntui välillä, mutta tunne ei pahene juostessa vaan tulee ja menee.
  23. Ihmetyttää kyllä, miksei kiihtyvyysanturi pystyisi havaitsemaan juoksun ponnistuksen suuntaa alaviistoon ja siitä laskemaan nousukulman. Ensimmäinen arvaukseni on, että pystyy kyllä, mutta jos Stryd ei luota että tuo kulma olisi tarpeeksi hyvin oikein, laittavat sen nollaksi.
  24. Minusta pieni vesisade kisan aikana ei haittaa vaan voi suorastaan auttaa suorituksessa. Jos sataa paljon tai on satanut ennen kisaa ja on isoja lätäköitä niin se haittaa, jos kengät kastuu. Harvemmin tavallinen sade kastelee kenkiä kunnolla. Juuri tällä hetkellä sääennuste on lähes täydellinen maratonin kannalta: +12 C, pilvistä, eikä tuulta. Ilmankosteus melko korkea, mutta noin viileässä sen ei pitäisi paljoa haitata kun hikoilu vielä haihtuu lämpimältä iholta. Tuosta on varaa vielä aika paljon heikentyäkin ja se on silti oikein hyvä maratonsää. Kunnonkin on varaa heikentyä ja se on vielä ihan OK maratonkunto.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy