Jump to content
Juoksufoorumi.fi



villea

Jäsenet
  • Content Count

    1 224
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

1 941 Excellent

About villea

  • Syntymäpäivä 10.08.1971

Converted

  • Puolimaraton
    1.29.27 (2015), 1.29.37 (2013)
  • Maraton
    3.15.06 (2015), 3.19.00 (2013)
  • Tavoite
    2016: maraennätys

Recent Profile Visitors

1 746 profile views
  1. Edge 820 on käytössä ollut jonkin aikaa. Tein sillä joskus sen oman protokollan mukaisen FTP -testin, joka näytti muistaakseni ihan hyvää tulosta. Olisikohan tuo joskus sen käyttämä 249W tuon testin tulosta. Kun yritin samaa testiä uudestaan, niin vempain aloitti niin kovista tehoista, ettei testistä tullut oikein mitään. Nyt se on ehdotellut noita FTP -arvoja silloin tällöin normi lenkkien jälkeen, koko ajan alaspäin edellisestä vähän satunnaisen oloisesti. Kuitenkin sellaisten lenkkien jälkeen, joissa on ajettu vähän kovempia pätkiä. Minusta tuo on ollut ihan OK laite, tosin nyt se alkaa valittamaan akun loppumista ja pyytelee päästä virransäästötilaan jo joskus viiden tunnin ajamisen jälkeen. Pitää varmaan saada IM pyöräosuus kulkemaan niin nopeasti, että Garmin jaksaa koko matkan.
  2. Auttaisiko jos ennen lyhyitä lenkkejäkin ottaisit noita pidempiin juoksuihin suunniteltuja ravintoja ja nesteitä sisään, niin vatsa tottuisi pikku hiljaa?
  3. 11.7. välipäivä, vähän lihashuoltoa. 12.7. tri pyöräilyä 72,2 km, s 131/173, P 132/180W. Alkusiirtymän/lämpöjen jälkeen 10*mäkiveto isoimmalla vaihteella n. 2 min/kpl. Nyt tein nuo vähän enemmän ohjekirjamaisesti, eli aika alhaisilla sykkeillä ja samalla yritin keskittyä tekniikkaan. Tehot noin 200W tienoilla. Toisen siirtymän jälkeen Nupuri-Veikkola tempopätkälle. Vähän arvoin, että minkälaisella vauhdilla tänään huvittaisi tuo mennä. Päätin lähteä noin sweet spot tehoilla. Homma lähti lapasesta heti, ja tehot nousivat lähelle FTP:tä. Toteutuma tuolle pätkälle (17,3 km) tänään 37,23 km/h, s 165/173, P 237/241W. Lenkin jälkeen Garmin Edge ilmoitti, että "uusi FTP havaittu, 229W". En hyväksynyt päivitystä. Ilmeisesti se tulkitsi tuon FTP testiksi. Piti ihan kaivella vanhoja datoja tuosta pätkästä, kun olen ajanut sen samalla tavalla melkein mutta ei ihan täysiä. Tämmöisiä löytyi: Eli tehot aika lähellä tuon pätkän ennätystä kahden vuoden takaa ja sykkeet melko samoissa kuin silloin. Tuossa kohdassa olin valmistautumassa edelliseen Tallinnan IM -kisaan, ja tri pyöräilyä alla tuplasti enemmän kuin nyt. Trainerilla tuli talvella melkein sama määrä tunteja ja cyclolla olen ajanut nyt vähän enemmän. Vaikka nyt oli melko tuulista, niin vauhti näytti jostain syystä olleen kuitenkin melkein 1 km/h kovempaa kuin kaksi vuotta sitten samoilla tehoilla. Melko aerona menin nyt, tri asu päällä ja runkopuollot pois, mutta ilmaa ohjaavat taikasäärystimet eivät olleet päällä. Huomenna sitten mökkiä kohti, ja siellä enemmän juoksua ja uintia erikseen ja yhdessä. Otan tällä kerralla cyclocrossin mukaan, jos tekisi vähän maisemalenkkejä pyörällä sen sijaan, että tahkoaa samaa tienpätkää edes takaisin nenä kiinni juomapullon pillissä.
  4. Onhan se kuitenkin hyvä niin kauan kun voi tehdä muutakin korvaavaa kuin keinutuolissa keinahtelua. Jostain korvaavasta liikunnasta voi jopa ruveta tykkäämään ja innostua oikeasti harrastamaan sitä.
  5. Tehomittari on kyllä osoittautunut hauskaksi ja hyödylliseksi. Erityisesti saa tasaisuutta pyörälenkkeihin, alussa osaa oikeiasti himmata ja lopussa se kannustaa kun väsyttää. Lisäbonuksena saa kaikenlaista ihme dataa jota ei tiennyt tarvitsevansa. Minulle esimerkiksi polkimet kertovat, että oikealla jalalla on paine yleensä sisäsyrjällä, ja kun asiaa mietin niin se taitaa olla totta. Onneksi ei ole polvi tuosta pahastunut.
  6. 9.7. juoksua Leppävaaran motionsbanalla 9,5 km, 6:34/km sisältäen kaikenlaista ihmettelyä (en vieläkään löytänyt oikeaa 5,4 km lenkuraa kokonaan) ja yllättäen vastaan tulleen kaverin kanssa juttelua. Sykkeet 135/152. Perään uintia seuran treeneissä 2,7 km. Pääteema murretut 200m vedot, eli uitiin 25m pätkissä kovaa eri tavoin jaksotettuna noita niin, että tauot yhteensä sarjojen sisällä lyhenivät loppua kohti. Väleihin aika pitkät verrat. Viimeinen noista uitiin 8*25 30s lähdöillä ilman ylimääräisiä taukoja. Tuo ei näytä kovin pahalta, mutta naapuriradat kirittivät aika pitkälle anaerobiselle alueelle uintivauhdit. Tuon viimeisen jälkeen hengitys piti taas sellaista ääntä, että uintikaverit kyselivät että saanko happea. 10.7. tri pyörällä 155,6 km. Lähdettiin parin kaverin kanssa Espoosta ensin Veikkolaan, jossa hyvä tovi kahvin ja pullan parissa. Siitä Lapinkylään päin, josta kaverit kääntyivät takaisin. Minä jatkoin itsekseni Kirkkonummelle ja siitä Inkooseen. Inkoon satamassa mainio pitsa, limonadi ja kahvi. Hieno paikka ja sää, tosin vähän viileää tänään. Koko matkan keskinopeus sisältäen joitain lyhyempiä pysähdyksiä oi 26,6 km, sykkeet 133/158 ja tehot 131/161W. Yllättävän mukavasti kulki, loppumatkastakin n. 120 km kohdalla vielä pieni tempopätkän kokeilu, 8,5 km noin 191 NP:llä eikä aeroasentokaan ihan hirveältä siinä tuntunut. Odotin että jalat olisivat olleet tyhjemmät kun ei ole tälle vuodelle kuin yksi juuri 100km yli mennyt lenkki. Ainoa kohta missä sykkeet tuntuivat olevan vähän koholla oli heti lounaan jälkeen. Garmin laski tälle lenkille TSS kuormaksi 275, kun se väittää että FTP olisi nyt 234 W. Tuo TSS on itse asiassa isompi kuin viime Tallinnan IM pyöräosuudella. Silloin Garmin väitti FTP:ksi tosin 249W ja NP oli 168W. Luulisin, että FTP on lähempänä samaa nytkin joten vähän kevyempi tämä lenkki oli, myös tuntemuksen mukaan. Syke oli nyt koko reissulta 12 pykälää alempi kuin Tallinnassa, nyt oli tosin pari pidempää ja pari lyhyempää taukoa jotka ovat pois datasta. Tuo reitti vaikutti erittäin hyvältä, täytyy varmaan ensi keväänä säiden salliessa ottaa tuo ohjelmaan vaikka kerran viikkoon. Päälle vielä muutaman kilometrin brick juoksu, niin eiköhän pyörä kulje toivotulla tavalla Tallinnassa ja juoksu siihen päälle kuin lentämällä.
  7. 8.7. Kotijumppaa 45 min. Jumpasta on muodostunut nyt tällainen: kuntopyörä 5 / 2 min strech chords kirppukyykky yhdellä jalalla 1 jalka lantionnosto jumppapallolla olkapään kiertäjät kuminauhalla päkiälle nousu portaissa pakarapunnerrus jalan loitonnukset kuminauhalla eri suuntiin leuanveto hauiskääntö pystynosto vuorokäsin käsipainoilla lankku + superman / lankku + polvi kyynärpäähän punnerrus normi / punnerrus kapea kylkilankku + kyljen nosto / lankusta käsi ylös kiertäen voimapyörä tuulimylly käsipainolla Sarja kahteen kertaan, noissa kauttaviivakohdissa ensin vasen ja sitten oikea puoli. Koko hommassa menee juuri tuo 45 min, kun tekee ilman pidempiä taukoja mutta hosumatta. Täytyy lisäillä tuohon sitä mukaa lisää liikkeitä, kun tulee joku mahtava vastaan. Koitin katsoa netistä, mikä tuon yhden jalan kyykyn nimi olisi. Teen siis siten, että laskeudun yhden jalan varassa alas niin, että toinen jalka on polvi vähän koukussa takana ja katse alla työtä tekevän jalan varpaisiin. Ala-asento on siis aika lähellä pikajuoksun starttiasentoa. Koukussa olevan jalan varpaat, polvi ja molempien käsien sormenpäät osuvat alas mennessä yhtä aikaa lattiaan ja siitä ylös ylävartalo samassa asennossa. Tuossa tulee vähän sama liike kuin jalkaprässissä, mutta vain omalla painolla. Samalla se on tasapainoharjoitus. Googlaamalla ei löytynyt yhtään osumaa sanalle "kirppukyykky". Tämän jälkeen löytyy sitten Juoksufoorumilta ilmeisesti tuolla nimellä ensimmäinen.
  8. Ja onhan sulla pidempi matka vaikkei pomppaisi ilmaankaan.
  9. Pahus kun sain työpaikan kuntotestissä 30 s kyykyissä vain 30 kpl. Tosin ei ollut saunakaljoja pohjilla menoa vauhdittamassa vaan fillariergotesti. Täytyy seuraavalla kerralla kokeilla saunakaljojen avustuksella. Minusta menoa rajotti se, ettei pomppaa ilmaan ylös noustessa.
  10. 6.7. Cyclolla 63,2 km, 23,3 km/h, s 128/165. Armoton tuuli, joten päätin ajella mielummin cyclolla kuin triathlon-purjelentokoneella. Kaverin kanssa kierrettiin Bodom + Velskolan alpit ja Rinnekodin lenkura. Hyvin pk sykkeillä, vähän tosin jaloissa tuntui kuorma. Olisi ollut ehkä kevyempää, jos olisi laittanut ilmaa renkaisiin. 7.7. uintia erityisen IM -omaisesti seuran treeneissä. 500 vr, 10*300m / 30s joista joka toinen käsivetoja, ja 300 loppuvr. Yhteensä siis 3,8 km. Pääsetti oli tarkoitus uida 5-10 s /100m hitaampaa kuin 1500m kisavauhti. Se osuikin aika kohdalleen, vedot melko tarkasti 4:45 tuntumaan. Koko treeni kesti kellon mukaan 1h 11 min, josta uintia 1h 1 min. Kun tuo tuli ilman märkkäriä pitkällä radalla tuulisessa säässä, niin luulisi IM uinnin menevän 1:05 melko mukavasti. Noissa vedoissa melkein oli uskon puutetta, että jaksaako veivata itselle melko reipasta vauhtia hyytymättä, mutta jaksoihan sitä. Koko treenin nopein 100m oli taas ensimmäinen, kun hyppäsin altaaseen alkuverrailemaan kevyesti, 1:30. Siitä kun jatkaa matkaa niin tuo vauhti tuntuukin jo raskaalta. Tänään myös vähän liikkuvuusharjoituksia sekä ilmoittautumiset Vantaan triathlonin perusmatkalle 16.8 sekä avovesiuinnin SM -kisoihin Ahvenanmaalle 1.8, matkana 3 km, sekä sen perään saman päivän polkujuoksutapahtumaan, matka 28 km.
  11. Kannattaa varmaan priorisoida kisoja, jos niitä on tasaisesti kuukausittain pidemmän aikaa, ja sen mukaan muokata viikko-ohjelmiakin. Varsinainen keventely vain 1-2 kpl tärkeimpiin kisoihin.
  12. 4.7. Välipäivä ihan suunnitellusti. 5.7. juoksu 23,3 km 5:38/km, s 144/167. Alku pk menoa, vaikka vähän meinasi vauhti ja sykkeet nousta. Jotenkin sellainen 145 syke on sisäänrakennettu, ja sitä kohti pk lenkki menee ellei keskity kevyeen menoon. Loppupuolella 4 km loppunosto noin maravauhtiin, 4:48/km ks 162. Sinällään varmaan hyvä merkki, kun en ollut lopussa ihan varma että juoksinko loppunostoa kolme vai neljä kilometriä, ja oikeastaan suunnittelin juoksevani vain kolme. Muuten meni kepeästi, mutta kenkä hankasi kantapäähän rakon ja se tuntui jo tuossa nostovaiheessa. Kenkinä oli Asics Nimbukset, joilla olen rauhallisia lenkkejä juossut oikeastaan koko nykyisen juoksu-uran. Sukat olivat tosin aika kulahtaneet, ja niissä oli jo valmiiksi reikä juuri siinä kohdassa mistä kenkä sitten hankasi. Ehkä tuossa kohdassa ei tarvitse säästää. Vaatteiden kanssa käy vain niin, että kun niitä ottaa pestynä kaapista ja huomaa että ovat jo vähän rikki, niin ei viitsi heittää heti pois vaan ajattelee heittävänsä likaisina. Muutenhan ne olisi pesty turhaan. Käytön jälkeen taas unohtaa asian, pesee ne, ja sama toistuu. Nyt heitin hieman punertavat sukat suoraan pois. Taidan siirtyä pk lenkeilläkin DS Trainereihin, jotka tuntuvat istuvan jalkaan hyvin. Ehkä sitä voisi vähän kokeilla myös muita kenkämerkkejä vaihtelun vuoksi. Pikkuisen houkuttelisi kokeilla Niken uusia hiilikuitukenkiäkin. Pikaisen guuglaamisen perusteella näyttää juuri nyt siltä, että Vaporflyitä ei enää löydy eikä Alphaflyt vielä ole myynnissä. Täytyy katsella syssymmällä. Ainakin ensi vuoden kisoihin, jos kenkien avulla saisi Tallinnan IM maratonilta ratkaisevat 2 minuuttia pois.
  13. Miten ajat menisivät, jos yrität pitää tuntuman samana ja etsiä luonnollisen vetopituuden ja potkutahdin eri kadensseilla? Tai sitten teet isomman koesarjan jossa varioit sekä kadenssia, vetopituutta sekä vedon alku- että loppuosasta että potkutahtia ja analysoit sekä tuntuman että ajan. Lisäksi tietysti pitää tehdä sarjat niin, että vaihtelee noita eri järjestyksessä, ettei testin aikainen väsymyksen kertyminen vaikuta. Käytännössä kannattaa varioida tekniikkaa kun tekee pidempiä sarjoja sen sijaan, että tahkoaa menemään vain vaikka 20*100m aina samalla tavalla. Tuntuma ja kello alkavat pikku hiljaa kertoa mikä on hyvä. Vielä parempi, jos treeneissä viereisellä radalla ui hyvin saman tasoinen uimari, ja voi verrata vauhtia koko matkan ajan, olettaen että naapuri ui tasaista vauhtia. Jos yrität uida täsmälleen samalla tavalla ja nostaa vain kadenssia, ei liene yllättävää että uinti tulee raskaammaksi samalla kun vauhti kasvaa.
  14. 3.7. päivällä uimaan Lepuskin ulkoaltaaseen. Aika kova tuuli, mutta ei ihan vaahtopäitä tullut. Ohjelmassa 600m verra, 600 m tekniikkaa, sitten pääsetti 10*200m 3:30 lähdöllä. Jäi kiusaamaan nuo viime tiistain vedot, ja piti kokeilla vähän useampia. Vetojen vauhdit alussa n. 3:09-3:13, siitä kiihdyttäen niin että viimeinen meni 3:01. Noita alkupään vetoja olisi varmaan taas mennyt enemmän, viimeisen vauhtia toistamalla olisi hyytyminen luultavasti tullut aika pian. Vaihtelin vähän tekniikkaa noissa vedoissa, alkupuolella yritin uida pitkällä liu'ulla ja pitkällä vedolla, ja viimeisissä annoin frekvenssin nousta ja vedon vastaavasti vähän lyhentyä mutta yritin pitää kuitenkin lantion käännön mukana. Sarjan jälkeen 300 m verraa, ajattelin ensin loppuverraksi mutta sitten innostuinkin jatkamaan: 6*50 niin että alkuun aina n. 15 m kovaa. Toinen ja lopullinen loppuverra 200m. Yhteensä tästä tuli 4 km, ja tuon pääsetin menoon olen ihan kohtuu tyytyväinen vaikka saisi nuo kovempivauhtiset alle 3 min mennä. Vähän myöhemmin tri pyörän päälle. Piti mennä kaverin kanssa, mutta sillä olikin jotain työasioita (!). Toteutuma 92,7 km, P 130/164W, s 133/153. Pari pätkää poljin IM tehoja etsiskellen, niissä matkat 2*8,5 km (vakio temponi kahdessa pätkässä), NP 182 ja 186 ja keskisykkeet 142 ja 145. Edellinen IM pyöräosuus meni juuri tuolla 145 keskisykkeellä. Jos saisi koko IM pyöräosuuden tehon tuonne 180W tienoille niin olisin tyytyväinen. Lenkin lopussa huomasi, ettei ole tälle kesälle paljoa pidempiä pyörälenkkejä tehty varsinkaan aeroasennossa. Niska oli aika jumissa ja koko ajan teki mieli nousta yläasentoon. Toisaalta mitäpä sitä kiusaamaan tuttua miestä, kun ei ole ainakaan pidempiä tri kisoja nyt ohjelmassa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy