Jump to content
Juoksufoorumi.fi

villea

Jäsenet
  • Content Count

    1 096
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

1 549 Excellent

About villea

  • Syntymäpäivä 10.08.1971

Converted

  • Puolimaraton
    1.29.27 (2015), 1.29.37 (2013)
  • Maraton
    3.15.06 (2015), 3.19.00 (2013)
  • Tavoite
    2016: maraennätys

Recent Profile Visitors

1 644 profile views
  1. Ongelma noissa suojaimissa on niiden vuoto sivulta, eli jos ne ei istu kasvoille hyvin tai jos niitä lääpitään käsin käytön jälkeen. Itse suodatin suodattaa paremmin kuin tuo 20x. FFP3:n pitäisi suodattaa 99 % yli 0.6 mikronin aerosoleista/pisaroista, ja se on jo todella hyvä suodatuskyky. Lähes koko yskän mukana tuleva pisaratilavuus joko putoaa/lentää pinnoille tai jää tuollaiseen suodattimeen. Yhden koronaviruksen koko on suuruusluokkaa 0.1 mikronia, joten ihan pienimpiin pisaroihin niitä ei kovin paljoa mahdukaan ja lukumäärä ratkaisee. Ilmassa leijuu pitkään vielä noin 10-50 mikronin pisarat.
  2. 8.4. trainerilla 1h 40 min. Mietin ensin sweet spottailua, mutta polkimien patterit vielä valittelee, joten en viitsinyt tehdä tuollaista mistä olisi hyvä saada kunnon datat. Tänään sitten vaihdoin patterit vaikkei uusia kotelon kansia ole vielä kuulunut. Teho eilen aavistuksen nousujohteisesti vähän IM tehojen alapuolelta yläpuolelle. Samalla katsoin mm. dokumentin Espanjantaudista 1918. Aika karua. 9.4. Koiran kanssa juoksentelua Leppävaaran kuntoradalla ja lähimaastoissa 8,3 km. Jossain kohtaa rataa tuli pyytämättä ja yllättäen vastaan kielletty koirilta -kyltti, mutta sitä ei kyllä ollut siellä mistä radalle menin. Lieneeköhän tarkoitettu vain siihen kun siellä on latu? Keskivauhti 7 min/km, ks 136 ja ms 156. Illalla vielä puoli tuntia venyttelyä ja muuta lihashuoltoa. Laitoin joku aika sitten kellossa pulssioksimetrin päälle koska ajattelin sen olevan ajankohtainen, mutta tänään pistin pois. Ei siitä lukemasta oikein mitään saa irti, mutta akku tyhjeni nopeammin ja öisin kellon ja ranteen välistä paistoi kirkas punainen valo silloin tällöin, mikä välillä häiritsi. Pääsiäisviikonloppuna suunnitelmissa kevyehköä ja pitkähköä pk -tyyppistä harjoitetta, tarkempi toteutus vielä auki.
  3. Juttelu tietenkin varsinaisen varausajan ulkopuolella. Tunnin ajan puuskutetaan niin ettei voi puhua.
  4. Varsinkin jos on 2 per rata niin ei hinta mikään mahdoton ole. Jos molemmat ui suurin piirtein samaa vauhtia ja samaa ohjelmaa niin homma toimii hyvin. Siinä voi samalla saada jopa syntistä IRL kommunikoitia harrastettua välillä.
  5. Pyörällä on henkisesti huomattavasti helpompi pitää alhaisia sykkeitä, juosten se tuntuu olevan paljon vaikeampaa. Kisoissa minulla on pyöräilyssä ja juoksussa sykkeet olleet aika lähellä toisiaan, mutta normi pk lenkeillä eroa tulee yleensä ainakin 10 pykälää.
  6. Se on hyvä, jos nilkkavaivoja ei tarvitse oppia välttämään kantapään kautta.
  7. 6.4. Trainerilla 1 h, pääosin kevyttä, mutta mukana 5*2 min 120% ftp. Kello sanoi, että anaerobisen treenin puutetta, joten tein sitä. Tosin kello ei tainnut rekisteröidä nyt tuota kun käytin Edgeä. Toinen poljin jatkaa häiriöistä ilmoittelua, ja v-o balanssikin näytti 55/45%, eli toisen polkimen tehoista jäi aika paljon puuttumaan. Yleensä on ollut hyvin lähelle tasan. Keskisyke 136, max 173. 7.4. Uintia 3,3 km sisältäen vähän kaikkea mitä tunnissa ehti, tekniikkadrillejä, eri lajeja ja spurttejakin. "Pääsarja" 10*100 vu teholla II. Yksityinen firma vuokraa vielä ratoja Kilon hallista, max 2 hlö/rata. Meitä oli omasta seurasta kaksi radallista eli puolet hallista täytettiin. Yksi tutuista sanoi, että on käynyt nyt 5-6 kertaa viikossa uimassa tuolla. Tuleehan siitä hintaa, mutta samalla on jäänyt esim. kisamatkoja nyt pois, joten kokonaisuutena kulut eivät ole suuremmat. Oli outo tunne aluksi hypätä veteen, mutta siitä se lähti. Todella mukava fiilis jäi. Täytyy jatkaa ehkä kerran viikkoon tuota hommaa.
  8. 4.4. Hieno sää, joten lähdin ulkoiluttamaan cyclocrossia. 41,9 km 24,3 km/h, ks 146, ms 168. Oli vähän tuulista ja lepattavapi takki, joten kellokin totesi että harjoituksen teema oli "tempo". Ei se varsinaiselta tempoilulta tuntunut, vähän reippaampaa vauhtia kiersin Bodomin. Tietysti siinä tulee vähän kovempiakin jaksoja aina välillä mutta tällä kerralla ilman mitään tarkempaa suunnitelmaa. 5.4. 13,6 km juoksua sisältäen 2*3,5 km vedot. Koko setin keskivauhti 5:02 jossa pienet koordinaatiot ja venyttelyt, ks 153, ms 171. Vedot menivät 4:25,3 ks 162, ms 165 ja 4:18.3 ks 165, ms 171. Tavoitevauhdit olivat siis 4:30 ja 4:20, mutta pikkuisen kiriä tuli niihin. Tuo on yksi testijuoksu, ja viime vuonna juoksin saman näköjään 22.4. Silloin ihan samoilla vauhdeilla keskisykkeet 163 ja 169 eli hieman siihen verrattuna etuajassa. Vuosi sitten toukokuussa sitten meni pikkuisen jo alemmilla keskisykkeillä. Tämän lenkin jälkeen kello pyysi, että saako päivittää sykealueita. Vastasin, että joo. Kellon mukaan nyt olisi anakynnys 4:44 / km ja syke 166, mutta olen kyllä aika varma, että vähän kovempaa ja korkeammalta voisi vielä mennä. Viime lokakuussa Vantaan maratonilla vauhti oli sekunnin/km kovempaa ja keskisyke 10 pykälää alempi. Ehkä pitää kunnon raastojuoksulla näyttää kellolle, että kyllä sitä pystyy!
  9. Melkein kallistun siihen uskomukseen, että vielä laskee kun todellinen heikentynyt tuloksenteko alkaa iskeä. Tätä vastaan puhuu vain se, että rahat pitää laitaa jonnekin, joten kurssit voivat pysyä keinotekoisesti ylhäällä vaikka firmojen osakekohtaiset tunnusluvut laskevat. Kaikella rahalla ei ehkä kannatakaan ostaa kultaa. Tällä kerralla ajattelin odottaa vielä. Tuskin ainakaan kurssinousu alkaa ihan heti.
  10. Oletko kokeillut erilaisia asentoja lapaluille, eli lapatuelle, tai vaihdella sitä jos olet pidempään aeroasennossa? Voi olla, että uusi kello pitää opettaa ensin, näin ainakin minulla oli. Nyt reilun kuukauden jälkeen alkaa näyttämään järkeviä palautumisaikoja. Minusta näyttää myös siltä, että kello ei osaa ottaa huomioon sellaisia suorituksia, joita ei ole reksiteröity suoraan kelloon, vaikka se näyttääkin niitä. Eli kun poljen trainerilla ja käytän Garmin Edgeä, niin kuorman laskenta ei toimi Forerunnerissa.
  11. Kannattaa varautua renkaiden paikkauksiin jos lähtee tri pyörällä ulos kun on vielä teräväreunaista hiekoitushiekkaa teillä. Paksumpirenkainen voi olla suosiollisempi alkuun jos sellainen löytyy.
  12. 30.3. välipäivä, päätekosyynä työkiire ja varatekosyynä aavistuksenomainen flunssantunne. 31.3. 9,1 km ilman koiraa, 5:16/km, ks 152, ms 163. Alussa tuntui, että oli syke korkealla vaikka vauhti rauhallinen, mutta lopussa huomasin että korkea syke johtui vastatuulesta ja vauhti olikin vähän kovempaa kuin ajattelin. Ei tuo vielä päätä huimaa, mutta kevään kilometreihin nähden kohtuullinen. Illalla vielä venyttelyä noin puoli tuntia. 1.4. 8,3 km 5:24/km, ks 146 ms 153. 2.4. 18.5 km EKP:n mäkiä päivällä evakossa kotoa, 6:06/km sisältäen pit stopin ja pikaisen poikkeaman ulkokuntoilupaikalle. Ks 133, ms 142. Illalla trainerilla 45 min tehoa vähän nostaen 140 -> 150W, ks 133, ms 142. 3.4. kotijumppaa tunti. Keskisyke tuossakin 122, eli sen puolesta olisi pk aerobista, mutta voimaharjoitus ei taida toimia samoin, kun verenpaine nousee suorituksessa (mutu arvaus tai jostain luettu mutta unohdettu). Ihassama, tuntui hyvältä meiningiltä. Ajattelin tehdä tuon perään vielä trainerilla treenin, mutta aloitus meni niin myöhäiseksi etten viitsinyt. Tänään oli väitös #26. Outoa mennä työpaikalle, joka on ihan autio. Sinne pääsyyn piti hakea oikein erikoislupa, mikä sai siellä olon tuntumaan jotenkin etuoikeutetulta. Tuota pitäisi varmaan soveltaa kaikkiin työpaikkoihin. Nyt maratonien määrä jää jälkeen, ehkä pitäisi juosta parveketta edes takaisin. Viime kuun loppupuoli tuntui menevän vähän treenin puolesta ohi, kun uinti ja kuntosali loppui ja muutenkin oli vähän vaivaa ja tekosyytä. Vaikka tuntui että jäi paljon tekemättä, harjoitusta kuitenkin kertyi vähän yli 40 h. Kovatehoinen treeni on ollut aika vähissä, mutta nyt tuntuu olo paremmalta ja ehkä lähipäivinä voisi tehdä taas trainerilla jotain intervallia ja juosten vetoja. Niin kuin sanonta kuuluu, mennään päivä kerrallaan. Tämä sanonta on ollut minulle aina mysteeri, miten muutenkaan voi mennä? Kolmesta neljään päivään kerrallaan?
  13. Tänään oli taas hesarissa realistisen oloinen kirjoitus aiheesta HUSin infektioidentorjuntayksikön ylilääkäriltä: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006457119.html Tuon mukaan siis 5% sairastuneista tarvitsee tehohoitoa, jonka jakson pituus eri arvioiden mukaan on noin 7-14 päivää. Aiemmin on arvioitu, että laumasuoja syntyy, kun noin 30-70% on sairastanut taudin. Hallitus on luvannut 1000 tehohoitopaikkaa, mutta enemmänkin voisi saada kasaan: https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/rdquo-tuhat-tehohoitopaikkaa-saadaan-kasaan-rdquo/ Jos näistä laskee vaikka seuraavasti edellä olevia lainaten: - suomessa 5,5 miljoonaa ihmistä - puolet sairastuu - 5% sairastuneista teholle - tehohoidon keskimääräinen kesto 10 päivää saadaan 1,375 miljoonaa tehohoitopäivää. Jos vielä oletetaan, että saataisiin tuplasti tuo luvattu tehohoitopaikkojen määrä ja mentäisiin koko ajan tehohoidon maksimikapasiteetilla, niin kriisijakson huippuvaihe kestäisi noin 2 vuotta. Toinen vaihtoehto on se, että mennään rankasti jossain vaiheessa tuon tehohoitokapasiteetin yli. Saapa nähdä toteutuuko näistä jompi kumpi, tai löydetäänkö ihmeparanemislääke.
  14. Uusimmassa Juoksija -lehdessä oli selvästi tähän ketjuun kuuluva juttu Baltimoren maratonista. "maraton tarjoaa rosoista kaupunkikuvaa, hulppeasti nousumetrejä...", kirjoittaja Vertti Leinonen.
  15. Vitutusta hillitsisi kyllä se, ettei lääkkeen jakamista enää ehkä huomaisi.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy