Jump to content
Juoksufoorumi.fi


villea

Jäsenet
  • Content Count

    539
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

359 Excellent

About villea

  • Syntymäpäivä 10.08.1971

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Espoo

Converted

  • Puolimaraton
    1.29.27 (2015), 1.29.37 (2013)
  • Maraton
    3.15.06 (2015), 3.19.00 (2013)
  • Tavoite
    2016: maraennätys

Recent Profile Visitors

1 325 profile views
  1. Minulla lensi muutama vuosi sitten ilmeisesti mehiläinen naamaan juoksulenkillä ja pisti huuleen. Kokeilin heti varovasti huulta, ja piikki oli huulessa vielä pystyssä. Siitä päätellen oli mehiläinen. Jostain muinaisuudesta muistan ohjeen, ettei kannata irrottaa piikkiä sormin, kun silloin puristaa myrkyn sisään; muuten myrkky menee piikistä hitaammin piikin vielä pumpatessa sitä. Juuri vieressä sattui olemaan yleinen saunatila, jossa oli jotain porukkaa. Lainasin veitsen ja otin piikin varovasti pois huulesta. Sen jälkeen olikin arpominen, pitäisikö juosta lenkki loppuun vai suorinta tietä kotiin, jos rupeaa suu turpoamaan umpeen. Onneksi ei turvonnut, huuleen tuli vain muutamaksi päiväksi kova patti. Toinen aika postiivinen seikka oli, ettei lentänyt suuhun sisään ja pistänyt kurkkuun. Pari kertaa olen ollut lääkärissä ampiaisen pistosta. Vaikken ole varsinaisesti allerginen, pistoskohta turpoaa aika paljon. Tuo ei turvonnut niin paljoa.
  2. Piru vie kun en pääse millään 60 -vuotiaiden naisten 55 kilon sarjaan. Tai jos odottaisi 12 v, kävisi leikkauksessa ja pudottaisi vähän painoa...
  3. villea

    Uintikunto

    Vähän samanlainen kokemus kisasta kuin Spicalla. Kaikilla matkoilla vähän tahmeaa meno, ei mitään romahduksia mutta ajat jäivät tavoitteista kautta linjan. Ihan kuin ei olisi saanut kaikkia lihassoluja mukaan touhuun. Periaatteessa uintikunnon olisi pitänyt olla hyvä joka suhteessa, ja alkuvuoden olen panostanut enemmän uintiin. Ehkä viime viikosta oli jotain ylimääräistä väsymystä (hoitelin tuoretta koiraa yksinhuoltajana kun vaimo reissussa), tai jotain tautia vähän liikkeellä (tyttö oli viime viikolla vielä maanantaina pois koulusta), tai ei vain kuntohuippu osunut tai viimeistely onnistunut. Onneksi ei tarvitse selitellä toimittajille näissä ympyröissä. Sen verran on keskinkertainen taso, että näilläkin suorituksilla tuli 6 mitalia. Pari lisääkin olisi tullut, ellei viestijoukkueista yksi olisi jäänyt yksi viime hetkellä pois ja korvattu jonkin verran hitaammalla. Ei siis mennyt 100m alle minuuttiin tällä kerralla edes lentävällä lähdöllä. Onneksi meni tammikuussa. 400 m meni 5.07, vaikka kunnon puolesta olisi pitänyt olla eväät parempaan. Ehkä aloitin vähän liian lujaa, tai sitten vain lopetin liian hiljaa. Tuolla matkalla sain kyllä hapottettua kunnolla joten yrityksestä ei jäänyt kiinni. Kolme kertaa sain yrittää 50 vu (oma laji ja 2 viestiä avausosuudet), ja kaikki menivät hitaammin kuin viime tiistaina treenissä. Tunnistinpa kuitenkin Spican hallilla, ja juteltiin jopa ihan IRL! Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Ensi viikonloppuna pitäisi kokeilla miten kulkee 100 perhosta.
  4. villea

    Uintikunto

    Lähtölistojen tarkastelun pohjalta teen kuitenkin rajun veikkauksen, että Spica saa viikonloppuna ikäsarjansa suomenmestaruudet 400 ja 800 m matkoilla. Varmaan kilometreilläkin on väliä, mutta hyytyminen tapahtuu kuitenkin "vain" 100-500 m välillä, sen jälkeen edelleen hidastuminen on maltillisempaa (n 9% matkan kaksinkertaistuessa ainakin 10 km asti). Täytyy ajatella positiivisesti, ja ajatella että lyhyemmillä matkoilla tapahtuu vauhdin kiihtyminen perustasosta. Kohta taas altaaseen herkistelemään 15 m maksimivedoilla. Eilen meni käsiajanotolla treenin keskellä 50 m 27.4, ainakin puoli sekuntia siitä pitäisi saada viikonloppuna pois.
  5. Minulla on useamman vuoden kaikissa lenkkareissa ollut elastiset pikanauhat, ja ovat toimineet mainiosti. Aina sopivan kireällä, ei aukea koskaan vahingossa eikä paina, ja nopea vetää jalkaan. En tiedä miten toimivat maratonia pidemmillä matkoilla, mutta siihen asti ainakaan ei ole ollut mitään ongelmia eikä koskaan lenkillä. Aina kun ostan uudet lenkkarit, siirrän vanhoista kengistä nauhat uusiin.
  6. villea

    Uintikunto

    Viime vuonna tuli yhteensä 310 km, tänä vuonna tähän mennessä 67 km. Höntsäkilometrit ovat nyt aika lailla nollassa vaikka kevyttä uintia onkin silloin tällöin ohjelmissa mukana. Samaan uintikutoon saisi tehdä varmasti paljon enemmän kilometrejä, jos hakisi peruskuntoa uimalla paljon matalatehoista läpsyttelyä.
  7. Punttitreenistä voi toisaalta olla hyötyä esim. keskivartalon paketin paremmassa kasassa pysymisessä, mikä taas auttaa moneen seikkaan. Ehkä lyhyessä FTP testissä se ei näy, mutta voi näkyä myös esim. loukkaantumisalttiudessa.
  8. Tuo maksimiteho on sitten aika erilaisessa asemassa maantiepyöräkilpailuissa, joissa kiri usein ratkaisee.
  9. villea

    Uintikunto

    Treenaaminen on siinä mielessä positiivista puuhaa, että voi olla iloinen joko olemassa olevasta vauhdista, jota on tosin vaikea parantaa, tai sitten siitä että vauhtia voi parantaa treenaamalla, vaikka meno olisi yleisesti hidasta.
  10. Oletko varma, että suurin puute on maksimivoimassa tai muussa punttisalilla parhaiten kehittyvästä asiasta? Usein pyöräilyssä termillä voima tarkoitetaan tehoa (joka on eri asia!), ja vieläpä siten, että kyse ei ole maksimitehosta vaan sellaisesta jota pystyy ylläpitämään silloin kun maitohappoa pitää jo sietää, eikä lihaksiin varastoitunut nopea energia ole enää käytössä, eli suorituksissa jotka kestävät suurin piirtein minuutista ylöspäin. Vaikka maksimivoimaa löytyy, meno voi hyytyä nopeasti. Tai voi se hyytyä myös vaikkei maksimivoimaakaan pahemmin löydy, kuten olen huomannut.
  11. villea

    Uintikunto

    Maarianhaminassa pitäisi kahden viikon kuluttua testata uintikuntoa. Jos tulee teknisesti onnistunut suoritus, 100 m pitäisi mennä alle minuuttiin, mutta 400 m ei ole koskaan mennyt alle 5 min (5.02 ennätys). 5 min alituksessa voisi olla siis sopiva tavoite näille kisoille. 4.40 mies en varmasti ole, ja tuskin koskaan (enää) tulen olemaankaan. Tulin juuri Vierumäeltä uintileiriltä, ja meno tuntui ihan mukavalta vauhdin ja kestävyydenkin suhteen. Nyt on vain toinen olkapää alkanut ilmoitella, että olisi ehkä sen vuoro tulla leikattavaksi... Pari viikkoa vielä siis uintipainotteista menoa, sitten voisi olla aika panostaa juoksuun ja vähän myöhemmin pyöräilyyn. Tein kyllä uudenvuodenlupauksen, että treenaan kokonaisuutena tänä vuonna vähemmän kuin viime vuonna.
  12. villea

    Mukavat uimalasit?

    Minulla on halliin Speedo speedsocketit ja avoveteen Zoggs predatorit. Jälkimmäisissä on polarisoiva linssi, minkä periaatteessa pitäisi auttaa häikäisyyn avovedessä (riippuu pään asennosta!). Olen ihan tyytyväinen molempiin. Molemmat netistä ostettuja. Aika löysällä hihnalla pitävät vettä, mutta hallissa jos teen startin pallilta niin hihnaa on yleensä kiristettävä ettei putoa hypätessä. Yleensä lasit lakkaavat painamasta samaan aikaan kun alkavat huurtua eli about 5 käyttökerran jälkeen. Olen kokeillut muutaman kerran elvyttää laseja huurtumisen estoon myytävällä kemikaalilla, mutta ei se mitään ihmeainetta ole. Nestesaippualla peseminen joka kerta ennen uimaan menoa on aika hyvä ja nopea keino ainakin hallissa kun saippuaa löytyy valmiiksi, toimii tosin vain sen yhden kerran per pesu. Jotkut jättävät pienen vesitipan tarkoituksella lasin sisään. Se poistaa huurretta pyöriessään lasin sisällä mutta voi olla vähän häiritsevä.
  13. Hienosti nuo suomen naiset suoriutuivat, kun yhteensä 13 kpl 200+ tuloksia, ja niistä kaksi suomalaisten naisten!
  14. Nyt on tämä kisa taas nautittu, tällä kerralla neljän hengen joukkueella. 91 km tuli oman osuuden pituudeksi. Täytyy sanoa, että hieman alkoi lopussa maistua hiihtäminen puulle, mutta tapahtuma kokonaisuutena oli taas loistava sekä tunnelman että järjestelyiden osalta. Voisi jopa sanoa että se oli suksee.
  15. villea

    Nimmari-/selfieketju

    Minulla taitaa olla se toinen...
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy