Jump to content
Juoksufoorumi.fi










villea

Jäsenet
  • Content Count

    593
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

494 Excellent

About villea

  • Syntymäpäivä 10.08.1971

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Espoo

Converted

  • Puolimaraton
    1.29.27 (2015), 1.29.37 (2013)
  • Maraton
    3.15.06 (2015), 3.19.00 (2013)
  • Tavoite
    2016: maraennätys

Recent Profile Visitors

1 355 profile views
  1. En ole käynyt testeissä, mutta arvioinut anaerobisen kynnyksen olevan 90% ja aerobisen 70% sykereservistä. Lisähaaste on, etten ole myöskään tarkasti mitannut maksimisykettä vähään aikaan, mutta aika hyvä arvaus sille pitäisi olla. Noiden perusteella puolimaratonin pystyy juoksemaan juuri anakynnyksen tuntumassa (pari pykälää alle), ja triathlonin pitkällä matkalla syke oli pyöräilyn ja juoksun ajan hyvin lähellä tuota aerobista kynnystä (parin pykälää yli). Luulisin, että juuri korkeammalla sykkeellä en olisi sitä pystynyt tekemään. Sama syke on yleensä PK lenkeillä, tosin olen yrittänyt viime aikoina juosta vähän hitaampaa jos pystyn. Puolikkaan vauhti n. 4.14-4.20/km, pk lenkin vauhti about 5.20-6.00/km. Tuntuu vaikealta juosta hitaammin kuin tuo 6 min/km. Jos tarvitsee kevyempää aerobista menoa, teen sen mielummin pyörällä.
  2. villea

    Pyöräilykunto

    Minustakin silmämääräisesti näyttää ihan hyvältä, ja nuo W ja km/h luvutkin ovat jo ihan kohtuullisen hyvin linjassa. Optimaalinen aika-ajoasento on hyvin lähellä huonointa mahdollista toimistotyöläisen näyttöpääteasentoa.
  3. Muutama viikko sitten ennen uintitreeniä punttisalilla kokeilin, ja meni 18. Nuorempana (reilut 30 vuotta sitten) muistaakseni ennätys jotain 24, mutta silloin olin ehkä 10 kg kevyempi. Kaikki lisäkilot ovat tosin luonnollisesti pelkästään lihasta. Nyt myötäotteella, silloin vasta. Silloin sain 6 leukaa niin, että 10 vuotta nuorempi pikkuveli roikkui jaloissa. Nyt pikkuveli harrastaa enemmän voimailua eikä ole enää niin pikku veli, joten ei taitaisi enää mennä...
  4. villea

    Uintikunto

    Paljolta olen säästynyt, kun en ole koskaan uidessa sykkeitä mittaillut! Jos lähden uimaan ilman alkuverryttelyitä vähänkään normi fiiliksen mukaan, niin hyytyminen tulee 200 m kohdalla. Jostain syystä siis uinnissa tuo alkuverra vaikuttaa paljon. Ehkä se verra hidastaa muuten turhan kovaa alkuvauhtia, tai sitten vain veri, happi ja muut ainekset lähtevät liikkeelle siinä verratessa, ja pienen tauon jälkeen meno on kevyempää. Eli kisoissa vaikka tuo 200 m alkuverraa ennen starttia, sitten märkkäri päällä odottelemaan. Näinhän monet tekevät, ja oman kokemukseni perusteella ihan syystä.
  5. villea

    Pyöräilykunto

    Minusta nuo watit ja wauhdit alkavat vastata aika hyvin jo toisiaan tuolla mäkisyydellä. Se jäi aiemmin sanomatta, että jos reitillä on vähänkään risteyksiä tai jotain muuta minkä takia pitää jarruttaa, niin nuo tehoennusteet menevät heti pieleen. Periaatteessa ennuste toimii parhaiten silloin jos todellisten wattien ja NP:n välillä ei ole hirveästi eroa, eli meno on aika tasaista. Muutenkin oikeat watit vievät eteenpäin ja NP rasittaa, eli vauhti riippuu vain oikeista wateista.
  6. villea

    Pyöräilykunto

    Vauhti on kuitenkin helpompi saada vastaamaan tehoa kuin teho toiveita... Tri pyörässä pitäisi satula olla aika edessä ja lonkkakulma sikäli avonaisempi. Se taitaa olla yksi kyseisen pyörän keskeisistä ideoista. Satulan kärki pitäisi olla suurin piirtein keskiön kohdalla ja ajaessa istua aika kärjessä.
  7. villea

    Pyöräilykunto

    Jos nuo ovat todellisia watteja eikä NP arvoja, niin minusta pitäisi noilla tehoilla mennä vähän kovempaa. Oma auringontarkka laskurini ehdottaa tuolla nopeudella noille nousumetreille eri suunnista vaihtelevasti puhaltavassa tuulessa 182 W. Paino 70 kg joten kovin isoa eroa ei pitäisi teho/nopeus suhteeseen tulla. Vertailun vuoksi tuolle eiliselle tempopätkälle arvio olisi 232 W "standardituulessa" ja 220 W tyynessä. Todellinen arvo oli siis 224 W ja keli melko tyyni.
  8. villea

    Pyöräilykunto

    En edes tohdi laittaa tänne kaavaa, jolla arvioin nopeudesta tehon ottaen huomioon vaihtelevan mäkisyyden ja tuuliolot... Yleensä ei Garmin anna FTP arviota. Ilmeisesti vain kun sen mielestä on uusi ennätys. Sama taitaa olla VO2:n kanssa. Olisi kiinnostavaa kyllä nähdä sen arvaus joka kerrasta. Palautumisajaksi se antoi eilen taas yli 40 h, mikä on minusta älytön. Ainakin uimaan ajattelin tänään mennä, luvassa broken 100 m vetoja kovaa eli lähes suosikki. Minusta tuo 75% vaikuttaa siltä, että jotain muuta häikkää on kuin käsien ja pään asento, jos kädet kuitenkin ovat ajaessa aerokahvoilla ja niissä on normaali tri pyörän droppi. Minulla asentoa rajoittaa jonkin verran voimakkuuksilla olevien aurinkolasien kehyksen yläreuna. Yritin aikoinaan kysellä sellaista, jossa se olisi vähän ohuempi ja ylempänä, mutta sopivaa mallia ei löytynyt. Välillä pitää aina tökätä laseja nenällä ylemmäs jotta haitta olisi mahdollisimman pieni. Jos tie on tuttu niin välillä voi katse olla vain muutaman metrin eturenkaan eteen, mutta välillä on syytä katsoa vähän kauemmaksi koska esim. asfaltissa olevat kuopat ovat aika pahoja jos niihin yllättäen tömähtää.
  9. villea

    Pyöräilykunto

    Ajoin tänään normilenkin keskellä oman perustempotestin, jonka välillä ajan kovempaa ja välillä hiljempaa. Nyt meni 224 W keskiteholla 36.1 km/h. Aika mäkinen maasto, 17.3 km matkalla 147 nousumetriä. Keskisyke oli 160 tuolla pätkällä. Lenkin jälkeen Garmin Edge ilmoitti, että uusi FTP havaittu, 244 W, vaikken ajanut missään vaiheessa pidempään tuolla teholla. Se ilmoitti myös, että laktaattikynnys olisi 170. Oma arvio on, että kynnys olisi 171 ja että FTP olisi 248 W. Nuo ovat niin pieniä eroja, että menee virhemarginaaliin. Ehkä Garminilla on sama laskukaava FTP:lle kuin minulla.
  10. villea

    Pyöräilykunto

    Ylä- ja alamäet eivät ihan kompensoi toisiaan. Mäkisyyttä voi arvioida vaikka siten, että laittaa puolet matkasta ylämäeksi niin, että nousumetrejä on todellinen määrä, ja loput vastaavasti alamäeksi. Keskivauhti on silloin vähän pienempi kuin tasaisella reitillä. Sama homma tuulen kanssa. Kyllä tuo 225 W / 33 km/h silti vaikuttaa että voisi kovempaa mennä. Kannattaa varmaan vielä katsoa, ettei mikään pyörässä hankaa vastaan, eli pyörät pyörivät vapaalla ja ketju kulkee kevyesti. Joskus saattaa jopa jarrupala hangata (vaikkei jarruta), eikä sitä heti huomaa.
  11. villea

    Uintikunto

    Oliko todellinen uitu matka tuon 750m? Pienestä ylimääräisestä suunnituslenkistä tulee myös äkkiä lisää aikaa.
  12. villea

    Pyöräilykunto

    Esim. tällä voi laskea miten kovaa pitäisi mennä: http://bikecalculator.com/ Riippuu paljon tuulesta, mäistä jne. Eilen meni 194 W keskiteholla 33,7 km/h, tripyörä, profiilikiekot, aero-road kypärä mutta normi pyöräilypaita. Nopeus mitattu edestakaiselta pätkältä, joten tuulen vaikutus tulee osittain kompensoitua. Vaatetuksellakin on jo merkitystä, sanoisin että voi olla saman verran kuin kiekoilla jos on vähänkään lepattava paita vs. triasu. Se myös vaikuttaa hyvin äkkiä jos ei pysy aeroasennossa kovemmassa vauhdissa.
  13. villea

    Ironman suomeen

    Kyllähän tuo oman houkutuksensa tuo. Näin Espoon suunnalta katsoan Tallinna on vain paljon lähempänä kuin Tahko. Mielenkiintoista nähdä myös, pysyykö ajankohta samana. Elokuun alkuun alkaa pakkautua aika paljon täyden matkan IM kisoja lähelle toisiaan. Mahtaako Kuopion talousalue saada omansa pois tuosta maksusta, vai meneekö rahat IM brandin omistajille Kiinaan...
  14. villea

    Järveen!

    Minulla jää vapaaehtoisesti märkäpuku pois, kun veden lämpö on yli 25 C. Siihen on vielä matkaa tänä keväänä.
  15. Kuinka lähellä puolikkaan tavoitevauhtia nuo 15 km lenkit nyt menevät? Kuten jklaukka tuossa mainitsi, jos 15 km menee kevyesti tai ainakin ilman ongelmia reipasta vauhtia, kyllä sitä pystyy juoksemaan vielä ne muutamat kilometrit lisää. Kokonaisella maratonilla tilanne olisi vähän toinen. Jos haluaa hyvin rauhalliseen vauhtiin jotain lisämaustetta, voi juosta ruskoja, eli lyhyitä spurtteja kesken pidempää rauhallista lenkkiä, tai lenkin lopussa ottaa pieni vauhdikkaampi jakso. Koko alkumatka menee sitten sitä odotellessa. Hitaaseen juoksemiseenkin kyllä tottuu, silloin ajatukset voivat pyöriä enemmän muualla kuin juoksussa. Ylipäätään kannattaa juosta eri vauhteja ja matkoja niin keho saa erilaisia ärsykkeitä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy