Jump to content
Juoksufoorumi.fi


villea

Jäsenet
  • Posts

    1 768
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    10

villea last won the day on May 19

villea had the most liked content!

About villea

  • Syntymäpäivä 10.08.1971

Converted

  • Tavoite
    2021 IM < 11 h

Recent Profile Visitors

2 399 profile views
  1. Minulla on omassa liikkuvuusharjoitussetin alussa tuon @perttu:n linkkaaman mainion videon "lantion silta" -tyyppisen liikkeen variaatio, jossa alkuasento on aika sama, polvet koukussa ja lannerankaa painettu vähän lattiaa kohti. Laitan siinä kädet ns. uintihyppyasentoon eli vartalon jatkeeksi, myös niskaa vähän lattiaa kohti, ja kääntelen jalkoja polvet yhdessä hitaasti puolelta toiselle vähän matkaa hengitysten tahdissa. Mukavasti tuntuu alaselän lihaksissa, lannerangassa ja kyljissä. Samalla tavalla kiertäessä usein aamuisin lannerangan nivelet poksahtelee valmistautuen näin päivän koitoksiin.
  2. En tiedä mitä ihan vastaavassa tilanteessa, mutta teen jo nyt tuota keskimmäistä palleroa mutta ilman turhautumista tai epäilyä.
  3. Jos akuutin DOMSin pitäisi olla jo poistunut, mutta jalat vain jumittaa, auttaisiko hieronta? Etureisiähän pystyy hieromaan aika hyvin itsekin.
  4. Äkkiä nyt väsäämään näppärä kesäpäähine lenkeille! Vähän kuin Lätsä-Pekalla, mutta foliosta.
  5. Onko sulla juuri tuon tunnin treenin mittainen polkulenkki, vai lopetatko juoksun keskelle metsää kun tunti täynnä?
  6. Siellä on poijutkin laitettu, 500 m kierros. Vähän tosiaan nuo vesikasvit rehottaa ja pehmeä pohja osuu jalkoihin jos on pystyssä, mutta kyllä uinti ihan onnistui. Mieluummin menisin Bodomille, mutta siellä ei ollut ainakaan vielä poijuja. Voihan sitä toki ilmankin uida, mutta triathlonharjoituksen kannalta tähystäminen on aika iso osa avovesiharjoitusta. 12.6. Tunti lihaskuntopiiriä. Tämä on nyt odotetusti jäänyt vähän vähemmälle, ja aina kun tekee jotain harvemmin niin se tuntuu tahmeammalta. Perään Lepuskiin uimaan. Siellä oli tarjolla seurankin harjoitusvuoro vähän myöhemmin, mutta osui ikävästi TV:stä tulevan aktiviteetin päälle. Koko matka 3 km. Alussa tuntui vähän tahmealta, ja sain sitä karistettua muutamalla vauhdikkaammalla lyhyehköllä vedolla alkuverran jälkeen. Noitahan normi treeneissäkin aika usein tehdään. Ajatukseni oli uida 200m vetoja, ja 5 kpl niitä uinkin. Tauot olivat hieman vaihtelevia, kun odottelin sopivaa saumaa lähteä muiden uimareiden väliin, ja jossain vaiheessa tuli niitä seurakavereita myös altaalle. Noin 3:01 - 3:03 menivät ne vedot joista katselin aikaa, mutta tosiaan vähän ylipitkillä tauoilla. Loppuun vähän lisää vetoja ja aika pitkä verra. Jotenkin aina alussa uinti tuntuu holtittomalta ja tekniikka huonolta erityisesti rauhallisessa uinnissa, mutta loppua kohti tilanne omasta mielestä paranee. 13.6. Suunnitelmissa keskipitkä pyöräily ja sen perään juoksu. Vauhtisuunnitelma melko kevyt, mutta tempopätkät pyöräilyyn fiiliksen mukaan hieman kovempaa ja juoksuun ehkä loppunosto myös senhetkisen olotilan mukaan. Toteutuma oli pyörällä 80,6 km, 27,4 km/h, syke 133/156, teho 145/177 W, TSS 155. Tempo kolmessa pätkässä yhteensä 55 min noin puolimatkan tavoiteteholla tai hieman yli, eli 205 W. Kotona vaatteiden vaihto, 1/2 banaania, vähän urheilujuomaa. Sauna päälle ja juoksemaan. Koko lenkki 10,3 km 5:04/km eli vähän sellaista välivauhtia. Syke 149/164, teho 245W, TSS 72. Viimeinen kokonainen kilometri aikaan 4:30 keskisykkeellä 161 ja muutamalla nettonousumetrillä. Jaloissa, varsinkin takareisissä, tuntui jonkun verran varmaankin eilinen lihaskuntoilu, vaikkei eilinen treeni kovin kova ollutkaan. Ajattelin ensin että pitää varoa kirrailuja ja juosta tuo vetokin rauhallisesti, mutta sekin meni vähän kovempaa kuin oli tarkoitus. Alun perin ajattelin juosta sen myös 1/2 IM juoksuvauhtia, joka lienee jotain 4:40-4:45 jos kaikki menee nappiin.
  7. Eikös Juoksija -lehdessä ollut pidemmän ajan seuranta akillesjännevaivojen kuntoutuksesta joku aika sitten? Tuosta diabeteksestä tuli mieleeni, että kun nuorempi tyttömme syntyi, osallistuttiin Diabimmune -nimiseen tutkimukseen, jossa kartoitettiin ykköstyypin diabeteksen riskitekijöitä, otettiin koko perheeltä verikokeet jne. Muilla ei ollut mitään, mutta minulla löytyi autoimmuunivaste saarekesoluja kohtaan. Ottivat vielä toisenkin verikokeen, ja vaste löytyi vielä selvemmin. Keho siis hyökkäsi noita soluja vastaan, mutta diabetestä ei ollut tullut. Silloin tutkimuksen vetäjät sanoivat, että jos olisin lapsi, niin he osaisivat sanoa aika hyvin millä todennäköisyydellä diabetes puhkeaa, mutta aikuisista ei ole tarpeeksi tietoa. Kehottivat vain seuraamaan tilannetta ja mittauttamaan välillä verensokerit, ja elelemään muutenkin terveesti. Asiallehan ei sinällään voi mitään toisin kuin kakkostyypille. Ei ole nyt 11 v kuluessa vielä puhjennut eikä asia onneksi ole mielessäkään kovin usein enää. Ilmeisesti ykköstyypin diabetes voi aikuisillakin tulla kuitenkin lopulta aika yllättäen vaikka tauti yleensä puhkeaakin nuorena.
  8. 10.6. Keskiviikoksi suunniteltu uinti torstaina. Gallträskissä 2,5 km rauhallista tunnustelua järviveteen ja -kasvillisuuteen. Veden lämpötila oli 25,5 C joten hyvin tarkeni märkäpuvussa. Vauhti vaikutti hitaalta, keskivauhti noin 1:55/100m. En asetellut pukua ehkä kunnolla ja aikaan tuli joitain pysähdyksiä ja jutusteluita, mutta saisi se tuosta kevyelläkin kelauksella ainakin 10 s/100m nopeutua. Tänään ilmoitin että Lahden 1/2 IM uintiryhmä voisi olla 30 min mukaan. Siihen 30-31 min väliin se on useimmiten mennytkin. Nyt ehtii vielä muutaman viikon panostaa uintiin vähän enemmän. Siis vähän enemmän kuin alkuvuodesta olen panostanut hallien ollessa kiinni. 11.6. Juoksua, teemana pitkävedot. Lähdin melko myöhään jotta ruoka ja aurinko ehtii laskeutua. Koko lenkki 14,5 km, 5:04/km, sykkeet 151/170, teho 242/250W ja TSS 105. Alussa verraa ja koordinaatioita, lopussa vähän pidempi rauhallinen loppuverra. Vetoina 2*3,5 km / 1 km hölkkä. Vedot 4:27/km ja 4:18/km. Vetojen sykkeet 158/164 ja 164/170. Piti taas katsoa vanhoista merkinnöistä vastaava treeni, tasan vuosi sitten samat vedot samoilla vauhdeilla (4:28 ja 4:17/km) meni sykkeillä 161/168 ja 167/175, 2 vuotta sitten samoilla sykkeillä kuin nyt. Eli ei ainakaan huonompaan suuntaan olla menossa.
  9. Sehän pitäisi olla koko laji nimeltään ristikuntoilu?
  10. 9.6. Suunniteltiin parin kaverin kanssa järvessä uintia, mutta se kääntyi sitten kuitenkin kevyeksi pyörälenkiksi vain toisen kanssa. Veikkolan kautta Evitskogiin, yhteensä 77,1 km. Vauhti 24,7 km/h sisältäen alussa muutaman vaihtoharjoituksen, eli laitoin kenkiä jalkaan ja otin pois pienessä vauhdissa. Sykkeet tänään 114/146 ja tehot 111/152W, eli kevyesti kyllä mentiin vaikka taas tuli 122 TSS pistettä. Normaalit tempopätkät eli Nupuri-Veikkola ja Lapinkylä-Evitskog aerona mutta kevyillä tehoilla. Varsinkin tuo Lapinkylän pätkä on kyllä todella nautinnollista ajaa kun asvaltti on huippuhyvä ja kevyellä tehollakin pyörä liukuu kuin itsestään. Nyt WKO huomauttelee kuormituksesta, ehkä pitää uskoa, ainakin päivän verran.
  11. Hieronta on ainakin helppo lihashuollon muoto itselle, kun tarvitsee vain maata. Voi tietysti olla vähän kivuliasta varsinkin jos niitä jumeja on päässyt kertymään, ja maksaakin se jonkin verran mutta kannattaa kokeilla jos se jo auttaisi. Ostin itse muodin mukaisen lihashuoltovasaran myös ja jurnuttelen sillä lähinnä jalkoja silloin tällöin.
  12. Oletko miten panostanut lihashuoltoon, hieronnat silloin tällöin ja sopivaa liikkuvuusharjoittelua (ei mitään hampaat irvessä venyttelyä)? Hierontaan ei kannata mennä juuri kovan treenin jälkeen, näin kokemusasiantuntijan neuvona. Viikkoon voi sisällyttää kevyen päivän, jossa vaikka hyvin kevyt ja lyhyt hölkkä + koordinaatioharjoitteluita jos tykkää, ja myöhemmin hieronta. Mikä tietysti tuntuu sopivalta itselle.
  13. Minulla kyllä usein kovatehoiset harjoitukset saavat hermoston yliviritykseen ja voi olla vähän levotonta sen jälkeen. Nyt on ehkä työ ja kotihommat sillä tavalla balanssissa myös, ettei ole mitään älytöntä stressiä vaan saa hommat tehtyä normaaliin tahtiin. 8.6. Päivällä sama juoksu kuin eilen, eli juuri ennen lounasta kevyt lenkki. Nyt gps näytti 9 km tasan, 5:44/km (sama kuin eilen), sykkeet 136/147, eli keskisyke 1 alempi kuin eilen, ja teho 233W eli kokonaista 3W korkeampi kuin eilen. TSS pisteitä tästä 59. Kunto on siis merkittävästi kasvanut jälleen. Juoksun hyötysuhde ilmeisesti huonontunut kuitenkin kun täsmälleen samaan vauhtiin tarvitaan 3W enemmän... Illalla tripyörällä vakiolenkki, 53,1 km, koko lenkin vauhti 27,5 km/h, syke 136/171, teho 146/194W, TSS 122. Mukana vakiotempopätkä Nupuri-Veikkola edes takaisin, 17,3 km matkaa. Vauhti tempo-osuudelle 38,72 km/h, teho 250/251W ja sykkeet 164/171. Piti katsoa vanhoja muistiinpanoja tuon tempon osalta, näköjään aiempi ennätysteho on polkaistu 4.7.2018 eli kuukausi ennen edellistä Tallinnan kisaa, silloin vauhti 36,38 km/h, teho 239/242W ja sykkeet 163/174. Edellinen nopeusennätys tuolle pätkälle on kuukauden takaa, silloin 37,65 km/h, teho 232/233W ja sykkeet 162/170. Näiden perusteella kulkee selvästi kovempaa ja selvästi kovemmilla tehoilla kuin aiemmin. Nopeusennätys parani siis noin 1,1 km/h ja tehoennätys 11 W. Sen verran monta kertaa tuota samaa pätkää olen tahkonnut, ettei ennätykset kovin helpolla pitäisi parantua. Jäihän tuohon vieläkin ehkä vähän vielä varaa, kun keskisyke on selvästi alle anakynnyksen ja maksimikin vain vähän yli. Rungossa oli vielä juomapullo, muuten melkein kisasetuppi käytössä. Täytyy pitää joku pieni ero lopulliseen kisavarustukseen vielä, niin voi hekumoida että kylläpä se vauhti kasvaakin kun vielä tuon viimeisen virityksen tekee.
  14. Olympus Mons, eli aurinkokunnan korkein vuori Marsissa olisi eri arvioiden mukaan 22-27 km korkea, eli Everest jää pieneksi nyppyläksi sen rinnalla: https://fi.wikipedia.org/wiki/Olympus_Mons
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy