Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hengitys ja askel


jussi pirkka

Recommended Posts

Olen ruvennut epäilemään että juoksutuloksiani ehkä hieman huonontaa oikeaoppisen hengittämisen ja rennon askeleen taitamisen puuttuminen.

Eli mikä se oikeaoppinen hengittäminen on? Nenän kautta sisään ja suun kautta ulos ? Vai juuri toisinpäin? Vai onko edes mitään tällaista?

Ja tuosta askeleesta olen kuullut paljon juttua että sen rennon askeleen kun vain löytää niin juoksu oikeen "rullaa". Itsellä tuntuu että juoksu on juuri sellaista väkisin puurtamista ja askeleet ovat ehkä aika tiheitä. Osaisiko joku antaa neuvoja tuon askeleen rentouttamiseen?

Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoisia kysymyksiä, joista on varmaan monia mielipiteitä!

Itse en osaa hengittää juostessa nenän kautta, vaan hengitän automaattisesti suun kautta.

Askellukseni on tyypiltään hidasta ja pitkää kanta-askellusta. Olen tietoisesti pyrkinyt lyhentämään askelta, nopeuttamaan askelrytmiä ja juoksemaan enemmän päkiöillä. Ainakin minulla se parantaa rullaavuutta selvästi.

Olen pyrkinyt myös parantamaan juoksuryhtiä ja pään asentoa. Nykyään katselen juostessa jo kymmenen metrin päähän eteenpäin, kun ennen katse oli omissa tossunkärjissä. Tämäkin on parantanut osaltaan juoksun rullaavuutta.

Link to comment
Share on other sites

Näin aloittelijana olen kuunnellut isoja setiä ja saanut tällaista infoa:

askel voi hyvin tulla kantapäälle, mutta painopisteen kohdalle, ei pahasti eteen. Ryhti hyvä, katse horisonttiin ja lantio edessä (eli vatsa tiukkane, ettei "istu"). Askeltiheyden tulisi olla melko suuri (160-180 askelta/min), kädet ja hartiat rentoina. Ja jalan riittävä ojennus takana.

Itse olen opetellut mahdollisimman matalan askeleen, ihan vain tärähdyksen väheentämiseksi. Lenkillä kannattaa tarkkailla yhtä asiaa kerrallaan, muuten sekoaa tossuissa tykkenään.

Link to comment
Share on other sites

Näin aloittelijana olen kuunnellut isoja setiä ja saanut tällaista infoa:

askel voi hyvin tulla kantapäälle, mutta painopisteen kohdalle, ei pahasti eteen. Ryhti hyvä, katse horisonttiin ja lantio edessä (eli vatsa tiukkane, ettei "istu"). Askeltiheyden tulisi olla melko suuri (160-180 askelta/min), kädet ja hartiat rentoina. Ja jalan riittävä ojennus takana.

Itse olen opetellut mahdollisimman matalan askeleen, ihan vain tärähdyksen väheentämiseksi. Lenkillä kannattaa tarkkailla yhtä asiaa kerrallaan, muuten sekoaa tossuissa tykkenään.

Just kävin 12 km lenkillä ja tutkailin askellusta, koska Forssa on parin viikon päästä. Itse saan rullaavan juoksun aikaan pikkuisen pidentämällä askelta normaaliin pk-lenkkiin verrattuna. Kantapää tulee alas noin 10 cm polven eteen ja etureidet tekevät alkutyön ja pohkeet loput. Ihan rauhassaa pistelin 5 min/km vauhdilla ja tuntui toooodella hyvältä. Mainittakoon kuitenkin, että nämä askellus kysymykset ovat kuitenkin yksilöllisiä, joten nämä antavat vain viitteitä omaan treenaamiseen. Nyt kuitenkin hyvän lenkin päälle .... :morebeer:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Itselläni on kans samoja ongelmia Jussin kanssa. Toiseksi vielä huomasin eilen kun lenkkeillessä, että minun on hyvin vaikea pitää vauhtia stabiilina jos juoksen yksin. Juoksu tuntuu aina karkaavan käsistä ja sykemittari piippaa yli 170 lukemia. Välillä kun juoksin kaverin kanssa niin sykekki pysyi tasaisen ja juoksu tuntui hyvältä.

Olisiko hyviä niksejä millä hengitystekniikkaa / askellusta saisi tasoitettua siten, että vauhdin saisi pysymään tasaisena, eikä tarvisi välillä kävellä... sykemittari kertoo vasta kun raja on mennyt yli...

Link to comment
Share on other sites

Itselläni on kans samoja ongelmia Jussin kanssa. Toiseksi vielä huomasin eilen kun lenkkeillessä, että minun on hyvin vaikea pitää vauhtia stabiilina jos juoksen yksin. Juoksu tuntuu aina karkaavan käsistä ja sykemittari piippaa yli 170 lukemia. Välillä kun juoksin kaverin kanssa niin sykekki pysyi tasaisen ja juoksu tuntui hyvältä.

Olisiko hyviä niksejä millä hengitystekniikkaa / askellusta saisi tasoitettua siten, että vauhdin saisi pysymään tasaisena, eikä tarvisi välillä kävellä... sykemittari kertoo vasta kun raja on mennyt yli...

Pitää vaan tunnustella hengitystä ja yleistä tuntumaa. Jo todella pienet vaikutukset siinä miten raskaalta juoksu tuntuu heittävät sykettä helposti tosi paljon.

Kai tuo on opettelusta kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Pari hyvää vinkkiä sain vastikään juoksutekniikkaa koskien. Itselläni on matala askel, ilmeisesti se on aika taloudellinen. Kaverin kanssa juostiin ja hän kiinnitti huomiota että mulla on aika lyhyt askel. Kuulemma kannattaa hieman kiertää jalkaa lantiosta, sillä saa muutaman sentin lisää askeleeseen. Toinen vinkki koski käsiä, mahdollisimman alhaalla, niistä saa silloin voimaa juoksuun, hartiat tietysti rentoina.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se sykemittari auttaa, joku päivä huomaat että osaat jarrutella jo ennenkun piippaa. Ainakin jos on tällä luonteella varustettu ihminen jota todella ärsyttää se piippaus :censored:.

Askelesta en tiedä mutta itsellä ainakin se on muuttunut muuttuneen ja lisääntyneen harjoittelun myötä. Itselle luonteva askellus tulee kyllä esiin kun tarpeeksi juoksee.

Jos katsot omaa juoksuasi jostain (peili, kaupan ikkunat, jopa valokuvista voi nähdä jotain) ja huomaat jotain selkeää "virhettä" voi niitä hieman korjata tietoisesti harjoittelemalla. Varaudu tosin siihen että ennenkuin kroppa oppii uuden tyylin, tuntuu se huomattavasti hankalammalta ja paikat tulee kipeäksi ennen kuin uusi tekniikka on luonteva.

Link to comment
Share on other sites

Olisiko hyviä niksejä millä hengitystekniikkaa / askellusta saisi tasoitettua siten, että vauhdin saisi pysymään tasaisena, eikä tarvisi välillä kävellä... sykemittari kertoo vasta kun raja on mennyt yli...

Opettelin tasaista vauhtia sykemittarin avulla. Määritin siihen 8 lyönnin välin. :ballchain: Kuten arvata saattaa, piipitys kävi hermoille, joten se auttoi keskittymään. Neljännellä lenkillä onnistuin juoksemaan jo liki koko lenkin ilman piipitystä.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Itse hengittelen lähestulkoon koko ajan suun kautta, paitsi joskus ylämäkien jälkeen rauhoittaakseni hengitystä nenästä sisään ja suusta ulos tekniikkaa. Tämän oppinut thai boxingissa.

Asekeleeseen en osaa muuta sanoa kuin, että kun saan ajatukset pois juoksusta lenkillä niin syke laskee ja vauhti paranee. Mut jos lähen miettimään miten juoksen niin huonommin menee. Kai mullakin on sellainen lyhyt askel, ja tod.näk. liian korkea. Päkiöillä juoksen vain mäkiä ylös. Pallopeleissä ja thaikussa sit taas koko ajan päkiöillä.

Itse oppineella tyylillä, josta ammattimaisemmalla kaverilla voisi olla paljon moitittavaa :D Kempeleen jälkeen mietin, että mitä haluan juoksulta. Muutenkin juokseminen on minulle lähde rautaiseen peruskuntoon thaikussa..

Link to comment
Share on other sites

En enää muista, kuka vinkin antoi (eikä suoraan liity hengitykseen), mutta Seppolasta tämän bongasin:

Mikäli kädet pyrkivät puutumaan tai käsistä puuttuu juostessa rentous, niin kannattaa kokeilla sellaista, että juostessa painaa peukalon ja keskisormen yhteen molemmista käsistä. Kontakti mahdollisimman kevyenä (tämä on se juju). Ja avot: jopas vetää kädet rennoksi :)

Olen testannut ja toimii!

Link to comment
Share on other sites

Itsekin hengittelen pääasiallisesti suu-suu -tekniikalla, mutta kesäaikaan ötököiden takia pitää välillä siirtyä nenä-suu -tekniikkaan kun tuntuu että pörriäiset eivät mene niin helposti nenään kuin avonaiseen suuhun. Askel itsellä on varsin nopea, joten veikkaisin olevani tuossa 160-180bpm-kategoriassa.

Mitä tuohon etusormi-peukalo -taktiikkaan tulee, itsekin jostain luin vuosia sitten että tehokkain juokseminen tapahtuu siten että kuvittelee pitävänsä perunalastua ko. sormien välissä, käsi on kyynerpäästä 90 asteen kulmassa ja nyrkit liikkuvat täysin meno-tulo -suuntaan. Tällä tekniikalla itsekin siis pyrin juoksemaan, vaikka huomaan välillä käsien nousevan turhan korkealla. Kaveri joka moista puhu taisi olla joku USAn juoksumaajoukkueen valmentajista (ihmetteli kuinka niin montaa erilaista kieroa, tehotonta juoksutapaa löytyykään :)).

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy