Jump to content
Juoksufoorumi.fi










jussi pirkka

Jäsenet
  • Content Count

    45
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

11 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kiitos vastauksesta. Olenkin hieman ymmärtänyt väärin, kun käsitin kyseessä olevan juuri maksimikestävyys. Tätä olen käytännössä näissä 3 x 800 m treeneissä tietääkseni harjoittanut. Ehkä se sitten samassa on mennyt tehointervallista, jos näitä nopeuskestävyysharjoitteita tulkitsen oikein. Tuossa linkissä oli nopeuskestävyyteen monta eri harjoittelulajia. Jos kerran viikkoon ottaisi myös nopeuskestävyyttä, minkälainen voisi olla esimerkkiharjoitus? Olisikohan se sitten esimerkiksi tuota submaksimaalista nopeuskestävyyttä, keskipitkillä 150-300m vedoilla, lähes täysillä? https://docplayer.fi/16402314-Nopeuskestavyys-nuoresta-aikuiseksi-ari-nummela-jyvaskyla-14-5-2014.html <-- Täällä aiheesta löytyi jotain.
  2. Jos tavoite tosiaan on parantaa 400m tulosta lyhyehköllä aikataululla, kuinkakohan paljon tuota peruskestävyyttä kannattaa treenailla? Huomaam, että tässäkin ketjussa mielipiteet vaihtelevat, osa suosittelee ja moni kyselee tarvitaanko ollenkaan näin lyhyen matkan tavoittelussa. Jossain nettitekstissä verrattiin kestävyysalueita taloon, ja sanottiin että maksimikestävyyttä eli talon katonharjaa on huono harjoittaa ilman hyvin rakennettuja perustuksia, jolla viitattiin peruskestävyyteen. Onko tämä siis näin? Eli eikö maksimikestävyys kehity kunnolla jos peruskestävyyttä ei ole harjoiteltu pohjalle? Lähinnä mietin minkä verran näitä pitkiksiä ohjelmaan ottaisi vetojen ohelle.
  3. Kiitoksia kommenteista, hyvää keskustelua. Näitä kiinnostaisi myös tietää. Tuosta 100m ajasta mainittiinkin jo 13-14s. Voin käydä näitä toki kellottamassa. Mututuntumalla uskon, että tuo ketjussa mainittu 13-14s/100m onnistuu kyllä, mikä ilmeisesti pitäisi riittää 60s/400m. Toki nopeutta kannattanee joka tapauksessa harjoittaa, jottei tarvitse juosta aivan omaa maksimivauhtia tuossa 400m? (mitä ei pystykään tekemään koko matkaa) Näin olen itsekin ymmärtänyt, kunhan nimenomaan tuo riittävä perustaso nopeudessa omataan. Mitenköhän tuota kestävyysharjoittelua sitten käytännössä kannattaisi toteuttaa? RistoK:n ja pertun jenkkijuoksijoiden treeneistä (plus muista kommenteista) keräilin seuraavaa alustavaa runkoa: Treeni 1: Lyhyemmät vedot 50/100/200/300m, esim. 3x50m, 3x100m, 2x200m, 2x300m? Treeni 2: Perus hölkkä 30-60 min Treeni 3: Pidemmät vedot 600/800/1000m, esim. 3 x 800m? Voisiko tämäntyyppinen runko olla järkevä kolmella treenikerralla? Ehdotuksia / kommentteja? Mitä puuttuu / Mitä ylimääräistä? Esimerkkiharjoitukset vain heittoja, nähin myös kaipaisin kommentteja miten kannattaisi toteuttaa.
  4. Searchilla ei selkeitä threadeja aiheesta löytynyt. Eli millainen harjoittelurunko ratakierrosta varten, missä suhteessa minkäpituista vetoa/lenkkiä? Olettaen painotus lyhyemmissä vedoissa. Itsellä keskimäärin kolme juoksutreeniä mahdollista vetää viikkoon, parhaimmillaan neljäkin. Lähtötasona on muutama viikko sitten juostu 1min 20s ja tavoite muutaman kuukauden päästä käydä taas testaamassa uudestaan.
  5. Itse olen myös menossa tohon HCR- tapahtumaan, ja kävin tänään juoksemassa tuon 21km ihan että näkee miltä se tuntuu. Aika oli 2:05 ja keskisyke 167. Maksimisyke varmaan vähän alle parisataa. Paukkuja kyllä jonkun verran jäi, ja sen avulla pystyi pientä loppukiriäkin ottamaan. Reitti oli todella mäkinen ja vähän jäinen joiltakin osin, eli aika raskas. Mitäköhä vauhtia/tavoiteaikaa sitä uskaltaisi muutaman viikon päästä tuolla Helsingissä lähteä tavoittelemaan? Ja millä keskisykkeellä tuollaisen matkan edes pystyy juoksemaan? Siellä reitti varmaan vähän tasaisempi...
  6. Jos puolikkaalle on menossa, ja tavoiteaika siellä olis 2h, miten silloin kannattaa vauhtia houkutella? Onko juuri nuo yassot parhaita, ja mihin aikaan tai millä palautuksella niitä sitten kannattaisi vedellä?
  7. Itse olen myös tähtäämässä tuohon tämänvuotiseen HCR-juoksuun. Viime vuona juoksein sen tasan kahteen tuntiin, ja vajaassa vuodessa painoa on kertynyt 7kg lisää. Juoksu vähän jäi tuon kisan jälkeen, ja aloittelin sen oikeestaan vasta tuossa ennen vuoden vaihdetta, eli sellaiset 3kk on tullut nyt juoksenneltua. Ohjelma on ollut aika vaihteleva, mutta kyllä sellasta 3x viikkoon on tullut käytyä. Yleensä tasavauhtisia, n.50min lenkkejä olen juossut. Itsekkin kaipaisin vähän ohjeita, 4kertaa kyllä ehdin viikossa käymään. Painoa ei ole tarkoitus tiputtaa, eli näillä mennään, pituus 180cm painoa 81kg. Onko paras tapa valmistautua nyt sitten tuollainen 2x45min peruskestävyyslenkki, 1x 40min vauhtikestävyys, ja 1 pidempi 1,5h? Vai millainen runko olisi hyvä?
  8. jussi pirkka

    Boltin km-vauhti

    Eli mikäli Bolt pitäisi huippunopeuttaan yllä 12minuutin ajan, cooperin testissä rapsahtaisi 9000m! Kiitettävä tulos...
  9. Mulla taas on penikka vaivannut aina kun alkaa vähän enemmän juoksemaan. Juoksen kyllä mäkisessä maastossa ja olen arvellut sen olevankin tähän suurimpana syynä. Mutta juoksutekniikassakin varmaan jotain on vialla kun sääriin juoksu aina ottaa, ja säären lihakset ovat aina juoksun jälkeen kivikovat ja seuraavana päivänä kipeät. Tietääkseni penikka tarkoittaakin juuri sitä, että säären lihas kasvaa liian nopeasti eikä enää ikään kuin mahdu istukkansa, joka aiheuttaa siellä kipua. Korjatkaa jos olen väärässä.. Mutta mitkä lajit penikkataudista kärsivälle sopii parhaiten? Uinti varmasti on yksi, mutta miten esimerkiksi pyöräily?
  10. Jos ravintopuolesta pitää huolen, kalorit ovan plussalla, minkälaista lenkkiä kannattaa juosta kun samalla haetaan lihasmassaa. Pitkät lenkit varmaan ovat huonompia? Jos ottaa pari pk-lenkkiä, yhden VK/VL- lenkin ja yhden MK-lenkin viikkoon, hidastaako se olennaisesti massan tulemista? Punttia koittaa sen 3-4kertaa viikkoon rykästä.
  11. Punttisalitreenissäni pyrin voimatasojen nostamiseen ja lihasmassan kasvuun. Juoksussa tavoitteenani on yllättäen aerobisen kunnon nostaminen. Kumpikaan ei ole mitenkään toista edellä, ja kysynkin, että kannattaako noita harrastaa yhtä aikaa vai erikseen? Eli otanko viikkoon 4 lenkkiä ja 4 punttia vai kannattaako ottaa erikseen puntti ja juoksukausia? Vai olisiko jonkinlainen välimuoto paras? Tietysti parasta olisi jos kumpikin kärsisi toisistaan mahdollisimman vähän(palautuminen).
  12. Puolimaraton alle 2h, mikä tuossa sekunnin turvin juuri onnistuikin. Cooper: 3000m Pirkan hölkkä(33km) läpi.
  13. jussi pirkka

    Hcr2009 Takana !!

    Itsekkin tuli juostua ja juuri ja juuri alle 2h meni! Tyytyväinen täytyy olla. Ymmärsinkö oikein, että tuo nettoaika tarkoittaa lähtöviivalta maaliviivalle mitattua aikaa, ja bruttoaika starttilaukauksesta maaliviivan ylittämiseen kulunutta aikaa? Millon muuten nuo kuvat tulevat nettiin? Onko kenelläkään tietoa?
  14. jussi pirkka

    Cooper

    Itsellä oli myös vaikeaa ymmärtää miten tuo menee. Luulen kuitenkin että tuolla tarkoitetaan sitä että 3. ja 4.viikko sisältävät vain nuo peruslenkit ja tekniikkaharjoituksen. On se kumma ettei tuohon tuota selkeämmin voitu laittaa. Luulisi että tuossa lukisi 1. ja 3. viikko sekä 2. ja 4. viikko noissa vauhtilenkittelyviikoissa jos tuota vuorottelua tarkoitettaisiin..
  15. Onko keskisykkeellä 140 tehty tunnin lenkki hyvä peruskestävyysharjoite. Vai onko tuo keskisyke liian korkea? Vai jopa liian matala?
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy