Jump to content
Juoksufoorumi.fi










jogo3000

Jäsenet
  • Content Count

    1 567
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

129 Excellent

About jogo3000

  • Syntymäpäivä 11.08.1981

Converted

  • Tavoite
    Ennätykset remonttiin

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jonkunlainen harhaluulo tuokin, että hitaasti juoksemalla ei pysty kehittämään juoksuvauhtia. Nyt puhutaan kuitenkin kestävyysjuoksusta. Tiettävästi hiljaa juokseminen saa aikaan fysiologisia muutoksia kehossa, jotka vaikuttaa jopa maksimihapenottoon varsinkin aloittelijalla. Mm. hiussuoniston kasvaminen ja solutasolla aineenvaihdunnan tehostuminen saa aikaan sen, että keho pystyy kuljettamaan tehokkaammin ravinteita ja happea soluille ja toisaalta kuona-aineita kuten hiilidioksidia pois. Parantunut taloudellisuus on toki sekin vauhtia parantava tekijä.
  2. Tuo on hyvä pointti. Ja kun treeni perustuu tuloskehityksen seurantaan niin mitään ei jää arvailujen varaan. Oon kyllä samaa mieltä, että tuo testijuoksukin toimii treeninä.
  3. Wau! Tämä onkin mielenkiintoinen tapa seurata kehitystä. Luulisi sujuvan 800 m ja 1500 metrin juoksut, jos joka viikko vetää tonnin täysillä.
  4. Oon toki juossut aiemmin vastaavia määriä. Viime vuosi meni kuitenkin ihan plörinäksi enkä ole vielä päässyt uudestaan vauhtiin. Sain idean keskusteltuamme kavereiden kanssa Matti Heikkisen valmistautumisesta Seefeldiin. Hänhän sai kunnon nousuun tekemälä kovan määräjakson juuri ennen kisoja. Homma oli etukäteen suunniteltu, mutta suunnitelma syntyi Aktia-cupin tuloksen seurauksena hyvin lyhyessä ajassa. Tänä vuonna olen juossut vasta vähän päälle 1000 km, joten ihan mittava määrän nosto tähän parille viikolle tuli.
  5. Jutussa puhuttiin kokeneen ja aloittelijan treenien eroista, kun haetaan optimaalista kehitystä. Molemmissa oli pohjana suuret määrät PKta. Erot näkyivät sitten siellä tehotreeneissä. Toki siinä on vinha perä, että aloittelijat monesti eivät malta juosta kevyttä ja se on taito, jonka kokeneemmat ovat oppineet.
  6. Juoksija-lehdessä oli vastikään mielenkiintoinen artikkeli aiheesta. Yksi keskeinen ajatus oli, että siinä missä aloittelija saa paljon vastetta VK-harjoittelusta, kokeneen juoksijan tulisi tehdä polaarisempaa treeniä ja lähinnä ylläpitää vauhtikestävyyttään. Samankaltaisen harjoittelun jatkaminen ei saa aikaan enää vastaavaa ärsykettä kuin juoksua aloittaessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että joutuu harjoittelemaan useammin maksimaalisilla tehoilla. Toisaalta taas aloittelijalla liian kovat treenit eivät tehoa yhtä hyvin kuin kokeneella treenaajalla. Minusta artikkelissa jäi vähän epäselvemmäksi oli, missä vaiheessa homma pyörähtää tuolle mallille. Mietin myös, että kuntoilijalla varmaan VK-harjoittelu on turvallisempaa ja onhan se paljon miellyttävämpääkin kuin maksimaalinen raastaminen.
  7. Tuo on kyllä tosi, että enkkayritys kannattaa tehdä tapahtumassa, jossa ei tarvitse juosta yksin. Suomessa varsin hyvä paikka yrittää alle 80 minuutin tuloksia on SM-maantiet, joissa riittää melko varmasti kirikumppania aina jostain 78' tuonne selvästi alle 70' asti. Kisat juostaan yleensä nopeilla kilpajuoksua varten viilatuilla reiteillä. Ei myöskään tarvitse miettiä netto- ja bruttoaikoja kun käytännössä kaikki mahtuu lähtemään viivalta tai ainakin tosi läheltä. Käväisin tänä keväänä juoksemassa aikuisurheilun SM-kisoissa. Viimeisten viikkojen valmistautuminen oli vähän erilainen kuin normaalisti. Mulla oli kolme viikkoa ennen puolikasta Aktia-cupissa aika 37'36. Taustalla oli hallikisoja joiden perusteella vauhti riittäisi kyllä puolikkaalla, mutta oli hankala saada kestävyyttä riittämään. Syy on varmaan siinä, kun kertakaikkiaan juoksua on kertynyt liian vähän kevään mittaan. Lopetin Aktian jälkeen kaikki tehotreenit ja juoksin kovasti määrää. Aktian jälkeisellä viikolla vajaa 150 km käytännössä PK1 juoksua ja seuraavalla viikolla reilu 150 km. Toisen viikon lopulla huomasi, miten askel keveni ihan selvästi. Otin viimeisen viikon kevyesti ja HSM:n reitillä onnistuin sitten juoksemaan vähän alle 80' - käytännössä samaa keskivauhtia kuin Aktiassa. Sanoisin siis, että puolikkaan treeneissä valmistautumisen viimeisillä viikoilla ei kannata unohtaa tätäkään vaihtoehtoa. Jotenkin paljon yksinkertaisempi systeemi kuin miettiä vetosarjojen pituuksia ja palautuksia.
  8. jogo3000

    Feet-juoksukengät

    Tästä on jonkun verran käyty keskustelua foorumin toisella kengät -osiolla. Linkki alempana. Aiempi keskustelu FEET kengistä
  9. jogo3000

    FEET kengät

    Minäkin hommasin vasta Distancet. Aika koppuran tuntuiset kädessä, mutta juostessa rullaa tosi hyvin niinkuin muutkin on tässä maininneet. Mallistohan on nyt uusiutumassa ja noita vanhoja myydään loppuun alehinnoin. Alunperin olin kiinnostunut näistä kengistä, mutta ensikokeilua viivytti kenkien huono saatavuus. Yksinkertaisesti mistään en niitä löytänyt sovitettavaksi. Nyt lopulta otin riskin ja tilasin verkkokaupasta. Tuossa joku sanoikin, että jos olisi nähnyt nää kaupassa normihinnalla niin ei välttämättä olisi kauppoja tullut. Mietin vähän samaa. Olisinko kokeillut edes jalassa, jos olisin saanut noi käsiini ja hoksannut miltä ne käsissä tuntuu? Vaikea sanoa. Tämä on sinänsä vähän hassua, kun käsituntuma on näköjään kuitenkin aivan eri asia kuin jalkatuntuma.
  10. Polarilta on tosiaan odotettu V800:n seuraajaa jo pitemmän aikaa. Moni potentiaalinen ostaja varmaan jättää V800:n kaupan hyllylle siinä pelossa, että saa hetken päästä lukea seuraajan julkistamisesta. Sinänsähän tuo on vieläkin tosi hyvä mittari ja Polarilta tulee vieläkin kohtuu tiheään softapäivitysten myötä uusia ominaisuuksia. Olkoonkin, että featuret ovat enimmäkseen täysin tarpeettomia niinkuin tämä syketietojen lisäys gopro-videoihin. Omiin tarpeisiini v800 on varmasti ihan riittävä vaikka vuosiksi eteenpäin. Tästä tuskin Polaria kuitenkaan palkitaan, sillä mittareihinsa tyytyväiset ihmiset eivät osta uusia tuotteita.
  11. Vainiohan itse sanoi tuota kestävyyttä pintakaasulla -ryhmän keskustelussa toimittajan liioitteluksi.
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26102256 Törmäsin juttuun Steve Magnessin tweetissä (https://twitter.com/stevemagness/status/941384836199145472 ). Omakin perstuntuma on, että kun kokemattomat juoksijat laitetaan tekemään jotain kuopaisuhyppelyä niin se lähinnä huonontaa juoksuasentoa. Väärin tehtynä tuo opettaa kurottamaan eteenpäin ja nojaamaan taaksepäin. Silti noita koordinaatioharjoituksia käytetään paljon yleisurheiluvalmennuksessa ja tuskinpa ne sentään ihan tehottomia ovat. Luulisin että maksimaalinen hyöty näistä saavutetaan kun aloitettaisiin rauhassa perusteista ja edettäisiin hankalampiin temppuihin vasta kun homma todella sujuu kunnolla.
  13. jogo3000

    Polar V800

    GPS-kalibrointi kiihtyvyysanturilla tehtävään nopeusmittaukseen tuntuu vaan huonontaneen mittauksen tarkkuutta. Ainakin aiemmin mulla tullut kohtuu hyvää tulosta hallijuoksuissa. Matolla ei niinkään. Tänään kävin taas hallilla ja kellon mittaama matka oli reilusti aiempaa enemmän pielessä. Eipä tuo sillä tavalla haittaa, kun radalla aina tietää paljonko on tullut juostua.
  14. Tavoiteena lienee vauhdin lisäys siinä aerobisella kynnyksellä, varsinaisille sykelukemille sinänsä yks hailee. Ja kyllähän se vauhti kasvaa treenatessa paljonkin.
  15. Olipas hyvää viihdettä! Harmillisesti vaan pätkitty, kun tuli jälkilähetyksenäkin. Gressierin, Hayn ja Crippan vääntö oli mahtavaa seurattavaa. Samoin Özbilenin ja Mechaalin kaksinkamppailu. Oikein tunsi miten hapot jylläsi Mechaalilla kun Özbilen löi löylyä kiritykin sammuttaaakseen. Eipä Özbilenkään helpolla näyttänyt pääsevän, sen verran kova irvistys oli päällä melkein alusta asti. Topin sijoitus on hyvä. Olipas Tuomo Lehtisellä tarkka vainu, kun eilisen Aktia-cupin lähetyksessä veikkasi sijoituksen paranevan 20 sijaa edellisvuodesta. No niinhän se taisi mennä että 28. -> 8.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy