Jump to content
Juoksufoorumi.fi



jogo3000

Jäsenet
  • Content Count

    1 626
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

213 Excellent

About jogo3000

  • Syntymäpäivä 11.08.1981

Converted

  • Tavoite
    Ennätykset remonttiin

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. No nyt on. Kirjassa käydään läpi juoksutekniikan teoriaa ja perustellaan välillä enemmän ja välillä vähemmän. Tuossa on aika vahva sanoma että kanta-astunta on kaiken pahan alku ja juuri. Sen lisäksi korostetaan takaisinpäin kuopaisua. Annetaan myös ihan hyviä ohjeita juoksutekniikan analyysiin omatoimisesti videolta. Ihan konkreettisia mittareita ja tunnuslukuja. Jonkun verran harjoitusohjeita. Toistoa on todella paljon ja yli 300-sivuisen kirjan paremmin organisoimalla siitä voisi saada ehkä pitkähkön juoksija-lehden artikkelin tiivistettyä. Ki
  2. Pidätkö kelloa otelautakädessä vai pikkauskädessä? Jos pikkauskädessä, niin auttaisiko jos vaihtaa otelautakäteen? Soitan bassoa metallibändissä. Tutkailin nyt omia lukemia päiviltä jona on bänditreenit eikä kulutus kyllä näytä juuri suuremmalta kuin vastaavana tavallisena päivänä.
  3. Pidätkö harjoituspäiväkirjaa? Seuraatko jotenkin muuten harjoituskuormaa?
  4. Täällä Pohjois-Suomen alueella noissa on ihan kovaa vastusta, kiitos Limingan Niittomiesten. Kestomatkoilla saattaa usein kyllä näkyä sellainen tilanne, ettei muita osallistujia sitten olekaan. Tänä vuonna jäi kaikki välistä itsellä. Olen pitänyt noita melko takuuvarmasti itselle hyvinä kovina kisoina ja olen osallistunut aina kun on sopinut kalenteriin ja olen ollut terveenä.
  5. Taustaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Rating_of_perceived_exertion (pitkähkö video aiheesta) https://www.highperformancewest.com/link-of-the-day/2020/9/9/video-monitoring-athlete-training-loads-the-hows-and-whys?fbclid=IwAR3JhvqCPGph0r_MXrNgMH6zBBteZ7GOLMFmv64cIAX0l8ZUtn-FzD0eIss Käytättekö tätä rasitustason seurantaan? Olen yrittänyt etsiä jotain kyselylomaketta mitä voisi käyttää ensimmäisten arvioiden tekemiseen.
  6. Tässä muutamia variaatioita mitä olen tehnyt kokonaan reilusti huoltavana alussa huoltavaa -> kiihdyttäen loppua kohti perusvauhtiin puolet perusvauhtia, väliin 4 x lyhyttä mäkivetoa, loppupuolisko perusvauhtia 8 x 4' perusvauhtia / 1' hölkkää Varmaan lisääkin voisi varioida. Tuli sellainenkin idea mieleen kun täällä Oulussa ei oikein mäkiä ole, että tuolla tavalla vauhtia vaihtelemalla voisi saada meininkiin vähän vaihtelua mukaan. Voi sitä vetää intervalleja peekoo-alueellakin!
  7. Kyllä se näyttää todella erilaiselta. Mulla ei esimerkiksi lantio ojennu läheskään yhtä paljon kuin huippujuoksijoilla. Joudun nostamaan askelfrekvenssiä paljon kovemmaksi. Tämä on vain anekdootti, mutta sain eräällä lenkillä sen verran hyvää juoksutekniikkaopastusta, että viikottainen kympin tv kova meni seuraavalla kertaa minuutin lujempaa. Se oikeastaan mullisti mun ajattelun ja tuntemuksen siitä miten pitäisi juosta.
  8. Onko tätä kirjaa lukenut kukaan ja onko tästä mihinkään? https://www.amazon.com/Running-Form-Faster-Prevent-INjury/dp/1492510386
  9. Ainakin se on selvää, että telkkarissa näkyvät 2'20 - 2'50 / km kilpailuvauhdit näyttävät aivan eriltä mitä oma laahustaminen 😅
  10. Miten tuota pystyy mittaamaan? Periaatteessa kai voisi mennä labraan tekemään hapenottotestiä, tai kevyemmin mittaamaan laktaatteja / sykettä tietyissa vauhdeissa. Oliko jotain tämän suuntaista mittausta mielessä vai jotain muuta?
  11. Miten juoksutekniikkaa voisi harjoitella omatoimisesti? Palaute Ensimmäinen ongelma liittyy palautteen saamiseen. Jos harjoituksissa olisi mukana valmentaja, voisi saada välitöntä palautetta ja suorituksen korjaaminen olisi helpompaa. Lienee mahdollista kuvata omaa juoksua ja analysoida tallenteita vetojen välillä. Tässä ei kuitenkaan saa palautetta niin nopeasti ja ulkopuolinen näkemys jää saamatta. Ei välttämättä riitä myöskään näkemys kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin, tai ei osaa korjata juoksua itse oikeaan suuntaan. Harjoitukset ja valmennuksen ohjelmoin
  12. Nyt on kyllä flow'ssa ensimmäistä kertaa suorituskykyarviot todella lähellä oikeita. Kellon ennuste on vain sekunnin päässä eilisestä kympin kisasta.
  13. Lähellä, mutta ei vielä! Oulun juoksussa 35'21. Matkavauhdissa ei ole tarpeeksi hajurakoa pieniin hidasteluihin voimalaitoksen mäessä ja mitä tuossa tulee noita tiukempia mutkia ja jotain vastatuulipätkiä.
  14. Vaikka ihan joku 5000 m / 10 000 m kisakin voisi olla poikaa. Kyllä tarkenee.
  15. Pitkästä aikaa alkaa olla sen tuntuinen meininki että kymppi vois livahtaa alle 35 minuutin. Ratakympistä olen lähes varma, maantiekympillä voi olla tiukassa. Noh, ilmoittautuminen on ainakin sisässä Oulun juoksuun. Nyt alkaa mullakin olla sen verran ikää, että ilman nopeusharjoittelua ei näytä vauhti säilyvän. Varmaan sitä olisi aina kannattanut tehdä enemmän.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy