Jump to content
Juoksufoorumi.fi

laseroidut silmät ja juokseminen


Perri

Recommended Posts

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Silmät laseroitu (Lasik) vajaa 10 vuotta sitten ja 99,5% tyytyväinen päätökseen. Hämäränäkö saattaa olla hieman heikentynyt tuon laseroinnin seurauksena mutta eipä ihmisen silmä hämärässä/pimeässä muutenkaan kissan silmille pärjää.

Lenkkeily sujuu "laser-silmillä" oikein mallikkaasti ja omien kokemusten pohjalta voin suositella toimenpidettä. Nykyisin teknologia on varmasti kehittynyt kymmenen vuoden takaiseen huimasti, joten toimenpiteen onnistuminen on entisestään parantunut.

Oma toimenpiteeni tehtiin Silmä-Laserissa lauttasaaressa.

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäisten viikkojen aikana oli kuivalla ilmalla hämärässä kuin vesikerroksen läpi olisi katsonut. Ei kuitenkaan niin pahasti, etteikö vaivattomuus olisi korvannut kevyesti pientä kiusallista "häröä." Sittemmin ei mitään ongelmia, silmät pysyvät kyllä lenkkeillessä hyvin kosteina, aineenvaihduntahan toimii isommilla kierroksilla ja viima sopivasti ärsyttää kyyneleitä silmiin... Kuivuminenhan on muuten ensimmäisten kuukausien ongelma.

Silmiini tehtiin Lasik-leikkaus heinäkuun alussa. Nyt käytän enää silmätippoja silloin tällöin kuivissa, ilmastoiduissa sisätiloissa. Sateesta ei enää tarvitse välittää!!! Näkö on muuttunut lähtötilanteesta n. -8 aivan sinne nollan tienoille. Urheiluharrastus sai melkoisen intosykäyksen.

Suosittelen!

Hei,

olen ajatellut käydä silmien laserleikkauksessa, jotta pääsisin eroon silmälaseista.

Onko palstalaisista kenelläkään kokemusta moisesta ja onko sen jälkeen ollut lenkillä ongelmia silmien kanssa?

nimim. ehkä entinen rillipää

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäisten viikkojen aikana oli kuivalla ilmalla hämärässä kuin vesikerroksen läpi olisi katsonut. Ei kuitenkaan niin pahasti, etteikö vaivattomuus olisi korvannut kevyesti pientä kiusallista "häröä." Sittemmin ei mitään ongelmia, silmät pysyvät kyllä lenkkeillessä hyvin kosteina, aineenvaihduntahan toimii isommilla kierroksilla ja viima sopivasti ärsyttää kyyneleitä silmiin... Kuivuminenhan on muuten ensimmäisten kuukausien ongelma.

Silmiini tehtiin Lasik-leikkaus heinäkuun alussa. Nyt käytän enää silmätippoja silloin tällöin kuivissa, ilmastoiduissa sisätiloissa. Sateesta ei enää tarvitse välittää!!! Näkö on muuttunut lähtötilanteesta n. -8 aivan sinne nollan tienoille. Urheiluharrastus sai melkoisen intosykäyksen.

Suosittelen!

Mukava kuulla positiivisista kokemuksista. Joskus olen itsekin vähän leikkinyt ajatuksella tuosta leikkauksesta, tosin saamani tiedon perusteella laseista eroonpääsy olisi jo paljon epävarmempaa näillä miinuksilla (yli -10 molemmissa silmissä). Alkuperäisestä kysymyksestä ei taittovirheen määrä käy ilmi, mutta em. kommenttien perusteella ainakin -8 on hyvin mahdollista saada vielä korjattua "rillittömäksi".

Link to comment
Share on other sites

Itse kävin pari vuotta leikkauksessa (n.-7) ja täytyy sanoa, että en ole katunut sitä päivääkään. Pari viikkoa piti välttää "hikiliikuntaa", ja puolisen vuotta käyttää silmätippoja. Eli ei mikään suuri vaiva siitä, että sai jättää taakseen piilareiden kanssa kikkailun. Tuon parin viikon jälkeen pystyi aloittamaan normi treenin:running:. Nykyään on mukava lähteä lenkille säällä kuin säällä.

Link to comment
Share on other sites

olen ajatellut käydä silmien laserleikkauksessa, jotta pääsisin eroon silmälaseista.

Onko palstalaisista kenelläkään kokemusta moisesta ja onko sen jälkeen ollut lenkillä ongelmia silmien kanssa?

nimim. ehkä entinen rillipää

Taitaa olla nyt noin 7-8 vuotta leikkauksesta ja minulla on pelkästään positiivista sanottavaa. Ei pienimpiäkään ongelmia lenkillä; päinvastoin. Aamulla joskus oli pientä silmien kuivumista, mutta siitäkään en ole ihan varma mistä se johtui. Koskaan en ole käyttänyt mitään silmätippoja ja elän kuin ei laseja koskaan olisi ollutkaan.

Minun on vaikea ymmärtää miksi kaikki eivät käy tässä leikkauksessa ja tee optikkoliikkeitä tarpeettomiksi (paitsi jos vika on sellainen, että leikkaus ei auta).

Link to comment
Share on other sites

Mun leikkauksesta on aikaa kuutisen vuotta, ja edelleen olen tyytyväinen. Miinuksia oli toisessa yli 4 ja toisessa yli 6, eli käytännössä olin ihan sokea ilman rillejä. Leikkaus tehtiin höyläämällä (PRK?), vaikka miinusta oli niin paljon, että Lasik olisi ollut ymmärtääkseni parempi, mutta yhtäkaikki lopputulos on ok.

Hämäränäkö voi olla heikompi kuin ennen ja silmät ovat valon arat. Suora auringon paiste tuntuu minusta hankalalta, tekee mieli laittaa silmät kiinni. Pidänkin aina auringossa aurinkolaseja, jotka olisi kaikille muillekin ihan terveellinen vaihtoehto. Ja laseroidulle jopa pakolliset leikkauksen jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Tämä kiinnostaa minuakin, siksi on kiva kuulla toisten kokemuksia. Olen alkanut vakavasti harkita leikkausta. Näköni on -3,75 ja -5,5 joten näön kai pitäisi olla korjattavissa suht hyväksi. Eniten minua mietityttää juuri tuo hämäränäkö, mistä olen kuullut monen valittavan. Lähinnä se että onnistuuko esim. autolla ajaminen kunnolla hämärässä. Se kun meinaa muutenkin olla sopivassa iltahämärässä, jolloin auton valot ei vielä näytä kunnolla valoa, aika ikävää. Mutta ilmeisesti hämäränäkö ei jää pysyvästi huonoksi vaan korjautuu jonkin ajan päästä?

Lisäksi tietty pohdin sitä, että pääseekö leikkauksella laseista lopullisesti eroon vai jääkö silmiin pieni miinus joka tapauksessa. Silloinhan leikkaus ei oikein vastaa tarkoitustaan...Joka tapauksessa olisi NIIN mukava nähdä kunnolla uimahallissa, sateessa jne.

Ai niin, entä oletteko leikkauttaneet molemmat silmät kerralla?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mulla onnistuu autolla ajo hämärässä, ei se näkö sillä tavalla huono ole. Miten sitä kuvaisi... hämärässä tekee mieli räpäyttää silmää ylimääräisen kerran, jotta näkö tarkentuu - ikäänkuin jotain olisi näkökentän edessä, mutta missään nimessä ei haittaa näkemistä niin että olisi vaaraksi itselle tai muille ;)

Nykyään ehkä leikataan molemmat silmät yhtäaikaa, varsinkin jos on noin vähän miinusta kuin sulla, Marny. Leikatulla silmällähän näkee heti hyvin tai ainakin paremmin, joten niillä kyllä pärjää, vaikka molemmat leikattaisiin yhtäaikaa.

Se on tietenkin ikävää, jos miinuksia jää (silloin leikkaus on mielestäni mennyt hukkaan, ellei lähtötilanne ole ollut viittä vaille sokea, ja leikkauksen jälkeen ei tarvi pitää enää ihan pullonpohjia) tai jos myöhemmin silmä muuttuu siten että sitä taittovirhettä tulee uudestaan. Käsitääkseni kovin nuorille leikkausta ei edes lähdetä tekemään, jos on oletettavaa että näkö huononee edelleen. Mulla oli pysynyt samat miinukset jo useamman vuoden. Toki näkö vieläkin huonontua ja tulla ikänäköäkin, mutta silloin ei vaan auta itku markkinoilla.

Link to comment
Share on other sites

Eniten minua mietityttää juuri tuo hämäränäkö, mistä olen kuullut monen valittavan. Lähinnä se että onnistuuko esim. autolla ajaminen kunnolla hämärässä. Se kun meinaa muutenkin olla sopivassa iltahämärässä, jolloin auton valot ei vielä näytä kunnolla valoa, aika ikävää. Mutta ilmeisesti hämäränäkö ei jää pysyvästi huonoksi vaan korjautuu jonkin ajan päästä?

Lisäksi tietty pohdin sitä, että pääseekö leikkauksella laseista lopullisesti eroon vai jääkö silmiin pieni miinus joka tapauksessa. Silloinhan leikkaus ei oikein vastaa tarkoitustaan...Joka tapauksessa olisi NIIN mukava nähdä kunnolla uimahallissa, sateessa jne.

Ai niin, entä oletteko leikkauttaneet molemmat silmät kerralla?

Hämäränäössä en itse huomannut mitään oleellista muutosta enkä ole käyttänyt aurinkolaseja ennen enkä jälkeen leikkauksen. Tämä lienee yksilöllistä. Ei kai tässä mitään dramaattista huononnusta tapahdu kenelläkään, tai ainakin se silloin ilmenisi jo tilastoista.

Likinäköisyydestä pääsin, mutta lasit ovat kai joskus edessä lukulasien muodossa, joten ikuisesti niistä ei pääse eroon. Likinäköisyys ei käsittääkseni enää uusiudu ja lukulasejakaan en ole vielä joutunut hankkimaan.

Molemmat silmät ilman muuta samalla kerralla. Se on vaivaton muutaman minuutin operaatio.

Link to comment
Share on other sites

Se on tietenkin ikävää, jos miinuksia jää (silloin leikkaus on mielestäni mennyt hukkaan, ellei lähtötilanne ole ollut viittä vaille sokea, ja leikkauksen jälkeen ei tarvi pitää enää ihan pullonpohjia) tai jos myöhemmin silmä muuttuu siten että sitä taittovirhettä tulee uudestaan. Käsitääkseni kovin nuorille leikkausta ei edes lähdetä tekemään, jos on oletettavaa että näkö huononee edelleen. Mulla oli pysynyt samat miinukset jo useamman vuoden. Toki näkö vieläkin huonontua ja tulla ikänäköäkin, mutta silloin ei vaan auta itku markkinoilla.

Ai niin, se ikänäkökin vielä :) Näköni tuskin enää miinusten muodossa huononee, kun on ollut samat lukemat jo kohta 25 vuotta. Mutta se ikänäkö alkaa tulla vissiin vastaan jo muutaman vuoden päästä...nyt jo pitää välillä laittaa lehteä kauemmas kun teksit alkaa hämärtyä. Jos pääsis nyt edes nelosella alkavalle kymmenelle ennenkuin ikänäkö alkaa vaivata :tongue:.

Link to comment
Share on other sites

Minä kävin lasik zyoptix-leikkauksessa elokuussa. Vaikka miinusta ei ollut paljon niin hajataittoa senkin edestä.

Koska aikaa on kulunut vasta varsin vähän niin en osaa sanoa onko leikkaus onnistunut täydellisesti vaiko ei. Silmien väsyessä tuntuu, että en näe kunnolla (pitkä päivä tietsikan ääressä) ja iltaisin joutuu räpyttelemään enemmän näön tarkentamiseksi. Välillä silmissä on tunne kuin siellä olisi piilari tms roska, mutta eipä tuo erityisemmin häiritse. Kosteutustippoja ei ole tarvinnut juuri käyttää.

En kuitenkaan kadu leikkausta, aivan ihana oli päästä eroon hiostavista ja valuvista silmälaseista. Piilareistakaan en koskaan liiemmin perustanut, koska hajataiton korjaus niiden avulla ei ollut erityisen hyvä.

Lisäksi on aivan mahetsua, kun ei tarvi enää miettiä, että sopiiko vaatetus rilleihin ja millaisia kampauksia voin rillien kanssa pitää. Vaikken mikään turhamainen nainen olekkaan niin asia kuitenkin tuotti monesti päänvaivaa.

Voin suositella :morebeer:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy