Jump to content
Juoksufoorumi.fi


kaius

Jäsenet
  • Content Count

    2 533
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About kaius

  • Syntymäpäivä 20.12.1967

Recent Profile Visitors

792 profile views
  1. kaius

    Douping ketju

    Kysyisin teiltä "kaikki ne käyttää öyhöhö" -kirjoittajilta että käytättekö itse vilppiä urheilukisoissa tai muissa vastaavissa koitoksissa? Jos vastaus on kyllä, ymmärrän että yleistätte itsestänne saman koskemaan kaikkia muitakin ihmisiä, vaikka se ei pitäisikään paikkaansa. Jos vastaus taas on ei, en ymmärrä miksi oletatte kaikkien muiden kuitenkin olevan vilpillisiä.
  2. Joo peli oli hieno, mutta yleisö mielestäni perseestä. Jatkuva vihellys ja buuaus vastustajalle jopa kansallislaulun aikana ei ole sen kummemmin sopivaa kuin tarpeellistakaan. Ihmeen vaikeaa oli Brasilialle saada Mika kiinni. Jos saivatkin käsiä eteen niin aina kimpoili väleistä jonnekin ulottumattomiin jne. Vastaanoton laatu oli Puolalla huimaa. Lucarellin käsittämättömät pommit nousivat hurjalla varmuudella suoraan Zagumnyn käsiin. Merkillepantavaa oli myös miten vähän Bruno pelasi keskeltä ja toisaalta nekin kerrat kun pelasi, Puola nosti pallot ylös mitä ei juuri Sidaon ja Lucasin kanssa tapaa sattua. Ederrin vaihto loppuun oli virhe valmentajalta. Saksan välierä muuten kaatui mielestäni lähinnä yhteen mieheen. Keskitorjuja Günthor joka turasi sen eräpallonkin teki ratkaisevissa paikoissa muitakin tökeröitä virheitä.
  3. Päivitetään topikkia vähän nyt kun ajokokemusta on jo jonkin verran kertynyt. Lyhyesti sanottuna olen hyvin tyytyväinen. Runko on aivan loistava - samaan aikaan kevyt ja jäykkä, mutta silti joustaa perseen alla töyssyissä sen verran että pahin terävyys iskuista ei nouse selkäpiihin asti. Runkokoko on just oikea minulle ja geometria tuntuu melko hyvältä. Ehkä myöhemmin vaihdan stemmin hieman lyhyempään kun välillä asento tuntuu teknisempiin kohtiin vähän turhan makaavalta, mutta kattellaan nyt ensin. Ainoat päivitykset ovat Canyonin oman satulatolpan ja Selle Italian brutaalin ja liukkaan satulan vaihto Ritcheyn hiilikuituiseen Flexlogic Link - Contrail Vector Evo -comboon joka joustaa aika paljon ja tasoitti menoa täryjyräpolulla kovasti. Lisäksi otin sisuskumit veks ja laitoin Stanin litkut renkaisiin joten voin ajella alhaisemmilla paineilla mikä on parantanut menoa myös aika kivasti. Loistopyörä, voin suositella!
  4. Ha, mullapa on ranskankielinen leimalla varustettu lääkärintodistus joka alkaa lauseella "Nous sommes en présence d'un sujet d'allure athletique..." eli suomeksi suunnilleen "Potilaalla on atleettinen ulkomuoto...". Sanomatta lienee selvää että se roikkuu työhuoneen seinällä kehyksissä.
  5. Joo, pitää olla kirkuvanpunainen Bemari. Mulla on ja naiset kaatuu toistensa päälle kasoihin meidän eteisessä.
  6. kaius

    Penkkiurheiluvinkit !!

    Just päätty lievään yllätykseen eli Selby vei. Ronnien peli ei vaan tänään kulkenut ja Selbyn safetypeli oli selvästi parempaa.
  7. Ja jos joku on huolissaan hiilikuiturungon kestävyydestä, huolia voi hälventää katsomalla seuraavan videon: http://www.pinkbike.com/video/243228/
  8. Pitikö sun nyt sitten tähän tulla vielä hämmentään, häh? ;-) Tilausta pystyy näetsen vielä muuttamaan kun pyörä ei ole lähtenyt... Ei vaan, luulen että pitäydyn silti tuossa valinnassani. Kiitos kuitenkin hyvistä argumenteista joihin osin tukeutuen voin perustella itselleni valinnan järkevyyttä. Pituutta mulla on 192 cm ja painoa 93 kg joten 29er taitaa olla ihan passeli pyöräkoko. Maasto on pääasiassa nopeaa ja suht hyväkuntoista polkua ja metsätietä joissa on kuitenkin helposti yli sadan metrin korkeuseroja joten kipuamista tulee. Uskon että isokiekkoinen mutta kevyt hiilikuitujäykkis on just passeli mulle aloituspyöräksi. Uskon että kauppiaat myyvät täpäreitä vielä ensi vuonnakin jos se oikein kovasti jää polttelemaan...
  9. Kiitos avusta! Päädyin sitten ankarien pähkäilyjen jälkeen ottamaan järjen käteen ja tilasin halvimman hiilikuituisen jäykkäperän Grand Canyon CF SL 6.9. Pyörä on €400 halvempi kuin aiemmin kaavailemani malli 7.9 SE ja osat ovat kuitenkin sekoitus XT/SLX-sarjoja joiden laatu kyllä riittää aloittelevalle harrastajalle. Jarrut ovat Formulan C1 ja haarukka Foxin perusmalli jossa on ollut lastentauteja CTD-kytkimen kanssa aiempina vuosina mutta ymmärtääkseni tämän vuoden malleihin ne on korjattu. Tilasin pedaaleiksi Shimanon XT-sarjan Trail-versiot joissa on pieni platformi SPD:n lisäksi. Pyörän pitäisi olla "in stock" joten nyt sitten vaan odotellaan minä päivänä UPS soittelee.
  10. Lisätään vielä sen verran että tällä hetkellä valinta höilyy nöiden kahden pyörän välillä: Canyon Nerve AL 29 8.9 € 1.999,00 http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3183 Canyon Grand Canyon CF SL 29 7.9 SE € 2.199,00 http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3282 Molemmissa on drivetrain pääosin XT -osista koottu joten se puoli on kunnossa. Jäykkäperässä on XT-jarrut jotka miellyttää Nerven Avidia enemmän. Samoin kiekot on tuossa Grand Canyonissa Nerven Maviceja kevyemmät ja paremmat. Painoeroa on lähes 2.5 kiloa hiilikuidun eduksi. Jos hinta olisi sama, ottaisin tuon jäykkäperän, mutta vähän arveluttaa maksaa pari sataa enemmän jos se täysjoustokateus kuitenkin alkaa kaivelemaan kun takapuoli eka kertaa kunnolla kipeytyy. Toisaalta olisi aika mukava runtata ylämäkeen 10,58 kilon pyörällä...
  11. Olen tässä jonkin aikaa pähkäillyt että kun ei noista mun juoksupolkuja kansoittavista maastopyöräilijöistä tunnu eroonkaan pääsevän, niin jospa sitten liittyisin itsekin joukkoon. Pyörätyypin valinta on vain osoittautunut hieman ongelmalliseksi. Pääasiassa valinta on mielestäni hiilikuituisen 29-tuumaisen jäykkäperän ja samankokoisen alumiinisen täysjouston välillä. Esim. Canyonilla on suunnilleen samassa hintaluokassa vastaavilla osasarjoilla molempia joten valinta täytynee perustaa ihan puhtaasti ominaisuuksiin vaikkapa osien sijasta. Maastot täällä ovat Suomea mäkisempiä mutta polut sinänsä ehkä hieman tasaisempia ja vähäjuurisempia. En ole päässyt kokeilemaan hiilikuiturunkoista jäykkäperää josta jotkut väittävät että runko joustaa sen verran takakolmiosta että mukavuus on huomattavasti alumiinia korkeammalla tasolla. Nykyinen Cannondalen aluhybridi kapeilla renkailla ei varsinaisesti houkuttele mukulakiviosuuksille... Kertokaapa kokeneemmat kumpaa arvostaisitte itse enemmän; hiilikuiturungon keveyttä ja jäykkäperän yksinkertaisuutta huollon jne. suhteen, vai täysjouston mukavuutta ja ajoteknistä anteeksiantavuutta?
  12. Okei, kiitos tiedosta. En osaa vastata tuohon hyödyttääkö aktivoituminen sinänsä, mutta ihan mutulla kuvittelisin että takareiden yleinen voimatason kasvu auttaa juoksussa. Ainakin hypyissä useiden tutkimusten mukaan syvä kyykky on tehokkaampi kuin vajaa ja niisäkin nivelkulma on eri kuin kyykyssä.
  13. Joo ei se pakollista ole. Kuvittelin vain että halusit sen kyykkytuloksen paranevan...
  14. Outoa että vajaa kyykky olisi juoksijalle parempi kuin syvempi. Jos kyykky viedään voimanostosyvyyteen eli siten että reiden yläpinta on lattian suuntainen, nosto aktivoi alkuvaiheessa voimakkaasti takareisiä (ja reiden lähentäjiä myös jos kyykkyasento on leveämpi mitä se syvässä takakyykyssä oikeastaan väkisinkin on) jotka ovat juoksijalle erittäin tärkeät lihakset. Puolikyykkyhän menee lähinnä pelkästään etureisillä. Kantapäiden ilmaannousua voi estää leventämällä kyykkyasentoa. Ota reilu hartioita hieman leveämpi asento jaloilla varpaan jonkin verran ulospäin ja laskeudu reisien väliin työntäen polvia ulos varpaiden suuntaisesti. Asentoa voi testata menemällä ilman tankoa kyykkyyn ja laittamalla kämmenet eteen yhteen ja kyynärpäät polvien väliin. Kyynärvarsien tulisi mahtua polvien väliin, niin ulos polvet menevät. Mavessa pitäisi tosiaan normaalisti nousta kyykkyä enemmän jos molemmissa tekniikka on kunnossa, mutta tuosta vajaasta on paha sanoa. Se on vähän kuin yleinen bro-penkki jossa toinen työntää ja toinen vetää ja hirmuiset määrät rautaa liikkuu...
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy