Jump to content
Juoksufoorumi.fi

vinkkejä finlanida-maastopyöräilyyn


agneta

Recommended Posts

Sain vähän äkkiseltään päähäni osallistua syyskuussa ko. tapahtumaan. Todennäköisesti lähden testaamaan kuntoani 35 km:n reitille. Nyt kaipailisin vinkkejä siihen, miten pystyn hyödyntämään viimeiset viikot ennen kisaa. Viikko sitten olin Nokialla triathlonin sprinttikisassa, joten ihan tolkusti on tullut harjoiteltua tähän asti. (Siis minulle tolkusti..) Pyöräily vain on ollut lähinnä maantiellä pyöräilyä maastopyörällä ja matkat lyhyitä eli noin 20-30 km:n lenkkejä keskimäärin. Toisaalta vk-henkistä harjoittelua oli ohjelmassa aika paljon. Pystyn treenaamaan 3-4 krt viikossa kunnolla + tyttö istuimessa mukana voin polkea vaikka joka ilta. Oma ajatukseni on tehdä yksi kovempitahtinen maastolenkki + pitkä ja rauhallinen maastolenkki / viikko ja sitten muut kerrat fiiliksen ja mahdollisuuksien mukaan. Toisaalta tekisi mieli jo aloitella syksyn lihaskuntokautta pilateksen merkeissä. Kuulostaako kuin hölmöltä suunnitelmalta? Tietty näihin kysymyksiin on vaikea vastata tilannetta tämän paremmin tuntematta, mutta kaikki vinkit otan mielelläni vastaan. Niin ja aikatavoitteita en aseta. Ainut tavoite on saada lenkki kunnialla läpi ja hyvä fiilis kaupan pääle:vrolijk_26:

Link to comment
Share on other sites

Luulen ja toivon, että Finlandia-maastopyöräilyssä maasto on teknisesti helppoa mutta fyysisesti varsin vaativaa runsaiden ylämäkien takia. Luvassa varmaankin vauhdikasta ajoa enimmäkseen pururadoilla, hiekkateillä, kärrypoluilla ja ehkä helpoilla metsäpoluillakin. Harjoittelu kannattanee siis suunnata samantapaisiin maastoihin jos mahdollista. Yksi vauhdikas ja yksi pitkä lenkki viikossa muiden treenien lisäksi kuulostaa oikein hyvältä suunnitelmalta. Jos tavoitteena ihan oikeasti on vain läpipyöräily niin lihaskuntotreenin voi ihan hyvin aloittaa jo nyt, mutta ennen kisaa kannattais ehkä pitää ainakin viikon tauko. 35 km teknisesti helpossa maastossa on kuitenkin sen verran lyhytkestoinen suoritus ettei se ihan mahdottomia treenimääriä tai valmistautumista vaadi.

Ite oon lähdössä tonne elämäni toiseen MTB-tapahtumaan 70km matkalle huipentamaan oikeastaan aika älyttömän 8 päivän "kestävyyskuntotestijakson". Jos jollakin muuten on kokemuksia reitistä niin olis kiva kuulla.

Link to comment
Share on other sites

Enskamiehen näkökulmasta reitti on tosi helppo, mutta toisten mielestä jo yksikin juuri maastossa on liikaa.

Reitillä paljon purua, hiekkatietä, jotain teknisiä pätkiä, mieleen on jäänyt ainakin yksi tekninen ylämäki, yksi tekninen alamäki, ja loput tekniset pätkät tasaisella.

Teknisyyden puolesta perushelppoa maastoa, jossa ajoittan pientä puuhaa, muuten kisan haastavuus tulee osittain jyrkistäkin ylämäistä.

Puolikkaalle menossa eli 35km matkalle.

Hyvin järjestetty tapahtuma kaiken kaikkiaan..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Onko muita lähdössä? Ite onnistuin jotenkin mystisesti unohtamaan ennakkoilmoittautumisen ennenkuin oli jo liian myöhäistä. Kyllä ihminen voikin olla tyhmä :tiili:. Jälki-ilmoittautuminen on 15 euroo kalliimpi. Voi olla, että jos jalat on maran jäliltä kipeät ja vettä sataa niin tulee jänistettyä nyt kun sinne ei oo "pakko lähteä" kun ei oo vielä maksettukaan.

Link to comment
Share on other sites

Mulla nyt sitten peruuntui toi lähtö. Sen verta paha alkuraskauden pahoinvointi päällä, että 2 km rauhalliset kävelylenkit rankinta mitä voin tehdä:character00115: Mut ehkä sitten ensi vuonna jos vaikka saisi itsensä synnytyksen jäljiltä kuosiin syyskuuhun mennessä:running:Siitä kyllä haaveilen, että tänä syksynä pääsisin vielä metsään fillaroimaan kun noi metsälenkit tosissaan tältä kesältä jääneet lähes nollaan. Mut ehkä turha kikkailu pitänee turvallisuussyistä jättää pois ja edetä ilman turhia riskinottoja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kävinpä sitten ajelemassa 72km. Koska 1) tää oli vasta mun toka MTB-kisa ja 2) en oo harjotuslenkkejäkään ajanut juurikaan pururataa vaikeammissa maastoissa ja 3) jalat jäykkinä edellisviikonlopun maratoonista ja eilisestä puolimaratoonista niin tarkotus oli ajaa eka kierros rauhallisesti porukan hännillä reittiin tutustuen ja toka kierros sitten niin kovaa kuin jaksaa/osaa. Eka kierros kuitenkin jo osoitti että maasto on teknisempää kuin osasin odottaa. Liukkaita mutakoita oli tosi paljon, juurakoita, kivikkolaskuja, tosi jyrkkiä ylämäkiä joissa pyörä tuntui keulivan katolleen. Siis talutteluksi meni kyllästymiseen asti eikä mitään mahkuja ajaa toista kierrosta nopeammin etenkin kun samaa reittiä oli ajaneet kaikki 20min myöhemmin startanneet lyhyemmän matkan kuskit ja reitti oli muuttunut entistäkin mutaisemmaksi. Voimia olis riittänyt jaloissa hyvin ja energiaa kohtuullisesti vaikka välillä oli heikkojakin hetkiä ja piti pysähtyä huoltopisteelle syömään ihan kunnolla. Mutta taitoa ja uskallusta ei nyt vaan ollut riittävästi. Vauhti oli kyllä ihan OK aina kun päästiin hiekkatielle tai pururadalle mutta tekniset osuudet, etenkin alamäet, oli yhtä tuskaa. Sijoitus lienee ihan tuloslistan häntäpäässä koska aikaa kului yli 5h :icon_redface:

Parasta tässä oli kuitenkin se, että nyt on tänä vuonna koettuna Finlandia-hiihto, Finlandia-maraton ja Finlandia-maastopyöräily eli Finlandia-tripla ja kaikissa pisin matka. Vielä kun kävis Finlandia-sauvakävelyssä jos sitä enää tänä vuonna järjestetään niin sarja olis täydellinen.

Link to comment
Share on other sites

Minä olin ihan positiivisesti yllättynyt, kun pitkästä aikaa kisan laji piti paikkansa, eli kyseessä oli ihan oikeaa maastopyöräilyä. Toki ne kurarännit, joita ei pystynyt kukaan ajamaan, eivät olleet mitään mieltä ylentäviä paikkoja, mutta hyvää polkua riitti niin paljon, ettei ne minua jääneet harmittamaan. Maaliin pääsi tämäkin mtb-kokelas :bumps:

Mitenkäs ketjun aloittajalla meni ?

Link to comment
Share on other sites

Ketjun aloittaja ei siis päässyt lähtöviivalle. Viimeiset 1,5 kk olen vain yrittänyt selvitä hengissä tästä raskauspahoinvoinnista eikä vieläkään ole mennyt ohi.. Eli ei puhettakaan mistään kauppareissukävelyjä hurjemmista liikuntasuorituksista. Ehkä ensi syksynä jos kaikki menee hyvin uuden tulokkaan kanssa!!

Link to comment
Share on other sites

Oli muuten kiva lueskella teidän muiden kokemuksia kisasta. Tietää sitten tulevaisuudessa, että mitä on odotettavissa jos reissuun pääsee mukaan. Mulla olisi varmasti mennyt useampi osuus nyt talutellessa..Mutta sinänsä minullakaan ole mitään oikeaa maastopyöräilyä vastaan. Pää vain ei (eikä myöskään taidot) kestä ihan mitä tahansa! Ja sitten mä voisin opetella kirjoittamaan sanan "finlandia" ihan oikein..

Link to comment
Share on other sites

Finlandia-maastopyöräilyn kotisivulla on linkki valokuviin ja hienoon lähes tunnin mittaiseen kypäräkämeralla kuvattuun videoon reitistä. Videolla reitin tekniset pätkät näyttää helpommalta kuin livenä. Se olis tietysti pitänyt ajaa kuten videolla eikä arkailla ja talutella. Tosin videon kuski on noin 103x taitavampi kuin meikälainen. Ehkä sitä jo ens vuonna osaa ja uskaltaa vähän paremmin.

Niin ja onnittelut Agnetalle "maailman iloisimmasta asiasta".

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy