Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jcfc

Jäsenet
  • Posts

    48
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

jcfc's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

10

Reputation

  1. Onko kokemuksia kuumaliimapistoolin käytöstä sompien kiinnitykseen? Lähteekö sompa irti lämmittämällä samalla tavalla kuin perinteisellä sompaliimalla liimattuna?
  2. Täällä oli puhetta piikkien katkeilemisesta kivituhkalla. Mahtaisiko olla niin, että kivituhka syö muovin piikin ympäriltä ja piikki irtoaa eikä katkea? Itselläni on tuosta kokemusta skikejen kanssa kovilla hiekka- ja sorateillä hiihtämisestä (lähinnä tasuria). Laitan aina rullahiihtopiikin päälle noin 3-4 cm pitkän pätkän teräsputkea siten, että siitä puristetaan ruuvipuristimessa löysät pois heltaksi takapuolelle. Näin kiinnipuristetun putkenpalan päästä näkyy vain piikki, ja muoviosa pysyy suojassa. Toki teräsputkikin kuluu, mutta paljon hitaammin.
  3. jcfc

    Lämpimät monot

    Itsellä samaa vaivaa, mutta minulla se luultavasti johtuu varpaiden puutumisesta, joka korostuu erityisesti tasurissa ja pyöräilyssä. Jos ajan mummonpyörällä, niin ongelmaa ei ole, jos taas hybridillä tai käppyräsarvisella, niin varpaat tai jalkaterät päkiästä eteenpäin puutuvat, myös kesäkeleillä. Ongelma taitaa jotenkin liittyä joihinkin hermoratoihin, koska ongelma esiintyy eteenpäin kallistuneessa asennossa. Vuorotahtihiihto ja luistelu eivät aiheuta tätä ongelmaa. Mulla on pertsan monoina Madshusin kilpamono, joka sinällään on todella lämmin. Yleensä laitan jo 5-10 asteen pakkasilla päälle Lillsportin lämpösuojukset.
  4. jcfc

    Adidas Ultra Boost

    Olen juossut Ultra boosteilla tänä kesänä nyt noin 80 km. Tossu istuu hyvin jalkaan, ja lenkin kuluessa melkein unohtuu, että jalassa yleensä on kengät. Alussa hieman arvelutti tuo kantakapin mataluus. Kantapää ottaa kenkään kiinni vain matalalta osaltaan eikä ylös asti kuten perinteisissä kengissä. Lenkin alussa tuo tuntuu hieman häiritsevältä, mutta matkan edetessä jalat tottuvat siihenkin. Sateessa en ole vielä näillä juossut, mutta luulenpa että vesi pääsee verkkomaisen päällyskankaan läpi melko esteettä sisälle. Muuten tossu on erittäin mukava, sukkamainen.
  5. jcfc

    Voitelua ei aina tarvita

    Kokeilin huvikseni, miten toimii pelkkä karhennus pitoalueelle vanhoihin (70-luvun loppupuolen) perinteisen suksiin. Ällistys oli melkoinen, kun suksi toimi yhtä hyvin kuin verrokkiparina ollut (saman vuosikymmenen) liisterisuksi (Rex universal-liisteri). Kelinä oli pari päivää sitten satanut uusi lumi, joka muuttui vesisateeksi, ja testin aikana ilman lämpö oli +2. Latu oli siis todella märkä. Toiseen sukseen tein karhennuksen hiekkapaperikarkeudella 100 ja toiseen karkeudella 80. En huomannut eroa niiden välillä. Suksi on jo parhaan jalkavuutensa menettänyt, eli todella löysä. Seuraavaksi kokeilen vastaavaa noihin toisiin, hieman jäykempiin suksiin. Tämän testin perusteella voin unohtaa vesikelin liisterit. Olisikos kellään kokemusta, miten pelkkä karhennus toimii +-0 asteen räntäsateessa? Jotain jäänestoa karhennuksen päälle?
  6. jcfc

    Parhaat rullasukset?

    Kumpi SNS-sidemalli olisi parempi vapaan tyylin rullasuksiin, pilot vai profil? Muistelen jossakin nähneeni keskustelua aiheesta, mutta en löytänyt sitä enää. Eikös varsinkin vapaan rullasuksissa ole se ongelma, että suksen lyhyydestä johtuen (sidettä ei saa asennettua tasapainopisteeseen) suksi on aina takapainoinen, jolloin siteen tehtävänä olisi yrittää pitää suksi jotakuinkin tasapainossa, jotta takarengas ei jää laahaamaan potkun jälkeen?
  7. jcfc

    Skiket ja Skikkaus

    Kova sora/hiekkatie kuluttaa muovin piikin ympäriltä, jolloin hyvässäkin kunnossa oleva piikki irtoaa. Tuon saa estettyä esim. puristamalla ruuvipuristimessa pätkän kupari- tai teräsputkea piikin muoviosan ympärille, suojaamaan muovia kulumiselta. Painoa sauvan alapäähän tulee tietysti hiukan lisää, mutta hiekka/sora-alustalla välineiden toimivuus ja kestävyys lienevät tärkeämpiä asioita kuin sauvan "swingi".
  8. jcfc

    Skiket ja Skikkaus

    Onko tietoa, saako mistään vielä korjaussarjaa Skiken nilkkanivelen kulumiseen? Sellainen löytyi aikaisemmin sivulta www.x-skating.com. Skiken alumiinrunkohan kuluu tuolta kohtaa, jolloin nilkkatuki alkaa lonksumaan sivusuunnassa. Nyt huomasin, että tämän takia myös jarrupala kuluu epätasaisesti. Laitoin viime kesänä Blackarmada-renkaat, joten siltä osin homma on kunnossa. Nyt tuntuu, että Skiket alkvat hajota tuolta kohtaa. Jos korjaussarjaa ei löydy, niin pitää harkita "normaaleja" ilmakumirullasuksia seuraavaksi => vähemmän kuluvia osia...
  9. Skikejen paino ja kömpelyys eivät ole ongelma, kun niillä pukkaa tasatyöntöä hiekka-alustalla. Sanoisin, että tuntuma on häkellyttävän talvinen. Ellei sitten koe puutteena sitä, että kantapää ei nouse irti laitteesta. Joka tapauksessa minusta tämän on miellyttävämpää treeniä kuin sauvojen hakkaaminen asfalttiin. Maisemakin vaihtuu metsän keskellä kuin hiihtäessä ikään.
  10. Onko tietoa reitin kunnosta viime viikon oksaroskasateen jäljiltä?
  11. jcfc

    Perinteisen rullasukset

    Täällä toinen kyselijä. Kumpi olis parempi: alumiinirunkoinen vai kenno/laminaatti/joustorunkoinen? Alumiinirunko taitaa täristää jonkin verran enemmän? Onko kokemuksia kestävyydestä eri runkomateriaalien välillä? Mikähän mahtaa olla Marwe-viiksisuksen suosion syy verrattuna pitempiakselivälisiin suksiin? Moni huippu näyttää nimittäin hiihtävän noilla viiksisuksilla.
  12. jcfc

    Pertin Hiihto Kempele

    Äh... siis jos hiihtää perinteistä. Vapaan sarjojen nopeimpaan etenemistyyliin en ota kantaa. :thumbsup:
  13. jcfc

    Pertin Hiihto Kempele

    Reittikartta löytyy hiihdon webbisivulta. Heti alussa parinsadan metrin hiihdon jälkeen on kaksi ylämäkeä, sitten tasaista, ja muutama mäki noin 3 kilometriä ennen maalia (Linnakankaan kääntöpaikalla). Viimeinen näistä on haarakäyntinousu. Eli hyvällä kelillä hiihto menee pääsääntöisesti tasatyönnöllä. Reitistä on tosin ollut jossakin paikallislehdessä (Forum tai Oulu-Lehti) juttua, ja sen mukaan viime vuoden 25,7 km reitti olisi nyt saatu pidennettyä 30 km mittaiseksi. Onkos jollakulla parempaa tietoa siitä, mihin tuo pidennys on tehty? Onko se tasamaata vai tuleeko profiiliin lisää korkeuseroa?
  14. jcfc

    Mistä tietää

    Joo, tuo 45 astetta oli vain arvio muutaman Hiihto-lehden kuvan perusteella (nro 1/2010 sivu 52 Strandvall, nro 2/2010 sivu 27 Hattestad, nro 3/2010 sivu 8 Lassila).
  15. jcfc

    Mistä tietää

    Onko sillä sitten mitään merkitystä, miten korkealle suksen kanta nousee vuorohiihdon potkuvaiheessa? Monilla kilpahiihtäjillä suksi on melkein 45 asteen kulmassa, kun taas toisilla kulma on pienempi. Itselläni (kuntoilija) suksen kanta nousee potkussa hädin tuskin 5-10 cm, mutta en koe sen mitenkään haittaavan hiihtoa. Sukseni ovat kisasukset, joilla potkun pitää olla terävä, jotta pito löytyy.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy