Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Diabetes 1 ja tankkaus?


Guest Tuulitukka
 Share

Recommended Posts

Olen siis 1-tyypin diabeetikko, sairautta kohta 4 v takana ja juoksua D-aikana yli 3 v. Ihmettelen miten välillä lihaksia heikottaa esim. 10 km juoksun jälkeen useamman päivän. Olenko tehnyt ihan väärin, kun ei ole syönyt välttämättä mitään 10 km jälkeen jos juoksun jälkeinen sokeritaso on ollut esim. 7-10. Olen ennen nukkumaan menoa saattanut syödä yhden omenan tai leivän. Olisiko kuitenkin syytä syödä ja piikittää insuliinia, että lihaksiin saadaan energiaa ??

Ja onko muilla sellaista ongelmaa, että jos sokerit on ennen lenkkiä kohtuullisen korkeat esim. 12-14 niin hengästyy tosi helposti ja juoksu alkaa sujua vasta kun sokeritaso tippuu alemmaksi ??

Link to comment
Share on other sites

Minulle puhkesi 1-tyypin diabetes tämän vuoden alussa, "juoksu-uraa" takana lähemmäs 2 vuotta. Olen siis tämän diabeteksen kanssa vielä aika aloittelija (kuten ehkä juoksunkin...), mutta ihan maalaisjärjellä voisin sanoa, että ehdottomasti kannattaa syödä syödä juoksun jälkeen enemmän kuin omena tai leipä ja piikittää insuliinia. Elimistö tarvitsee energiaa, jotta palautuminen käynnistyy. Veikkaisin, että lihasten heikotus johtuu juuri siitä, että ne eivät ole liian vähäisen syömisen vuoksi palautuneet rasituksesta...

Link to comment
Share on other sites

Ei kai sitä syömistä sokeritasosta pidä katsoa (ts. "en syö, kun sokerit on ylhäällä")?

Ennemmin niin, että jos on nälkä, niin syö. Jos tekee mieli syödä, niin syö. Ja jos tulee lenkiltä, niin syö. Insuliinit sitten niiden syömisten mukaan.

Itsellä on kokemusta I-tyypin diabeteksesta lähipiirin kautta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy