Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lihasheikkous

Guest Tuulitukka
 Share

Recommended Posts

Onko muilla ollut vastaavaa: Juoksin torstaina 10 km noin 1 tunnissa ja sitten perjantaina 5 km palauttavan 37 min. Sen jälkeen mun lihakset ovat olleet totaalisen poikki, jalka ei meinaa nousta, tavallinen kävelykin tuntuu normaalia raskaammalta. Lauantaiaamuna en meinannut jaksaa jousta aamukahvipöydästä kaatamaan lisää kahvia, voimaton olo. Tänään hölkkäilin hitaasti n 7 km lenkin, eikä vieläkään palautunut. Sitten tein äsken jalkajumppaa kotona ja ei sekään suju. Oudon kauan kestää palautuminen tuolta kympiltä, tai sitten tää on jotain muuta, mutta mitä ?

Tuossa pikkaisen googletin, voisiko kyseessä olla riittämätön glukoosivarastojen tila. Sairastan nimittäin 1-tyypin diabetesta ja ko. 10 km lenkin jälkeen en syönyt juurikaan mitään, koska verensokeritaso oli edelleen riittävän korkea, mutta insuliinia ei ollut veressä kai sitten tarpeeksi, jotta ravintoa olisi kulkenut lihaksiin asti. Eli jäi varmaankin vajaalle energialle. Tämä on mun omaa tulkintaa.

Meinasinpa laittaa ennen omaa vastaustasi tähän vinkin palautusjuoman kokeilemisesta. Itse huomasin viime perjantaina, että pohdin voimattomana ja väsyneenä iltapäivällä jo lepopäivän pitämistä, mutta kokeilin sitten erästä recoveryjuomaa ja samalla söin hiukan pastaa ja leipää. Muutaman tunnin kuluttua olin reippaalla lenkillä ja juoksu kulki mainiosta. Mulla tämä oli siis omaehtoista hölmöilyä, yritin vhh:lla pärjätä että saisin elopainoa pois. Eli joudun nyt nöyrtymään samalla ja palaamaan "vesi pelkkänä urkkajuomana"-linjasta "vesi urkkajuomana soveltuvin osin"-käytäntöön.

Mulla ei siis ole diabetesta, mutta toivottavasti tämä vastaus antaa sinulle vinkkejä siitä, kuinka edetä.

Muokattu