Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolimaratonille tähtäävä pohtii viikko-ohjelmaa: lepo vai "lepo"?


Calluna
 Share

Recommended Posts

En ole juoksua ikinä varsinaisesti harrastanut, mutta muuta liikuntaa kyllä. Nyt tähtäimessä on puolimaraton ensi kesänä. Olenkin tutkaillut erilaisia juoksuohjelmia ja mietin mitenkä mahduttaa juoksulenkit muuhun harrastamiseen. Käyn nykyisin jumpassa kaksi kertaa viikossa, kerran uimassa ja säiden salliessa hiihtämässä. Lisäksi lenkkeilen koirieni kanssa 1-2h päivittäin (ja tästä ei luisteta vaikka sataisi mummoja). Kokeilin tällä viikolla ekaa kertaa (pitkiin aikoihin) miltä juoksu maistuu ja yllätyksekseni pystyin suht vaivatta rullaamaan tuollaisen tunnin lenkin. Uskomatonta! Peruskunto ei siis aivan hukassa ole.

No itse kysymykseen: viikko-ohjelmissa mainitut lepopäivät lienevät lepoa juoksemisesta, mutta muuta liikuntaa voi surutta tuolloinkin harrastaa? Ainakin kävelyn ja uinnin voisin kuvitella olevan hyvää palautusta varsinaiselta treeniltä. Entäpä aerobic tai hiihto? Jumpassa syke saattaa nousta hyvinkin korkealle (ns. intervalli) eikä hiihtokaan mitään varsinaista lepoa jaloille ole. Onko tällainen viikko aloittelevalle juoksijalle ihan killeri:

ma: jumppa + kävelylenkki

ti: juoksua

ke: jumppa + kävelylenkki

to: juoksua

pe: uinti + kävelylenkki

la: juoksua

su: hiihto tai kävelylenkki sään mukaan

Koirat voin ottaa mukaan juoksemaan ja hiihtämään joten niinä päivinä ei tarvitse erikseen enää lenkittää. Itsestä tuo näyttää aika hurjalta, vaikka siis ajallisesti käytän nykyäänkin liikuntaan yhtä paljon aikaa eli käytännössä osa kävelylenkeistä vaihtuisi vain juoksuksi. Piileekö tässä joku vaara mitä en ole osannut ottaa huomioon? Lähinnä levon tai sen puutetta pohdiskelen... Niin ja lisäyksenä vielä, että nuo "kävelylenkit" koirien kanssa eivät ole mitään löntystelyä vaan suht rivakkaa vauhtia niin että hiki tulee.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mä olen ymmärtänyt, että lepopäivä tarkoittaa lepoa treenistä ylipäänsä eikä vain "lajista".

Koirien kävelyttäminen ja muu arkiliikunta on tietysti "sallittua" mutta eikös koirienkin kanssa voisi joskus vain löntystellä ja antaa koirien tehdä koirien työtä eli nuuskia rauhassa puskia.

Link to comment
Share on other sites

...

Piileekö tässä joku vaara mitä en ole osannut ottaa huomioon? Lähinnä levon tai sen puutetta pohdiskelen... Niin ja lisäyksenä vielä, että nuo "kävelylenkit" koirien kanssa eivät ole mitään löntystelyä vaan suht rivakkaa vauhtia niin että hiki tulee.

Täti antoi jo hyvän vastauksen, mutta varmistetaan, että tulee selväksi.

Sinulla on poikkeuksellinen tausta muihin 'aloittelijoihin' verrattuna, nimittäin vahva peruskunto. Uskoakseni kaikentasoiset juoksijat tarvitsevat yhden lepopäivän viikossa. Muutoin vaarana on ylirasitus, ammattislangilla ylikunto.

Ohjelmastasi sellainen kevyt päivä nähdäkseni puuttuu. Eli yksi päivä pitäisi liikkua ilman korkeita sykkeitä ja hien virtaamista.

Jalan mekaaninen puoli, lihakset, luut, jänteet, nivelet jne. saattaa myös ottaa nokkiinsa, jos lisäät juoksua yhtä äkkiä kovin paljon. Kova pohjakuntosi nimittäin saattaa mahdollistaa huomattavan juoksumäärän heti aluksi (esim 30 km/vko).

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista :dankk2:Joo pitänee tosiaan höllentää näin alkuun, itsellä vain paha tapa potea huonoa omaatuntoa jos koirien kanssa ei liiku joka päivä hiki päässä. Olisi myös rentouttavaa liikkua välillä ilman niitä, mutta kun mentaliteetti on "lenkki ilman koiria on hukkaan heitetty lenkki". Voisinkin kerran viikossa tehdä niin, että ajan metsään ja päästän koirat sinne pyörimään. Itse voi sitten keskittyä pelkästään nuuhkimaan kevätilmaa.

Link to comment
Share on other sites

Puolimaraton on muuten aika pitkä matka, jos sellaisesta aletaan joskus väittelemään :grin: En mie muuten, mutta kun huomasin että kyseisestä matkavaihtoehdosta keskustellaan otsikon 'lyhyet matkat' alla, niin ajattelin vähän huomauttaa mihin rajat vedetään..

Tätä samaa olen joskus minäkin päivitellyt. Kaikki kestomatkat on tietyssä mielessä melko samanlaisia, eli siis pitkiä matkoja. Oikeasti kai juoksufoorumilla kun ollaan, lyhyet matkat voisi käsittää pikamatkoja (alle 800m). Mutta pääasia kai on, että ne löytyy jostakin nimetystä lokerosta.

Itse aiheeseen sen verran, että toi osan kävelyn korvaaminen juoksulla koirien kanssa kuullostaa loistavalta idealta.

Link to comment
Share on other sites

Puolimaraton on muuten aika pitkä matka, jos sellaisesta aletaan joskus väittelemään :grin:

Tuo huvitti, ja vähän hirvitti, minuakin aikoinaan kun tälle palstalle ensimmäisen kerran eksyin. Sittemmin olen alkanut ymmärtää paremmin tällaista jaottelua. Puolikkaan sentään juoksee paljon vähemmällä harjoittelulla ja valmistautumisella kuin maratonin. Siinä mielessä se on enemmän sukua esim. kympille.

Link to comment
Share on other sites

Erittäin tärkeää puolikkaalla on se, ettei juokse taktisesti väärin, vaikka kuinka alussa tuntuisi helpolta meno. Monesti olen pilannut hyvän kisan sillä, että kun olen alussa sortunut suunnilleen samaan vauhtiin kuin kympillä vielä valmistautuessani puolikkaalle, niin en ole kiinnittänyt tarpeeksi huomiota siihen kuinka haitallista maitohapot ovat noin pitkällä matkalla jo alussa. Jos alussa malttaa mielensä, ja katsoo ensimmäisten kilometrien kohdilla että vauhti on muutamia sekunteja kymppiä hitampaa, niin ei ole mitään vaikeuksia kun lähestytään puolimatkaa ja kisan loppua. Maitohappoa ei kerry lihaksiin, ja juoksu on hyvästä vauhdista huolimatta rentoa ja hengitys toimii. Toisaalta jos liikaa alkaa passailemaan, niin sekään ei ole hyvä, sillä puolikas on jo sen verran lyhyt matka esim. maratoniin verrattuna, ettei menetettyjä sekunteja saa helpolla takaisin varsinkaan kisan loppuvaiheessa kun alkaa tulla kovaa väsymystä. Itsellä parhaat tulokset ovat kaikki tulleet siten, että alku on ollut melko tukkoinen jopa, mutta kisan toisella kolmanneksella juoksu on alkanut sujumaan koko ajan paremmin. Se on toisaalta vaarallinen tuntemus, sillä hyvänolon tunne houkuttaa kiristämään vauhtia, ja siitä seuraa hyvin usein muutaman kilometrin kuluttua ankara hapotus. Tuon vaiheen välttäminen on tämänvuotinen tavoitteeni, koska se tarkoittaisi ainakin jonkinasteista ennätysparannusta. Puolimaraton on tavallaan helppo matka juosta, mutta jos todella haluaa parantaa aikojaan sillä niin on kiinnitettävä erityishuomio taktiikkaan.

Link to comment
Share on other sites

Erittäin tärkeää puolikkaalla on se, ettei juokse taktisesti väärin, vaikka kuinka alussa tuntuisi helpolta meno. Monesti olen pilannut hyvän kisan sillä, että kun olen alussa sortunut suunnilleen samaan vauhtiin kuin kympillä vielä valmistautuessani puolikkaalle, niin en ole kiinnittänyt tarpeeksi huomiota siihen kuinka haitallista maitohapot ovat noin pitkällä matkalla jo alussa. Jos alussa malttaa mielensä, ja katsoo ensimmäisten kilometrien kohdilla että vauhti on muutamia sekunteja kymppiä hitampaa, niin ei ole mitään vaikeuksia kun lähestytään puolimatkaa ja kisan loppua. Maitohappoa ei kerry lihaksiin, ja juoksu on hyvästä vauhdista huolimatta rentoa ja hengitys toimii. Toisaalta jos liikaa alkaa passailemaan, niin sekään ei ole hyvä, sillä puolikas on jo sen verran lyhyt matka esim. maratoniin verrattuna, ettei menetettyjä sekunteja saa helpolla takaisin varsinkaan kisan loppuvaiheessa kun alkaa tulla kovaa väsymystä. Itsellä parhaat tulokset ovat kaikki tulleet siten, että alku on ollut melko tukkoinen jopa, mutta kisan toisella kolmanneksella juoksu on alkanut sujumaan koko ajan paremmin. Se on toisaalta vaarallinen tuntemus, sillä hyvänolon tunne houkuttaa kiristämään vauhtia, ja siitä seuraa hyvin usein muutaman kilometrin kuluttua ankara hapotus. Tuon vaiheen välttäminen on tämänvuotinen tavoitteeni, koska se tarkoittaisi ainakin jonkinasteista ennätysparannusta. Puolimaraton on tavallaan helppo matka juosta, mutta jos todella haluaa parantaa aikojaan sillä niin on kiinnitettävä erityishuomio taktiikkaan.

Näin on! Mun kympin enkka on Berliinin puolilkkaalla 10km väliaika...sen jälkee hyytyi kone säälittvään 1.12.33 aikaan

Link to comment
Share on other sites

Jos alussa malttaa mielensä, ja katsoo ensimmäisten kilometrien kohdilla että vauhti on muutamia sekunteja kymppiä hitampaa, niin ei ole mitään vaikeuksia kun lähestytään puolimatkaa ja kisan loppua.

Hyviä vinkkejä puolikkaalle, mutta tähän takerruin. Mitä tarkoittaa muutamia sekunteja? Mun kokemuksen mukaan vauhtiero on 10-15 s/km. Voisin kuvitella, että ihan aloittelijalla ero on vieläkin isompi, ellei ole jonkinlainen kestävyysihme.

Link to comment
Share on other sites

Mietinkin olisiko pitänyt laittaa viesti aloittelijoihin vai mihin, mutta tänne se nyt napsahti. Alunperin tavoite oli juosta naisten kymppi ja sinne jo ilmoittauduinkin (siis melko "lyhyt" matka), mutta kun ei se miltään haasteelta enää tunnukaan niin piti nostaa rimaa. Aikoja en halua vielä miettiä olleskaan, tärkeintä on että matkan jaksaa juosta putkeen ilman että keuhkot on pihalla. Ekan puolikkaan jälkeen sitä aikaa voi alkaa parantamaan ja asettaa uudet tavoitteet (mara?).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy