Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Palauttelu maratoonin ja pitkän hiihdon jälkeen


werneri
 Share

Recommended Posts

Itse kävelen pitkähköjä lenkkejä ultran jälkeen neljä viisi päivää, sitten alkaa kevyt juoksu. Kyllä sen tuntee kun taas on valmis jatkamaan, paitsi kovatehoiset treenit on salakavalia, ne kun kulkee jo viikon päästä yleensä hyvin, mutta paikat eivät olekkaan vielä ehjät. Siihen kun alkaa sitten tehdä kovempia vetoja tms, niin takapakkia mentiin taas. Kaksi viikkoa saattaa olla useimmille hyvä jakso malttaa pitää kaikki kuntoilu kevyenä, varsinkin juoksu! Tietysti jos on oikein rikki enemmänkin.

Liiallinen sohvan pohjalla lojuminen, ja kaiken mahdollisen liikunnan välttäminen on takapakkia kunnolle tietysti myös, mutta jokainen lähtee liikkeelle omien tavioitteidensa ja mieltymystensä mukaan. Eihän kaikille ole kaikki kaikessa jatkuva tulosten parantaminen, vaan liikutaan ja tehdään hommaa enemmän kausiluonteisesti, ja saatetaan vaihtaa lajiakín välillä kokonaan vuodenaikojen mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Tämä ei nyt ole mitenkään järkevä neuvo, mutta pakko kertoa kuitenkin...

Tulee maratonin jälkeen pari viikkoa vedettyä ihan läskiksi. Tämä tarkoittaa kaljan juontia ja kaiken maailman roskaruoan ahmimista. Jos huvittaa, saatan käydä kevyellä pyörälenkillä, uimassa tai ihan kevyttä hölkkää. Mutta VAIN jos huvittaa.

Kun tämä viikon parin kuuri alkaa olla loppupuolella, sekä mieli että kroppa jo huutaa paluuta normaaliin, urheilulliseen arkeen!

:heilutus

Link to comment
Share on other sites

Olen joskus kuullut että Paras palauttelu Maratoonilta olisi viikon täysi lepo.

Tuota minä olen aina noudattanut. Varovaista kävelyä korkeintaan pakollisten liikkeiden lisäksi.

Viime kesänä erehdyin heti Prahan maran jälkeen pyöräilemään töihin (21 km) ja se veti takareidet niin jumiin, että siinä meni pari viikkoa toipuessa.

Link to comment
Share on other sites

Neuvokaas mua vähäsen:

onko mulla mitään mahdollisuuksia selvitä Forssan maratonista 17.6. ja 18.6. kukonlaulun aikaan Jukolan 8 km joukkuesuunnistuksesta?

Joo, jos pääset ensiapuryhmän mönkkärin kyydissä kiertämään oman viestiosuutesi. :viheltely

En tiedä minkälaisia koneita muut ovat, mutta mä en meinannut päästä maran jälkeisenä päivänä edes saunan lauteille kiipeämään, joten kyllä siinä olisi suunnistaminenkin ollut aika mahdotonta. Se suunnistaminenkaan kun ei ole mitään tasaisen asfaltin kipittämistä ja Salon maaston ennakkokuvia nähneenä voisin sanoa, että tulee olemaan aika haastavat maastot Jukolassa.

Link to comment
Share on other sites

Se riippuu niin paljon sun kunnosta. Minkäläiset pohjat olet rakentanut.

Itse en kyllä pysty juoksemaan maran jälkeen kahteen viikkoon kovaa.

Kun yleensä vedän Maralla itseni piippuun.

Onhan meidän lenkki porukassa kyllä semmoisia juoksioita jotka

juoksevat 2 maraa viikonloppuna jne...

Jos juokset Maratoonin aika-mielessä niin 8 km voi tuntua seuraavana

raskaalta...

jos taas juokset maran pitkänä lenkkinä jonkinlaiset mahdollisuudet voisi olla...

Link to comment
Share on other sites

Riippuu ootko tavis vai kones. Mä en lähtis moiseen yhen marani kokemuksella, vaikka se menikin ilman isoja ongelmia. En vaikka ne jalat ei tulis yhtään kipeiksi ja viimekesänä kyllä pari päivää oli aku-ankka-kävelyä. En silti väitä etteikö tuo vois olla jollekin mahdollista, kun en tiedä. Minulle tuollaseen ei tule ikuna olemaan riittävän hyvää syytä.

Link to comment
Share on other sites

Neuvokaas mua vähäsen:

onko mulla mitään mahdollisuuksia selvitä Forssan maratonista 17.6. ja 18.6. kukonlaulun aikaan Jukolan 8 km joukkuesuunnistuksesta?

Ei ole mahdollisuuksia.

Tietysti jos vedät maran noin tunnin normaalia suoritusta hitaammin. Ns pitkänä lenkkinä ja sulla on hyvä peruskunto niin pystyt. Mut kumpikin suoritus menee penkin alle. Olen aina käynyt juoksemassa maratonin jälkeisenä päivänä kevyen palautumislenkin. Jos olisi pitänyt se lenkki vettää metsässä suunnistaen, niin vieläkin olisin vuoden 2004 HCM :n "palautuslenkillä" :hehe

Link to comment
Share on other sites

Neuvokaas mua vähäsen:

onko mulla mitään mahdollisuuksia selvitä Forssan maratonista 17.6. ja 18.6. kukonlaulun aikaan Jukolan 8 km joukkuesuunnistuksesta?

En suosittelis. Jos tuota lähtee yrittämään, niin todella hiljaa mara ja koko ajan hyvää tankkausta matkan varrella. Sittenkin voi kroppa olla aika sekaisin aamuyöstä. Kysäsepä samaa ultraajien puolella, sieltä varmasti löytyy parhaat vinkit. Ite meinasin kerran joutua viikko maran jälkeen Jukolaan, sekin tuntui aika mahottomalta ajatukselta. Tosin minä oonki aina aivan romuna maran jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Jos Jukolaan löytyy varamies siten että voi vasta aamulla päättää juokseeko vai ei, niin sittenhän tuollaista voi hyvinkin lähteä kokeilemaan. Mutta en itse hankkiutuisi tilanteeseen jossa maratonin jälkeisenä aamuna on moraalinen velvoite joukkueen puolesta juosta se Jukolan osuus.

Maratonin jälkeen nopeasti palautumisjuomaa ja proteiini- ja hiilaripitoista ruokaa koneeseen. Illalla sauna lihaksia pehmittämään ja riittävästi venyttelyä. Ehkä kevyttä hierontaa, mutta hyvin kevyttä jos ei ole hierontaan tottunut. Ei kannata lässähtää illaksi paikoilleen vaan pitää jalat pienessä liikkeessä. Jalat menee kunnolla jumiin vasta yöllä nukkuessa, joten äärimmäinen ratkaisu voisi olla ettei nuku ennen Jukolaa, mutta sitten voi olla liian väsynyt. Toinen vaihtoehto voisi olla herätä parin tunnin välein jaloittelemaan pikkaisen. Kaikista varotoimenpiteistä huolimatta vauhti Jukolassa on varmasti paljon huonompi kuin normaalipäivänä ja lenkistä tulee rankka.

Itse juoksin tänä vuonna 50 km rennon lenkin tosissaan vedetyn Finlandia-hiihdon jälkeisenä päivänä, mutta hiihto ei jalkoja jumita läheskään yhtä pahoin kuin maraton. Palautumisessa kiinnitin huomiota ravintoon, saunaan ja venyttelyyn, mutta yön nukuin normaalisti.

Link to comment
Share on other sites

Itse suunnistin viime vuonna viikko Suomi-juoksun satasen jälkeen Jukolassa lyhyen osuuden eikä siitä kyllä tullut mitään. Sen lisäksi että jalat olivat vielä jumissa, juoksu pahuksen tukkoista ja vaikeaa, ei suunnistusajatus pysynyt millään kasassa ja tuloksena oli hirvittävä määrä sakkominuutteja täysin turhien virheiden seurauksena.

Ehkä joku meikäläistä rutinoituneempi suunnistaja voisi tuosta yhdistelmästä suoriutua, mutta kyllä maraton ja Jukolan viesti peräkkäisinä päivinä on sellainen yhdistelmä, että sen kunnialla läpivetävälle on luvassa melkoista kunnioitusta. Melko varma olen myös siitä että joku tuollaisen touhuviikonlopun on joskus suorittanut, mutta minusta ei siihen olisi.

Link to comment
Share on other sites

Jos maraan valmistautuu kunnolla ja vetää sen tosissaan parasta mahdollista loppuaikaa tavoitellen, on aika selvää että seuraavana päivänä ei pysty samaan tasoon uudestaan. Mutta jos toiseen (tai molempiin) riittää kohtuullinen läpijuoksu, se kyllä onnistuu (edellyttäen ettei tule vammoja ekassa kisassa).

Tämä siis minun tapauksessani.

Link to comment
Share on other sites

Tuota minä olen aina noudattanut. Varovaista kävelyä korkeintaan pakollisten liikkeiden lisäksi.

Viime kesänä erehdyin heti Prahan maran jälkeen pyöräilemään töihin (21 km) ja se veti takareidet niin jumiin, että siinä meni pari viikkoa toipuessa.

Samaa mieltä Hatapan kanssa. Luin viime kesänä jostain ja lisäksi sain kaverilta "erinomaisen" neuvon, että kannattaa heti maran jälkeisellä viikolla juosta kevyttä lenkkiä, että palautuu paremmin. Juoksin sitten väkisin ja tuloksena oli rasitusmurtumaa ja paikkojen kivistystä syksyllä. Mielestäni siis kannattaa levätä ja antaa kehon palautua kunnolla. Sen kyllä tuntee kun on valmis juokseen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy