Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten tyhjästä liikkeelle.


Da12
 Share

Recommended Posts

Kävely, sauvakävely, uinti, hiihto, jumpat ja pyöräily. Niillä alkuun. Jos monipuolinen liikunta koukuttaa on homma jo puoliksi voitettu.

Suoraan juoksemaan lähteminen todennäköisesti on liian raaka homma.

Tahto lopulta ratkaisee täysin sen miten tuossa käy, mutta helpommalla pääset kun otat rauhallisen alun. Rauhallinen liikunta tekee keholle niin hyvään että siihen jää auttamatta koukkuun. Liian rankka liikunta johtaa vain vammoihin ja lopetamiseen.

Link to comment
Share on other sites

Ja kun liikkuu monipuolisesti ja rauhallisesti alussa, voi ruokavalioonkin kiinnittää huomiota. Selvitä itsellesi käsitteet glykeeminen indeksi ja glykeeminen kuorma, sekä pääsääntöisesti vältä korkean glykeemisen indeksin ruokia ja juomia. Urheilujuomana toimii vesi, maltodekstriinipohjaiset sun muut urkkajuomat vaan pitää painoa yllä, koska se mitä kulutit juuri tulee parissa desissä juomaa takaisin. Niiden aika tulee vasta, kun kunto on niin kova että treenaat päivittäin kovaa ja palautumisen tarve on nopeutunut, jos silloinkaan. Alun väsymis- ja palautumattomuusongelmat tulee johtumaan täysin tottumattomuudesta, mun neuvo on että älä etsi apua lisäravinnosta vaan anna elimistön sopeutua omaa luonnollista kauttaan lisärasitukseen pikkuhiljaa.

Juokse vasta, kun painoa on pikkuisen poissa. Näin voit välttää nilkan, polven ja lonkan ongelmia, jotka katkaisevat kuntoiluputkesi pitkäksi aikaa. Silloinkin aloita juoksu-kävely-yhdistelmillä keveästi.

Link to comment
Share on other sites

joo samoilla linjoilla olen, kevyttä liikuntaa alkuun esim. Joka toinen päivä 45-60min. Olen joskus ollu samassa kuin sinä nyt, tosin suhteessa painavampi, ja haaveilin miltä tuntus jos vois juosta 10km pysähtymättä.

Minä tein aikanaan Jh mainitsemat virheet, eli yritin väkisin juosta jne.. ja sain paikat tosi kipeiksi --> 1kk tauko/ uskonloppu.

Jh ja koskejo kertoikin noita hyviä korvaavia lajeja, mutta lisäisin sinne vielä vesijuoksun esim sen uinti reissun lisänä (pitäs itekkii kokeilla)

Ittelläni aikoinaan oli juoksun alkuun pääsy 50m juoksua ja 200m kävelyä jne.. Kaikista tärkeintä on nyt alkuun saada tuon kevyen toiminnan kautta rytmi päälle ja miettiä sitä ruokailupuolta, eli 5-6 kertaa päivässä pienin annoksin. Ja vältetään niitä korkean glykeemisen indeksin ruokia ja juomia kuten (lainaus koskejo ) <-- hyvin sanottu;)

Hommaa sykemittari ainakin alkuun niin näet vähän missä sykkeesi huitelee, ja nyrkkisääntönä pidä sykkeesi 110-130 (55-70% maksimi sykkeestä )välillä näin alkuun.

Tosin sykkeet on yksilöllisiä, mutta karkeasti noin.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Itse aloitin kesällä ohjelmalla, jossa kolmesti viikossa minuutti juoksua + minuutti kävelyä yht. 20 min, ja sunnuntaisin sama, mutta 30-40 min. Seuraavalla viikolla sama, sitten hiljalleen juoksun minuuttimäärät nousuun (2min/1min, 3min juoksua / 1min kävelyä ym...). Näin siis yksinkertaistaen toi alkuvaihe, siitä sitten enemmän juoksua, vaihtelevampia päiviä ja 6. viikolla onkin jo 5km vuorossa. Kymmenessä viikossa tuli 10 km mahdolliseksi itselläni (jätin uhkarohkeasti ekan viikon väliin). Se 10km on kyllä tosiaan sellanen "hei, tää settihän ihan oikeesti toimii". Sen jälkeen alkaa uskoa itseensä juoksun suhteen.

Tämä siis viime kesänä/syksynä.

Ja joo, sellanen pieni juttu, mitä ei pidä aliarvioida, on itsensä palkitseminen. Oikeasti. Sinä juokset, ja sinun pitää saada siitä palkintoa, sillälailla se aloittevan juoksijan "ylämäki" pysyy paljon paljon paljon matalampana. Siis, tyyliin, ostat jonkun uuden juoksuvaatteen/-varusteen palkintona kun olet suorittanut esim. ekan kerran 20min juoksua ilman taukoa, eka puolituntinen, eka 5km, eka 45 min, eka tunnin juoksu, eka 10km....... Noita kun hankkii noin "vähän kerrallaan", ei kamoihin uppoa kerralla omatuntoa kolkuttavaa mälliä euroja, ja ehdit testaamaan (ja luuhaamaan ale-hyllyt läpi) ja huomaamaan ihan käytännössä esim. sen eron, miltä hyvä paita tuntuu, paremmat sukat, uudet trikoot, juoksuhanskat jne.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Minusta olet oikealla tiellä, kun tulit tänne. :)

Kysyit, miten päästä puolessa vuodessa mahdollisimman hyvin juostuun 10 kilometriin.

Onko silloin joku tapahtuma, johon treenaat?

Ohjelmia ja neuvoja on olemassa pilvin pimein, mutta pääpointti on sama: töitä pitää tehdä säännöllisesti kehittymisen eteen. Mitään oikotietä onneen ei ole.

Rauhallinen aloitus ja elimistön totuttaminen liikkumiseen, siitä se lähtee. Paino putoaa kyllä itsestään, jos et ole aiemmin liikkunut.

Motivaatiota pitäisi yrittää pitää yllä.. Mikä saa sinut pihalle vaikka taivaalta sataisi mummoja reinot jalassa, ja tekisi mieli kömpiä sänkyyn?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy