Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sisä- ja ulkorenkaiden koko + kiekot + rengassuositus?

poppeli
 Share

Recommended Posts

Minulla on Mavic Open Pro kiekot. Jos olen ymmärtänyt oikein, niille voi laittaa 19 - 28 mm renkaat.

Kädessäni on Kendan sisärenkaat, joissa lukee 'Racing 28", 20/26-622'. Mille ulkorengaskoolle tämä sisärengas sopii? Ja jatkokysymyksenä: mitä ihmettä nuo numerot tarkoittavat? Kendan sivut eivät auttaneet lainkaan.

Mitä ulkorenkaita suosittelette? Tarve on ajaa niillä sekä tekniikkarullilla nyt talvella että lumien sulattua maantiellä tri-harjoittelussa.

Tuo 20/26-622 on ISO-standardin mukainen ilmoitustapa sille, mihin tuo sisärengas sopii. Ulkorenkaissa näet todennäköisesti jotain, tyyliin 23-622 (kilpapyörän rengas) tai sitten vaikka 40-622. Sitten näet todennäköisesti vielä vanteessakin XX-622:n missä XX lienee alle 20 kun puhutaan maantiepyörän vanteesta.

Yleinen linkki aiheeseen maanläheisesti: http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html#isoetrto.

Eli lyhyesti: 622mm tarkoittaa 28":aa. Jos ajat maantiepyörää, normaalitapauksessa kaikkialla lukee 622mm ja kaikki on sen puolesta yhteensopivaa. Tämä on luku, jonka siis tulisi olla sama kaikkialla. Katso tarvittaessa http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html#iso.

Ensimmäinen luku, 20/26, tarkoittanee, miten leveälle ulkorenkaalle tuon sisäkumeksen voit laittaa. Eli 20/26-622 siis sopii ulkorenkaaseen, joka on leveydeltään väliltä 20-26mm. Eli siis ulkorenkaan kyljessä voi lukea esimerkiksi 23-622 sillä 20<=23<=26.

Käytännössä suurin osa ulkorenkaista maantiepyörissä edustavat kokomerkintää 23-622. Poikkeuksina jotkut ajanevat 20-millisillä renkailla (tai myös suuremmilla, miksei).

Muokattu

Ja sen verran vielä, että itse vaihdan uudet ulkokumekset keväällä, koska vastus- ja rullaharjoittelu syö kumia ihan eri lailla kuin maantieajo.

Vähintäänkin kannattaa tarkistaa renkaan kunto, ja sen näkee yleensä jo varaston lattialle kertyneen kumipölyn ja -mössön määrästä...

Mulla on vastuskäyttöä varten Continentalin se oranssi muutaman kympin sisävastuskumes. Ei kumipölyä- tai mössöä lattialla.