Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Auton rattiin satasen jälkeen?

Joro
 Share

Recommended Posts

Onko teillä kokemusta miten autolla ajo sujuu 100 km juoksun jälkeen?

Ajattelin lähteä Perniöön kesäkuussa kokeilemaan elämäni ensimmäistä ultramatkaa ja nyt olen vähän epätietoinen kannattaako heti sen jälkeen hypätä auton rattiin. Maratonin jälkeen olen joskus ajanut autolla kotiin ja jalat eivät ole nousseet polkimille niin vikkelästi kuin pitäisi. Kuvittelen, että satasen jälkeen jalat voivat olla sen verran tönkköinä ja puuduksissa, että ajaminen ei ehkä suju tarpeeksi turvallisesti. En haluaisi olle kenellekkään vaaraksi liikenteessä.

Entä millainen on yleinen vireystila ja huomiokyky silloin kun on juuri juostu 100 km? Sekin vaikuttaa oleellisesti autolla-ajamiseen.

Ongelma olisi tietysti pois päiväjärjestyksestä jos lähtisi julkisilla kulkuneuvoilla tai saisi värvättyä huoltajan matkaan.

• Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Onko teillä kokemusta miten autolla ajo sujuu 100 km juoksun jälkeen?

Paloheinästä noin 15 km kotiin tuli ajettua - kunhan ensin sai apua ystävällisiltä huoltojoukoilta ja jopa kanssakilpailijoilta kantamisten kanssa.

Minulla kävi vaan niin, että sovittu kuski ei ehtinytkään paikalle ajoissa, ja päätin sitten ajaa itse. Noin lyhyt matka vielä meni, mutta ei se nyt liikenneturvallinen ratkaisu ollut - vastasi väsymyksen kanssa varmasti sellaista ei-nyt-sentään-törkeää-mutta-pienessä-sievässä-kuitenkin rattijuoppoutta. Automaattivaihteet olisivat helpottaneet ajoa jonkin verran.

Ja kotona piti soittaa vaimo auttamaan autosta ulos :)

Ehdottomasti parempi ratkaisu on ottaa kuski tai järjestäytyä vielä mieluummin kimppakyyteihin. Julkisetkaan eivät välttämättä ole se paras ratkaisu, ainakaan bussi - jos iskee huono olo matkalla, niin junassa tai omassa autossa homma hoituu hieman kätevämmin. Varmaan kokemuksen myötä tuokin voi muuttua, mutta jollei tiedä olevansa ihan teräskunnossa, kannattanee tehdä ainakin varasuunnitelma...

Viime kesän Perniön reissun jälkeen tuli ajettua reilu 300 km:n kotimatka puoliksi jäsen Toh:n kanssa. Eihän se herkkua ollut. Kerran taisi kuski nukahtaa matkan aikana. En kerro kumpi meistä.

Eiköhän tuo tänä vuonna mene samalla kaavalla, eli omalla autolla tulee lähdettyä reissuun. Tällä kertaa saanen kuitenkin kaverin matkaan koko automatkalle.

Mä en yhdenkään juoksemani satasen tai pidemmän kilpailun jälkeen olisi pystynyt itse ajamaan autolla kotiin, enkä suosittele moista extreme-urheilua kenellekään.

Salon keskustaan pääsee kätevästi julkisen liikenteen turvin ja sieltä Perniöön ja takaisin keskustaan järjestynee tarvittaessa kyyti järjestäjien toimesta.

Viime kesän Perniön reissun jälkeen tuli ajettua reilu 300 km:n kotimatka puoliksi jäsen Toh:n kanssa. Eihän se herkkua ollut. Kerran taisi kuski nukahtaa matkan aikana. En kerro kumpi meistä.

Eiköhän tuo tänä vuonna mene samalla kaavalla, eli omalla autolla tulee lähdettyä reissuun. Tällä kertaa saanen kuitenkin kaverin matkaan koko automatkalle.

Osoittaa aikamoista vastuuttomuutta !!:mad14:

Voin tunnustaa, että siinä vaiheessa havahduin, kun ratti alkoi täristä kädessä ja auto oli ajautunut sen tien reunassa olevan valkoisen viivan päälle (johon oli onneksi rouhittu ne urat). Juu, ei ollut yhtään kivaa - en todellakaan suosittele.

Mä en yhdenkään juoksemani satasen tai pidemmän kilpailun jälkeen olisi pystynyt itse ajamaan autolla kotiin, enkä suosittele moista extreme-urheilua kenellekään.

.

Kun X-caliber ja Edwin juoksivat Masokistin unelmassa juoksun hitorian huikeimman kaksitaistelun (aika tasan 8 h molemmat, minuutin erolla), ensin mäinittu ei pysynyt kävellen pystyssä maaliintulon jälkeen. Vastannee 2-4 promillen humalaa. Äijät oli 24 asteen jälkeen juosun kisan jälkeen A-luokan autoilukunnossa. Alkoholi alkaa Aalla.

Minä en olisi pystynyt täysipainoisesti ajamaan autoa edes puolimaran jälkeen. Joku pystyy varmasti ajamaan melko hyvin maran jälkeen. Kun etukäteen ei tiedä, meneekö hommat putkeen vai kramppaako vartin jälkeen, ei itse ajaminen varmastikaan ole riski joka kannattaa ottaa. Aina voi perustella, et ajaahan vuorotyöläisetkin vuorokauden valvomisen jälkeen yms. Itse kuulun tähän ryhmään enkä voi suositella kenellekkään ajamista vuorokauden tai yli valvomisen jälkeen.

Eihän se varmaan viisasta ole heti rattiin hypätä mutta Wihan jälkeen ajoin 100 km kotiin. Yhtään ei väsyttänyt mutta asentoa joutui vaihtamaan yhtenään kun joka paikkaa särkee ja vihloo.

2007 Perniön satasen jälkeen kävin vuokramökissä lepäämässä mutta unta ei tullut silmään pätkääkään sen verran oli elimistössä kierroksia... eli käytännössä ilman unia sitten noin 200 km kotiin...

Mulla ei siis tuo nukahtaminen ajaessa ole ongelma, mutta ei tuollaista urheilua kenellekään voi suositella....