Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Coopperi yli 2600m


juoksuärsyttää
 Share

Recommended Posts

Taustaa: Olen aina suoraansanottuna vihannut juoksua ja cooper-testin tulos ollut koko peruskoulu ajan alle 2kilomietriä. Yläasteen jälkeen olen hieman lisännyt lenkkeilyä, jota ein yläasteeella harrastanut yhtään. Nyt coopertulos on 2000m (kesällä 2300m, mutta teloin jalkani töissä).

Minua ei siis juoksu paljon yhtään kiinnosta, mutta pakko olisi päästä 2600m, koska aina saa kuulla, että "nyky nuoret sitätätä"..

Miten minun tulisi harjoitella? Pitkät juoksulenkit ei käy, koska oikean jalan nilkka on muljahtanut muutaman kerran pahasti ja nyt jo 10min juoksu ottaa jo jalan päälle, pururadalla ehkä jaksaisin.. Kuntopyörä löytyy kotoa, miten sitä voisi parhaiten hyödyntää harjoittelun tueksi?

Suuret kiitokset sille, joka viitsii auttaa ja tehdä helpon treeni ohjelman minulle! Keep it simple:ballchain:

Ikää on 18-vuotta ja sukupuoli mies, intissä tuo kunto varmaan nousisi, mutta tahton olla sinne mennessä keskitasoa parempi juoksia

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jos TV:n töllöttäminen kuuluu harrastuksiisi, niin viritäpä telkkari kuntopyörän eteen ja hommaa esim. DVD-boxillinen 24-sarjaa tai jotain muuta mitä jaksaisit katsella. Sitten vaan alat katselemaan vaikka jakson päivässä tai joka toinen päivä, ja muistat polkea kuntopyörää koko jakson ajan. Kyllä kunto paranee, ja sen jälkeen ehkä juokseminenkin tuntuu helpommalta.

Link to comment
Share on other sites

Vaikutat "epätodelliselta" ehkäpä jopa keksityltä hahmolta tällä palstalla, sorry jos olen väärässä. Laitan kuitenkin oman tylyn tuomioni tähän:

Kaikkea ei tarvitsekaan saada helpolla. Täytyy varautua tekemään myös jotain oikesti, niin silloin voi tuloksestakin olla ylpeä. Koeta hoitaa ensin jalkasi kuntoon ja aloita sitten maltillisesti. Jos koipesi on niin huonossa kunnossa, kun mainitsit ei inttikään tule sujumaan kovin helposti. Siellä kun sattumoisin joutuu olemaan jalkojen päällä kohtuullisen paljon, oli tehtävä sitten mikä hyvänsä.

Kuntopyörä on ookoo niinkuin jo mainittiinkin. Ei tässä mitään harjoitusohjelmaa tarvita, asennetta sitäkin enemmän. Näytä mihin pystyt!

Link to comment
Share on other sites

Jos juoksu ärsyttää niin miten olisi joku ihan muu laji? Kaikista ei tule urheilijoita tai himoliikkujia vaikka mitä tekisi. Uskon kuitenkin että jokaiselle on olemassa useampikin mukava tai ainakin vähemmän vastenmielinen laji. Nykykuntoosi nähden kuntosi todennäköisesti kasvaa jos harrastat mitä hyvänsä kevyttäkin liikuntaa muutaman tunnin viikoittain... Paremmalla pohjakunnolla voi sitten yrittää juoksemistakin uudelleen, ja todennäköisesti se ei enää tunnu lainkaan niin pahalta. Pakkojuokseminen (sellainen repiminen jota oma kunto ei sallisi) mielessään sadatellen ja henkeä haukkoen kuin kala kuivalla maalla taitaa olla vain nopein keino sekä rikkoa itsensä että päätyä heittämään lenkkitossut suohon.

Link to comment
Share on other sites

Jos TV:n töllöttäminen kuuluu harrastuksiisi, niin viritäpä telkkari kuntopyörän eteen ja hommaa esim. DVD-boxillinen 24-sarjaa tai jotain muuta mitä jaksaisit katsella. Sitten vaan alat katselemaan vaikka jakson päivässä tai joka toinen päivä, ja muistat polkea kuntopyörää koko jakson ajan. Kyllä kunto paranee, ja sen jälkeen ehkä juokseminenkin tuntuu helpommalta.

Loistovihje! Tällä tavoin aloitin itsekin kuntoilun Englannin valioliigan parissa :) 2 x 45 min on ihan hyvää treeniä.

Link to comment
Share on other sites

Mikä on käsittämätöntä? Se, että 70-luvulla ja sen jälkeen syntyneet ovat pääosin yhteiskunnan olosuhteiden takia huonossa kunnossa ja eivät omaa motivaatiota liikkumiseen? Eikö tilannetta voida parantaa sillä, että yritettäisiin kannustaa liikkumaan, ennemmin kuin vain viisastellaan siitä, että joo ittestä se vaan on kiinni. No niinhän se lopulta onkin, mutta motivoivia tekijöitä on monia, myös ulkoisia. Toki varsinkin Suomessa yleinen mentaliteetti on se, että "ei tartte auttaa" ja "ei o mun ongelma, en auta stn." Toki "vittuilukin" on inspiroiva tapa motivoida tietyille tyypeille, mutta ei kaikille.

Ei sillä, että edellinen varsinaisesti aiheeseen kuuluisi - miten harjoitella 2600 metrin cooper-kuntoon. Tuohon on loputtomasti oikeita vastauksia. Liiku riittävästi, tavalla (ei tietty autolla...) ei varmasti ole paljoa väliä.

Link to comment
Share on other sites

Mikä on käsittämätöntä? Se, että 70-luvulla ja sen jälkeen syntyneet ovat pääosin yhteiskunnan olosuhteiden takia huonossa kunnossa ja eivät omaa motivaatiota liikkumiseen? Eikö tilannetta voida parantaa sillä, että yritettäisiin kannustaa liikkumaan, ennemmin kuin vain viisastellaan siitä, että joo ittestä se vaan on kiinni. No niinhän se lopulta onkin, mutta motivoivia tekijöitä on monia, myös ulkoisia. Toki varsinkin Suomessa yleinen mentaliteetti on se, että "ei tartte auttaa" ja "ei o mun ongelma, en auta stn." Toki "vittuilukin" on inspiroiva tapa motivoida tietyille tyypeille, mutta ei kaikille.

Ei sillä, että edellinen varsinaisesti aiheeseen kuuluisi - miten harjoitella 2600 metrin cooper-kuntoon. Tuohon on loputtomasti oikeita vastauksia. Liiku riittävästi, tavalla (ei tietty autolla...) ei varmasti ole paljoa väliä.

Siis miten niin olosuhteiden takia??? Nythän on olosuhteet paljon paremmat kuin itsellä esim 70 luvulla. On halleja yms suorituspaikkoja paikat täynnä ja uusia rakennetaan.

Joo tämä pullamössö taktiikka on hyvin purrut, esim armeejan keskeytykset yms.. velttoa ei saa liikkeelle kun kunnon vtuilulla.

Se on jo nähty että vapaa kasvatus ei auta.

Voi olla jyrkkä kanta, mutta tulokset näkyy.

Ja vastau ketjun kysymykseen, 2600m saa rikki ainoastaan liikkumalla ei pohtimalla lähtiskö!!

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Mikäli ihmislajin evoluutio kehittyy samanlaisena vielä pari sukupolvea, niin lapsenlapsemme(lapset) syntyvät ilman selkärankaa.:hali_hehe:

kyllä se vaan on niin, että keski-ikäisten ikäluokka on muovannut yhteiskunnasta näköisensä, johon tuleva sukupolvi sopeutuu parhaalla mahdollisella tavalla.

Talvisodan henki näkyy nykään siten, että jaksetaan LANeilla pelata COD4:sta viikonloppu putkeen, eikä kukaan lähde kesken kaiken kotiin. kaveria ei jätetä - GJT.

Link to comment
Share on other sites

Siis miten niin olosuhteiden takia??? Nythän on olosuhteet paljon paremmat kuin itsellä esim 70 luvulla. On halleja yms suorituspaikkoja paikat täynnä ja uusia rakennetaan.

Ei varmaan kannata tuijottaa pelkästään liikuntapaikkarakentamista, mikä on omalta osaltaan positiivista, mikäli se saataisiin hyödynnettyä muullakin kuin sosiaalipelailulla (vaihtopenkillä istumista liikaa..mikä on todellinen liikunta-annos??). Ei ollut varmaan 70-luvulla myöskään tietokoneita, kaikenmaailman sählyjä(pelaan toki itsekin ja paljon ;), autokyytejä joka paikkaan, pikaruokaa kadunkulmissa, karkkia ja limsaa niin paljon kuin haluaa syödä ja juoda, taskurahaa loputtomiin...jne. Tuota listaa voi jatkaa aika pitkään, että mitkä kaikki asiat ovat muuttuneet 1950-60-luvuilta nykypäivään..

Ihan ok kirja tästä aiheesta on Suomalainen yhteiskunta. Kimmo Jokinen, Kimmo Saaristo. WSOY Helsinki 2002. Siihen oheen suosittelen myös vilkaisemaan Itkonen, Hannu: Kenttien kutsu: tutkimus liikuntakulttuurin muutoksesta. Gaudeamus Kirja 1996.

Nuo kaksi opusta varmasti selventävät hieman paremmin sitä, millä perusteella sanon yhteiskunnan olosuhteiden (myös mentaliteetti yms..) muuttuneen. Ei se tietenkään kaikkia koske, onhan meillä edelleen huippukuntoisia nuoria, mutta välimatka keskivertokuntoiseen kasvaa edelleen..ja ei se niiden nuorten oma syy pelkästään ole, vaan enemmänkin ympäristön.

Mikäli aihe vielä enemmän kiinnostaa enemmän:

http://www.likes.fi/pages/content/Show.aspx?id=23

http://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2004/01/tiedote-2007-09-18-16-24-07-914102/

http://www.slu.fi/liikuntapolitiikka/liikuntatutkimus2/

Tästä aiheesta kannattanee jatkaa muualla kuin tässä ketjussa, mikäli tarvetta on. Itseäni ainakin suomalaisten kansallinen kunnon rappeutuminen kiehtoo kohtuullisesti, tosin tällä hetkellä aika menee vielä hieman koukuttavamman mikrofilmimateriaalin työstämiseen..

Link to comment
Share on other sites

Ei varmaan kannata tuijottaa pelkästään liikuntapaikkarakentamista, mikä on omalta osaltaan positiivista, mikäli se saataisiin hyödynnettyä muullakin kuin sosiaalipelailulla (vaihtopenkillä istumista liikaa..mikä on todellinen liikunta-annos??). Ei ollut varmaan 70-luvulla myöskään tietokoneita, kaikenmaailman sählyjä(pelaan toki itsekin ja paljon ;), autokyytejä joka paikkaan, pikaruokaa kadunkulmissa, karkkia ja limsaa niin paljon kuin haluaa syödä ja juoda, taskurahaa loputtomiin...jne. Tuota listaa voi jatkaa aika pitkään, että mitkä kaikki asiat ovat muuttuneet 1950-60-luvuilta nykypäivään.. ..

Meillä on tietokoneita, pelikonsoleita jne.. mutta silti lapset harrastaa liikuntaa jne.. Vanhempien esimerkki ja rajat. Ei järisyttävää, vai? On tietyt ajat 1 kerta 60min peliaikaa/vko. jne..

Ei siihen mitään tutkimuksia tarvita, vaan omaa esimerkkiä näyttämään lapsille. Ja niiden ehdoilla, ei pakottamalla. Siinä olen samaa mieltä, ettei "kaikki pelaa" ajatus toimi kuin ihan nuorimmilla.

Tästä aiheesta kannattanee jatkaa muualla kuin tässä ketjussa, mikäli tarvetta on. Itseäni ainakin suomalaisten kansallinen kunnon rappeutuminen kiehtoo kohtuullisesti, tosin tällä hetkellä aika menee vielä hieman koukuttavamman mikrofilmimateriaalin työstämiseen..

Joo olet oikeassa, väärä ketju joten en enää jatka tästä täällä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy