Jump to content
Juoksufoorumi.fi

pk harjoittelu apua


werty
 Share

Recommended Posts

tämä viesti on myöskin hiihto -->harjoittelu,mutta siellä on näköjään erittäin vähän tarinen vaihtoa jotenka sen takia lisäsin tämän myöskin tänne.

eli aloitetaan alusta.

olen harrastanut sählyä 2v.sain päähäni että syksyllä juoksen 25km (jos polvet kestää).ostin sykemittarin(frwd) ja aloitin hiihdon,nyt kun tutustuin urheilun maailmaan niin kuulin pk-harjoittelusta,ja tein elämäni ensimmäisen pk-harjoituksen.nyt haluaisin tietää ihan pikaisen pk-analyysin ensimmäiseltä hiihtolenkiltäni.ihan vain esim pk:si on :huono/normaali/hyvä,sitä pitää kehittää,tai jotain yksinkertaista pika-analyysia pitempään harjoittaneelta/viisammalta tai muuten vain asiasta tietävältä.

lenkin pituus n.3km tasaista maastoa.

hiihto tyyli luistellen

kokonaismatka 20,5km.

keskisyke 151.

keskinopeus 11,5km/h

aika 1,47

keli oli lumisateinen ja osaksi vastatuuli

frwd arvioi harjoitusvaikutukseksi 4,3

korkeusero 8m

kokonaisnousu 112m

maks syke 166

Link to comment
Share on other sites

No ihan vain arviolta sanoisin että PK kuntoa voit vielä kehittää, jos teit vasta ensimmäisen PK lenkin. Tee nyt alkuun vaikka 99 kappaletta lisää noita PK lenkkejä ja sitten vertaat kuntoa ja tuntemuksia tuohon lähtötilaan niin varmaan huomaat eron kunnossasi ihan ilman mittareitakin.

PK lenkillä voit huoletta hiihtää hitaamminkin jos kykenet, mutta pääasia on että ulkoilet säännöllisesti. Mitä useemmin sen parempi kunhan et vaan et väsytä itseäsi ahnehtimalla alkuun liikaa.

Link to comment
Share on other sites

Aika kova tuo FRWD:n arvioima harjoitusvaikutus (4,3) noin PK lenkiksi...

Tosin en tiedä miten hiihto lajina vaikuttaa, sykehän vaihtelee varmaan laidasta laitaan enemmän kun ylämäen ja alamäen vaikutus on isompi kuin juostessa.

Eilen tein kauden ensimmäisen hiihtolenkin noin 14 km tasaista reittiä, perinteistä... harjoitusvaikutus 3,0.

Juoksulenkin pitää minulla olla VK:ta esim. tempojuoksua tai ihan TV kova jotta harjoitusvaikutus menee yli 4,3.

Tästä voisi hatarasti päätellä että vauhtisi saattaa olla liian kova PK treeniksi?

Vauhtia hiljaisemmaksi, sykettä alemmaksi... ja niinkuin edellisessä viestissä mainittiin niin samaa lisää paljon mutta maltilla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy