Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Finlandia 2009

Recommended Posts

• Replies 499
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Viime vuonna juoksi ensimmäisen puolikkaani Finlandiassa, ja nyt haaveissa on kokonainen maraton. Tähän mennessä alla hyvä treeniputki. Kyllähän se eka kokonainen mietityttää, siis että jaksanko. Mutta jos nyt ilmoittautuisi, niin sitten ei voisi pikkusyiden takia jättää väliin.

Rantaraitti on kyllä hyvä juosta, ja jyväskyläläisenä olisi vähän kotikenttäetua treenaamisessa.

Finlandian ehdoton plussa on reitin tasaisuus ja hyvä ajankohta joka takaa riittävän viileän kelin. Järjestelyt ovat hyvät ja fiiliskin reitin varressa ihan mukava.

Miinuksena on kuitenkin tuo saman rinkulan kiertäminen useaan kertaan. Minulle on vaan jostain syystä aivan uskomattoman rankkaa juosta "tuttua" reittiä kahteen tai kolmeen kertaan ja voi olla että jäi kertakokeiluksi

Miinuksena on kuitenkin tuo saman rinkulan kiertäminen useaan kertaan. Minulle on vaan jostain syystä aivan uskomattoman rankkaa juosta "tuttua" reittiä kahteen tai kolmeen kertaan ja voi olla että jäi kertakokeiluksi

Sama täällä. Minua hirveästi haluttais juosta syksyllä maraton hienossa maisemassa tutussa opiskelukaupungissa. Majoituskin olisi helppo järjestää, ja saisi samaan reissuun kyläilyt tuttujen ja sukulaisten luona. Mutta tuo saman reitin kiertäminen mietityttää. Vantaan maralla se alkoi aikamoisesti puuduttaa. Mutta onhan tuo ympäristö vähän toinen... Jos innostun, hyppään myös Hatapan neljän tunnin kelkkaan ja roikun perässä niin kauan kuin pystyn. Mutta mietinnässä vielä toistaiseksi.

Mutta tuo saman reitin kiertäminen mietityttää. Vantaan maralla se alkoi aikamoisesti puuduttaa. Mutta onhan tuo ympäristö vähän toinen... Jos

Yksilöllisiähän nämä jutut on, mutta kaksi kertaa Jyväskylässä olen ollut, eikä tuo sama rinkula ole haitannut. Maratonilla kun tuppaa olemaan ne 30-35 kilsaa ihan ok fiiliksillä menoa ja sen jälkeen alkaa taistelu.

Toisella kierroksella lähinnä hyödyin siitä, että tiesin, missä kohtaa vastatuuli iskee ja hain beesin sille osuudelle. Taistelun alettua on aika sama, missä juoksee. Samaa tuskaa se on. Tai no, ehkä 400 m radalla saattaisi tuska olla pahempi..

Niin onhan siinä toki hyvätkin puolensa, kun reitti tulee tutuksi. Alkaa muistaa mäet ja vastatuulet, ja voi jakaa voimiansa sen mukaan. Ja onhan se kisassa ihan eri juttu kuin harjoituslenkillä. Ei kai se vantaallakaan ois niin tylsää ollut, mutta kun siihen ankeaan ympäristöön lisäsi todella surkean kelin toissa vuonna. Tuota omaa kympin lenkkiäni mua ei kirveelläkään saa juoksemaan kahta kertaa. Mikä vois olla tylsempää.

Kyllä mulla kohta alkaa olla enemmän plussia kuin miinuksia tuon Finlandian suhteen... Onhan tässä vielä aikaa pähkäillä syksyn kisavaihtoehtoja.

Yksilöllisiähän nämä jutut on, mutta kaksi kertaa Jyväskylässä olen ollut, eikä tuo sama rinkula ole haitannut. Maratonilla kun tuppaa olemaan ne 30-35 kilsaa ihan ok fiiliksillä menoa ja sen jälkeen alkaa taistelu.

Nimenomaan noin, eli tuossa Rantaraitin viimeisellä, eli kolmannella kierroksella ne maran yleensä pahimmat 30+ kilometrit ovat, eli siinä mielessä helpompi kuin joku neljässä osassa juostava mara. Ja tokihan noita Jyväsjärven rantamaisemia kehtaa kattella useamman kierroksen.