Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Lyllertäjä

Kickbike pk-harjoitteluna

Recommended Posts

Kysymys: minkälainen jalkine olisi sopivin potkutteluun?

Onnittelut ostoksesta! Itsekin olen juuri ensimmäisen lenkkini potkinut ikiomalla oranssilla paholaisella :)

Minulla on nyt ollut parilla lenkillä Salomonin maastolenkkarit, jotka sopivat selkeästi paremmin kuin ohutpohjaiset kevyet tossut. Päkiällä kun potkaistaan, täytyy siinä olla jotain vaimennusta - ainakin itselläni - tai muuten kipeytyy luu isovarpaan tyvestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on nyt ollut parilla lenkillä Salomonin maastolenkkarit, jotka sopivat selkeästi paremmin kuin ohutpohjaiset kevyet tossut.

Tämä kuulostaa pahalta. Nyt on sitten kai hommattava kunnon maastolenkkarit, ja luonnollisena seurauksena tästä löydän varmaan itseni jostain Vaarojen maratonilta tai muusta pähkähullusta itsensäkiusaamistapahtumasta ;-)

Tulis nyt äkkiä se kikkari perille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä kuulostaa pahalta. Nyt on sitten kai hommattava kunnon maastolenkkarit, ja luonnollisena seurauksena tästä löydän varmaan itseni jostain Vaarojen maratonilta tai muusta pähkähullusta itsensäkiusaamistapahtumasta ;-)

Kannattaa ilmoittautua jo valmiiksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kikkari-tyypit on nyt otettu. Hirmuinen homma oli vehkeen kasaaminen. Siihen saattoi vaikuttaa sellainen yksityiskohta, että ohjeet tuli luettua vasta kasauksen jälkeen. Ohjaimen korkeussäätö on jotenkin jumissa, joten hienosäätö jatkuu huomenissa. Hollelle kiitokset konsultaatiosta!

Kikkarinoviisin ensimmäiset havainnot: Hitaassakin vauhdissa syke nousee ja hengityksen rytmi tiivistyy; harjoitusvaikutusta siis varmasti tulee. Vomerot oli huono valinta kengiksi. Niiden pohjissa on niin paljon kitkaa, että jalan sujuva vaihto oli hankalaa. Kikkarin jarruissa taas tehoa riittää niin, että pyörä varmasti pysähtyy - kuskin pysähtyminen ei ole ollenkaan niin varmaa. Kypärä on siis erittäin tarpeellinen varuste.

Koeajelu houkutteli runsaasti naapuruston väkeä ihmettelemään laitetta. Yksi mukava mummo lupasi lainata omaa rollaattoriaan, jotta voidaan pitää kisat :-)

Huomenna on ohjelmassa perusteellisempi testiajo, jolla on tarkoitus korvata lyhyt PK-lenkki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten meni pk-lenkki?

Omat lomamatkan pk-lenkkini olen potkinut melko tasaisessa maastossa 4:17 keskivauhdilla vesisateessa... Hauskaa kuin mikä!

Mopo eikun kikkari vähän karkasi... Sillai mukavasti tasaisella potkutellessa syke nousi aika helposti yli aerobisen kynnyksen. Kun huomasin ilmiön, yritin tarkoituksella himmailla, mutta eihän se täysin onnistunut. Ekat n. 8 km vauhti oli 4:10, matkalla joitakin mäkiä. Ylämäissä on pakko lisätä tehoja selvästi VK-alueelle, jos ylipäänsä meinaa pysyä liikkeessä. Alamäessä sykkeet taas laskivat nopeasti todella alas. Loppuun tein parin kilsan "verryttelyn" vauhdilla 5:04.

Odottelin vähän totisempaa DOMSia pakaroihin, mutta toistaiseksi siellä on ollut vain lieviä tuntemuksia. Tänään on tarkoitus tehdä vähän pitempi lenkki. Taitaa tulla märkä reissu :-)

Tuntuu muuten siltä, että pitää investoida jonkinlaisiin hanskoihin, sillä ilmavirta jäähdyttää melkoisesti käsiä. Onko suosituksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tullut märkä reissu, sillä sateissa oli juuri sopiva tauko. Harjoitusohjelmassa oli ensi sunnuntaille merkitty 8 km VK-lenkki, joten tein sen tänään kikkarilla. Otin pari väliaikaa:

5,9 km 4:03 min/km

8,2 km 3:36 min/km

2,5 km 3:58 min/km

Sykkeet sopivasti VK-alueella, keskimmäinen pätkä keskimäärin maratonsykkeellä.

Jos sitten seuraavalla kerralla yrittäisi sitä peekoota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyöräilyhanskoja olen katsellut sillä silmällä vaan vielä olen kikkaillut paljain käsin. Kaksi viimeistä lenkkiä kaatosateessa ilman lokasuojia...

Mäkisessä maastossa ei oikein pk onnistu mullakaan, ellei sitten ota ja kävele suosiolla jyrkimmät ylämäet. Pitkät alamäet taas laskee sykkeen tosi alas. Mukavinta oli viimeistä edeltävä lenkkini pitkillä melko tasaisilla suorilla, joissa sai rauhassa potkiskella menemään pitkin potkuin ja liu'uin.

Persuksissa alkoi tuntumaan kun ekan viikon lopulla kilometrejä alkoi olla kasassa 60 ja niistä reilut 20 samana päivänä. Aivan mahtilaji, tätä meinaan kyllä jatkaa vaikka juoksemaankin taas pääsen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyöräilyhanskoja itsekin vähän funtsin. Jos syssymmällä vaikka tekisi työmatkoja potkiskellen, kaipaa varmasti jotain lämmikettä sormille ja kämmenselille. Myös pehmuste voisi olla hyvä, sillä kämmenet puutuivat tuon reilun tunnin aikana. Saattaa tietysti olla, että ajoasentoni oli liian makaava, jolloin painoa tulee liikaa kämmenille. Vatsalihakset töihin kroppaa kannattelemaan, vaimitensenytoli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sopivien hanskojen puute estää minua käyttämästä Kickbikea myöhemmin syksyllä, muuten se olisi todella hyvä valinta työmatkoille vielä pitkälle syksyyn. Koska käteni palelevat helposti, lähellä nollakeliä tarvitsen jo paksut hanskat, mutta se taas estää tehokkaan jarrujen käytön. Viime syksynä oli eräälläkin lenkillä kädet aivan kohmeessa ja voi sitä tuskaa kun tuli lenkin jälkeen kotiin.

Kickbike on kyllä tosi kiva, olen ollut tyytyväinen käyttäjä jo yli 5 vuotta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiköhän nuo pyöräilyhanskat ole sopivat myös Kickbikella liikkumiseen ja kylmemmillä keleillä tietysti hyvät hiihtohanskat. JOS oikein käsiä palelee, mikään ei vedä vertoja Hot Handseille tai vaihtoehtoisesti silkkihanskat alushanskoiksi ja ohuet hanskat päälle. Kyllä pärjää kylmäkätinenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Outo juttu, mutta itselläni on melkeinpä juostessa kylmemmät kädet kuin kickaillessa! Kauluri/buff pitää olla kaulassa tällaisena kesänä, mutta hanskatta meni tänäänkin se 7km 4:10/km. Kaatosateessa, jos se nyt on enää mikään maininnan arvoinen asia ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hollelle kiitokset konsultaatiosta!

Hienoa että pystyin olemaan avuksi.

Jos tuo "ajoasento" tuntuu liian "makaavalta" niin jonkinlaisia korotuksia voi tuolle tangolle kyllä konstruoida.

Varmasti kädet ovat kovilla sekä fyysisesti että myös säiden armoilla. Eli varusteita kannattaa testailla, ja korsettilihaksilla saa sitten kannatettua myös vartaloa jos kädet väsyvät ajaessa...

Huomenna kauppaan hakemaa Max Racea... :)

Rapsaa tulee varmasti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej o hå,

- ostin sitten oranssin sporttisen minäkin, ja vasta sen jälkeen luin tämän ketjun. Täällähän on tuttuja, kivaa!

Tulin innoissani ko. pelillä tänään töihin, 10 kilometriä ja mäkiä riittävästi, melkein 45 minuuttia meni. Eikä tainnut olla pk:ta, ei... mutta tästä se lähtee...Hienoa olisi jos pystyisi pari kertaa viikossa tällä töihin ja takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy